Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/FR - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Louise Bak Phillipson
Hold
2022 FR/FR (
1g FR
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Begynderforløb - Carte Blanche
Titel 2
2. La France et les Francais
Titel 3
3. La gastronomie
Titel 4
4. La bonne vie
Titel 5
5. Les contes 1ère partie
Titel 6
6. Le sport et le J.O. 2024
Titel 7
7. Les contes 2ème partie
Titel 8
8. LA FAMILLE
Titel 9
9. Les pays francophones
Titel 10
10. La grammaire
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Begynderforløb - Carte Blanche
Forløbet starter i grundforløbet og fortsætter herefter med udgangspunkt i bogsystemet "Carte Blanche" grundbog, øvebog og grammatik. Nye elever fra før grundforløbet læser de læste kapitler 1-5.
Forløbet tager udgangspunkt i det elementære ved det franske sprog: ordforråd, grammatik og viden om landet. Eleverne fortsætter med at udvide ordforråd og at træne at kunne tale om dem selv og de nære emner (familie, fritid). Fokus er at kunne begynde at tale på fransk og ikke mindst udtale fransk, så undervejs gennemgår vi fransk udtale og kontekstbaseret grammatik.
Vi ser på kulturelle forhold i Frankrig, og vi læser og arbejder også med en sang og en film for at supplere til begyndersystemet.
Der er fokus på kommunikation og at udvide ordforråd. Eleverne laver forskellige kreative opgaver/øvelser undervejs.
Læste tekster i forløbet:
1. "Carte Blanche": Kapitel 1-5 (læst i grundforløbet)
2. "Carte Blanche": kapitel 6, 7 ....
Grammatik:
1. semester: verber, pronominer (personlige), adjektiver + substantiver (og bøjning)
2. semester: præpositioner + billedbeskrivelse, genitiv, possessive pronominer. Delingsartikel.
Indhold
Kernestof:
Lektie : medbring Carte Blanche bøger. Læs og øv hilsner og præsentation, de fire forskellige situationer, med De og du s. 14-15. Øv desuden tallene 1-13, så du er sikker på, du kan dem udenad.
Hent Duolingo ned på din mobil og tilknyt den til vores hold her:
Husk at medbringe begge bøger. Øv gloserne til teksten s. 17 med Quizlet. Øv verbet être så I kan det udenad.
Carte Blanche gloser 2
Lektie: genlæs teksten i den blå boks s. 17 i Carte Blanche, da vi skal arbejde med den. Lær tallene 1-20 udenad - lyt evt. til en franskmand via nedenstående link (scroll ned til der, hvor der står "Écoutez et répétez"). Husk også at du skal kunne b
Lektie: Læs INFO-boksen på s. 21 på dansk i Carte Blanche og læs de fransk ord i ”Vous comprenez” samme side. Hvis du er usikker på dem, så slå dem op i ordbogen. Øv gloserne til næste tekst med Quizletten nedenfor. Du skal både lytte til udtalen og
Carte Blanche chapitre 3 - gloser
Join my class
Øv verbet ”avoir” så du kan det udenad. Øv udtalen på ordene s. 24, øvelse D. Lyt til lydfilen.
10 Prononciation 1.m4a
image.png
Alfabetet med Podcast Francais Facile
Øv alfabetet med Podcast Francais Facile (hør det igennem 3-4 gang), og notér de bogstaver, der udtales markant anderledes. Øv dig en ekstra gang på dem. Lav opgave 2 og 3 s. 13 i øvebogen færdig.
Devoirs: husk at færdiggøre opgave 1 s. 15 i øvebogen med bestemt og ubestemt artikel. Øv gloserne i nedenstående Memrise. Først skal I nok oprette et login og så skal I bruge knappen ”lær nyt” (gå evt. tilbage og hent linket efter oprettelse af logi
Learn Carte Blanche p. 25 and much more on Memrise
Devoirs: øv verbet regarder i 1. bøjning (se s.27 i bogen) - I skal kunne den udenad. LYT til teksten s. 25-26 og læs og prøv at forstå (med hjælp fra gloserne). Lyt til den en gang til mens du husker at tjekke udtalen på de ord, du synes var svære.
Lydfil til s. 25-26: 11 Le Marché Aux Puces.m4a
Medbring alle tre bøger. Repetér følgende regelmæssige verber i første bøjning: regarder, aimer, parler og chanter. Repetér også verberne être og avoir. I skal kunne dem alle udenad.
Medbring grundbog og øvebog. Læs gloserne s. 29 i “Vous comprenez” i Carte Blanche grundbog, og hvis der er nogen, du ikke forstår, så slå dem op i ordbogen. Læs om det franske skolesystem i den røde INFO-boks – skriv tre ting ned, som du synes er ov
12 Prononciation 1.m4a
I timen skal vi arbejde i Memrise - find linket her:
Øv bøjninger af følgende verber (1. Bøjning): donner, demander og discuter. Læs om udtale af visse bogstaver i grammatikbogen (den blå s. 11-12), det kapitel der hedder 1.2.
13 Les Duscussions Continuent.m4a
Læs videre om udtale s. 12 og 13 i Carte Blanche grammatikbogen, kapitel 1.4 om udtale af bogstavgrupper. Lyt igen til udtalen af teksten s. 30 i bogen og prøv at lægge mærke til udtalen. Skriv tre steder ned om udtale, som overraskede dig eller som
Skriftlig aflevering 1 fransk begynder, Bonjour.docx
Ingen ny lektier, men husk at afleveringen skal være færdig. Fokus i dette modul er udtale.
Til Caroline (eller andre, der skal til et fransktalende land): for at bestille kaffe eller mad på fransk:
Øv gloser i Memrise
Øv nasaler
Lektie: lav opgaven om nægtelser i øvebogen s. 18, opg. 2.
Medbring både grundbog og opgavebog :-). Ingen lektier. Vi repeterer og hilser på de nye elever :-).
https://www.podcastfrancaisfacile.com/nombre/chiffres_20_60.html
Læs om udtale af bogstavgrupper, kap. 1.3 i grammatikbogen s. 12 og 13 (vokaler, nasalvokaler og konsonanter). Ari husk at hente grammatikbogen i bogkælderen. Øv tallene 20-60 – brug gerne linket.
Øv gloser til s. 35
Læs teksten s. 35 og besvar spørgsmålene til denne del (del I) s. 36, dvs. spørgsmål 1-5. LYT gerne til udtalen med nedenstående lydfil. Øv tallene 20-100, så du kan dem udenad.
Øv dig på tallene med den venlig franskmand fra Podcast Français facile: https://www.podcastfrancaisfacile.com/nombre/chiffres_20_60.html og https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/les-chiffres-de-60-a-100.html.
Læs teksten s. 36 og læs den igennem en anden gang, mens du lytter til lydfilen. Øv udtale - hør en sætning ad gangen og prøv selv at udtale. Del II af teksten starter v. 1.27.
16 Carnaval Au Sénégal.m4a
Learn Carte Blanche p. 36 and much more on Memrise
Lektie: for dem, der har været væk eller ikke nåede det til sidst: øv gloserne i nedenstående Memrise. Læs og lyt til teksten s. 36 i Carte Blance og besvar spørgsmålene 6-9 s. 36.
Gloser til CB s. 36. Brug "Lær nye ord"
LYT til teksten her. Teksten s. 36 starter omkring 1:27.
Vi ses i Slotsbio kl. 12 sharp (gerne lidt før, da vi skal have fundet pladser til alle. Sæt jer ikke med pladser mellem jer, da vi kommer til at fylde hele biffen).
Lektie: løs opgave 3 i øvebogen s. 22 om præpositioner ved byer og lande. Skriv tre sætninger om filmen “Eiffel”, hvor du bruger udtrykkene “Dans le film, il s’agit de …" og “Le film parle de …".
Eiffel, le film (2022), fiche pédagogique.docx
Vi skal arbejde med den næste skriftlige aflevering og nogle af de gloser, vi har lært.
Lektie: øv verberne être og avoir, så du kan dem udenad. Øv også verberne parler og chanter, som er regelmæssige verber i 1. bøjning. Vi tester dem alle i starten af modulet.
Lektie: samme som tidligere - så håber vi, det lykkes denne gang! Øv verberne être og avoir, så du kan dem udenad. Øv også verberne parler og chanter, som er regelmæssige verber i 1. bøjning. Vi tester dem alle i starten af modulet.
Log in to your account - Memrise
Devoirs: læs og forstå den røde boks "INFO" i Carte Blanche s. 40.
Kan I huske, at jeg talte om de to forskellige slags tal? Det var mængdetal (en, to, tre osv.) og ordenstal (første, anden, tredje osv.). og de tilsvarende på fransk: un, deux, trois etc. og première, deuxième, troisième etc.
Devoirs: Øv ugedagene i Memrisen nedenfor. Find verbet Faire i Carte Blanche-bogen s. 42 og øv at bøje verbet, så du kan det udenad.
Learn Les jours de la semaine and much more on Memrise
Les jours de la semaine leçon 5 en français facile
Les jours de la semaine - alain le lait (French days of the week)
Devoirs: mange små opgaver;
Link til Memrise om vejret
Devoirs: samme som sidste uges lektie.
Devoirs: øv gloserne til at tale om vejret i nedenstående Memrise. Øv også tallene 1-100, så du kan dem udenad. Brug gerne nedenstående link, der er også en diktat, du kan lavefor at øve :-).
Memrise: Le temps
Compter de zéro à 100
Entraînement nombres de 1 à 100 – exercice d’écoute
Devoirs: øv udtale af ordene på s. 44 i Carte Blanche i opg. D. og F. Hør lydfilerne her nedenfor og øv selv flere gange. Lav opg. 4 på s. 25 i øvebogen om à + le osv.
21 Trouvez L'intrus.m4a 22 Prononciation.m4a
Devoirs: lav opgave 6 til Genitiv i øvebogen s. 26-27 (den vi startede sidst). Øv desuden gloserne til den lille røde boks "Info", som vi læste i sidste time (mandag) i Carte Blanche s. 45 - der er mange ord, så sæt tid af til det.
Learn Carte Blanche p. 45 (INFO) and much more on Memrise
Quizlet: Carte Blanche p. 46
Devoirs: 1. Skriv tre sætninger med gloserne fra sidste gang (dem fra Memrise) Upload sætningerne i elevfeedback på modulet her. 2. Øv gloserne til Quizletten nedenfor i ca. 15 min.
Quizlet: Gloser Carte Blanche p. 46
QUIZLET gruppe
Velkommen tilbage :-). Husk de to franskbøger, grundbogen og øvebogen, som vi skal bruge i dag.
Devoirs: 1. lav opgaverne om adjektiver færdigt (øvebogen s. 28). 2. Besvar spørgsmålene til teksten om La fontaine Stravinski s. 46-47 i grundbogen.
Devoirs: 1. Løs opgave 7 i øvebogen s. 27 om, hvordan en lyd kan staves på flere forskellige måder. 2. Løs opg. 1. nederst s. 27 i øvebogen om modsætninger - gloserne, I skal bruge, er bl.a adjektiverne og vejr-gloserne, som I finder i grundbogen. 3.
Devoirs: 1. lav øvelse 4 om adjektivets køn i øvebogen s. 29. Læs og oversæt sætningerne i grundbogen s. 50.
Lyt til teksten her:
Memrise.
Besvar spørgsmålene til teksten s. 51 - det skal være alle 11 spørgsmål s. 52. Hvis du er i tvivl, så svar bare så godt, du kan.
Devoir: 1. Øv gloserne i nedenstående Memrise og skriv fire sætninger, hvor du bruger flere af gloserne. Fx Je mange le petit déjeuner le soir. Upload sætningerne i Elevfeedback. 2. Øv gloserne til at tale om, hvad klokken er og skriv et par sætninge
Jeg er 10 min forsinket. Begynd at øve verbet 'aller' som står i grundbogen s. 53.
Devoirs: 1. Lav pluralis-sætningerne, opg. 6 s. 30 i opgavebogen. Le petit chat bliver til Les petits chats og husk at verbet så skal bøjes! Husk også at un ballon rouge bliver til des ballons rouges. Upload sætningerne til Elevfeedback. 2. Læs og ly
28 Le Gîte À La Campagne 1.m4a
Devoirs: 1. Øv bøjning verbet aller, som du finder i grundbogen s. 53. Du skal kunne den udenad. 2. Løs opgaven til verbet aller i øvebogen s. 31. 3. Løs også opgaven omkring tider s. 33 i øvebogen.
Devoirs: Besvar alle spørgsmålene til "Le gîte à la campagne".
Devoir: Skriv spørgsmål, der passer til svarene i opgave C. s. 59 i grundbogen. Dvs. Svar nr. 1 er Non, il n’y a pas de pisicine à la ferme, så er spørgsmålet (med est-ce que): Est-ce qu’il y a une piscine à la ferme?
Læs og forstå teksten i kapitlet "Les loisirs" i Carte Blanche s. 62. Øv gloserne i Memrise via link nedenfor.
Link til gloser
Devoir: løs opgaven med possessive pronominer i øvebogen s. 40. Find dem i Carte Blanche s. 63, hvis du ikke har dem i dine noter. Vi gennemgår spørgsmålene til teksten s. 62. Besvar 2-3 af dem (vælg selv, ogdet gælder selvfølgelig kun dem, der ikke
Devoirs: lav resten af opgaven om possessive pronominer i øvebogen s. 41 (opg. 3).
Øv det uregelmæssige verbum 'acheter', som står i grundbogen på s. 68. Skriv fem sætninger i forskellige bøjninger og vælg et objekt med ubestemt utællelig artikel, som også står på s. 68 (du vin, du pain, de la viande osv.). Skriv dine sætninger i E
Lektier: 1. øv gloserne til at tale om markedet i nedenstående Memrise. 2. Lav øvelsen med 'acheter', opg. 2 i øvebogen s. 44 øverst.
Link til Memrise
Gruppe 1
Devoir: brug 15-20 min. på at øve gloserne til teksten Au marché, som er på s. 71 i Carte Blanche grundbogen. De er udfordrende, så I skal bruge tid på det.
Learn Carte Blanche 13, s. 71 (Au marché) and much more on Memrise
Vi skal have en skriftlig prøve og øve nogle gode emner, inden vi går på sommerferie og forhåbentlig får øvet et masse fransk, enten i Frankrig eller på Duolingo.
Memrise til Le marché
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. La France et les Francais
Vi fortsætter arbejdet med Carte Blanche og teksterne heri og begynder desuden at se på andre tekster om Frankrig og Franskmænd.
Mere info følger..
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe bøgerne Carte Blanche. Vi skal bruge dem alle tre.
Devoir: i grammatikbogen, læs om adjektivers køn og tal og de fem særlige adjektiver s. 24, 25 og 26. Vi repeterer i øvrigt delingsartikel og reduceret delingsartikel, så hvis du ikke kan huske dem, så tjek Carte Blanche grundbog s. 68 og 73.
Ingen lektier. Vi fortsætter arbejdet med adjektiver og arbejder med teksten s. 81 i Grundbogen. Medbring grundbog og øvebog.
Join my Quizlet group
Carte Blanche 15. Øv gloserne her
Plan du cours
Devoirs: Øv præpositionerne i Quizlet og løs opgaven i Øvebog s. 54.
Øv de franske præpositioner i Quizlet:
Grupper:
Plan du cours:
Devoirs: 1. øv det uregelmæssige verbum ‘mettre’ (se grundbog s. 77) og lav indsætningsøvelsen s. 49 i øvebogen. 2. Læs om ordenstal i grammatikbogen s. 53 og løs opgaven i øvebogen s. 52.
Devoirs: 1. øv det uregelmæssige verbum ‘connaître’ (s. 82 i grundbogen). 2. Skriv fire sætninger med en bøjning af 'connaître' à la Elle ne connaît pas les berges de Garonne. 3 Lav øvelse 3 med refleksive verber i øvebogen s. 50.
Devoirs: øv gloserne til teksten “Le stress” s. 87-88 i nedenstående Memrise og læs teksten igennem (læs og forstå) hjemmefra. Husk, at der er en masse gloser til teksten s. 88.
Memrise med gloser til "Le stress".
Gruppe 1
Quizlet til Finir
Devoirs: Vælg tre personer på s. 91 i Carte Blanche grundbog og beskriv dem med gloserne fra sidste gangs memrise (grand/petit, cheveux, joue, tête etc.) og brug også udtrykkene på s. 91. Skriv mindst 80-100 ord i alt. Husk at svare på spørgsmålene t
Ingen lektier. Medbring Carte Blanche grundbog og øvebog.
Hvis man vil øve verberne être og avoir
Memrise til gloserne s. 98 i grundbogen
Log in to your account<!-- --> - Memrise
Grupper til læsning
Devoirs: 1. Læs og forstå del 2 af kap. 18 s. 98 i grundbogen. 2. Øv gloser til at tale om familien. 3. Lav øvelsen om orddannelse i øvebogen s. 58 nederst. Læg især mærke til, hvad endelsen er i 2. bøjning.
Øv gloser til at tale om familien
SPM
Devoirs: 1. Besvar opg. 3 s. 59 i øvebogen med uregelmæssige verber og forbind sætninger øverst s. 60 opg. 4. Hvis du er i tvivl om gloser, så slå dem op i ordbogen. 2. Øv verbet venir, s. 92 i grundbogen og løs opgave 3 i øvebogen s. 61.
Devoirs: 1. Læs om bundne pronominer som objekt på s. 92 i grundbogen og lav opgave 1, s. 60 og 2, s. 61 i øvebogen. 2. Øv gloserne til kroppen, som du finder i nedenstående Memrise.
Memrise til at tale om kroppen
Devoirs: 1. Øv 3. bøjningsverbet ‘vendre som du finder i grundbogen s. 105. 2. Løs opgave 1, s. 66 i øvebogen. 3 Øv eksempler på tøj (s. 95-96) i nedenstående Memrise.
Memrise til at øve gloser om tøj
Se vedhæftede dokument vedr. indholdet af dette modul.
Learn Les vêtements and much more on Memrise
Devoirs: lav opgave 5 og 6 s. 62 i øvebogen om tøj. Hvis du ikke har fået øvet tøj-gloserne, så brug nedenstående Memrise. Lav desuden opgave 1 om adjektiver s. 62.
Ingen lektier. Vi starter efter morgensamling. Jeg bliver muligvis lidt forsinket, men så lægger jeg en opgave ind til jer, I kan lave. I får jeres første skriftlige opgave tilbage og vi skal arbejde med den.
Opgave i klassen til at starte med: løs opgave 6 i øvebogen s. 62 for at repetere både tøj og adjektivers placering. Husk at læse opgaven og eksemplet, så I kan se, hvad I skal gøre.
Devoirs: læs og forstå teksten s. 103, dvs. den vi startede i tirsdagens modul. Den er lidt svær, men brug gloser og ordbog og så kan det sagtens lade sig gøre. Det er god træning til at slå op i ordbogen.
Memrise til gloser til s. 103. Vi øver dem i klassen.
Devoirs: lav øvelserne med sortir, partir og og sentir s. 64 i øvebogen. Hvis du ikke kan huske verberne, så find dem i grundbogen s. 99. Læs desuden den røde INFO-boks s. 108 i grundbogen. Du får brug for ordbogen!
Devoirs: øv dig på følgende inden den skriftlige pøve:
Devoirs: øv gloserne til 1. del af teksten om Les Restos du coeur i Carte Blanche s. 109 i nedenstående Memrise. Læs desuden teksten (kun 1. del, dvs. linje 1-14) og svar på spørgsmålene 1-5 s. 110.
Her finder du gloserne til tekststykket:
Quizlet til senere
Devoirs: øv gloserne med Quizlet til 2. del af teksten s. 109 - brug funktionen Learn. Læs side 109 i Carte Blanche og besvar spørgsmålene 6-10 s. 110.
Gloser til i dag (Quizlet)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. La gastronomie
Indhold
Kernestof:
Devoirs: Vi starter vores nye forløb: "La Gastronomie". Læs og oversæt følgende tekst (brug ordbog):
Gloser til første del af teksten: "Gastronomie: un patrimoine bien francais".
Devoirs: læs den første side af teksten kun – det skulle meget gerne passe med det, I har fået gloser til i Memrisen fra sidst (link herunder). Stop ved “La gastronomie – une pratique culturelle”.
gastronomie-un-patrimoine-bien-francais.pdf
Memrise med gloser til dagens tekst. Husk at I ikke behøver kunne dem alle udenad, men kendskab til dem vil hjælpe jer med at læse og forstå teksten. Obs. Nyt link!
Min gruppe i Memrise
Plan de cours:
Description des images
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. La bonne vie
Vi undersøger emnet "La bonne vie" gennem tekster der fokuserer på fremtidsdrømme, mad, rejser, karrierevalg og oplevelser af glæde.
Tekster:
Uddrag af "La première gorgée de bière" af Philippe Delerm
"Si on peut goûter..." i "Paroles francaises s. 32-35.
"Si tu veux faire des films..." i "Paroles francaises" s. 43-44.
"Bonheur à la francaise : Pourquoi les Francais sont-ils si heureux d'être pessimistes?", artikel udgivet af France Inter (19.2.2020)
Sange:
"Je veux" af Zaz
"Il est où, le bonheur ?" af Christophe Maé
Indhold
Kernestof:
LA BONNE VIE - pages numérotées.pdf
Chers tous,
Chers élèves,
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Un plaisir minuscule
04-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Les contes 1ère partie
Indhold
Kernestof:
Chers tous,
Kære elever,
Plan de cours:
Link til at logge på I-bog
Blooket Les contes de fées
Bonjour tout le monde! Jeg glæder mig til at se jer alle igen og til masser af godt fransk i fællesskab :-). Ingen lektier til i dag - vi skal i gang med eventyr-genren, som I startede op med sammen med Lizza. J'ai hâte de vous voir !
Devoirs: øv gloserne til teksten om definitionen af eventyr-genren. Teksten læser vi sammen, men brug 15-20 min. på gloserne, så læseoplevelsen bliver bedre. Brug funktionen 'Learn', så du får mest muligt ud af Quizlet.
Quizlet: Définition du genre (les contes)
Teksten vi skal læse sammen i timen:
Memrise om eventyr
Gloser til "Définition du genre" les contes:
Devoirs: 1. øv gloserne til at tale om eventyr med nedenstående Memrise. 2. Hvis du ikke kan huske/fik trænet gloserne fra sidst, så øv også gloserne i nedenstående Quizlet. 3. Besvar alle spørgsmålene til "Définition du genre", som vi læste sidst og
Gloser til at tale om eventyr:
1. Suivez Brut ! 2. Les questions de la théorie des contes. 3. La comparaison des contes (exercice 1.1.3). 4. L'analyse des contes (regarde les questions 1.1.4).
Devoirs: Lisez et comprenez les questions dans “Analyser un conte” et regardez le schéma actantiel. Pensez au conte “Cendrillon” et essayez de mettre les personnages/objets dans le schéma./ Læs og forstå spørgsmålene “Analyser un conte” og se på akta
Lien pour "Analyser un conte"
Lien pour le schéma actantiel
Lien une version danoise du schéma
Devoirs: lisez le texte ci-dessous et aussi le contrôle. Nous allons travailler le contrôle ensemble en classe /læs teksten nedenfor grundigt og se prøven igennem. Vi skal arbejde med prøven i modulet.
Le texte: "En Picardie, les prisonniers
Le contrôle
I dette modul træner vi også en delprøve 1. Læs teksten hjemmefra og øv evt. opgaverne og så får I tid til at lave den i timen, uden hjælpemidler.
Teksthæftet:
Delprøve 1/opgavehæfte
Devoirs: 1. Lyt til, læs og forstå sangen om Cendrillon. 2. Vi gennemgår testen fra sidst, så I er klædt godt på til Årsprøven.
Téléphone - Cendrillon ( Paroles ) 1982
Husk at medbringe prøven fra sidst, så vi kan gennemgå de sidste opgaver og det sidste grammatik. Jeg finder desuden nogle ekstra opgaver frem, så I kan øve jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Le sport et le J.O. 2024
Indhold
Kernestof:
Bonjour <3. Jeg håber, I har haft en skøn sommer og måske fået snakket lidt fransk. Vi starter året med et kort forløb om sport, hvor vi bl.a. ser lidt på OL (JO på fransk). Velkommen tilbage!
Læs den første side om "Paris et les Jeux Olympiques", som I fik udleveret i timen - brug Quizletten til at få styr på gloserne.
Quizlet: Paris et le J.O. 2024
Introduktion til Minlæring
Join my Quizlet
Devoirs: 1. Grammatik/Læs om oversættelse af franske præpositioner til dansk i MinLæring og løs de første opgaver, der er lagt ind som lektie. 2. Lyt til Celine Dions version af "L'hymne à l'amour" via nedenstående link. Lyt godt efter og skriv 5-10
Link til lektie i MinLæring
JO PARIS 2024 - Céline Dion chante "L'hymne à l'amour" sur la Tour Eiffel à la cérémonie d'ouverture
Paris et les Jeux Olympiques.docx
Devoirs: 1. réponds aux questions 1-5 concernant le discours de Thomas Bach et la grammaire. 2. Lis le texte de l'Hymne à l'amour dans le document "JO -2024 - Hymne à l'amour".
Devoirs: 1. Grammatiklektie: læs kapitel 2.3 "Andre nyttige præpositioner" og løs lektien i MinLæring. 2. Skriv tre sætninger med refleksive verber fx. Il s’est défendu contre son adversaire, tu t’es lavée ce matin, nous nous sommes promis de partir
Minlæring lektie
Minlæring: refleksive verber
Devoirs: 1. Læs om Edith Piaf i dokumentet om Hymne à l'amour s. 6 og 7. Skriv tre sætninger om hende og upload i Elevfeedback inden timen (husk man må gerne låne gloser og formuleringer fra kilden). 2. læs om refleksive verber (hvis du ikke gjorde d
Lektie i MinLæring: Lektie i Minlæring
Dokumentet med Hymne à l'amour:
Les enfants parlent de sport
Devoirs: 1. læs om ‘conditionnel’, også kaldet konditionalis og løs opgave 1 og 2, som er lagt ind som lektie i MinLæring. 2. Se videoen om “Les secrets de fabrication de la flamme olympique” via link here nedenfor. 3. Skriv 3 ting ned, du forstår og
Minlæring lektie i 'conditionnel'
Link til FB video "Les secrets de fabrication de la flamme olympique”
Devoirs: ingen lektier. Vi skal se en film om at køre cykelløb: "Le vélo de Ghislain Lambert". 3m'erne må se filmen hjemme (den er tilgængelig på Netflix).
Devoirs: pas de devoirs :-). Nous regardons le reste du film et nous allons écrire un résumé et un charactéristique du protagoniste.
Quizlet: Le cyclisme
Devoirs : 1. øv gloserne til at tale om cycling via nedestående link tl Quizlet, hvis du ikke var der sidste gang. 2. Genlæs om 'le conditionnel' og lav øvelserne i MinLæring, som er lagt ind som lektie.
Quizlet: le cyclisme
Minlæring: lektie/le conditionnel
Lektier fra sidst:
´Résumé du film Le vélo de Ghislain Lambert
Le tour de France et le cyclisme, 2024.docx
Devoirs: lav opgaverne B, C og D i arket om Le tour de France. I får desuden lidt tid til at lave opgaven, hvor I skal interviewe hinanden om sport i fritid og i skole. Gense evt. videoen med de unge elever, der interviewer hinanden fra TV5 Monde (li
Les enfants parlent du sport
Devoirs : 1. genlæs teksten om Jonas Vingegaard. Find eksempler på conditionnel og find ud af, hvorfor der er conditonnel i den sætning, der var fire forskellige muligheder, se MinLæring). 2. Vi går i gang med at repetere de uregelmæssige verber - nu
Jonas Vingegaard - Tour de France 2024
Minlæring: Conditionnel
Minlæring: avoir og être
Modèle pour décrire une image (Schumacker).pdf
Devoirs: 1. øv uregelmæssige verber i forskellige tider i MinLæring - denne gang aller, faire og venir. 2. Læs resten af teksten om Le Grand Départ au Danemark i dokumentet med Tour de France.
Minlæring
Le foot
Le foot TV5 monde, fiche apprenant.pdf
Kære franskhold. Dette bliver et ARBEJD-SELV-modul, da jeg desværre er sløj og må blive hjemme.
Devoirs : 1. Læs om Futur simple i MinLæring og løs opgaverne, som jeg har lagt ind i MinLæring. 2. Husk papiret med svarene til videoen om de fodboldspillende piger i Cameroun. 3. Marie, øv evt. gloserne til at tale om fodbold, som du finder i Quizl
Minlæring: futur simple
La vidéo: Football : un sport pour tous
Devoirs: regarde et essaye de comprendre la vidéo de la jeune joueuse de foot de PSG, Anaïs. Écris 3 phrases pour pouvoir parler de la vidéo.
Brut: vidéo Anaïs
Devoirs : Regarde la vidéo Brut qui parle de'Anaïs et répond aux questions ci-dessous:
Hvis ikke siden med Brut virker, så prøv dette link. Her finder du også teksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Les contes 2ème partie
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Les contes 2ème partie.
Link til e-bog. Husk at bruge koden,når du logger ind.
Kære franskhold. Jeg kan desværre ikke være på skolen i dag, så I skal arbejde selv. Modulet består af to dele – grammatik og omlagt skriftlighed.
Link til grammatik i MinLæring
Devoirs : læs, LYT og forstå introduktionen til La cinq fois belle; den der hedder 1/7. Besvar opgave 1.2.3 og lav den vrai/faux, der hører til: 1.2.4.
Voici le texte: La cinq fois belle 1/7
Programpunkter (til de fraværende)
Devoirs: vær opmærksomme på at få lavet øvelserne om nægtelser i MinLæring - der mangler mange opgaver! Besvar spørgsmålene til del 2/7, som vi hørte og talte lidt om onsdag. Spørgsmålene står før tekststykket - brug evt. nedenstående link.
Link til Systime-bog o spørgsmålene
Devoirs: 1) Læs de første 12 linjer af del 2/7 og find så mange forskellige grammatiske tider af verberne som muligt. Hvilke kan du finde? 2) Lav opgave 1.2.11, hvor man skal sætte sætninger sammen. 3) Lyt (igen) og forstå del 3/7 af La cinq fois bel
Link til 1.2.11
Link til del 3/7 La cinq fois belle
Devoirs: læs om 'en' og 'y' i MinLæring og løs de dertil hørende opgaver, som er lagt ind som lektie. Vi repeterer reglerne for 'en' og 'y' i modulet, men prøv alligevel at løse opgaverne i MinLæring og husk, at det er, når vi laver fejl, at vi lærer
Link til lektien i MinLæring
Voila øvebog - _29 pronominaladverbierne en og y EKSTRA.pdf
Devoirs : 1) Færdiggør arket med pronominaladverbierne 'en' og 'y' og medbring det til gennemgang i dag. 2) besvar de fire første spørgsmål i 1.2.12, som handler om 3/7. Lyt evt. til 3/7 igen. 3) hvis du ikke fik lavet opgaverne i MinLæring til tirsd
Devoirs: 1) øv gloserne i nedenstående Quizlet for at kunne tale om 4/7. 2) Genlæs og lyt til episode 4/7.
Quizlet pour parler de l'épisode 4
Link til La cinq fois belle 4/7
Devoir : Lyt lyt lyt til 5/7. Det er ikke vigtigt, om du forstår det (hele), men at du LYTTER til det franske. Lyt evt. to gange - læg mærke til intonation, udtale, musikken i sproget. Skriv syv-ti ord ned, du lægger mærke til (ud fra det, du hører)
En groupes de 3:
Devoir : répondez aux questions 1.2.17 au sujet de l'épisode 5/7.
Link til bogen:
Devoir : Faites le 1.2.22 phrases mélangées pour trouver le bon ordre.
Devoirs : hvis I ikke blev færdige, så lav opgave 1.2.20 med akkusativobjekt/ direkte objekt færdig. Vi arbejder videre med de personlige pronominer (bundne) i dette modul.
Link til opgaven
Devoirs: løs opgave 1.2.21 Bundne personlige pronominer som dativobjekt/indirekte objekt. Læs og lyt til episode 6/7 af La cinq fois belle. Repeter evt. Futur simple, så vi kan tale om fremtiden sammen.
Devoirs: 1) løs opgave 1.2.21 Bundne personlige pronominer som dativobjekt/indirekte objekt. 2) Læs og lyt til episode 6/7 af La cinq fois belle. Repeter evt. Futur simple, så vi kan tale om fremtiden sammen. 3) øv gloserne nedenfor, som er gloser fr
Øv nogle gloser til dette modul, så du kan dem udenad:
Devoirs: 1. læs om og løs opgaven om bundne personlige pronominer som direkte eller indirekte objekt i MinLæring - den er lagt ind som lektie. 2. Find en sang, du gerne vil lave en lille præsentation af.
Minlæring lektie
Idéér til fransksproget musik: Edith Piaf, Georges Brassens, Ben Mazué, Iliona, Angèle, Stromae, Grand Corps Malade, Christine and the Queens, Maître Gims, Bertrand Belin, Indila, osv.
Kære franskhold. Jeg har et møde ude af huset i starten af dette modul, men jeg kommer susende så hurtigt, jeg kan. Begynd med analysen af La cinq fois belle – gerne i grupper af 3 eller 4.
Devoir: 1. Læs og forstå det sidste afsnit af La cinq fois belle - det, der hedder 7/7. Lyt også gerne til det (igen for dem, der var der i fredags). Husk at bruge gloserne i teksten (ordene med stiplede linjer under) for forståelsen. 2. Skriv tre sæ
Link til opgave 1.2.25 Le schéma actantiel
Link til opgave 1.2.26 Terminer l'analyse du conte
Link til delprøve 2
Devoirs: PRØVE. Læs og og forstå teksten til delprøve 1 om de studerende i Lille, der får hjælp til at anskaffe sig møbler. Kig prøven igennem grundigt. I får tid i timen til at lave delprøve 1 og husk, at det er uden hjælpemidler.
Delprøve 1.
Devoir: læs og lyt til eventyret "Les Fées" af Charles Perrault via linket her nedenfor. Der er tre dele og vi arbejder med dem alle tre i dette modul.
Sidste modul med emnet Les contes. Vi læser og lytter til endnu et eventyr, øver lidt grammatik og taler om, hvad vi har lavet i julen.
1.3 Perrault : Les Fées | Les contes de fées à nouveau
Devoirs: skriv resuméet af 2. del af Les Fées på baggrund af sætningerne i opgave 1.3.4 vrai/faux. Bevar sætningerne, der er rigtige og omskriv dem, der er 'faux' (men bevar sætningskonstruktionen).
Devoirs: sørg for at have læst den tredje og sidste del af eventyret "Les Fées" af Charles Perrault. Lav opgave 2) i 1.3.7 hvor man skal skrive fem spørgsmål til del 3 af eventyret på fransk. Lad dig inspirere af de andre spørgsmål til formuleringen
Sangene til fransk café-aften
Étudier les chansons pour la soirée française : https://open.spotify.com/playlist/1PzkehK9IMwXLYLbzGVMXw?si=HHv6QYFlS3SSSbLinSEwXw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. LA FAMILLE
Indhold
Kernestof:
Nous allons commencer notre nouveau thème: La famille. Pensez aux mots que tu connais déjà pour parler de la famille.
Les textes de la famille
Devoirs: 1. répondez aux questions concernant la famille en France que nous avons commencé hier, la page 106 et 107 du PDF. 2. Répetez les verbes irréguliers 'venir' et 'croire'.
Family Life in France | Easy French 85
Questions
Devoirs: 1. Lisez et comprenez le deuxième texte de "Familles en France", page 3 dans le PDF (page 108 du livre). La page s'appelle "Les nouvelles familles". 2. Répétez les verbes irréguliers 'devoir' et 'pouvoir' au présent - vous les trouvez dans l
Aïcha de Khaled, sujet et vocabulaire.docx
Travail en groupes
Devoirs: 1. Répétez les verbes irréguliers 'boire' et 'vouloir’ au présent - vous les trouvez dans le dictionnaire Ordbogen.com. Répétez-les au moins dix fois !
Groupes
Devoirs: 1. Lisez et comprenez le troisième texte de “Familles”, page 5 du PDF (page 110 du livre). La page s’appelle “La famille et l’état”. 2. Répétez les verbes irréguliers 'voir' et 'savoir’ au présent - vous les trouvez dans le dictionnaire Ordb
Devoirs: 1. Nous allons regarder une partie du film "La famille Bélier". 2. Répétez les verbes irréguliers 'voir' et 'savoir’ au présent - vous les trouvez dans le dictionnaire Ordbogen.com. Répétez-les au moins dix fois ! 3. Il y aura des présentai
ARBEJD-SELV-MODUL
Minlæring: adverbier
La famille Bélier, exercices - intro et scène 1 & 2.pdf
Nous regarderons la deuxième partie de "La famille Bélier" et continuerons avec les exercices des premiers pages.
Dans ce module, nous travaillons le "Delprøve 1" de Louane qui est dans le "La famille Bélier - øvebog" p. 50-58. Nous lirons le texte ensemble et travaillerons le contrôle en classe.
Vi arbejder videre med "La famille Bélier" - medbring bøgerne og meget gerne de papirer, I fik udleveret med intro-øvelser og spørgsmål til de første scener (den starter med en slags krydsord). Dem, der ikke fik lavet delprøve 1 til den før ferien, f
De elever, der ikke fik set "La famille Bélier" før vinterferien, kan se den i dag i 134. Andre elever laver "arbejd-selv", evt. hjemmefra. Jeg lægger opgaver op her i modulet.
Opgave til dem, der ikke skal se film:
Vi arbejder videre med "La famille Bélier", og repeterer grammatik og tider. Husk bøger og papirer til "La famille Bélier".
Devoirs: lav øvelserne til scene 6 (opgave A, B og C). Vær obs på, at øvelse C kun er mundtlig, så skriv nogle stikord ned og prøv at sige sætninger med udgangspunkt i dem. Øv det hjemmefra. Medbring begge bøger til "La famille Bélier" og ikke mindst
Minlæring
Nous allons continuer le travail avec "La famille Bélier". Nous allons aussi faire la répétition des sujets de l'examen écrit, delprøve 1 et 2.
EKSAMENSFORBEREDELSE Fr A (begynder) 2025.pptx
Kære franskhold. Jeg er "desværre" i Frankrig og I skal således arbejde selv i dette modul. Jeg har i mit dueslag lagt en delprøve 1, som jeg også lægger her på modulet digitalt. Vær opmærksomme på, at der er printet på begge sider og teksten findes
Caroline og Valdemar: der ligger desuden i dueslaget nogle af den typer opgaver, hvor man skal sætte sætninger sammen. De andre startede dem i sidste modul, så det er blot til ekstra øvelse. Der står navn på.
FRAb_A-03062024 Le naturisme opgaver.pdf FRAb-A-03062024 Le naturisme tekst.pdf
Plan for i dag (arbejd-selv).
Francais facile avec RFI: Le vélo dans la ville
La famille Bélier exercices - scènes 10, 11, 12, 13 & 14.pdf
Nous continuerons de travailler avec "La famille Bélier" encore un peu. Nous allons regarder des scènes du film et répondre aux questions. N'oubliez pas d'emmener les copies du "Øvehæfte" et le scénario.
Devoirs: emmenez les livres Béliers. Finissez l'exercice p. 19 et les descriptions d'image p. 20 des copies (il y a deux photos).
Pas de devoirs. Introduction au subjonctif.
I 2. halvdel af modulet har I arbejd-selv og skal forberede sang-præsentation.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Les pays francophones
Vi skal se på, hvor i verden man taler fransk, hvor mange der taler fransk og hvorfor det er så mange. Vi skal læse lidt om historie og kolonisering, men vi skal især se på moderne tekster om La Francophonie og ikke mindst skal vi læse fransksproget skønlitteratur og se film fra forskellige steder. Glosetræning, temagloser, vi øver "Comment faire un résumé et des caractéristiques des personnages : d’abord…, au départ, ensuite, les personnes/personnages principal.aux, il s’agit de...".
Tekster
- « Pourquoi parle-t-on français en dehors de la France », 1jour1actu, le 2 juillet 2012.
https://www.1jour1actu.com/monde/pourquoi-parle-t-on-francais-en-dehors-de-la-france/
- "La Francophonie", "Entrées", pp. 106-108, Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2009.
- "Il fallait se comporter comme un Francais", dans "Paroles francophones", pp. 28-30, Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal, 2015.
Film og reportage
- "Un divan à Tunis", Manele Labidi, 2019.
- "Être jeune à Tunis", SVT2, 2014. Hentet på CFU.
- "L'instant détox - La langue française et l'arabe", Franceinfo, vidéo sur les mots arabes dans la langue française, trouvée sur Facebook: lhttps://www.facebook.com/100064916551094/videos/vl.1170077323092730/1810766645633492
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med terminsprøven, vi skal høre musikpræsentationer og i gang med vores nye emne: Les pays francophones.
Link til vores nye bog: Introduktion | Québec
Her finder du e-nøgle til vores nye bog: 61699831-98f5f-663
Devoirs: læs den første (danske) tekst i e-bogen om Le Québec via link her:
1. Présentations de chanson
Devoirs : besvar følgende spørgsmål til teksterne om Le Québec og læg dem på Elevfeedback inden modulet. Husk at besvare i hele sætninger:
Link til Quizlet
Devoirs: lisez le texte "La nouvelle France (1608-1760) 1/2" et faites l'exercice "La bonne chronologie".
Le texte
L'exercice 2.1.3 La bonne chronologie
Plan du cours
Devoirs: læs (igen) om konjunktiv/le présent du subjonctif og løs opgave 4 og 5 i opgavearket. I har fået papirerne udleveret før, men jeg har også vedhæftet dem her nedenfor.
Voilà Grundbog - _20 Le présent du subjonctif s. 46-47.pdf
Opgaverne finder du her:
Oversæt følgende sætninger:
Contrôle: vi bruger halvdelen af modulet på en lille prøve (ca. 45 min). For at forberede dig kan du øve gloserne i Quizletten til det første kapitel af Le Québec historique (link nedenfor), øv sætningerne i La bonne chronologie (link nedenfor) og ge
Link til "La bonne chronologie"
Link til Quizlet med Québec-gloser. Le Québec
Modèle pour décrire une image (Schumacker).pdf
Travail en groupes : questions pour les textes du Québec historique 2.1.5.
Devoirs: lisez le texte “Le système scolaire au Québec”
Devoirs: lisez le texte sur Montréal
Plan:
7: Montréal : la ville aux cent clochers | Québec
Vi fortsætter med Le Québec. Vi ser desuden på studieplan og taler om eksamen og hvordan den forløber.
Devoirs: læs og forstå sidste paragraf af første afsnit af "Le chandail de hockey", som vi ikke nåede i timen og hele del 2 - den der hedder 2/4.
Link til Québec-bog
Skriftlighed i fransk- Kompetencer i genreforståelse.august 2019.pdf
EKSAMENSFORBEREDELSE Fr A (begynder).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. La grammaire
Grammatik, fransk beg. A.
Vi har i årenes løb været gennem følgende grammatiske emner:
- Substantiver og artikler (herunder ubestemte og bestemte artikler, delingsartikel)
- Artikler ved lande og byer
- Adjektivers bøjning og placering
- Adjektivers komparation
- Nægtelser (de forskellige nægtelser og deres placering)
- Personlige pronominer, de bundne og de ubundne
- Genetiv og possessive pronominer
- Demonstrative pronominer
- Præpositioner
- Verber - regelmæssige og uregelmæssige
- Le passé récent
- Le passé compose, l'imparfait, aspekt
- Le futur proche
- Le conditionnel
- Le présent du subjonctif
Bøger/online grammatik:
- Voilà - Den nødvendige grammatik, Grundbog, Birte Dalgreen, Gyldendal, 2013.
- Voilà - Den nødvendige grammatik, Øvebog, Birte Dalgreen, Gyldendal, 2013.
- MinLæring online grammatik. Link:
https://app.minlaering.dk/dashboard
- Ordbogen,com
-
ABC-ordbogen.com
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53604239603", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53604239603", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53604239603" }