Holdet 2022 id/st - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Skabelon skemalægning 2024 René
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Grethe Lerkevang Høeg, Helge Høgh, Tore Lindemann
Hold 2022 id/st (1st id, 2st id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 Basket
Titel 4 Les lancier
Titel 5 Atletik
Titel 6 Floorball
Titel 7 Pardans

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane.

Tekniske elementer der er øvet i forløbet:
o indersidespark
o Halvliggende vristspark
o tæmning med sål
o tæmning med inderside
o tæmning med lår
o dribling med yderside og inderside

De bedre boldspillere har desuden arbejdet med retningsbestemte førstegangsberøringer, lår- og brysttæmning, hvor bolden efter kontakt med kroppen ikke hopper opad, men falder mod jorden, så hurtigt som muligt.

Finter:
Husmandsfinten.

Småspil 2vs2 på kegler og på større bane
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning

Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktisk øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter arbejder de selv hen imod at præsentere et opvarmningsprogram med fokus på musikforståelse, koordination, udførelse mm og et kort teoriafsnit.

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i
musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne gennem hele programmet

Teori:
https://idraetc.systime.dk/?id=107
s. 22-30 fra C-det er idræt, 2005. Opvarmningsteori

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
• Kunne redegøre for en hensigtsmæssig opbygningen af et
opvarmningsprogram
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningsprogram 06-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basket

Eleverne arbejder med basale tekniske færdigheder i basket:
Modtagninger, afleveringer, skud, lay-up og samspil.
Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les lancier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik

I dette forløb har vi arbejdet med følgende elementer:

Grundtræning i atletik:

- Grund opvarmning, samt idrætsspecifik opvarmning
- Koordination (kropspositioner og koordinationsøvelser.)
- Smidighed
- centralbevægelse og kip
- rytme ved afsæt

Spydkast: Fatning, prik kast, stående kast samt tre skridt tilløb og intro til kast med tilløb.

Højdespring: Indløb til overligger, rotation over overligger, kip (både med arme og ben), landing i madras samt det færdige spring

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teknisk rigtige koordinationsøvelser
• Vise relevante spydkast øvelser samt det færdige kast.
• Vise relevante højdesprings øvelser samt det færdige spring
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne

Eleverne har fået udleveret relevant skriftligt materiale til spydkast og højdespring i form af links til iBog/iBøger, samt fået forklaret i undervisningen, viden om biomekanik kan forbedre udførelsen af de to discipliner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Pardans

Forløbet koncentrerer sig om de to latinamerikanske danse chachacha og jive. Vi arbejder med musikforståelse, rytme, bevægelseskvalitet, føring og udtryk. Vi arbejder med forskelle i danseudtryk og stil.

I chachacha har vi arbejdet med følgende trin og variationer:
- Grundtrin (rockstep og sidestep)
- New York
- LA
- Damedrejning og dobbeltdrejning

I jive har vi arbejdet med følgende trin og variationer:
- Grundtrin (rockstep og sidestep)
- gåtrin (walk)
- dame under arm (side by side)
    - med spark
    - blive ude i armen
- damedrejning (american spin)
- mooch (spark til gulvet)



Basic Jive: https://www.youtube.com/watch?v=eLmeRpDl6p8&list=PLntI-EHfG6b3zmqxX2zVT15ljQX2-Zef3&index=5
Basic jive steps: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
Jive musik: https://www.youtube.com/watch?v=LZmUfUBqE-s

Chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=M1TirmZOaVc
Chachacha musik: https://www.youtube.com/watch?v=WblEZbaXH_4

Basic elements of chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=PWiLi22Cq8w
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer