Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lene Wittrup
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
LITT: Gys, splat og Freud
Titel 2
ME: Trailer-forløb og værk: "Flugt"
Titel 3
LITT: Roman "Jeg er en hær" (værk)
Titel 4
LITT: 1800-tallets litteraturhistorie (DHO-optakt)
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
MED: dokumentarfilm, portrætter & populærkultur
Titel 7
Digte i 70'- og 80'erne
Titel 8
SPROG: Lejlighedstalen
Titel 9
LITT: HELLE HELLE & PODCAST
Titel 10
LITT: Socialrealisme før og nu
Titel 11
SPR/MED: Fortællende journalistik
Titel 12
modernisme
Titel 13
Faglig formidling & faglig skrivning
Titel 14
SPROG: Køn og diskurser
Titel 15
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
LITT: Gys, splat og Freud
Indhold
Kernestof:
http://www.frborg-gymhf.dk/wi/dansk/Forsvarsmekanismer.htm
Velkommen til dansk i 1.u. vi starter med et gyserforløb
Opgave til timen: skriv i Elevfeedback om en gyserfilm, du har set:
https://docs.google.com/document/d/1f_aeeFb0Yg5B_n-PMDb_1C7qFaBPYFofY_Om2fmSA6I/edit?usp=sharing
Gys, splat og Freud; sider: 29-30, 58-65
Læs lektien og medbring bogen.
Gysertema 1u.docx
Novellen som genre - til 1u 2022.pptx
Forsvarsmekanismer:
Læs kun den første tekst (den sorte kat) det er en lidt lang tekst
Den upålidelige fortæller - til 1u da 2022.pptx
Gruppearbejde i timen: (3 mands grupper)
Læs Sir Arthur Conan Doyle: ”Den krybende mand” (1910) i Gys, splat og Freud p.73-88
grupper
Skrivemodul: hjælp til stil - Gys, splat og Freud – litterær analyse (4 elevtimer)
Lektie: det vil være smart af dig, inden modulet, at have besluttet dig for, hvilken tekst du vil skrive om, og genlæse denne tekst, samt dine noter til den. Husk at medbringe bogen også...
Lektie: Læs denne forklaring på, hvordan man henviser korrekt: henvisninger og citater - sådan gør man.docx
link til analysepunkter
PPS OM DANSK STIL - TIL 3.G (skal nok rette den til senere til jer)
Gruppearbejde:
Læs Stephen King: af ”Carrie” (1974) Gys, splat og Freud p.121-132
Husk at du snart skal aflevere en stil.
DU skal læse 1.kapitel af romanen "Ondskabens Hotel".
første kapitel af Ondskabens Hotel.pdf
Vi ser "Ondskabens hotel" som afrunding. den varer 120 minutter.... vi har set ca. 24 minutter, så det bliver altså lige akkurat, at vi kan se den færdig på 95 minutter - så altså ingen pauser overhovedet i timen
LÆS side 45-48 i "UD & SE - Passagermagasin" (Oktober 2012) (åbn linket og bladr frem til s. 44: "Frygt med vilje" - hvad er tekstens hovedpåstande? Hvorfor ser vi gysere?
Rettekoder mm
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
ME: Trailer-forløb og værk: "Flugt"
Indhold
Kernestof:
trailer teori0001.pdf
Se disse to trailere til "The Shining"
Der bliver 6 grupper
reklameranalyse som traileranalyse
Gruppearbejde 2: Lav en analyse og fortolkning/vurdering af en selvvalgt trailer.
Elevvenligt noteark til trailer.docx
Evt trailere vi når at se mht dokumentarfilmstyper
Grupperne fremlægger analyser af trailer. Lektien er at se de andres trailere
https://screencast-o-matic.com/screen-recorder
film (FLUGT) og kage - læs om filmen og instruktøren
grupperne Skal INDEN TIMEN have talt om, hvem der i forvejen har redigerings-programmer eller at aftale, hvem der installerer noget tv-redigering (skriv til Lene, hvem der har hvad i gruppen) og I skal have tænkt en disposition i forhold til trailere
I får noget af starten af timen til at lave trailer, dernæst skal I analysere en af de andre gruppers trailer.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
LITT: Roman "Jeg er en hær" (værk)
Indhold
Kernestof:
Om personkarakteristik
Første gruppearbejde - det redegørende
Næste gruppearbejde - det mere analyserende
Opgaverne til de enkelte grupper er markeret i dette dokument med understregninger. Det er lektie at have tænkt over og evt fundet citater til det, jeg har bedt gruppen arbejde videre med. 1u gruppearbejde første del af jeg er en hær.docx
Du er velkommen til at begynde at læse videre, men vi arbejder stadig med de samme sider som sidst. Husk at medbringe bogen
rettelser til jeg er en hær.docx
hvad er en anmeldelse - med kommentarer.pdf
LÆS"Jeg er en hær" side 74-156
gruppeafsnitfokus på to virkemidler som belægpåstand og argument1Marts 2001 (74-85) Jesper og Jakob som kontrastpersonerLone og Jakob som kontrastpersonerForklar, hvordan og hvorfor Jakob ikke kan finde ro eller mærke sine følelser.2April 2001 (85-91
Toulmin med tomme felter TIL ANMELDELSE 1U 2023.doc
Ciceros pentagram.docx
Ingen nye lektier, men på fredag skal du have læst noget mere, så gå bare i gang med at læse videre.
Læs "Jeg er en hær" s. 156-210
MEDBRING BÅDE "JEG ER EN HÆR" OG "GYS, SPLAT OG FREUD"
program
http://www.frborg-gymhf.dk/wi/dansk/Forsvarsmekanismer.htm
Læs resten af bogen... Hvordan ender bogen? hvorfor ender bogen sådan? hvad synes du om den slutning?
Stærke mænd beder ikke om hjælp 25. september 2010 Politiken Sektion 2 (Kultur) Side 4 (kultur) ,Carsten Andersen... 2168 ord Id: e2344223
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
LITT: 1800-tallets litteraturhistorie (DHO-optakt)
Indhold
Kernestof:
Romantikken - Alle læser (og medbringer) side 76-73 i den nye grundbog: "Litteraturhistorien op langs og på tværs". Og så er der små oplæg om det mest centrale i teksten:
LÆS de to digte:
Der er et yndigt land
Romantikken: Alle læser side 73-80. Og så er der små oplæg:
Jeg vil sidde en halv time (max) efter timen og svare på spørgsmål om stilen /anmeldelsen.
semantisk skema.htm
Dagens tekst:
HP: Gunderslev Skov er et typisk nationalromantisk digt!
Metrik og troper 1u 2023.doc
Gunderslev Skov.docx
Læs dette eventyr af H.C. Andersen
Romantisme: alle læser i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" side 84-90 og så er der små oplæg:
GRUP-ARB: 13.00-13.15
Læs "Foran Alteret"
Oplæg + lektie til jer andre
Læs teksten af Georg Brandes
OPLÆG + lektie til jer andre
Afsnit
Thit Jensen Frivilligt Moderskab.pdf
Ingen oplæg i dag, men vi skal lave en argumentationsanalyse af Thit jensens tekst - hvad er hovedpåstanden, belæggene og hvilke appelformer er dominerende?
Medbring bogen "jeg er en hær" i dag, så afleverer vi den i bogkælderen, når den åbner kl. 11.00 - vi laver også peer feedback af jeres anmeldelser, så hav gerne læst din egen anmeldelse en gang til
LÆS Victoria Benedictssons novelle "i kupeen"
Analyse og fortolkning af novellen ”Ane-Mette” i timen - skriv det i google docs: https://docs.google.com/document/d/1Na1LjsE-ans2iH_-3HMwgXIt2FuRs49if_7YABhAUhY/edit?usp=sharing - I har til ca. 10.40
Læs novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Stilehjælp
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Georg Brandes
Herman Bang: Foran Alteret
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Victoria Benedictson: Kupeen
Indhold
Kernestof:
Læs "Foran Alteret"
Oplæg + lektie til jer andre
Læs teksten af Georg Brandes
OPLÆG + lektie til jer andre
Afsnit
Thit Jensen Frivilligt Moderskab.pdf
Ingen oplæg i dag, men vi skal lave en argumentationsanalyse af Thit jensens tekst - hvad er hovedpåstanden, belæggene og hvilke appelformer er dominerende?
Medbring bogen "jeg er en hær" i dag, så afleverer vi den i bogkælderen, når den åbner kl. 11.00 - vi laver også peer feedback af jeres anmeldelser, så hav gerne læst din egen anmeldelse en gang til
LÆS Victoria Benedictssons novelle "i kupeen"
Analyse og fortolkning af novellen ”Ane-Mette” i timen - skriv det i google docs: https://docs.google.com/document/d/1Na1LjsE-ans2iH_-3HMwgXIt2FuRs49if_7YABhAUhY/edit?usp=sharing - I har til ca. 10.40
Læs novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Stilehjælp
Vejledning:
DHO byvandring med historie og dansk
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
MED: dokumentarfilm, portrætter & populærkultur
Vi skal arbejde med dokumentarfilmgenren, med fokus på populærkultur og portrætter, herunder filmen "Kandis for livet" (Værk) og 1.afsnit i serien "Sidney".
Begreber, der skal arbejdes med:
dokumentarfilmsgenrer
fakta- og fiktionskoder
FEMO & andre filmiske virkemidler
populærkultur vs finkultur
portrættet som journalistisk genre
Forløbet arbejder lidt videre med, at vi har set "Flugt" i 1.g, og der bliver en skriftlig opgave indeholdende en analyse af et afsnit fra "Flugt"
Indhold
Kernestof:
Hej og velkommen til dansk i 2u.
Quizlet: individuel opgave: Prøv: Learn og Match
Håndbog til dansk; sider: 203-204, 228-231, 314-315
udgave 4
Læs om, hvad populærkultur og finkultur er:
Vælg 2 af klassens eksempler, som er "allermest" finkultur og allermest populærkultur
Læs om kritik af dokumentaren om Sidney Lee her:
Se også traileren til Sidney Lee -dokumentaren
Minuttal
Dokumentarfilm - intro til analyse.pptx
Læs portrætartiklen om Sidney Lee her:
journalist på 7 timer - typer af kilder.pdf
journalist på 7 timer - nyhedskriterier.pdf
Sidney Lee portræt læses, repetition af nyhedskriterier. (sidetal passer ikke, men find selv nyhedskriterierne i din bog
Hjælp til stil 1:
https://indidansk.dk/portraetartikel-genretraek/
PORTRÆT AF DEN TIDLIGERE REALITY.docx artiklen med side- og linjetal
https://www.studiobinder.com/blog/what-is-a-frame-within-a-frame-definition/
Læs teksten og se videoen om FEMO-analyse:
Vi ser den første time af dokumentarfilmen om Kandis i dag, så tag kaffen eller morgenmaden med til timen :-)
Til gruppearbejde
Læs om de medvirkendes rolle i en dokumentar
Medvirkende i dokumentarfilm.docx
Vi ser de sidste 40 minutter af filmen. Gruppearbejde efter fans/ fokuspersoner:
Kravene til fremlæggelsen står på fredagsmodulet - i slutningen af dette modul SKAL LENE HAVE ET LINK TIL GOOGLESLIDET
Fremlæggelser af Kandis-analyse: Hvad vil dokumentaren sige om: Johhny, Susan, Jonas, Henning, Rene, Søren, Brødrene?
uddrag af kritik af Kandis-dokumentaren.docx
Fremlæggelser imellem ca kl. 8.25-9.20
En lidt upræcis optælling af minuttal: hvor mange minutter får de hver
Læs Anmeldelse af kandis på skanderborg.docx
Vi skal i gang med at læse et værk: En digtsamling fra 70- og 80'erne. Man kan vælge mellem følgende:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 1 - analyserende (medie)
15-09-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Digte i 70'- og 80'erne
Klassen deles i 3 lige store hold, der læser hver deres digtsamling som værk. De tre digtsamlinger er:
Vita Andersens "Tryghedsnarkomaner" (1978)
Inger Christensens "Alfabet" (1981)
Michael Strunges "Vi folder drømmens faner ud" (1981)
Klassen læser om forfatterne og perioden i "Litteraturhistorien på langs og på tvæes"
Sammen læser vi digtene, der bruges i litteraturudsendelsen "Bazar" fra 1984, som vi skal se sammen.
Vi ser uddrag fra et par dokumentarfilm om de tre digtere
Vi diskuterer sammenstødet mellem generationerne - herunder, hvad der er finkulturelt og hvad der er populærkultur.
Indhold
Kernestof:
Værkgruppe:
Hav læst ca. 10 digte af din digtsamling. Husk bogen. Vælg det digt ud, som du synes bedst om: det digt skal du læse op for de andre i matrixgruppen og fortælle, hvorfor du synes det er et godt digt.
Første opgave: at læse digte op for hinanden og forklare, hvorfor man har valgt det og evt. om noget er lidt svært at forstå. I har fra 12.13 til 12.38
Alle digtsamlinger ligger også som lydbøger, hvis man har adgang til lydbogstjenester, fx Saxo
strunge igen.pdf
Anden opgave (i værkgruppen) I har fra 12.46 til 13.06
Tredje opgave, som er ultrarelevant i forhold til stilen: 13.06 til 13.30 I værkgruppen:
Malinovski - benzinhjertet.docx
Tove Ditlevsen - familien.pdf
Lektie: Hav læst ca 2/3 af din digtsamling
Arbejdet i grupper i timen
Medbring også "Håndbog til dansk" - vi skal kigge på, hvad den siger om sproglige virkemidler, i timen
Inger Christensen - alfabet.pdf
vita andersen tryghedsnarkomaner.pdf
Strunge - vi folder drømmenes faner ud.pdf
Lektie: hav læst resten af bogen. Vælg igen det digt, du synes er det bedste ud af de digte, du læser til i dag - OG SKRIV DET IGEN IND I ELEVFEEDBACK
Gruppearbejde i timen
afslutningsvist: I har nu i alt 9 digte i påtværsgruppen – til stilen skal du nu vælge ét af dine egne valgte digte og et af de andres, som du kan lave en sammenlignende analyse af. Der er skrivemodul i morgen
Værkgruppe: de første 35 min: så vær tilbage 14.30
fællestræk tegninger.pdf
henvisninger og citater - sådan gør man.docx
Skrivemodul: Du skal have valgt de to digte, du vil skrive om, når modulet starter. Et af dine egne digte og et af de andre (fra påtværsgruppen)s digte. skriv dem på elevfeedback
Medbring også litteraturen på langs og på tværs
Ingen lektier, men i morgen skal du aflevere stil!!
Vi så "Bazar"-udsendelsen fra 1984 (uddrag), hvor 70'erne og 80'erne sættes op imod hinanden.
Det meste af timen bliver med "pen og papir", så medbring venligst dette.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
SPROG: Lejlighedstalen
retorik og lejlighedstaler
Repetition af begreber:
- Forskellige Argumenttyper
- Toulmins argumentmodel
- Appelformer
- Ciceros pentagram
Nye begreber
- Topik
- Forskellige former for gendrivelser
- Retoriske genrer & funktioner
Debattekster:
”Søvnekspert storroser elevers sene mødetider…” (30.08.2022) (tv2.dk)
Debat: ”Israel er ikke det trygge hjem, jøderne drømte om…” (POL 28.10.23)
DEBAT: ”Sociale medier er et elendigt rum for fri debat og meningsudveksling” (2.11.2023)
Taler:
Konfirmationstale til Andreas
Kronprins Frederiks tale til mors 70 års fødselsdag
3u skriver egne taler, der holdes i klassen ved langbord.
Indhold
Kernestof:
MEDBRING "HÅNDBOG TIL DANSK"
argumenttyper.htm
Søvnekspert storroser elevers senere mødetid.docx vær tilbage 13.10
Læs de to debattekster og find argumenttyperne (det vi arbejdede med i sidste time)
Skim også dette ark om gendrivelser, noget vi skal arbejde med i timen)
https://sites.google.com/view/metro-fagene/dansk/da-opgave-og-eksamensgenrer/debaterende-artikel?authuser=0
Læs om Ciceros pentagram i "Håndbog i dansk", det står i starten af afsnittet om retorik (pkt 4.9 i min bog), og elementerne er: afsender, modtager, emne, sprog, situation
Jeg tager udgangspunkt i en artikel, jeg selv har skrevet for at forklare, hvordan man bruger Cicero i sin skriveproces - du må meget gerne skimme artiklen - og du må meget gerne have et par kritikpunkter af min form klar (jeg kan ta det) :-)
TOPIK til 2u 2023.pptx
Ciceros pentagram til 2u 2023.pptx
I skal arbejde med at læse hinandens stile, for at give feedback til hinanden.
Vi skal også aftale modulerne ind til jul. Jeg har tænkt mig vi fortsat skal arbejde med argumentation. Vi kan måske afslutte inden jul med at I holder lejlighedstaler til hinanden. jeg har tidligere gjort det med succes: man skal holde en tale, der
Konfirmationstale til Andreas.doc læs denne konfirmationstale. Det er en tilfældig tale jeg engang har fundet på nettet. (jeg kender hverken Andreas eller hans far) vi repeterer samtidig ciceros pentagram, som jeg derfor laver et par elevoplæg til
http://www.frborg-gymhf.dk/wi/retorik/funktion_og_genre.htm
TOPIK til lejlighedstalen
taler til runde fødselsdage.docx
spørgsmål til frederiks tale til mors 70 års (tekst 2) 12.43-13.00
Grupper til gruppearbejde i timen:
Det er vigtigt at dukke op til timen...Begynd at skrive på din tale. reglerne fremgår af opgaveformuleringen. Nogle skal holde tale d. 11.december, andre den 13.december. jeg kom til at sige ja til at rykke timen, selvom jeg har en aftale. Den er ryk
Tips til hvordan du bygger din tale op: (Bare begynd timen med at skrive løs) - husk noter fra sidste gang/forrige gang med, hvad du gerne vil rose personen for
Hvis jeg skal printe jeres taler inden I skal holde dem, skal de ligge på afleveringen senest kl. 7.50 i dag. PS: tag festligt tøj på :-)
Fremlæggelser:
Dagens program med Lene i virtuel form
Bordplan
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
LITT: HELLE HELLE & PODCAST
- Vi læser et værk: Helle Helles "Rester"
- I får introduktion til at arbejde med lyd/podcast
- vi remedierer værket til litteratur-podcasts
Indhold
Kernestof:
LEKTIE: at læse i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" side 156-158 (”Minimal modernisme”, ikke afsnittet om kortprosa)
Lyd 1.WAV
Lektie: læs novellen "Det kunne være græs" (side 33-44)
Fra sidst: (send tekstanalyse-gruppearbejde til mig, tak)
TAG GERNE HØRETELEFONER MED
https://hindenburg.com/products/
Hver gruppe skal have fokus på en af novellerne, det er den I skal tage udgangspunkt i til gruppepodcast-opgaven. Så det er smart at læse særligt på den til timen
Afsnit
Grupper
Det er smart at have jeres interview med lærer klar, inden timen! hvis man skal interviewe mig, så spørg mig om jeg kan i en af pauserne onsdag eller torsdag
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
LITT: Socialrealisme før og nu
"GamleDanmark": Knut Hamsun, Harald Herdal , Tove Ditlevsen
"90'er-Danmark": Sonnergaard & Guldager
"Vrede mænds Danmark" Yahya Hassan, Casper Eric
UdkantsDanmark: Thomas Korsgaard, Glen Bech
Indhold
Kernestof:
YAHYA HASSAN TRE DIGTE.pdf
Læs digtene haidar ansari.pdf
Egentlig skal vi jo læse Helle Helles novellesamling som værk, se at få læst så mange som muligt til idag - de to "lange" har vi jo allerede arbejdet med, så de resterende er korte og nemme
Afsnit
Få læst Helle Helle helt færdig, hvis du ikke har gjort det endnu
PODCAST haidar ansari - mellem linjerne Lyt kun til minuttal: ca 15-32 (altså 17 minutter)
I skal give feedback på hinandens podcasts. Det er lektie til næste gang (som er på mandag)
yahya hassan - lyt/se video
I skal give feedback på hinandens podcasts. Hvis I ikke fik skrevet på elevfeedback sidste gang, så skriv det her på modulet istedet for
Jeg taler også karakterer med jer.
BENTE (& Bentes mand & Bentes lillebror)SUSAN (og hendes mor)JOHNIE
2u DA Gruppearbejde:
til brug i gruppearbejdet: gruppenumrene er oppe i det andet, her er de i forkert rækkefølge
OPSAMLING på gruppeopgaven fra i mandags (dokumentaren "Et glas vand til Johnie" - analyse af såvel genre som virkermidler) hvis du vil se noget af den igen, så er den reserveret til jer på CFU
OPSAMLING på eventet i festsalen fredag med Haidar Ansari
De samme grupper i dag som sidst, nu med ny opgave:
Læs uddrag af "Sult" af Knut Hamsun (her som graphic novel)
Meddbring også "Litteraturen på langs og på tværs" evt gerne genlæs afsnit om realisme og det moderne gennembrud = side 100 og side 104 (om klasseforhold)
Du skal læse opgaven og teksten til den næste stil.
Andre ting (nye ord)
LÆS: Thomas Korsgaards "René"
Arbejdsspørgsmål til timen til "Rene" 13.00 -13.15
Gruppe 1
Glen Bech:
Gruppearbejde (6 grupper)
Grupper
Hvad er klasseskam?
LÆS YAHYA HASSANs TRE DIGTE
Læs digtene af Caspar Eric
Eksamensspørgsmål
TALE: glen bechs nytårstale 6:37
LÆS: Debat - hvem er Glenn Bech.docx
Fire valgmuligheder - vi mødes 13.20 igen
Michael Strunge i bazar 1984
OPSUMMERING PÅ PUNKTER TIL DEBATTERENDE ARTIKEL
Herdal - det frugtbare had.docx
Links til noget info om Herdal
LÆS: tove ditlevsen - af man gjorde et barn fortræd
Hvis man synes teksten er lidt lang, så kan man jo lytte den på lydbog - den findes til at låne på ereolen (det kræver bare, at du har et bibliotekslogin). kap. 7 begynder omkring 01:21:50
novelleanalyse.htm
netto og fakta.pdf
Ingen læselektier - vi lytter til teksten, der skal gennemgås i morgen
Der vil blive en quiz/kahoot i det vi har læst indtil nu.
om upålidelig fortæller
LÆS TEKSTEN
SKRIV to og to og aflever det på opgave oprettet nu på lectio OPGAVE til 2u da netto og fakta.docx
Begreber til tekstlingvistik.docx
Læs Guldagers novelle: "Nørreport"
Vi samler også op på analysen af Sonnergaard
til citater og argumenter i Nørreport til 2u.docx
Tjekliste debatterende artikel 2u 2024 WI DA.docx
Tjekliste analyserende artikel 2u 2024 WI DA.docx
realismetyper til 2u 2024.pdf
socialrealisme pensum 2u 2024.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
SPR/MED: Fortællende journalistik
Tekster
1: Herman Bang: "Branden" (1884)
2:Henrik Cavling: "Jens Nielsens Henrettelse" (1892)
3: "Da togulykken ramte på Storebælt og otte mennesker"
4: Morten Sabroe: "En luder steg af toget" (1994)
5: interview om spejlmanden (Mungo Park)
Baggrundsstof:
1: De fem nyhedskriterier & Nyhedstrekanten (fra "Håndbog i dansk")
2: Den tredje fortællemåde (fra "Den journalistiske fortælling", side 25-26)
3: Katastrofereportagen (fra "Avisreportagen - fra Cavling til Sabroe" side 51-53)
Indhold
Kernestof:
Henning Olsson & Henrik Poulsen, Ryd forsiden! (Nyhedskriterier, nyhedsgenrer, layout), Dansklærerforeningen, 2004.pdf side 15-16
Herman Bang: Togulykken (1897)
Hvad bør du have baggrundsmateriale om fra grundforløbet:
Avisreportagen - fra cavling til sabroe (baggrund)
Baggrundstof om podcast (genre og lyd)
Lektien er: for det første at huske mappen/ teksten i papirform! For det andet at arbejde videre med gruppearbejdet, så I kan blive klar til gruppefremlæggelsen, som vi starter på 12.30
Gruppeopgaver:
lyd-analyse af podcast 3u DA 2024
HØR "Den store togulykke 1897" (serien Bag om København) LINK (23 minutter)
LÆS også baggrundsstoffet om LYD i den pdf, der lå på fredagsmodulet, "Mimi Olsen podcast...." læs side 31-39, det er analyseredskaber til at analysere podcast, som du også får brug for til den næste stil, så de er ret vigtige...
Podcast teori genre til 3u.docx
Baggrundsstof: Læs side 7 til 9 i den pdf, du downloadede for nogle gange siden: "avisreportagen - fra cavling til sabroe - baggrund.pdf" - afsnittet hedder "Katastrofereportage"
Grupper - lav en intro og find et citat og to analysepunkter, som (I mener) er centrale i teksten om storebæltsulykken (som skal fremlægges af én i gruppen trukket ved lodtrækning) ikke på google docs
Læs/genlæs artiklen "Da togulykken ramte på Storebælt og otte mennesker aldrig kom hjem. (her i avis-layout)
Fra baggrund til aviser, grundforløb (håndbog til dansk)
New Journalisms kendetegn og Herman Bang:
Læs "Branden", men helst i dit teksthæfte - og sæt understregninger i - der, hvor du synes, der er nogle centrale citater - vi starter med en lille runde med oplæsning af citater
Repetér også, hvordan man arbejder med semantisk skema, vi laver et til Herman Bangs metaforer og sammenligninger...
høres i timen
mimi olsen podcast s 50-59.pdf
Medbring høretelefoner, da vi også skal lytte til noget podcast. Vi lytter og analyserer den ene af de to podcasts, som man kan skrive stil om. Medbring også Håndbog til dansk.
Vi samler op på analysen fra sidst /"Rystelsen". Skriv stikord til et af de fire afsnit: hvad var de vigtigste iagttagelser og analysepunkter?
Medbring høretelefoner. Vi lytter og analyserer den anden af de to podcasts, som man kan skrive stil om. Medbring også Håndbog til dansk.
Læs også teori om dramaturgi
Ekstra til stilen: Gode intro-outro-perspektiverings-eksempler
Skrivemodul
Registrant til næranalyse af podcast.docx
Læs artiklen om Oceanes selvmord
Eco - om at tænke med hofterne.pdf
Vi samler op på opgaven fra i fredags:
Brug en af disse AI's
Powerpoint om forskellen på at reflektere og diskutere
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
modernisme
PENSUM:
Tekster og baggrundsstof (fra ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”)
• Johannes V. Jensen: ”På Memphis Station” (1906) + Litteraturhistorien s. 120-122
• Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) + Litteraturhistorien s. 122-126
• Rudolf Broby Johansen: ”Foråret kommer til cafeen” (1922)
• Dorit Willumsen: ”Knagen” (1965) + Litteraturhistorien s. 139-141
• Peter Seeberg: ”Helten” (1962) + Litteraturhistorien s. 136-141
• Villy Sørensen: ”De forsvundne breve” (1955)
• Inger Christensen: af ”Sommerfugledalen” (1991) + Litteraturhistorien s.144-146/ 158-161
• Peter Adolphsen: af ”Lummerhuledvalen”, samt ”Op al den tingetangel” (2009)
• Ekskursion: Ursula Reuter Kristensens udstilling på Arken ”Jeg er ild og vand” (2024)
• Ekstra tekster: tre definitioner på systemmodernisme, samt noget om rindalisme
• Skriftlig opgave tilknyttet forløbet: Reflekterende artikel om kunstens rolle som grænsebrydende
Indhold
Kernestof:
Johannes V Jensen: På Memphis station - gruppearbejde, spørgsmål på elevfeedback
Ingen lektier, men medbring din litteraturhåndbog - hov, jeg mener din litteraturhistorie (altså den der på langs og på tværs)
Opgaver til stykket - opsamling
Gruppe-arbejde 11.00-11.23
https://metodebogen.dk/index.php?id=8100 (om dehumanisering)
De klassiske værktøjer til digtanalyse.docx
LÆS: Digt 1: Broby - foråret kommer til cafeen.docx
LÆS: Digt 2: Kristensen - det blomstrende slagsmål.docx
Medbring Litteraturen på langs og på tværs.
Hjælp: oversigt over opbygningen
Læs novellen dorrit willumsen 1965 knagen.pdf
Medbring bogen "Litteraturen på langs og på tværs"
Gruppearbejde i timen (20 min fra 12.35 til 12.55 )
debat om moderne kunst 1965.pdf
Vi arbejder med rindalisme i timen, der er ingen lektier til dette, men læs istedet teksten til næste stil og find ud af, hvad hovedpåstand og argumenter er i artiklen "Hvad skal vi med kunst?" OG Find tre citater i teksten, som du synes er rammende
Rindalisme - Wikipedia, den frie encyklopædi
Hvem kører fra hvor?
modernisme 3u 2024.pptx
Glæd dig til at se og høre om Ursula Reuter Christensen
Hvem kører med hvem
Læs denne stil: det er en tidligere 3.g's terminsprøvestil, som jeg gav 10. Jeg forklarer i starten af timen, hvad der gjorde, at den fik 10:
Mens I har skrivemodul, kan jeg tale med jer om danskkaraktererne.
Generelle råd:
Spørgsmål:
litterær analyse 3u DA 2024.pptx
Læs "Helten" af Peter Seeberg
Læs i Litteraturhistorien på langs og tværs: s. 136-141
Gruppe 1 Ida Oya Eskimergen NielsenVictoria BovbjergRegitze Skovdal DylmannTobias Emil LarsenMaria Amelia Kjellerup GollentMikkel Lykke LindeNanna FalkenbergSixten Stentebjerg Esbensen Gruppe 2
Læs "de forsvundne breve"
Googleslide til timens gruppearbejde
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Faglig formidling & faglig skrivning
Indhold
Kernestof:
Afsnit
SLIP DIN VIDEN LØS; sider: 20-25, 30-37
Lenes powerpoint
Hvis der bliver tid, så kig på, hvordan I har brugt billeder til jeres emne i jeres powerpoint til PT4 - kan I bruge begreberne her?
De to artikler fra Illustreret Videnskab - Læs kun den side, du skal arbejde med i gruppearbejdet.
Et oversigtsark, vi skal bruge i timen:
Gruppearbejde til Billeders retorik 10.33-11.05
Billeders retorik - analysehjælp.docx
PT4 billeders retorik i din powerpoint: Billeders retorik
Hvad er risici og fordele ved p-piller?
læs artiklen om Orkaner
Phd-cup vinder 2023 Rune P. Hasselager (om måden man bedøver på) Hver 3. af os herinde får kræft inden vi fylder 75 år. Heldigvis kan en operation helbrede de fleste af os. Min forskning har vist, at bedøvelsen, som kun udgør nogle få timer, kan have
tekstversion af orkan artikel.docx
PPS
Læs om de tre typer eksempler
Virtuel time
Hans Hüttel 2014.docx
Skal bruges i undervisningen i timen
Om skalering og omregning.pdf
læs: roser er røde metaforer er blå (dette samler mest op på det, vi talte om sidste gang mht sprog)
læs: offenberg om myrer (UDDRAG) skriv svar på elevfeedback
MEDBRING: SLIP DIN VIDEN LØS
Kig på en SRP på skrivemetroen - i et eller begge af de fag, du vil skrive i - er der noget, du undrer dig over rent sprogligt?
Læs om emnediskurs og metadiskurs
Emnediskurs og metadiskurs.pptx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
SPROG: Køn og diskurser
Grundbog: "Blik for køn"
Vi gennemgår kapitlerne 1-2-3
Vi fokuserer på socialkonstruktivistiske og diskursanalytiske tilgange til tekster.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
medbring bogen "slip din viden løs" OG MEDBRING DEN BOG, VI SKAL TIL AT BRUGE: "BLIK FOR KØN"
Faglig formidling opsamling 3u 2025.docx analyseark
Skriv dig på et sted....
BLIK FOR KØN; sider: 10-22, 24-38, 40-41, 43-50, 55-58, 66-72
Elevfremlæggelser af de enkelte underkapitler (2 til pkt.4)
Gruppearbejde - skriv dig på: hvilket emne/tekst vil du helst arbejde med? (skriv to ønsker af de nedenstående 6 på elevfeedback)
OPLÆG
Begreber til at øve til i dag
Spørgeskema-resultat fra sidste gang
Ord fra sidste gang (kap.1)
udvidet Diskursanalyse til eleverne.doc (Lenes definitioner)
Cecilie, Nikolaj, Rebekka Lukas, Clara, Ida, Marie, Victoria H, Selina
OPLÆG: (vi bider kap. 3 lidt over, da det er meget langt)
Ord at øve til idag:
Download teksterne - de skal bruges til gruppearbejde (vi læser dem i timen)
Grupper
Ord til kap. 3
Oplæg
Gruppe-arbejde det meste af timen
Kan du finde på at kalde dig selv og/eller dine veninder for ”bitches” på en kærlig ment måde?
Vi taler lige kort om terminsprøven
Medbring bogen Blik for køn og læs teksten/øvelsen Boys don't Cry, s. 50-55 + læs s.71, en ny øvelse til teksten: den øvelse må du godt have tænkt over til timen.
ekstra tekst til sports-anmeldelserne
OPLÆG og lektier + medbring bogen "Blik for køn"
Vi laver også en paneldebat, hvor vi diskuterer bogens påstande:
Medbring bogen - og vi skal stadig tale om, hvilken betydning det biologiske køn har for vores opfattelse af køn i nutiden
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637169845", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637169845", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637169845" }