Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kirstine Dencker Rasmussen
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb:Avisjournalistik i dag
Titel 2
Forløb#2: At analysere i dansk inkl VÆRK "Bavian"
Titel 3
Forløb#3 Taleforløb
Titel 4
Forløb#4 DHO: Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 5
Forløb#5 Kortfilm (Værk)
Titel 6
Forløb#6 Romantikken
Titel 7
Forløb#7 Hvordan fungerer den gode samtale?
Titel 8
Forløb#8 Tovefeber (VÆRK)
Titel 9
#9 Dokumentar - fakta eller fiktion? (VÆRK)
Titel 10
#10 Eksistentialisme (VÆRK)
Titel 11
#11 Modernisme
Titel 12
#12 SRP-skriftlighed
Titel 13
#13 Fortællende journalistik
Titel 14
#14 Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb:Avisjournalistik i dag
Dette forløb giver eleverne en introduktion til avisjournalistik. Det strækker sig over hele grundforløbet i dansk og køres parallelt med de andre klasser.
Formålet med forløbet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med den klassiske avisjournalistik, herunder nyhedstyper, nyhedskriterier, stofområder og ydre komposition samt forskellen på fakta- og fiktionskode. Der fokuseres især på avisjournalistik som den kommer til udtryk i portrætartikler, nyhedsartikler og opinion. Forløbet afrundes med en introduktion til manipulerede nyheder (nyheds-satire, fake news og clickbaits) og en drøftelse af de sociale mediernes indflydelse på nyhedsformidlingen i dag.
Undervejs i forløbet prøver eleverne selv kræfter med avisgenrerne gennem skriveøvelser, således at læreplanens krav om et skriftlighedsforløb i 1.g også opfyldes i dette forløb.
Baggrundsstof: Ole Schultz Larsen. "Håndbog til dansk", kap. 5.1, Systime.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2: At analysere i dansk inkl VÆRK "Bavian"
Introduktion til tekstanalyse:
Eleverne stifter bekendtskab med relevante begreber og værktøjer til tekstanalyse af fiktion. Der skabes et fælles begrebsapparat.
Eleverne læser et værk, "Bavian" (2006) af Naja Marie Aidt (novellesamling).
Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Tematik
Genre (novellegenren; moderne/klassisk)
Personkarakteristik (direkte/indirekte)
Miljøbeskrivelse
Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
Tomme pladser
Fortællertyper
Senmodernitet
Indhold
Kernestof:
Opsamling avisjournalistik.docx
Resuméark Bavian (2019).docx
Arbejdsark til Myggestik og Bulbjerg.docx
Dagens kulturelle godbid: Yasmin
Læs "Bulbjerg" og "Myggestik" i "Bavian
Personkarakteristik (1).pptx
Sovegrupper til Sønderborg.docx
Arbejdsark til personkarakteristik.docx
Dagens kulturelle godbid: Viktoria
Lektie: Læs ”Sår” og ”Torben og Maria” Skriv superkorte resuméer af de to tekster (maks. 4 sætninger pr tekst)
Sønderborg info:
I skal som klasse finde på en ting til underholdning til busturen, derover (en quiz etc)
Dagens kulturelle godbid: Sofie
Læs novellen "Hun græder ikke" (den er kun 4 sider).
Læs dokumentet om fortællertyper og besvar de to spørgsmål i dokumentet. Besvarelsen skal lægges i elevfeedback inden modulet
Modul 4_om fortællerforhold.pptx
Om fortællere og synsvinkler
Fortælleteknik
Dagens kulturelle godbid: Sofia
Samme lektie som fredag: Læs novellen "Hun græder ikke" (den er kun 4 sider).
Samme lektie som fredag: Læs dokumentet om fortællertyper og besvar de to spørgsmål i dokumentet. Besvarelsen skal lægges i elevfeedback inden modulet
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
UMVGYM.dk
Dagens kulturelle godbid: Paula og Sofia (jul)
Læs 1-2 af disse noveller:
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev til elever vedr. trivselsmålingen 2022.pdf
Arbejdsark til Søndag (halvklasse).docx
Dagens kulturelle godbid: Oliver
Læs “Tur i Bil” i Bavian- husk resumé til jeres dokument.
Læs Periodenoter Med Tiden s. 333-337.pdf og udfyld notearket periodenoter Med Tiden 90erne.docx
Læs de 2 noveller og skrive 3-4 linjer i jeres resumeark:
Læs de noveller I mangler af følgende 4:
Podcastens virkemidler.pdf
Genremodelplakat.pdf
Podcastøvelse 1a BAVIAN.docx
Skim de 4 noveller I skulle læse inden jul. I skal bruge en til en podcast (gruppeaflevering):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Taleforløb
Det overordnede formål med undervisningsforløbet er at gøre eleverne bevidste om deres egen stemme; både konkret i klasserummet og overført i en demokratisk kontekst.
Vi har talt om følgede:
Appelformerne (Hvilken skal være dominerende i din argumentation?)
Argumenter og topik
Evidentia
Publikumsanalyse
Eleverne har analyseret taler og afsluttet forløbet med at skrive og fremføre deres egen tale for klassen.
Materiale:
Diverse powerpoints fra
dansketaler.dk
Katarina Skøtt Jensen "tale om ældrepleje" ved Talefest 2022
Sikandar Siddiques folkemødetale 2022
Jason Diakité (Timbuktu): "Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation", 2023 (SVENSK)
Indhold
Kernestof:
Katarina Skøtt Jensens tale om ældrepleje ved Talefest 2022 - Danske Taler
Timbuktus tal - ord för ord
Jason Diakité (Timbuktu): Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation – Svenska tal
Svensk-dansk ordbog
Emma Holtens grundlovstale 2015 - Danske Taler
Ingen lektie til dansk
Modul 2_argumentation.pptx
1a ideer til hjem 27.1.2023.pdf
Modul 3_fortællinger og evidentia.pptx
Læs Sikandar Siddiques folkemødetale 2022 - Danske Taler
Dagens kulturelle godbid genopstår: Liva
Modul 4_indledninger og afslutninger.pptx
Dagens kulturelle godbid: Lasse og Liva
I skal have overvejet et emne (topik) for jeres tale. I skal også have formuleret et "Jeg kræver/ønsker/drømmer om at...." (hvad vil I overbevise lytteren om?)
Modul 5_Stilistik.pptx
modul 5_Noter til stilistik.docx
om sproglige figurer.docx
Dagens kulturelle godbid: Karoline + Liva
Fredagens hyggeindslag: David, Liva, Sofie
Lektie som skal uploades under elevfeedback inden modulet: Individuelt Læs din indledning højt, og optag det med din telefon (blot lyd).
Plan for den månedlige klassehygge 1a.docx
Dagens kulturelle godbid: Karla + Lasse
Hav jeres antitesetale med
Dagens kulturelle godbid: Johanna + Karoline
Fredagens hyggeindslag (10-15 min): Emma, Cecilie, Sofia, Albert
dagens kulturelle godbid: Isabella
Læs eksempeltale i timen: Anna Bjerre Johansens tale ved Roskilde Summerdays 2021 - Danske Taler
1) Du skal have besluttet, hvad din tale skal handle om. Det vil sige: Du skal have formuleret "Jeg kræver/ønsker/drømmer om..."-sætningen.
dagens kulturelle godbid: Isabella + Lasse
Fredagens hyggeindslag (10-15 min): Lasse, Yasmin, Frida
Tjekliste til din tale.docx
Modul 8_afslutninger.pptx
Dagens kulturelle godbid: Gustav
Fredagens hyggeindslag fra d. 3/2: David, Liva, Sofie
modul 9_actio og mundtlighed.pptx
modul 9_lyttemissioner.docx
Dagens kulturelle godbid: Frida
Husk at skrive jeres tale færdig og aflevere mandag aften.
TIL MODULET: Talerturnering 1a.docx
Dagens kulturelle godbid: Emma
Fredagens hyggeindslag (10-15 min): Karoline, Gustav, Paula
Tag pænt tøj på og hav øvet jeres talefremførelse.
Dagens kulturelle godbid: David
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 DHO: Det moderne gennembrud (VÆRK)
Et tværfagligt forløb med historiefaget om anden halvdel af 1800-tallet: Det moderne Gennembrud.
Vi begynder med at skitsere litterære strømninger i begyndelsen af 1800-tallet (romantikken), inden vi arbejder indgående med anden halvdel af 1800-tallet med særligt fokus på sociale forhold på landet, arbejderbevægelsen, kvinders rettigheder og industrialiseringen.
I forløbet indgår værklæsning af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (1879) med fokus på genren og kvindens rolle i hjem og samfund.
Læste tekster:
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805) og Der er et yndigt land (1819) (begge i uddrag) - kun overfladisk arbejdet med
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804) - kun overfladisk arbejdet med
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - En Idyl" (1900)
Amalie Skram: Uddrag af "Constance Ring" (1885)
Louis Pio: Maalet er fuldt (1872)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Johan Thomas Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde (maleri 1846-1847)
Caspar Friedrich: Vandreren over Tågehavet (1817)
H. A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Eleverne har været på ekskursion til Statens Museum fo Kunst og en byvandring ved Arbejdermuseet om industrialiseringens betydning for København.
Baggrundslitteratur:
Baggrundslitteratur om Romantikken fra "Brug litteraturhistorien" (uddrag i pdf, 9 sider)
Baggrundslitteratur om Det Moderne Gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs (uddrag i pdf, 14 sider)
Håndbog til dansk om "drama"
Litteraturhistorien på 1 minut!
https://www.youtube.com/watch?v=0OvHW07oVmU&ab_channel=DRP3
Dokumentar (DRTV): 1800-tallet på vrangen, sæson 2 afsnit 3.
Indhold
Kernestof:
Dagens kulturelle godbid: Cornelius + David
Fredagens hyggeindslag (10-15 min): Cornelius, Karla, Viktoria, Oliver
Læs s. 1-3 i teksten om romantikken. Svar på de fem tjekspørgsmål i teksten.
Vil I være søde, at følge op på, om I selv kommer til lufthavnen d. 26/3? Og om I eventuelt kan have nogen med i bilen.
Vi ser et afsnit af "1800-tallet på vrangen" i timen:
Modul 2_Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
Læs "Lønningsdag (En Idyl)" af Martin Andersen Nexø. Vi skal bruge teksten til at se på, hvordan litteratur i slutningen af 1800-tallet ser på underklassen i samfundet. Guide til at læse "Lønningsdag (En Idyl):
Læses i timen: Pontoppidan, Ane_Mette, 1887.docx
Dagens kulturelle godbid: Claudia + David
Til nedenstående dokument om det moderne gennembrud er der en differentieret lektie. ALLE skal dog læse s. 1-4 om det moderne gennembrud generelt.
Modul 4_Naadsensbrød arbejdsark 1.docx
Dagens kulturelle godbid: Cecilie
Fredagens hyggeindslag (10-15 min): Camilla, Isabella, Johanna, Claudia
I skal læse "Naadsensbrød" (1887) af Henrik Pontoppidan. Det er den tekst, der blev talt om i "1800-tallet på vrangen". Den handler om livet på fattiggården. OBS på at Pontoppidan er ironisk.
Oplæg om et maleri på Statens Museum for kunst.docx
Pontoppidan, Ane_Mette, 1887.docx
Dagens kulturelle godbid: Yasmin
Husk talekort og tøj efter vejrudsigten.
Programmet
Dagens kulturelle godbid: Camilla
Naturalismen og Det Moderne Gennembrud
Modul 6_ane_mette arbejdsark PEE.docx
Oversigt opbygning DHO.pdf
Problemformuleringer DHO 1a 2023 KDR LV.docx
Dagens kulturelle godbid: Viktoria + Yasmin
I skal have læst Pontoppidans "Ane_Mette" (1887). Vi fokuserer på klasseforskelle som problemet, der sættes til debat.
I timen skal vi læse Louis Pios "Maalet er fuldt" (1872), som er en artikel han skrev i forbindelse med slaget på Fælleden. Vi skal bruge artiklen til at arbejde med industrialisering.
Dagens kulturelle godbid: Albert
Dagens kulturelle godbid: Sofie
Modul 8_arbejde selv med constance ring 21.4.2023.docx
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
Medbring "Et Dukkehjem"
Modul 11_arbejde med 3. akt Et Dukkehjem .docx
Sådan kommer du i gang med DHO.pptx
Dagens kulturelle godbid: Sofia
Læs 3. akt i "Et Dukkehjem"
Supplerende stof:
DMG baggrundstekst - Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Gense et klip fra "Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (8)", som I har set sammen med Lars
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Kortfilm (Værk)
"Ung mand falder" (VÆRK)
I forløbet arbejder eleverne med analyse af kortfilm. Eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og dramaturgien bag levende billeder, og der sættes efterfølgende fokus på kortfilmens egenskaber. Her arbejdes med treaktmodellen som dramaturgisk skabelon for kortfilmen og Raskins parametre for den vellykkede kortfilm.
I forløbet ses en norsk kortfilm
Film:
"Ung mand falder", 2007 af Martin de Thurah VÆRK
"Promise", 2010 af Morten BH, Kirsten Dehlholm, Henning Carlsen
"Kom", 1998 af Finn Bangsgaard
Projektarbejde om følgende kortfilm:
"Connected", 2009 af ens Raunkjær Christensen, Jonas Drotner Mouritsen
"Afterparty", 2013 af David Adam
"Højdeskræk", 2005 af Jacob Tschernia
"Pistol", 2016 af Andreas Thaulow
Litteratur:
“Håndbog til dansk”, s. 325-331 + 334-335
“Den fortællende kortfilm” af Peter Schepelern, 2019, s. 21-23
Fra
Filmcentralen.dk
: Raskins syv parametre
Fra
Indidansk.dk
: Om kortfilmsgenren og om treaktmodellen
Indhold
Kernestof:
Ung mand falder
Modul 2, arbejdsark ung mand falder.docx
Læs i "Håndbog til dansk" om filmiske virkemidler. Sidetal følger.....
skema til udfyldelse af de Raskins syv parametre ift kortfilm.docx
Promise
Dagens lektie: alle ser videoen og læser den korte opsummering af Raskins teori om de 7 parametre. Derudover skal I alle læse s. 1-2 i grundteksten, som er en introduktion til teorien. Selve grundteksten er valgfri.
"Kom" Norsk kortfilm
Læs de to dokumenter om kortfilmsgenren og dramaturgi samt karakterer i film:
Rammepapir til projektarbejde om kortfilm T.docx
Gruppeaflevering med analyse af jeres valgte kortfilm.docx
Grupper til kortfilmsprojektet:
Film I kan vælge mellem til jeres kortfilmprojekt - de kan findes på filmcentralen.dk (UNI-login)
I får ca halvdelen af modulet til at gøre jeres fremlæggelser om kortfilm færdige. Resten skal klares inden modulet.
Følgende film indgår i fremlæggelserne (alle kan findes på filmcentralen.dk med UNI-login): Connected, Afterparty, Højdeskræk, Pistol.
Fremlæggelsesgrupper:
Analyserende artikel kortfilm 2a.docx
Arbejdsark til den analyserende artikel.docx
Screen shot fra filmen om at skrive analyserende. Den viser indledningen med en markering af det første afsnit, som blev slettet. Og det andet afsnit som fungerer godt.
Læs s. 26-29 i "Eksamensgenrerne i dansk" (den tynde sorte) om den analyserende artikel.
Sidste kortfilmanalyse
I dette dokument kan I finde linkene til kortfilmene i løbet:
Arbejdsark, sammenlignende analyse.docx
Hav styr på jeres kortfilmsbegreber
I skal på et lile kortfilmsløb. Tag en jakke med, hvis det er koldt. I bliver inddelt i gruppe og hver gruppe skal have en opladt computer og intetnet med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Romantikken
I forløbet arbejder vi med den litterære periode romantikken. Vi kigger på periodens understrømninger: universalromantik, nationalromantik (hovedfokus) og poetisk realisme.
MATERIALE
Oehenschläger "Morgenvandring" (1805) - universalromantik
Oehlenschläger "Guldhornene" (1802) - universaromantik og guldalder
HC Andersen "Danmark mit Fædreland" (1850) - nationalromantik
HC Andersen "I Danmark er jeg født" (1859) - nationalromantik
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) - nationalromantik
Blicher "Brudstykker af en Landsbydegnsdagbog" (1824)
Perpsektiveringstekster: ”Helt sikker” (2021) af Malte Ebert og ”Godnat lille land” (2022) af Soleima (primært ift nationalromantikken)
Historieselskabet, "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (1800-1814)" (2007)
læst om perioden i "Litteraturhistorien på langs op på tværs"
Indhold
Kernestof:
Vi ser afsnittet sammen i timen: DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
elevsamtaler - skema til selvevaluering.pdf
Tredelt lektie (samme lektie som sidst):
Danmark mit fædreland, HCA (1).docx
Modul 3_arbejdsark til nationalromantikken (1).docx
Todelt lektie om nationalromantikken:
Modul 4_spørgsmål til guldhornene.docx
Oehlenschläger, guldhornene, 1802.docx
Vi mødes 12.05 foran skolens hovedindgang og følges til biblioteket.
Anna Juul og Halfdan Pisket – samtale om forfatternes personlige veje ind i litteraturen
Vi skal til enhver dansklærer (og danskelevs) yndlings beskæftigelse: Bogforum!
2a Bogforumsbingo 2023 – Google Drev
opgaver til Haidar Ansari.docx
Læs til s. 16 i Haidars Ansaris digtsamling "Institutionaliseret" (2022), som kan læses i prøveversionen af e-bogen på e-reolen. Man kan læse uden at logge ind. I skal bare læse dem som en oplevelse. Man kan eventuelt have samtalen fra den guidede fæ
Læs Politiken: anmeldese af Haidar Ansaris "Institutionaliseret"
Husk at oprette et dokument i googlemappen fra bogforum med jeres svar på bingoen. Der er en præmie på højkant:-)
analyserende artikel_nationalfølelse.docx
Analyse med nationalfølelse- øvelser fra _Skriv dig frem_.docx
I skal arbejde på jeres aflevering: analyserende artikel_nationalfølelse.docx
Hvis man var fraværende i sidste modul, vil det være en fordel at starte i øvelsesarket: Analyse med nationalfølelse- øvelser fra _Skriv dig frem_.docx
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL DANMARKS TRØST.docx
Link til artikel fra Information om Grundtvigs: "Hvor få har for meget og færre for lidt", Information
Kig på jeres noter fra forløbet indtil videre
Modul 8_ARBEJD SELV Blicher modul 1.docx
Læs "Brudstykker af En Landsbydegns Dagbog" til og med side 7 linje 37. Vi skal tale om poetisk realisme
Modul 9_arbejde med Blicher II.docx
Modul 9_den varme stol.docx
Læs resten af "Brudstykker af En landsbydegns dagbog"
feedback på analyserende artikel om nationalfølelse i lyrik.docx
Afslutning_romantikstafet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Hvordan fungerer den gode samtale?
FORMÅL:
Forløbet skal give eleverne redskaber til at kunne gennemføre en samtale og til at kunne gennemskue, hvordan og hvorfor andres samtaler enten fungerer eller falder til jorden.
INDHOLD:
kommunikationssituationen
sproghandlinger
turtagning
transaktionsanalyse
facework
Diskursanalyse
MATERIALE:
DR, "Klog på sprog - Magtens sproglige korridorer", 23. sept 2022
Anne Grethe BJarup Riis i Go'morgen Danmark (2011)
Klovn 'Knæk cancer med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
Uddrag af Lars Norén "Mod til at dræbe" (1978)
Tobias Rahim "Når mænd græder" (2022)
Indhold
Kernestof:
I timen: Klog på Sprog | Magtens sproglige korridorer | DR LYD
Modul 2_Sandt eller falsk om turtagning.docx
Modul 2_Arbejde med Anne Grethe Bjarup Riis.docx
Anne Grethe Riis går amok i Go'Morgen Danmark
Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark
Læs s. i "Håndbog til dansk" (den lilla) om kommunikationsanalyse og -modellen.
Læs om samtaleanalyse i 1. dokument. Brug 2. dokument som støtte til en fokuseret læsning:
2) Modul 3_opgave at tabe ansigt.docx
3) Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark
Modul 3_2a_facework.pptx
Læs s. 184-191 i "Håndbog til dansk" om samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework. Spring opgaverne over.
Klovn - Knæk Cancer (med Lars Løkke) (Vi ser den i modulet)
Modul 4_Transaktionsanalyse opgaver, KLOVN.docx
Læs om translokationsanalyse i "Håndbog til dansk". Slå sidetal op i indholdsfortegnelsen. I skal lægge mærke til de tre egotilstande og de møsntre, der opstår mellem dem.
Modul 5_Arbejde med mod til at dræbe_FULD analyse.docx
Norén, mod til at dræbe, 1980.docx
Læs s. 179-182 i "Håndbog til dansk" om sproghandlinger. I skal kunne redegøre for de fem sproghandlinger og indirekte sproghandlinger (=undertekst). I skal ikke lave opgaverne
I kan med fordel genbesøge materialet fra optakten til sidste forsøg på et oplæg med Haidar Ansari. Der er to elementer 1) uddrag af digtsamling og 2) en anmeldelse af digtsamlingen.
Afsnit
Vi læser/hører Tobias Rahim "Når mænd græder" i timen:
modul 6 2a_diskurs, rahim, kampagne.docx
Læs om diskursanalyse i "Håndbog til dansk", s. 168-175 (I skal ikke løse opgaven s. 175). Følgende begreber skal vi bruge:
Eksempelstil den debatterende artikel.docx
Skriveskabelon til_debatterende artikel.docx
Debatterende artikel om sprogbrug der former verden.docx
Proces for den debatterende artikel.pptx
Læs om den skriftlige genre 'den debatterende artikel' i jeres skriftlighedsbog "Eksamensgenrerne i dansk", s. 34-39
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Tovefeber (VÆRK)
Forløb om Tove Ditlevsen og hendes digtsamling "De voksne", som vi laver en værklæsning af. Vi kommer i den forbindelse til at arbejde med temaer som angst, kærlighed & ægteskab, kønsroller og misbrug. Forløbet giver også en introduktion til to basale litterære metoder: den biografiske og den nykritiske læsning.
Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s. 71-73 +80-81 + 87-91 (8 sider)
Tove Ditlevsen De voksne (1969) s. 207-255 i Samlede digte (29 digte) VÆRK (48 sider)
Tove Ditleven: Barndommens gade (Anne Linnets beskårne sangversion) (1 side)
Tove Ditlevsen: Dødens Ånde fra Pigesind (1939) (1 side)
Sami Saif: Tove i stykker (2020) 37 min. (portrætfilm)
De voksne 2
Skilsmisse 1
Skellet
Grænsen
Danmarks Radio: Øgendahl og de store forfattere: Tove Ditlevsen (30 min.)
Samlet omfang: 50 siders primærlitteratur, 8 siders sekundærlitteratur + 67 minutters film.
Indhold
Kernestof:
Modul 1_Tove introduktion.pptx
De voksne - elevpræsentation 2a
Øgendahl og de store forfattere:Tove Ditlevsen
Opsamling på Øgendahl og Ditlevsen.docx
Medbring digtsamlingen af Tove Ditlevsen
Modul 2_Kreativ skrivning.docx
Modul 2_relationer i opbrud.pptx
Oversigt over hvem der præsenterer digte:
Arbejde med Selvportræt 1 genre.docx
Debatterende artikel om sprogbrug der former verden.docx
Modul 3_lyrik.pptx
Læs i "Håndbog til dansk" s. 71-73 + s. 80-81 om de litterære genrer og om digte. Fokusér på lyrik, som vi skal arbejde med i det her forløb. Medbring "Håndbog til dansk".
Oversigt over hvem der præsenterer har skrevet om digte i google doc (modul 1):
Tekst: Barndommens gade
Sang: Anne Linnet - Barndommens Gade
Analysevejledning_digte_Håndbog til dansk.docx
Modul 6_Angst og Tove i stykker.pptx
Tove i stykker
1) Modul 8_metodefokus.pptx
2) Om litterære metoder, Håndbog til dansk, biografisk og nykritisk metode.docx
3) Opgave med metoder og Det svære.docx
4) Årsprøve dansk 2a 2024.pptx
5) Tjekliste analyserende artikel.docx
6) Tjekliste debatterende artikel.docx
Modul 8_billedsprog.pptx
Læs s. 112-114 i "Håndbog til dansk" om sproglige billeder og metaforer.
Afsluttende opsamling på De voksne.docx
Medbring digtsamlingen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#9 Dokumentar - fakta eller fiktion? (VÆRK)
Vi arbejder med dokumentarfilm. I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
- de 5 dokumentarfilmstyper: forklarende, observerende, deltagende, performative & poetiske
- filmiske virkemidler
- forskelle mellem fakta og fiktion
- autenticitetsmarkører samt hvilken effekt de har i en given produktion
- diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner
MATERIALE:
Jonas Poher Rasmussen "Flugt" (2021) - VÆRK
DR "Vilde vidunderlige Danmark" (2020) - uddrag om ræven
TV2 "På røven i Nakskov" (2015) uddrag
Gruppearbejde og fremlæggelser om følgende:
DR, ”Sygt skarp: krudten er kicket ind” (2024), uddrag af sæson 1, episode 1
DR, ”Udstillet: Caroline Petersen” (2024), uddrag
"Eskimo Diva" (2015) - uddrag
DR, "Prinsesser fra Blokken" (2016), uddrag af episode 2
DR, ”De dyre drenge: succes i solen” (2023), uddrag af episode 1
Produceret egen mikrodokumentar
Indhold
Kernestof:
Læs i modulet om fakta- og fiktionskontrakt mm i uddrag af "Håndbog til dansk"
1) Modul 2_Øvelse 1_minidokumentar.docx
2) Modul 2_Arbejdsark - Vilde vidunderlige Danmark.docx
Minuttal 8.15-13.30 (ræven) DRTV - Vilde vidunderlige Danmark: Skoven
Læs om filmiske virkemidler (repetition) i "Håndbog til dansk" s. 325-331
Læs s. 39-46 i "Eksamensgenrerne i dansk" om den reflekterende artikel
Læs tekst a) "Fattigdomsporno" i opgavearket: Reflekterende artikel_den etiske linedans i dokumentarfilm.docx
Skim læs fagteksten om etik og manipulation i dokumentarfilm. Det skal fungere som faglig baggrund for den reflekterende artikel. Nakskov_ Etik og manipulation (DOX, Granild og Wolfhagen).pdf Læg mærke til:
Læg jeres arbejde fra dagens modul i denne mappe: Dokumentarundergenrer – Google Drev
Modul 3_arbejde med undergenrer og autencitetsmarkører.docx
Læs i "Håndbog til dansk" s. 228-232 (stop ved "Brugen af fiktion..."). I skal kunne sige noget om:
At komme i gang med den reflekterende artikel.docx
Medbring "Eksamensgenrerne i dansk" og "Håndbog til dansk" (hvis jeres noter om dokumentar mm ikke er uddybende nok).
Orienter jer i alt materialet til den reflekterende artikel (Klip, "Fattigdomsporno" og dokument om etik)
I modulet ser vi dokumentaren Flugt (2021)
Arbejdsark Flugt .docx
Læs et kort interviev med instruktøren Jonas Poher Rasmussen som optakt til at se dokumentaren "Flugt": En flygtning finder hjem
Dokument med ekstrateori om etik og manipulation til jeres reflekterende artikel: Nakskov_ Etik og manipulation (DOX, Granild og Wolfhagen).pdf
eksempel på reflekterende artikel vol2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
#10 Eksistentialisme (VÆRK)
Hvem er jeg? Hvad vil jeg med mit liv? Og hvad er meningen med det hele? Det er typiske spørgsmål inden for den filosofiske retning kaldet eksistentialisme.
I forløbet vil vi undersøge, hvordan eksistentialismen har præget litteraturen fra 1800-tallet og op gennem 1900-tallet. Vi vil koncentrere os om eksistentialismen forklaret gennem Søren Kierkegaards stadielære og supplere op med de eksistentialistiske tænkeres Friedrich Nietzsche, Albert Camus og Anthony Giddens.
De forskellige tænkeres eksistentialistiske begreber anvender vi i fortolkningen af noveller og digte.
Baggrundslitteratur:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard, 2017 (s. 9-73)
Primærtekster:
Helle Helle "Fasaner" (1996)
Kierkegaard uddrag af "Forførerens Dagbog" (1843)
Karen Blixen "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen "Agerhønen" (1947)
Johannes V. Jensen "Paa Memphis Station" (1903)
Theis Ørntoft "Det er forvirrende tider" (2014)
Erland Loe "Doppler" VÆRK (2004)
Reklame for volvo med Zlatan: Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden (2014)
DR, "Limbo - når sabbatår er fucked" (2019), episode 1
Mungo Park, "Tronfølger" (2024) - teaterstykke
Små klip fra "Casper og Mandrilaftlen"
Sekunddærlitteratur:
"Eksistentialisme i dansk"
Kierkegaard
Nietzsche
Camus
Sartre
Giddens
Indhold
Kernestof:
Reklame for volvo med Zlatan: Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden
Læs i "Eksistentialisme i dansk" s. 9-10 (spring Victors historie over) + 97-99
Læs s. 14-25 om Kierkegaards stadielære (eksistentialisme MED Gud). I skal IKKE løse opgaverne (dvs reelt kun 6 sider). Tag noter til følgende mens I læser:
1) Skim s. 16-18 (eller jeres noter) om spidsborgeren i "Eksistentialisme i dansk". I skal blot genopfriske kendetegnene for dette stadie
Læs Helle Helles "Fasaner" (s. 126-129 i "Eksistentialisme i dansk"). Medbring bogen. Vi skal arbejde med teksten som et eksempel på spidsborgeren.
Modul 2_kierkegaard med limbo.pptx
Kierkegaards 4 stadier_plancher 3a.pdf
Vi mødes foran Mungo Park 19.40. Forestillingen starter 20.00 og varer ca. 1t og 30 min. I skal selv sørge for trasnport til og fra teatret.
1) Hvem er baba_tronfølger.pdf
2) fortæller og synsvinkel_tronfølger.pdf
Tilbagemelding reflekterende artikel_3a.pptx
Eksistentialisme - begrebsoversigt.docx
1) I moulet: Skim s. 18-21 om æstetikeren (spring opgaverne over) i "Eksistentialisme i dansk". I skal blot genopfriske kendetegnene for dette stadie.
2) 3a 29.10 æstetiker datingprofilre – Google Drev
3) Læs i grupper: Kierkegaard_uddrag af forførerens dagbog.docx
4) 29.10.24: 3a DA Fællesnoter til "Forførerens dagbog"
Modul 5_Arbejdsark til Ringen.docx
30.10.2022: 3a DA Dilemmaer i Blixens "Ringen"
Genlæse/skim s. 21-23 om etikeren i "Eksistentialisme i dansk" og medbring bogen.
Læs novellen "Ringen" af Karen Blixen. Hold gerne udkig efter især den etiske livsposition og de andre Kierkegaard-stadier under læsningen - det er fokus i modulet
Kierkegaard på Insta - 3a I skal (i modulet) lave en instagramprofil for et tildelt stadie. Resten af klassen skal gætte jeres stadie.
Arbejdsark: Agerhønen - PEEL.docx
Link til doc, hvor I skal uploade jeres arbejde med PEEL-modellen: 1.11.2024: 3a DA Agerhønen PEEL-model
Skim s. 23-25 i "Eksistentialisme i dansk" om den religiøse livsposition. I skal blot genopfriske dette stadie
Læs Martin A. Hansens "Agerhønen" s. 114-119 i "Eksistentialisme i dansk.
I skal have valgt om I vil skrive den debatterende eller den reflekterende artikel.
Afsnit
Læs s. 28-36 i "Eksistentialisme i dansk". Fokuspunkter til læsningen:
Tekst til modulet: Johs V Jensen_Paa Memphis Station_1906.docx
Til modulet: Modul 7_Arbejde med Paa Memphis Station.docx
Arbejdsark: Modul 7_Arbejde med Paa Memphis Station.docx
I skal lave opgaverne på s. 47:
Læs s. 40-46 i "Eksistentialisme i dansk" om Albert Camus (en ny eksistentialistisk tænker). Fokuspunkter til læsningen:
Læs s. 61-70 (stop ved opgaverne) i "Eksistentialisme i dansk" om Anthony Giddens som 'ny-eksistentialist (hen er reelt sociolog, men han giver en forståelsesramme ift opfattelsen af mennesket). Fokuspunkter til læsningen:
I skal læse det første afsnit i Doppler, "November" (s. 9-49).
image.png
Flerfaglige forløb - PT5 - fag og datoer
Arbejdsark til modulet: Doppler_projekt.docx
Gruppe 5: økokritik_hvad er det.pdf
I skal have læst hele "Doppler" færdig (dvs s. 53-175)
3a Doppler præsentationer – Google Drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
#11 Modernisme
At opnå kendskab til modernisme som en skrivestil overordnet set og kunne adskille den fra den realistiske skrivestil.
Vi har haft fokus på sproget som en nøgle til at kende modernismen.
INDHOLD:
Futurisme
Ekspressionisme (hovedvægt lagt her)
absurd eksistentialisme
konfrontationsmodernisme
moderne modernisme
MATERIALE:
Emil Bønnelycke: ”Jeg ønsker mig en verden” (1921) - futurisme
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmaal" (1920) - ekspressionisme
Broby-Johansen: "BLOD" (1922) i uddrag- ekspressionisme
Peter Seeberg: "Hjulet" (1962) - absurd eksistentialisme
Klaus Rifbjerg "Livet i badeværelset" (1960) - konfrontationsmodernisme
Lone Hørslev "Alt er data" fra "Dagene er data" (2018)
Sekundærlitteratur:
Marinetti: ”Futurismens manifest” (1909)
Dokumentar: Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930 (afsnit 2). 37:23 minutter.
"Realisme og modernisme" (fra
detnyforlag.dk
, pdf)
"LItteraturhistorien på langs og på tværs" om: ekspressionisme ogkonfrontationsmodernisme
Indhold
Kernestof:
1.modul_Realisme og modernisme - opgaver til et overblik.docx
I modulet læser I s. 1-5: Realisme_og_modernisme - fra www.detnyforlag.dk.pdf
Vi ser afsnit 2 i modul: DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Bønnelycke Jeg ønsker mig en verden.pdf
Modul 2_arbejde med Bønnelycke.docx
Læs om futurismen i vedhæftede dokument. Fokus skal være på, at I kan genfortælle følgende:
Modul 3_Ekspressionisme introduktion.pptx
Det blomstrende slagsmål_1920.pdf
Modul 3_Opgave det blomstrende slagsmål.docx
Link til mappe til jeres fotoroman: Det blomstrende slagsmål - fotoroman - 3a – Google Drev
Læs om ekspressionismen i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (find opslaget i indekset, hvis Kirstine ikke får fundet sidetallet), s.... Fokus:
Vi arbejder i modulet med Broby-Johansen BLOD_1922.pdf
Arbejdsark til modulet: Modul 4_arbejde med BLOD.docx
Seeberg, HJulet, 1962.docx
Modul 5_arbejde med Hjulet.doc
Absurdisme og eksistentialisme.pptx
Genopfrisk jeres viden om absurdisme (vi gennemgik begrebet i eksistentialisme forløbet)
Læs om konfrontationsmodernisme i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. ??
skriv et konfrontationsmodernistisk dgt.docx
Hørslev_alt er data.pdf
Modul 7_Arbejde med Lone Hørslevs alt er data.docx
Modul 7_moderne modernisme.pptx
Terminsprøvevejledning 25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
#12 SRP-skriftlighed
Forløbet introducerer eleverne til akademisk skrivning. Igennem diverse skriveøvelse genopfrisker eleverne følgende skrivehandlinger:
- redegørelse
- analyse
- diskussion
Indhold
Kernestof:
Modul 1_arbejdsark den røde tråd.docx
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym.pdf
SRP_Titel og opgaveformulering.pdf
Medbring "Sådan skriver du SRP"
Læs det redegørende afsnit i eksempel-SRP'en
2. modul_At skrive analyserende.pptx
2. modul_skriveøvelser_elevskriv.docx
2. modul øvelse Seeberg.pdf
Læs afsnittet om analyse i "Sådan skriver du SRP" (s. 78-84) og medbring bogen.
Læs (oversigtslæsning) analyseafsnittet i eksempel-SRP'en
Bedømmelseskrterierne dansk, stx.pdf
Dokumenter til modulet:
Medbring "Sådan skriver du SRP" og læs om at skrive diskuterende samt resume
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
#13 Fortællende journalistik
Kort forløb med fokus på fortællende journalistik. Vi genopfrisker begreber fra grundforløbet om den traditionelle nyhedsartikel. Vi ser på genretræk fra den fortællende journalistik med fokus på:
Faktakoder (autenticitetsmarkører)
Fiktionskoder
Journalistens rolle
Fortælletekniske virkemidler
Fortællingens sproglige udtryk
Tekster læst i forløbet:
Johannes V. Jensen: Verdens-Udstillingens Ofre (Social-Demokraten, 1900)
Herman Bang: Branden (National Tidende, 1884)
"Littraturhistorien på langs og på tværs" om impressionisme
Jan Lund: 200.000 civile er fanget i Mariupol (Jyllandsposten, 2022) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Bo Søndergård, Mads Nissen: Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (Politiken, 2022)
Nanna Nørby Hansen: Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer' (dr.dk, 2023) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
I forløbet har vi brugt en udleveret analysemodel: "Analysemodel, fortællende journalistik.docx"
Indhold
Kernestof:
Fortællende journalistik_introduktion.pptx
Læs om fortællende journalistik i følgende dokument:
Anvendes i modulet: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/roeg-fra-taget-ved-boersen-i-koebenhavn
Anvendes i modulet: Impressionismen (litteraturen på langs s 95-99).pdf
Læs Herman Bangs artikel "Branden". Den er lang og sprogligt svær, men giv den et skud.
Læs de to nedenstående artikler
Skriveøvelse_narrativ.pdf
Læs følgende to tekster (skal bruges til en skriveøvelse om at skabe et narrativ):
Genlæs evt artiklerne om Ukraine (ligger på modulet d. 29/4)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
#14 Eksamenstræning
Fokus på både mundtlig og skriftlig eksamen. Vi ser blandt andet 'Ved det grønne bord' og bedømmer eksemple stile fra alle tre skriftlige genrer. Et øve-eksamenspørgsmål med Holbergs 'Maskerader'.
Indhold
Kernestof:
3a dansk studieplansoversigt
I skal sidde i klassen og arbejde i dette modul (selvom I skal arbejde selv), da I skal arbejde i grupper, Kirstine laver, med studieplanen.
Vejledende karakterbeskrivelse ved den mundtlige prøve.pdf
Om mundtlig eksamen_ved det grønne bord.pptx
Vi kigger på jeres studieplansoversigt. De sidste må gerne få sat tekster ind i dokumentet med oversigt over tekster på tværs af emner:
Analyserende:
Debatterende:
Reflkterende:
Til dette modul skal I have læst opgavefomuleringer og selve eksamensstilen til de tre eksamensgenrer. Man er også velkommen til at skimme baggrundsteksterne, men det er ikke et krav. I bedømmer først stilene i selve modulet:
eksamensspørgsmål_Om Mascarader_Holberg (med oversættelse).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637132161", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637132161", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637132161" }