Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Astrid Marie Hedegaard Hansen
Hold
2022 DA/v (
1v DA
,
2v DA
,
3v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
'København' af Katrine Marie Guldager
Titel 2
Sprogligt tema
Titel 3
DHO
Titel 4
Sproghandlinger
Titel 5
Kortfilm
Titel 6
Litterære Selfies
Titel 7
Den debatterende arikel
Titel 8
Natur-retur
Titel 9
Køn
Titel 10
Fortællingens kraft
Titel 11
Dokumentargenren
Titel 12
Den reflekterende artikel
Titel 13
1800'tallet
Titel 14
Fortællende Journalistik
Titel 15
Minimalisme
Titel 16
Skriftlighed
Titel 17
Eksistentialisme
Titel 18
Opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
'København' af Katrine Marie Guldager
Indhold
Kernestof:
Resumeark 'København'.docx
Falken Handling-tidslinje.docx
Falken af Giovanni Boccaccio.docx
Forskelle på Nørreport og Falken.docx
Nørreport fra Novellesamlingen København
Nørreport Fortælling og historie.docx
Handlingsskitse Nørreport.docx
Lav liste over personer i 'Nørreport'. Ret jeres handlingsskitse til hvis I opdager at der er ting som ikke længere passer.
Sammenstødet personkarakteristik.docx
Arbejd selv med afleveringen til d. 18.12. Analyse af 'Indbrud' fra novellesamlingen 'København'.
Utterslev Mose - karakteristik og miljø.docx
Læs: 'Utterslev Mose' i novellesamlingen 'København'
Læs: 'Pandekager' fra 'København'
Pandekager - panoramisk og scenisk fremstillingsformer.docx
StengadeEn skilsmissehistorieEn bænk i TivoliBlomsterGlaskuglenASimonCarolineJanMalouEmilBAstaJonasLukaFelixEmmaCOliverAndreaSebastianElineSofie EDNiklasMohammadNayaMaryamJosephineEAmnahKatinka/ Sofie S-HClaraMichelPietro
Medbring 'Håndbog til dansk'
Matrixgrupper til København.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sprogligt tema
Indhold
Kernestof:
Læs s. 157-159 i 'Håndbog til dansk' til i dag.
Læs s. 161 (fra 'Argumenttyper)-s.165 øverst (I skal ikke læse afsnittet der hedder 'Fejltyper og argumentationskneb')
Danske Taler - den levende talesamling
Sproglige figurer (Håndbog til Dansk).docx
Argumenttyper, kneb, ordvalg-.docx
I valgte at arbejde med en tale sidste gang inden ferien (mandag. 6.). I dag skal vi se på hvilke sproglige figurer i fandt i den.
Lyrics to Danmark Man Dark.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Indhold
Kernestof:
DHO-kompendium 2023.pdf
Noter til livsvilkår.docx
George Brandes opgaver med hints.docx
George Brandes opgaver uden hints.docx
Læs s. 3-7 i DHO kompendiet
Lav 'Noter til livevilkår' færdig til i dag.
Det moderne samfund og det moderne gennembruds ideer i dag.docx
Arbejdsark - Pontoppidan, Bondeidyl.docx
Læs resten af 'Bonde-Idyl'. Det er ok hvis du ikke fanger alle ting. I skal arbejde med den i klassen i dag.
NY Amalie Skram - Madam Høiers Lejefolk.pdf
Fortolkning og fortolkningshypotese.docx
Lav jeres ordlister til 'Madam Høyers lejere' færdige og skriv ind i word dokumentet.
Gør et forsøg på at læse: Et Grundskud Henrik Pontoppidan.docx
LÆS 'MADAM HØYERS LEJERE' (fra i går)
Læs Johanne Meyers 'Kvindens politiske valgret og Valgbarhed' (tale i DHO kompendiet)
DHO formalia og bedømmelseskriterier.pptx
FornavnEfternavnDHO ValgAmnah Aisha Ishaq Andrea Alzate Jessen Asta Gransøe Lange Caroline Spillemose Andersson Clara Egholm Nielsen Eline Klitgaard Marcussen Emil Aaen Sundby Emma Mousing Bjerk Felix Fisker Frederiksen Jan Wallat Ibrahim Jonas Njor
DHO-disposition.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sproghandlinger
Begreber, forløbet har kredset om:
- Samarbejdsprincippet (relevans, sandhed, kvantitet, kvalitet)
- Op- og nedtoninger
- Direkte og indirekte sproghandlinger
- Sproghandlingstyper (regulerende, informerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, rituelle, samtalestrukturerende)
- Facework (facebevarende, faceopbyggende, facetruende, facekrænkende)
Materiale:
Klip af serien "29", 2018
Klip af filmen "Kærlighedens smerte", 1992
Klip af serien "Klovn", 2005
Uddrag af intervies med Githa Nørby v. Iben Maria Zeuthen, Radio24/7, 2019
Thøger Jensen: "Nu sad det unge par sikkert og så video", 1996
Helle Helle "Tirsdag nat" 2000
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede filer om sproghandlinger og optoning/nedtoning; tag noter i vedlagte minilex, mens I læser.
Modul 1 lektie_ Sproghandlinger.pdf
Modul 1 lektie_ op- og nedtoning.pdf
Modul 1 lektie_ Minilex.sproghandling.docx
En stol for lidt. med linjer.doc
Arbejdsspørgsmål til En stol for lidt.docx
DRTV - Den store bagedyst
Ex on the beach. Mikkel: Cecilie eller Amanda?
Han har levet af 5.000 kr NuteIla i en måned | Det bedste Luksusfælden #3
Læs om samarbejds-princippet og udfyld minilex imens I læser.
Samarbejdsprincippet.pdf
Interview: Ghita Nørby
Kærlighedens smerte
Klovn - Casa Tua Caspers pornofilm
Læs om facework i vedhæftede fil
Facework, Scheuer.PDF
Arbejdsspørgsmål, _Sikkerhedssele_ (2020).docx
Læs om den analyserende artikel (2 links!)
Den analyserende artikel - skrivemetro
Om den analyserende artikel med litterært fokus
Tirsdag nat. Helle Helle.pdf
Eksamensspørgsmål_ Tirsdag nat.docx
Læs det I mangler i dette forløb, og få udfyldt jeres mini-lex færdigt.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kortfilm
Forløbet er et kortere forløb, hvis hovedformål er at introducere filmiske virkemidler.
Forløbet er et analytisk tilrettelagt forløb, hvor det handler om at bruge tillærte begreber på filmmateriale.
Begreber, eleverne stifter bekendtskab med:
Genretræk, kortfilm
Raskins 7 parametre
Filmiske virkemidler: billedbeskæring, vinkler, klipning, perspektiv, belysning, farver, lyd, symbolik, set-up, pay-off
Materiale/værktøjer:
Krydsfelt s. 330-338
- Ung mand falder (2007) som illustration på filmiske virkemidler. (VÆRK)
Kortfilm set i forløbet:
"Trekanter af Lykke", instrueret af Jannik Dahl Pedersen fra 2014
"Under bæltestedet" instrueret af Alexander Kølpin fra 2006
Indhold
Kernestof:
Stefan Laustsen: Filmiske virkemidler – om klipning
Arbejdsark, Ung mand falder (1).docx
Krydsfelt filmbegreber ung mand falder.pdf
Læs vedhæftede oversigt over filmiske virkemidler
2. modul_ Trekanter af lykke -arbejdsspørgsmål.docx
Trekanter af Lykke // Triangles of Happiness
Læs om Raskins 7 parametre (vedhæftet)
Feedback_ Sikkerhedssele, analyserende artikel.docx
Grammatik for dummies -- Del 2 -- Subjekt
Grammatik for dummies -- Del 3 -- Verballed
Analyserende artikel - PEEL
Tag høretelefoner med
3. modul_ Kortfilmsløb.docx
Se min. 2 selvvalgte kortfilm hjemme. Kig evt. i vedhæftede inspirationsliste. Skriv i elevfeedback 3 pointer om handlinger + 3 pointer om filmiske virkemidler - til hver film.
Kortfilm, inspirationsliste.docx
Under Bæltestedet
Eksempel på eksamensspørgsmål_ Under bæltestedet.docx
Ingen lektie, HVIS du har læst alt i dette forløb so far. Hvis ikke: så læs det
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Litterære Selfies
I forløbet læses tekster, der på forskellig vis har et jeg, som på en eller anden måde har forbindelse til forfatteren bag teksten.
Vi kommer rundt (selv)biografien og om autofiktion med fokus på fakta- og fiktionkoder.
Tekster læst:
Teori om fakta og fiktion (baseret på “Håndbog til dansk”; sammensat af DL og AH)
Teori om autofiktion (sammensat af DL og AH)
Peter Seeberg: “Biografi af en snegl”
Kortfilmen “Orthorexia”, del af projektet “The Current”
Anna Juul: Uddrag af “Superskurk”, 2023
Harald Pisket: Uddrag af “Desertør”, 2014
Haidar Ansari: Uddrag af “Institutionaliseret”, 2022
Jens Blendstrup: Uddrag af “Gud taler ud”, 2004
Maja Lee Langvad: “Find Holger Danske” (VÆRK)
Andet:
Besøg på Bogforum 2023, hvor eleverne hører oplæg ved Anna Juul og Harald Pisket - om deres vej ind i litteraturen.
Indhold
Kernestof:
Biografi af en snegl.pdf
Arbejdsark_ Biografi af en snegl.docx
I skal læse s. 1-6 om fakta og fiktion i kompendiet: Teori.Litterære selvbilleder (vedhæftet). I teksten omtales en reklamefilm, den skal I se også
Teori.Litterære Selfies.pdf
Forfatterportrætter.opgave.docx
Forfatterportrætter.tekstbidder.til eleverne.pdf
Teori. Autobiografi og autofiktion.pptx.pdf
Orthorexia, kortfilm (journalistisk formidling))
Læs resten af teori-kompendiet (se sidste modul) s.7-14. Imens I læser, skal I udfylde felter i jeres hjemmelavede minilex. De, der var fraværende i sidste modul skal læse hele kompendiet + spørge en klassekammerat om, hvad jeg mener med 'det hjemmel
Anna Juul, blå bog .docx
Superskurk_ Arbejdsark.docx
Anna juul velkomsttale.pdf
Anna Juul rygestop.pdf
Anna juul overvejelser.pdf
Anna juul origin story.pdf
Anna juul mentale sammenbrud.pdf
Anna juul debatten dr2.pdf
Halfdan Pisket paratekst.pdf
Halfdan pisket min ven.pdf
Anmelderne | Superskurk søger psykiatrisk plan | DR LYD
Halfdan Pisket1. minder s 22-25.pdf
Halfdan Pisket, blå bog .docx
Bogforum-bingo 2023 (1).docx
Bogforum: Grupper 2v – Google Drev
Blendrup.Der ligger en kapsel.jpg
Blendstrup.Gud fylder år.jpg
Blendstrup.Gud har ansat.jpg
Se en video hvor jeg fortæller om fortælleren :) Tag noter i mens.
haidar ansari. institutionaliseret.2022 .pdf
Deadline: Sommerserie: Haidar Ansari
Lektie: Læs digtet "BARNDOM" af Yahya Hassan i dokumentet "Yahya Hassan. Kender du det mon allerede? Eller ved du noget om ham måske? Skriv lidt på elevfeedback om enten digtet eller digteren (altså Yahya Hassan).
Yahya Hassan.docx
Fængsel | Haidar | DR LYD
Hør podcasten (evt bare de første 25 minutter) og skriv et par spørgsmål ned til Haidar Ansari.
Arbejdsark_Find Holger Danske.docx
Feedback til Korte Fortællinger 2v.docx
Læs til og med del II (side 37) i bogen "Find Holger Danske"
Husk bogen
Dette er DANSKERLOVEN - til eleven.docx
Dette er Danskerloven
Læs del III og del IV i "Find Holger Danske" (OBS! Læs hele bogen, hvis du ikke har læst igen endnu)
Evaluering af dansk i 2v.2023.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den debatterende arikel
Introduktion til den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Læs alle filer under næste aflevering (den debatterende artikel)
Find(!) og læs om den debatterende artikel på skrivemetroen
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Natur-retur
Forløb med fokus på natursyn.
Den første del fokuserer på litterære fremstillinger af naturen - og menneskets forhold til naturen
Vi indleder med værklæsning: Doppler af Erland Loe (2004) - dernæst ser vi på lyrikken gennem tiden, med 3 nedslag: Romantikken, 80’erne og nyere tid (2014).
Her introduceres lyrikken som genren, og fokus er på generelle analysebegreber der knytter sig lyrikken og billedsprog.
Afslutningsvis skal det handle om, hvordan vi sprogligt taler om naturen, og hvordan diskurser skaber sandhed og magt.
Her introduceres diskursanalysen.
Tekst læst i forløbet:
Erland Loe: Doppler (2004) (VÆRK)
Oehlenschläger: Morgenhimmel
Christian Winther: Jeg kom til Skovens boligAlfabet
Inger Christensen: Alfabet (a-g)
Thorkild Bjørnvig: Skovene
Michael Struge: Plasticsolen
Theis Ørntoft: 2 digtefra “Digte 2014”
Carsten Andersen: “Vi har alle fornemmelse af at jorden ryster”, artikel
Indhold
Kernestof:
HUSK Doppler (meget vigtigt!)
Man må gerne begynde på "Doppler" inden i dag - det er helt okay :)
I skal have læst "Doppler" (+ husk bogen) + skrevet resumé til hver del (månederne).
Doppler - resumeark.docx
Forsøg at få et overblik over forskellen på en 'dannelsesroman' og en 'udviklingroman' - overvej: hvad er "Doppler" og hvorfor? Kan I gøre det uden brug af chatGPT? Det tror jeg nok I kan.
Arbejdselv om _Hvad er digte og digtanalyse.docx
Arbejdsark_romantikkens natursyn.docx
Christian Winther - jeg kom til skovens bolig 1860 (1).docx
Oehlenschlager Morgenhimmel 1802 (1).docx
Litterær analyse af digte (håndbog til dansk).docx
I skal kunne fremlægge jeres "hvad er digte?"-præsentationer.
Thorkild Bjørnvig - Skovene (1990).pdf
Christensen - Alfabet (1981) (uddrag A-G).pdf
Strunge - Plasticsolen 1981.pdf
Natursyn før og nu AH.pptx
Lektier: Genopfrisk, hvad vi lavede sidst. Det handlede om romantikken og to digte. Læs dine svar på arbejdsarket igennem - og lav det færdigt, hvis du ikke fik lavet alt i modulet. Sæt fx jeres viden om Romantikken ind i arbejdsarket.
Læs de to digte. Vælg et af dem og skriv 3 hurtige noter til det på elevfeedback Theis Ørntoft - af Digte 2014 (1) (1).docx
Artikel_Fri mig for klimanonner og grønvaskere.docx
Diskursanalyse.pptx
POLEN SMELTER
Greta Thunberg
VI HAR ALLE EN FORNEMMELSE AF, AT JORDEN RYSTER - artikel (1).pdf
Læs artiklen her, der præsenterer 5 forskellige forfatteres syn på litteraturens politiske rolle. Notér en sætning eller et citat for hver af de fem forfattere i artiklen: Colling Nielsen, Holst, Løppenthin, Voetmann og Djørup.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Køn
Forløbet griber forriges forløb afsluttende fokus på Diskurs.
Vi taler fortsat om nodalpunkter, ækvivalenskæder mm. (se tidligere forløb).
Vi analyserer diverse reklamer, hvor køn spiller en afgørende rolle.
Bl.a. "Like a girl" - always-reklame
Inkl. Teatertur: "Ik' noget pis" af Camilla W. Brekling på Helsingør Teater, 2024
Stykket undersøger, hvordan det er at være mand i dag.
Som optakt læste vi uddrag af "PIS" fra 2004-2007 (en del af trilogien "KRIG", PIS", "UNDSKYLD").
Joachim B Olsen: "Mænd er mere ambitiøse og det afspejler lønnen", BT 2012
Uddrag af "Klæder skaber folk" fra "Håndbog for karrierekvinder, DJØF
Vi har talt om legetøj, markedting, kønnede ord, kønnede erhverv, mm.
Indhold
Kernestof:
Jeppe Søe om pjækkende klima-unge: Bliv i skolen
Ludovico Einaudi ;Elegy for the Arctic - Official Live (Greenpeace)
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
klima.sprogets magt.pdf
Pis. C.W. Brekling (1).pdf
KØN 2024. modul1.pdf
Ikke noget pis - Helsingør Teater
Jeg er desværre fraværende i dag, men glæder mig til at høre jer fortælle om Ansaris oplæg.I skal lægge en selfie op af jer selv i festsalen (inkl Ansari) på Elevfeedback.
Tekster til diskursanalyse.køn. (2).pdf
Modul #2_Kønnets værdi.pdf
Gå i gemmerne derhjemme og medbring jeres favorit legetøj (hvis I ikke har det, så bare tænk på det - find evt et billede af det)
Tjekliste, skriftlig dansk (debatterende).docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fortællingens kraft
Forløbet tjener primært det formål at klæde eleverne på til deres studietur til Grønland, Nuuk.
Desuden læser vi 2 kanonforfattere: Karen Blixen og Johannes V. Jensen + en folkevise. Elever læser også oversat verdenslitteratur.
Forløbet centrerer sig om ‘den gode fortælling’. Vi taler om, hvad der gør en fortælling god (med fokus på komposition, karakterer og deres funktion, miljø, stilistiske træk, gentagelser, fortælleforhold og andre relevante analyseelementer) via nedslag i kendte fortællinger og kanonforfattere.
Der er særligt fokus på myten som genre - og den mundtlige tradition og overlevering fremhæves. Under myten fremhæves karakterernes funktion i fortællingen, herunder: forhindring, hjælper, den almægtige, lovbryder).
Tekster læst
Karen Blixen: Det ubeskrevne blad, 1957
Folkevise: Agnete og Havmanden
Folkeeventyr: Fiskeren og hans kone + De 3 bukkebruse
Myte: Tilblivelsen af Havets Moder
Myte: Imap Ukua (Havets Moder) ved Knud Rasmussen
Johannes V Jensen: Sommerblæsten, 1908
Artikel: Fortællingen er det vigtigste (Camilla Arnsberg i Kristeligt Dagblad, feb. 2017)
Teori: 2 afsnit i Litteraturen på langs og på tværs om folkeviser + folkeeventyr & Hjemmelavede dokument om myter (mest på baggrund af Den store danske).
Musik: Minds og 99: “Det er Knud som er død” (2014) + Andreas Odbjerg: “Det er sådan en dag” (2024)
Ekskursion
Klassen var på en dagstur til København, hvor vi først besøgte Nationalmuseet, og fik en guidet tur i koloniseringen af Grønland - og hvor er Grønland i dag?
Her læste klassen en grønlands (oversat) rap “Tupilak” (2016) af kunstneren Tarrak (josef tarrak-petrussen).
Derefter gik klassen på en podcast-vandring gennem Christianshavn: På sporet af Grønland, med 9 lytte-stationer, omkring Grønlands tilstedeværelse i Danmark, historisk, politisk og kunstnerisk.
Afleveringer
Fortælling:
Eleverne skal skrive en myte selv og optage sig selv fortælle myten (3 elevtimer)
Indhold
Kernestof:
Karen Blixen_ Det ubeskrevne Blad - til eleverne.docx
Hør podcasten om kanonforfatteren Karen Blixen og lav en illustration (I bestemmer selv hvordan), der karakteriserer Karen Blixen som forfatter. Inddrag i jeres illustration faglige pointer fra podcast-afsnittet, I har lyttet til. Medbring jeres illu
Karen Blixen - Kanon14 - podcast til undervisning
Elevfeedback_ _Det ubeskrevne blad_.docx
Agnete-og-havmanden_tekst.docx
2v_s oversættelse af Agnete og Havmanden.docx
Folkeviser, kort intro.pptx
Læs scan fra litteraturhistorie - på langs og på tværs fra s. 34 - 39m.
Litteraturhistorien på langs og på tværs.folkeviser_folkeventyr.scan.pdf
De tre bukkebruse_tekst.jpeg
Arbejdsark med Matrix_Fiskeren og hans kone.docx
Læs folkeeventyret “Fiskeren og hans kone” hjemme. Understreg løbende de steder, hvor naturen nævnes/spiller en rolle.
Myten om tilblivelsen af Havets Moder.docx
Det er Knud som er død.Minds.docx
det er sådan en dag.Odbjerg.docx
Læs dokumentet “Hvad er myter”
Lav din egen myte.pptx
Johannes V Jensen _Sommerblæsten_ - Nye Myter 2016.pdf
Find på 3 historier om dig selv. 2 skal være usande og 1 skal være sand.I skal kunne fortælle dem højt i mindre grupper.
Læs artiklen “Den spændende fortælling er den vigtigste” og formuler artiklens hovedpåstand. (OBS læs IKKE artiklen om dansk litteratur der vil overleve!)
Arbejdsark til Myten om Havets Moder (Knud Rasmussens version).docx
Læs Imap Ukua (Myten om Havets Moder). Obs det er ikke den samme som sidst :)
Spor af Grønland
Tarraks tekst.pdf
Husk mobiler + høretelefoner (vigtigt!)
Program_17.5_2v.docx
Skriveskabelon til den analyserende artikel.docx
Skriveskabelon til den debatterende artikel.docx
Tjekliste analyserende artikel.docx
Tjekliste debatterende artikel.docx
ABC for elever - Eksamen
Årsprøve dansk 2v 2024.pptx
Orienter jer om skriftlig dansk på skrivemetroen (om den analyserende og den debatterende artikel)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentargenren
I forløbet arbejder eleverne blandt andet med:
- De to overordnede typer: Tv-dokumentar vs dokumentarfilm
- De 5 dokumentarfilmstyper: den forklarende, den observerende, den deltagende, den performative & den poetiske
- Forskelle mellem fakta og fiktion
- Autenticitetsmarkører samt hvilken effekt de har i en given produktion
- Objektivitet
- Diskussioner om etik og manipulation i forbindelse med dokumentarproduktioner
- Filmiske virkemidler
Begreber fra tidligere forløb om filmtekniske begreber inddrages løbende.
Materiale læst:
Hvad er en dokumentar?” s. 6-10, fra Dokumentaren i undervisningen, L&R (2009).
Om dokumentar-typer: “Dokumentaren i undervisningen”, Andersen og Mikkelsen, (2009)
Om Autenticitetsmarkører + fakta- og fiktionskoder, “Håndbog til dansk” s. 231-235 (2017)
Materiale set:
13 småklip til “Tip 13 om dokumentar-typer”
introen til “Historien om Grønland og Danmark” - afsnit 1: “Mødet”, DR (2022)
Introen til “Kriminelt”, afsnit “I fængsel i Grønland”, DR (2023)
Værk: Tsumu, Kasper Kiertzner, 2022
I forløbet laver eleverne i grupper selv en dokumentar, som afrunding på deres studietur til Grønland, Nuuk. Eleverne analyserer også deres egne film, med fokus på genreovervejelser, filmiske virkemidler, målgruppe mm.
Indhold
Kernestof:
Husk høretelefoner + strøm på computeren + hav styr på jeres uni-login
I skal læse om dokumentarfilmstyper + tage noter til typerne
Hvad er en dokumentar.pdf
Autenticitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder_lektie.docx
Læs vedhæftede om Autenticitetsmarkører + fakta- og fiktionskoder
Lektien hjemme er, at alle dokumentar-grupperne får oprettet en mappe et sted, hvor I kan dele store filer OG deler jeres videoer med hinanden. Sorter i klippene inden, så det kun er de bedste klip, billeder mm, som er i mappen.
DRTV - Tsumu - Hvor går du hen med dine drømme?
TSUMU - where do you go with your dreams -3v
Program_ 3v og besøg fra Grønland .docx
I, der ikke var tilstede i sidste modul, skal se filmen "Tsumu". Det er vigtigt.
Opsamling på udveksling 3v og 3s
Alle skal se anslaget (begyndelsen, 5+ min.) af dokumentaren "Byen hvor børn forsvinder": Byen hvor børn forsvinder - DR Dokumentar 06-05-2019 - video Dailymotion
I får halvdelen af dette modul til jeres fremlæggelser og så skal I fremlægge. Sørg fx for at have printet screenshots i farver hjemme til jeres plakat.
Spørgeskemaundersøgelse
LÆS SVARENE fra folkene bag Vilde vidunderlige DK.docx
DRTV - Vilde vidunderlige Danmark: Skoven
puslespil - med svar.pdf
Arbejdsark til Ræve-klip.docx
Eksempel på eksamensspørgsmål. Flugt.docx
DRTV - Flugt (17.00-24.00)
Hav styr på alle jeres dokumentar-noter! Vi skal afslutte forløbet med en lille eksamenslignende øvelse. (Bare rolig: Det er ikke farligt/prøve-agtigt)
Husk høretelefoner
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den reflekterende artikel
Introduktion til Den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
reflekterende artikel.html
Læs om den 3. og sidste skriftlige genre i skriftlig dansk på skrivemetroen:
Denne fil er også god at have læst. Denne er valgfri.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
1800'tallet
Et oversigtsforløb, der dækker 1800-tallet med udgangspunkt i romantikken, over romantismen til det moderne gennembrud og tiden efter.
I forløbet læses et værk (“Sildig Opvaagen”).
Romantikken
Nyplatonisme (splittelse, dualisme, platons hulelignelse, anelsen, indsigt, geniet)
Universalromantik (pietisme, monisme, organismetanken, helhed, gud)
Nationalromantik (fædreland, fortiden, naturen, folket)
Biedermeier (idyl, hygge, borgerskabet, hjemmet)
Romantisme (dæmon, skyggeside, uhygge, det forbudte)
+ sat romantikken i kontrast til Det moderne Gennembrud (som repetition af DHO-forløbet)
Tekster læst i forløbet:
Schack von Staffeldt: Indvielsen
HC Andersen: Klokken, Danmark mit fædreland
Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Langt højere bjerge
Christian Winther: "Tordenveiret om Natten"
Blicher: Sildig Opvaagnen (VÆRK)
Martin A Nexø: "Tyvetøs" (1901)
Henrik Pontoppidan: "Muldskud" (1890)
Indhold
Kernestof:
Oversigtsskema_ begyndelsen af 1800'tallet.docx
Billedbingo (til elever).docx
Indvielsen (tekst til eleverne).docx
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Læs eventyret "Klokken" af HC Andersen
qr_code.png til post 4
padlet 3v_QRløb_nationalisme.pdf
Af Grundtvig.Lang højere bjerge.docx
Elevtekster til QR-løb (printes i 6 eksemplarer).pdf
Medbring en genstand eller et print af et billede/en tekst, der illustrerer danskhed for dig. Tænk over, hvordan den ting er særlig dansk. Vær kreative og tænk længere end bare et dannebrogsflag😊Medbring desuden blyant og mobiltelefon.
Tordenveiret om Natten (1).docx
Arbejdsark_ Tordenveiret om natten (1).docx
Der er ingen lektie til dette modul - men læs evt teksten til næste gang, den er nemlig god! og laaang (det er et værk)!
Læs “Sildig Opvaagen” hjemme (den er lidt lang, men hey - den tæller som et værk”). Print evt ud.
De, der ikke havde læst teksten "Sildig Opvaagen" til sidste modul SKAL have den læst til i dag (OBS! den er stadig lang).
Læs om upålidelighed
Novellegenren - en introduktion.pptx
Vi arbejder stadig med "Sildig Opvaagen". Har du ikke fået den læst - så er det sidste chance nu (find teksten på et tidligere modul)
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Georg brandes om de 4 emner (Georg Brandes (uddrag fra
Læs novellen "Tyvetøs" af Martin Andersen Nexø
Eksamensspørgsmål_ Muldskud.docx
Læs novellen "Muldskud" af Henrik Pontoppidan
Sidste modul.pdf
I skal alle have fået downloadet (OG ÅBNET/UDPAKKET) zipfilen her. Der finder I jeres næste stil. Få hjælp af en, der har åbnet den. Det er vigtigt den åbnes rigtigt. I skal have valgt hvilken opgave I vil skrive og have læst opgavens materiale. Har
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Fortællende Journalistik
Forløbet indledes med en kort introduktion til traditionel journalistik; avistyper, målgrupper, artikelgenrer, opinion vs. information, nyhedstrekanten, nyhedskriterierne. (En repetition af grundforløbet i 1.g)
Dette sættes op som en kontrast til den fortællende journalistik.
I forløbet er der således primært fokus på den fortællende journalistik - og brugen af skønlitterære virkemidler i en sagprosa-genre. Under arbejdet med den fortællende journalistik kigger vi på forskellige retninger/strømning: new journalism, reportagen, featuren, gonzo - og skæver til impressionismen.
Vi har således arbejdet med:
- Avisen som geren (typer, artikler)
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterierne
- Tom Wolfes 4 kriterier for new journalism (+ sproglige eksperimenter)
- Den fortællende journalistiks sprog (herunder billedsprog og fremstillingsform)
- Fakta- og fiktionskoder
- Impressionismen
- Reportagen vs featuren
- Nyhedshistorien vs Nyhedsreportagen
Vi har læst følgende tekster:
- Om New Journalism (fra: "Den bearbejdede virkelighed" 1990)
- Artikel: Herman Bang: “Branden” (1884)
- Artikel: Kim Faber “Blod mod blod” (2005)
- Om impressionisme (Fra "Litteraturhistorien på kryds og på tværs").
- Artikel: "Børsen i København står i brand: '400 års kulturarv i flammer'", 16. apr 2024 - DR
- Artikel: “200.000 civile er fanget i Mariupol..” Jyllandsposten, 7. marts 2022
- Artikel: “Toget der ruller ud fra banegården..” Politiken, 7. marts 2022
- Artikel: "Jagten på rigtige ting" Weekendavisen, 14. juni 2013
Indhold
Kernestof:
blod mod blod. med mellemrum til puslespil.doc
Fortællende journalistik, intro.pptx
Læs om New Journalism hjemme. Tag noter til det I læser (Pssst! Husk vores lektie-fraværsregel)
Impressionisme , litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
feature VS reportage.docx
Arbejdsark til Herman Bangs Branden 1884.docx
Børsen i København står i brand
Læs “Branden” af Herman Bang hjemme.Marker min. 3 iagttagelser ned, som gør sig gældende for den fortællende journalistik.
eksempelartikel_ .docx
9 eksempler på new journalism. SVAR.docx
Vælg én af de to artikler, som du læser hjemme.
Jagten på rigtige ting.pdf
Eksempel på eksamensspørgsmål.docx
Lærernoter.jagten på rigtige ting.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Minimalisme
Litteratur er spændende - nogle gange fordi den fortæller en spændende historie - andre gange, fordi læseren skal på arbejde og finde den/en anden fortælling/undertekst i teksten.
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne redegøre for minimalistiske genretræk samt analysere, fortolke og perspektivere minimalistiske tekster.
Begreber vi har arbejdet med:
Minimalisme (med fokus på sprog, komposition, personskildringer)
Impressionisme
Stille eksistenser
Tomme pladser
Show it don’t tell it
Undertekst
Isbjergsteknik
Tekster læst:
Teori: “Less is more” - om minimalistisk realisme
Teori: Herman Bang: “En lille replik”, 1890
Helle Helle: “Stavgang”, 2007
Helle Helle: “Køreplaner” 1996
Hemingway: Bjerge som hvide elefanter, 1927
Herman Bang - Sidste balkjole, 1887
Indhold
Kernestof:
Less is more - om minimalisme.pdf
Stavgang.Helle Helle.pdf
Minimalisme.intro.pptx
Bjerge som hvide elefanter.pdf
Bjerge som hvide elefanter (1927) - arbejdsspørgsmål (AH).docx
Hav styr på alle begreberne fra forløbet om sproghandlinger
Læs om minimalisme hjemme "Less is more"
Vi samler op på "Bjerge som hvide elefanter", så husk jeres noter - og jer der var fraværende sidst, skal læse novellen (se sidste modul).
Læs “En lille replik” om impressionisme
Helle Helle Køreplaner.pdf
Eksamensspørgsmål.eksempel.Køreplaner.docx
Se denne film (13 min.) hjemme. Hvis I hører noget, som ikke står I jeres noter, så føj det til. Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Akademisk skrivning
Øvelse_ fra talesprog til akademisk sprog_stavefejl.docx
1.modul_øvelser.docx
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym.pdf
SRP-en oversigt.AH.docx
3 eksempler pa_ indledninger fra SRP_er.docx
Husk bogen: "Sådan skriver du SRP"
Medbring DHO + SRO-feedback-papirerne
Læs redegørelsen i den vedhæftede SRP. Hvor er sammenhængen henne? Marker koblingsord og koblingssætninger - eller noter, hvor de kunne være.
Hvad er en god konklusion
Medbring bogen "Sådan skriver du SRP"
Læs side 91-94 i "Sådan skriver du SRP"
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Eksistentialisme
I dette forløb vil vi læse en række skønlitterære tekster og i vores læsning gøre brug af en eksistentialistisk grundmodel (fra "Eksistentialisme i dansk s. 12).
Vi vil undersøge, hvordan de læste tekster på forskellige måder forholder sig til eksistentielle temaer.
Tekster læst i forløbet:
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Tom Kristensen: "Angst" (uddrag, 4 strofer) (1930)
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916) SVENSK
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
Martin A. Hansen: “Roden” (1955)
Indhold
Kernestof:
1. arbejdsark: 3 digte om angst.docx
2. arbejdsark Klaus Rifbjerg + Konfrontationsmodernisme: Konfrontationsmodernisme og Rifbjerg.pdf
Læs Intro , eksistentialisme (s. 9-11).pdf Overvej om du nogensinde har stået i et valg ligesom Victor. Kan du komme i tanke om et lignende eksistentielt dilemma (som Victors) må du gerne skrive det på elevfeedback.
Skema fra _Eksistentialisme i dansk_ (side 12) .docx
Den analyserende artikel.pdf
Den debatterende artikel.pdf
Den reflekterende artikel.pdf
6 råd og regler til alle genrerne.pdf
Papir og penalhus til noterHøretelefoner Strøm på (og til) computerenMad, snacks mm.
Husk til skriftlig terminsprøve og eksamen i dansk.docx
Eksistentialismebogen side 89 til 91.pdf
Roden, M.A. Hansen.pdf
Læs novellen "Roden". Tænk undervejs over, hvilken symbolik, du forbinder med ord som "rod" og "træ".
Metablik på terminsprøven .docx
Feedback til Terminsprøven 3v 2025.docx
I skal have læst jeres stil inden I kommer til modulet. I skal prioritere at komme til dette modul, da I får mundtlig feedback
Sex - Sonnergaard.pdf
Indledninger - eksempler i 3v
Indledning - opgave.docx
perspektivering.eksempler.docx
Raymond Carver.Løgnen.pdf
Find min. 2 passager fra dine tidligere afleveringer i dansk, hvor du perspektiverer. Kopier dem ind i et dokument, som du medbringer til timen.
Læs vedhæftede om perspektiveringer i dansk stil (læs også det på FGs egen skrivemetro. Link i dokument)
hhhh
Overgange i skriftlig dansk 3v
Se i jeres gamle stile (kan også være debatterende eller reflekternede). Find eksempler på min. 2 gode overgange og 2 knap så gode overgange.
Perspektiveringer Løgnen - 3v
Indledninger 3v - sex
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Opsamling
Forløbet samler op - og forbereder eleverne til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Litteraturhistoriske perioder 3v
Kanonforfattere 3v
3v - repetition 2025, Dansk
Læs hele studieplanen for dansk alle 3 år
læs jeres sidste stil + min feedback.Giv jer selv 3 gode råd på baggrund af den feedback.Find min. 3 sproglige fejl (stavefejl, sætningskonstruktioner el.lign) og marker med gul.
ALLE skal lave deres repetitions-del færdig (se links sidste modul).
HUSK: led efter tekster, der ikke er tilgængelige i lectio
Læs de andres arbejde + HENT alle filer og læg dem i mapper der hører til forløbene
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637173361", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637173361", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637173361" }