Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Rune Maahn Christensen
|
|
Hold
|
2025 mu/GF mu1 (GF mu1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i musik
Grundforløbet har haft til formål at introducere eleverne til de forskellige dele af musikfaget på stx fra musikteori over analyse til praktisk udøvelse og give dem fornemmelse af, hvordan de tre dele hænger sammen. Første del af forløbet fokuserede på grundlæggende musikteori, fællessang og SDS-øvelser. Indenfor musikteorien har eleverne lært og trænet at læse noder i g-nøglen samt forstå, læse og udføre rytmik fra helnoder til sekstendelsnoder. Den gennemgåede teori blev hvert modul fulgt op med stemmeopvarmning, enstemmig fællessang og SDS-øvelser med det formål at bygge bro fra teori til praksis. Den musikteoretiske gennemgang blev afsluttet med en test, hvor eleverne dokumenterede deres evne til at læse og forstå basal musikalsk notation. Anden del af forløbet var et sammenspilsforløb, hvor eleverne i mindre grupper indstuderede et rytmisk nummer, som de opførte til en afsluttende klassekoncert. Tredje del af forløbet havde fokus på musikalsk analyse med udgangspunkt i temaet "et rigtigt hit". Den gennemgåede musikteori blev her benyttet til analyse af populærmusik med fokus på form, hook, break, gimmick og groove. I den forbindelse arbejdede eleverne med, hvad der ifølge Henrik Marstal og Cutfather kendetegner et pop-hit. Dette var den kontekstuelle ramme, som de musikalske analyser blev knyttet til.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant stil- og genremæssig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
Forløbet dækker følgende kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem popmusikalske hits
- kortere tekster med relation til kernestoffet
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra Danmark
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke
TEORI OG MUSIKHISTORIE
Klassen har læst følgende kernestof:
Christiansen, Susanne & Rigtrup, Mette: "Populærmusik", s. 69-74
Grønager, Johannes: "C-nøglen", s. 8-11 & s. 94
Grønager, Johannes: "Rockmusik i tid og rum", s. 22-26 & s. 41-43
Jensen, Gert Uttenthal: "Rytmer og noder", s. 1-5
Jørgensen, Hanna Rose: "Musik for mange ører", s. 4-5, s. 11 & s. 35
ANALYSE
Klassen har analyseret følgende numre:
Fool's Garden: "Lemon Tree" (1995)
Tobias Rahim / Andreas Odbjerg: "STOR MAND" (2021)
PRAKTISK MUSIK
Klassen har lavet forskellige en -og flerstemmige SDS-øvelser samt et tostemmigt talekor. Det meste materiale er hentet fra:
Juul Sørensen, Kirsten: "SDS - sang, dans og spil".
Klassen har sunget følgende enstemmige sange:
Tøsedrengene: "Indianer"
Dansk trad.: "Jeg gik mig ud en sommerdag"
Irsk trad.: "Cockles and Mussels"
Danser med drenge: "En dejlig morgen"
Klassen har spillet følgende sammenspilsnumre:
MØ: "Kamikaze" (2015)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630685081",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630685081",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630685081"
}