Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Fyrstenborg Abildgaard
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik (grundforløb)
Titel 2 Sproghandlinger
Titel 3 SKAM: Værklæsning #1
Titel 4 På tværs (m. historie) (#værk 2)
Titel 5 Slægt og ære + dødedansen
Titel 6 Tovefeber (værk #3)
Titel 7 Tøj og identitet (PT2 med naturgeografi)
Titel 8 Min mor siger (værk#4 + teatertur)
Titel 9 Klasseskel og udgrænsninger (bl.a. doku'er)
Titel 10 Impressionisme - den observerende fortæller (kort)
Titel 11 Unge stemmer i 1900-tallet (real- vs. modernisme).
Titel 12 Højskolesangbogen Tradition og fornyelse
Titel 13 Før stormen #værk 5(dokumentarfilm)
Titel 14 Hvad skal verden med sådan en som mig?
Titel 15 Den kroniske uskyld (værk #6)
Titel 16 Kortfilm
Titel 17 Tidens taler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik (grundforløb)

Journalistisk forløb med fokus på skriftlighed.

- Portrætartikler
- Nyhedsartikler
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterier
- Appelformer
- Argumentation
- Fake news
- Avistyper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sproghandlinger

Vi analyserer sproghandlinger i primært fiktion, men også i debatter og hverdagens samtaler.

Samtaleprincipper:
samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, klarhed)
høflighedsprincippet (gavmild, hensynsfuld, positiv, enig, beskeden)

Op- og nedtoninger

Direkte og indirekte sproghandlinger

Sproghandlingstyper
regulerende
informerende

Fokus: sprogligt
holdnings- og følelsesudtrykkende
rituelle
samtalestrukturerende


Facework:
facebevarende
faceopbyggende
facetruende
facekrænkende
aggressivt facework

Skriftligt arbejde: Sproghandlingsanalyse af Helle Helle: Afløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På tværs (m. historie) (#værk 2)

Forløbet har fokus på 1800-tallet og i forbindelse med SHO-skrivningen særligt det moderne gennembrud:


1) Romantikken
Vi læser:
- baggrund om romantikken
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
- Adam Oehlenchläger: Der er et yndigt land
- 1800-tallet på vrangen (doku om romantikken)

2)
- baggrund om Det moderne gennembrud
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værk #2)
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)
- Henrik Pontoppidan: Illum Galgebakke
- Holger Drachmann: Engelske socialister


inkl. værk #2 Henrik Ibsen: "Et dukkehjem"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Slægt og ære + dødedansen

Vi kigger på folkevisen med tematisk fokus på dødedansmotivet.
Som perspektivering sammenligner vi med Ursula Andkjær Olsens "Velfærdsdødedansen" samt Sorten Muld: "Venelite"

VI har i forløbet set på den romatisering, der sker af de folkeviser, der nedskrives i 1800-tallet og vi har sat Elverhøj i perspektiv til romantikken.

Ligeledes har vi kigget på, hvad der sker med folkevisen, når den nyfortolkes med Andkjær Olsen og Sorten Muld.

Folkeviser:
"Ebbe Skammelsøn"
"Agnete og havmanden"
"Elverhøj"

Nye folkeviser:
Ursula Andkjær Olsen: Velfærdsdødedansen
Sorten Muld: Venelite

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tovefeber (værk #3)

Vi læser "De voksne" af Tove Ditlevsen (digtsamling)

Værklæsning samt indføring i læsning af lyrik og poetisk sprog i det hele taget.

Fokusområde: Sprogligt og litterært forløb

Analyseparametre:
- traditionelt og moderne digt
- Forskel på brugslyrik, centrallyrik og interaktionslyrik
- Strofisk vs. ustrofisk digt
- Enjambement
- Typografiens betydning
- Komposition: ydre komposition (strofisk, ustrofisk, rolig, urolig, tegnsætning, enjambement), indre komposition (Gentagelse, brud, kontrast, tid, sted, rum, jeg)
- ørerim, øjerim, indrim
- Allitterationer, assonans og klang
- Udsigelsen + stemmen
- Ordklasser
- Troper og figurer
- Autobiografisk læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tøj og identitet (PT2 med naturgeografi)

Vi har læst:

Herman Bang: Den sidste balkjole
uddrag af: Jørgen Leth: Det uperfekte menneske
kort uddrag af Goethe: "Den unge Werthers lidelser"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Min mor siger (værk#4 + teatertur)

Værklæsning (roman) med fokus på følgende parametre:

- komposition
- intertekstualitet
- humor

Forløbet afrundes med besøg på Aveny T, hvor romanen remedieres i teateret.

Vi har i forbindelser med intertekster læst:

- Emil Aarestrup: "Angst"
- Kingo: Ked af verden, kær ad himmelen (ikke analyseret)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klasseskel og udgrænsninger (bl.a. doku'er)

Et forløb hvor vi dykker ned i klasseforskelle i forskellige miljøer, geografier og tider.

Forløbet vil introducere til analyse og fortolkning af dokumentarfilm.
Vi vil både se dokumentarfilm og læse udvalg af skønlitteratur.


Tekster:
- Side om side (Christian Sønderby Jepsen) (Dokumentarfilm)
- En sugarbabes fortælling (tv-dokumentar fra DR3)
- Drengene på kanten (tv-dokumentar fra DR3)
- Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
- Suspekt: Proletar'
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (uddrag)
- Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus" (uddrag)
- Eduard Louis: uddrag: Forvandlingens metode (ifm. skriftlig opgave)
- St. St. Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet
- "Hvorfor er Ludwig ikke konge?" (uddrag brugt til opgaveskrivning) (tv-dokumentar fra DR)

Eleverne introduceres til Baumanns skelnen mellem 'turist' og 'vagabond' som styringsmekanismer for, hvordan mennesket agerer i et globaliseret samfund.

De ældre tekster er sat i et litteraturhistorisk perspektiv. Således har vi også arbejdet med:
- oplysningstiden
- romantisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Impressionisme - den observerende fortæller (kort)

Et kort forløb, hvor vi kigger på Herman Bang sceniske fremstillingsform og impressionistiske fortællestil, idet vi dykker ned i:

- Herman Bang: Branden (med sammenknytning til branden på Børsen 2024)
- Herman Bang: Irene Holm


Vi sætter desuden teksterne i et litteraturhistorisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Unge stemmer i 1900-tallet (real- vs. modernisme).

Forløbet undersøger, hvordan udvalgte unge forfatterstemmer udtrykker sig i 1900-tallet og hvordan de på hver sin måde udtrykker en tidsånd eller tendens i tiden.

Vi vil i forløbet bl.a. behandler realisme vs. modernisme.
Herudover vil vi sætte de læste tekster i et litteraturhistorisk perspektiv.

Johannes V. Jensen:
- uddrag "Einar Elkær"
- "Maskinerne"
Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
Nordstrøm: "Berlin"
Rudolf Broby Johansen: "Forår kommer til cafeen"
Knud Sønderby: uddrag af "Midt i en jazztid"
Bjarne Reuter: uddrag af "Når snerlen blomstrer" (Klassen har i den forbindelse set teaterstykket "Tro håb og kærlighed" på Århus teater, efterår 2024)
Michael Strunge: "Berlin" + "Rebel"

I forbindelse med forløbet har klassen været på en rundvisning på AROS, hvor de blev introduceret til modernismen i malerkunsten (som parallel til litteraturen).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Højskolesangbogen Tradition og fornyelse


Forløb om den danske højskolesangbog med fokus på tradition og fornyelse.

Forløbet starter med en indføring i Grundtvig i forhold til hans samtid (romantikken) og med særligt fokus på dannelsen af højskolebevægelsens fællessang.  

Fokus på ligheder og forskelle på traditionelle og nye højskolesange inden for følgende temaer:

- Tro
- kærlighed
- årstidssange
- nationalitet og mangfoldighed
- duemetaforik

Litteratur:

Grundtvig: Er lyset for de lærde blot?
Grundtvig: O kristelighed
Grotrian: Guds nåde er en vintergæk

Kingo: Chrysillis
Grundtvig: Hvad er det min Marie
Mads Eslund: Hvad tænker Ingrid på
Meincke: Hvorfor er lykken så lunefuld

Stine Pilgaard: Januar puster sin rastløse vilje
Jeppe Aakjær: Sneflokke kommer vrimlende

Kai Hoffmann: Den danske sang er en ung blond pige
Mads Eslund: Er Vesterhavet vest nok?
Isam Bachiri / Nana la Cour Jacobi / Anders Greis / Ôzcan Ajrulovski: Ramadan i København

Brorson: Her vil ties, her vil bies
Klaus Rifbjerg: Duerne flyver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Før stormen #værk 5(dokumentarfilm)

Værk: Før stormen (dokumentarfilm) af Juan Palacios og Sofie Husum Johannesen fra 2024

Vi har fokus på

- analyse af dokumentarfilm (parametre, som blev introduceret i 2.g)
- stedets betydning (stedteori)
- turist og vagabond (Baumann)
- perspektivering til forløbet: klasseskel og udgrænsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Hvad skal verden med sådan en som mig?

Eksistentialismeforløb

Tekster:
- DR3 Dokumentarserie: Når sabbatår er fucked, afsnit 1
- Søren Kierkegaard, uddrag af Forførerens dagbog (sat i forhold til litterær samtid og eksistentialismen)
- Peter Seeberg: Hullet
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (+ kort introduktion til Heretica)
- Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig"
- Andreas Odbjerg: "Slipsedreng"
- Tobias Rahim: "Bellevue"
- Kjartan Arngrim: "Sort tulipan"
- August Strindberg: "Den stærkeste"
- Karen Blixen: "Ringen"
- Jan Sonnergaard: Sex

Filosoffer: Kierkegaard (valget, angsten og de fire livsstadier) , Nietzsche og Camus Herudover: Erving Goffman og Joshua Meyrowitz
(baggrundslæsning i "Eksistentialisme i dansk")

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Den kroniske uskyld (værk #6)

Værklæsning #6

Analytisk fokus:

- komposition
- personkarakteristikker (herunder deres udvikling)
- tema, herunder perspektivering til forløbene "Unge stemmer" samt "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kortfilm

Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Genretræk, kortfilm
Raskins 7 parametre
Filmiske virkemidler: billedbeskæring, vinkler, klipning, perspektiv, belysning, farver, lyd, symbolik, set-up, pay-off


Film:
- Ung mand falder
- Ude i skoven
- Kuppet
- Trekanter af lykke
- De nye lejere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Tidens taler

Analytisk fokus:

- Ciceros retoriske pentagram
- komposition i taler
- appelformer
- argumentation
- retoriske virkemidler (herunder stilistik)

Taler:

- Kronprins Frederiks tale ved Elysee-palæet (2025)
- Jan Stoltenberg: Tale i Oslos domkirke efter massakren på Utøya
- Kong Christians tale ved Danmarks befrielse 5. maj 1945
- Mette Frederiksens tale ved 80-året for Danmarks befrielse i Mindelunden, 4. maj, 2025
(i 2.g læste vi desuden nytårstalen af Mette Frederiksen)
- Sofie Linde: Tale ved Zulu gala awards
- Martin Andersen Nexø: uddrag af Pelle erobreren: Pelles tale til arbejderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer