Helsingør Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Helsingør Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF5 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Helsingør Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Malene Eskildsen, Peter Skaaning Olsen, Stine Beenfeldt Weber
Hold
2025 nv/GF5 (
GF5 nv bi
,
GF5 nv fy
,
GF5 nv ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
Titel 2
Klimaneutralt gymnasium
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
I dette forløb skal i med fagene biologi og kemi belyse nedenstående:
I dette forløb skal I lære om hvilke typer af fødevarer din krop skal have for at fungere og for at du kan leve et sundt og godt liv, og hvorfor nogle fødevarer er sundere end andre. I skal også kigge på, hvorfor nogle fødevarer indeholder mere energi end andre og hvorfor det er energimæssigt mere hensigtsmæssig at spise vegetabilsk frem for animalsk.
I skal desuden lære om, hvordan fødevareproduktionen påvirker miljøet, naturen og klimaet herunder hvilke konsekvenser husdyrenes udledning af drivhusgasser har på klimaet.
Indhold
Kernestof:
Intro - Hvad er naturvidenskabeligt grundforløb.pptx
M1 Hvad-ved-du-om-atomet.docx
M1 Hvad-ved-du-om-kemiske-skrivemaader.docx
Atomer og ioner
Øvelsesvejledning: Hvordan smager vi på mad.docx
Portfolio Bæredygtigt madforbrug.docx
Øvelse 1:
Begrebsmatrix Biologikemi.docx
GF5 NV Biologi mappe
Ordsky
1.3 De energigivende stoffer.pptx
Næringsberegner McD
Som lektie til i dag:
M2 Blandbarhed-af-stoffer-forsoeg2.docx
Kvalitativ og kvantitativ metode
CLC introducerer undersøgelsen før start
3.3 Tegn fordøjelseskanalen.docx
Dagens PowerPoint
Øvelsesvejledning Amylase-forsøg.docx
Lektie om fordøjelse (videoer og lille tekst).pdf
M3 Hvad-er-fedtsyrer-og-hvordan-kan-de-undersoeges (opgaver om fedtsyrer).docx
M3 Tekst-om-fedtsyrer.pdf
M4 Umaettet-fedt-i-planteolier-forsoeg.docx
4.2 Enzymer.pptx
Skriv jeres hypoteser til forsøget ind på elevfeedback til i dag
Læs forsøgsvejledningen og opstil hypoteser
M5 Forbraendingsreaktioner-forsoeg.docx
5.3 Er din aftensmad klimavenlig.docx
5.1 Lektie - Aftensmad og CO2-ækvivalent.xlsx
6.1 Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet.docx
6.2 Poster - Din sunde klimavenlige ret.pptx
Begrebsmatrix Biologikemi - Gemmes på jeres computer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klimaneutralt gymnasium
Formålet er at blive klogere på energiformer, energiforbrug, energikilder og energilagring samt hvad der skal til, for at vi som gymnasium kan blive mere klimabevidste eller måske endda klimaneutrale.
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Tegningsbrikker-til-udklip.pdf
Modul 1 - Tomt-skema-til-energiomdannelser.pdf
Modul 1 - Energiformer.pptx
Modul 1 - Forsøg med energiomsætninger.docx
Modul 1 lektie Vedvarende energi side 4-5.pdf
Skabelon til portfolio om Klimaneutralt gymnasium
Sandt-eller-falskt.docx
Klimaforandringer – Københavns Universitet
Øvelse 4: Test på TV2
Modul 2 - Vedvarende-energikilder-2.docx
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 8.pdf
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 14.pdf
Modul 3 - Gymnasiets-energiforbrug.docx
Modul 3 - Solcellers-energiproduktion.docx
Modul 3 lektie Vedvarende energi side 12-13.pdf
Video: Variable og variabelkontrol
2.2 Hvordan skal vi plante 1 ud af 2.docx
2.1 - Fotosyntese og respiration.pptx
Begrebsmatrix Biologifysik
2.3 Er der styr på karsen.docx
VIGTIGT: Medbring mindst 1 mælkekartonbund pr. person til karseforsøget, der starter i dag.
4.3 Sandt eller falskt.pptx
4.4 - C-kredsløbet.pptx
4.4 Grafanalyse CO2 og temp.pptx
4.2 Klimaaftryk og klimaneutralitet.docx
Video: Hvordan opgøres et klimaaftryk?
Podcast: Vi skal lære at lagre naturens energi | Naturvidenskaben forfra
Snak med en ven eller noget familie om følgende før modulet:
Medbring gerne høretelefoner
Sådan behandler vi dit madaffald
Biogasøvelse GF5.docx
3.2 Energi ud af bioaffald.docx
4.5 Energilagring i historisk perspektiv.docx
Medbring lineal
5.1 Hvordan skal vi plante 2 ud af 2.docx
Modul 4 Kemisk energi i stearinlys.docx
Modul 4 lektie Vedvarende energi side 32-33.pdf
6.1 Beregninger af biogasproduktionen.docx
5.2 Planternes rolle i carbonkredsløbet.docx
GF5 NV drev
CO2, kul og ilt i balance
Begrebsmatrix Biologifysik.docx
GF5 Gennemgang karseforsøg spørgsmål.pptx
Intro - Hvad er naturvidenskabeligt grundforløb (1).pptx
Outro - 6.2 Poster og krav til eksamen.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Gruppearbejde om vedvarende energi
30-09-2025
Forsøg med energiformer
01-10-2025
Gruppens karsevejledning
02-10-2025
Aflevering fra modul 3
08-10-2025
Resultater fra karseforsøget
09-10-2025
Kemisk energi i stearin
23-10-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741351", "T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741351", "H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741351" }