Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kirstine Dencker Rasmussen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb:Avisjournalistik i dag
Titel 2 Forløb#2: At analysere i dansk inkl VÆRK "Bavian"
Titel 3 Forløb#3 Taleforløb
Titel 4 Forløb#4 DHO: Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 5 Forløb#5 Kortfilm (Værk)
Titel 6 Forløb#6 Romantikken
Titel 7 Forløb#7 Hvordan fungerer den gode samtale?
Titel 8 Forløb#8 Tovefeber (VÆRK)
Titel 9 #9 Dokumentar - fakta eller fiktion? (VÆRK)
Titel 10 #10 Eksistentialisme (VÆRK)
Titel 11 #11 Modernisme
Titel 12 #12 SRP-skriftlighed
Titel 13 #13 Fortællende journalistik
Titel 14 #14 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb:Avisjournalistik i dag

Dette forløb giver eleverne en introduktion til avisjournalistik. Det strækker sig over hele grundforløbet i dansk og køres parallelt med de andre klasser.

Formålet med forløbet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med den klassiske avisjournalistik, herunder nyhedstyper, nyhedskriterier, stofområder og ydre komposition samt forskellen på fakta- og fiktionskode. Der fokuseres især på avisjournalistik som den kommer til udtryk i portrætartikler, nyhedsartikler og opinion. Forløbet afrundes med en introduktion til manipulerede nyheder (nyheds-satire, fake news og clickbaits) og en drøftelse af de sociale mediernes indflydelse på nyhedsformidlingen i dag.
Undervejs i forløbet prøver eleverne selv kræfter med avisgenrerne gennem skriveøvelser, således at læreplanens krav om et skriftlighedsforløb i 1.g også opfyldes i dette forløb.

Baggrundsstof: Ole Schultz Larsen. "Håndbog til dansk", kap. 5.1, Systime.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: At analysere i dansk inkl VÆRK "Bavian"

Introduktion til tekstanalyse:
Eleverne stifter bekendtskab med relevante begreber og værktøjer til tekstanalyse af fiktion. Der skabes et fælles begrebsapparat.
Eleverne læser et værk, "Bavian" (2006) af Naja Marie Aidt (novellesamling).

Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Tematik
Genre (novellegenren; moderne/klassisk)
Personkarakteristik (direkte/indirekte)
Miljøbeskrivelse
Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
Tomme pladser
Fortællertyper
Senmodernitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Taleforløb

Det overordnede formål med undervisningsforløbet er at gøre eleverne bevidste om deres egen stemme; både konkret i klasserummet og overført i en demokratisk kontekst.

Vi har talt om følgede:
Appelformerne (Hvilken skal være dominerende i din argumentation?)
Argumenter og topik  
Evidentia
Publikumsanalyse

Eleverne har analyseret taler og afsluttet forløbet med at skrive og fremføre deres egen tale for klassen.

Materiale:
Diverse powerpoints fra dansketaler.dk
Katarina Skøtt Jensen "tale om ældrepleje" ved Talefest 2022
Sikandar Siddiques folkemødetale 2022
Jason Diakité (Timbuktu): "Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation", 2023 (SVENSK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 DHO: Det moderne gennembrud (VÆRK)

Et tværfagligt forløb med historiefaget om anden halvdel af 1800-tallet: Det moderne Gennembrud.

Vi begynder med at skitsere litterære strømninger i begyndelsen af 1800-tallet (romantikken), inden vi arbejder indgående med anden halvdel af 1800-tallet med særligt fokus på sociale forhold på landet, arbejderbevægelsen, kvinders rettigheder og industrialiseringen.

I forløbet indgår værklæsning af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (1879) med fokus på genren og kvindens rolle i hjem og samfund.

Læste tekster:
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805) og Der er et yndigt land (1819) (begge i uddrag) - kun overfladisk arbejdet med
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804) - kun overfladisk arbejdet med
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - En Idyl" (1900)
Amalie Skram: Uddrag af "Constance Ring" (1885)
Louis Pio: Maalet er fuldt (1872)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)

Johan Thomas Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde (maleri 1846-1847)
Caspar Friedrich: Vandreren over Tågehavet (1817)
H. A. Brendekilde: Udslidt (1889)

Eleverne har været på ekskursion til Statens Museum fo Kunst og en byvandring ved Arbejdermuseet om industrialiseringens betydning for København.

Baggrundslitteratur:
Baggrundslitteratur om Romantikken fra "Brug litteraturhistorien" (uddrag i pdf, 9 sider)
Baggrundslitteratur om Det Moderne Gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs (uddrag i pdf, 14 sider)
Håndbog til dansk om "drama"
Litteraturhistorien på 1 minut! https://www.youtube.com/watch?v=0OvHW07oVmU&ab_channel=DRP3
Dokumentar (DRTV): 1800-tallet på vrangen, sæson 2 afsnit 3.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Kortfilm (Værk)

"Ung mand falder" (VÆRK)

I forløbet arbejder eleverne med analyse af kortfilm. Eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og dramaturgien bag levende billeder, og der sættes efterfølgende fokus på kortfilmens egenskaber. Her arbejdes med treaktmodellen som dramaturgisk skabelon for kortfilmen og Raskins parametre for den vellykkede kortfilm.

I forløbet ses en norsk kortfilm


Film:
"Ung mand falder", 2007 af Martin de Thurah VÆRK
"Promise", 2010 af Morten BH, Kirsten Dehlholm, Henning Carlsen
"Kom", 1998 af Finn Bangsgaard
Projektarbejde om følgende kortfilm:
"Connected", 2009 af ens Raunkjær Christensen, Jonas Drotner Mouritsen
"Afterparty", 2013 af David Adam
"Højdeskræk", 2005 af Jacob Tschernia
"Pistol", 2016 af Andreas Thaulow

Litteratur:
“Håndbog til dansk”, s.  325-331 + 334-335
“Den fortællende kortfilm” af Peter Schepelern, 2019, s. 21-23
Fra Filmcentralen.dk: Raskins syv parametre
Fra Indidansk.dk: Om kortfilmsgenren og om treaktmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Romantikken

I forløbet arbejder vi med den litterære periode romantikken. Vi kigger på periodens understrømninger: universalromantik, nationalromantik (hovedfokus) og poetisk realisme.

MATERIALE
Oehenschläger "Morgenvandring" (1805) - universalromantik
Oehlenschläger "Guldhornene" (1802) - universaromantik og guldalder
HC Andersen "Danmark mit Fædreland" (1850) - nationalromantik
HC Andersen "I Danmark er jeg født" (1859) - nationalromantik
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) - nationalromantik
Blicher "Brudstykker af en Landsbydegnsdagbog" (1824)
Perpsektiveringstekster: ”Helt sikker” (2021) af Malte Ebert og ”Godnat lille land” (2022) af Soleima (primært ift nationalromantikken)

Historieselskabet, "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (1800-1814)" (2007)
læst om perioden i "Litteraturhistorien på langs op på tværs"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Hvordan fungerer den gode samtale?

FORMÅL:
Forløbet skal give eleverne redskaber til at kunne gennemføre en samtale og til at kunne gennemskue, hvordan og hvorfor andres samtaler enten fungerer eller falder til jorden.

INDHOLD:
kommunikationssituationen
sproghandlinger
turtagning
transaktionsanalyse
facework
Diskursanalyse

MATERIALE:
DR, "Klog på sprog - Magtens sproglige korridorer", 23. sept 2022
Anne Grethe BJarup Riis i Go'morgen Danmark (2011)
Klovn 'Knæk cancer med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
Uddrag af Lars Norén "Mod til at dræbe" (1978)
Tobias Rahim "Når mænd græder" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Tovefeber (VÆRK)

Forløb om Tove Ditlevsen og hendes digtsamling "De voksne", som vi laver en værklæsning af. Vi kommer i den forbindelse til at arbejde med temaer som angst, kærlighed & ægteskab, kønsroller og misbrug. Forløbet giver også en introduktion til to basale litterære metoder: den biografiske og den nykritiske læsning.

Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s. 71-73 +80-81 + 87-91 (8 sider)
Tove Ditlevsen De voksne (1969) s. 207-255 i Samlede digte (29 digte) VÆRK (48 sider)
Tove Ditleven: Barndommens gade (Anne Linnets beskårne sangversion) (1 side)
Tove Ditlevsen: Dødens Ånde fra Pigesind (1939) (1 side)
Sami Saif: Tove i stykker (2020) 37 min.  (portrætfilm)
De voksne 2
Skilsmisse 1
Skellet
Grænsen
Danmarks Radio: Øgendahl og de store forfattere: Tove Ditlevsen (30 min.)

Samlet omfang: 50 siders primærlitteratur, 8 siders sekundærlitteratur + 67 minutters film.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #9 Dokumentar - fakta eller fiktion? (VÆRK)

Vi arbejder med dokumentarfilm. I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
- de 5 dokumentarfilmstyper: forklarende, observerende, deltagende, performative & poetiske
- filmiske virkemidler
- forskelle mellem fakta og fiktion
- autenticitetsmarkører samt hvilken effekt de har i en given produktion
- diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner

MATERIALE:
Jonas Poher Rasmussen "Flugt" (2021) - VÆRK
DR "Vilde vidunderlige Danmark" (2020) - uddrag om ræven
TV2 "På røven i Nakskov" (2015) uddrag

Gruppearbejde og fremlæggelser om følgende:
DR, ”Sygt skarp: krudten er kicket ind” (2024), uddrag af sæson 1, episode 1
DR, ”Udstillet: Caroline Petersen” (2024), uddrag
"Eskimo Diva" (2015) - uddrag
DR, "Prinsesser fra Blokken" (2016), uddrag af episode 2
DR, ”De dyre drenge: succes i solen” (2023), uddrag af episode 1

Produceret egen mikrodokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 #10 Eksistentialisme (VÆRK)

Hvem er jeg? Hvad vil jeg med mit liv? Og hvad er meningen med det hele? Det er typiske spørgsmål inden for den filosofiske retning kaldet eksistentialisme.

I forløbet vil vi undersøge, hvordan eksistentialismen har præget litteraturen fra 1800-tallet og op gennem 1900-tallet. Vi vil koncentrere os om eksistentialismen forklaret gennem Søren Kierkegaards stadielære og supplere op med de eksistentialistiske tænkeres Friedrich Nietzsche, Albert Camus og Anthony Giddens.

De forskellige tænkeres eksistentialistiske begreber anvender vi i fortolkningen af noveller og digte.

Baggrundslitteratur:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard, 2017  (s. 9-73)

Primærtekster:
Helle Helle "Fasaner" (1996)
Kierkegaard uddrag af "Forførerens Dagbog" (1843)
Karen Blixen "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen "Agerhønen" (1947)
Johannes V. Jensen "Paa Memphis Station" (1903)
Theis Ørntoft "Det er forvirrende tider" (2014)
Erland Loe "Doppler" VÆRK (2004)
Reklame for volvo med Zlatan: Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden (2014)
DR, "Limbo - når sabbatår er fucked" (2019), episode 1
Mungo Park, "Tronfølger" (2024) - teaterstykke
Små klip fra "Casper og Mandrilaftlen"

Sekunddærlitteratur:
"Eksistentialisme i dansk"
Kierkegaard
Nietzsche
Camus
Sartre
Giddens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #11 Modernisme

At opnå kendskab til modernisme som en skrivestil overordnet set og kunne adskille den fra den realistiske skrivestil.
Vi har haft fokus på sproget som en nøgle til at kende modernismen.

INDHOLD:
Futurisme
Ekspressionisme (hovedvægt lagt her)
absurd eksistentialisme
konfrontationsmodernisme
moderne modernisme

MATERIALE:
Emil Bønnelycke: ”Jeg ønsker mig en verden” (1921) - futurisme
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmaal" (1920) - ekspressionisme
Broby-Johansen: "BLOD" (1922) i uddrag- ekspressionisme
Peter Seeberg: "Hjulet" (1962) - absurd eksistentialisme
Klaus Rifbjerg "Livet i badeværelset" (1960) - konfrontationsmodernisme
Lone Hørslev "Alt er data" fra "Dagene er data" (2018)

Sekundærlitteratur:
Marinetti: ”Futurismens manifest” (1909)
Dokumentar: Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930 (afsnit 2). 37:23 minutter.
"Realisme og modernisme" (fra detnyforlag.dk, pdf)
"LItteraturhistorien på langs og på tværs" om: ekspressionisme ogkonfrontationsmodernisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 #13 Fortællende journalistik

Kort forløb med fokus på fortællende journalistik. Vi genopfrisker begreber fra grundforløbet om den traditionelle nyhedsartikel. Vi ser på genretræk fra den fortællende journalistik med fokus på:
Faktakoder (autenticitetsmarkører)
Fiktionskoder
Journalistens rolle
Fortælletekniske virkemidler
Fortællingens sproglige udtryk

Tekster læst i forløbet:
Johannes V. Jensen: Verdens-Udstillingens Ofre (Social-Demokraten, 1900)
Herman Bang: Branden (National Tidende, 1884)
"Littraturhistorien på langs og på tværs" om impressionisme
Jan Lund: 200.000 civile er fanget i Mariupol (Jyllandsposten, 2022) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Bo Søndergård, Mads Nissen: Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (Politiken, 2022)
Nanna Nørby Hansen: Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer' (dr.dk, 2023) - eksempel på traditionel nyhedsartikel

I forløbet har vi brugt en udleveret analysemodel: "Analysemodel, fortællende journalistik.docx"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer