Holdet 2023 Ty/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Å - Skabelon skemalægning 2024 René
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Dorrit Enevoldsen, Goliat Jacob Hansen
Hold 2023 Ty/u (1u Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ab ins Deutsche
Titel 2 Freundschaft
Titel 3 Jugendkultur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ab ins Deutsche

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med de første skriftlige opgaver.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch

Grammatik i Alles in allem og minlæring.dk
Den bestemte og den ubestemte artikel, s. 18-22
Sætningsanalyse. s. 11-14
Genitiv, s. 22-25
Verber (minlæring.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Freundschaft

Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.

Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
- alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Susanne Fröhlich: Feuerprobe, 2016 (Auszug)

Grammatik med udgangspunkt i Alles in allem:

Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider og omskrivning fra én tid til en anden

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genitiv 14-11-2023
Bildbeschreibung, Tschick 23-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jugendkultur

Forløbet har fokuseret på tysk ungdomskultur og på forskelle og ligheder ml. dansk og tysk ungdomskultur. Eleverne har primært arbejdet med ikke-fiktive tekster (artikler og videoer), men undervejs er der også inddraget en nyere fiktionstekst (Druck/Skam Deutschland). Et centralt fokus har været begreberne ”mainstream” og unges forsøg på at passe ind, ligesom vi har fokuseret på ”Jugendsprache” og årets ungdomsord i de sidste 15 år.

Nøgleord:
- Mainstream, Gemeinschaft, Jugendsprache, Soziale Medien, Digitalisierung, online sein, Jugendsprache, typisch dänisch/typisch deutsch

Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læsning af nyere tysksprogede tekster
- Samtaletræning
- Faste vendinger til samtale (billedbeskrivelse, personkarakteristik, diskussion)

Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Diskussion og udtrykke egen holdning vha. sætningsstartere
- Ordstilling i ledsætninger
- Konjunktioner
- Personlige pronominer
- Førnutid (mundtligt)
- Mundtlig genfortælling

Tekster:
- Barbara Vorsamer: Alle wollen mainstream sein (Süddeutsche Zeitung, 2016, i: Genau: https://genau.systime.dk/?id=135#c261)
- Skam Deutschland, episode 01:01: ”Liebe ist alles“: (tilgået via mitcfu: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=skam%20deutschland&orderby=title&SearchID=60b97bb4-7e77-4183-a175-cca0cb49e507&index=6)
- Interview mit Marco: ”Über Jugend und Freizeit“ i: Tyskbogen (https://tyskbogen.systime.dk/?id=254&L=10#c1134)
- Jugendwörter des Jahres: https://www.dw.com/de/von-goofy-bis-smash-jugendw%C3%B6rter-des-jahres-2008-2023/g-36146604
- Die Ärzte: „Junge“ (2007, tekst + video)
- Tim Bendzko: „Programmiert“ (2013, tekst + video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer