Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Anders Sigsgaard Sørensen, Anne Dorette Jensen
|
Hold
|
2023 Fr/Fr (1g Fr, 2g Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Les jeunes
Fagligt fokus:
Se présenter
Ordforråd til dagligliv
Læse og forstå en tekst
Billedbeskrivelse
Besvare spørgsmål
Oversættelse
Præpositioner
Regelmæssige verber 2. og 3. bøjning
Adjektiver
Arbejdsformer:
Fælles gennemgange
Gruppesamtaler
Øve regler, verber og udtryk via Quizlet
Oplæsning
Lytteforståelse
Tekster:
Hardy Andersen: "Je m’appelle ..." (portrætter af unge franskmænd), Chataigne 2009
Mette Bering og Mimi Sørensen: «Je suis bien avec les ados de toutes les cultures », pp. 43-44 in "Paroles francophones" (Gyldendal 2015)
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis" (Gyldendal 2010) (kap. 1, 7 og 8)
Louane: Jeune (sang, 2015)
Félix Macherez: « Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents »
Zrehen, Uriel Jauoen : "Petit cœur", (kortfilm, 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Description d'une image
|
08-12-2023
|
Sms-beskeder
|
12-12-2023
|
Dialog med gambitter
|
10-01-2024
|
Dialogues (Petit coeur)
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Les contes
Genreforløb med fokus på vigtige genretræk. Vi analyserede også en fabel som eksempel på en nærliggende genre.
Vigtige begreber/genretræk:
• le début: Il était une fois
• la fin heureuse
• des répétitions
• les chiffres – surtout le chiffre 3
• les personnages sans noms
• les lieux abstraits
• les contrastes
• le personnage principal/ le héro
• le schéma actantiel
Tekster:
"Cendrillon" 4 ns.
"Avant de commencer", 0,4 ns.
"Chapeau rond rouge", 4 ns.
"L'oranger magique" - conte d´Haïti, 4 ns.
"Pourquoi les rousettes dorment la tête en bas", 3 ns.
I alt 15,4 ns. - Entrées - fransk basisbog, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2009
Film:
"Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (10 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
L’Oranger magique
|
02-04-2024
|
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Les changements climatiques
Vi arbejdede med temaet "Les changements climatiques" ud fra et materiale, der er udviklet i et samarbejde mellem Mellemfolkeligt Samvirke og NCFF:
https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-la-lutte-contre-les-changements-climatiques
I forløbet har vi arbejdet med følgende tekster:
- FN’s verdensmål 13 ("La lutte contre les changements climatiques") og verdensmål 7 ("Énergie propre et d’un coût abordable")
- Gims: "Le pire" (2018), inkl. musikvideo
- Interview-video med franske gymnasieelever
- Interview-video med forperson for Fridays for Future France, Pablo Flye
I slutningen af forløbet deltog holdet på en sprogtur til Lübeck.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelsesøvelser
|
26-04-2024
|
Interaktiv video (les jeunes et le climat)
|
15-05-2024
|
Paysages linguistiques - Ratzeburg
|
28-05-2024
|
Billedbeskrivelse (St. Annen)
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Paris - la grande ville
I dette forløb tager vi udgangspunkt i ibogen "Paris – la grande ville", som kan findes på https://paris.systime.dk/?id=129.
Bogen tager os med på en rejse til Paris og andre storbyer.
Den er bygget op i temaer, der gennem en bred vifte af genrer både dykker ned i den franske kultur og det historiske Paris.
Husk, at man ikke nødvendigvis skal forstå hvert et ord. Brug gloserne, og forstå teksterne i hovedtræk, når du læser lektier.
Brug desuden analysespørgsmålene til få et analytisk og større udbytte af teksten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Frankofoni
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
Vi finder sammen ud af, hvilket forløb vi skal have som det tredje. Det skal vælges inden det Forløb#4 er overstået.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763486",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763486",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763486"
}