Helsingør Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Helsingør Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Helsingør Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Josefine Friberg, Stine Beenfeldt Weber, Tanja Charlotte Dahl Knudsen
Hold
2025 nv/GF2 (
GF2 nv bi
,
GF2 nv fy
,
GF2 nv ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
Titel 2
Klimaneutralt Gymnasium
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
I dette forløb skal i med fagene biologi og kemi belyse nedenstående:
I dette forløb skal I lære om hvilke typer af fødevarer din krop skal have for at fungere og for at du kan leve et sundt og godt liv, og hvorfor nogle fødevarer er sundere end andre. I skal også kigge på, hvorfor nogle fødevarer indeholder mere energi end andre og hvorfor det er energimæssigt mere hensigtsmæssig at spise vegetabilsk frem for animalsk.
I skal desuden lære om, hvordan fødevareproduktionen påvirker miljøet, naturen og klimaet herunder hvilke konsekvenser husdyrenes udledning af drivhusgasser har på klimaet.
Indhold
Kernestof:
NV intro
M1 Hvad-ved-du-om-atomet.docx
M1 Hvad-ved-du-om-kemiske-skrivemaader.docx
M1 Hvad-ved-du-om-kemiske-forbindelser.docx
Kemiske forbindelser
Atomer og ioner
Ordet mad
1.4 Hvordan smager vi på mad.docx
Ingen lektie
image.png
Kvalitativ og kvantitativ metode
M2 Blandbarhed-af-stoffer-forsoeg2.docx
M3 Hvad-er-fedtsyrer-og-hvordan-kan-de-undersoeges (opgaver om fedtsyrer).docx
M3 Tekst-om-fedtsyrer.pdf
2.3 Energifordeling i din McDonalds menu (7).docx
M4 Umaettet-fedt-i-planteolier-forsoeg.docx
3.2 JFR_Fordøjelseskanalen.pptx
4.1 Spaltning af stivelse med enzymet amylase (13).docx
3.3 Tegn fordøjelseskanalen (6).docx
3.1 Lektie - Introduktion til fordøjelseskanalen med video.pdf
M5 Forbraendingsreaktioner-forsoeg.docx
Lineær regression i GeoGebra
Begrebsmatrix Biologikemi
4.2 Enzymer (5).pptx
5.3 Er din aftensmad klimavenlig (20).docx
5.1 Aftensmad og CO2-ækvivalent (4).xlsx
Begrebsmatrix Biologikemi - kopieres ind i elevmapperne (9).docx
Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet?
6.1 Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet (7).docx
Outro - 6.2 Poster og krav til eksamen.pptx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klimaneutralt Gymnasium
Formålet er at blive klogere på energiformer, energiforbrug, energikilder og energilagring samt hvad der skal til, for at vi som gymnasium kan blive mere klimabevidste eller måske endda klimaneutrale.
Indhold
Kernestof:
5.3 Er din aftensmad klimavenlig (20).docx
5.1 Aftensmad og CO2-ækvivalent (4).xlsx
Begrebsmatrix Biologikemi - kopieres ind i elevmapperne (9).docx
Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet?
6.1 Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet (7).docx
Outro - 6.2 Poster og krav til eksamen.pptx
Afsnit
1.4 Hvad er dit klimaaftryk 1 (6).docx
2.1 - Fotosyntese og respiration (6).pptx
Variable og variabelkontrol
2.2 Hvordan skal vi plante 1 ud af 2 (8).docx
2.3 Er der styr på karsen (4).docx
3.1 Forsøg med biogasproduktion (9).docx
3.2 Energi ud af bioaffald (6).docx
5.1 Hvordan skal vi plante 2 ud af 2 (9).docx
Modul 1 - Energiformer.pptx
Sådan behandler vi dit madaffald
CO2, kul og ilt i balance
4.4 - C-kredsløbet (8).pptx Afsnit
Vedvarende_energi.pdf
6.1 Beregninger af biogasproduktionen.docx
Hvilken betydning ligger der i begrebet ‘klimaaftryk’?
4.4 Grafanalyse CO2 og temp (6).pptx
Vi skal lære at lagre naturens energi | Naturvidenskaben forfra
Modul 3 - Solcellers-energiproduktion.docx
image.png
Outro - 6.2 Poster og krav til eksamen (2).pptx
Vi laver øvelse med opvarmning af vand vha sterinlys. I får tid at skrive øvelsen færdig i 3 modul.
NV outro
Vi mødes i lokale 22
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074728102", "T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074728102", "H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074728102" }