Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kursus Deltager
|
Hold
|
2023 Ke/v (1v Ke, 2v Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvor salt er havvand?
Vi har gennemgået:
- Opbygning af det periodiske system
- Opbygning af atomer
- Hvordan en ion bliver til
- Ionbindinger
- Navngivning af ioner
Forsøg/øvelser:
- Saltes opløselighed
- Titrering af havvand
Basiskemi c:
- Side 11-15
- Side 18-26
- Side 31-38
- Side 41-47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad kan blandes med hvad?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad bliver natron til ved afbrænding?
Vi har gennemgået:
- Mængdeberegninger
- Masse, molarmasse og stofmængde
- Afstem reaktionsskemaer
-
Forsøg/øvelser:
- Afbrænding af natron
- Kanelkageopskrift
Basiskemi c:
- Side 53-64
- Side 67-75
- Side 83-90
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor opløses noget i syrer og andet ikke gør?
Vi har gennemgået:
- Redoxreaktioner
- Oxidation
- Reduktion
- Tildeling af oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner i sur, basisk og neutral opløsning
- Hvad man kan bruge spændingsrækken til
Basiskemi c:
- Side 173-185
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afslutning for i år
Vi afslutter for i år med at repeterer fagtermer. Det gør vi med legene margretheskål og kahoot. Og så laver vi en evaluering af årets undervisning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Er det i ligevægt?
Vi har arbejdet med:
- Homogene ligevægte
- Ligevægtsloven
- Ligevægtskonstant
- Forskydning i ligevægte - hvad det kan skyldes og hvad der sker efterfølgende
- Le Charteliers princip
Forsøg:
- Gladstones
Materiale:
Helge Mygind m.fl.: Basiskemi B - Kemi, Haase & Søns Forlag
- Side 29-45
- Side 51-53
- Side 56-58
Links:
- https://www.gymnasiekemi.com/ligevaegtsreaktioner.html
- https://www.gymnasiekemi.com/lechatelier.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver om ligevægtssystemer
|
02-09-2024
|
Ligevægt - Gladstone - videoaflevering
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763517",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763517",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763517"
}