Helsingør Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Helsingør Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Helsingør Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Malene Eskildsen, Peter Skaaning Olsen, Stine Beenfeldt Weber
Hold
2025 nv/GF6 (
GF6 nv bi
,
GF6 nv fy
,
GF6 nv ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Klimaneutralt Gymnasium
Titel 2
NV fysik Klimaneutralt gymnasium
Titel 3
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Klimaneutralt Gymnasium
Formålet er at blive klogere på energiformer, energiforbrug, energikilder og energilagring samt hvad der skal til, for at vi som gymnasium kan blive mere klimabevidste eller måske endda klimaneutrale.
Indhold
Kernestof:
Intro - Hvad er naturvidenskabeligt grundforløb.pptx
Modul 1 - Tegningsbrikker-til-udklip.pdf
Modul 1 - Tomt-skema-til-energiomdannelser.pdf
Modul 1 - Energiformer.pptx
Modul 1 - Forsøg med energiomsætninger.docx
Modul 1 lektie Vedvarende energi side 4-5.pdf
Skabelon til portfolio om Klimaneutralt gymnasium
Klimaforandringer – Københavns Universitet
Øvelse 4: Test på TV2
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 8.pdf
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 14.pdf
2.3 Er der styr på karsen.docx
Begrebsmatrix Biologifysik
2.1 - Fotosyntese og respiration.pptx
Video: Variable og variabelkontrol
Medbring 1-2 mælkekartonsbunde hver til dette modul.
Modul 3 - Gymnasiets-energiforbrug.docx
Modul 3 - Solcellers-energiproduktion.docx
Modul 3 lektie Vedvarende energi side 12-13.pdf
1. Afslutning af karseforsøg
2. Udfyld begrebsmatrix
3. Kulstofkredsløbet
Medbring linealer
Modul 4 Kemisk energi i stearinlys.docx
Modul 4 lektie Vedvarende energi side 32-35.pdf
3.2 Energi ud af bioaffald.docx
Biogasøvelse GF6.docx
GF6 Fælles resultater: Afslutning af biogasforsøg
Video: Hvordan opgøres et klimaaftryk?
Podcast: Vi skal lære at lagre naturens energi
Hav overvejet: Hvilken betydning ligger der i begrebet "klimaaftryk"? Hvilken betydning ligger der i "klimaneutral"?
6.2 Poster til mundtlig præsentation.docx
4.4 Grafanalyse CO2 og temp.pptx
Klassedialog om forløbets overordnede spørgsmål
4.5 Energilagring i historisk perspektiv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
NV fysik Klimaneutralt gymnasium
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Tegningsbrikker-til-udklip.pdf
Modul 1 - Tomt-skema-til-energiomdannelser.pdf
Modul 1 - Energiformer.pptx
Modul 1 - Forsøg med energiomsætninger.docx
Modul 1 lektie Vedvarende energi side 4-5.pdf
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 8.pdf
Modul 2 lektie Vedvarende energi side 14.pdf
Modul 3 - Gymnasiets-energiforbrug.docx
Modul 3 - Solcellers-energiproduktion.docx
Modul 3 lektie Vedvarende energi side 12-13.pdf
Modul 4 Kemisk energi i stearinlys.docx
Modul 4 lektie Vedvarende energi side 32-35.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sund og bæredygtig mad - er det muligt?
I dette forløb skal i med fagene biologi og kemi belyse nedenstående:
I dette forløb skal I lære om hvilke typer af fødevarer din krop skal have for at fungere og for at du kan leve et sundt og godt liv, og hvorfor nogle fødevarer er sundere end andre. I skal også kigge på, hvorfor nogle fødevarer indeholder mere energi end andre og hvorfor det er energimæssigt mere hensigtsmæssig at spise vegetabilsk frem for animalsk.
I skal desuden lære om, hvordan fødevareproduktionen påvirker miljøet, naturen og klimaet herunder hvilke konsekvenser husdyrenes udledning af drivhusgasser har på klimaet.
Indhold
Kernestof:
Grupper til årgangsdagen
4.4 Grafanalyse CO2 og temp.pptx
6.2 Poster til mundtlig præsentation.docx
Husk svarene fra jeres walk & listen
Video om atomet og ioner
M1 Hvad-ved-du-om-atomet.docx
M1 Hvad-ved-du-om-kemiske-skrivemaader.docx
M2 Blandbarhed-af-stoffer-forsoeg2.docx
M3 Tekst-om-fedtsyrer.pdf
M3 Hvad-er-fedtsyrer-og-hvordan-kan-de-undersoeges (opgaver om fedtsyrer).docx
1.1 Hvad tænker du på når du hører ordet MAD (2).docx
Ordsky
1.3 De energigivende stoffer.pptx
1.4 Hvordan smager vi på mad.docx
Video: Smagssanserne
Hypoteser, deduktiv og induktiv
Kvalitativ og kvantitativ
1.5 Portfolio Bæredygtigt madforbrug.docx
image.png
Øvelse 3
Øvelse 4
Øvelse 5
Portfolio
M4 Umaettet-fedt-i-planteolier-forsoeg.docx
3.3 Tegn fordøjelseskanalen.docx
Dagens PowerPoint
Øvelsesvejledning Amylase-forsøg.docx
Lektie om fordøjelse (videoer og lille tekst).pdf
4.2 Enzymer.pptx
M5 Forbraendingsreaktioner-forsoeg_JFR.docx
5.3 Er din aftensmad klimavenlig.docx
6.1 Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet.docx
Begrebsmatrix Biologikemi.docx
5.1 Lektie - Aftensmad og CO2-ækvivalent.xlsx
6.2 Poster - Din sunde klimavenlige ret.pptx
Begrebsmatrix Biologikemi - kopieres ind i elevmapperne.docx
Outro - 6.2 Poster og krav til eksamen.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741821", "T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741821", "H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074741821" }