Holdet GF3 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Josefine Nimb
Hold 2025 Ma/GF3 (GF3 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lineær Vækst
Titel 2 Procenter og Deskriptiv Statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lineær Vækst

Eleverne er blevet præsenteret for grundlæggende algebra og regning
- Regnearternes Hierarki
- Brøkregning
- Parenteser og reduktion
- Førstegradsligninger


Dernæst er de blevet introduceret for lineære funktioner
- Koordinatsystemet
- Den rette linje
- Den lineære funktion og funktionsbegrebet
- Hældningskoefficient og begyndelsesværdi
- Lineære modeller
- Lineær regression
- Ligninger, både grafiske og analytiske løsningsmetoder (skæringer mellem grafer og grafer og akser)
- Topunktsformlen
- De Fire Repræsentationsformer

Beviser
- Topunktsformlen

Arbejdsformer
Eleverne har primært arbejdet analogt med undtagelse af regression som blev udført i Geogebra.
Eleverne har arbejdet individuelt, i par, i grupper og haft mindre projekter undervejs.

Materiale
Noter Grundforløb 2025
Arbejdsark
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Procenter og Deskriptiv Statistik

Eleverne har i grupper arbejdet med et projekt om fravær

Projektet var todelt

Første del handlede om grundlæggende procentregning med udgangspunkt i fravær

Anden del var en introduktion til deskriptiv statistik. Her har de arbejdet med
- Ugrupperet statistik: Middelværdi, kvartiler, boksplot, hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens

- Grupperet statistik (både lige store og ikke lige store intervaller): Middelværdi, histogram, sumkurve, aflæsning af kvartiler ud fra sumkurve.

Alt er foregået analogt og eleverne har selv skulle sætte sig ind i stoffet via noter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer