Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Camilla Jakobsen
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tidens taler
Titel 2 Vandmærket - introduktion til litteræranalyse
Titel 3 Romatik og romantisme
Titel 4 Det moderne Gennembrud (DHO)
Titel 5 Tænk før du taler. Sproghandlinger
Titel 6 Det værste og det bedste (værk)
Titel 7 Tegnsætning og grammatik
Titel 8 Dokumentar - Testamentet som værk
Titel 9 Den debatterende artikel
Titel 10 Rige børn leger bedst
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Køn kærlighed?
Titel 13 Fortællende journalistik
Titel 14 Eksistentialisme - Hvem vil du være?
Titel 15 Det moderne menneske. Realisme og modernism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tidens taler

I forløbet "Tidens taler" skal I både høre, læse og analysere forskellige taler og holde jeres egen tale. I forløbet skal I arbejde med retorik, argumentation og stilistik.

BEGREBER
Det retoriske pentagram
Stilistik: Troper og figurer
Påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning
Argumenttyper
Appelformer: Etos, logos og patos
Power, pace. pause og pitch.



BAGGRUNDSLITTERATUR


TALER - TEKST
Den norske statsminister Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke 24. juli 2011, Politiken d. 12/11 2011


Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Award, dansktaler.dk

H.K.H. Kronprinsessens tale ved gallataffel på Christiansborg Slot den 26. maj 2018 i anledning af H.K.H. Kronprinsens 50-års fødselsdag, Kongehuset.dk, link: http://kongehuset.dk/nyheder/hkh-kronprinsessens-tale-ved-gallataffel-paa-christiansborg-slot


TALER - FILM/KLIP:
Kronprinsessens tale til kronprinsen, Det danske Kongehus, offentliggjort d.27. maj 2018, link: /www.youtube.com/watch?v=RPimur0aI8Q

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Award:
https://m.facebook.com/tv2zulu/videos/337639814314937/?locale2=pt_BR

Stoltenberg holdt tale til minne Utøya-ofrene, NRKUtoyaMassacre, offentliggjort den 25. jul. 2011, link: https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vandmærket - introduktion til litteræranalyse

I dette forløb skal vI  at træne grundlæggende litterære analyse begreber som fortællerforhold, billedsprog, komposition, personkarakteristik m.m. I skal i den forbindelse læse jeres første værk, "Vandmærket" (1993) af Naja Maria Aidt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romatik og romantisme

I dette for løb skal vi læse tekster fra  romantikken og romantismen. Vi vil anlægge en litteraturhistorisk vinkel på teksterne.

TEKSTER

Nyplatonisme:
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)

Universalromantik:
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)

Nationalromantik:
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)

Romantisme:
Emil Aarestrup: På Sneen (1837)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)


BAGGRUNDSLITTERATUR

Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s.100-113 +116-119 +122-123


NB: ALLE TEKSTER SAMT BAGGRUNDSLITTERATUR ER I DET UDLEVEREDE KOMPENDIUM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne Gennembrud (DHO)

DET MODERNE GENNEMBRUD

I dette for løb skal vi læse tekster fra  det moderne gennembrud. Vi vil anlægge en litteraturhistorisk vinkel på teksterne. Forløbet skal danne grundlag for jeres danskhistorieopgave.


TEKSTER

Henrik Pontoppidan: Naadensbrød (1887)

Herman Bang: ”Rundt fra Krogene – Nogle Fattigbesøg før jul” (1883)

Herman Bang: ”Dukkemagasinet” (1879)

Amalie Skram: Uddrag af "Constance Ring" (1885)

Louis Pio: "Maalet er fuldt" (1872)


BAGGRUND

Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på værs, Systime 2012, s.91-11

Louis Pio 1841-1894. Danmarkshistorien.dk, Kilde: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/louis-pio-1841-1894/, besøgt d.17/3 2019

Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004, s.221-223 (Sædelighedsfejden)

Film: DR: klip fra Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (37:00-48:58), link: https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark/historien-om-danmark-3/historien-om-danmark-2#!/45:58
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tænk før du taler. Sproghandlinger

I dette forløb skal vi arbejde med sproghandlingsteori ud fra følgende begreber og materialer:

BEGREBER:
Samtaleprincipper:
Samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, klarhed)
Høflighedsprincippet (gavmild, hensynsfuld, positiv, enig, beskeden)

Op- og nedtoninger
Direkte og indirekte sproghandlinger

Sproghandlingstyper:
regulerende
informerende
holdnings- og følelsesudtrykkende
rituelle
samtalestrukturerende

Facework:
facebevarende
faceopbyggende
facetruende
facekrænkende
aggressivt facework

Turtagning og gambitter
Kommunikationsanalyse: Det retoriske pentagram

Baggrundslitteratur (Begreber):


Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime (2017): s.176-82 + 184-191 + 194-195

MATERIALER:

Bertol Brecht: Den jødiske hustru (1938)

Helle Helle: Fasaner (1996)

Thomas Korsgaard: Lasagne (2019)

SKAM - 1.afsnit, 4.sæson

Go´morgen Danmark: Prostitution vs. Anne-Grethe Bjarup Riis: https://www.lectio.dk/lectio/54/SkemaNy.aspx?type=laerer&laererid=1424534052

Uddrag af: De uaktuelle nyheder med Morten Messerschmidt (2002), tidskode: 5:12-12:00
http://www.dr.dk/bonanza/serie/398/bertelsen---de-uaktuelle-nyheder/26817/bertelsen---de-uaktuelle-nyheder-18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det værste og det bedste (værk)

SØREN ULRIK THOMSEN: DET VÆRSTE OG DET BEDSTE (2002)
I dette lille forløb skal I læse "Det værste og det bedste" af Søren Ulrik Thomsen med fokus på tema, komposition og stilistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tegnsætning og grammatik

I dette miniforløb skal I blive bedre til at sætte både komma og punktum samt  bruge hans og sin korrekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar - Testamentet som værk

I dette forløb skal I arbejde med dokumentarfilm. I skal arbejde forskellige dokumentartyper, dokumentarens fortælleformer og filmæstetiske virkemidler. I forlængelse af forløbet skal I skrive en debatterende artikel, hvor I blandt andet skal diskutere genrens æstetiske og etiske problemstillinger.


Begreber:
• Autencitetsmarkører, faktakoder og fiktionskoder
• Dokumentartyper: den dybdeborende, den observerende, den deltagende, den poetiske, den dramatiserede
• Bølgemodellen
  Aktantmodellen
• Fortælleformer: autoritativ, observerende, interaktive, poetiske
• Filmiske virkemidler

BAGGRUND:
Testamentet - En bodilvindende taberfilm. I: Fibiger og Jørgensen: Den medierede virkelighed (2013)

Filmiske virkemidler: https://www.youtube.com/playlist?app=desktop&list=PLhAcYUBstH4vcQZqUB23pBhZlmnadFh22

TEKSTER M.M.:

Medieværk: Sønderby Jepsen, Christian: Testamentet (2011)

Klip fra:
a. Michael Moore: Bowling for Columbine (2002)
https://www.youtube.com/watch?v=SDl-atwBzf0

b. Klich og Krog: ”Beths Dagbog” (2006)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/beths-dagbog

c. Joachin Ladefoged: ”Mirror” (2009)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mirror

d. Nagieb Khaja: ”Mit Afghanistan” (2012)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mit-afghanistan

e. Andreas Müller Digens: ”Alexanders Krig” (2023)
https://www.dr.dk/drtv/episode/alexanders-krig_-hvorfor-er-jeg-ikke-bange-for- at-doe_386106

f. Christoffer Guldbrandsen: ”Den hemmelige krig” (2006) https://www.dr.dk/drtv/se/den-hemmelige-krig_270585

ARTIKLER

Lone Nikolajsen: "Der stilles misforståede krav til dokumentarfilm som 'Kandis for livet'”, Information d.14/2 2022

Kurt Strand: "Dokumentarfilm har et troværdighedsproblem, hvis de ikke kan skelne mellem virkelighed og fiktion", Kristligt Dagblad d.11/2 2022

Joachim Talbro Poulsen: "Lektor: ”Helt vildt mærkeligt” at DR beklager efter kritik af Kandis-film, Berlingske d. 10/2 2022

Jacob Albrect og Sandra Kaarsgaard: Ikke kun en betalt flybillet. Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film”, journalisten.dk d.20/2 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den debatterende artikel

DEN DEBATTERENDE ARTIKEL

I dette forløb skal vil I blive introduceret for genrekravene til den debatterende artikel, som optakt til, at I skal aflevere jeres første debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Rige børn leger bedst

RIGE BØRN LEGER BEDST
I dette forløb skal vi læse tekster af forfattere fra de seneste 5 år, som har alle har det tilfælles, at de skriver sociofiktion. I deres tekster tematiserer og kritiserer de klassesamfundet og dermed også betydningen af social arv i det senmoderne samfund.
Som en teoretiske ramme vil vi inddrage følgende begreber af Pierre Bourdieu: Habitus, felt, social kapital, økonomisk kapital, kulturel kapital, symbolsk kapital og felt.

Tekster m.m.

Édouard Louis: "Forvandlingens metode", Gyldendal 2022, s.40-41 + s. 47-49)

Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt",  Lindhart og Ringhof 2019

Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal 2023, uddrag fra "Klassesamfundet" ,s.55 +70+76-77+83+85-86+93-96+97+115

Stine Askov: "Nøjsomheden", Gyldendal 2022 (Værklæsning)

Interview med Édouard Louis,  DEADLINE 9.1.2023, dr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den reflekterende artikel

DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL

I dette lille forløb vil I blive introduceret til den reflekterende artikel, der er den sidste af de tre opgavegenrer, som I kan vælge at skrive til den skriftlige eksamen i dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Køn kærlighed?

KØN KÆRLIGHED?
I dette forløb skal vi arbejde med materialer, der tematiserer køn og kærlighed. Materialerne vil være fra fra 1700-tallet og 1800-tallet samt nyeste tid. Metodiske vil vi både anvende litterær analyse, filmanalyse samt diskursanalyse.   


BAGGRUNDSLITERATUR:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs,  Systime 2020, 3. udgave,
Middelalderen/folkeviser: s.19-22 + 34-36.
Oplysningstiden/Holberg:  s. 80-82
Romantikken/Grundtvig: s. 99-101 + 106-107
Biedermeier og poetisk realisme samt Blicher:  s.111-113 + 116-117
Retorik og argumentation: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns


TEKSTER.
Folkevise: German Gladensvend
Ludvig Holberg: Om landet Cocklecu. Uddrag fra Niels Klims underjordiske rejse (1741)
N.F. S Grundtvig: Hvad er det, min Marie (1851)
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828) - VÆRK
Herman Bang: Foran Altret (1881)
Martin Andersen Nexø: En omvendelse (1900)
Debatten på DR om #MeToo, 15. februar 2018 (min 15-30)
Diskursanalyse af #MeToo på selvvalgte sociale medier: X, Instagram, Facebook ...
Tobias Rahim: Når mænd Græder (2022)
Greta Gerwig: Barbie (2023). VÆRK
Tessa: Mums (2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fortællende journalistik

I dette forløb skal vi arbejde med fortællende journalistik med fokus på genrens brug af skønlitterære virkemidler i en sagprosa-genre. Der vil være fokus på den fortællende journalistiks genretræk overfor den klassiske journalistik.

BAGGRUNDSLITTERATUR
Håndbog til dansk, side 213-216
Nyhedsjournalistik/Gennemgang via PowerPoint/CA

TEKSTER
Johannes V. Jensen: Verdensudstillingens ofre (1900)
Jonas Wisbech Vange: Uro på sættet. Portræt af Paprika Steen, Ud & Se, April 2014
Troels Heeger: Europa skal have lukket hullet i bymurene, Jyske Vestkyst 23. marts 2016
Thomas Lautritzen: Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig, Politiken 22. marts 2016
Erik Jensen: Rejsen til Rock-Mekka, Politiken 30. september 1995

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksistentialisme - Hvem vil du være?

I dette forløb skal vi  læser tekster, hvis udgangspunkt er eksistentialistiske. Vi vil både have fokus på den kristne og den ateistiske eksistentialisme.

TEKSTER

Søren Kierkegaard: Troens fader Abraham, uddrag fra "Frygt og bæven" (1843)

Søren Kierkegaard: En æstetikers optegnelser, uddrag fra "Enten-Eller" (1843)

Martin A. Hansen: Høstgildet (1953)

Albert Camus: Uddrag af Den fremmede (1942)

Samuel Beckett: Mens vi venter på Godot (1953)

Karen Blixen: Ringen (1958)

Peter Seeberg: Patienten (1962)

Peter Seeberg: Braget (1962)



BAGGRUNDSLITTERATUR:

En kortfilm om Søren Kierkegaard. Link: https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM


Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime  2017, s.14-27 (Kierkegaard) + 28-36 (Nietzsche) + 41-46 (Camus)

Philosophy - Albert Camus. Link: https://www.youtube.com/watch?v=jQOfbObFOCw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det moderne menneske. Realisme og modernism


DET MODERNE MENNESKE. REALISME OG MODERNISME.

I dette forløb skal vi arbejde med tekster fra det 20. og det 21. århundrede. I vil blive introduceres for realisme og modernisme som to yderpoler, hvorimellem en række -ismer kan placeres. Vi vil særligt have fokus på modernitetskritik.


BAGGRUNDSLITTERATUR

Barbara Kjær- Hansen & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 153-157 + 163-167


TEKSTER

Edith Södergran: "Jag är främmande i detta land" (1916)

Rudolf Borby Johansen: "Stridsmænd for det vi elsker" (1922)

Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)

Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)

Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960)

Susanne Brøgger: "Fra Kernefamilie til Kernevåben"  (1973)

Kristen Bjørnkær: ”Hvis du forlader mig”  (1976)

Lola Baidel: HANDICAP  (1978)

Pia Tafdrup: Min inderste hjernehinde fra digtsamlingen Den inderste zone (1983)

Michael Strunge: ”19. JUNI 1983, 25 ÅR. KØBENHAVN” (1984)

BAZAR" (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær. Link: https://www.youtube.com/watch?v=LJ2CBn0J0iA


Helle Helle: "Film" (1996)








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer