Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Lademann, Jeppe Bredahl Pedersen, Louise Lund Knudsen
|
|
Hold
|
2025 ap/GF1 (GF1 ap da, GF1 ap en, GF1 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Identitet og formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen
sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
- Anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- Foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- Belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- Anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- Anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- Grammatisk terminologi og analysefærdighed
- Sproglig praksis
- Elevernes egen tekstproduktion
- Elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- Orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- Græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og
fremmedord i almindelighed
- Sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- Oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Der er primært benyttet uddrag fra følgende lærebøger:
*Minlæring - “Sprogenes Veje”
*Sprogenes Verden
*Babelstårnet
Samlet omfang: 50-75 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074747291",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074747291",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074747291"
}