Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Martin Mortensen, Nils Mandrup Skjellerup, Tore Lindemann
|
Hold
|
2022 id/uz (1uz id, 2uz id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane.
Tekniske elementer der er øvet i forløbet:
o indersidespark
o Halvliggende vristspark
o tæmning med sål
o tæmning med inderside
o tæmning med lår
o dribling med yderside og inderside
Finter:
Husmandsfinten
Taktiske elementer:
o bredde og dybde i spillet
Vi har læst/set følgende materiale:
Husmandsfinten:
https://www.youtube.com/watch?v=hd6HPiPYZ5M
Dokument: Fodbold i skole og klub, Biger Peitersen 1978, side 82-91
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Eleverne arbejder med basale tekniske færdigheder i basket:
Modtagninger, afleveringer, skud, lay-up og samspil.
Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning
Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktisk øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter arbejder de selv hen imod at præsentere et opvarmningsprogram med fokus på musikforståelse, koordination, udførelse mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
Under Færdighedsområde: Boldspil
Der er i modulerne blevet arbejdet med:
1. Kaste/gribe teknikker
Fokuspunkter ved kasteteknik:
• Handskesiden mod kasteretningen
• Høje albuer i udgangspositionen
• Rotation i overkrop og hofte samt forspænding i kastearmen
• Før armen i en fuld cirkel (starter bagud/nedad og føres op og frem til aflevering). Albuen fører underarmen frem til aflevering.
• Stemskridt
Fokuspunkter ved gribeteknik:
• Bolden skal gribes i nettet i handsken
• “Vinduesvisker” eller urskiven.
• Luk handsken om bolden, så den ikke falder ud af handsken igen
• “Fejebakke” når bolden triller
• Klarposition er med lavt tyngdepunkt og front mod bolden.
2. Batting
Fokuspunkter ved batting (for højrehåndsspillere)
• Venstre side til batte-retningen
• Stor afstand mellem fødderne og vægten på bageste ben (højre ben)
• Greb: venstre hånd nederst (ca. 3 cm fra bunden af battet), knoer på række, battet i fingrene (ikke i håndfladerne.
• Udgangsposition: højt og lodret bat
• Når der svinges: vægtoverførsel og rotation i overkrop, forspænding (battet hænger efter), battet føres frem og nedad, så bolden får underspin.
3. Forskellige spil situationer
- "lukke" baser øvelser
Her har fokus været på den taktiske forståelse af spiller, herunder;
Positionerne på banen.
Blik for taktiske elementer i typiske kampsituationer
kendskab til vigtige kastemønstre ved tvunget løb
Udleveret materiale til eleverne:
- pdf. 5 siders regel gennemgang af softball
- https://www.youtube.com/watch?v=KJz57J9txLQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gymnastik
I gymnastik har vi arbejdet med kropskontrol og gymnastiske elementer som beskrevet nedenfor.
- Hop på airtack med fokus på kropspænding og kontrol: Ophop, hook up, splitspring
- Ruller med fokus på at lande på skuldre, kigge på navlen og at få hænderne frem, så man kan komme op at stå uden at sætte af med hænderne
- Stå på hovedet samt at modtage: fokus på kontrolleret bevægelse op til hovedstand og kropspænding. Ved modtagelse var fokuspunkterne at være tæt på udøveren, hænder på hofterne, ikke at have hænderne på forsiden, når udøveren stod på hovedet.
- Vejrmøller: Eleverne skal vide hvilket ben, de har forrest i ven vejrmølle. De skal kunne lande med forskudte ben og de skal kigge på deres hænder, mens de er i gulvet. De skal ligeledes lande med næsen i den retning, de kom fra.
- Håndstand: Vi har arbejdet med øvelser, hvor eleverne skulle skifte ben mens de var i luften.
Enkelte elever har lavet hovedspring, mens andre har lavet et båret overslag.
Materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=dYo93XM2jzM&ab_channel=DGI (forlæns rulle)
- https://www.youtube.com/watch?v=Gs4qSLPeVtc&ab_channel=DGI (vejrmølle 1)
- https://www.dgi.dk/gymnastik/gymnastik/artikler/saadan-laerer-du-at-slaa-en-vejrmoelle (vejrmølle 2)
- https://www.youtube.com/watch?v=EjUjz8QNn4U&ab_channel=DGI (hovedstand)
- https://traenerguiden.dgi.dk/guide/gymnastik/exercises-overview/lookup/13878 (håndstand)
- https://www.youtube.com/watch?v=1A5BjkenG2g&ab_channel=SpringSikker (håndstand rulle)
- motoriske faser (PDF)
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Vise beherskelse af delelementerne (øvelser på airtrack, forlæns rulle, hovedstand, vejrmølle, håndstand)
- Lave en bane, fremvise gennemløb af banen hvor der vises udvalgte redskabsgymnastik elementer
- Kunne beskrive de motoriske faser i forhold til at lære en ny bevægelse
- Kunne beskrive hvordan man kan lære de forskellige elementer
Omfang: 6 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Coopertest
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les lanciers
Eleverne har arbejdet med les lancier praktisk
Vi har gennemgået tur 1-5 og arbejdet med musikforståelse, bevægelseskvalitet og indlevelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763053",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763053",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763053"
}