Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Lars Peter Visti Hansen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romerriget
Romerriget
Vi har læst:
Fibiger Bang: Imperier fra Oldtid til Nutid side 44-49
Opslag om antikkens slaveri på Lex.dk: https://lex.dk/slaveri_i_antikken
Kristian Jepsen Steg: På Sporet af Rom, Lindhardt og Ringhof (2015):
Side 6-22, 28-54, 61-67, 71-74, 81-86, 97-113.
Heri indgår følgende kilder:
Cicero side 34-37
Cæsar side 44
Cæsar side 45
Sveton side 45-46
Sveton side 46-47
Sveton side 65-66
Sveton side 66
Tacitus side 66-67
Varro side 102-103
Cato side 103
Tegning af villa side 104
Seneca side 105-106
Plinius side 106-107
Kilder ikke angivet her er ikke læst!
Vi har set
Crash Course World History om The Roman Empire:
https://www.youtube.com/watch?v=oPf27gAup9U
Dokumentar; "Det Romerske Imperium" vist på DR 8/5 - 2013
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000024674&s=43859533&n=1&o=hits
Fokuspunkter har været
- Hvordan opstod Rom og hvordan og hvorfor blev det et imperium?
- Hvilke styreformer fandt anvendelse i det gamle Rom?
- Hvordan levede mennesker i det gamle Rom?
- Hvordan fungerede det romerske slaveri?
- Hvilke forskellige typer slaver fandtes der?
. Hvad var forholdet mellem frie borgere og slaver?
- Hvad er Roms betydning for eftertiden og for Europa og verden i dag?
Vi har arbejdet med forskellige former for traditionel klasseundervisning, samt elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - Danmark i det moderne gennembrud
Danmark i Det Moderne Gennembrud
Vi har i forbindelse med DHO beskæftiget os med strømninger slutningen af 1800-tallet, særligt det politiske liv, udvikling og sociale forhold på land og i by og kvinders rettigheder, samt hvilken rolle denne udvikling har spillet for det Danmark, der er i dag.
Vi har læst:
Hansen et al: Overblik Danmarkshistorie, Gyldendal 2010, kapitel 6-8, side 67 -102
Ebbe Kühle: Danmark Historie Samfund 2. udgave , Gyldendal 1994, side 85-105
Vi har set:
Historien om Danmark om 1800-tallet
Vi har besøgt Statens Museum for Kunst og været på Arbejdermuseets Byvandring på Nørrebro
Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper og har desuden arbejdet med forskelligt materiale udleveret i forbindelse med dansk-historieopgaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verden før 1. verdenskrig
Verden før Første Verdenskrig
Vi har studeret hvordan verden var indrettet og udviklede sig i 1800-tallet og haft fokus på en række kernebegreber:
- liberalisme, socialisme og konservatisme
- industrialisering
- kolonialisme og imperialisme
- militarisme og nationalisme
og har diskuteret hvilke træk af 1800-tallets udvikling der var medvirkende til at frembringe Første Verdenskrig.
Vi har læst:
Mortensen og Hansen: Verden - det 20. og 21. århundrede, L&R uddannelse (2014) side 6 til 52
inklusiv de følgende kilder:
1.2: Cecil Rhodes
1.3: Kipling
1.4: Anatole Franca
1.6: Georg Brandes
2.5: Lloyd George
2.6: Hew Strachan
2.7: Kurt Rietzler
Bemærk: Kilder der ikke specifikt er nævnt ovenfor forventes ikke læst.
Vi har set
Crash Course World History: Imperialism
https://www.youtube.com/watch?v=alJaltUmrGo
Crash Course World History: Nationalism
https://www.youtube.com/watch?v=Nosq94oCl_M
Arbejdsformer har inkluderet traditionelle undervisningsformer samt elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spaniens Historie
Vi har arbejdet med Spaniens historie i det 20. århundrede i forbindelse med studietur til Madrid
Vi har fokuseret på
- De politiske og sociale forhold i Spanien i tiden op til borgerkrigen
- Borgerkrigens forløb og Francos rolle som diktator
- Spanien under Franco
- Det moderne Spanien efter Franco.
Vi har læst Det Brogede Spanien af Jacob Buhl Jensen, Frydenlund (2013)
Fra bogens hjemmeside har vi gennemgået de følgende fire kilder:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-brogede-spanien/
Tekst 1: Den nationale bevægelse
Tekst 2: Arbejdets lov af 6. marts 1938
Tekst 3: Barndom og ungdom under Franco
Tekst 4: Kønsroller og sex
Vi har set 1. afsnit og de sidste 25 minutter af 3. afsnit af af Simon S. Montefiores dokumentar om Spaniens historie
Vi har set Michael Portillos engelske dokumentar om den spanske borgerkrig
Vi har set den moderne dokumentar "Tid til forandring" om det nyeste Spanien.
Vi har set 2 videoer om det mislykkede kup i 1981:
https://www.youtube.com/watch?v=wHMfbro_-Rc (filmoptagelser)
https://www.youtube.com/watch?v=KL-AHNumYyk (rekonstruktion)
I Madrid besøgte vi bl.a. Picassos Guernica billede på museet Reina Sofia
Eleverne har desuden arbejdet med oplæg om centrale spanske (kultur-)personligheder og traditioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Folkedrab og Holocaust (2/2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Renæssancen
Vi har beskæftiget os med:
- Forudsætningerne for Renæssancens opståen.
- Menneske- og livssyn i Renæssancen.
- Samfundet under Renæssancen.
- Kunsten under Renæssancen.
- Renæssancedebatten.
Vi har læst Faktalink om renæssancen samt
Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen - Da mennesket kom i centrum 2. udgave Systime 2016:
side 9-26, 31-49, 73-80, 91-96, 178-187, 192-193, 197-198, 200-201
heri indgår følgende kilder:
1 Pico della Mirandola
2 Giovanni Ruccellai
35 Galilei
37 Burcckhardt
39 Nordberg
Vi har set John Greenes crash course world history om Renæssancen: https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0
Vi har set dokumentaren "Firenze" - sendt 16/7-2017
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321707161620
Faglige mål i fokus:
-̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg̶̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus
-̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie̶
- historiebrug og -formidling
-̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Globalisering
Vi har studeret globalisering som emne, med fokus på
- hvad er(var) globalisering i en historisk sammenhæng?
- hvilke faser findes der i globaliseringens historie?
- hvilken betydning har globaliseringen haft for Danmark, Europa og verden i det 19. og 20 århundrede?
- Hvad er betydningen af globaliseringen i dag, i lyset af nutidens globale politiske forhold, og hvor peger globaliseringen hen?
Vi har læst kapitlet af Nielsen og Feldstein: "Globalisering og Afkolonisering" på side 76-92 og 95-98 i Fokus 3: "Fra Verdenskrig til Velfærd"
inklusiv kilderne
(2) Robert Guest (95-96)
(3) Niels I. Meyer (97-98)
Vi har i samme bog læst et uddrag af Kirsten Hastrup: "Menneskerettighederne" side 116-121 "Verdenserklæringen og dens efterfølgere".
Vi har læst artiklen om Globalisering på LEX.dk
Vi har læst artiklen "Globaliseringen erklæret død mange gange" fra Information 20/6-2020: https://www.information.dk/udland/2020/06/globaliseringen-erklaeret-doed-gange-perfekt-storm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637188917",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637188917",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637188917"
}