Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Skabelon skemalægning 2024 René
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Dorrit Enevoldsen
|
Hold
|
2023 Ty/2 (1g Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1. - Ab ins Deutsche (1g)
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi arbejder med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden arbejder vi med sange og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Sange:
Andreas Bourani: Auf uns
Grammatik (grammatikark og minlæring.dk):
Sætningsanalyse
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens
Forløbet omfatter ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2. - Generation Selfie (1g)
Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.
Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Video:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
Funk: Warum ICH es ok finde meine Kinder auf TikTok zu zeigen https://www.ardmediathek.de/video/ist-social-media-peinlich/warum-ich-es-ok-finde-meine-kinder-auf-tiktok-zu-zeigen/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzEyMzA2L3ZpZGVvLzE5MzE2NzAvc2VuZHVuZw
TikTok Videoer (@istsocialmediapeinlich)
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7308340337464986912
- "Hat Social Media euer Körperbild verändert?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7276362790716067105
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7260044341886897435
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..." https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7207448599507094790
Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163
Forløbet omfatter ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vergleich 'Programmiert' 'Wie wäre mein Leben ohne
|
08-02-2024
|
Gliglish opgave
|
07-03-2024
|
TikTok
|
07-03-2024
|
Skriveøvelse Soziale Medien
|
12-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3
Forløb om Lübeck
Tekst om Willy Brandt
Video om Willy Brandt (https://www.youtube.com/watch?v=W7iVNoWDJDY&t=2s)
Lübecker Uni-Projekt: Roboter Pepper lernt Plattdeutsch (https://www.ardmediathek.de/video/ndr-info/luebecker-uni-projekt-roboter-pepper-lernt-plattdeutsch/ndr/Y3JpZDovL25kci5kZS9mODY2NTkzNi03ODdhLTQ1ZjUtYjAxYS0xN2IyOGQ5MjliZGY)
All German Dialects - The Same Sentence | Never Learn German (https://www.youtube.com/watch?v=TnG3A95Q1lk)
Turistvideo om Lübeck (https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdocs.google.com%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fdocs.google.com&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
HTG Turistvideo
|
21-05-2024
|
Ratzeburg
|
28-05-2024
|
St. Annen Museum
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763579",
"T": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763579",
"H": "/lectio/5336/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68130763579"
}