Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Dorte Lolle Eiler
Hold
2022 DA/t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation
Titel 2
Tekstanalyse (inkl VÆRK: Bavian)
Titel 3
Danmark i 1800-tallet (VÆRK: Et dukkehjem)
Titel 4
Sproghandlinger
Titel 5
Kortfilm
Titel 6
Natur tur-retur (VÆRK)
Titel 7
Intro til debatterende artikel
Titel 8
Dokumentar (VÆRK: Flugt)
Titel 9
Rap i nyere dansk hiphop
Titel 10
Rap (VÆRK)
Titel 11
Den upålidelige fortæller (VÆRK)
Titel 12
Sprog og magt
Titel 13
Fortællende journalistik
Titel 14
Forvandlinger og fordoblinger
Titel 15
Eksistentialisme
Titel 16
Optakt til SRP: akademisk skrivning + metoder
Titel 17
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation
Hvordan får man ret? Og hvorfor kan nogle mennesker virke utroligt overbevisende, selvom vi VED, at de tager fejl? I dette forløb dykker vi ned i danskfagets sproglige aspekt, og undersøger retorik og argumentation.
Forløbet baserer sig særligt på siderne 150 - 167 i "Håndbog til dansk", samt analysemodellen s. 306 - 307.
Mål med forløbet er, at du:
1) Kender og kan anvende en analysemodel til retorisk analyse af taler
2) Kan bruge din viden om taler til selv at holde en retorisk vellykket tale.
Vigtige begreber i forløbet:
Tre talegenrer: Informativ, Politisk, Lejlighedstalen
Ciceros pentagram
Disposition:Indledning, Midterdel; sagsfremlæggelse og argumentation, Afslutning
Appelformer
Etos (forventningsetos, situationsetos), Logos, Patos•
Argumentation
Toulmins argumentationsmodel
Påstand, Belæg, Hjemmel
Udvidet argumentationsmodel
Rygdækning, Gendrivelse, Styrkemarkør, Argumenttyper, Fejltyper og argumentationskneb, Ordvalgsargumenter
Læste tekster
"Ølkassetale" Selma Montgomery (2021)
"Tale til Godhavnsdrengene" Mette Frederiksen (2019)
"Nytårstale" Glenn Bech (2023)
Udleveret analysemodel: Analysemodel, taler (Fra Håndbog til dansk)
Indhold
Kernestof:
Ølkassetale ved Ungdommens Folkemøde (med linjenummer) (1).pdf
Appelformer_ Uddrag 3 taler.docx
Billeder til appelformer (1).docx
Håndbog til dansk (1).pdf
Stiletter er bedre end flade sko
x er bedre end y (1).pdf
Du skal have styr på de begreber, vi har arbejdet med ind til videre i forløbet. Jeg har lavet et minilex til jer, som I kan udfylde. Så kan I se, hvad vi har arbejdet med ind til videre.
Minileksikon retorik og argumentation.docx
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene 2019 med afsnit.docx
De fire p'er..docx
De fire p'er.docx
Læs dokumentet "De fire p'er". Opgaven med Mette Frederiksens tale bruges i modulet. Vi ses!!
De fire a.docx
Analysemodel, taler.docx
Læs dokumentet "De fire a'er" Spring øvelserne i de grønne bokse over. De laves i modulet. Vi ses!
De fire a'er - tekst og øvelser.docx
Nytårstalen som genre.docx
Læs det vedhæftede dokument. Øvelserne laves i timen. Vi ses!
De tre e'er og t'et - tekst og øvelser.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tekstanalyse (inkl VÆRK: Bavian)
Gennem læsningen af Naja Marie Aidts novellesamling "Bavian" (2006) stifter eleverne bekendtskab med relevante begreber og værktøjer til tekstanalyse af fiktion med fokus på novellen som genre.
Skriftlig aflevering: analyse af selvvalgt novelle (4 valgmuligheder) inklusiv perspektivering til en anden novelle fra samlingen.
Begreber:
Tematik
Genre (novellegenren; moderne/klassisk)
Personkarakteristik (direkte/indirekte)
Miljøbeskrivelse
Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
Fortællertyper
Tomme pladser
Senmodernitet
De 15 noveller i samlingen er:
Bulbjerg
Søndag
Bryllupsrejse
Solbær
Torben og Maria
Stjernehimmel
Hun græder ikke
Slik
Store træers grønne mørke
Tur i bil
Konference
Afbrydelse
Kvinden i baren
Sår
Myggestik
Indhold
Kernestof:
Resuméark Bavian (2019).docx
Novellegenren.pptx
I dag starter vi på et nyt forløb. Som lektie kan du tænke over, hvad du egentligt ved om noveller. Og tag gerne en blyant eller kuglepen med.
Arbejdsark til Myggestik og Bulbjerg.docx
Læs de to noveller. Husk at skrive resuméer undervejs. Det får I ikke tid til i dagens modul
Afsnit
Arbejdsark til personkarakteristik.docx
Personkarakteristik (1).pptx
Læs de to noveller "Torben og Maria" og "Sår". I skal skrive superkorte resumeer af novellerne (max 4 sætninger pr novelle) - dem skal vi arbejde med i modulet i dag.
Periodenoter Med Tiden s. 333-337.pdf
Noteark_periodenoter Med Tiden 90erne.docx
Læs novellen "Hun græder ikke" + det vedhæftede dokument om fortællertyper. Du kan ignorere opgaverne i toppen af dokumentet, men tænk over, hvad du allerede ved om fortællere, og kan du finde ud af hvilke type fortællere, der er på spil i de 4 tekst
Lektie til fortællertyper (1).docx
Tjek dine noter fra sidst. Vi arbejder videre med fortælleforholdene i dag, og du skal bruge al din viden fra sidste modul.
Obs! De, der ikke var tilstede i går, kan prøve at læse op på følgende begreber, vi arbejdede med:
Arbejdsark til Søndag (halvklasse).docx
Læs "Tur i bil" (husk at skrive resumé) + læs periodenoterne og udfyld arket, hvis du ikke nåede det i modulet i sidste uge.
Semantiske skemaer, dansk
Læs de to noveller "Kvinden i baren" og "Store træers grønne mørke"
Til i dag skal I have læst: Bryllupsrejse, Konference, Stjernehimmel, Afbrydelse.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i 1800-tallet (VÆRK: Et dukkehjem)
Et kort forløb som optakt til DHO om borgerskab, familieliv og arbejderklassen i 1800-tallets Danmark.
Forløbet i dansk tager udgangspunkt i det moderne gennembrud. Der kigges kort tilbage på romantikken og biedermeier gennem malerier, så eleverne får en forståelse for det litterære paradigmeskifte, der finder sted i 1870erne.
Der er fokus på køn og klasse.
Vi besøger Nationalmuseets klunkehjem og Statens museum for kunst med rundvisning med fokus på det moderne gennembrud.
Tekster:
Georg Brandes, uddrag fra Emmigrantlitteraturen
Uddrag fra Pelle Erobreren (Martin Andersen Nexø 1906)
Ane-Mette (Henrik Pontoppidan 1887)
Et Dukkehjem (Henrik Ibsen, 1879) (VÆRK)
Maleri:
Udslidt (LH.A. Brendekilde, 1889)
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembruds temaer (1).docx
Arbejdsspørgsmål til emigrantlitteraturen.docx
Georg brandes om de 4 emner.pdf
Romantikken.pptx.pdf
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Brandes indledning til emigrantlitteraturen.docx
Arbejdsspørgsma_l til Ane-Mette og maleriet udslidt (1).docx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890
Oplæsning af novellen i 2 dele (Du kan sætte den op til 1.25 afspilningshastighed - der kan man stadig sagtens følge med. Ved 1.5 går det ikke så godt) Følg gerne med i teksten mens du lytter.
Ane-Mette (DHO opgave 2).doc
Arbejdsspørgsma_l til uddrag af Pelle Erobreren (1).docx
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Uddrag Pelle Erobreren (DHO opgave 1).docx
Et Dukkehjem.pdf
Introduktion til Ibsen og dramaet 1j.pptx.pdf
Arbejdsspørgsma_l til Et dukkehjem 1 akt.docx
Ordliste:
Lydbog, instruks:
VIGTIG INFO!
Arbejdsspørgsmål 3. akt Et Dukkehjem.docx
Arbejdsspørgsmål 2.akt Et Dukkehjem.docx
Et dukkehjem (2. og 3. akt)
Læs 2. akt af Et dukkehjem (s. 39-67)PS: I må gerne læse resten af bogen. Vi kommer til at arbejde med hele stykket næste år, så før eller siden skal den læses :)
Valg af DHO 1t
Dagens lektie 1: Læs om DHO'en (igen) her: 1t DHO 2023.pdf
Dagens lektie 2: Skim dokumentet her, så du ved, hvad det indeholder: Sprog-og-retsskrivning-tips-DHO.docx
DHO 1t 2023 vigtige datoer og oplysninger.pptx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sproghandlinger
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til sproghandlingernes betydning i en kommunikationssituation. Derudover stiller vi skarpt på høflighedsprincipperne samt samarbejdsprincippernes maksimer som centrale elementer i samtalen, og inddrager i den forbindelse desuden begreber som facework og op- og nedtoninger.
Overordnet set arbejdes der i forløbet med sproghandlingernes betydning for vellykket kommunikation. Sproghandlingsteorien anvendes til analyser af forsk. tekstuddrag (se nedenstående materiale)
Begreber:
- Samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, kvalitet)
- Op- og nedtoninger
- Direkte og indirekte sproghandlinger
- Sproghandlingstyper (regulerende, informerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, rituelle, samtalestrukturerende)
- Facework (facebevarende, faceopbyggende, facetruende, facekrænkende)
Tekster:
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
Helle Helle "Tirsdag nat" 2000
Kortfilm: "Under bæltestedet" (Alexander Kølpin: 2006)
Andet materiale:
Klip af filmen "Kærlighedens smerte", 1992
Klip af serien "Klovn, Troldmanden fra Frederiksberg", 2005
Klip af filmen "Blinkende lygter" 2000
Klip af interview, Iben Maria Zeuthen & Ghita Nørby:
https://www.facebook.com/watch/?v=2219353874795791
God kort oversigt over de vigtigste sproghandlinger:
https://ap-semantikogpragmatik.praxis.dk/10004
Indhold
Kernestof:
Sproghandlinger.pdf
op- og nedtoning.pdf
Minilex.sproghandling.docx
Velkommen tilbage fra ferie! Så går vi i gang med 2g. Det glæder jeg mig til :) Vi starter året ud med et nyt forløb: Sproghandlinger. Vi kiggede lidt på det sidste år, så vi starter med lidt genopfriskning.
OBS: Lektier: Hent de 3 dokumenter derhjemme. Skolens net er ikke for stabilt :)
Lektie: Læs dokumentet om op+nedtoning og skriv noter i minilex (til og med "indirekte sprogbrug")
Hvis du ikke var tilstede fredag, skal du OGSÅ læse dokumentet "sproghandlinger" + skrive noter i minilex. Begge dokumenter ligger på fredagens modul
Sikkerhedssele.pdf
Analyserende artikel -indledning og analyseafsnit.docx
Læs om samarbejdsprincippet og skriv noter i minilex (du bør have noter til og med "kvalitet" efter dagens lektie)
Samarbejdsprincippet.pdf
Genlæs jeres noter om Goffman (fra Lines timer!) Vi skal snakke om facework i dag
Facework, Scheuer.PDF
Klovndialog 2t.doc
Ingen lektier. I kan bruge tiden på jeres skriftlige aflevering til i mandags :D
Skriveskabelon Sikkerhedssele.docx
Lektier: Tjek dine noter. Vi har læst al teori til forløbet. Har du styr på det hele? Ellers skriv spørgsmål ned og tag dem med til modulet.
Arbejdsark, Ung mand falder (kortfilm).docx
Lektier: Læs dokumentet her: Oversigt over filmiske virkemidler.docx Og se videoen her: https://youtu.be/3yf_DCsOAfY Den går i dybden med et af punkterne, nemlig klipning.
Lektie: Hent google slides til din mobil! Det skal I bruge i næste uge
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kortfilm
Forløb: Kortfilm
Forløbet er et kortere forløb, hvis hovedformål er at introducere filmiske virkemidler.
Forløbet er et analytisk tilrettelagt forløb, hvor det handler om at bruge tillærte begreber på filmmateriale.
Forløbet indeholder en skriftlig opgave på 3 fordybelsestimer, der træner analyse af medieklip.
Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Genretræk, kortfilm
Raskins 7 parametre
Filmiske virkemidler: billedbeskæring, vinkler, klipning, perspektiv, belysning, farver, lyd, symbolik, set-up, pay-off
Materiale/værktøjer:
Krydsfelt s. 330-338 (eller her:
https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/?id=307&L=0&loopRedirect=1
)
- Ung mand falder (Martin de Thurah, 2007) som illustration på filmiske virkemidler.
Kortfilm set i forløbet:
- Trekanter af lykke (Jannik Dahl Pedersen efter manuskript af Mie Skjoldemose Jakobsen, 2014)
- Ude i skoven (Lisa Svelmøe, 2013)
- De nye lejere (Anders Thomas Jensen, 1996)
- Kuppet (Dennis Petersen, Frederik Nørgaard, 2000)
- 9 Meter (Anders Walter, 2012)
Hjemmesider brugt i forløbet:
Teori om kortfilm:
https://studio.youtube.com/video/2dCET9y5_Q0/edit
Begreber til analyse:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmens-grundelementer
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/location
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/rekvisitter
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm
Forløbet vurderes til ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Richard Raskins syv parametre om kortfilm (1).docx
Kortfilm - Teori
2. modul_ Trekanter af lykke -arbejdsspørgsmål.docx
Ingen lektier :)
Trekanter af Lykke // Triangles of Happiness
Arbejdsark 9 meter LC (1) (1).docx
Oversigt over filmiske virkemidler.docx
Lektie 1) Se (mindst!) 2 film fra listen her: 3. modul, lektie_ Kortfilm, et udvalg.docx Skriv i elevfeedback 3 pointer om handlingen + 3 pointer om filmiske virkemidler (til hver film)
Lektie 2) Læs her om filmen, vi skal se i dag:
Afsnit
Lektie: Læs her om den analyserende artikel med mediefokus: Metro-fagene - Mediefagligt-fokus
3. modul_ Kortfilmsløb (1).docx
Noteark til under bæltestedet (1).docx
Arbejdsspørgsmål.Under Bæltestedet (2).docx
Tjek op på begreberne fra forløbet. Vi laver en form for afrunding i dag.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Natur tur-retur (VÆRK)
Forløbet indledes med værklæsning af Erlands Loes Doppler (2004).
Forløbet indeholder nedslag i romantikken med fokus på universalromantikken, og vi har set på nyere litteratur, der indeholder økokritik. Der læses med fokus på fremstilling af naturen.
Derudover arbejdes der med begreber til digtanalysen.
Læste tekster:
Doppler (Erland Loe, 2004)
Oehlenschlager Morgenhimmel 1802
Christian Winther - jeg kom til skovens bolig 1860
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Theis Ørntoft: Jeg analyserer samfundene (2014)
Eleverne har i grupper arbejdet med et af følgende digte:
Thorkild Bjørnvig - Skovene (1990)
Inger Christensen - Alfabet (uddrag A-G) (1981)
Michael Strunge- Plasticsolen (1981)
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb i dag! I får et par bøger med hjem, så hav plads i tasken
Modul 2 inde_ Personkarakteristik.docx
Modul 2 ude_Norsk sprog.docx
Teksten, I skal læse højt (på norsk!) ude: Erlend Loe - Doppler på norsk (2004) .pdf
Læs Doppler til midt s. 66. Husk at tage bogen med!
Læs (mindst) til og med s. 107. Vær opmærksom på at hele bogen skal være læst færdig til næste uge. Husk at tage bogen med til modulet!
CITATØVELSE.DOPPLER (1).docx
2t CITATØVELSE.DOPPLER.docx
Afsnit
Obs: Du skal have læst hele Doppler til i dag. Hav bogen med til modulet!
Lektier: Husk hvad I har aftalt i grupperne. Og husk bogen!! Den skal I helt sikkert bruge i dagens arbejde.
I får 10 min. til lige at koordinere og så går vi i gang med jeres fremlæggelser. Husk talepapir, så I ikke står med computerne fremme.
Christian Winther - jeg kom til skovens bolig 1860 (1) (1).docx
Oehlenschlager Morgenhimmel 1802 (1) (1).docx
Du har en bog derhjemme, der hedder "Litteraturen på langs og på tværs". Den skal du finde frem. Du skal læse lektier i den. Se her:
Arbejdsark_romantikkens natursyn - 2t.docx
Thorkild Bjørnvig - Skovene (1990).pdf
Christensen - Alfabet (1981) (uddrag A-G).pdf
Strunge - Plasticsolen 1981.pdf
Natursyn før og nu (1).pptx.pdf
Lektier: Lav gruppearbejdet fra gårsdagens modul færdigt.
Theis Ørntoft - af Digte 2014 (1).docx
Læs artiklen, hvis du ikke nåede det sidst. VI HAR ALLE EN FORNEMMELSE AF, AT JORDEN RYSTER - artikel (1).pdf
Hav noterne med fra gruppearbejdet sidst.
Diskussion i den debatterende artikel.docx
Kan litteraturen redde klimaet.docx
Hvis du ikke har fået det gjort, så er det sidste chance: LÆS så den artikel! VI HAR ALLE EN FORNEMMELSE AF, AT JORDEN RYSTER - artikel (1).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Intro til debatterende artikel
Skriftlighedsforløb med fokus på genren "Den debatterende artikel". Forløbet starter med fokus på redegørelse hvor der tages udgangspunkt i artikler knyttet til forløbet "Natur-retur". Derefter stilles der skarpt på den diskuterende og debatterende del med udgangspunkt i en klassedebat med grund i dokumentarforløbet og ud fra emnet "Etik i dokumentarisme".
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentar (VÆRK: Flugt)
Vi arbejder med dokumentarfilm. I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
- de 5 dokumentarfilmstyper: forklarende, observerende, deltagende, performative & poetiske
- forskelle mellem fakta og fiktion
- autenticitetsmarkører (faktakoder) samt hvilken effekt de har i en given produktion
- diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner
Begreber fra tidligere forløb om filmtekniske begreber inddrages løbende.
Eleverne har arbejdet med følgende dokumentarer:
Vilde vidunderlige Danmark, ræveklippet, (DR, 2020)
Omaha Beach (America the Story of Us: D-Day Invasion | History Channel, 2012) sat overfor fiktionsfilmen Saving Private Ryan (Spielberg, 1998)
DR3-dokumentaren: Eleverne har selv valgt om de har set:
Prinsesser på blokken
Hård udenpå
Flugt (Jonas Poher Rasmussen, 2021 VÆRK)
Forløbet afsluttes med at eleverne selv producerer minidokumentarer i grupper.
Indhold
Kernestof:
Tip 13 om dokumentargenrerne.docx
Lektie: Læs dokumentet her om de 5 typer af dokumentarfilm, vi kommer til at arbejde med: Dokumentarfilmstyper.docx.pdf
OBS! Tag høretelefoner med. I skal se en masse klip i dagens modul :)
Arbejdsark Ræve-klip (2g).docx
Ingen lektier, hvis du har styr på de 5 dokumentarfilmstyper. Ellers må du lige læse dokumentet fra sidste modul eller din noter igen.
Læs dokumentet her (Obs! Det er lidt langt, så start i god tid) Hvad er en dokumentar.pdf Svar undervejs på følgende spørgsmål (læg på elevfeedback)
2t Arbejdsark om autenticitetsmarkører_ Omaha Beach (3).docx
noter Hvad er en dokumentar.pptx
Arbejdsark til dokumentar Hård Prinsesser (1).docx
Læs dokumentet her. Vælg, hvilken af de to dokumentarer, du vil se i dagens modul og skriv det på elevfeedback. Hvis du vil nå at se dem begge, kan du se den anden derhjemme: DR public service + P3 dokumentar.docx
OBS: Hvis du ikke var til stede sidst er det en RIGTIG god idé at du laver arbejdsarket fra sidste modul (Vilde vidunderlige Danmark). Der ligger et link i toppen af arbejdsarket til klippet, der skal arbejdes med.
Analyse af filmiske virkemidler på skrift 2g.pptx
Lektier: Filmleksikons-jumble.docx
Lektie 1: Åbn og læs notearket her på forhånd: Noteark Flugt (2).docx ALLE skal tage noter selv i den nederste del. I den øverste del har I ET fokus. Se her hvad du skal tage noter til:
Lektie 2: Læs her: God baggrundsviden før filmen:
Plan
Afsnit
I skal være klar til at fremlægge i dag
Minidokumentar (1).docx
Kort lektie: Se filmen her (10 min) FEMO - Fire veje til filmiske frames: FEMO - Fire veje til filmiske frames Skriv hvad FEMO betyder på elevfeedback. Evt med lidt noter til hvert punkt.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Rap i nyere dansk hiphop
Kort, sprogligt forløb. Eleverne introduceres til hiphoppens grundelementer og en kort historisk intro.
Forløbet har fokus på genrer og sproglige virkemidler, og vi har arbejdet med:
- rimtyper og rimstrukturer
- rapperens positionering.
- det lyriske jeg
- tekstens rum
- sproglige virkemidler (retoriske figurer, ordlege, -lekter, semantiske skemaer)
- genrer (festrap, statusrap, legende rap, politisk rap og gangsterrap)
Der er arbejdet med følgende tekster:
I grupper:
Jooks: Ny dag (2009)
Mowgli: Topkarakter (2021)
Tessa: Blæstegnen: (2020)
Ukendt Kunstner: Neonlys (2013)
Guldgruppen: Hvor vi kommer fra (2009)
Fælles:
S!vas D.A.U.D.A (2013)
Vi brugt begreber og model fra dokumentet "At analysere hiphoptekster" baseret på Jan Aasbjergs bog "Det sprog til et beat"
Indhold
Kernestof:
Læs om rappens genrer: Rappens genrer (inddelt i 5).docx
Slet analysearket, der lå på sidste modul og hent det her i stedet. Jeg har tilføjet lidt (og rettet stavefejlen i titlen) At analysere hiphoptekster (2g).docx
Instruks:
Lektie 1: Læs (og måske lyt) til denne her: I Danmark er jeg født (Natasja).docx Lav en analyse med fokus på rapperens positionering (lav herunder en personkarakteristik) og på genren. (Find gerne citater, der understøtter din analyse)
Lektie 2: Hav styr på de 5 genrer (lektier til sidste modul) Rappens genrer (inddelt i 5).docx
Skriveskabelon til den debatterende artikel.docx Skriveskabelon til den analyserende artikel.docx Tjekliste analyserende artikel.docx Tjekliste debatterende artikel.docx
Årsprøve dansk 2t 2024.pptx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Rap (VÆRK)
Vi samler op på sidste års forløb om rap og arbejder med SULKAs album "Epoker" (2020)
Aflevering: Fokus på den gode analyse.
Læste tekster:
SULKA: Epoker (2020)
N.F.S. Grundtvig: Skyerne gråne, og løvet falder (1847)
Indhold
Kernestof:
SULKA Vintertid (perspektivering).docx
Perspektivering (skriftlig eksamen i dansk s. 31).pdf
At analysere hiphoptekster (3t).docx
SULKA Epoker tekst.docx
Til dagens modul skal I have lyttet til de 10 numre på SULKAs album "Epoker". Vi opgiver albummet som et af de 6 værker, vi skal arbejde med i dansk (Det går ind under kategorien "digtsamling")
Instruks til første del af modulet (ca. 30 minutter)
Om de tre opgavegenrer.docx
OBS! Tjek i god tid at du har bogen "Skriftlig eksamen i dansk" liggende derhjemme. Hvis ikke - hent den i bogkælderen! Du har lektier for i den, som du skal nå at kigge på FØR i dag!
Lektie 1: Læs s. 11-15 i "Skriftlig eksamen i dansk"Lektie 2: Læs s. 67-69 i "Skriftlig eksamen i dansk". Hvilke(n) af kategorierne havde du størst udfordringer med i årsprøven?
Opsamling på analysen af undskyldforevigt. Tjek dine noter igennem og lav analysen færdig, hvis du ikke nåede det hele i timen.
Projekt Podcast.docx Læs gerne dokumentet her. Notér evt. spørgsmål. I får grupper + sange tildelt i modulet.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den upålidelige fortæller (VÆRK)
Litterært forløb
I dette korte forløb undersøges den upålidelige jegfortæller med udgangspunkt i og med særligt fokus på værklæsning af "Sildig Opvaagnen". Vi kommer her også ind på Biedermeier og poetisk realisme. Derudover læser vi et par nyere tekster med upålidelige jegfortællere.
Værklæsning: Steen Steensen Blichers "Sildig Opvaagnen" (1828).
Medina: Kun for mig (2009)
Martha Flyvholm Tode: "Tomatsuppe" (2017)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Indhold
Kernestof:
Sildig Opvaagnen - Steen Steensen Blicher.doc
Kun for mig.docx
I dag starter vi på et nyt forløb. I skal læse noget teori inden modulet, som I skal kunne forklare til en klassekammerat i timen, så skriv gode noter!
Elever på listen fra Alberthe til og med Juliane læser denne tekst:jegfortælling upålidelig fortæller.pdf
Elever på listen fra Kasper til og med Villads F læser denne tekst:Den upålidelige fortæller.docx
Afsnit
Debatterende artikel 3t.pptx
Vi nåede til 04:13 i Lydbogen! (s. 3, l. 15 i teksten) Du skal have læst Sildig Opvaagnen færdig til i dag. Teksten på dagens modul er den samme som sidst. Det er en god idé at tage lidt noter undervejs, så du har styr på handlingen, når du kommer ti
Begivenhederne i Sildig Opvaagnen i kronologisk orden.pdf
Ingen lektier (- hvis du har læst hele novellen. Ellers skal du læse den færdigt)
I dag er der detektivarbejde til alle, og lakridspiber til dem, der tør lidt ekstra. Vi ses!
Lektie: Læs om Biedermeier, poetisk realisme og om Steen Steensen Blicher i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" s. 78-80 + 82-83 Skriv (på elevfeedback) 3 facts om enten perioden eller forfatteren, der kunne være relevante at vide, i forhold t
Lyt og lær første vers. Vi synger den hele i modulet: Fortabt er jeg stadig (Spotify) Fortabt, er jeg stadig (youtube)
Læs: Tomatsuppe.pdf Stop efter de første 4 linjer og giv et bud på, hvad Julie mon ville skrive i sneen. Skriv det gerne på elevfeedback.
Dagens tekst: Sex - Sonnergaard.pdf
Gode spørgsmål til prøveeksamen: Sex (Sonnergaard 1998) 3t gode spørgsmål til eksamen.docx
Læs dine noter om upålidelighed. Vi laver HYGGELIG prøveeksamen i grupper.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sprog og magt
Diskurs
Nodalpunkt
Ækvivalenskæde
Konnotationer
Hegemonisk diskurs
Antagonistisk diskurs (eller moddiskurs)
Flydende betegner
Tekster.
George Bush' tale til nationen 7/10-2001
Citat fra: Osama Bin Ladens tale, oversat og bragt i Berlingske Tidende d. 16/4-2004
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature Conservation International (CI) (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Trykte reklamer med fokus på kønsdiskurser (udleveret powerpoint)
Eleverne har i grupper arbejdet med:
Forskellige reklamebilleder med fokus på diskurser om køn
InterFlora-reklamer:
https://www.youtube.com/watch?v=KuVw91D8pH4
https://www.youtube.com/watch?v=95xWzslP0Cg
Oddset-reklamer:
https://www.youtube.com/watch?v=e7v_6wlPjeE
Spies ”Do it for Denmark”:
https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g&t=3s
Elgiganten:
https://www.youtube.com/watch?v=MFIpaIWSHFI
Gillette:
https://www.youtube.com/watch?v=Yx-L9SxKxPM
https://www.youtube.com/watch?v=OAkVDCqVY6w
McDonalds:
https://www.youtube.com/watch?v=V0d8PwZShwA
Jemogfix:
https://www.youtube.com/watch?v=Ar-qCK24rWg
Always:
https://www.youtube.com/watch?v=dxrPeFKtUwQ
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs dokumentet Hvad er diskursanalyse.pdf Svar på nedenstående spørgsmål (lægges på elevfeedback + Opret minileksikon til dig selv - lav en ny mappe under dine dansknoter, der hedder "sprog og magt"):
Begrebsark til diskursanalyse.docx
Kønsdiskurser 1 3t.pptx
Læs dokumentet her: Diskursanalysens begreber.pdf Skriv noter her undervejs: Begrebsark til diskursanalyse.docx
Hej 3t. Jeg er desværre syg, så I skal klare jer selv i dagens modul. Følg planen og upload jeres debatterende artikel under dagens aflevering (under opgaver). Jeg giver fravær på baggrund af opgaven.
Det er vigtigt at du har læst opgaven her før dagens modul. Du må også meget gerne have lavet/tænkt over opgaverne, der står i instruksen s. 1: Debatterende artikel eksempel.pdf
Plan:
Plan for arbejdselv:Læs talen her og besvar de to spørgsmål. Opgave politisk diskurs.pdf Kig derefter på spørgsmålene nedenfor. Sammenlign med Bush-talen fra lektien:
Læs talen OG analysen. Læg mærke til, hvordan der også bruges begreber fra argumentationsanalysen. Bush tale og analyse (diskurs).pdf
Diskursanalyse i dansk.pdf
Kære 3t. Hosten fra helvede holder mig desværre stadig hjemme, så I får endnu et arbejdselv-modul. I dag skal I "bare" lave opgaverne i dokumentet nedenfor. Det burde ikke tage mere end 45 minutters tid. God arbejdslyst og vi ses forhåbentligt snart!
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Fortællende journalistik
Kort forløb med fokus på fortællende journalistik. Vi genopfrisker begreber fra grundforløbet om den traditionelle nyhedsartikel. Vi ser på genretræk fra den fortællende journalistik med fokus på:
Faktakoder (autenticitetsmarkører)
Fiktionskoder
Journalistens rolle
Fortælletekniske virkemidler
Fortællingens sproglige udtryk
Tekster læst i forløbet:
Johannes V. Jensen: Verdens-Udstillingens Ofre (Social-Demokraten, 1900)
Herman Bang: Branden (National Tidende, 1884)
Jan Lund: 200.000 civile er fanget i Mariupol (Jyllandsposten, 2022) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Bo Søndergård, Mads Nissen: Toget, der ruller ud fra banegården
i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (Politiken, 2022)
Nanna Nørby Hansen: Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer' (dr.dk, 2023) - eksempel på traditionel nyhedsartikel
Anders Legarth Schmidt: Ny pige på psyk kalder personalet »fucking røvhuller« og slukker rutineret smøgen på sin håndryg (Politiken, 2020)
Ritzau: ”Flere børn og unge behandles med tvang i psykiatrien” (29/11-2021)
I forløbet har vi brugt en udleveret analysemodel: "Analysemodel, fortællende journalistik 3t.docx"
Indhold
Kernestof:
3t diskurs klima.pptx
Den reflekterende artikel for dummies (1).docx
Øvelse konkret til abstrakt (reflekterende natur).pptx
Den debatterende artikel gode eksempler 3t.pptx
Lektie: Læs om den reflekterende artikel i "Skriftlig eksamen i dansk" (s. 45-51) Skriv gerne evt. spørgsmål ned. Vi gennemgår genren i timen, men det er absolut nemmest at følge med, hvis I har læst om den på forhånd!
Fortællende journalistik 3t.pptx
Verdens-Udstillingens Ofre .pdf
Til den reflekterende artikel: Øvelse konkret til abstrakt (reflekterende natur).pptx
Lektie: Læs dokumentet her: Fortællende journalistik oversigt + analysemodel.docx
Impressionismen (litteraturen på langs s 95-99).pdf
Lektie: Læs artiklen: Herman Bang Branden.pdf (Ja, den er svær og lang)
Er der gamle ord i teksten, du ikke kender? Brug Ordbog over det danske Sprog (Prøv f.eks. at slå "funker" op)
Lektie:1: Læses grundigt: Toget der ruller ud fra banegården i Lviv river (3).pdf
Læs her: Den artikel, I skal læse til i dag handler bl.a. om selvmordsforsøg og selvskade. Hvis du ikke har lyst til at læse den, er det helt okay, men så skal du skrive til mig. Så sender jeg en anden artikel, du kan læse og arbejde med i stedet. Ar
Afsnit
Dialogisk skrivning.pdf
Powerpoint fra i dag (med eksempel på konkret-abstrakt og hjælpesætninger!): Øvelse konkret til abstrakt (reflekterende natur).pptx
Hvis du ikke allerede har læst teksterne til den reflekterende artikel, skal du læse dem til i dag.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forvandlinger og fordoblinger
Litteraturhistorisk oversigtsforløb med vægt på kanonforfattere. Gennem læsning af en række - primært ældre - tekster undersøges forvandlings- og fordoblingsmotiver. Hvordan kan psykiske tilstande få konkret form gennem forvandling eller fordobling? I forbindelse med beløbet berøres: Folkevise, folkeeventyr, kunsteventyr, oplysningstid, romantik, romantisme og realisme/modernisme.
I arbejdet med folkeeventyret har vi berørt forskellige danskfaglige metodiske tilgange til teksten (treakter-model, aktantmodel, historisk læsning, psykologisk læsning)
Tekster læst i forløbet:
Folkevise: Jomfru i fugleham
Folkeeventyr: Prins Hvidbjørn
Ludvig Holberg: Forsvar for maskerade (1750)
Steen Steensen Blicher: Marie - en beretning fra Vesterhavet, uddrag (1836)
B.S. Ingemann: Selv-citationen (1847)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
Karen Blixen: De Blå øjne (1942)
Iben Krogsdal: "Per 2" (2011)
Litterære perioder omtalt i forløbet med sidehenvisninger til Brug Litteraturhistorien:
Oplysningstid s. 46-47 + 49-50
Romantik s. 61- 73
Romantisme s. 77-81
Poetisk realisme s. 78
Mellemkrigstid s.145-150
Teori:
Håndbog til dansk s. 74 - 76 om folkeeventyr
Brug Litteraturhistorien s. 13-24 om folkeviser
Indhold
Kernestof:
Prins Hvidbjørn.pdf
Folkeeventyr.pptx
Afsnit
Læs artiklen her og skriv de vigtigste pointer på elevfeedback: Lille spejl (om dobbeltgængermotivet).docx
Tjek lige om du kan finde "Litteraturhistorien på langs og på tværs" - du har lektier for i den til i morgen.
Læses i modulet: Jomfruen i fugleham
Hvis tid: Perspektivering til Jomfruen i fugleham.pdf + hvordan passer folkevisen ind i forløbet "Forvandlinger og fordoblinger"
Folkeviser, kort intro.pptx
Bruges i modulet: intro til folkeviser + analysemodel her:
Litteraturen på langs og på tværs: Læs s 10-15 + 25- 30
Brug jeres bog / nettet / chatbotten til at finde ud af følgende:
Om Mascarader_Holberg.docx
Om Mascarader_Holberg (med oversættelse) (1).docx
Lektie: Læs om oplysningnstiden s. 51- 59 (stop før Oplysningstidens genrer) i Litteraturhistorien på langs og på tværs. Du skal kunne forklare følgende ord/begreber fra lektien:
På tavlen: Gyserlitteratur (Todorov og Freud).pptx
Arbejdsark tekst: Selvcitationen (Ingemann_arbejdsark).docx HUSK gode citater!
Lektie: Læs B.S. Ingemann: Selv-citationen_OCR.pdf Skriv gerne et kort resumé at teksten, så du ved om du har styr på den grundlæggende handling
Skyggen_opgaver til matrixgrupper (3t).docx
Læs Skyggen Skyggen (HCA).docx Lyt evt. til den her H. C. Andersen - Skyggen (1847) - Lydbog imens (Det tager 30 min på normal hastighed. Den kan sagtens lyttes på 1.25, hvis man vil spare lidt tid) Skriv et ultrakort resumé på elevfeedback imens du
OBS! Læs gerne teksten til onsdag, hvis du allerede har læst Skyggen, som du burde have gjort til sidste uge
Skyggen 13 arbejdsspørgsmål.docx
Om Blicher intro til Marie En erindring fra Vesterhavet.pdf
Lektie: 1) Læs om romantisme s. 84-86 (stop før "Skrivestil og sprog") i Litteraturen på langs og på tværs. 2) Se videoen her: Romantisme - dansk litteratur3) Skriv de vigtigste pointer i stikord på elevfeedback.
Tag en/din yndlings -spillebrik med!
Arbejdsspørgsmål Marie En Erindring fra Vesterhavet.docx
Lektie (obs: Lang OG gammel!): Læs "Marie. En erindring fra Vesterhavet": Marie -en erindring fra Vesterhavet (OCR).pdf
Forvandlinger opsamling_3 litterære perioder.docx
Blixen_BlåØjne.pdf
Du skal have styr på de tekster, vi har læst i forløbet ind til videre. Så læs op på de ting, der ligger på modulerne, hvis du har været fraværende.
Læs dette dokument, der opsummerer noget af det, vi har snakket om i forløbet: Det uhyggelige barometer.docx
Tag gerne Litteraturhistorien på langs og på tværs med.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Eksistentialisme
I dette forløb vil vi læse en række skønlitterære tekster og i vores læsning gøre brug af en eksistentialistisk grundmodel (fra "Eksistentialisme i dansk s. 99). Vi har fokus på Kierkegaards stadielære og Camus eksistentialisme med med vægt på de tre valg og det absurde, samt hans fortolkning af Sisyfosmyten.
Vi vil undersøge, hvordan de læste tekster på forskellige måder forholder sig til eksistentielle temaer med fokus på Kierkegaard og Camus.
Tekster læst i forløbet:
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Tom Kristensen: "Angst" (uddrag, 4 strofer) (1930)
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916) SVENSK
Klaus Rifbjerg "Det er blevet os pålagt" (1960)
DR3: Limbo – når sabbatår er fucked (afsnit 1, udgivet for DR 2019)
Martin A. Hansen: ”Roden" (1955)
Peter Seeberg: ”Hvile” (1962)
Anders Bodelsen: "Alt er tilladt" (1965)
Jens Blendstrup "Manden, der blandt andet var en sko" (2000)
Suspekt: "Proletar" (2007)
Teaterforestillingen "Menneskekryb" sat op på Nørrebro teater mart 2025 af instruktør Niels Erling på baggrund af Insektliv af Josef Čapek, Karel Čapek (1921)
Teori:
Henriksen, Liselotte: "Eksistentialisme i dansk" 2017, Systime s. 9-26, 40-45 + s. 99.
Indhold
Kernestof:
1. arbejdsark: 3 digte om angst.docx
2. arbejdsark Klaus Rifbjerg + Konfrontationsmodernisme: Konfrontationsmodernisme og Rifbjerg.pdf
Tag eksistentialismebogen OG Litteraturen på langs og på tværs med. De, der ikke var til modulet i går, kan hente bogen i bogkælderen
Læs s. 9-11 i eksistentialismebogen. Overvej om du nogensinde har stået i et valg ligesom Victor. (Siderne er her til dem, der ikke fik hentet bogen: Intro , eksistentialisme (s. 9-11).pdf ) Kan du komme i tanke om et lignende eksistentielt dilemma (
Afsnit
Lektien har to dele:
manden_der_blandt_andet_var_en_sko.pdf
2.3 Suspekt - Proletar - tekst.docx Læs her til det sidste spørgsmål:
Læs om Camus' eksistentialisme s.41-44 i eksistentialismebogen og prøv at forklare ordene i listen nedenfor, så du selv forstår dem (lægges på elevfeedback):
Læs novellen "Alt er tilladt": Anders Bodelsen - Alt er tilladt.pdf Tænk undervejs over noget af det, vi har snakket om i forløbet ind til videre (f.eks. valget, angsten, det absurde)
Tag eksistentialismebogen med!
Menneskekryb.pdf
Ingen lektier. Vi arbejder med den teaterforestilling, vi skal se d. 18/3
Gruppe 1
Vi mødes foran Nørrebro teater kl. 18.45.(rejseplan: Tag toget 17.44 fra Hillerød, og stå af på Nørreport. Tag 5c mod Husum Torv. Stå af ved Ravnsborggade. I skal selv betale for transport)
Link til: Akademisk sprog
Skriv bedre! Workshop 2024.pptx
Læg slides her: 3t Menneskekryb
Tag din "Sådan skriver du SRP"-bog med!
Tag "Sådan skriver du SRP" med.
Om den gode struktur i analysen, i hvert fald til de litterære fag: The analytical essay non-fiction (1).pdf ELLER her: Afsnit i større skriftlige opgaver
Vi kigger på en SRP sammen og I får mulighed for at arbejde med lidt sproglige øvelser. Ingen lektier :)
Trænger du til at blive bedre til komma? Tag kurset her: Kommakursus
Skim/læs og find dine typiske fejl. Skriv 3-5 på elevfeedback: Dos and don'ts
Er du i tvivl om, hvad du må/ikke må ift plagiat, så kig her: Hvad er plagiering?
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Læg jeres færdige posts her: Kierkegaard på insta
Zeoob: Create Fake Instagram Posts With Zeoob's Post Generator Tool
Lektie: Eksistentialisme i dansk s. 14-25. Tag bogen med til modulet
image.png
Lektier: Læs novellen her Blixen Ringen 1958.doc
Det er vigtigt, at I husker at tage eksistentialismebogen med i dag. Ingen lektier ellers :)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Optakt til SRP: akademisk skrivning + metoder
Som optakt til SRP gennemfører eleverne et kort kursus i akademisk skrivning med fokus på sprogligt leje, afsnitsinddeling samt formalia. Vi ser også på danskfaglige metoder.
Derudover læses der tekster om + eksempler på SRPens forskellige dele med udgangspunkt i bogen "Sådan skriver du SRP" samt skolens skrivemetro.
Forløbet vurderes til ca. 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Tag "Sådan skriver du SRP" med.
Om den gode struktur i analysen, i hvert fald til de litterære fag: The analytical essay non-fiction (1).pdf ELLER her: Afsnit i større skriftlige opgaver
Vi kigger på en SRP sammen og I får mulighed for at arbejde med lidt sproglige øvelser. Ingen lektier :)
Trænger du til at blive bedre til komma? Tag kurset her: Kommakursus
Skim/læs og find dine typiske fejl. Skriv 3-5 på elevfeedback: Dos and don'ts
Er du i tvivl om, hvad du må/ikke må ift plagiat, så kig her: Hvad er plagiering?
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Relevante dokumenter ligger på modulet d. 14/5 under "præsentationen"
Onlinesider brugt i undervisningen og som eleverne må tilgå under eksamen:
ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637168139", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637168139", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637168139" }