Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Eva Neesgaard, Willy Aggebo
|
Hold
|
2023 Ng/s (2s Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til naturgeografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den dynamiske jord
Indhold:
Aktuelle jordskælv i verden, jordens opbygning, pladetektonik, pladegrænser, epicenter, tsunami og samfundsforhold og naturkatastrofers omfang.
Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
- Pladegrænser i Google Earth
- Aktuelle jordskælv
- Fire øvelser i bestemmelse et jordskælvs epicenter og styrke
- Forebyggelse af en tsunamikatastrofe
- Samfundsforhold og naturkatastrofers omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fremtidens bæredygtige energi; fokus på vindmøller
I forløbet arbejdede eleverne med følgende:
• Energiformer, herunder ikke-fornybar energi og fornybar energi.
• Begrebet bæredygtighed, herunder FNs verdensmål for bæredygtig
udvikling.
• Drivhuseffekten og drivhusgasser, herunder CO2-indholdet i atmosfæren
1958-2023 samt temperaturkurven og CO2-kurven de seneste ca.
400.000 år.
• Energityper i Danmark: hvilke energityper anvender vi i Danmark og
hvordan har dette ændret sig gennem tiden.
• Vindkrakftproduktion i verden.
• Naturgrundlaget: hvorfor blæser det, herunder termiske høj- og lavtryk,
corioliseffekten og det globale vindsystem med særligt fokus på
vandrende lavtryk.
• Solens zenitbane, solhøjde og årstidsvariation.
• Vindmølleproduktion i DK som vinden blæser: under stormen Pia og på
en dag, hvor det ikke blæser (så meget).
• Lake Turkana Wind Project: Hvorfor er Lake Turkana et perfekt sted til
vindmøller?
Liste over eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
• Analyse af grafer: Temperaturkurven og CO2-kurven de seneste
400.000 år samt atmosfærens indhold af CO2 i perioden 1958-2023
(aktivitetsseddel 3).
• Anvendelse af simulering; drivhuseffekten (aktivitetsseddel 4).
• Analyse af diagrammer: den globale vindkraftkapacitet i hhv. 2007 og
2022 (aktivitetsseddel 5)
• Analyse af grafer, søjlediagrammer og andre figurer fra Energistatistik
2021 omhandlende energiforbrug, energiformer samt
vindkraftproduktionens udvikling (aktivitetsseddel 5).
• Analyse af vindressourcekort, vindroser og kort over placeringen af
vindmøller for at undersøge den danske vind-ressource (aktivitetsseddel
6).
• Udarbejdelse af graf over solens zenitbane samt solhøjden ved
forskellige breddegrader (aktivitetsseddel 8).
• Udarbejdelse af vejrudsigt for Stockholm vha. informationer om
frontsystemets hastighed samt lufttryk, temperatur, vindretning,
nedbørsforhold samt skydække i forskellige skandinaviske byer
(aktivitetsseddel 9).
• Arbejde med data fra ’elsystemet lige nu’ for at undersøge produktionen
fra hhv. kraftværker, vindmøller og solceller samt CO2-udledning pr.
kWh og import/eksport af el på det pågældende tidspunkt
(aktivitetsseddel 10).
• Udarbejdelse af graf over vindmølleproduktionen og vindhastigheden
under stormen Pia i relation til en vindmøllers effektkurve
(aktivitetsseddel 11 samt ng-opgave 2).
• Analyse af data fra emd.dk/el under stormen Pia med henblik på at
undersøge produktionen fra hhv. kraftværker, vindmøller og solceller.
Derudover diskuteredes prisen på el (aktivitetsseddel 11 samt ng-
opgave 2).
• Analyse af vinddata fra DMIs vejrarkiv samt EMD.dk/el med henblik på
at undersøge vindmølleproduktionen en dag, hvor det ikke blæste så
meget (aktivitetsseddel 11 samt ng-opgave 2).
• Dokumentarfilm om Lake Turkana Wind Project (’vindmøller og
verdensmålene’) samt analyse af figurer fra området omkring Lake
Turkana med henblik på at forstå hvorfor Lake Turkana er et godt sted til
vindmøller (pladetektoniske forhold, vindforhold (NØ- og SØ-
passaterne), topografiske forhold herunder vindkorridor, vindrose samt
døgnlige variationer i vindhastighed) (aktivitetsseddel 12).
Materialer:
Udover de nedenfor anførte materialer, henvises til tekst, figurer og opgaver på aktivitetssedlerne:
Aktivitetssedler til forløbet ’ Fremtidens bæredygtige energi; fokus på vindmøller.
Aktivitetssedler i PDF til censor .
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ng-opgave 2; strøm som vinden blæser
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF: Bæredygtigt energiforbrug
Innovationsforløb med naturgeografi og samfundsfag
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sultkatastrofer på Afrikas Horn
Sultkatastrofer på Afrikas Horn
I forløbet arbejdede eleverne med følgende:
• Sultkatastrofer på Afrikas Horn aktuelt og tidligere.
• Klimazoner og plantebælter på Afrikas Horn.
• ITK-zonen og Afrikas Horn.
• Nedbørsdannelse og typer af nedbør, herunder konvektionsregn,
konvergensregn, stigningsregn og frontregn.
• El Niño og La Niñas påvirkning på landene på Afrikas Horn.
• Befolkningsudvikling på Afrikas Horn.
• Subsistenslandbrug på Afrikas Horn.
Liste over eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
• Kortanalyse: Afrikas Horns geografi, herunder placering, lande,
topografi og store byer (aktivitetsseddel 1)
• Bestemmelse af klimazoner og plantebælter vha. hydrotermfigurer
fra Asmara, Djibouti, Kassala og Gondar (aktivitetsseddel 1).
• Kortanalyse af kort over regionens topografi, gennemsnitstemperatur
og årlig nedbørsmængde samt ITK-zonens placering
(aktivitetsseddel 2).
• Fælles demonstrationsforsøg: dannelse af regndråber
(aktivitetsseddel 3, opgave 1).
• Måling af relativ luftfugtighed og temperatur ude og inde samt
beregning af absolut luftfugtighed (aktivtietsseddel 3).
• Analyse af figurer om El Niño og La Niño samt disses påvirkning i
det Indiske Ocean og på Afrikas Horn (aktivitetsseddel 4).
• Grafanalyse af grafer over befolkningsudvikling i Danmark, Etiopien,
Somalia, Eritrea og Djibouti samt analyse af befolkningspyramider
fra Danmark, Etiopien og Somalia (aktivitetsseddel 5).
Materialer:
Udover de nedenfor anførte materialer, henvises til tekst, figurer og opgaver på aktivitetssedlerne:
Aktivitetssedler til forløbet ’Sultkatastrofer på Afrikas Horn’ .
Aktivitetssedler i PDF til censor.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763472",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763472",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763472"
}