Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Dahl Christiansen
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Avisjournalistik
Titel 2 Introduktion til tekstanalyse
Titel 3 Værklæsning: Døden kører Audi
Titel 4 Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 5 Kognitive metaforer
Titel 6 Ibsen og Det moderne gennembruds drama (værk)
Titel 7 Dokumentarfilm (inkl. værk)
Titel 8 Tro, eksistens og litteratur (inkl. værklæsning)
Titel 9 Gal og genial: Fra Hamsun til svensk gansterrap
Titel 10 Noveller og kortprosa
Titel 11 Fakta eller fiktion
Titel 12 Lyriske eksperimenter – inkl. værklæsning
Titel 13 Michael strunge og 80-generationen (inkl. værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Avisjournalistik

Dette forløb giver eleverne en introduktion til avisjournalistik. Det strækker sig over hele grundforløbet i dansk og køres parallelt med de andre klasser. Eleverne skal i forløbet stifte bekendtskab med avisen som medie og den klassiske avisjournalistik. De skal bl.a. arbejde med nyhedstyper, nyhedskriterier, stofområder og ydre komposition samt forskellen på fakta- og fiktionskode. De skal ligeledes arbejde med argumentation (Toulmin) og de retoriske appelformer. I den sidste del af forløbet arbejder eleverne manipulerede nyheder (nyheds-satire, fake news og clickbaits) og de sociale mediernes indflydelse på nyhedsformidlingen i dag. Undervejs i forløbet prøver eleverne selv kræfter med avisgenrerne gennem skriveøvelser, således at læreplanens krav om et skriftlighedsforløb i 1.g også opfyldes i dette forløb.

Materiale:
· Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime, 2015. p.198-213 + siderne om argumentation og appelformer (p???)
· David Rue Honoré: ”Rusland bekræfter ukrainske angreb - de næste dage vil for alvor vise, hvordan det går ukrainerne, siger ekspert.” tv2.dk, 19/8 2022
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-08-29-rusland-bekraefter-ukrainske-angreb-de-naeste-dage-vil-for-alvor-vise-hvordan-det
· Sofie Lippert: "Alkoholforbud til gymnasiefester vil få unge til at drikke voldsommere til forfest." Information, 16/8 2022
· Heidi Boye: ”Jo, du kan godt gøre en forskel for klimaet.” Politiken, 11/8 2021
· Anders Haahr Rasmussen: ”Serenas kamp mod publikums vrede”. Politiken, 22/8 2021 (uddrag)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til tekstanalyse

Med udgangspunkt i en række skønlitterære tekster af danske og udenlandske forfattere skal vi beskæftige os med disciplinen tekstanalyse. De ”håndværksagtige” færdigheder, der er nødvendige for at blive en god tekstlæser, skal således trænes i dette forløb, og derfor skal vi bl.a. også   arbejde med nogle af de begreber, der anvendes i forbindelse med tekstanalyse: Det drejer sig bl.a. om fortællerbegrebet, fremstillingsformer,  fortælletid, fortalt tid, genrebegrebet, troper, rimtyper m.m.

Materiale:
· Kompendium skrevet af underviseren (om genrebegrebet, fortællertyper, synsvinkler, fremstillingsformer, fortælletid og fortalt tid, tema og motiv samt troper, figurer m.m.)
· Jan Sonnergaard: ”William” (1997)
· Leif Panduro: ”Uro i forstæderne” (1962)
· Natasja: "Gi' Mig Danmark Tilbage" (2007)
· Morten Nielsen: ”Skæbne” (1945)
· Friedrich Dürrenmatt: ”Tunnelen” (1952)

Vi har desuden også læst den første side af følgende romaner og fortællinger:
· J.P. Jacobsen: Niels Lyhne (1880)
· Franz Kafka: Processen (1925)
· Herman Bang: Stuk (1887)
· Herman Bang: Ved vejen (1886)
· Karen Blixen: ”Drømmerne” fra Syv fantastiske fortællinger (1935)
· Leo Tolstoj: Anna Karenina (1877)
· Pär Lagerkvist: Dværgen (1944)
· Graham Greene: Istanbul-ekspressen (1932)
· Alain Robbe-Grillet: ”Strandbredden” (1962)
· Fjodor Dostojevskij: Forbrydelse og Straf (1866)
· Honoré de Balzac: Bristede forhåbninger (1837-1843)
· Heinrich von Kleist: ”Jordskælvet i Chile” (1807)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning: Døden kører Audi

I dette forløb læser vi Kristian Bang Foss’ roman Døden kører Audi. Vi skal arbejde med hovedkaraktererne, miljø, fortælleforhold, sproglige virkemidler og temaer.


Materiale:
· Kristian Bang Foss: Døden kører Audi. Gyldendal, 2012
· Aktantmodellen. https://teaterleksikon.lex.dk/aktantmodel
· Hvem er klasserne? https://klassesamfund.dk/hvem-er-klasserne
· ”Kristian Bang Foss”. Forfatterweb. https://forfatterweb.dk/oversigt/foss-kristian-bang#anchor2882
Vittorio Monti’s ‘Czárdás’ spillet på tuba.
https://www.google.com/search?q=vittorio+monti+czardas+played+on+tuba&rlz=1C5CHFA_enDK1024DK1024&ei=QKrkY-bzA5bBxc8Px4Kz6A0&ved=0ahUKEwjmk8C2_of9AhWWYPEDHUfBDN0Q4dUDCA8&uact=5&oq=vittorio+monti+czardas+played+on+tuba&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIFCCEQoAE6CggAEEcQ1gQQsAM6BwguELADEEM6BwgAELADEEM6BwgAEIAEEBM6CwgAEBYQHhDxBBATOggIABAWEB4QEzoHCCEQoAEQCjoICCEQFhAeEB06CwghEBYQHhDxBBAdOgQIIRAVSgQIQRgASgQIRhgAUNUCWIocYIMfaAFwAXgCgAGJA4gB2BaSAQcxLjcuNS4ymAEAoAEByAEFwAEB&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:da3f3aaa,vid:fYOsNp4O7AU
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Litteraturhistorisk oversigtsforløb

Litteraturhistorisk oversigtsforløb sigter mod at give eleverne et overblik over litteraturhistorien fra Middelalderen til og med Det Moderne Gennembrud og overgangen til 1900-tallet. Der arbejdes med litteraturhistoriske perioder, genretyper, tidstypiske litterære træk, sprogets udvikling og særkende, stilistiske virkemidler og analyse af de udvalgte tekster m.m.. Forløbet skal desuden i samspil med et oversigtsforløb i historiefaget fungere som en optakt og forberedelse til Dansk-historie-opgaven.

Materiale:
· ”Ebbe Skammelsøn”
· Shakespeare: ”Sonnet 18” (1609)
· Thomas Kingo: ”Keed af Verden, og kier ad Himmelen” (1681)
· Ludvig Holberg: ”EPISTOLA LXXVIII – Den religiøse Tolerances Fremskridt,” (Uddrag , 1748)
· Immanuel Kant: ”Hvad er Oplysning.” (Uddrag ,1784)
· Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
· Holger Drachmann: ”Engelske Socialister” (1871)
· Georg Brandes:  ”Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur”. (Uddrag, 1872)
· DR: ”1800-tallet på vrangen.” (Uddrag fra udsendelse 6)
· Tinne Serup Bertelsen, Peter Kennebo og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime, 2012. p. 9-11, 25-30, 33-44, 67-73   73-77
· Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl: Litteraturens perioder. Gyldendal, 2011. p. 58-62
· Pietro Perugino: Kristus overdrager Nøglerne til St. Peter (fresko i det Det Sixtinske Kapel, 1482)
· Domenico di Michelino: Dante og Den guddommelige komedie (fresko i Santa Maria del Fiore i Firenze, 1465)
I forbindelse med DHO'en har eleverne desuden læst:
· N.F.S. Grundtvigs ”Danmarks Trøst” (1820)




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kognitive metaforer

I dette forløb skal vi arbejde med kognitive metaforer. Udgangspunktet er George Lakoff og Mark Johnsons begreber (fra Hverdagens metaforer). Vi skal anvende begreberne kilde- og målområde, prototyper, strukturelle metaforer, orienteringsmetaforer og ontologiske metaforer.

Materiale:
· Kasper Lezuik Hansen: Kort og godt om Kognitive metaforer. Systime, 2006. p. 3-8
· ”Tropernes typologi” (Oversigt over troper, der er udarbejdet af underviseren)
· Paper om kognitive metafortyper skrevet af underviseren
· Anders Engberg-Pedersen: ”Covid-19 og krigen som metafor.” in Kultur & Klasse 131, 2021
· Steen Toft Winther: "Det er forkert at beskrive min fars kræftforløb med krigsmetaforer." Information, 10/3 2021
· Niels Kroman: ”Kræft kan være en kamp”. Information, 17/2 2021
Arne Notkin: ”Jeg vil have lov til at sige, at jeg ' kæmper' mod kræften”. Information, 25/3 2021
· Pernille Vermund: "Grundlovstale." Charlottenlund Slot, 2023 (Uddrag)
· Mette Frederiksen: Tale ved Folketingets afslutningsdebat den 22. juni 2020 Uddrag)
· Boris Johnson: Prime Minister's statement on coronavirus (COVID-19): 17 March 2020 (uddrag)
· Donald Trump: Remarks by President Trump. Press Briefing. March 18, 2020
· Ulla Dahlerup: "Det er regnskabets time." Dansk Folkepartis landsmøde 2003. (Uddrag)
· H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ibsen og Det moderne gennembruds drama (værk)

Omdrejningspunktet for forløbet er Henriks Ibsens Gengangerne, som vi læser som et værk. Vi skal også placere værket i en litteraturhistorisk og genremæssig kontekst. I slutningen af forløbet skal vi perspektivere Ibsens drama til dogme-filmene og mere specifikt Thomas Vinterbergs Festen.

Materiale:
· Henrik Ibsen: Gengangerne
· DR: Danmark mod Danmark – historien som slagmark. 2014 (afsnit 1)
·  Tinne Serup Bertelsen, Peter Kennebo og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime, 2012. p. 246-247
· Maja Bødtcher-Hansen & Mischa Sloth Carlsen: Med tiden. Gyldendal. 2012. p. 200-202
· Scene fra opsætning af Gengangerne på Det Kongelige Teater. DR, 2000 (Uddrag, 52.26–1.06.21)
· Erling Pedersen: Dogmefilm. Faktalink (uddrag)
·  Lars von Trier & Thomas Vinterberg DOGME 95 – MANIFESTO. 1995. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dogmereglerne-dogme-95-1995
· Kildeintroduktion: Dogmereglerne (Dogme 95), 13. marts 1995. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dogmereglerne-dogme-95-1995
· Thomas Vinterberg: Festen. 1998

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentarfilm (inkl. værk)

I dette forløb skal vi arbejde med dokumentarfilm. Vi skal bruge begreberne fakta- og fiktionskoder, og vi skal arbejde med dokumentarfilmens forskellige fremstillingsformer og filmiske virkemidler. De faglige begreber skal anvendes i forbindelse med analyser af en række uddrag fra forskellige dokumentarfilm. Eleverne skal også i forbindelse med forløbet selv lave en lille dokumentarfilm. Vi skal desuden se to hele dokumentarfilm i forløbet og arbejde med dem. Dokumentarfilmen The Two Escobars behandles i forløbet som et værk.

Materiale
· Janus Metz Pedersen: Armadillo. 2010 (uddrag, anslaget).
· Jørgen Leth:  66 scener fra Amerika. 1982  (uddrag, ca. 5 minutter).
· Helle Hansen: Ordet fanger. 2012 (uddrag, ca. 5 minutter).
· Christian Sønderby Jepsen: Testamentet. 2011 (uddrag, ca. 5 minutter)
· Michael Moore: Bowling for Columbine.2002 (uddrag, ca. 5 minutter)
· Operation X – Hestemilliardærens hemmeligheder I (uddrag, ca. 14 minutter)
· Andreas Koefoed: Våbensmuglingen. 2014 (uddrag, de første 7,5 min.)
· Andreas Møl Dalsgaard: Cities on speed: Bogotá Change. 2009
· Jeff Zimbalist, Michael Zimbalist: The Two Escobars.2010
· Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: ”Dokumentarfilmens fremstillingsformer”. dansksiderne.dk
· Medier. p. 43-48 (om filmiske virkemidler)
·  Henriette Mørkeberg: Elevernes æstetiske analyseordbog! (upubliceret oversigtsdokument)
· Dokument om ”fakta- og fiktionskoder” (upubliceret oversigtsdokument)
· Christian Dahl Christiansen: ”Antanas Mockus: lov, moral, kultur og demokrati” (upubliceret dokument om Mockus’ politiske filosofi)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tro, eksistens og litteratur (inkl. værklæsning)

I dette forløb skal vi arbejde med tro, eksistens og litteratur. Vi skal arbejde med eksistentialismen, men også med skæbnebegrebet og religionskritisk litteratur. I forbindelse med forløbet skal eleverne selv læse et værk. De fik muligheden for at vælge mellem følgende værker: Albert Camus: Pesten (1947); Albert Camus: Sisyfos-myten. (1942); JD Salinger: Griberen i rugen (1951); Jack Kerouac: Vejene (1957); Martin A. Hansen: Løgneren (1950) eller
Karen Blixen: Den afrikanske farm (1947).


Materiale:
· Søren Kirkegaard: ”Forføreres dagbog”. uddrag (1843)
· Martin A. Hansen: ”Høstgildet” (1947)
· Steen Steensen Blicher: ”Sildig opvågnen” (1828).
· Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
· Karen Blixen: ”Ringen” (1958)
· Martin Andersen Nexø: ”Ulven og Faarene!” (1915)
· Johannes Fibiger & Gerd Lütken- Litteraturens Veje. Gads Forlag, 2003. p. 169-175, 317-319,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Gal og genial: Fra Hamsun til svensk gansterrap

I dette forløb skal vi arbejde med romanuddrag, digte og sangtekster, der er kompromitteret af enten deres politiske og moralske indhold eller af forfatternes liv og levned. I forhold til udvalget af tekster har der været et væsentligt kriterium, at teksterne enten udmærker sig ved deres kunstneriske kvaliteter eller deres udbredelse i populærkulturen. Det har ligeledes været vigtigt, at de spænder over et længere tidsrum (1890-2022), at de dækker flere kulturkredse, og at de genremæssigt dækker bredt. I den offentlige debat, hvor begreber som woke og cancel culture har vunder indpas, fremstilles indskydelsen til at bandlyse såvel kunstværker som kunstnere ofte som et nyt fænomen. Det er imidlertid en central pointe i forløbet, at denne diskussion netop ikke er ny. Forhåbningen er desuden, at arbejdet med de historiske tekster og debatterne om dem ikke alene kan kaste lys over de tekster, vi læser, og deres samtid, men tillige kan bidrage i forhold til en form for besvarelse af nogle af de spørgsmål, der fylder den offentlige debat og meningsdannelse i disse år. Undervejs i forløbet vil vi derfor også fortløbende diskutere, om der er forfattere eller tekster, som vi bør forvise til historiens glemsel, eller om vi bør læse dem på grund af deres kunstneriske kvaliteter, og/eller netop fordi de er problematiske og siger noget om den tid, de er skrevet i. Vi vil ligeledes diskutere, om der er nogle principper eller idealer, som vi kan anvende som rettesnor i relation til disse debatter.

Materiale:
· Knut Hamsun: Sult. 1890 (uddrag: de første 4 normalsider).
· Knut Hamsun: Markens grøde. 1917 (3 små tekstuddrag fra romanens anden del).
· Knut Hamsun: Nekrolog om Hitler. Aftenposten, 1945
· Barbara Kjær-Hansen og Tine Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og tværs. Systime, 2012.p. 112-116
· Anne Kirstine Munk Christiansen: ”Problemet Hamsun.” Weekendavisen, 7/11 2014
· DR2 Deadline. 26/10 2015 (indslag med Claus Bryld og Knud Romer om Heidegger og Hamsun).
· Leni Riefenstahl: Viljens triumf (1935). Vi har set de første 8 ½ minut af filmen.
· Kirsten Molly Søholm: "Leni Riefenstahl – Hitlers muse". Jyllands-Posten, 21/8
· Filmcentralen: “Viljens triumf”. https://filmcentralen.dk/grundskolen/klip/viljens-triumf?unilogin=1.  (Filmklip med Christian Braad Thomsen om Viljens triumf)
· Klaus Høeck: Ulrike Marie Meinhof. Gyldendal, 2024 (1977). Vi har arbejdet med tre digte fra den første sonetkrans (p. 7, 18 og 21).
· Nicolas Wright og Jonathan Martin: “Frihedskamp eller terrorisme”. Dokumentarserie. Vi har set den sidste halvdel af afsnit 4, der handler om Rote Armee Fraktion.
· https://da.wikipedia.org/wiki/Sonet
· Søren Rosenberg Pedersen: "Sådan en skide digter" (uddrag). https://journal.bookmate.dk/introduktion-til-klaus-hoeck-01/ (Artikel om Klaus Høecks forfatterskab).
· Michael Jackson: “In the Closet” (1991)
· R. Kelly: “Bump n' Grind” (1993)
· Søren K. Villemoes: ”Forklædt som ironi”. Weekendavisen, 14/6 2024
· Einár: “Welcome To Sweden” (2020)
· DR Horisont: ”Einar og den svenske gangsterkrig.” 11/1 2022
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Noveller og kortprosa

I dette forløb skal vi arbejde med genrerne novelle og kortprosa. Vi skal dels arbejde med genrerne ud fra et mere teoretisk perspektiv, og dels skal vi forsøge at anvende den teoretiske viden i mødet med en række konkrete noveller og kortprosatekster.

Materiale:
· ”Novelle og kortprosa” in Erik A. Nielsen & Svend Skriver: Dansk Litterær Analyse. DR, 2005. p. 101‐107
· ”Kortprosa” in Erik A. Nielsen & Svend Skriver: Dansk Litterær Analyse. DR, 2005. p. 109-112
· ”Mythos” in Gyldendals teaterleksikon. http://www.denstoredanske.dk/Gyldendals_Teaterleksikon/Begreber/Mythos
· Om begreberne sjuzet og fabula: https://9cballe.weebly.com/tidslinjer---eksempler-paring-bogens-fabula-og-sjuzet/fabula-og-sjuzet
· Herman Bang: ”Foran Alteret”
· J.P. Jacobsens ”Pesten i Bergamo” (1881)
· Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1885)
· Naja Marie Aidt: ”Bulbjerg” (2006)
· Helle Helles ”Fasaner" (1996)
· Helle Helle: ”Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark”.(2000)
· Marie Aubert: ”Hjemme” (2016)
· Thomas Korsgaard: ”René” (2024)
·
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fakta eller fiktion

I dette forløb skal vi arbejde med fakta og fiktion. I den første del af forløbet skal vi arbejde med fortællende journalistisk og New Journalism. I den anden del af forløbet skal vi arbejde med autofiktion.

Materiale:
· Poul Behrendt & Mads Bunch: Selvfortalt. Dansklærerforeningens Forlag, 2015, p. 11-21, 65-79, 148-149
· Tekst om avisens genrer, nyhedskriterier og objektivitet/subjektivitet fra avisnet.dk
· Morten Sabroe: ”Fodboldidioten: En kamp fixet i himlen.” Politiken, 24/6 2004
· Mark Kramer: ”Føles dine fødder også våde?” in Ole Sønnichsen og Mark Kramer (red.): Virkelighedens fortællere. Ajour, 200o.
· Johannes V. Jensen: ”Verdens‐Udstillingens Ofre”. Social‐Demokraten, 25/4 1900
· Christian Christiansen "Hjemløs og ubarmhjertig jagt på sandhed." in Ebbe Grundwald (red.): Den årvågne ordsamler. Ajour, 2006.
· Hunter S. Thompson: Fear and Loathing in Las Vegas: A Savage Journey to the Heart of the American Dream. Vintage Books, 1989 (1972). Uddrag, p. 3-9
· Alex Gibney: Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson. 2008 (dokumentarfilm).
· Yahya Hassan: ”DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR”, 2013
· Madame Nielsen: ”Madame Nielsen i Afrika”.  Weekendavisen, 27/5 2016
· Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Gyldendal, 2022.
p. 9-13, 17-18, 21-23, 66-68, 85, 156 og 160
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Lyriske eksperimenter – inkl. værklæsning

I dette forløb skal vi arbejde med lyriske eksperimenter. Vi skal bl.a. arbejde med ekspressionisme, futurisme, konkretisme, systemdigtning og modernismens faser. Vi afslutter forløbet med at læse Maja Lee Langvads Find Holger Danske som værk.

Materiale:
· Filippo Tommaso Marinetti: ”Futurismens manifest” (1909) in Jørgen Carlsen m.fl. (red.): Idehistoriske tekster II. Gyldendal, 1983
· Tom Kristensen: “Landet Atlantis” (1920)
· Emil Bønnelycke: “Gaden” (1917)
· DR: Digtere, divaer og dogmebrødre 2:8 (1918-1930). 2001
· DR: Digtere, divaer og dogmebrødre 5:8 (1960-1970). 2001
· B. Kjær-Hansen og T.S. Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime, 2014. p. 147-151, 156-164 og 170-173
· Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960)
· Hans Jørgen Nielsen: ”Står” og ”dukke frem” (1965)
· Hans Jørgen Nielsen: ”Skematisk Prosa 1-3” (1966)
· ”Vagn Steen - Afsnit P” http://www.afsnitp.dk/galleri/hvader/vagnsteen.html
· Torben Brostrøm: ”Det umådelige mådehold” in Borup, Anne; Lassen, Morten og Haarder, Jon Helt (red.): Modernismen til debat. Syddansk Universitetsforlag, 2005. p. 254 -263. (uddrag)
· Henrik Poulsen: ”Modernismens tre faser – ifølge Hans Jørgen Nielsen” in Henrik Poulsen: System og eksperiment. Lindhardt og Ringhof, 2014 p. 28
· Maja Lee Langvad: Find Holger Danske. Borgen, 2006
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Michael strunge og 80-generationen (inkl. værk)

I dette forløb skal vi arbejde med Michael Strunge og 1980'er-generationen. Vi skal desuden se en litterær debatudsendelse fra perioden og høre musik, der har inspireret Strunge. Vi vil ligeledes læse Nietzsche for at få et bedre teoretisk udgangspunkt for læsningen af Strunge. I den sidste del af forløbet skal vi arbejde med Torben Skjødt Jensens portrætfilm Væbnet med vinger og ord som et værk.


Materiale:
· Michael Strunge: ”Livets hastighed” (1978)
· Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
· Michael Strunge: ”Den hæslige by” (1981)
· Michael Strunge: ”Alle de gale”
· Lars Handesten: ”Tilstanden Strunge.” in Berlingske Tidende, 29/7 1995  (uddrag)
· David: Bowie: ”Ziggy Stardust.” (live-optagelse fra 1972)
· David: Bowie:”Speed of Life.” (liveoptagelse fra  1977)
· Friedrich Nietzsche: Tragediens fødsel (1872). uddrag
· Pia Tafdrups: ”Gennem Natten” (1981)
· Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen: Med tiden. Gyldendal, 2012. p. 313-314, 317-318
· Der Walkürenritt  (uddrag fra live-optagelse af Wagners Der Ring des Nibelungen, fra ledemotivet i tredje akt af Die Walküre)
· Torben Skjødt Jensen: Væbnet med vinger og ord. Picturewise Film, 2018
· DR: Bazar. 1984 (med Michael Strunge, Pia Tafdrup, Lola Baidel og Kristen Bjørnkær)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer