Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lizza Annemone Andersen
Hold
2022 DA/s (
1s DA
,
2s DA
,
3s DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novellegenren (Værk)
Titel 2
Det moderne Gennembrud (periodeforløb)
Titel 3
De sociale medier
Titel 4
Romantikken
Titel 5
Værklæsning "Sildig Opvågnen" af Blicher
Titel 6
Klasse! (Inkl. værk)
Titel 7
Retorik og argumentation (repetition)
Titel 8
Yahya Hassan værklæsning
Titel 9
Hjemvendt fra krig (inkl. værk)
Titel 10
Store følelser
Titel 11
Nyeste tid (inkl. værk)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novellegenren (Værk)
Forløbet er en indføring i novellegenrens udvikling med fokus på den klassiske, den moderne og den postmoderne novelletradition. Der læses forskellige repræsentative tekster fra det moderne gennembrud til i dag med fokus på genrebestemmelse, begivenheden og fortælleren. Der arbejdes altså med stokken-i-myretue-teorien og isbjergsteorien samt den postmoderne tendens til at lege med genren og udfordre læseren. Heri inddrages ligeledes Isers teori om de tomme pladser i teksten. I forlængelse af forløbet arbejdes der med en værklæsning: "Bavian" af Naja Marie Aidt, hvor der ligeledes fokuseres på mere generelle analysepunkter. I forløbet præsenteres forskellige læsningsmetoder, så eleverne får en bevidsthed om, hvad forskellige metoder kan bidrage med i tekstlæsning. Der tages udgangspunkt i nykritikken, mens der suppleres med elementer fra strukturalismen (aktantmodellen) og ideologikritisk læsning. Den første aflevering træner bevidstheden om hvordan man i prosastil skriver en analyse og fortolkning. Der er desuden fokus på skriveprocessen, hvilket integreres i timerne med omlagt skriftlighed. Peerfeedback anvendes i skriveprocessen. Derfor indgår der også i forløbet et skriftlighedsforløb i forbindelse med afleveringen.
Indhold
Kernestof:
Timens program:
Modulplan:
Overvej hvad I i grundskolen har lært om noveller i dansk!!?
En stol for lidt Helle Helle.pdf
Timeplan
Læs i uddraget "Det korte af det lange" (red. Kristensen og Jørgensen: "Er det løgn, hvad jeg siger? 1980'erne til 2002", Dansklærerforeningen) s. 227-231 = "Novelleteori"!!
I timen:
Informations d'échange.docx
Læs novellen: Ane-Mette, Henrik Pontoppidan.doc
Thøger Jensen Nu sad det unge par sikkert og så video 1998.docx
Pia Juul Uglen lander .png
Besvar følgende spørgsmål til novellen Ane-Mette:
Lav noterne færdige s. 54-60 i Håndbog til Dansk!
Resuméark Bavian (2022-2023).docx
Arbejdsark til Myggestik og Bulbjerg.docx
Læs de to noveller: "Bulbjerg" og "Myggestik"!
Læs "Myggestik" i Bavian!
Læs "Sår" s.179-192 + "Torben og Maria" s.61-70 og skriv super korte resuméer (maks 4 sætninger pr. tekst)
Arbejdsark til personkarakteristik.docx
Personkarakteristik (1).pptx
Læs i Håndbog til DANSK s.44-45 om personkarakteristik
print til eleverne.fortællertype.tomt.docx
Lektie til fortællertyper.docx
Læse novellen "Hun græder ikke! i Bavian-novellesamlingen s.85-88 Og skriv et kort resumé i oversigten over alle novellerne!
Læs s. 54-60 i Håndbogen om "Fortæller"
Max dig op!
Periodenoter Med Tiden s. 333-337.pdf
Faglig læsning s.333-337 fra "Med tiden" Periodenoter Med Tiden s. 333-337.pdf
Skriv noter til fokus-ordene: periodenoter Med Tiden 90erne.docx
Læs "Tur i bil" s. 121-135 og skriv et kort resumé af novellen i dokumentet, som I har skrevet de andre resuméer i!
Hjælp til aflevering:
Læs novellen s.101-118 "Store træers grønne mørke"
Arbejdsspørgsmål til Store træers grønne mørke og Kvinden i baren.docx
Læs novellen "Kvinden i baren" s.167-175
Læs de følgende 4 noveller: (40 sider i alt!)
Afbrydelsen novelle.m4a
Læs jeres novelle til afleveringen én gang til!!
Sørg for i jeres gruppearbejde at få lavet noget analyse hjemme til i dag, hvis I ikke fik lavet ret meget tirsdag! I skal aftale det indbyrdes i jeres makkerskab!!
Læs den sidste novelle "Slik" s.91-97
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Exchange - presentation!
09-12-2022
Karakteristik aflevering 1
22-01-2023
Personkarakteristik i prosaform! 2
12-02-2023
Novelleanalyse afl.3
05-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det moderne Gennembrud (periodeforløb)
Eleverne skal kunne karakterisere litterære hovedværker fra perioden 1870 til ca. 1900 med betydning for udviklingen af nutidens tankegang. Der vil særligt være fokus på de fattiges levevilkår, kvindens stilling og Kirkens rolle. Dvs. de skal opnå en historisk bevidsthed og kunne demonstrere kendskab til danske repræsentative forfattere for perioden (Pontoppidan, Bang, J.P Jakobsen, Amalie Skram og Martin Andersen Nexø. De skal også kunne forholde sig til anden kunst (dvs. billedkunst). Og til de kriterier for kunstnerisk kvalitet, der er tale om, således at disse repræsentative eksempler kan placeres i perioden. Forløbet ligger også op til DHO'en hvor der vil være et fokus på de fattiges livsvilkår, kvindernes livsvilkår og arbejderbevægelsen i samspil med historiefaget.
Indhold
Kernestof:
I timen:
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
De moderne gennembrud s. 8-15 scan.pdf
Intro til Det moderne gennembrud.pptm
HUSK pasbillede!! ;)
Ane-Mette analysearbejde.docx
Lyt til novellen og følg gerne med i teksten Indtaling af Ane-Mette.m4a 20 min.!
Ane-Mette, Henrik Pontoppidan.doc
De af jer, som ikke blev færdige tirsdag:
Husk at tage billeder af jeres hjem:
Faglig læsning s. 91-97 i vedhæftet uddrag. Læs spørgsmålene først, så I ved, hvad I skal læse efter! ;)
Det Moderne Gennembrud uddrag.pdf
Pesten i Bergamo arbejdsspørgsmål rev..docx
Henrik Pontoppidan
Læs J.P. Jacobsen Pesten i Bergamo fra 1881
Lyt Pesten i Bergamo.m4a
Svar på spørgsmålene 3-10
Den sidste balkjole Herman Bang.pdf
J. P. Jacobsen
Arbejdsspørgsmål til Herman Bangs Den sidste balkjole.docx
DHO 2023.docx
Læs s.96-99 (impressionisme som skrivestil+som fortæller)+ 101 (Herman Bang) i:
Læs novellen én gang til:
Martin Andersen Nexø
Malerier i Det moderne gennembrud 2 stk..docx
2. Læs (pararbejde fortsat!): Herman Bang og impressionismen Litteraturens Veje.pdf
Martin Andersen Nexø spørgsmål til Lønningsdag rev.docx
Læs to gange den korte novelle Nexø Lønningsdag.pdf
Læs de to sider om: Socialhistorisk metode uddrag.pdf
DHO 2023.pptx
John Stuart Mill tekst.pdf
Mill Kvindernes underkuelse.docx
Opgaver til Af Constance Ring.docx
HUSK INDSKRIV JERES VALG AF EMNE PÅ LISTEN SENEST I DAG,
Lyt til Oplæsning Af Constance Ring uddrag.m4a
Afsnit
Vejledning-til-mundtlig DHO-aarsproeve.docx
DHO-disposition.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DMG litterær artikel
30-04-2023
DHO
11-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
De sociale medier
I dag er sociale medier en faktor, der definerer os mere, end vi selv er klar over. Her spiller teknologien en afgørende rolle for, hvem vi er, og hvordan vi lever sammen i verden, og den teknologiske udvikling online går stadigt stærkere. Derfor skal vi kigge på hvad de sociale medier gør ved vores forståelse og iscenesættelse af os selv og hinanden gennem synlige udtryk som facework og multimodalitet og i kraft af influencere.
Desuden skal vi tale om hvilke usynlige elementer, som er (med algoritmer) en del af de sociale mediers mindre forudsigelige virkelighed, og hvordan vi kan håndtere dem bedre ved at styrke vores modtagerbevidsthed. Til sidst skal vi arbejde med hvordan vi skal forstå hinanden i en ansigtsløs virkelighed, og hvad tonen betyder på de sociale medier for vores forhold til hinanden som medmennesker og for vores opfattelse af at være en del af et fællesskab. Der arbejdes med I-bogen
https://socialemedier.praxis.dk/10048.
Eleverne skal kunne:
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.
Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning.
Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber.
Indhold
Kernestof:
I timen:
Identitet og fællesskab i tilværelsen online teori kap. 1.docx
Sørg for at have fundet jeres feedbackdokument fra DHO'en frem til timen!! ;)
Opgaver kap. 1-2.docx
Læs i kompendiet s. 3-5 om facework og multimodalitet OG skriv ganske kort en definition af de to begreber ned:
Spørgsmål til specifikke steder i langdigtet Hvorfor kiger du på mig....docx
The Social Dilemma | Official Trailer | Netflix
Læs s. 1-3 i kompendiet: Algoritmernes skjulte virkelighed teori kap. 3-4.docx
Argumentationsmodellen.docx
Argumenttyper.png
Opgave 1 Argumentationsanalyse.docx
Blogindlæg til argumentationsanalyse I stedet for oplyst ....pdf
Læse næste afsnit i kompendiet "Medier, demokrati og algoritmer"
Algoritmernes skjulte virkelighed teori kap. 3-4.docx
Kommunikationsanalyse oversigt.docx
Diskursanalyse!.pptx
Diskursanalyse.docx
Mediekonvergens og multimodalitet.docx
Kommentarspor Rosa.docx
Kommentarspor Alex.docx
TikTok video med Vanopslagh
Artikel Ingen ....docx
TikTok afslører: Kinesiske ansatte har adgang til danske TikTok-brugeres data
Debat TikTok er en ven....docx
Modulplan:
Diskursanalyse af hård tone opg.docx
Sprog og tone i den ansigtsløse virkelighed teori kap. 8-10.docx
K. Hjulmand art.docx
Hvorfor er debatten på sociale medier så fuld af had?
Den debatterende artikel - oversigt!.docx
Virkemidler film.svg
Opgave 5 Skam.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Medietække med TikTok
24-09-2023
Debatterende art 1"Sociale medier og vores frihed"
15-10-2023
Genaflevering 1
29-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Romantikken
Forløbet har fokus på romantikken igennem 1800-tallet, hvor der arbejdes med repræsentative tekster af kanonforfattere: Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher og HC. Andersen. Enkelte andre forfattere nævnes eller inddrages som repræsentanter for andre forskellige strømninger, således at der samtidig skabes et overblik over strømningerne igennem romantikken. Der arbejdes primært med digtanalyse, men der arbejdes også med kunsteventyret. Der arbejdes sideløbende med læsning af litteraturhistorien med fokus på de store linjer. Her skal de kunne arbejde med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Indhold
Kernestof:
Modulplan:
5. 1800-1870: Romantikken
6. Romantikken
Alle sørger for at have afleveret sin stil! ;)
Romantiske billeder :)
Staffeldt Indvielsen.docx
muser - Gudinder for inspiration - Se oversigt - lex.dk
Staffeldt Indvielsen 1804 spørgsmål rev1.docx
Lav en parafrase over udsigten fra dit vindue hjemme hos dig selv, som minder om Martinus Rørbye, Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
Rørbyes Udsigt ....docx
Schack von Staffeldt | lex.dk – Den Store Danske
Arbejdssp. til Morgenvandring.docx
Morgen-vandring Oehlenschläger tekst.docx
Adam Oehlenschläger (1779-1850) - Dansk forfatter - lex.dk
Læs om Staffeldt og nyplatonismen i litteraturhistoriebogen s. 93-94
Find, i de strofer I tegnede, substantiverne!
Nattergalen analysespørgsmål.docx
Nattergalen tekst.docx
Nattergalen oplæst.m4a
Artikel fra Folkeskolen.docx
Indtaling af art. Litteraturen....m4a
Gymnasieelever har slukket telefonerne og fundet l (e88876e6).pdf
Der er et yndigt land.docx
Superkommakursus rev..docx
Alle har nu afleveret den debatterende artikel, så vi kan lave peerfeedback!!!
Med udgangspunkt i de 8 kommaregler, som ligger i messengertråden, skal I sætte kommaerne i jeres aflevering!! ;)
Tag en lille pakke med
Sp. til s. 73-76 Litt.hist..docx
Store tanker og trange tider del 2 spørgsmål.docx
Litthist på langs og tværs Romantikken 1. del.pdf
Læs i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" s. 73-76 inkl. Folkeeventyr-afsnittet og besvar følgende spørgsmål:
Spørgsmål til Skyggen.doc
Grundtvig kort sagt.pptx
Læs og/eller lyt til "Skyggen" af HC Andersen
Skyggen (teksten).docx
Skyggen oplæst 21 min.m4a
Blicher Sildig opvaagnen.pdf
Store tanker - Trange tider DR2 3.del
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende art. 2
10-12-2023
Genaflevering 2
17-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Værklæsning "Sildig Opvågnen" af Blicher
Denne værklæsning har fokus på læsningen af en ældre tekst (novelle), hvor der arbejdes med den upålidelige fortæller, miljø, personkarakteristik og tema. Desuden sættes den i et litteraturhistorisk perspektiv. I en mundtlig aflevering skal novellen sammenlignes med en nutidig kortfilm Under bæltestedet, der også iscenesætter trekanstdramaet, hvorved der også arbejdes med filmiske virkemidler og kortfilmens DNA.
Indhold
Kernestof:
Kap.1 Blicher.pdf
Kap. 4 Fortælleren.pdf
Modulplan:
Opgaver kap. 4.pdf
Blicher Sildig opvaagnen.pdf
Kap. 6 Miljø og personer.pdf
Opgaver kap. 6.pdf
Blicher Sildig opvaagnen.pdf Genlæs s. 113 l.9 -119 l.13
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mdt. afl.
03-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klasse! (Inkl. værk)
I forløbet skal eleverne arbejde med litteratur, der tematiserer individets placering i samfundet og handler om, hvad klassetilhørsforhold betyder for et menneskets opvækst og liv. Der arbejdes med danske, nordiske og franske forfatterskaber fra 1980'erne og til i dag. Der vil være et fokus på oplevelseslitteratur, genrer, tematisk og sproglig analyse og skriftlige opgaver. Der skal arbejdes med en dokumentar "Testamentet" som værk.
Indhold
Kernestof:
Sociale klasser tekst.docx
praxisOnline
Modulplan:
Podcast spørgsmål.docx
Til at copypaste:
Haidar Ansari og 3 digte rev..docx
De af jer der var fraværende mandag:
De af jer som var fraværende mandag:
Digte genrer.docx
Læs i I-bogen: De tre digte af Haidar Ansari!
Dokumentar øvelse s.2.docx
Testamentet spørgsmål + matrixgrupper 2s.docx
Læs s.228-237 i Håndbog til DANSK + svar på læsesp.:
Dokumentargenren Håndbog til DANSK.pdf
Find en dokumentar,I har set, frem til timen og vurdér hjemmefra, hvilke typer dokumentargenrer der er tale om! Forbered et lille klip på maks 5 min.!
Hvis ikke man har set starten af dokumentaren "Testamentet" på filmcentralen (google det!), så se indtil 0.48.31!
Analyserende artikel Gymdansk.docx
Fælles analyse af dokumentaren “Testamentet” 2s
praxisOnline - Adgang
Uddrag fra Emeli Bergmans På undersiden af dagen.docx 8 sider!!
Édouard Louis Færdig med ... uddrag.docx
Édouard Louis Færdig med ... uddrag m. temaer.docx
Genlæs uddraget:
HUSK lige at få afleveret genafleveringen!!!!
Tjekliste analyserende artikel.docx
Tjekliste debatterende artikel.docx
Årsprøve dansk 2s og 2z 2024.pptx
Læs hver jeres digt i 4.6.3 (praxisonline)
Lav opgaven til Klasse og etnicitet 4.6.3 til det digt I hver især har læst!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel
28-04-2024
Genaflevering 3
05-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Retorik og argumentation (repetition)
Det korte forløb Retorik og argumentation er på den ene side en repetition af argumentationsbegreberne og på den anden side har forløbet et nærmere uddybende sprogligt fokus. Dvs. der skal arbejdes indgående med troper og figurer som stilistiske virkemidler i taler. Forløbet afsluttes med en aflevering af en analyserende artikel med et sprogligt fokus. Talerne er følgende:
-Kronprincesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag 2018
-Glenn Bechs nytårstale 2023
-Mette Frederiksens undskyldningstale 2019
-Tessas nytårstale 2021
Indhold
Kernestof:
Timeplan:
Retoriske figurer
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
Genlæs afsnittet 4.9 Retorik s. 150-155 i Håndbogen!
Modulplan:
Glenn Bechs nytårstale
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag.pdf
3s Pointer fra sproglig analyse
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya.pdf
Find nogle argumenter i Glenn Bechs tale og find tre retoriske figurer!
Læse Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene og find tre forskellige sproglige virkemidler + vurdér appelformerne!
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel (sprog)
01-09-2024
Genaflevering 1
15-09-2024
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Yahya Hassan værklæsning
I forlængelse af "Klasse"-forløbet i slutningen af 2g læses Yahya Hassans digtsamling 1 "Yahya Hassan". Der er fokus på at kunne anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber, fx ordklasser, sætningsled og billedsprog med henblik på at kunne analysere digte på reflekteret vis. Desuden kobles analysen af digtsamlingen på diskussionen om, hvad klassetilhørsforhold betyder for et menneskets opvækst og liv.
Indhold
Kernestof:
Modulplan:
Mette Frederiksen vinder pris for sin undskyldning
Alle har læst digtsamlingen af Yahya Hassan til i dag!
Husk Håndbog til DANSK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)
Digtanalyser “Yahya Hassan” 3s
Efter aftale indbyrdes i parrene skal man sørge for, at der kun er 1/2 times arbejde tilbage til timen!! ;)
Læs igen langdigtet i Yahya Hassans digtsamling s. 135-169!
Alle par får lige lagt analyserne med gruppenavne ind i docs'en:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hjemvendt fra krig (inkl. værk)
Forløbet ‛Hjemvendt fra krig’ undersøger repræsentationer af figuren ‛krigsveteranen’ i litteratur, sprog og medier. I en stor del af 1900-tallet var aktiv dansk krigsdeltagelse på mange måder utænkelig. Danskerne – både politikerne og befolkningen – opfattede Danmark som en lille, fredelig nation, der lod de andre om at udkæmpe krigene og selv udelukkende bidrog med humanitær hjælp og fredsbevarende FN-styrker. Men verdensomvæltende begivenheder som Berlinmurens fald i 1989 og angrebene på World Trade Center og Pentagon i 2001 ændrede dette. Og fra 00’erne har danske soldater igen deltaget i hårde militære operationer. Danske soldater bliver sendt ud og vender hjem igen – sommetider med svære sår på både krop og sjæl. De fortællinger og fremstillinger, som vi møder i kunsten, kulturen og medierne om veteranen og om krig, er med til at forme vores opfattelse. Faktisk er krig og kultur to felter, der gensidigt former hinanden: Krig og konflikt er spændende og vigtigt stof for forfattere, journalister, filmskabere, dokumentarister, musikere og kunstnere, og de tekster og kunstværker, de skaber, er med til at forme den forestilling om krigen, vi bagefter har adgang til. Derfor er det vigtigt at undersøge disse tekster.
Der læses skønlitteratur og sagprosa foruden at der arbejdes med forskellige medieudtryk. Romanen "Jeg er en hær" af Lars Husum læses.
Indhold
Kernestof:
Modulplan:
Veteranfiguren.pdf
Flagdagstale Mette Frederiksen.pdf
Artikel I sommeren 2021....pdf
Sp. til I sommeren 2021....docx
"Velkommen hjem"
Læs Veteranen i sproget.pdf
Veteranen i litteraturen.pdf
ANALYSEMODEL LYRIK.docx
Brixvold 3 digte + Steffens digt.pdf
Alle har nu læst og svaret på læsespørgsmålene til "Veteranen i litteraturen"
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi kommer med fred
Hvis man skal bruge nogle rekvisitter, skal man tage dem med til jeres remediering af ét af digtene! ;)
Tag jeres roman med "Jeg er en hær"
Romanen "Jeg er en hær" af Lars Husum skal være læst! :)
Eks. på reflekterende artikel.pdf
Læs Birkeland uddrag.pdf
Læs Per Munch uddrag.pdf
Læs: Birkeland uddrag.pdf
Læs: Per Munch uddrag.pdf
Tænk over et konkret eksempel i forb. med krig, som I vil kunne bruge i jeres indledning!
I teksten af Birkeland (ligger i afleveringsrummet) fandt vi torsdag frem til pointen om, at veteranen har svært ved at tale om sine oplevelser med andre! Prøv at stille spørgsmål til den pointe!
Læs de første 3 sider af Veteranen i billeder.pdf
Aflevere stilen!! - Vi skal lave peerfeedback i timen!!!!!
Grupper til analyse af Fjendeland.docx
Læs resten af siderne (s.29 nederst - 34) af Veteranen i billeder.pdf Og besvar spørgsmålene:
folkeviser
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel 1
10-11-2024
Genaflevering 2
17-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Store følelser
Eleverne skal arbejde med fremstillinger af følelser i litteraturen. Det skal handle om følelserne kærlighed, tvivl, tab, vrede, splittelse og fremmedgørelse. Vi repeterer lyrikanalyse samt novelleanalyse. Litteraturhistorisk kommer vi forbi middelalderen, oplysningstiden og modernisme (bla. ekspressionismen). Fra dansk litteraturs kanon læses én folkevise, samt tekster af Holberg, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg og Karen Blixen.
Indhold
Kernestof:
Modulplan:
Harpens kraft.docx
SRP dansk + studieretningsfag samf + mat eller engelsk.pptx
Formidlingsopgaven SRP 2025.pptx
Folkeviser Litt.hist. Håndbog til DANSK.pdf
Holberg, Ludvig: Epistel 89 (1748) | Litteraturens huse
Forfatter Johannes V Jensen Kort og godt.docx
Ludvig Holberg epistel 89.docx
Læs i jeres bog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" siderne om Oplysningstiden - de tre første sider!!
Læs den lille tekst: Ludvig Holberg Kort og godt.docx
Johannes V. Jensen Interferens
Læs i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" siderne "1890-2000 Modernisme og realisme"
Ekspressionismen
Tom Kristensen Det blomstrende slagsmål.pdf
I læser bare lidt videre i "Litteraturhistorie på langs og på tværs" fra afsnittet "Første Verdenskrig og ekspressionisme" ca. lidt over en side inkl. Emil Noldes billede!! (under kapitlet "1890-2000: Modernisme og realisme"!!) Læsespørgsmål:
Læs teksterne til den næste aflevering! Og skriv tre konkrete eksempler ned hjemmefra, to fra teksterne og et fra enten jeres eget liv eller fra andre tekster, vi har arbejdet med i undervisningen!!
HUSK digtsamlingen Yahya Hassan og aflever den i bogkælderen
Arbejdsspørgsmål til Livet på badeværelset.docx
TIPS TIL AT SKRIVE MED EN PERSONLIG STEMME I DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL.docx
Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset.docx
Konfrontationsmodernisme - Dansk litteratur
DEN PERSONLIGE STEMME stileks. med eks..docx
Læs afsnittet "60'er-modernisme (1960-1970)" stadigvæk under det overordnede kapitel "1890-2000 Modernisme og realisme"
Arbejdsopgave-MAH-Paradisaeblerne.doc
Martin A Hansen Paradisæblerne.docx
Arbejdsplan:
Læs novellen Karen Blixen Ringen.pdf
Hvis ikke man har afleveret noget, der ligner en reflekterende artikel søndag aften, så laver man den til i dag!!!
Hvile af Peter Seeberg.pdf
Ringen indtaling 1.m4a
Ringen Indtaling 2.m4a
Læs først lige afsnittet om Paradisæblerne i Litteraturhistoriebogen og derefter om Karen Blixen!
Michael Strunge opgave SKRÅT OP.docx
Læs i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" om "Storbysmodernisme (1980-1990)" "80'er-lyrik" til afsnittet om 80'er-prosa
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel 2
02-02-2025
Genaflevering 3
16-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Nyeste tid (inkl. værk)
Forløbet har fokus på tendenserne i nyere litteratur med særlig vægt på autofiktion. Der læses forskellige repræsentative tekster/tekstuddrag (noveller og romanuddrag) og forløbet afsluttes med værklæsningen af "Hvis et menneske skulle komme forbi" af Thomas Korsgaard. Der læses i et realistisk spor om barndom, parforhold, identitet mm. I forb. med autofiktionen arbejdes der med dobbeltkontrakt, paratekst, fakta/fiktion og iscenesættelse af autenticitet.
Indhold
Kernestof:
Modulplan:
Afsnit
Det 21. årh. temaer intro.docx
Leonora Christina Skov uddrag.docx
Uddrag af Paradis først af Kristiana Stoltz 2020.docx
Blomsterdalen Niviaq Korneliussen arbejdsspørgsmål.docx
Blomsterdalen uddrag.pdf
Glenn Bech Farskibet uddrag.docx
Poul Anker Bech.docx
Kort intro til Tendenser i den nyeste litteratur.docx Læs denne tekst om tendenserne vi ser i den nyere litteratur og hvor netop en del kobler sig til de romanuddrag, vi læser!
Læs romanuddraget: Eva Tind Min Kim uddrag+ opgaver.docx
Autofiktion.docx
Værklæsning Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" skal være læst!
Læs interview med forfatteren ”Lige om lidt kommer katastrofen” (Politiken 28. januar 2017).
3s’ oversigt over forløb i danskfaget
Læs i Håndbogen til DANSK om Kommunikationsanalyse s. 176-182 inkl. opgave s.182!
Repetition dansk.docx
Mundtlig eksamen i dansk A elevoversigt.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve
10-03-2025
Selvvalgt opgave fra eksamensmateriale
27-04-2025
Mdt. afl. om autofiktion i romanuddrag
04-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637166652", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637166652", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637166652" }