Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Cecilie Holbo, Dorte Lolle Eiler
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorisk analyse
I dette forløb dykker vi ned i danskfagets sproglige aspekt, og undersøger retorik og argumentation.Vi repeterer fra grundforløbet: appelformerne samt Toulmins argumentationsmodel. I forløbet skal eleverne selv skrive og holde en tale efter modellen X er bedre en Y.
Mål med forløbet er, at du:
1) Kender og kan anvende en analysemodel til retorisk analyse af taler
2) Kan bruge din viden om taler til selv at holde en retorisk vellykket tale.
Vigtige begreber i forløbet:
Tre talegenrer
• Informativ
• Politisk
• Lejlighedstalen
Ciceros pentagram
• Afsender
• Emne
• Modtager
• Sprog
• Situation
Disposition
• Indledning
• Midterdel; sagsfremlæggelse og argumentation
• Afslutning
Udvidet argumentationsmodel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør
-Argumenttyper
-Stilistiske virkemidler
Materiale:
Selma de Montgomerys ølkassetale ved ungdommens folkemøde 2021
Sofie Lindes tale ved Zulu comedy galla 2020
Levi Coermann Nygaards tale ved LGBT+Ungdom på Regnbuepladsen 2021
Håndbog til dansk, s.157-167 (kapitlet argumentation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan læser man en tekst?
Dette forløb er et litterært grundkursus, hvor vi skal have et begrebsapparat og analyseværktøjer til at kunne analysere og fortolke i faget. Vi vil arbejde med tekster og i slutningen af forløbet gerne være sikre på, hvordan vi læser en tekst.
Vi vil beskæftige os med:
-Genrer, herunder fakta og fiktion
- Analyse og fortolkning
- Komposition
- Person- og miljøkarakteristik
- Synsvinkel og tid
- Fortællertyper (bl.a. upålidelig fortæller)
-Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
-Sprog/stilistik
-Tomme pladser
-Tematik
Følgende er læst:
Biografi af en snegl - Peter Seeberg (1982)
Elsker og elsker - Thomas Korsgaard (2019)
Klods-Hans - H.C.Andersen (1855)
Et kys - Klaus Rifbjerg (1964)
Roden - Martin A Hansen (1953)
Spikeren i Kirsebærtreet - Kjell Askildsen (1991) (NORSK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk-historieforløb Ungdomsoprøret (VÆRK)
Ungdomsoprøret (til DHO)
Forløbet er et tværfagligt forløb med historie. I forløbet stiller vi skarpt på tiden omkring ungdomsoprøret i Danmark i 1960’erne til 1970’erne.
I forløbet har vi fordybet os i tre forskellige emner (ungdom, kvindekamp,klima) som også bliver emnerne for dansk-historie-opgaven.
Baggrundstekst:
Vi har arbejdet med følgende tekster:
Itsi Bitsi & Dunhammeraften (1967) Eik Skaløe/Steppeulvene
Billedroman (1976) Røde mor
Tryghedsnarkomaner (1977) Vita Andersen (VÆRK)
Hej søster (1975) Trille
At være beat (1971) Dan Turéll
Digtene Fortvivlet spørgsmål, Luft og Hudson Stream af Delfinen, Miljødigte 1970-1975 (1975) Thorkild Bjørnvig
Baggrundsmateriale:
Steppeulven, (2015), Ole Christian Madsen, Nimbus Film productions
Et lotus læbekys, Niels Martinov (1994), s.7-14
Mig og 68’erne afsnit 1 (2022) DR2
Øgendahl og de store forfattere: Dan Turéll, DR (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Yahya Hassan/VÆRK
I dette forløb læses digtsamlingen Yahya Hassan.
Forløbet fokuserer på førlæsning (hvad ved vi), ind i værket og efter læsning. Vi arbejder med digtanalyse - semantiske skemaer, komposition og udtryk.
Materiale:
Hassan, Yahya: Yahya Hassan (2013) (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sproghandlinger
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til sproghandlingernes betydning i en kommunikationssituation. Derudover stiller vi skarpt på høflighedsprincipperne samt samarbejdsprincippernes maksimer som centrale elementer i samtalen, og inddrager i den forbindelse desuden begreber som facework og op- og nedtoninger.
Overordnet set arbejdes der i forløbet med sproghandlingernes betydning for vellykket kommunikation. Sproghandlingsteorien anvendes til analyser af forsk. tekstuddrag (se nedenstående materiale)
Begreber:
- Samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, kvalitet)
- Op- og nedtoninger
- Direkte og indirekte sproghandlinger
- Sproghandlingstyper (regulerende, informerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, rituelle, samtalestrukturerende)
- Facework (facebevarende, faceopbyggende, facetruende, facekrænkende)
Materiale:
Klip af serien "Klovn, Troldmanden fra Frederiksberg", 2005
Klip af filmen "Blinkende lygter" 2000
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
Helle Helle "Tirsdag nat" 2000
Kortfilm: "Under bæltestedet" (Alexander Kølpin: 2006)
Forløbet vurderes til ca. 40 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kortfilm
Forløb: Kortfilm
Forløbet er et analytisk tilrettelagt forløb, hvor det handler om at bruge tillærte begreber på filmmateriale.
Forløbet indeholder en skriftlig opgave på 3 fordybelsestimer, der træner analyse af medieklip.
Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Genretræk, kortfilm
Raskins 7 parametre
Filmiske virkemidler: billedbeskæring, vinkler, klipning, perspektiv, belysning, farver, lyd, symbolik, set-up, pay-off
Materiale/værktøjer:
Krydsfelt s. 330-338 (eller her: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/?id=307&L=0&loopRedirect=1)
- Ung mand falder (Martin de Thurah, 2007) som illustration på filmiske virkemidler.
Kortfilm set i forløbet:
- Trekanter af lykke (Jannik Dahl Pedersen efter manuskript af Mie Skjoldemose Jakobsen, 2014)
- Ude i skoven (Lisa Svelmøe, 2013)
- De nye lejere (Anders Thomas Jensen, 1996)
- Kuppet (Dennis Petersen, Frederik Nørgaard, 2000)
- 9 Meter (Anders Walter, 2012)
Hjemmesider brugt i forløbet:
Teori om kortfilm:
https://studio.youtube.com/video/2dCET9y5_Q0/edit
Begreber til analyse:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmens-grundelementer
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/location
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/rekvisitter
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm
Forløbet vurderes til ca. 50 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Natur tur-retur (VÆRK)
Litterært forløb med fokus på fremstillinger af naturen - og menneskets forhold til naturen - gennem tiden. Forløbet dækker også over en intro til den debatterende artikel.
Tekster læst fælles i forløbet:
Morgenhimmel (Adam Oehlenschläger 1802)
Jeg kom til skovens bolig (Christian Winther 1860)
Doppler (Erland Loe, 2004) inklusiv NORSK uddrag.
VI HAR ALLE EN FORNEMMELSE AF, AT JORDEN RYSTER (Carsten Andersen, 2015, Politiken)
Eleverne har i grupper arbejdet med følgende digte:
Skovene (Thorkild Bjørnvig 1990)
Alfabet uddrag A-G (Inger Christensen, 1981)
Plasticsolen (Michael Strunge 1981)
Eleverne har arbejdet med et af to digte:
Det er forvirrede tider (Theis Ørntoft, 2014)
Jeg analyserer samfundene (Theis Ørntoft, 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Intro til debatterende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentar (VÆRK: Flugt)
Vi arbejder med dokumentarfilm. I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
- de 5 dokumentarfilmstyper: forklarende, observerende, deltagende, performative & poetiske
- forskelle mellem fakta og fiktion
- autenticitetsmarkører samt hvilken effekt de har i en given produktion
- diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner
Begreber fra tidligere forløb om filmtekniske begreber inddrages løbende.
Eleverne har arbejdet med følgende dokumentarer:
Scandinavian Star afsnit 1 (Dr, 2020)
Vilde vidunderlige Danmark, ræveklippet, (DR, 2020)
Flugt (Jonas Poher Rasmussen, 2021 VÆRK)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tip 13 om dokumentargenrerne.docx
-
Lektie: Læs dokumentet her om de 5 typer af dokumentarfilm, vi kommer til at arbejde med: Dokumentarfilmstyper.docx.pdf I får tid i modulet til at skrive noter til det :)
-
Arbejdsark Ræve-klip (2g).docx
-
puslespil - med svar.pdf
-
Ingen lektier, hvis du har styr på de 5 dokumentarfilmstyper. Ellers må du lige læse dokumentet fra gårsdagens lektie eller din noter igen.
-
2d Arbejdsark om autenticitetsmarkører_ Omaha Beach (3).docx
-
Læs dokumentet her (Obs! Det er lidt langt, så start i god tid) Hvad er en dokumentar.pdf Svar undervejs på følgende spørgsmål (læg på elevfeedback)
-
Filmiske virkemidler
-
Arbejdsark til dokumentar Hård Prinsesser (1).docx
-
Læs dokumentet her. Vælg, hvilken af de to dokumentarer, du vil se i dagens modul og skriv det på elevfeedback. Hvis du vil nå at se dem begge, kan du se den anden derhjemme: DR public service + P3 dokumentar.docx
-
Lektier: Filmleksikons-jumble.docx
-
Analyse af filmiske virkemidler på skrift 2g.pptx
-
Afsnit
-
Lektie 1: Åbn og læs notearket her på forhånd: Noteark Flugt (2).docx ALLE skal tage noter selv i den nederste del. I den øverste del har I ET fokus. Se her hvad du skal tage noter til:
-
Lektie 2: Læs her: God baggrundsviden før filmen:
-
I skal være klar til at fremlægge i dag
-
Argh - jeg glemte at skrive det, og nu er det nok for sent, men hvis du ikke har fået set Flugt endnu er det på tide! Den ligger på DR
-
Om indledning og afslutning (dansk).docx
-
Lektie 1: Der er noget med at I har læst Yahyah Hassan sidste år. Find dine noter og kom med et par gode tanker om, hvad I lavede, til dagens modul. Skriv evt lidt på elevfeedback
-
Lektie 2: Hør evt denne podcast med den forfatter, I skal høre oplæg med i morgen: Fængsel | Haidar | DR LYD Det er helt frivilligt - men den er altså ret spændende, så giv den et skud!
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Natur-retur #2
Miniforløb på 4 moduler, hvor en specialestuderende underviser eleverne. Forløbet tager udgangspunkt i Think Aloud-metoden, hvor eleverne præsenteres for teksterne uden paratekst, og hvor den umiddelbare læseoplevelse er i fokus.
Tekster læst i forløbet:
Indvielsen (Schack von Staffeldt, 1804)
Klokken (HC Andersen, 1845)
"Jeg drømte at vi ikke længere fastholdt hinanden" (Theis Ørntoft, 2014)
"når vi taler eksporterer vi vores kriser til hinanden" (Theis Ørntoft, 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mellem linjerne (minimalisme og VÆRK)
Litteratur er spændende - nogle gange fordi den fortæller en spændende historie - andre gange, fordi læseren skal på arbejde og finde den/en anden fortælling/undertekst i teksten. Forløbet er et litterært forløb med fokus på forfatteren Helle Helle og minimalistisk litteratur. I forløbet læses et værk af Helle Helle. Der har været fokus på analyse og fortolkning. Vi skal udover værk af Helle Helle læse verdenslitteratur.
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne redegøre for minimalistiske genretræk samt analysere, fortolke og perspektivere minimalistiske tekster.
Begreber vi har arbejdet med:
Tomme pladser
Show it don’t tell it
Less is more
minimalisme
isbjergsteknik
dobbeltbetydning
Litteratur:
Rester (1996) - Helle Helle (VÆRK) ns:100
Bjerge som hvide elefanter (1927) - E.Hemmingway ns:5 (verdenslitteratur)
Tv-udsendelse:
Ordkraft: minimalistisk realisme i litteraturen, (2011) DRKultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reflekterende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Krop, skam og stolthed
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne analysere, fortolke og perspektivere forskellige tekster (det udvidede tekstbegreb) med temaerne krop, skam og stolthed i fokus. I forløbet har vi fokuseret på tekster under overskrifterne: ‘krop og skam’, ‘den uønskede krop’ og ‘den ideelle krop’.
Forløbet går på tværs af de tre områder.
Begreber vi har arbejdet med:
Diskursteori (Nodalpunkt, diskurs, hegemonisk diskurs, antagonistisk diskurs, ækvivalenskæde)
Skammens farver
Tekster:
Aubert, Marie: Du burde skamme dig fra novellesamlingen Må jeg komme med dig hjem (2016)
Eric, Caspar: uddrag fra Nye Balancer - handicapdigte
Jensen, Julius: Hvad bliver der af den mandlige kropsaktivisme (2023) Politiken
Danmarks Radio: Tykke Ida (2017) afsnit 1
Danmarks Radio: Sygt skarpt (2024) episode 2
Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4.udgave, kap.4.11 Diskursanalyse s.168-175
Nedergaard, Mia Bang: Krop, skam og stolthed - på tværs af medier, dansklærerforeningens forlag (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fra idyl til realisme
Forløbet handler om litteraturhistorie og vi skal beskæftige os med de lange linjer i litteraturhistorien fra starten af 1800-tallet til mellemkrigstiden.
Fokus er at få styr på de forskellige litteraturhistoriske perioder, måder at skrive på samt ismer, der kendetegner de forskellige tider.
I forløbet har vi arbejdet med:
Romantikken
Romantisme
Det moderne gennembrud
Realisme
Naturalisme
Tekster læst:
Hr Bøsmer (folkevise)
L.Holberg :Epistel 91 (kanon)
A.Oehlenschlaeger: Guldhornene (1802) (kanon)
N.F.S.Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
N.F.S.Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
N.F.S.Grundtvig: Dejlig er den himmel blå (kanon)
B.S.Ingemann: Glasskabet (1847)
Georg Brandes 'af Indledningen til Emigrantlitteraturen' (1871)
A.Skram: Karens Jul (1885)
H.Pontoppidan: Naadsensbrød (1889) (kanon)
H.Bang: Den sidste balkjole (1887)
P.Nansen: Aftenvisitter (1883)
Billeder:
Abildgaard, N.: “Mareridt” (1800)
Friedrich, C.D.: “Mand og kvinde der betragter månen” (1817-1818)
Lundbye, J.T.:”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs” (1839)
Lundbye, J.T.: “Hankehøj ved Vallekilde”(1847)
Bendz, W.:”Det waagepetersenske familiebillede” (1830)
Brennekilde, H. A.: ”Udslidt”(1889)
Brennekilde, H. A.: "En landevej" (1893)
Hammer, H. J: ”Bønder vender hjem fra marken med det sidste læs korn” (1830-1882).
Baggrundsmateriale:
Kjær-Hansen og Bertelsen: ”Litteraturen på langs og på tværs”1.udgave (2013), s.34-42, s.73-74, s.91-114
Schultz Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie” (2023), s.183-185
Udsendelser:
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Thomsen, Liv: I grundtvigs fodspor, afsnit 1, DR (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fortællende journalistik
Kort forløb med fokus på fortællende journalistik. Vi genopfrisker begreber fra grundforløbet om den traditionelle nyhedsjournalistik. Vi ser på genretræk fra den fortællende journalistik med inddragelse af Tom Wolfes kriterier for fortællende journalistik.
Tekster læst i forløbet:
Johannes V. Jensen: Verdens-Udstillingens Ofre (Social-Demokraten, 1900)
Herman Bang: Branden (National Tidende, 1884)
Jan Lund: 200.000 civile er fanget i Mariupol (Jyllandsposten, 2022) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Bo Søndergård, Mads Nissen: Toget, der ruller ud fra banegården
i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (Politiken, 2022)
Nanna Nørby Hansen: Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer' (dr.dk, 2023) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Ina Kjøgx Pedersen: ”Jagten på rigtige ting” (weekendavisen, 2013)
I forløbet har vi brugt en udleveret analysemodel: "Analysemodel, fortællende journalistik.docx"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Optakt til SRP
Som optakt til SRP gennemfører eleverne et kort kursus i akademisk skrivning med fokus på sprogligt leje, afsnitsinddeling samt formalia.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
MÆND+VÆRK
Formålet med dette forløb er at undersøge, hvordan manden fremstilles i dag og hvordan manden fremstilles gennem tiden. Vi undersøger den stereotype mandediskurs samt øvrige maskuline forbilleder man støder på i dag i medier/kultur og litteratur. Vi undersøger, hvilke mænd, der ikke får så meget opmærksomhed, og om det er et problem i forhold til, hvem den nutidige mand skal kunne identificere sig med.
Vi skal se på manden i litteraturen, i medierne og i sproget.
Billeder:
Den ammende mandeskulptur,
Harry Styles i Vogue bredden i mandekønnet
Caspar D. Friedrich: Vandreren over tågehavet (1818)
Michael Kvium: uden titel (parafrase over vandreren over tågehavet) (2024)
Litteratur:
Glenn Bech: jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
M.A.Nexø: Lønningsdag (1900)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Artikler:
Peter Tvermose Nielsen, Læserbrev i Information: https://www.information.dk/debat/2020/02/dr-serien-mandefald-stigmatiserer-maend-lever-alene
Jesper Bacher, Kommentar i Kristeligt dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/mandeforfald-og-den-nye-ridderlighed
Frej Prahl: Når mænd græder bliver Sørine Gotfredsen og Anna Libak bange (2024) https://www.information.dk/debat/2024/03/naar-maend-graeder-soerine-gotfredsen-anna-libak-bange
Udsendelse:
Mandefald, (2020) DR, sæson 1, episode 1
Gurli Gris
Kortfilm:
Mads Mathiesen: Dennis (2007), Super16
Lyd:
Far er et skvat (2025), K-Live DR :https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-2025/far-er-et-skvat-11032501141
Episode 75: Stereotype manderolle gør vold på alle køn (2023) Livstykker, DR (podcast)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637157264",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637157264",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637157264"
}