Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lizza Annemone Andersen
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novellegenren (Værk)
Titel 2 Det moderne Gennembrud (periodeforløb)
Titel 3 De sociale medier
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Værklæsning "Sildig Opvågnen" af Blicher
Titel 6 Klasse! (Inkl. værk)
Titel 7 Retorik og argumentation (repetition)
Titel 8 Yahya Hassan værklæsning
Titel 9 Hjemvendt fra krig (inkl. værk)
Titel 10 Store følelser
Titel 11 Nyeste tid (inkl. værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novellegenren (Værk)


Forløbet er en indføring i novellegenrens udvikling med fokus på den klassiske, den moderne og den postmoderne novelletradition. Der læses forskellige repræsentative tekster fra det moderne gennembrud til i dag med fokus på genrebestemmelse, begivenheden og fortælleren. Der arbejdes altså med stokken-i-myretue-teorien og isbjergsteorien samt den postmoderne tendens til at lege med genren og udfordre læseren. Heri inddrages ligeledes Isers teori om de tomme pladser i teksten. I forlængelse af forløbet arbejdes der med en værklæsning: "Bavian" af Naja Marie Aidt, hvor der ligeledes fokuseres på mere generelle analysepunkter. I forløbet præsenteres forskellige læsningsmetoder, så eleverne får en bevidsthed om, hvad forskellige metoder kan bidrage med i tekstlæsning. Der tages udgangspunkt i nykritikken, mens der suppleres med elementer fra strukturalismen (aktantmodellen) og ideologikritisk læsning. Den første aflevering træner bevidstheden om hvordan man i prosastil skriver en analyse og fortolkning. Der er desuden fokus på skriveprocessen, hvilket integreres i timerne med omlagt skriftlighed. Peerfeedback anvendes i skriveprocessen. Derfor indgår der også i forløbet et skriftlighedsforløb i forbindelse med afleveringen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Exchange - presentation! 09-12-2022
Karakteristik aflevering 1 22-01-2023
Personkarakteristik i prosaform! 2 12-02-2023
Novelleanalyse afl.3 05-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det moderne Gennembrud (periodeforløb)

Eleverne skal kunne karakterisere litterære hovedværker fra perioden 1870 til ca. 1900 med betydning for udviklingen af nutidens tankegang. Der vil særligt være fokus på de fattiges levevilkår, kvindens stilling og Kirkens rolle. Dvs. de skal opnå en historisk bevidsthed og kunne demonstrere kendskab til danske repræsentative forfattere for perioden (Pontoppidan, Bang, J.P Jakobsen, Amalie Skram og Martin Andersen Nexø. De skal også kunne forholde sig til anden kunst (dvs. billedkunst). Og til de kriterier for kunstnerisk kvalitet, der er tale om, således at disse repræsentative eksempler kan placeres i perioden. Forløbet ligger også op til DHO'en hvor der vil være et fokus på de fattiges livsvilkår, kvindernes livsvilkår og arbejderbevægelsen i samspil med historiefaget.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DMG litterær artikel 30-04-2023
DHO 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De sociale medier

I dag er sociale medier en faktor, der definerer os mere, end vi selv er klar over. Her spiller teknologien en afgørende rolle for, hvem vi er, og hvordan vi lever sammen i verden, og den teknologiske udvikling online går stadigt stærkere. Derfor skal vi kigge på hvad de sociale medier gør ved vores forståelse og iscenesættelse af os selv og hinanden gennem synlige udtryk som facework og multimodalitet og i kraft af influencere.
Desuden skal vi tale om hvilke usynlige elementer, som er (med algoritmer) en del af de sociale mediers mindre forudsigelige virkelighed, og hvordan vi kan håndtere dem bedre ved at styrke vores modtagerbevidsthed. Til sidst skal vi arbejde med hvordan vi skal forstå hinanden i en ansigtsløs virkelighed, og hvad tonen betyder på de sociale medier for vores forhold til hinanden som medmennesker og for vores opfattelse af at være en del af et fællesskab. Der arbejdes med I-bogen https://socialemedier.praxis.dk/10048.
Eleverne skal kunne:

Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.
Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning.
Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Medietække med TikTok 24-09-2023
Debatterende art 1"Sociale medier og vores frihed" 15-10-2023
Genaflevering 1 29-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken

Forløbet har fokus på romantikken igennem 1800-tallet, hvor der arbejdes med repræsentative tekster af kanonforfattere: Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher og HC. Andersen. Enkelte andre forfattere nævnes eller inddrages som repræsentanter for andre forskellige strømninger, således at der samtidig skabes et overblik over strømningerne igennem romantikken. Der arbejdes primært med digtanalyse, men der arbejdes også med kunsteventyret. Der arbejdes sideløbende med læsning af litteraturhistorien med fokus på de store linjer. Her skal de kunne arbejde med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende art. 2 10-12-2023
Genaflevering 2 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning "Sildig Opvågnen" af Blicher

Denne værklæsning har fokus på læsningen af en ældre tekst (novelle), hvor der arbejdes med den upålidelige fortæller, miljø, personkarakteristik og tema. Desuden sættes den i et litteraturhistorisk perspektiv. I en mundtlig aflevering skal novellen sammenlignes med en nutidig kortfilm Under bæltestedet, der også iscenesætter trekanstdramaet, hvorved der også arbejdes med filmiske virkemidler og kortfilmens DNA.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mdt. afl. 03-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Klasse! (Inkl. værk)

I forløbet skal eleverne arbejde med litteratur, der tematiserer individets placering i samfundet og handler om, hvad klassetilhørsforhold betyder for et menneskets opvækst og liv. Der arbejdes med danske, nordiske og franske forfatterskaber fra 1980'erne og til i dag. Der vil være et fokus på oplevelseslitteratur, genrer, tematisk og sproglig analyse og skriftlige opgaver. Der skal arbejdes med en dokumentar "Testamentet" som værk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 28-04-2024
Genaflevering 3 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Retorik og argumentation (repetition)

Det korte forløb Retorik og argumentation er på den ene side en repetition af argumentationsbegreberne og på den anden side har forløbet et nærmere uddybende sprogligt fokus. Dvs. der skal arbejdes indgående med troper og figurer som stilistiske virkemidler i taler. Forløbet afsluttes med en aflevering af en analyserende artikel med et sprogligt fokus. Talerne er følgende:
-Kronprincesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag 2018
-Glenn Bechs nytårstale 2023
-Mette Frederiksens undskyldningstale 2019
-Tessas nytårstale 2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel (sprog) 01-09-2024
Genaflevering 1 15-09-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Yahya Hassan værklæsning

I forlængelse af "Klasse"-forløbet i slutningen af 2g læses Yahya Hassans digtsamling 1 "Yahya Hassan". Der er fokus på at kunne anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber, fx ordklasser, sætningsled og billedsprog med henblik på at kunne analysere digte på reflekteret vis. Desuden kobles analysen af digtsamlingen på diskussionen om, hvad klassetilhørsforhold betyder for et menneskets opvækst og liv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hjemvendt fra krig (inkl. værk)

Forløbet ‛Hjemvendt fra krig’ undersøger repræsentationer af figuren ‛krigsveteranen’ i litteratur, sprog og medier. I en stor del af 1900-tallet var aktiv dansk krigsdeltagelse på mange måder utænkelig. Danskerne – både politikerne og befolkningen – opfattede Danmark som en lille, fredelig nation, der lod de andre om at udkæmpe krigene og selv udelukkende bidrog med humanitær hjælp og fredsbevarende FN-styrker. Men verdensomvæltende begivenheder som Berlinmurens fald i 1989 og angrebene på World Trade Center og Pentagon i 2001 ændrede dette. Og fra 00’erne har danske soldater igen deltaget i hårde militære operationer. Danske soldater bliver sendt ud og vender hjem igen – sommetider med svære sår på både krop og sjæl. De fortællinger og fremstillinger, som vi møder i kunsten, kulturen og medierne om veteranen og om krig, er med til at forme vores opfattelse. Faktisk er krig og kultur to felter, der gensidigt former hinanden: Krig og konflikt er spændende og vigtigt stof for forfattere, journalister, filmskabere, dokumentarister, musikere og kunstnere, og de tekster og kunstværker, de skaber, er med til at forme den forestilling om krigen, vi bagefter har adgang til. Derfor er det vigtigt at undersøge disse tekster.
Der læses skønlitteratur og sagprosa foruden at der arbejdes med forskellige medieudtryk. Romanen "Jeg er en hær" af Lars Husum læses.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 1 10-11-2024
Genaflevering 2 17-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Store følelser

Eleverne skal arbejde med fremstillinger af følelser i litteraturen. Det skal handle om følelserne kærlighed, tvivl, tab, vrede, splittelse og fremmedgørelse. Vi repeterer lyrikanalyse samt novelleanalyse. Litteraturhistorisk kommer vi forbi middelalderen, oplysningstiden og modernisme (bla. ekspressionismen). Fra dansk litteraturs kanon læses én folkevise, samt tekster af Holberg, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg og Karen Blixen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 2 02-02-2025
Genaflevering 3 16-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyeste tid (inkl. værk)

Forløbet har fokus på tendenserne i nyere litteratur med særlig vægt på autofiktion. Der læses forskellige repræsentative tekster/tekstuddrag (noveller og romanuddrag) og forløbet afsluttes med værklæsningen af "Hvis et menneske skulle komme forbi" af Thomas Korsgaard. Der læses i et realistisk spor om barndom, parforhold, identitet mm.  I forb. med autofiktionen arbejdes der med dobbeltkontrakt, paratekst, fakta/fiktion og iscenesættelse af autenticitet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 10-03-2025
Selvvalgt opgave fra eksamensmateriale 27-04-2025
Mdt. afl. om autofiktion i romanuddrag 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer