Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Lasse Sandahl, Louise Lund Knudsen, Malte Helledie
|
|
Hold
|
2025 ap/GF4 (GF4 ap da, GF4 ap en, GF4 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Identitet og formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen
sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
- Anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- Foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- Belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- Anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- Anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- Grammatisk terminologi og analysefærdighed
- Sproglig praksis
- Elevernes egen tekstproduktion
- Elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- Orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- Græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og
fremmedord i almindelighed
- Sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- Oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Der er primært benyttet uddrag fra følgende lærebøger:
*Minlæring - “Sprogenes Veje”
*Sprogenes Verden
*Babelstårnet
Samlet omfang: 50-75 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Føste ap engelsk-modul. Vi fokuserer på basale sætningsled i dette modul - jeg guider jer igennem :)
-
til brug i timen: Syntaksanalyse babelstårnet øvelser.pdf (print). Syntaks - hvilke spørgsmål skal til.pdf (print.)
-
Download og installer Office-pakken til i dag: HG-Paletten - IT
-
The Meaning and History of First Names - Behind the Name
-
Minlæring
-
Lektie 1: Log på Minlæring og lav den oprettede lektie - Sætningens almindelige led - Træn subjekt, verballed osv."Minlæring - lektie (ca 10-15 min). Lektie: Læs s. 31-33 i Babelstårnet (bog) (om Frie Led) ca 15-20 min. Lektienote: Læs teksten og øv
-
CLC introducerer undersøgelsen før start
-
Lektie på Minlæring
-
Lektion 3 Introduktion til morfologi.docx
-
Medbring jeres bog Babelstårnet.
-
Babelstårnet 34-48.pdf
-
Babelstårnet-øvehæfte (4)-12-14.pdf
-
Husk at logge ind på Min Læring inden vi starter modulet.
-
Lektie: Afsnittet om alle øvrige ordklasser: Substantiver, artikler, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, interjektioner, numerale (altså udover verber) i SV (s. 34-45) SV - Øvrige ordklasser.pdf
-
Hej gf4,
-
1. Læs om Europas Sprog på Minlæring
-
2. Verballed med Implicit subjekt.docx
-
3. Latin stykke V - Minlæring
-
Log på Minlæring og læs om helstæninger og ledsætninger og lav derefter opg 1 og 2 i samme afsnit: Minlæring - helsætning og ledsætning
-
Vi går ombord i AP (dansk), og I skal som læse den vedhæftede tekst og svare på de tre spørgsmål herunder:
-
Modul 2: Retorik og kommunikation
-
Til timen
-
Syntaks - hvilke spA_¸rgsmA_¥l skal til (4).pdf
-
AP_ ExamCookie under prøver (2).pdf
-
Husk at medbringe en terning!
-
Pragmatik med fokus på sproghandlinger. Ingen lektier.
-
Min læring
-
Laves i timerne: Opgaver om pronominer
-
Vi repeterer ordklasser i dag, og som lektie skal i arbejde med præpositioner og konjunktioner Minlæring . lektie
-
1. Vi starter med at teste ExamCookie, så vi er klar til fredag. Se videoen her: ExamCookie - Introduktionsvideo og download programmet her (læg mærke til der er to forskellige versioner - en til PC, og en til Mac). Download programmet, installer og
-
Modul 4: Genrer og sociolingvistik
-
AP-prøve
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Almen Sprogforståelse
Identitet og formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen
sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
- Anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- Foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- Belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- Anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- Anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- Grammatisk terminologi og analysefærdighed
- Sproglig praksis
- Elevernes egen tekstproduktion
- Elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- Orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- Græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og
fremmedord i almindelighed
- Sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- Oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Der er primært benyttet uddrag fra følgende lærebøger:
*Minlæring - “Sprogenes Veje”
*Sprogenes Verden
*Babelstårnet
Samlet omfang: 50-75 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Føste ap engelsk-modul. Vi fokuserer på basale sætningsled i dette modul - jeg guider jer igennem :)
-
til brug i timen: Syntaksanalyse babelstårnet øvelser.pdf (print). Syntaks - hvilke spørgsmål skal til.pdf (print.)
-
Download og installer Office-pakken til i dag: HG-Paletten - IT
-
The Meaning and History of First Names - Behind the Name
-
Minlæring
-
Lektie 1: Log på Minlæring og lav den oprettede lektie - Sætningens almindelige led - Træn subjekt, verballed osv."Minlæring - lektie (ca 10-15 min). Lektie: Læs s. 31-33 i Babelstårnet (bog) (om Frie Led) ca 15-20 min. Lektienote: Læs teksten og øv
-
CLC introducerer undersøgelsen før start
-
Lektie på Minlæring
-
Lektion 3 Introduktion til morfologi.docx
-
Medbring jeres bog Babelstårnet.
-
Babelstårnet 34-48.pdf
-
Babelstårnet-øvehæfte (4)-12-14.pdf
-
Husk at logge ind på Min Læring inden vi starter modulet.
-
Lektie: Afsnittet om alle øvrige ordklasser: Substantiver, artikler, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, interjektioner, numerale (altså udover verber) i SV (s. 34-45) SV - Øvrige ordklasser.pdf
-
Hej gf4,
-
1. Læs om Europas Sprog på Minlæring
-
2. Verballed med Implicit subjekt.docx
-
3. Latin stykke V - Minlæring
-
Log på Minlæring og læs om helstæninger og ledsætninger og lav derefter opg 1 og 2 i samme afsnit: Minlæring - helsætning og ledsætning
-
Vi går ombord i AP (dansk), og I skal som læse den vedhæftede tekst og svare på de tre spørgsmål herunder:
-
Modul 2: Retorik og kommunikation
-
Til timen
-
Syntaks - hvilke spA_¸rgsmA_¥l skal til (4).pdf
-
AP_ ExamCookie under prøver (2).pdf
-
Husk at medbringe en terning!
-
Pragmatik med fokus på sproghandlinger. Ingen lektier.
-
Min læring
-
Laves i timerne: Opgaver om pronominer
-
Vi repeterer ordklasser i dag, og som lektie skal i arbejde med præpositioner og konjunktioner Minlæring . lektie
-
1. Vi starter med at teste ExamCookie, så vi er klar til fredag. Se videoen her: ExamCookie - Introduktionsvideo og download programmet her (læg mærke til der er to forskellige versioner - en til PC, og en til Mac). Download programmet, installer og
-
Modul 4: Genrer og sociolingvistik
-
AP-prøve
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074771762",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074771762",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074771762"
}