Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Troels Breum
|
|
Hold
|
2025 sa/GF1 (GF1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Unges trivsel og mentale helbred
Introduktionsforløb til samfundsfag.
Målrettet grundforløbet i 1.g.
Tema: Unges trivsel og mentale helbred.
Indeholder en workshop med JA-kontoret og lokale kulturtilbud - fokus på unge, engagement og fællesskabers betydning for trivsel.
Kernestof:
Hovedvægt på sociologien, især "Identitetsdannelse og socialisering".
Desuden arbejde med det senmoderne samfund og teorier af Goffman, Giddens og Ziehe.
Kort introduktion til økonomi:
- Velfærdsprincipper (herunder konkurrencestat)
Kort introduktion til politologi:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
(omfang ca. 31 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Figurer til modul 1
-
Podcast: Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar (ca. 24 minutter)
-
Figurer til modul 2.docx
-
Læs s. 29-34 + figurer på s. 35 (udelad gul tekstboks om interview). Husk høretelefoner til jeres mobil.
-
Brøndum, Peter & Banke Hansen, Thor: Luk samfundet op (4. udgave), Columbus; sider: 29-43, 52-58, 65-74, 100-106
-
Kuvert-øvelse
-
Læselektie: s. 34-43 (MEN uden den lilla boks tekstboks 2.1. med Mead s. 41-42)
-
Artiklen fra modul 2: Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar
-
Grupper til Goffman-øvelse (TILBAGE 13:10)
-
DRTV - De perfekte piger
-
Læs s. 52-58 (kap. 2.6 Face, setting, frontstage, backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet)
-
VI MØDES PÅ TOLDKAMMERET I HELSINGØR 8.00
-
Modul 5 - Velfærdsstat og konkurrencestat.pptx
-
Modul 5 Artikel.docx
-
Ingen læselektie
-
2 artikler.docx
-
Kapitel_5_Politiske_ideologier.pptx
-
Læs s. 100-106
-
Gruppe-øvelse. Tegn en "ideologi" - tilbage i klassen 13.00
-
"Presset ungdom"
-
Ingen læselektie.
-
Gruppe-diskussion (brug fagbegreber & tag noter)
-
Læs s. 65-71
-
Collage-øvelse indtil 13.37
-
Dennis
-
Ziehes tre reaktionsmønstre
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630705633",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630705633",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72630705633"
}