Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Annika Grönlund, Louise Lund Knudsen, Martin Tusgaard Christensen
|
|
Hold
|
2025 ap/GF3 (GF3 ap da, GF3 ap en, GF3 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Identitet og formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen
sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
- Anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- Foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- Belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- Anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- Anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- Grammatisk terminologi og analysefærdighed
- Sproglig praksis
- Elevernes egen tekstproduktion
- Elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- Orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- Græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og
fremmedord i almindelighed
- Sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- Oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Der er primært benyttet uddrag fra følgende lærebøger:
*Minlæring - “Sprogenes Veje”
*Sprogenes Verden
*Babelstårnet
Samlet omfang: 50-75 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oversigt over sætningsled - med eksempler
-
Lektie: Læs denne vedhæftede korte introduktion til faget:
-
The Meaning and History of First Names - Behind the Name
-
Minlæring
-
Du må gerne medbringe hæftet (ikke bogen), du fik i AP engelsk af Annika.
-
Minlæring: Træn sætningsled (til brug i timen - ikke lektie)
-
Lektie: Læs om Syntaks og sætningsleddene, s. 27-31 (fra 2.3. Syntaksplanet til og med side 31) i Babelstårnet.
-
Minlæring - Øvelser til brug i timen om Adverbialled og Konjunktional
-
Lektie (25 min.): Lav lektien på Minlæring som jeg har oprettet til jer om S,V,DO,IO,SP,OP. Nogle af jer startede på den i timen sidst. Alle øvelserne skal laves færdige hjemme til dagens modul:
-
Lektie på Minlæring
-
Minlæring - skal først laves i modulet
-
Husk dit skrivehæfte til AP.
-
Minlæring - lav øvelse 2
-
Minlæring: Træn S,V DO, IO - Hvilken model er i spil? (Ikke lektie)
-
Minlæring: Blandet sætningsanalyse 1 (ikke lektie)
-
Lektie: Lav lektien på Minlæring, som hedder "Adverbialled og konjunktionalled" som jeg har oprettet til jer. Når I skal markere hvor adverbialerne eller konjunktionalerne er i sætningerne, så klikker I på alle de ord som udgør leddene I bliver bedt
-
Minlæring: Substantiver og artikler
-
Lektie (20 min.): Læs vedhæftede tekst om ordklassen 'substantiver' - du skal ikke lave øvelserne men blot læse teksten og springe øvelserne over mens du læser:
-
Husk at logge ind på Min Læring inden vi starter modulet.
-
Log på Min Læring inden modulet.
-
Minlæring: Verber 1
-
Lektie (20 min.): Efter at have haft fokus på 'substantiver og artikler' skal vi i dette modul arbejde med ordklassen ’verber’. Læs om verber s. 25-32 i Sprogenes Verden (se pdf nedenfor!), Du skal IKKE løse opgaverne blot læse selve teksten på sider
-
Quizlet
-
Google Docs: Kreativ øvelse - brug alle verbaltiderne i en dialog
-
Minlæring: Verber 2 - øvelser
-
AGs Verbetræ.docx
-
Lektie (30 min.) :
-
1. Europas Sprog på MinLæring
-
2. Verballed med Implicit subjekt.docx
-
3. Latin stykke V - Minlæring
-
Kreativ opgave om verbaltider - retur
-
Lektie (25 min.): Læs afsnittene om adjektiver, adverbier og præpositioner, dvs. s. 34-41 i pdf-filen nedenfor (fra Sprogenes Verden). Du skal kun læse teksten, ikke lave øvelserne!
-
SV - Øvrige ordklasser.pdf
-
Lektie:
-
Intro til AP i dansk - Semantik.pptx
-
Sprogenes verden, s, 83-85 og s. 87, (semantik).pdf
-
Log in på Min Læring inden modulet.
-
AP modul 2 - sprog som kommunikation 2.pdf
-
Ledsætninger som led i helsætninger - oversigt.docx
-
1g - AP-eksamen og brug af ExamCookie under prøven oktober 2025.pdf
-
Lektie (20 min.): Læs om 'Sætningernes syntaks' (sætningstyper) i din bog Babelstårnet s. 48-51. Læs for at få et overblik over emnet og en forståelse for forskellen mellem en helsætning, en hovedsætning og en ledsætning.
-
AP_ ExamCookie under prøver (2).pdf
-
Husk at medbringe en terning!
-
Minlæring - Repetition 1
-
Lektie (25 min.) : Lav den vigtige lektie jeg har lagt ud til jer om 'Helsætning og ledsætning' på Minlæring.
-
Oversigt over ordklasser - Sprog på tværs.pdf
-
Sproghandlinger Intro AP 2025 2.pptx
-
Minlæring: Pragmatik
-
Sprog som identitesmarkør (sociolingvistik) med udstregninger.pdf
-
AP modul 4 - Genrer med udstregninger.pdf
-
AP-prøve
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074770557",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074770557",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074770557"
}