Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Cecilie Holbo, Lizza Annemone Andersen
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
I dette forløb dykker vi ned i danskfagets sproglige aspekt, og undersøger retorik og argumentation.Vi repeterer fra grundforløbet: appelformerne samt Toulmins argumentationsmodel. I forløbet skal eleverne selv skrive og holde en tale efter modellen X er bedre en Y.
Mål med forløbet er, at du:
1) Kender og kan anvende en analysemodel til retorisk analyse af taler
2) Kan bruge din viden om taler til selv at holde en retorisk vellykket tale.
Vigtige begreber i forløbet:
Tre talegenrer
• Informativ
• Politisk
• Lejlighedstalen
Ciceros pentagram
• Afsender
• Emne
• Modtager
• Sprog
• Situation
Disposition
• Indledning
• Midterdel; sagsfremlæggelse og argumentation
• Afslutning
Udvidet argumentationsmodel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør
-Argumenttyper
-Stilistiske virkemidler
Materiale:
Selma de Montgomerys ølkassetale ved ungdommens folkemøde 2021
Sofie Lindes tale ved Zulu comedy galla 2020
Levi Coermann Nygaards tale ved LGBT+Ungdom på Regnbuepladsen 2021
Håndbog til dansk, s.157-167 (kapitlet argumentation)
ca.20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan læser man en tekst?
Dette forløb er et litterært grundkursus, hvor vi skal have et begrebsapparat og analyseværktøjer til at kunne analysere og fortolke i faget. Vi vil arbejde med tekster og i slutningen af forløbet gerne være sikre på, hvordan vi læser en tekst.
Vi vil beskæftige os med:
-Genrer, herunder fakta og fiktion
- Analyse og fortolkning
- Komposition
- Person- og miljøkarakteristik
- Synsvinkel og tid
- Fortællertyper (bl.a. upålidelig fortæller)
-Fortællemåde (fremstillingsformer: scenisk/panoramisk)
-Sprog/stilistik
-Tomme pladser
-Tematik
Følgende er læst:
Biografi af en snegl - Peter Seeberg (1982)
Elsker og elsker - Thomas Korsgaard (2019)
Klods-Hans - H.C.Andersen (1855)
Et kys - Klaus Rifbjerg (1964)
Roden - Martin A Hansen (1953)
Spikeren i Kirsebærtreet - Kjell Askildsen (1991) (NORSK)
ca.20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk-historieforløb Ungdomsoprøret
Ungdomsoprøret (til DHO)
Forløbet er et tværfagligt forløb med historie. I forløbet stiller vi skarpt på tiden omkring ungdomsoprøret i Danmark i 1960’erne til 1970’erne.
I forløbet har vi fordybet os i tre forskellige emner (ungdom, kvindekamp,klima) som også bliver emnerne for dansk-historie-opgaven.
Baggrundstekst:
Vi har arbejdet med følgende tekster:
Itsi Bitsi & Dunhammeraften (1967) Eik Skaløe/Steppeulvene
Billedroman (1976) Røde mor
Tryghedsnarkomaner (1977) Vita Andersen (VÆRK)
Hej søster (1975) Trille
At være beat (1971) Dan Turéll
Digtene Fortvivlet spørgsmål, Luft og Hudson Stream af Delfinen, Miljødigte 1970-1975 (1975) Thorkild Bjørnvig
Baggrundsmateriale:
Steppeulven, (2015), Ole Christian Madsen, Nimbus Film productions
Et lotus læbekys, Niels Martinov (1994), s.7-14
Mig og 68’erne afsnit 1 (2022) DR2
Øgendahl og de store forfattere: Dan Turéll, DR (2018)
Hele forløbet svarer til ca.225 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Yahya Hassan/VÆRK
I dette forløb læses digtsamlingen Yahya Hassan.
Forløbet fokuserer på førlæsning (hvad ved vi), ind i værket og efter læsning. Vi arbejder med digtanalyse - semantiske skemaer, komposition og udtryk.
Materiale:
Hassan, Yahya: Yahya Hassan (2013) (værk)
ca.150 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De sociale medier
I dag er sociale medier en faktor, der definerer os mere, end vi selv er klar over. Her spiller teknologien en afgørende rolle for, hvem vi er, og hvordan vi lever sammen i verden, og den teknologiske udvikling online går stadigt stærkere. Derfor skal vi kigge på hvad de sociale medier gør ved vores forståelse og iscenesættelse af os selv og hinanden gennem synlige udtryk som facework og multimodalitet og i kraft af influencere.
Desuden skal vi tale om hvilke usynlige elementer, som er (med algoritmer) en del af de sociale mediers mindre forudsigelige virkelighed, og hvordan vi kan håndtere dem bedre ved at styrke vores modtagerbevidsthed. Til sidst skal vi arbejde med hvordan vi skal forstå hinanden i en ansigtsløs virkelighed, og hvad tonen betyder på de sociale medier for vores forhold til hinanden som medmennesker og for vores opfattelse af at være en del af et fællesskab. Der arbejdes med I-bogen https://socialemedier.praxis.dk/10048.
Eleverne skal kunne:
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.
Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning.
Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Medietække med TikTok
|
17-09-2023
|
Debatterende art1 "Sociale medier og vores frihed"
|
15-10-2023
|
Genaflevering 1
|
02-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
Forløbet har fokus på romantikken igennem 1800-tallet, hvor der arbejdes med repræsentative tekster af kanonforfattere: Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher og HC. Andersen. Enkelte andre forfattere nævnes eller inddrages som repræsentanter for andre forskellige strømninger, således at der samtidig skabes et overblik over strømningerne igennem romantikken. Der arbejdes primært med digtanalyse, men der arbejdes også med kunsteventyret. Der arbejdes sideløbende med læsning af litteraturhistorien med fokus på de store linjer. Her skal de kunne arbejde med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende art.2
|
17-12-2023
|
Genaflevering 2
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning "Sildig Opvågnen" af Blicher
Denne værklæsning har fokus på læsningen af en ældre tekst (novelle), hvor der arbejdes med den upålidelige fortæller, miljø, personkarakteristik og tema. Desuden sættes den i et litteraturhistorisk perspektiv. I en mundtlig aflevering skal novellen sammenlignes med en nutidig kortfilm Under bæltestedet, der også iscenesætter trekanstdramaet, hvorved der også arbejdes med filmiske virkemidler og kortfilmens DNA.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mdt. afl.
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klasse! (Inkl. værk)
I forløbet skal eleverne arbejde med litteratur, der tematiserer individets placering i samfundet og handler om, hvad klassetilhørsforhold betyder for et menneskets opvækst og liv. Der arbejdes med danske, nordiske og franske forfatterskaber fra 1980'erne og til i dag. Der vil være et fokus på oplevelseslitteratur, genrer, tematisk og sproglig analyse og skriftlige opgaver. Der skal arbejdes med en dokumentar som værk. 1g's værklæsning Yahya Hassan Digte kobles på forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
05-05-2024
|
Genaflevering 3
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mellem linjerne (minimalisme og VÆRK)
Litteratur er spændende - nogle gange fordi den fortæller en spændende historie - andre gange, fordi læseren skal på arbejde og finde den/en anden fortælling/undertekst i teksten. Forløbet er et litterært forløb med fokus på forfatteren Helle Helle og minimalistisk litteratur. I forløbet læses et værk af Helle Helle. Der har været fokus på analyse og fortolkning. Vi skal udover værk af Helle Helle læse verdenslitteratur.
Begreber vi har arbejdet med:
Tomme pladser
Show it don’t tell it
less is more
minimalisme
isbjergsteknik
dobbeltbetydning
Litteratur:
Rester (1996) - Helle Helle (VÆRK) ns:100
Bjerge som hvide elefanter (1927) - E.Hemmingway ns:5 (verdenslitteratur)
Tv-udsendelse:
Ordkraft: minimalistisk realisme i litteraturen, (2011) DRKultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reflekterende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Krop, skam og stolthed
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne analysere, fortolke og perspektivere forskellige tekster (det udvidede tekstbegreb) med temaerne krop, skam og stolthed i fokus. I forløbet har vi fokuseret på tekster under overskrifterne: ‘krop og skam’, ‘den uønskede krop’ og ‘den ideelle krop’.
Forløbet går på tværs af de tre områder.
Begreber vi har arbejdet med:
Diskursteori (Nodalpunkt, diskurs, hegemonisk diskurs, antagonistisk diskurs, ækvivalenskæde)
Skammens farver
Tekster:
Hørslev, Lone: Kulhydrater fra novellesamlingen SKAM (2017), Høst og søn
Eric, Caspar: uddrag fra Nye Balancer - handicapdigte
Stokbro, Katrine F: Er tykke kvinder ved at blive idealet (2022) Politiken
Danmarks Radio: Tykke Ida (2017) afsnit 1 https://www.dr.dk/drtv/serie/tykke-ida_6673
Danmarks Radio: Sygt skarpt (2024) episode 2
Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4.udgave, kap.4.11 Diskursanalyse s.168-175
Nedergaard, Mia Bang: Krop, skam og stolthed - på tværs af medier, dansklærerforeningens forlag (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fra idyl til realisme
Formål:
Forløbets formål er at få kendskab til den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud. Vi arbejder med overgangen fra romantikken (idyl) til det moderne gennembrud (realisme).
Eleverne skal kunne redegøre for periodens politiske, sociale og kulturelle omvæltninger. De skal kunne analyse, fortolke tekster fra perioden og perspektivere dem. De skal kende forskel på begreberne, naturalisme, impressionisme og realisme.
Tekster:
Georg Brandes 'af Indledningen til Emigrantlitteraturen' (1971)
A.Skram: Karens Jul (1885)
A.Skram: Af Constance Ring (1885)
H.Pontoppidan: Naadsensbrød (1889) (kanon)
Bang, Herman: ”Den sidste Balkjole” (1880)
P.Nansen: Aftenvisitter (1883)
Tv: Panduro, Leif (Ibsen, Henrik): Et Dukkehjem (1974)
Billeder:
Abildgaard, N.: “Mareridt” (1800)
Friedrich, C.D.: “Mand og kvinde der betragter månen” (1817-1818)
Lundbye, J.T.:”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs” (1839)
Lundbye, J.T.: “Hankehøj ved Vallekilde”(1847)
Bendz, W.:”Det waagepetersenske familiebillede” (1830)
Brennekilde, H. A.: ”Udslidt”(1889)
Brennekilde, H. A.: "En landevej" (1893)
Hammer, H. J: ”Bønder vender hjem fra marken med det sidste læs korn” (1830-1882).
Baggrundsmateriale:
Kjær-Hansen og Bertelsen: ”Litteraturen på langs og på tværs”1.udgave (2013), s.34-42, s.73-74, s.91-114
Schultz Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie” (2023), s.183-185
Thomsen, Liv: ”1800-tallet på vrangen” del 6 (2007)
Begreber:
Naturalisme
Realisme
Impressionisme
Determinisme
Industrialisering og urbanisering
De tre K´er: Køn, klasse og kirke
”Sætte problemer under debat”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernisme og realisme
Forløbet er et litterært tilrettelagt forløb, hvo formålet er at få kendskab til modernisme.
I forløbet har der været fokus på futurisme, ekspressionisme hvorefter der er trukket tråde til 60'ermodernisme i korte træk.
Materiale:
Johannes V. Jensen: Gotisk Renæssance. (1901) (uddrag)
Marinetti: Futurismens manifest (1909)
Tom Kristensen: ”Landet Atlantis” (1920)
Emil Bønnelycke: “Gaden” (1917)
Litteraturhistorien – på langs og på tværs p. 147-151+ p. 156-162
Udsendelser:
DR:Digtere, divaer og dogmebrødre 1:8 -1900-1918
DR: Digtere, divaer og dogmebrødre 5:8 (1960-1970)
Malerier:
· Giacomo Balla: Dinamismo di un cane al guinzaglio (Dynamism of a Dog on a Leash) 1912
· Wassily Kandinsky: Komposition VII. 1913
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
MÆND+VÆRK
Formålet med dette forløb er at undersøge, hvordan manden fremstilles i dag og hvordan manden er blevet fremstillet gennem tiden. Vi undersøger den stereotype mandediskurs samt øvrige maskuline forbilleder man støder på i dag i medier/kultur og litteratur. Vi undersøger, hvilke mænd, der ikke får så meget opmærksomhed, og om det er et problem i forhold til, hvem den nutidige mand skal kunne identificere sig med.
Vi skal se på manden i litteraturen, i medierne og i sproget.
Billeder:
Den ammende mandeskulptur,
Harry Styles i Vogue bredden i mandekønnet
Litteratur:
Malte Tellerup: Mestrene (2023)
M.A.Nexø: Lønningsdag (1900)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Artikler:
Peter Tvermose Nielsen, Læserbrev i Information: https://www.information.dk/debat/2020/02/dr-serien-mandefald-stigmatiserer-maend-lever-alene
Jesper Bacher, Kommentar i Kristeligt dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/mandeforfald-og-den-nye-ridderlighed
Udsendelse:
Mandefald, (2020) DR, sæson 1, episode 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Optakt til SRP
Som optakt til SRP gennemfører eleverne et kort kursus i akademisk skrivning med fokus på sprogligt leje, afsnitsinddeling samt formalia.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637176542",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637176542",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637176542"
}