Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Christina Gervin
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Ab ins Deutsche (1.g)
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi arbejder med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden arbejder vi med sange og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Sange:
Andreas Bourani: Auf uns
Grammatik (grammatikark og minlæring.dk):
Sætningsanalyse
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens
Forløbet omfatter ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screening i tysk
|
14-11-2023
|
Ordbogsøvelse
|
10-01-2024
|
Samtaler om jer selv på tysk
|
16-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Generation Selfie (1.g)
Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.
Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Video:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
TikTok videoer (@istsocialmediapeinlich):
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/730834033746498691
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/726004434188689743
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..." https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/720744859950709479
Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163
Forløbet omfatter ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I modulet: I fortæller mig om jer selv på tysk vha. spørgsmålene på s. 11 i kompendiet og vi starter op på et nyt forløb.
-
Lektie til Chima og Sarah: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck-tur.
-
Lektie til Sarah: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck-tur
-
Lektie til alle:
-
I modulet:
-
Lektie:
-
Lektie: Medbring kompendiet "Generation Selfie", blå mappe med grammatikark, computer og blyant
-
Duolingo_roster.pdf
-
Lektie: Medbring blå mappe med kompendiet "Generation Selfie" og grammatikark samt computer og blyant
-
Lektie: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
-
Lektie 1: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
-
Lektie 2: Udfyld på tysk i hånden skemaet "Vor- und Nachteile" nederst på s. 9 i kompendiet "Generation Selfie". Jeg tjekker, at I har lavet lektien.
-
I modulet: Vi arbejder med den nye tekst "Wie wäre mein Leben ohne Internet..." på s. 11 i kompendiet. Imens får I feedback på jeres video og får en snak med mig om jeres standpunkt.
-
Lektie 2: Lav lektien på Duolingo inden modulet
-
Lektie 1: Øv tallene på tysk på https://quizlet.com/879431967/die-zahlen-flash-cards/?i=lc33v&x=1jqt
-
Lektie 2: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
-
Lektie 3: Færdiggør jeres oversættelse af s. 11 i kompendiet i hånden. Jeg tjekker jeres lektie i starten af modulet.
-
Modulet starter kl. 12.15:
-
Lektie: Øv igen gloserne fra teksten “Wie wäre mein Leben ohne Internet..." i Quizletten på https://quizlet.com/882951293/wie-ware-mein-leben-ohne-handy-flash-cards/?i=lc33v&x=1qqt
-
I modulet: Vi genlæser vores oversættelse af s. 11-12 i vores Docs: Generation Selfie og laver et par øvelser hertil i kompendiet
-
Lektie: Øv gloserne i denne nye Quizlet til vores tekst om Lukas Böing
-
I modulet: Vi starter op på den nye tekst i vores kompendium "Gefällt mir: So geht social media". Vi laver hertil:
-
I modulet: Vi arbejder videre med den nye tekst i vores kompendium "Gefällt mir: So geht social media":
-
I modulet: Vi arbejder videre med teksten "Gefällt mir: So geht social media":
-
Lektie til Atakan, Boran, Chima, Danial, Deniz, Hilal, Claudia, Olivia: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
-
Lektie til alle: Find og marker 5 forskellige personlige pronominer (stedord) på s. 16 i kompendiet. Bestem deres person, numerus (tal) og kasus vha. grammatikarket. Et eksempel kunne være “ich” = 1. person singularis (ental) nominativ
-
Lektie: I skal se TikTok-videoen nedenfor. TikTok "spinnt" ofte, når man åbner det i browseren. Prøv Google Chrome i stedet for Safari eller brug mobilen. Se først videoen, og besvar herefter spørgsmålene på tysk i hele sætninger.
-
I modulet: I skal arbejde selv i makkerpar, idet jeg er på kursus:
-
Lektie: Øv ordene fra vores nye tekst "Mittagspause" i denne Quizlet
-
Lektie: Øv udtalen af de tyske ord i øvelse 3 på s. 25 i kompendiet ved at slå dem op i ordbogen og trykke på play-knappen.
-
Vi arbejder videre med den nye tekst “Mittagspause” i kompendiet “Generation Selfie”:
-
Lektie: Øv igen ordene fra vores tekst "Mittagspause" i denne Quizlet
-
Lektie: Oversæt i hånden de tyske ord (adjektiver) i opgave 7 "Personencharakteristik" på s. 27 i kompendiet "Generation Selfie". Jeg tjekker, om I har lavet lektien i starten af modulet d. 26/4.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse: Selfies für mehr Selbstbewusstsein
|
24-01-2024
|
Musikpräsentation und Video: Programmiert
|
07-02-2024
|
Eine Zusammenfassung: Wie wäre mein Leben ohne …
|
01-03-2024
|
Skriveøvelse & genaflevering: So geht social media
|
12-03-2024
|
Bildbeschreibung: Selfies seit 1484
|
19-03-2024
|
Virtuelt modul i makkerpar: Tik Tok
|
20-03-2024
|
Skriveøvelse: Mittagspause
|
23-04-2024
|
Referat og samtale: Mittagspause
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Landeskunde: Lübeck (1.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763494",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763494",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763494"
}