Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Grethe Lerkevang Høeg, Helge Høgh, Tore Lindemann
|
Hold
|
2022 id/st (1st id, 2st id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane.
Tekniske elementer der er øvet i forløbet:
o indersidespark
o Halvliggende vristspark
o tæmning med sål
o tæmning med inderside
o tæmning med lår
o dribling med yderside og inderside
De bedre boldspillere har desuden arbejdet med retningsbestemte førstegangsberøringer, lår- og brysttæmning, hvor bolden efter kontakt med kroppen ikke hopper opad, men falder mod jorden, så hurtigt som muligt.
Finter:
Husmandsfinten.
Småspil 2vs2 på kegler og på større bane
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktisk øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter arbejder de selv hen imod at præsentere et opvarmningsprogram med fokus på musikforståelse, koordination, udførelse mm og et kort teoriafsnit.
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i
musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne gennem hele programmet
Teori:
https://idraetc.systime.dk/?id=107
s. 22-30 fra C-det er idræt, 2005. Opvarmningsteori
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
• Kunne redegøre for en hensigtsmæssig opbygningen af et
opvarmningsprogram
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
06-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Eleverne arbejder med basale tekniske færdigheder i basket:
Modtagninger, afleveringer, skud, lay-up og samspil.
Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les lancier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
I dette forløb har vi arbejdet med følgende elementer:
Grundtræning i atletik:
- Grund opvarmning, samt idrætsspecifik opvarmning
- Koordination (kropspositioner og koordinationsøvelser.)
- Smidighed
- centralbevægelse og kip
- rytme ved afsæt
Spydkast: Fatning, prik kast, stående kast samt tre skridt tilløb og intro til kast med tilløb.
Højdespring: Indløb til overligger, rotation over overligger, kip (både med arme og ben), landing i madras samt det færdige spring
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teknisk rigtige koordinationsøvelser
• Vise relevante spydkast øvelser samt det færdige kast.
• Vise relevante højdesprings øvelser samt det færdige spring
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne
Eleverne har fået udleveret relevant skriftligt materiale til spydkast og højdespring i form af links til iBog/iBøger, samt fået forklaret i undervisningen, viden om biomekanik kan forbedre udførelsen af de to discipliner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763054",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763054",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763054"
}