Holdet GF1 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Thea Kristine Feld Nielsen
Hold 2025 id/GF1 (GF1 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Boldbasisforløbets mål er, at den enkelte elev tilegner sig tekniske og taktiske færdigheder inden for boldspil. Hensigten er, at forløbet skal danne et fælles teoretisk fundament for den fremtidige undervisning i boldspil. Derfor vil undervisningen være en kombination af praktik og teori, hvor eleverne skal bruge den teoretiske viden i praksis.

Eleverne skal forbedre deres tekniske og taktiske færdigheder inden for boldspil. Helt konkret skal I kunne aflevere (to-håndsbrystaflevering, indersideaflevering) og modtage bolden med hænderne, samt bevæge jer med kontrol over bolden med hænder og fødder (drible). På det teoretiske plan skal I kende principperne for spilbarhed (kommunikation, spilskygge, spilleafstand, temposkift) og grundlæggende forsvars- og angrebstaktik.

I 'Grundforløbet' har eleverne i alt 8 moduler idræt. 3 af modulerne anvendes på idrætsdagen, 2 moduler på intro og test og de resterende 3 moduler på boldbasis.
Modulers indhold er som følger herunder:

1. Introduktion til idrætsfaget på stx (fraværsregler og de tre genrer) samt teambuilding-øvelser.
2. Coopertest
3. Boldbasis med fokus på ball handling, kommunikation og spilbarhed.
4. Ball handling, bredde/dybde.
5. Ball handling, sammenspil, herunder afleveringer.

Som en afslutning på forløbet skal eleverne i deres studieretningsklasser i grupper konstruere et boldspil, som klassen instrueres i.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer