Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Emma Randrup O’Neil, Louise Lund Knudsen, Mikkel Emil Jensen
|
|
Hold
|
2025 ap/GF5 (GF5 ap da, GF5 ap en, GF5 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Identitet og formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen
sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
- Anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- Foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- Belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- Anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- Anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- Grammatisk terminologi og analysefærdighed
- Sproglig praksis
- Elevernes egen tekstproduktion
- Elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- Orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- Græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og
fremmedord i almindelighed
- Sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- Oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Der er primært benyttet uddrag fra følgende lærebøger:
*Minlæring - “Sprogenes Veje”
*Sprogenes Verden
*Babelstårnet
Samlet omfang: 50-75 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Meaning and History of First Names - Behind the Name
-
Minlæring
-
Grammatik for dummies - sproget.dk
-
Læs s. 27-31 i Babelstårnet (fra Syntaksplanet indtil underoverskriften ‘Frie led’) og øv dig i at definere leddene (verballed, subjekt, direkte objekt, indirekte objekt og subjektsprædikat) og forklare, hvordan man genkender dem.
-
Nominative case is for the subject - Latin
-
Lektie på Minlæring
-
I skal logge ind på Min Læring på jeres computer inden I afleverer mobilerne.
-
Læs s. 31-33 (om Frie led) i Babelstårnet - øv dig herefter i at definere adverbialled og i at forklare, hvordan man genkender dem. Lav også øvelserne under SL6 på MinLæring + evt. nogle af de øvelser til S,V,DO,IO,SP som ikke blev lavet/brugt i time
-
Minlæring: adverbialled
-
Minlæring: adverbialled fortsat
-
Læs s. 31-33 (om Frie led) i Babelstårnet - øv dig herefter i at definere adverbialled og i at forklare, hvordan man genkender dem.
-
Repitition: MinLæring
-
Minlæring: verber
-
Minlæring: Opgavesæt
-
SV - Verber.pdf
-
Husk at logge ind på Min Læring inden modulet begynder.
-
Minlæring: Adjektiver
-
Læs afsnittet om alle øvrige ordklasser (udover substantiver, artikler og verber) i SV (s. 34-45)
-
SV - Øvrige ordklasser.pdf
-
1. Europas Sprog på Minlæring
-
2. Verballed med Implicit subjekt.docx
-
3. Latin stykke V - Minlæring
-
Minlæring: verber morfologi 3
-
Genlæs s. 37-45 i SV (nedenstående dokument). Lav også øvelserne på MinLæring om adverbier inden modulet.
-
Minlæring: Adverbier
-
Minlæring: Pronominer
-
Minlæring: Helsætninger og ledsætninger
-
Læs s. 48 (fra 2.5 - Sætningernes syntaks) til og med s. 51 i Babelstårnet inden timen.
-
Minlæring: Hovedsætninger og ledsætninger
-
Log in på Min Læring inden modulet.
-
Semantik.pptx
-
Spørgsmål til walk n talk AP-semantik.docx
-
Sprogenes verden, s, 83-85 og s. 87, (semantik).pdf
-
AP_ ExamCookie under prøver (2).pdf
-
Medbring en terning!
-
Alle skal medbringe en mælkekarton. Vi skal lave krea!
-
AP modul 2 - sprog som kommunikation.pdf
-
ExamCookie - Introduktionsvideo
-
Minlæring - træning til eksamen (latindelen)
-
ExamCookie
-
Minlæring: Pragmatik
-
Quiz og byt ap.docx
-
Sproghandlinger Intro AP.pptx
-
Sproghandlinger-øvelser 2.docx
-
Ingen lektier
-
Er du rigtig knøw? Test hvor god du er til dialekter
-
AP modul 4 - Genrer .pdf
-
Snobberne: Naturkatastrofer | Rytteriet | DR Satire
-
Hells Angels og Bandidos er enige om fred - 25. september 1997
-
Sociolingvistik.pptx
-
Yahya Hassan GHETTOGUIDE.pdf
-
Minlæring: forberedelse til prøven
-
AP-prøve
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074774857",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074774857",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73074774857"
}