Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lars Peter Visti Hansen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget
Titel 2 Romerriget
Titel 3 DHO - Danmark i det moderne gennembrud
Titel 4 Verden før 1. verdenskrig
Titel 5 Spaniens Historie
Titel 6 England i tiden for den industrielle revolution
Titel 7 Folkedrab og Holocaust (1/2)
Titel 8 Folkedrab og Holocaust (2/2)
Titel 9 Renæssancen
Titel 10 Vietnamkrigen
Titel 11 Globalisering
Titel 12 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Romerriget

Romerriget

Vi har læst:

Fibiger Bang: Imperier fra Oldtid til Nutid side 44-49
Opslag om antikkens slaveri på Lex.dk: https://lex.dk/slaveri_i_antikken
Kristian Jepsen Steg: På Sporet af Rom, Lindhardt og Ringhof (2015):
Side 6-22, 28-54, 61-67, 71-74, 81-86, 97-113.
Heri indgår følgende kilder:
Cicero side 34-37
Cæsar side 44
Cæsar side 45
Sveton side 45-46
Sveton side 46-47
Sveton side 65-66
Sveton side 66
Tacitus side 66-67
Varro side 102-103
Cato side 103
Tegning af villa side 104
Seneca side 105-106
Plinius side 106-107
Kilder ikke angivet her er ikke læst!

Vi har set
Crash Course World History om The Roman Empire:
https://www.youtube.com/watch?v=oPf27gAup9U

Dokumentar; "Det Romerske Imperium" vist på DR 8/5 - 2013
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000024674&s=43859533&n=1&o=hits

Fokuspunkter har været
- Hvordan opstod Rom og hvordan og hvorfor blev det et imperium?
- Hvilke styreformer fandt anvendelse i det gamle Rom?
- Hvordan levede mennesker i det gamle Rom?
- Hvordan fungerede det romerske slaveri?
- Hvilke forskellige typer slaver fandtes der?
. Hvad var forholdet mellem frie borgere og slaver?
- Hvad er Roms betydning for eftertiden og for Europa og verden i dag?

Vi har arbejdet med forskellige former for traditionel klasseundervisning, samt elevoplæg.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Danmark i det moderne gennembrud

Danmark i Det Moderne Gennembrud

Vi har i forbindelse med DHO beskæftiget os med strømninger slutningen af 1800-tallet, særligt det politiske liv, udvikling og sociale forhold på land og i by og kvinders rettigheder, samt hvilken rolle denne udvikling har spillet for det Danmark, der er i dag.

Vi har læst:
Hansen et al: Overblik Danmarkshistorie, Gyldendal 2010, kapitel 6-8, side 67 -102
Ebbe Kühle: Danmark Historie Samfund 2. udgave , Gyldendal 1994, side 85-105

Vi har set:
Historien om Danmark om 1800-tallet

Vi har besøgt Statens Museum for Kunst og været på Arbejdermuseets Byvandring på Nørrebro

Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper og har desuden arbejdet med forskelligt materiale udleveret i forbindelse med dansk-historieopgaven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verden før 1. verdenskrig

Verden før Første Verdenskrig

Vi har studeret  hvordan verden var indrettet og udviklede sig i 1800-tallet og haft fokus på en række kernebegreber:

- liberalisme, socialisme og konservatisme
- industrialisering
- kolonialisme og imperialisme
- militarisme og nationalisme
og har diskuteret hvilke træk af 1800-tallets udvikling der var medvirkende til at frembringe Første Verdenskrig.

Vi har læst:
Mortensen og Hansen: Verden - det 20. og 21. århundrede, L&R uddannelse (2014) side 6 til 52
inklusiv de følgende kilder:
1.2: Cecil Rhodes
1.3: Kipling
1.4: Anatole Franca
1.6: Georg Brandes
2.5: Lloyd George
2.6: Hew Strachan
2.7: Kurt Rietzler
Bemærk: Kilder der ikke specifikt er nævnt ovenfor forventes ikke læst.

Vi har set
Crash Course World History: Imperialism
https://www.youtube.com/watch?v=alJaltUmrGo

Crash Course World History: Nationalism
https://www.youtube.com/watch?v=Nosq94oCl_M

Arbejdsformer har inkluderet traditionelle undervisningsformer samt elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spaniens Historie

Vi har arbejdet med Spaniens historie i det 20. århundrede i forbindelse med studietur til Madrid

Vi har fokuseret på
- De politiske og sociale forhold i Spanien i tiden op til borgerkrigen
- Borgerkrigens forløb og Francos rolle som diktator
- Spanien under Franco
- Det moderne Spanien efter Franco.

Vi har læst Det Brogede Spanien af Jacob Buhl Jensen, Frydenlund (2013)
Fra bogens hjemmeside har vi gennemgået de følgende fire kilder:

https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-brogede-spanien/

Tekst 1: Den nationale bevægelse

Tekst 2: Arbejdets lov af 6. marts 1938

Tekst 3: Barndom og ungdom under Franco

Tekst 4: Kønsroller og sex

Vi har set 1. afsnit og de sidste 25 minutter af 3. afsnit af af Simon S. Montefiores dokumentar om Spaniens historie

Vi har set Michael Portillos engelske dokumentar om den spanske borgerkrig

Vi har set den moderne dokumentar "Tid til forandring" om det nyeste Spanien.

Vi har set 2 videoer om det mislykkede kup i 1981:
https://www.youtube.com/watch?v=wHMfbro_-Rc (filmoptagelser)

https://www.youtube.com/watch?v=KL-AHNumYyk (rekonstruktion)

I Madrid besøgte vi bl.a. Picassos Guernica billede på museet Reina Sofia

Eleverne har desuden arbejdet med oplæg om centrale spanske (kultur-)personligheder og traditioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 England i tiden for den industrielle revolution

Vi har studeret England under den Industrielle Revolution, med fokus på

- Englands omdannelse fra landbrugsland til industriland
- Hvilke processer der gjorde sig gældende i Englands succesfulde industrialisering
- sociale og strukturelle problemer, også som dette afspejles i samtidens litteratur

Vi har læst side 42-51 (kapitel 5) og 66-111 (kapitel 7-11) i "Storbritannien fra Britannia til Brexit"

Vi har set dokumentaren Storbritanniens Historie afsnit 10 "Firmaet Britannia" om den industrielle revolution: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=2&pageSize=6&search=Serietitel:Storbritanniens%20historie&orderby=title&SearchID=f389dd1a-674b-4c17-aff0-f0a77705d4ce&index=3

Vi har desuden set Crash Course World History:
Coal, Steam and the Industrial Revolution
https://www.youtube.com/watch?v=zhL5DCizj5c
og Crash Course European History
The Industrial revolution
https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg

I forbindelse med studieretningsopgaven i 2g. og studietur til Manchester i 3g. har klassen arbejdet med forskelligt supplerende materiale om livet under den industrielle revolution samt i Manchester besøgt People's Museum, Science Museum, gamle arbejderkvarterer, samt Elizabeth Gaskells hus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkedrab og Holocaust (1/2)

Eleverne har arbejdet med hvad folkedrab er og generelle kriterier for folkedrab ud fra materiale på hjemmesiden folkedrab.dk:

https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-omstridt-begreb
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-forebygges
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer

Derudover har klassen arbejdet med fremlæggelser omkring forskellige folkedrab!
Slutteligt har vi fokuseret på Holocaust.

Vi har læst Solvej Berlau og Stine Thuge: "Vejen til Folkedrab", Forlaget Columbus (2023) side 32-123 inklusiv de korte kildeuddrag der er indlejret i teksten.

Vi har set dokumentaren "Nazitysklands indre - set udefra":
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034091&s=43945354&n=1&o=hits

Vi har hørt podcasten "Kampen om Historien: Wannsee-konferencen":
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/wannsee-konferencen-historiens-mest-fatale-moede-11032315042

Vi har besøgt Dansk-Jødisk museum og hørt om de danske jøders historie og flugt under 2. verdenskrig.

Vi har set filmen Schindler's List om nazismens jødeudryddelser

Vi har læst forskellige kilder udover de der findes i Vejen til Folkedrab. En oversigt kommer her:

SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec:
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten

En overlevendes beretning fra udryddelseslejren Treblinka
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-overlevendes-beretning-fra-udryddelseslejren-treblinka

Vidneudsagn fra politimand Tögel, medlem af Einsatz kommando 10a
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-vidneudsagn-fra-politimand-togel-medlem-einsatz-kommando-10a

De første transporter til Auschwitz - fortalt af kommandanten Rudolf Höss
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-foerste-transporter-til-auschwitz-fortalt-kommandanten-auschwitz-rudolf-hoss

Unævnelige rædsler - artikel fra Politiken oktober 1945
folkedrab.dk/kilder/kilde-unaevnelige-raedsler-artikel-fra-politiken-oktober-1945
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Renæssancen

Vi har beskæftiget os med:
- Forudsætningerne for Renæssancens opståen.
- Menneske- og livssyn i Renæssancen.
- Samfundet under Renæssancen.
- Kunsten under Renæssancen.
- Renæssancedebatten.

Vi har læst Faktalink om renæssancen samt

Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen - Da mennesket kom i centrum 2. udgave Systime 2016:
side 9-26, 31-49, 73-80, 91-96, 178-187, 192-193, 197-198, 200-201
heri indgår følgende kilder:
1 Pico della Mirandola
2 Giovanni Ruccellai
35 Galilei
37 Burcckhardt
39 Nordberg

Vi har set John Greenes crash course world history om Renæssancen: https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0

Vi har set dokumentaren "Firenze" - sendt 16/7-2017
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321707161620


Faglige mål i fokus:
-̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg̶̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof i fokus
-̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-̶  kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie̶
- historiebrug og -formidling
-̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vietnamkrigen

Vi har studeret Vietnamkrigen og dens årsager, med fokus på USAs rolle heri, krigens udvidelse op til 1968 og konfliktens afslutning.

Vi har læst iPeter Frederiksen: Vietnam fra Dage til Tiger" 1 udgave, Systime 1984:
side 7-18
side 23-26
side 33-37
side 41-45
side 50-56
side 63-67
side 91-93
side 105-109
side 115-122

Det inkluderer de følgende tekster:
Tekst 1 Roosevelt & Stalin side 16-17
Tekst 2 De Gaulle side 17-18
Tekst 10 Geneve aftalen side 35-36
Tekst 11 Diem side 36-37
Tekst 12 Ho Chi Minh side 37
Tekst 18 Saigon Post side 50
Tekst 19 SV interviews side 51
Tekst 23 McNamara 1965 side 66-67
Tekst 43 Bao Ninh side 120-122

Vi har set Dokumentarfilmserien "Vietnamkrigen":
afsnit 1 (1858-1961)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000111614&s=43866511&n=2&o=hits
afsnit 2 (1961-1963 )
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000111404&s=43866511&n=4&o=hits
afsnit 6 (1968)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000111789&s=43866511&n=7&o=hits
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Globalisering

Vi har studeret globalisering som emne, med fokus på

- hvad er(var) globalisering i en historisk sammenhæng?
- hvilke faser findes der i globaliseringens historie?
- hvilken betydning har globaliseringen haft for Danmark, Europa og verden i det 19. og 20 århundrede?
- Hvad er betydningen af globaliseringen i dag, i lyset af nutidens globale politiske forhold, og hvor peger globaliseringen hen?

Vi har læst kapitlet af Nielsen og Feldstein: "Globalisering og Afkolonisering" på side 76-92 og 95-98  i Fokus 3: "Fra Verdenskrig til Velfærd"
inklusiv kilderne
(2) Robert Guest (95-96)
(3) Niels I. Meyer (97-98)

Vi har i samme bog læst et uddrag af Kirsten Hastrup: "Menneskerettighederne" side 116-121 "Verdenserklæringen og dens efterfølgere".

Vi har læst artiklen om Globalisering på LEX.dk

Vi har læst artiklen "Globaliseringen erklæret død mange gange" fra Information 20/6-2020: https://www.information.dk/udland/2020/06/globaliseringen-erklaeret-doed-gange-perfekt-storm


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer