Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Line Alberte Corneliussen
|
Hold
|
2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1) Grundforløb:Avisjournalistik i dag
Dette forløb giver eleverne en introduktion til avisjournalistik. Det strækker sig over hele grundforløbet i dansk og køres parallelt med de andre klasser.
Formålet med forløbet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med den klassiske avisjournalistik, herunder nyhedstyper, nyhedskriterier, stofområder og ydre komposition samt forskellen på fakta- og fiktionskode. Der fokuseres især på avisjournalistik som den kommer til udtryk i portrætartikler, nyhedsartikler og opinion. Forløbet afrundes med en introduktion til manipulerede nyheder (nyheds-satire, fake news og clickbaits) og en drøftelse af de sociale mediernes indflydelse på nyhedsformidlingen i dag.
Undervejs i forløbet prøver eleverne selv kræfter med avisgenrerne gennem skriveøvelser, således at læreplanens krav om et skriftlighedsforløb i 1.g også opfyldes i dette forløb.
Baggrundsstof: Ole Schultz Larsen. "Håndbog til dansk", kap. 5.1, Systime.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2) Fortællinger om overgange
I dette forløb undersøger vi fortællinger, der på den ene eller anden måde kredser om overgange. Vi begynder med syndefaldet som motiv i både litterære tekster og kortfilm, og bevæger os til overgangsmotivet i folkevisen ”Lindormen”.
Der er desuden fokus på at oparbejde en ”værktøjskasse” til litterær analyse og fortolkning.
Læste tekster:
”Syndefaldet”, 1. mosebog kapitel 2 og 3
Naja Marie Aidt: ”Den blomstrende have”
Karen Blixen: ”Ringen”
Helle Helle: ”Sit eget system”
Mats Olofsson: ”Pin up” (Svensk kortfilm, 8 min.)
Folkevise: ”Lindormen”
Læreplan: Kanonforfatter (Karen Blixen) og folkevise, "tekster på svensk/norsk"
Skriftlighed:
Analyse af "Ringen" med fokus på PEE(L)-teknik
Analyse og fortolkning af "Hed august" med selvvalgt perspektivering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4) DHO: Mellemkrigstid (inkl. VÆRK)
I forløbet introduceres eleverne for perioden ”mellemkrigstiden” i dansk litteratur og kunst.
Der fokuseres på de to hovedstrømninger i perioden: Modernisme og realisme.
Der berøres forskellige "under"-ismer: futurisme, ekspressionisme og socialrealisme.
Forløbet arbejder primært med tekstanalyse af både digte og noveller.
Forløbet leder desuden op til elevernes selvstændige DHO-projektarbejde, hvor eleverne vælger en opgave inden for underemnerne: 1) 1. Verdenskrigs påvirkning i Danmark, 2) Krise i samfund og kunst, 3) Politiske yderfløje eller 4) Flipproletar og krise.
Læste tekster:
Filippo Marinetti: ”Futurismens manifest” (1909)
Emil Bønnelycke: ”Jeg ønsker mig en verden” (1921)
Emil Bønnelycke: ”New York” + ”Berlin” (fra Asfaltens Sange 1918)
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Rudolph Broby-Johansen: BLOD (1922)
Yahya Hassan: ”BARNDOM” (fra YAHYA HASSAN. Digte. 2013)
Nils Nielsen: ”Dokken” (1933, uddrag)
af Sven Møller Kristensen: “Sangen om Larsen” (1935) fra “Melodien, der blev væk”
Malerier:
Asger Jorn: ”Dead Drunk Danes” (1960)
Ivo Pannaggi: "Speeding Train (1922)
David Burliuk: "Workers" (1922)
Emil Nolde: "Møde på stranden" (1929)
Andet:
Litteraturhistorien på 1 minut (P3): https://www.youtube.com/watch?v=0OvHW07oVmU&ab_channel=DRP3
Dokumentar: Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930 (afsnit 2). 37:23 minutter. https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1918_1930_436968
"Realisme og modernisme" (fra detnyforlag.dk, pdf)
"Ekspressionisme" (dokument med lærernoter, herunder "Dämmerung-begrebet)
Diverse baggrundstekster om perioden (filer på modulerne fra bogen "Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime)
Om blod (litteratursiden): https://litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod
Pontoppidans forsvar for BLOD: https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/journalistik/pca320_blod.html?fbclid=IwAR27_FDOCrubK1sqB4SxK0-3-rt0X_n4HCJHnYXGX4KNvU-7P5HAhAfkkUU
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optakt til DHO mundtlig prøve
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6) Køn, klasse, kirke - DMG (inkl. VÆRK)
Forløb om det moderne gennembrud med litterært fokus.
Forløbet indledes med et historisk blik på hele 1800-tallet, og eleverne stifter bekendtskab med forskellige litterære strømninger i første halvdel af 1800-tallet (nationalromantik, universalromantik, biedermeier og romantisme).
I tekstlæsningen har vi et tematisk fokus på de tre K'er: Køn, Kirke og Klasse. Undervejs trænes litterær analyse af særligt digte og noveller.
Forløbet afsluttes med en værklæsning af Ibsens Et Dukkehjem. I læsningen har vi fokus på at knytte værket til periodens temaer og forståelse for dramaet som genre, begrebet undertekst og naturalismen som strømning og verdensforståelse.
Vi perspektiverer dramaet til kortfilmen A Doll’s House fra 2012 og et klip fra den norske ungdomsserie SKAM (sæson 2, 2016).
Læste tekster:
Adam Oehlenschläger: “Morgenvandring” (1805, uddrag med tilpasset nudansk retstavning) og ”Der er et yndigt land” (1819, uddrag) (Fra uddrag af Litteraturhistorien på Langs og på tværs)
Schack Staffeldt: “Indvielsen” (1804) (Fra uddrag af Litteraturhistorien på Langs og på tværs)
Christian Winther: “Tordenveiret om Natten” (1860)
Emil Aarestrup: “Angst” og “Paa Sneen” (1838)
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (1900)
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Louis Pio: ”Maalet er fuldt!” (1872)
Perspektivering til Glenn Bech: Nytårstale 2023 (https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023)
Olivia Levison: ”Støv” (1885)
Amalie Skram: ”Constance Ring” (1885, uddrag fra Brug Litteraturhistorien)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (drama 1879) (læst som VÆRK)
Perspektivering til kortfilmen A Doll’s House 2012) https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM&ab_channel=TheGuardian
Perspektivering til klip fra serien SKAM (2016 Sæson 2, episode 12. Tidskode 25.57 – 31.36)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7) Selvfremstilling på sociale medier
Kort forløb om selvfremstilling på de sociale medier.
Baggrundsmateriale, arbejdsspørgsmål mm. fra s. 86-111 i Perspektiver i dansk (Rangvad og Sørensen, Dansklærerforeningen 2018)
Øvelser fra Håndbog til dansk
Centrale begreber i forløbet:
- Personlig branding og identitet
- Frontstage, backstage og middle region
- Facework, face, facetrusler
- Optoning, nedtoning og konflikttrappen
- Høflighedsprincipperne
- Sproghandlinger
Desuden arbejder vi med appelformer, argumentationsanalyse, afsender/modtager-forhold og sproglig opmærksomhed
Tekster brugt i forløbet:
Caspar Eric: ”Jeg har en samtale” (digt 2014)
Diverse opslag, kommentarer og samtaler på sociale medier
Kathrine Diez: Instagramopslag januar 2024
Medierådet kampagnevideo: ”Uploadet” (2017) https://www.youtube.com/watch?v=eGl0-v7Wmms
Artikel: ”Skyggesiden ved sociale medier og internettet” (Yussuf og Binderup, Jyllandsposten 30/1 2020)
Deadline: ”Cillemouse om faren ved Instagram” (DR 1. februar 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8. Novellen (inkl. VÆRK: Vandmærket)
Forløb om novellen som genre.
I forløbet har vi haft fokus på novellens genretræk og forskellen på en "klassisk" og en "moderne" novelle ("stokken i myretuen" vs. "isbjerget"), og desuden lagt vægt på en projektorienteret tilgang til stoffet.
Eleverne arbejder projektorienteret med litterære metoder, som munder ud i en fremlæggelse. Alle grupper har arbejdet med den samme novelle ("Som englene flyver" af Naja Marie Aidt), men med hver sin metodiske vinkel. Herefter har eleverne i grupper arbejdet intensivt med udvalgte noveller i novellesamlingen, som de herefter har undervist resten af klassen i.
Tekster:
Christian Winther: "Skriftestolen" (1843)
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Naja Marie Aidt: Vandmærket (novellesamling, 1993)
Desuden er Håndbog til dansk (Systime) anvendt som grundbog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
9) Dokumentar (inkl. VÆRK)
Forløbsbeskrivelse:
Vi arbejder med dokumentarfilmen. I forløbet skal eleverne trænet deres evne til at:
...analysere forskelle mellem fakta og fiktion
...redegøre for de forskellige autenticitetsmarkører samt hvilken effekt de har i en given produktion
...redegøre for tre af dokumentarens forskellige fortælleformer: autoritativ, observerende, deltagende dokumentarform samt undergenrerne poetisk, refleksiv og performative dokumentarform
...diskutere etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner
...planlægge, filme og redigere en dokumentarproduktion med brug af FEMO-principperne (minidokumentar)
Materiale:
Granild, Dorte m.fl.: DOX - Forløb i medier, LR Uddannelse, 2016 (siderne 12-13, 18-22, 32-44, 52-63)
Foght Mikkelsen, Jan: ”Hvad er en dokumentar?” (s. 6-10) i Dokumentaren i undervisningen, LR Uddannelse, 2009
Pedersen, Max: Mediealfonser og socialpornografi, Ekko 23 (artikeluddrag)
Sønderby Jepsen og Bervald Jørgensen: Blodets Bånd (2013)
På røven i Nakskov (afsnit 1, 10 min. TV2 2015)
Små klip fra forskellige dokumentarfilm for at træne de forskellige dokumentargenrer.
Håndbog til dansk s. 332-335 om dramaturgi i dokumentarfilm. Desuden LC oversigt over filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
10) I gymnasiet (inkl. VÆRK)
Forløbet har primært et litterært samt mediemæssigt perspektiv.
I forløbet kredser vi om gymnasiet som sted med Foucaults begreb “heterotopi”, fordi gymnasiet er et anderledes sted med egne regler og normer. Vi undersøger desuden gymnasiet og undervisningens rammer over tid fra Holberg til i dag med tematisk fokus på læring og dannelse, overgange og ritualer, ungdom og identitet.
I forløbet læser vi forskelligartede tekster inden for alle tre perspektiver (litteratur, sprog, medier): epistel, salme, digte, kronik, romanuddrag, spillefilm og tale.
Forløbet afsluttes med en værklæsning af Thomas Vinterbergs spillefilm Druk (2020), som vi sætter i perspektiv til forløbets andre tekster og temaer.
Kanonforfattere i forløbet: Grundtvig, Holberg, Rifbjerg. Desuden spillefilm som værk.
LÆSTE TEKSTER I
Ludvig Holberg: “Epistel 390” (1749 - om skolegang og læring) (Se også: https://rundtomholberg.dk/temaer/p%C3%A6dagogikken/)
N. F. S. Grundtvig: “Er lyset for de lærde blot?” (salme, 1838 - kun "læst" som dagens sang)
Jørgen Leth: “Hvad er forbudt her?” (digt, 2006)
Dan Turéll: “Min skoletid” (digt, 1980)
Hans Scherfig: Det forsømte forår 1940, uddrag)
Sonja Hauberg: Syv år for Lea (1944, uddrag)
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958, uddrag)
Naiha Khiljee: “12-talspige//hustler (M/K)” (digt, 2020)
Nina Möger Bengtssons kronik: “I kampen for at blive til noget, har vi glemt at blive til nogen”, information.dk 29.08.2014.
Thomas Vinterberg: Druk (2020, spillefilm)
Anders Krogsøe - tale til studenter 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11) Sprogets magt
I forløbet har vi fokus på sprogets magt: Hvordan kan sproget, bevidst eller ubevidst, udnyttes til at fastholde magtpositioner?
Vi arbejder med klassiske begreber inden for diskursanalyse og fokuserer på temaerne KØN og KLIMA.
Desuden repeteres retorik og argumentation fra 1g og udvides med flere kommunikationsmodeller (Laswells og den udvidede kommunikationsmodel).
I forbindelse med kampagneanalyse har vi talt om "ytringens funktion eller formål" - vil teksten movere, docere eller delectare?
Baggrundsmateriale:
- ”Ord, der skaber, hvad de nævner - Hvad er diskursanalyse?” (s. 8-11), ”Diskurs og samfund” (Faircloughs model) og ”Hvornår kan man bruge diskursanalyse i dansk?”. i Diskursanalyse i dansk. (Græsborg og Jørgensen, Systime)
- ”Diskursanalysens begreber” (s. 24-26) og ”Køn og arbejdsliv” (s. 31-37) i: Blik for køn af Ditte Campion, Dansklærerforeningens Forlag 2016.
- "Holberg og oplysningstiden", Youtube-video https://www.youtube.com/watch?v=GfhZW__4Jx0&ab_channel=ChristianMathiassen
Analysemateriale:
Diverse reklamer for Marlboro og kampagner imod rygning
Det kønne Kartel: “Pigeband” (sang, 2013)
Joachim B. Olsen: “Mænd er mere ambitiøse, og det afspejler lønnen” (BT 26.09.2012)
”Dresscode” og ”På jobbet” i Udsen og Vrang: Håndbog for Karrierekvinder (Handelshøjskolens forlag, 2009)
Ludvig Holberg: ”Zille Hansdatters forsvarsskrift for Kvindekønnet (1722, uddrag)
Ludovico Einaudi - "Elegy for the Arctic" (Greenpeace) https://www.youtube.com/watch?v=2DLnhdnSUVs
ZULU Comedy Galla 2017 - CO3 feat. Josefine Frida Pettersen - POLEN SMELTER https://youtu.be/FKn6cMg3Vpk
“Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature” | Conservation International (CI): https://youtu.be/WmVLcj-XKnM
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12) Natur-retur (Værk: DOPPLER)
Forløbet med temaet: Tilbage til naturen! Hvorfor søger vi mennesker hen mod eller væk fra naturen i forskellige perioder? Hvordan opfatter vi naturen - som noget farligt, guddommeligt, vildt og utæmmet, som en ressource, uskyldigt og sårbart?
I forløbet læses romanen Doppler (2004) af Erlend Loe som værk. Eleverne skriver en perspektiveringsopgave med udgangspunkt i romanen. Vi så desuden udsendelsen ”Sundholm” (DR), hvor hjemløse giver deres anmeldelse af bogen.
Derefter arbejder eleverne med romanen med forskellige fokusområder, som de skulle fremlægge. Fokusområderne var:
- Tilbage til naturen
- Det kompetente menneske
- Personkarakteristik
- Den moderne mand i krise
- Humor
- Intertekstualitet
Efter værklæsningen zoomer vi ud og sammenligner det moderne natursyn med romantikkens. Vi talte undervejs om udtrykkene "antropocentrisk", "økokritik" og "klimalyrik".
Læste tekster:
Erlend Loe: Doppler (2004)
Adam Oehlenschlager: "Morgenhimmel" (digt, 1802)
Christian Winther: "Jeg kom til skovens bolig" (digt, 1860)
Michael Strunge: "Plasticsolen" (digt, 1981)
Thorkild Bjørnvig: "Skovene" (digt, 1990)
Theis Ørntoft: af digte 2014 (digte, 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
13) Nyhedsjournalistik
...Repeterer grundforløbet om nyhedsjournalistik + fokus på fortællende journalistik.
Desuden runder vi de to kanonforfattere: Johannes V. Jensen og Herman Bang. Vi læser som afrunding en artikel, der tager udgangspunkt i Johannes V. Jensens berømte kronik "Samfundet og Sædelighedsforbryderen" om Herman Bang. Her taler vi om journalisternes og mediernes magt, diskurser, tabloidaviser mm.
Tekster:
Johannes V. Jensen: "Til Seksdagesløb"
Herman Bang: "Branden"
Artikel fra Politiken: "Hadefuld kronik fra Johannes V. Jensen er en skamplet på Politikens historie"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Skrivekursus inden SRP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
3 moduler - repetition og opsamling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637158458",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637158458",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637158458"
}