Holdet 2023 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Å - Skabelon skemalægning 2024 René
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anders Sigsgaard Sørensen, Anne Dorette Jensen
Hold 2023 DA/r (1r DA, 2r DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til danskfaget
Titel 2 Forløb#2 Argumentation og retorik
Titel 3 Forløb#3 Klassedanmark
Titel 4 Forløb#4 Skriftlighedsforløb
Titel 5 Forløb#5 Mellemkrigstiden
Titel 6 Forløb#6 Kortfilm
Titel 7 Forløb#7 Minimalisme
Titel 8 Forløb#8 Æt, ære og skæbne
Titel 9 Forløb#9 Eksamensforberedelse
Titel 10 Forløb#10 Oplysningstiden
Titel 11 Forløb#11 Romantikken
Titel 12 Forløb#12 - Dokumentaren
Titel 13 Forløb#13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Forløb#14 Litteratur fra 1900-tallet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til danskfaget

Vi har arbejdet med tre tekster, der skal vise nogle af danskfaget facetter.

Materiale:
Kirsten Hammann: “Jeg civiliserer mig om morgenen”. I: Mellem tænderne. Gyldendal, 1992.

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla. 26. august 2020, Operaen på Holmen, København

“Do It For Denmark!”, Spies Rejser 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Argumentation og retorik

Forløbet arbejder med retorik og argumentation, hvor elever bliver introduceret til og arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.

Forløbet har ligeledes et besøg ved Ungdommens folkemøde inkluderet.

Materiale:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (https://hbdansk.systime.dk/), Afsnittene 4.9: retorik & 4.10. argumentation

Greta Thunberg: Tale ved FN's klimatopmøde 2019

Ann-Sophie Greve Møller: "Greta Thunberg deler vandene med desperat klima-tale", Kristeligt Dagblad, 25.09.19.

Kampagnefilm: Ørsted

Reklamer: Long cigaretter, Persil-vaskemiddel, Marmelit-konserveringsmiddel, Palmolive-sæbe.

Headspace.dk: Hjemmesideanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Klassedanmark

Forløbet introducerer til nyere litteratur, sprog og medier, som på forskellige måder behandler, diskuterer og problematiserer et klasse-Danmark.

Eleverne har blandt andet arbejdet med begreberne: etnolekt, sociolekt, autofiktion, social mobilitet, mønsterbryder

Indhold:

Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal (uddrag)
Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem, Gyldendal (uddrag)
Hassan, Yahya (2013): “Ghettoguide” i YAHYA HASSAN, Gyldendal
Lawson, Marco (2022): Middagen
Nielsen, Kaspar Colling (2010): ‟Opgangen” i Mount København, Gyldendal
Prinsesser på blokken, DR3 (afsnit 1)
Vakili, Babak (2021): ‟Blokken” (1:4 af Generationen)
Wilken, Thomas: ‟Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer”, Information 24.04.2019

Albertsen, Anita Nell Bech & Mikkelsen, Dorthe Hedegaard & Timmermann, Ditte Eberth (2023): Oppe og nede. På social sightseeing i Velfærdsdanmark, Dansklærerforeningens Forlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Skriftlighedsforløb

Formålet med forløbet er at højne elevernes skrivekompetencer generelt, men der er et særligt fokus på skriveprocessen og det at skrive sammenhængende.

Der er blevet arbejdet med udgangspunkt i et skriftlighedskompendium kompendium: https://drive.google.com/drive/folders/1lrwUwAdb2d_wvybJZU1xoI_aCNs7N7IW

Fokusområder har været:

Sætningskoblinger
Før-skrivning
Disposition
Præsentation
Resumé
Citatbrug
Afsnitsinddeling
Korrektur

Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen, inklusiv genaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Mellemkrigstiden

Forløbet har fungeret som optakt til elevernes Historieopgave. Der har været fokus på den litterære periode, som strækker sig fra afslutningen af 1.verdenskrig frem til afslutningen af 2. verdenskrig. Eleverne har  arbejdet med modernistiske og realistiske strømninger, herunder socialrealisme, ekspressionisme og surrealisme.

Indhold:
Brug litteraturhistorien: Mellemkrigstiden: oprør og elendighed
Digtere, divaer og dogmebrødre. DR. Dansk kultur i 100 år (1918-1930)

VÆRK 2 (litterært fokus) Bech, Bodil: Vi der ejer natten (1934)
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (1948) (uddrag)
Herdal, Harald: Før jul (1933) (uddrag)
Kristensen, Tom: Det blomstrede slagsmål (1920)
Kernn-Larsen, Rita: Festen (1935)
Kernn-Larsen, Rita: Surrealistisk kvindefigur (1939)
Munch, Edvard: Skriget (1893)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det blomstrende slagsmål 10-01-2024
Vi der ejer natten (1934) 23-01-2024
1r DA skr. Læringsprøve 26-01-2024
Læringsterminsprøve i dansk 26-01-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Kortfilm

I forløbet om kortfilm har vi arbejdet med de film, vi har set, udfra en generel medieanalyse, der har haft fokus på både de filmsproglige virkemidler og på dramaturgi. Derudover er filmene belyst med og diskuteret ud fra Richard Raskins 7 parametre for kortfilm.

"Sommersohntag" (2008) af Fred Breinersdorfer & Sigi Kamml
"Suspendu" (2015) af Elie Grappe
"Under bæltestedet" (2006) af Alexander Kølpin
VÆRK 2: "Knæler" (2019) af Roberta Hilarius Reichhardt
"Untamed" (2015) af Juliette Viger

Larsen, Ole Schultz: Fremdrift og spænding. Fra Håndbog til dansk
- Isbjergsmodellen (s. 5) og Raskins 7 parametre (s. 6) fra kompendiet "Prisvindere - kortfilm fra OFF"

(Omfang ca. 15 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sommersøndag 01-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Minimalisme

Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk. Forløbet slutter med en perspektivering til impressionismens skrivestil.

Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime (2014)

https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029

Læste tekster:

"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par", Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modsætninger og magtforhold 25-03-2024
Skriveøvelser (adjektiver og fortæller) 09-04-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Æt, ære og skæbne

Gennem en læsning af Ravnkel Frøjsgodes Saga præsenterer forløbet sagagenren: landnamstiden, sagatiden, sturlungetiden, betydningen af ære, slægt og samfund, friprosateorien/bogprosateorien, genealogi og fortælleteknik. I forløbet arbejdes også med stilistiske træk og øvelser i litterær analyse.

Forløbet inddrager desuden folkevisegenren som et perspektiv til sagagenren. Her arbejdes med ophav, ridderviser, knittelvers, formelsprog, reduktionsteknikker/syrebadsteknik. Og som perspektiv til en tematisk læsning af "Germand Gladensvend" inddrages kortfilmen "Dennis".

Tekster:
VÆRK 3 (litterært fokus): Ravnkel Frøjsgodes Saga
Litteraturens Veje (Fibiger et al.; 2010):
"Æt og Ære", s. 34
"Sagatiden", s. 40-42
"Sagaen som genre", s. 42-45
“Om folkeviser”, in Kjær-Hansen, Barbara -Kennebo, Peter-Bertelsen, Tinne Serup  Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 34-39
"Ebbe Skammelsen"
"Germand Gladensvend"

(ca. 55 ns)

Eleverne har arbejdet med en kreativ skriveøvelse om "Ebbe Skammelsøn".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remediering: Ebbe Skammelsøn 12-05-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Eksamensforberedelse

For at starte året godt ud, gennemgår vi, over 5 lektioner, de helt overordnede idéer bag de to forskellige skriftlige eksamensformer. Som øvelse til den analyserende artikel kommer i til at arbejde med Martin Andersen Nexøs novelle Lønningsdag. Ved den debatterende artikel vil jeg forsøge at skrive en artikel, der forhåbentlig vækker jeres lyst til at debattere.

Jeg vil gennemgå dokumenter med jer, som bliver nyttigt for jer gennem året, og især til når i skal op til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsnit til en analyserende artikel 29-08-2024
En debatterende artikel 01-09-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Oplysningstiden

I bliver klogere på perioden, Ludvig Holberg, Erasmus Montanus, Den analyserende artikel,  Den debatterende artikel, Johannes Ewald og meget mere.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Romantikken

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 - Dokumentaren

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Det moderne gennembrud

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 Litteratur fra 1900-tallet

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer