Holdet 2023 Fr/Fr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Å - Skabelon skemalægning 2024 René
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Anders Sigsgaard Sørensen, Anne Dorette Jensen
Hold 2023 Fr/Fr (1g Fr, 2g Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Les jeunes
Titel 2 Forløb#2 Les contes
Titel 3 Forløb#3 Les changements climatiques
Titel 4 Forløb#4 Paris - la grande ville
Titel 5 Forløb#5 Frankofoni
Titel 6 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Les jeunes

Fagligt fokus:
Se présenter
Ordforråd til dagligliv
Læse og forstå en tekst
Billedbeskrivelse
Besvare spørgsmål
Oversættelse
Præpositioner
Regelmæssige verber 2. og 3. bøjning
Adjektiver

Arbejdsformer:
Fælles gennemgange
Gruppesamtaler
Øve regler, verber og udtryk via Quizlet
Oplæsning
Lytteforståelse

Tekster:
Hardy Andersen: "Je m’appelle ..." (portrætter af unge franskmænd), Chataigne 2009
Mette Bering og Mimi Sørensen: «Je suis bien avec les ados de toutes les cultures », pp. 43-44 in "Paroles francophones" (Gyldendal 2015)
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis" (Gyldendal 2010) (kap. 1, 7 og 8)
Louane: Jeune (sang, 2015)
Félix Macherez: « Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents »
Zrehen, Uriel Jauoen : "Petit cœur", (kortfilm, 2013)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Description d'une image 08-12-2023
Sms-beskeder 12-12-2023
Dialog med gambitter 10-01-2024
Dialogues (Petit coeur) 25-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Les contes

Genreforløb med fokus på vigtige genretræk. Vi analyserede også en fabel som eksempel på en nærliggende genre.

Vigtige begreber/genretræk:

• le début: Il était une fois
• la fin heureuse
• des répétitions
• les chiffres – surtout le chiffre 3
• les personnages sans noms
• les lieux abstraits
• les contrastes
• le personnage principal/ le héro
• le schéma actantiel


Tekster:
"Cendrillon" 4 ns.
"Avant de commencer", 0,4 ns.
"Chapeau rond rouge", 4 ns.
"L'oranger magique" - conte d´Haïti, 4 ns.
"Pourquoi les rousettes dorment la tête en bas", 3 ns.
I alt 15,4 ns. - Entrées - fransk basisbog, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2009

Film:
"Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (10 ns)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
L’Oranger magique 02-04-2024
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain 17-04-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Les changements climatiques

Vi arbejdede med temaet "Les changements climatiques" ud fra et materiale, der er udviklet i et samarbejde mellem Mellemfolkeligt Samvirke og NCFF:

https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-la-lutte-contre-les-changements-climatiques

I forløbet har vi arbejdet med følgende tekster:
- FN’s verdensmål 13 ("La lutte contre les changements climatiques") og verdensmål 7 ("Énergie propre et d’un coût abordable")
- Gims: "Le pire" (2018), inkl. musikvideo
- Interview-video med franske gymnasieelever
- Interview-video med forperson for Fridays for Future France, Pablo Flye

I slutningen af forløbet deltog holdet på en sprogtur til Lübeck.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelsesøvelser 26-04-2024
Interaktiv video (les jeunes et le climat) 15-05-2024
Paysages linguistiques - Ratzeburg 28-05-2024
Billedbeskrivelse (St. Annen) 29-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Paris - la grande ville

I dette forløb tager vi udgangspunkt i ibogen "Paris – la grande ville", som kan findes på https://paris.systime.dk/?id=129.

Bogen tager os med på en rejse til Paris og andre storbyer.

Den er bygget op i temaer, der gennem en bred vifte af genrer både dykker ned i den franske kultur og det historiske Paris.

Husk, at man ikke nødvendigvis skal forstå hvert et ord. Brug gloserne, og forstå teksterne i hovedtræk, når du læser lektier.

Brug desuden analysespørgsmålene til få et analytisk og større udbytte af teksten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Frankofoni

Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6

Vi finder sammen ud af, hvilket forløb vi skal have som det tredje. Det skal vælges inden det Forløb#4 er overstået.
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer