Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorte Lolle Eiler
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Tekstanalyse (inkl VÆRK: Bavian)
Titel 3 Danmark i 1800-tallet (VÆRK: Et dukkehjem)
Titel 4 Sproghandlinger
Titel 5 Kortfilm
Titel 6 Natur tur-retur (VÆRK)
Titel 7 Intro til debatterende artikel
Titel 8 Dokumentar (VÆRK: Flugt)
Titel 9 Rap i nyere dansk hiphop
Titel 10 Rap (VÆRK)
Titel 11 Den upålidelige fortæller (VÆRK)
Titel 12 Sprog og magt
Titel 13 Fortællende journalistik
Titel 14 Forvandlinger og fordoblinger
Titel 15 Eksistentialisme
Titel 16 Optakt til SRP: akademisk skrivning + metoder
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Hvordan får man ret? Og hvorfor kan nogle mennesker virke utroligt overbevisende, selvom vi VED, at de tager fejl? I dette forløb dykker vi ned i danskfagets sproglige aspekt, og undersøger retorik og argumentation.
Forløbet baserer sig særligt på siderne 150 - 167 i "Håndbog til dansk", samt analysemodellen s. 306 - 307.

Mål med forløbet er, at du:
1) Kender og kan anvende en analysemodel til retorisk analyse af taler
2) Kan bruge din viden om taler til selv at holde en retorisk vellykket tale.

Vigtige begreber i forløbet:
Tre talegenrer: Informativ, Politisk, Lejlighedstalen
Ciceros pentagram
Disposition:Indledning, Midterdel; sagsfremlæggelse og argumentation, Afslutning
Appelformer
Etos (forventningsetos, situationsetos), Logos, Patos•
Argumentation
Toulmins argumentationsmodel
Påstand, Belæg, Hjemmel
Udvidet argumentationsmodel
Rygdækning, Gendrivelse, Styrkemarkør, Argumenttyper, Fejltyper og argumentationskneb, Ordvalgsargumenter

Læste tekster
"Ølkassetale" Selma Montgomery (2021)
"Tale til Godhavnsdrengene" Mette Frederiksen (2019)
"Nytårstale" Glenn Bech (2023)

Udleveret analysemodel: Analysemodel, taler (Fra Håndbog til dansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tekstanalyse (inkl VÆRK: Bavian)

Gennem læsningen af Naja Marie Aidts novellesamling "Bavian" (2006) stifter eleverne bekendtskab med relevante begreber og værktøjer til tekstanalyse af fiktion med fokus på novellen som genre.

Skriftlig aflevering: analyse af selvvalgt novelle (4 valgmuligheder) inklusiv perspektivering til en anden novelle fra samlingen.

Begreber:
Tematik
Genre (novellegenren; moderne/klassisk)
Personkarakteristik (direkte/indirekte)
Miljøbeskrivelse
Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
Fortællertyper
Tomme pladser
Senmodernitet

De 15 noveller i samlingen er:

Bulbjerg
Søndag
Bryllupsrejse
Solbær
Torben og Maria
Stjernehimmel
Hun græder ikke
Slik
Store træers grønne mørke
Tur i bil
Konference
Afbrydelse
Kvinden i baren
Sår
Myggestik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i 1800-tallet (VÆRK: Et dukkehjem)

Et kort forløb som optakt til DHO om borgerskab, familieliv og arbejderklassen i 1800-tallets Danmark.

Forløbet i dansk tager udgangspunkt i det moderne gennembrud. Der kigges kort tilbage på romantikken og biedermeier gennem malerier, så eleverne får en forståelse for det litterære paradigmeskifte, der finder sted i 1870erne.
Der er fokus på køn og klasse.
Vi besøger Nationalmuseets klunkehjem og Statens museum for kunst med rundvisning med fokus på det moderne gennembrud.

Tekster:
Georg Brandes, uddrag fra Emmigrantlitteraturen
Uddrag fra Pelle Erobreren  (Martin Andersen Nexø 1906)
Ane-Mette (Henrik Pontoppidan 1887)
Et Dukkehjem (Henrik Ibsen, 1879) (VÆRK)

Maleri:
Udslidt (LH.A. Brendekilde, 1889)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sproghandlinger

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til sproghandlingernes betydning i en kommunikationssituation. Derudover stiller vi skarpt på høflighedsprincipperne samt samarbejdsprincippernes maksimer som centrale elementer i samtalen, og inddrager i den forbindelse desuden begreber som facework og op- og nedtoninger.

Overordnet set arbejdes der i forløbet med sproghandlingernes betydning for vellykket kommunikation. Sproghandlingsteorien anvendes til analyser af forsk. tekstuddrag (se nedenstående materiale)

Begreber:
- Samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, kvalitet)
- Op- og nedtoninger
- Direkte og indirekte sproghandlinger
- Sproghandlingstyper (regulerende, informerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, rituelle, samtalestrukturerende)
- Facework (facebevarende, faceopbyggende, facetruende, facekrænkende)

Tekster:
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
Helle Helle "Tirsdag nat" 2000
Kortfilm: "Under bæltestedet" (Alexander Kølpin: 2006)

Andet materiale:
Klip af filmen "Kærlighedens smerte", 1992
Klip af serien "Klovn, Troldmanden fra Frederiksberg", 2005
Klip af filmen "Blinkende lygter" 2000
Klip af interview, Iben Maria Zeuthen & Ghita Nørby: https://www.facebook.com/watch/?v=2219353874795791

God kort oversigt over de vigtigste sproghandlinger:
https://ap-semantikogpragmatik.praxis.dk/10004
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kortfilm

Forløb: Kortfilm

Forløbet er et kortere forløb, hvis hovedformål er at introducere filmiske virkemidler.
Forløbet er et analytisk tilrettelagt forløb, hvor det handler om at bruge tillærte begreber på filmmateriale.

Forløbet indeholder en skriftlig opgave på 3 fordybelsestimer, der træner analyse af medieklip.

Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Genretræk, kortfilm
Raskins 7 parametre
Filmiske virkemidler: billedbeskæring, vinkler, klipning, perspektiv, belysning, farver, lyd, symbolik, set-up, pay-off

Materiale/værktøjer:
Krydsfelt s. 330-338 (eller her: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/?id=307&L=0&loopRedirect=1)
- Ung mand falder (Martin de Thurah, 2007) som illustration på filmiske virkemidler.

Kortfilm set i forløbet:
- Trekanter af lykke (Jannik Dahl Pedersen efter manuskript af Mie Skjoldemose Jakobsen, 2014)
- Ude i skoven (Lisa Svelmøe, 2013)
- De nye lejere (Anders Thomas Jensen, 1996)
- Kuppet (Dennis Petersen, Frederik Nørgaard, 2000)
- 9 Meter (Anders Walter, 2012)

Hjemmesider brugt i forløbet:
Teori om kortfilm:
https://studio.youtube.com/video/2dCET9y5_Q0/edit
Begreber til analyse:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmens-grundelementer
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/location
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/rekvisitter
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm

Forløbet vurderes til ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Natur tur-retur (VÆRK)

Forløbet indledes med værklæsning af Erlands Loes Doppler (2004).
Forløbet indeholder nedslag i romantikken med fokus på universalromantikken, og vi har set på nyere litteratur, der indeholder økokritik. Der læses med fokus på fremstilling af naturen.
Derudover arbejdes der med begreber til digtanalysen.

Læste tekster:

Doppler (Erland Loe, 2004)
Oehlenschlager Morgenhimmel 1802
Christian Winther - jeg kom til skovens bolig 1860
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Theis Ørntoft: Jeg analyserer samfundene (2014)

Eleverne har i grupper arbejdet med et af følgende digte:
Thorkild Bjørnvig - Skovene (1990)
Inger Christensen - Alfabet (uddrag A-G) (1981)
Michael Strunge- Plasticsolen (1981)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Intro til debatterende artikel

Skriftlighedsforløb med fokus på genren "Den debatterende artikel". Forløbet starter med fokus på redegørelse hvor der tages udgangspunkt i artikler knyttet til forløbet "Natur-retur". Derefter stilles der skarpt på den diskuterende og debatterende del med udgangspunkt i en klassedebat med grund i dokumentarforløbet og ud fra emnet "Etik i dokumentarisme".
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar (VÆRK: Flugt)

Vi arbejder med dokumentarfilm. I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
-          de 5 dokumentarfilmstyper: forklarende, observerende, deltagende, performative & poetiske
-          forskelle mellem fakta og fiktion
-          autenticitetsmarkører (faktakoder) samt hvilken effekt de har i en given produktion
-          diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner

Begreber fra tidligere forløb om filmtekniske begreber inddrages løbende.


Eleverne har arbejdet med følgende dokumentarer:

Vilde vidunderlige Danmark, ræveklippet, (DR, 2020)
Omaha Beach (America the Story of Us: D-Day Invasion | History Channel, 2012) sat overfor fiktionsfilmen Saving Private Ryan (Spielberg, 1998)

DR3-dokumentaren: Eleverne har selv valgt om de har set:

Prinsesser på blokken
Hård udenpå

Flugt (Jonas Poher Rasmussen, 2021 VÆRK)

Forløbet afsluttes med at eleverne selv producerer minidokumentarer i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rap i nyere dansk hiphop

Kort, sprogligt forløb. Eleverne introduceres til hiphoppens grundelementer og en kort historisk intro.

Forløbet har fokus på genrer og sproglige virkemidler, og vi har arbejdet med:

- rimtyper og rimstrukturer
- rapperens positionering.
- det lyriske jeg
- tekstens rum
- sproglige virkemidler (retoriske figurer, ordlege, -lekter, semantiske skemaer)
- genrer (festrap, statusrap, legende rap, politisk rap og gangsterrap)

Der er arbejdet med følgende tekster:

I grupper:
Jooks: Ny dag (2009)
Mowgli: Topkarakter (2021)
Tessa: Blæstegnen: (2020)
Ukendt Kunstner: Neonlys (2013)
Guldgruppen: Hvor vi kommer fra (2009)

Fælles:
S!vas D.A.U.D.A (2013)

Vi brugt begreber og model fra dokumentet "At analysere hiphoptekster" baseret på Jan Aasbjergs bog "Det sprog til et beat"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den upålidelige fortæller (VÆRK)

Litterært forløb
I dette korte forløb undersøges den upålidelige jegfortæller med udgangspunkt i og med særligt fokus på værklæsning af "Sildig Opvaagnen". Vi kommer her også ind på Biedermeier og poetisk realisme. Derudover læser vi et par nyere tekster med upålidelige jegfortællere.

Værklæsning: Steen Steensen Blichers "Sildig Opvaagnen" (1828).
Medina: Kun for mig (2009)
Martha Flyvholm Tode: "Tomatsuppe" (2017)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sprog og magt

Diskurs
Nodalpunkt
Ækvivalenskæde
Konnotationer
Hegemonisk diskurs
Antagonistisk diskurs (eller moddiskurs)
Flydende betegner


Tekster.
George Bush' tale til nationen 7/10-2001
Citat fra: Osama Bin Ladens tale, oversat og bragt i Berlingske Tidende d. 16/4-2004
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature Conservation International (CI) (2014) https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Trykte reklamer med fokus på kønsdiskurser (udleveret powerpoint)

Eleverne har i grupper arbejdet med:
Forskellige reklamebilleder med fokus på diskurser om køn
InterFlora-reklamer: https://www.youtube.com/watch?v=KuVw91D8pH4
https://www.youtube.com/watch?v=95xWzslP0Cg
Oddset-reklamer: https://www.youtube.com/watch?v=e7v_6wlPjeE
Spies ”Do it for Denmark”: https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g&t=3s
Elgiganten: https://www.youtube.com/watch?v=MFIpaIWSHFI
Gillette:  https://www.youtube.com/watch?v=Yx-L9SxKxPM
https://www.youtube.com/watch?v=OAkVDCqVY6w
McDonalds: https://www.youtube.com/watch?v=V0d8PwZShwA
Jemogfix: https://www.youtube.com/watch?v=Ar-qCK24rWg
Always: https://www.youtube.com/watch?v=dxrPeFKtUwQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fortællende journalistik

Kort forløb med fokus på fortællende journalistik. Vi genopfrisker begreber fra grundforløbet om den traditionelle nyhedsartikel. Vi ser på genretræk fra den fortællende journalistik med fokus på:
Faktakoder (autenticitetsmarkører)
Fiktionskoder
Journalistens rolle
Fortælletekniske virkemidler
Fortællingens sproglige udtryk

Tekster læst i forløbet:
Johannes V. Jensen: Verdens-Udstillingens Ofre (Social-Demokraten, 1900)
Herman Bang: Branden (National Tidende, 1884)
Jan Lund: 200.000 civile er fanget i Mariupol (Jyllandsposten, 2022) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Bo Søndergård, Mads Nissen: Toget, der ruller ud fra banegården
i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (Politiken, 2022)
Nanna Nørby Hansen: Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer' (dr.dk, 2023) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Anders Legarth Schmidt: Ny pige på psyk kalder personalet »fucking røvhuller« og slukker rutineret smøgen på sin håndryg (Politiken, 2020)
Ritzau: ”Flere børn og unge behandles med tvang i psykiatrien” (29/11-2021)

I forløbet har vi brugt en udleveret analysemodel: "Analysemodel, fortællende journalistik 3t.docx"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forvandlinger og fordoblinger

Litteraturhistorisk oversigtsforløb med vægt på kanonforfattere. Gennem læsning af en række - primært ældre - tekster undersøges forvandlings- og fordoblingsmotiver. Hvordan kan psykiske tilstande få konkret form gennem forvandling eller fordobling? I forbindelse med beløbet berøres: Folkevise, folkeeventyr, kunsteventyr, oplysningstid, romantik, romantisme og realisme/modernisme.
I arbejdet med folkeeventyret har vi berørt forskellige danskfaglige metodiske tilgange til teksten (treakter-model, aktantmodel, historisk læsning, psykologisk læsning)

Tekster læst i forløbet:

Folkevise: Jomfru i fugleham
Folkeeventyr: Prins Hvidbjørn
Ludvig Holberg: Forsvar for maskerade (1750)
Steen Steensen Blicher: Marie - en beretning fra Vesterhavet, uddrag (1836)
B.S. Ingemann: Selv-citationen (1847)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
Karen Blixen: De Blå øjne (1942)
Iben Krogsdal: "Per 2" (2011)

Litterære perioder omtalt i forløbet med sidehenvisninger til Brug Litteraturhistorien:
Oplysningstid s. 46-47 + 49-50
Romantik s. 61- 73
Romantisme s. 77-81
Poetisk realisme s. 78
Mellemkrigstid s.145-150

Teori:
Håndbog til dansk s. 74 - 76 om folkeeventyr
Brug Litteraturhistorien s. 13-24 om folkeviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentialisme

I dette forløb vil vi læse en række skønlitterære tekster og i vores læsning gøre brug af en eksistentialistisk grundmodel (fra "Eksistentialisme i dansk s. 99). Vi har fokus på Kierkegaards stadielære og Camus eksistentialisme med  med vægt på de tre valg og det absurde, samt hans fortolkning af Sisyfosmyten.  
Vi vil undersøge, hvordan de læste tekster på forskellige måder forholder sig til eksistentielle temaer med fokus på Kierkegaard og Camus.

Tekster læst i forløbet:

Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Tom Kristensen: "Angst" (uddrag, 4 strofer) (1930)
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916) SVENSK
Klaus Rifbjerg "Det er blevet os pålagt" (1960)
DR3: Limbo – når sabbatår er fucked (afsnit 1, udgivet for DR 2019)  
Martin A. Hansen: ”Roden" (1955)
Peter Seeberg: ”Hvile” (1962)
Anders Bodelsen: "Alt er tilladt" (1965)
Jens Blendstrup "Manden, der blandt andet var en sko" (2000)
Suspekt: "Proletar" (2007)
Teaterforestillingen "Menneskekryb" sat op på Nørrebro teater mart 2025 af instruktør Niels Erling på baggrund af Insektliv af Josef Čapek, Karel Čapek (1921)

Teori:
Henriksen, Liselotte: "Eksistentialisme i dansk" 2017, Systime s. 9-26, 40-45 + s. 99.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Optakt til SRP: akademisk skrivning + metoder

Som optakt til SRP gennemfører eleverne et kort kursus i akademisk skrivning med fokus på sprogligt leje, afsnitsinddeling samt formalia. Vi ser også på danskfaglige metoder.
Derudover læses der tekster om + eksempler på SRPens forskellige dele med udgangspunkt i bogen "Sådan skriver du SRP" samt skolens skrivemetro.

Forløbet vurderes til ca. 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition

Relevante dokumenter ligger på modulet d. 14/5 under "præsentationen"

Onlinesider brugt i undervisningen og som eleverne må tilgå under eksamen:

ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer