Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Poul Kristensen
Hold
2022 DA/j (
1j DA
,
2j DA
,
3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Analyseintroduktion
Titel 2
Forløb#2 Taler - Argumentation og Retorik
Titel 3
Forløb#3 DHO-forløb Vikingetiden (Værk)
Titel 4
Forløb#4 Nyere litteratur (2 værker)
Titel 5
Forløb#5 Dokumentarfilm (Værk)
Titel 6
Forløb#6 Litteratur før 1945 (Værk)
Titel 7
Forløb#7 Sproghandlinger
Titel 8
Forløb#8 EKSISTENTIALISME (Værk)
Titel 9
Forløb#9 1970erne og 1980erne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Analyseintroduktion
Forløbet introducerer genrer og analysebegreber til brug for litterær analyse
Digte:
Søren Ulrik Thomsen: "Levende" (1981)
Katrine Marie Guldager: "Rødt" (1995)
Ukendt: "Det var en lørdag aften" (1837)
Kai Hoffmann: "Den danske sang er en ung blond pige" (1924)
Vigtigste begreber:
Rimskema
Sammenligning, metafor, besjæling, symbol
Onomatopoetikon
Eventyr:
Folkeeventyr:
Ukendt: "Prinsessen ingen kunne gøre mundlam" (1800-tallet)
Kunsteventyr:
H. C. Andersen: "Klods Hans" (1855) (KANON)
Vigtigste begreber:
Eventyrtræk
Folkeeventyr/Kunsteventyr
Trylleeventyr/Skæmteeventyr
Noveller
Tove Ditlevsen: "Angst" (1963)
Henrik Pontoppidan: "En stor dag" (1899) (KANON)
John Bang Jensen: "Skema" (2008)
Helle Helle: "Film" (1996)
Vigtigste begreber:
Personkarakteristik
Miljøkarakteristik
Fortællertyper:
Jeg-fortæller, alvidende fortæller, personbundet fortæller, objektiv fortæller
Tema
Indhold
Kernestof:
SUT levende og tilgiv at jeg.pdf
Katrine Marie Guldager Rødt.docx
Skagen_hiphiphurra-e1620385679129.jpg
Aidt Den store (digt) (1991) kopi.pdf
Ingen lektier. Sæt jer i makkerpar i modulet
Det var en lørdag aften vise.pdf
Den danske sang er en ung blond pige.docx
Den Danske Ordbog
I modulet:
HCA Klods-Hans.pdf
I modulet: Læs "Klods-Hans" af HCA
Prinsessen ingen kunne gøre mundlam.pdf
Vi samler først op på det, vi ikke nåede i går
Tove Ditlevsen Angst.pdf
standard_Tove_Ditlevsen.jpg
image.png
I modulet får I stil for. Desuden skal I læse denne lille tekst af Henrik Pontoppidan:
afholds-plakat_1896.jpg
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev til elever vedr. trivselsmålingen 2022.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
UMVGYM.dk
John Bang Jensen Skema.doc
Fortællertyper øvelser.pdf
Fortællertyper.docx
Ingen lektier. Vi skal arbejde med fortællertyper
Vi starter med svarene fra arbejdet om fortællertyper fra torsdag.
Helle Helle Film (m linjenr).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Taler - Argumentation og Retorik
Forløbet undersøger, hvordan taler bruges til at informere, markere og påvirke ved hjælp af argumentation og virkemidler.
Taler:
"Dronningens nytårstale 2022-23"
"Sofie Lindes tale" (Metoo-debatten) (YouTube)
"Den norske konges tale efter Utøya" (YouTube)
"Churchills Darkest Hour-tale, 1940" (You Tube)
Hans Rosling: "The Magic Washing Maschine" (Ted Talk)
Begreber:
Appelformer:
- Logos
- Etos
- Patos
Talens hensigt:
- Informerende
- Påvirkende
- Underholdende (eller rørende)
Det retoriske pentagram
Toulmins udvidede model for argumentation:
- Påstand
- Belæg
- (Hjemmel)
- Rygdækning
- Gendrivelse
- Styrkemarkører
Diverse øvelser
Egne taler holdt for klassen
Til årsprøve: ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Kernestof:
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Kirsten Birgits Juletale 2022
Dronningens nytårstale 2022 23.docx
I modulet:
Ingen lektier. Vi taler om afleveringen også.
image.png
Hensigten med talen/teksten:
Sofie Lindes tale
Norske konges tale efter Utøya
Darkest Hour | Churchill's Triumphant Speech: "We Shall Never Surrender!"
Barack Obama's Presidential Announcement
terrorangrepene i Norge 22. juli 2011 – Store norske leksikon
Ingen lektier. Vi starter med Sofie Linde fra i går
The magic washing machine
Argumentation Toulmins model.docx
Ingen lektier.
Bemærk: Taler mandag 30/1 og onsdag 1/2
Ingen lektier. Vi arbejder med Toulmins model fra sidst i modulet
Husk: Rækkefølge til taler på mandag
Taler
Rækkefølge af taler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 DHO-forløb Vikingetiden (Værk)
Forløbet er DHO-forløbet i samarbejde med historie
"Glavedrupstenen"
Klip fra nutidige fiktionsserier om vikinger
Gruppefremlæggelser om nordisk mytologi:
- Kosmologien
- Aser/Vaner
- Jætter og uhyrer
- Odin
- Thor
- Frej
- Freja
- Balder
- Loke
- Ragnarok
Jens Holm: "Guldfund afslører: Danskerne troede på Odin, Thor og Loke langt tidligere end først antaget",
DR.dk
8/3 2023
af: "Snorris Edda": Balders død (kap. 50) og Ragnarok (kap. 51)
af: "Vølvens Spådom" (Ragnarok)
Marie Hesselager: af: "Jeg hedder Folkvi" (2021) (s. 52-63)
Anette Lassen: af: "Islændingesagaernes verden" (2017), s. 7, 10-13, 29-31
Sagastil:
www.sagatid.dk/sagastil
"Ravnkels saga" (2014-udgaven) (VÆRK)
DR: "Gåden om Danmarks første konge", afs. 2: "Thyra"
Rundvisning på Nationalmuseets vikingeudstilling "Togtet"
DHO-skrivning
(Forløbet er afsluttet)
Indhold
Kernestof:
Vikingesamfundet rødder Grafisk oversigt 2021.docx
Glavendrupstenen - Wikipedia, den frie encyklopædi
viking — Den Danske Ordbog
Ingen lektier
Kosmologien (inkl. Yggdrasill): Aser og vaner + Jætter + uhyrer (Midgårdsormen + Fenrisulven): Odin (2-3 personer): Thor (2-3 personer): Frej (2-3 personer): Freja (2-3 personer): Balder (2-3 personer): Loke (2-3 personer): Ragnarok (3 personer):
De taler vi mangler (Felix F, Rebecca og Sarah)
DHO links til nordiske guder.docx
Guldfund afslører: Danskerne troede på Odin, Thor og Loke langt tidligere end først antaget
Fremlæggelser om nordisk mytologi. Vi starter med 10 minutter, hvor I lige taler det igennem. Imidlertid bør I nok lige læse jeres materiale igennem hjemmefra, så I kan huske hvad stikordene betyder. Det er trods alt 10 dage siden, I lavede det.
Vi hører også oplægget om Ragnarok
Snorris Edda uddrag.pdf
Ingen lektier. Vi arbejder skærmfrit med Ragnarok i forlængelse af i fredags.
image-20230322075701-1.jpeg
I modulet:
Maria Hesselager Jeg hedder Folkvi s 52 til 63.pdf
image.png
Odin_fra_Lejre_%288423840948%29.jpg
Sagastil | Sagatid
Lassen af Islændingesagaernes verden (2017).pdf
http://sagamap.hi.is/is/
Grupper:
Ravnkels saga (Springborg) m ordforklaringer.pdf
Besvar disse spørgsmål undervejs, mens I læser:
Om Ravnkels saga Keld Zeruneith.pdf
Ravnkel på twitter
De, der ikke var til modulet i går, skal desuden aflevere redegørelsen for kapitel 11 (se modulet i går) inden modulet starter - på dette moduls elevfeedback. Det gælder Emilie, Emma, Felix F., Freya, Frida, Karla, Olivia, Sarah og Silja. (Med mindre
DHO Opgave 1 Opgaveformulering.docx
DHO Opgave 2 Opgaveformulering.docx
DHO Opgave 3 Opgaveformulering.docx
Sagavirkemidler
Dansk-historieopgaven 1j 2023
Husk google.docs til valg af opgave
DRTV - Gåden om Danmarks første konge
I skal som lektie læse den vedhæftede tekst om Bjørn Jernside, som udstillingen handler om.
Bjørn Jernside.pdf
Vi mødes foran skolen kl. 9.50. Er du 18 eller derover skal I selv sørge for togbillet. Husk madpakke, som spises i toget. Vi er tilbage i Hillerød omkring kl. 14.30.
Vejledning i grupper efter opgaven:
Vejledning i grupper efter opgave:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Nyere litteratur (2 værker)
Forløbet introducerer og undersøger litteratur fra 1980erne til ca 2000 med særlig fokus på minimalismen.
Michael Strunge: "Plastiksolen", "Livets hastighed"
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste" (2002) (VÆRK)
Eget materiale om stilistik: Troper:
-Sammenligning
-Metafor
-Metonymi
-Symbol
-Allegori
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (1993)
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1997)
Minimalisme:
Eget materiale om minimalisme
Helle Helle: "Noter", Dansk Noter 2, 1999 (om egen skrivestil)
Helle Helle: "Rester", 1996 (VÆRK)
Katrine Marie Guldager: "Nørreport" og "En skilsmissehistorie" (2004)
Vigtigste begreber:
"Toppen af isbjerget"
"Less is more"
"Show it, don't tell it"
tomme pladser
undertekst
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne. Ingen lektier
Strunge fire digte kopi.pdf
Struktur
Opgaver i modulet:
Læs digtene, men ikke efterskriften i Søren Ulrik Thomsens "Det værste og det bedste" som forberedelse til modulet. Bogen blev udleveret til alle tirsdag.
Søren Ulrik Thomsen 4 digte.pdf
Stilistik.doc
Mød op med en liste over 5 ting (eller situationer eller andet) som I synes er bedst og 5, der er værst (for jer). Vi starter på opgaven, som I skal aflevere 6/9. Læs opgavebeskrivelsen under opgaver.
Naja Marie Aidt Som englene flyver.docx
I modulet:
image.png
I modulet: Besvar nedenstående spørgsmål med citater og henvisninger til teksten.
Sonnergaard Polterabend 1997.pdf
Husk klassefotografering 11:25
Om minimalisme Amanda 3m SRP.pdf
Helle Helle novellen Rester fra samlingen Rester 1996.pdf
Fremlæggelser:
Helle Helle noter.doc
Alle læser deres novelle som lektie også.
Vi hører fremlæggelser fra to grupper: "Fasaner" og "To kilometer". Alle har læst novellerne hjemmefra som lektie.
Stedord.jpg
Fremlæggelser: "Køreplaner" og "På et tidspunkt i foråret". Alle læser teksterne.
Fremlæggelser: "Mobil" og "En stol for lidt". Alle læser teksterne.
I modulet: Matrixarbejde
Guldager Nørreport og En skilsmissehistorie København 2004 kopi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Dokumentarfilm (Værk)
Forløbet undersøger med udgangspunkt i fire fortælleformer dokumentargenren og dens virkemidler.
"Capitol-angrebet indefra: 4 timer der ændrede USA", BBC 2021. (Tilgængelig på DR) (VÆRK)
Irene Thyrri: Materiale om Dokumentarismens fortælleformer
Fakta- og fiktionskoder
Berettermodellen
Tredjepersonsfortælleren:
Uddrag af DR: Vilde vidunderlige Danmark, afs. 1 (3:30-8:00 + 41:30-46:30)
Den observerende fortælleform:
Uddrag af Amadillo
Den interaktive fortælleform:
DR: Drabet på færgen
Berettermodellen
Den kunstneriske/eksperimenterende fortælleform:
Uddrag af Jørgen Leth: "66 scener fra Amerika"
Uddrag af Jørgen Leth: "Jeg er levende"
Uddrag af "Flugt"
"Vinterbader" (Skriftlig aflevering)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne Ingen lektier
DRTV - Capitol-angrebet indefra: 4 timer der ændrede USA
Husk at sige: De to værker skal afleveres
Vilde vidunderlige DK afs 1 registrant.docx
DOKUMENTARISMENS FORTÆLLEFORMER.docx
DRTV - Vilde vidunderlige Danmark
Ingen lektier
Første lektie: Lav en registrant over afsnittet med hjorten (41:30-46:30) fra "Vilde, vidunderlige Danmark", som vi så sidst. Se link til serien + model for registrant på modulet d. 5/10. (Dette skulle vi have lavet i timen, men I var så trætte, at I
Afsnit
CFU-login
DRTV - Drabet på færgen: Kæresteparret på skibsdækket
Aflever registrant på elevfeedback på forrige modul
Berettermodellen.docx
FaktakoderFiktionskoderBunder i virkelighedenForholder sig frit til virkelighedenEr bundet af virkeligt tid og stedEr ikke bundet af tid og stedVirkelige mennesker og stederSkuespillere og fiktive locationsNeutral lyd og billedbrug (troværdig, objekt
I modulet:
Tilbagemelding registrant
Definitioner på dokumentarfilm.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Litteratur før 1945 (Værk)
Forløbet behandler via nedslag centrale perioder, strømninger og forfatterskaber/tekster i litteraturhistorien fra middelalderen til og med mellemkrigstiden.
Sproghistorie:
Carsten Andersen: "Røffh", Pol. 26/10 2003
Middelalder:
"Uglspil 84"
"Hr. Bøsmer i Elverhjem" (Tryllevise)
"Hr. Ebbes døtre" (Riddervise)
Barok:
Kingo: "Sorrig og glæde de vandrer tilhobe" (Salme)
Div. billeder barokken
Vanitasmotiver
Oplysningstid:
"Litteraturhåndbogen", s. 119-125 (Oplysningstiden)
Holberg: "Erasmus Montanus" (kanon) (VÆRK)
Holberg: "Ægteskab og tvang" (epistel)
Romantikken:
Oehlenschläger: "Guldhornene" (kanon)
Div. selvfundne nationalromantiske malerier
Ewald: "Kong Christian...)
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Eget materiale: "Hvad er romantikken"
HCA: "I Danmark er jeg født" (kanon)
Michael Böss: "Nationalitet" (Tænkepauser), s. 8-11 (om hvad der kendetegner nationalitet)
Grundtvig: "Langt højere bjerge" (kanon)
HCA: "Nissen hos Spækhøkeren" (kunsteventyr)
Blicher: "Hosekræmmeren" (kanon)
Det moderne gennembrud:
Eget materiale: "Hvad er det moderne gennembrud"
Brades: af "Hovedstrømninger..."
Brandes: "Til Henrik Ibsen" (digt)
Pontoppidan: "Naadsensbrød" (kanon)
Ifm studietur til Tallin:
Susanne Staun: af "Forrædderne i Litauen" (2023)
Estisk sangfestival-tradition
Sigurds Barrett: "Korstog til Estland"
--- Herefter 3.g.
Herman Bang: "Paa Thingvalla" (Fortællende journalistik)
Bang: "Foran Alteret" (KANON)
Om impressionisme og naturalisme
Amalie Skram: "Memento Mori"
Video om handlingen i Ibsen: "Et dukkehjem"
Om sædelighedsfejden fra
Lex.dk
DET FOLKELIGE GENNEMBRUD
Nexø: "Lønningsdag" (Kanon)
MELLEMKRIGSTIDEN
(MODERNISME):
JVJ: "Paa Memphis Station" (Kanon)
Bønnelycke: "Aarhundredet" (Futurisme)
Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (Ekspressionisme)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (Ekspressionisme)
Minds of 99: "Det er Knud, der er død" (musikvideo)
Karen Blixen: af "Den afrikanske farm": "Girafferne rejser til Hamborg" (KANON)
Div. billeder Dadaisme
Peer Hultberg: af "Requiem" (1985), "58"
Div. billeder Surrealisme
Oversigt Freuds personlighedsmodel (id/jeg/overjeg)
Tove Ditlevsen: af "Barndommens gade" (Fastelavn) (Socialrealisme)
- Diverse elevoplæg om forfattere
- Mundtlig gennemgang af realisme (sandsynlig, måske genkendelig handling, personer, miljøer mv. samt typisk prosaform og et mere objektivt syn på verden.)
- Mundtlig opsamling af modernisme (eksperimenterende form, ikke-realistisk beskrivelse af verden, forstået som at modernisme ofte ser verden gennem subjektive oplevelser af verden).
Indhold
Kernestof:
Uglspil 84.docx
Sproghistorie Røffh Artikel Politiken 2003.docx
220px-The_Papal_Belvedere.jpg
Hr Bøsmer i elverhjem.docx
Hr Ebbes døtre.docx
I modulet:
Hjertebogen.jpg
Kalkmalerioerslev.jpg
image.png
Barok og enevælde billeder.pptx
Bare en lille teaser
Kingo Sorrig og glæde de vandre til hobe.docx
I modulet: Kingo
Stile tilbage + Albertes fødselsdag
Litthåndbogen oplysningstid.pdf
Læs 1. og 2. akt af "Erasmus Montanus"
Læs resten af skuespillet - akt 3, 4 og 5. De to, der ikke har skuespillet: Læs teksten i linket på sidste modul
Holberg Ægteskab og tvang (epistel).pdf
Opsamling på Erasmus Montanus, ingen lektie
Emner: Skriv en sammenhængende og velstruktureret tekst om jeres emne - ca. 3 sider
Husk opret aflevering
Ingen lektier
Skrivemodul til studietursoplæggene
Oehl Guldhornene2.doc
Vi starter på at arbejde med (national)-romantikken, der også giver en baggrund og forståelsesramme for studieturen. Ingen lektier
Lektie: Find hjemmefra danske 2 malerier, som er nationalromantiske - dvs. som fremhæver det, som er dansk.
nationalsange.doc
1809-oehlenschlaeger.jpg
slott-moeller-brandes-w800.jpg
Forklar hvad der er romantisk ved vores tænkemåde omkring:
Hvad er Romantikken.docx
Michael Böss Nationalitet Tænkepauser 72 s 8 til 15 kopi.pdf
I Danmark er jeg født
Husk at tjekke pas og blåt sygesikring
Husk udlever rejseregler + Letter of concent
Alle skal have tjekket pas og blå sygesikring til modulet som lektie
I modulet: Romanen foregår i efteråret 2022 - og er langt hen ad vejen realistisk, selvom nogle karakterer er karikaturer.
Medbring underskrevne rejseregler (alle) og letter of consent (under 18)
af Susanne Staun Forrædderne i Litauen 2023.pdf
baltikum.gif
The Estonian Singing Revolution: An Anthem of Independence
Kortstog Til Estland
N.F.S. Grundtvig: "Langt hø
Ingen lektier pga. ferien
hosekraemmeren.pdf
I får også aflevering for i modulet.
Georg Brandes digt til Henrik Ibsen
Lektie: Find 10 vigtige oplysninger om Georg Brandes
Brandes uddrag Hovedstrømninger.docx
Billeder Estland.docx
Hvad er Det moderne gennembrud.docx
Pontoppidan Naadsensbrød.docx
Gruppe 1
Vi taler om jeres afleveringer og om årsprøven i morgen.
Om Analyserende og diskuterende artikel
Herman Bang Paa Thingvalla kopi.pdf
Vi skal også tale om elevoplæg i undervisningen. Hvem vil holde oplæg om:
Naturalisme og impressionisme uddrag fra JP Jac og Bang.docx
Naturalisme og impressionisme.doc
BANG FORAN ALTERET.pdf
Vi samler op på teksten fra i går
1024px-Monet_-_Impression%2C_Sunrise.jpg
1024px-Nympheas_71293_3.jpg
Indledning "Foran Alteret"
Oplæg Herman Bang: Folkenberg og Villads
Oplæg om Georg Brandes - Karla og Lucca
Vi fortsætter den "guidede fælleslæsning" af Bangs novelle "Foran alteret". I skal ikke læse novellen.
Oplæg om Pontoppidan - Laura og Charlotte
Amalie Skram Memento Mori kopi.pdf
Handlingen i Henrik Ibsens "Et dukkehjem" (1879)
Oplæg om Ibsen af Viktor og Felix K. + Oplæg om Amalie Skram af Fillipa og Lanya
Sædelighedsfejden - Hovedskikkelser og fronter - lex.dk
Tekst_4a_4b-20770.pdf
Debatterende artikel
Om de tre opgavegenrer (fra eksamenshæftet)
Specifikt om debatterende artikel (fra eksamenshæftet):
Bønnelycke Aarhundredet (eksamensudgave).pdf
Nexø Lønningsdag.doc
Hvem vil holde oplæg om:
Oplæg M.A. Nexø Ida og Emilie
Jvj memphis station.doc
Bordelpige dræber ufødt (R. Broby Johansen: "Blod", (1922)
Broby Bordelpige og fødsel og omskrevet.doc
Tom Kristensen Nat i Berlin 1921.docx
(Husk Broby fra sidst)
Afsnit
Ekspressionismen Faktalink 2024.docx
The Minds Of 99 - Det Er Knud Som Er Død
Oplæg Karen Blixen Alberte og Olivia skydes til fredag
1024px-GiorcesBardo55.jpg
Karen Blixen uddrag Den afrikanske farm (begyndelsen).docx
Forfatter og værk visuel oversigt.docx
Karen Blixen foto.docx
Karen Blixen Girafferne rejser til Hamborg.pdf
Oplæg om Karen Blixen: Alberte og Olivia
Bemærk halvdelen af klassen er væk??
Piero_Manzoni_-_Merda_D%27artista_%281961%29_-_panoramio.jpg
gettyimages-501590118.jpg
what-is-dadaism-what-is-dada-art-dadaist-1.jpg
Heartfield-Collage-ww2-Adolf-Hitler-Superman.jpg
Monty Python: The Funniest Joke in the World
Hugo_ball_karawane.png
Peer Hultberg.doc
Debatterende artikel:
dada_5.jpg
The-Persistence-of-Memory-canvas-collection-Salvador-1931.jpg
at_freudsmodel_2_01.png
DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL fra Skriftlig eksamen i dansk kopi.pdf
I modulet får I en aflevering for - aflevers 6/11 (se opgaver)
/
Pros-Cons-of-Horseback-Riding.jpg
Skrivemodul:
Barndommens gade
Tove Ditlevsen ad Barndommens gade (fastelavn).pdf
I modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Sproghandlinger
Forløbet undersøger, hvordan sprog kan bruges til at udøve magt/påvirke. Det sker gennem litterære tekster og centrale analysebegreber.
"Begreb om dansk", s. 83-87 (om sproghandlinger)
Eget materiale: "Sproghandlinger - begreber i noteform"
Herfra er de vigtigste begreber:
-Typer af sproghandlinger: Informationsudvekslende, handlingsregulerende, holdnings-/følelsesudtrykkende, kontraktstrukturerende
- Performative verber
- optoning/nedtoning
- kernehandlinger/satellithandlinger
- kommunikationssituationen
- big talk/small tak
- facework
- undertekst
Helle Helle: "Søndag 15:10" (Værk)
Div. videoklip fra "Klovn" mm.
Anne Grue: "Stå dog ikke der i regnen"
Benn Q. Holm: af: "Album" (2002)
Lars Noren: af: "Mod til at dræbe"
Indhold
Kernestof:
Begreb om dansk s 83 til 87 Sproghandlinger kopi.pdf
Læs kommenterer og rettelser igennem i jeres reflekterende artikel, der er givet retur på lectio.
klovn youtube dit dumme svin - Google-søgning
(husk høfligheds/effektivitetsprincip)
I modulet
Helle Helle Søndag 1510 (tilføjet A og B i dialog).doc
image.png
Sproghandlinger begreber i noteform.docx
Anne Grue Stå dog ikke der i regnen.docx
Performative verber
Sproghandlinger Album 1 endelig (7).pdf
I modulet:
Lars Norén Mod til at dræbe starten af stykket.docx
Uddrag af Stine Kjærgaard Nissen: "Der sker et kæmpe omsorgssvigt i folkeskolen", Politiken 2. okt. 2021
Lolleren
Jeppe Kaufmann - Boligfremvisning 2
Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire
Bodil Jørgensen - arbejdsløs cand.ding.dong
The Wire afs4 -13:44
Ingen lektier pga. aflevering onsdag
Und auch die Stile zurück
Storm sørger for underholdning (Storm må gerne uddelegere)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 EKSISTENTIALISME (Værk)
Forløbets formål er todelt. Dels en undersøgelse af eksistentialismen som filosofi eller verdenssyn gennem centrale begreber og litterære tekster (som kan bruges på mange tekster, også nutidige) , dels hvordan eksistentialismen specifikt prægede efterkrigstidens litteratur.
"Litteraturhåndbogen", opslag om Eksistentialisme
Læreroplæg: Kierkegaards stadielære (Bedsteborger/æstetiker/etiker/ (religiøs)
M. A. Hansen: "Roden" (KANON)
Tage Skou-Hansen: "De nøgne træer" (værk)
Film: "Drengene fra Skt. Petri"
Seeberg: "Patienten" (KANON)
Villy Sørensen: "De forsvundne breve"
Rifbjerg: "Engang" (KANON)
Vigtigste begreber:
- valgets betydning
- angst
- fremmedgørelse/eksistens
- bedsteborger/æstetiker/etiker (Kierkegaard)
- realistiske/absurde tekster
- Den eksistentialistiske novelle/vendepunkt
Indhold
Kernestof:
Erklæring fra USA om Danmarks højhedsret til Grønland, 4. august 1916
Eksistentialisme litteraturhåndbogen.pdf
M A Hansen Roden.pdf
I modulet:
Roden fra sidst
Vi udskyder romanen til torsdag pga. jeres blå bog-modul i fredags. Lektier følger.
Kierkegaards stadielære Med Tiden s 170til171.pdf
Vi skal tale om novellen "Roden", som vi arbejdede med sidst. Vi nåede ikke at tale om den, så I skal genlæse teksten (tager 8 minutter) og kigge jeres svar igennem (tager 4 minutter)
Afsnit
Forstå Kierkegaards mest centrale begreber
I modulet arbejder I med kapitel 1-6 ud fra følgende spørgsmål:
Læs kapitel 1-6 i "De nøgne træer"
image.png
I modulet arbejdes med:
Læs kapitel 7-12 i "De nøgne træer".
Seeberg Patienten.pdf
Vi ser filmen "Drengene fra Skt. Petri"
I modulet: Besvar med eksempler fra teksten
Villy Sørensen De forsvundne breve 1955.pdf
Vita Andersen Hun ser godt ud.docx
I modulet: Gruppeaflevering
Klaus Rifbjerg engang 1965.docx
Grupper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 1970erne og 1980erne
Vita Andersen: "Hun ser godt ud"
Strunge: "Den hæslige by"
"Den nye j-sang"
Dan Turell: "Af en asfaltrottes bekendelser"
Dan Turell: "Storbyblues"
Broby Johansen: "Odalisk skønhed" (1922)
Pia Dalsgaard & Thorstein Thomsen - Maja & Bruttonationalproduktet (Youtube)
"BAZAR" (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær (Youtube)
Forløbet er afsluttet. Opdateret 10/4 25
Indhold
Kernestof:
Videre arbejde med gruppeafleveringen
Om de tre opgavegenrer
Strunge fire digte kopi.pdf
Den nye J-sang, mel: ”I en kælder…”
Broby Johansen ODALISK SKØNHED 1922.pdf
Turell Storbyblues STXsæt.pdf
Dan Turèll - om bl.a. Vita Andersen
Iggy Pop, Live @ Electric Castle 2023
Dan Turell Af en Asfaltrottes bekendelser eller Ode til Storbye.pdf
"BAZAR" (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær
Terminsstile retur
Pia Dalsgaard & Thorstein Thomsen - Maja & Bruttonationalproduktet HQ
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637161879", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637161879", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637161879" }