Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Adam Ring
Hold
2022 HI/w (
1w HI
,
2w HI
,
3w HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danmarkshistorisk oversigtforløb
Titel 2
National identitet (DHO-forløb)
Titel 3
Slaveri gennem historien
Titel 4
Oplysningstid og revolutioner
Titel 5
Korstog og kulturmøder
Titel 6
Indien - fra koloni til stormagt
Titel 7
Ideologiernes århundrede
Titel 8
Den amerikanske verdensorden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danmarkshistorisk oversigtforløb
Forløbet tager udgangspunkt i vigtige nedslag i Danmarkshistorien fra Vikingetiden, henover Middelalderen og frem til moderne tid med særligt fokus på styreformer.
Vikingetid og overgangen fra Asatro til kristendom i Danmark.
Middelalder. Fokus på teknologiske opfindelser. Håndfæstninger og valgkongedømme. Jyske Lov.
Reformation og Grevens Fejde. Adelsvælden.
Enevælde og Oplysningstid.
Folkestyre og demokrati.
Industrialisering og arbejderbevægelsen.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
2 - Makkerpar - det skal du bruge din makker til.docx
1w værelsesfordeing Sønderborg.docx
Historie A STX.pptx
Sønderborg 1g 2022.pdf
Arbejdsark kildekritik.docx
HV-analyse til historie.pdf
Fokus 1 s. 8-17.pdf
De overlevende fra KZ-lejrene
Makkerpar og netværksgrupper 1w (2).docx
Vær kildekritisk
Kritisk informationssøgning.doc
Hverdag i lejren
Klassificering af kilder.pptx
Klassisk kildekritik.pdf
Øvelse i kildeforståelse (CU-fest på FG).docx
Historiske fremstillinger.pptx
Danmarkshistorisk Oversigt; sider: 7-17, 26-49, 58-63
Vikingetiden præsentationer.docx
2 Lindisfarne S01 Vikings
Vikingerne kort fortalt
Arbejdsark - vikingetid.docx
www.dr.dk
Ibn Fadlan om vikingernes skikke.docx
Jyske Lov 1241 - med lov skal land bygges (spm. til filmklip).docx
Danmark i Højmiddelalderen.docx
Danmark i Højmiddelalderen_tipskupon.docx
Jyske Lov 1241 - med lov skal land bygges
Medbring Danmarkshistorisk oversigt til modulet
Tegn en tegning (Middelalderamfundet).docx
Ibn Fadlan (skriveøvelse).pptx
Danmark fra oldtid til nutid (Bryld) s. 32-36.pdf
Erik Klippings håndfæstning.pptx
Spørgsmål til Erik Klippings Håndfæstning.docx
Danmark i Højmiddelalderen.pptx
Erik Klippings hÕndfµstning 1282.pdf
Mord i middelalderen (1w).pptx
Netværksgrupper 3 1w.docx
Kalmarunionen_arbejdsark.docx
Kalmarunionen samler Norden
Unionsbrevet 1397 (uddrag).docx
Reformationen & Grevens fejde (2023 edition).docx
DRTV - 1000 års tro: Kongens kamp mod kirken
Danmark - fra oldtid til nutid s. 80-91.pdf
Kongeloven (kildeanalyse).docx
kongeloven 1665.pdf
Enevældens indførelse 1660-1661
Video.mov
OPGAVER TIL ENEVÆLDE.docx
Kildesæt 1w - Enevælde & Oplysningstid.docx
Faste pladser 1w_marts 2023.docx
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
Junigrundloven 1849.docx
7a Uddrag af 1849 grundloven med arb spm.docx
Coal, Steam, and The Industrial Revolution: Crash Course World History #32
Danmarks industrialisering
Industrialisering af Danmark med fokus på årsagsforklaringer.docx
Industrialiseringen
Danmarks Industrialisering 1
Industrialiseringen (Fokus 2 s. 141-146).docx
Industrialismens arbejderklasse.docx
1899 Septemberforliget
Septemberforliget (1w).docx
Septemberforliget.pdf
Om septemberforliget fra Hegner, Bonnie (red) - Industrikultur i Danmark 1850-1914 (1).pdf
Skriv 3-5 sammenhængende faglige pointer fra dagens lektie
bilag 06 - industrialisering 01.pdf
Historiske problemstillinger om enevælden (1w)
problemstillinger_taksonomi.png
Septemberforliget - tip en 13'er.docx
Perioder til DK historie (produktkrav)
Temaer Danmarkshistorisk oversigt.docx
Samfundstyper verdenshistorien på en side.pdf
Temaer Danmarkshistorisk Oversigt (skema for perioderne)
Perioder til DK historie (produktkrav).docx
Interaktivt danmarkskort | danmarkshistorien.dk
Tidstavle.pdf
Husk at medbringe Danmarkshistorisk Oversigt
I skal have færdiggjort jeres præsentation og være klar til at fremlægge ved modulets start
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Synopsis m. problemstillinger
24-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
National identitet (DHO-forløb)
DHO-forløbet har fokus på dansk national identitet med særlig fokus på Napoleonskrigene og de Slesvigske krige. Nationalromantik og gulalder. Nationale identiteter og nationsdannelse. Politisk og kulturel nationalisme med fokus på danskhedsbegrebet.
Faglige mål:
-
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
02_Fokus 2 s. 88-94.pdf
National identitet og nationalisme (arbejdsark).docx
1w (danskhed).jpg
Præsentation_Litteraturliste_2023.DHO.ppt
Søgning efter materialer til DHO 2023. rev.2.pdf
Historie 18/4: landboreformer, handel og krig: DOCS
Kapitel 1 Landboreformer, handel og krig.pdf
arbejdsspørgsmål
DHO infoark (1w).docx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Kapitel 2 Guldalder.pdf
Arbejdsspørgsmål til kap 2 om Guldalder.docx
1w - valg af opgaveformulering (DHO)
DHO-vejledning historie
Kom godt i gang med din eksamenslæsning.Læseplan.docx
Eksamenshæfte stx 2023v2.pdf
Vejledning-til-mundtlig DHO-aarsproeve (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Slaveri gennem historien
Forløbet tager udgangspunkt i slaveriets historie fra antikkens samfund og frem til nutiden. Fokus på Romerriget og styreformer, herunder kongedømme, republik og kejserdømme. Slavesamfundet og sociale klasse i Romerriget. Slaveri i moderne tid. Opdagelsen af Amerika - det nye verdens billede. Trekantshandlen og koloniseringen. Vi har haft fokus på slavernes forhold ombord på skibene over Atlanten. Slaveoprør og afskaffelsen af slaveriet
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Introbilleder - kronologisk.docx
Facitliste billedserie.docx
Feriekort 2w - Google Jamboard
Ogaver til antikkens samfund.docx
HV-analyse til historie.pdf
Pesten i Athen (Thukydides).pdf
Fra Antikken til reformationen (Fokus 1); sider: 33-50
Romerriget den gamle republik s 23-28.docx
How the Roman Republic became the Roman Empire
Romerriget s. 23-28 (Helles, Knud).pdf
Styreformer i Romerriget.pptx
Om Roms forfatning (Polyb).pdf
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Romerrigets samfund.pdf
Læsespørgsmål til lektien 'Republikkens fald'.docx
Kapitel 5 Republikkens fald.pdf
Slavesamfundet.jpg
Arbejdsark - romernes slaver.docx
1_Thiedecke 1 - Romernes slaver.pdf
Opgaveark - slaver i romerriget.docx
Columella om slaveriet i landbruget.docx
Romernes slaver (systime).pdf
Medbring Fokus 1-bogen 'Fra antikken til reformationen'
8-9 Gladiator (filmen) lektier og opgaver.docx
How historically accurate is the Gladiator - DailyHistory.org
Find litteratur på nettet om filmen ”Gladiator” (2000) og undersøg på baggrund heraf filmens troværdighed som kilde til romerne omkring år 180 e. Kr.
Marcus Aurelius - Wikipedia, den frie encyklopædi
Commodus - Wikipedia, den frie encyklopædi
Historisk anmeldelse_ _Gladiator_ er et smukt makværk _ historienet.dk.pdf
For swag romerkonkurrence.docx
Romerrigets fald (Frederiksen, Peter).pdf
Antikkens Rom #17: Hunner og vandaler hærgede Rom i kejsertidens sidste dage
Romerrigets fald.docx
Samfundstyper verdenshistorien på en side.pdf
Flere veje til Amerika (opgaver).docx
Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme; sider: 9-19
Galileo Galilei - Et geni langt foran sin tid _ illvid.dk.pdf
Opdagelserne-kap.-4-I-rækkefølge-som-arbejdsarket.pdf
Galileo Galilei - Et geni langt foran sin tid
Deduction & Induction
Roots: The Middle Passage | History
Arbejdsark Ombord på et slaveskib.docx
Thiedecke - Om bord på et slaveskib.pdf
Skriv 3-5 sammenhængende faglige pointer ned fra lektien
kilder_ tekst 80, 89 90A B.pdf
arbejdsark_ slaveriets afskaffelse.docx
15_ lektie_ Thiedecke om slaveri afskaffelse (1).pdf
Synopsis_opgaveformulering.png
Eksempel på historiske problemstillinger.png
Kildesæt (slaveri gennem historien).pdf
Kernestof og overblik (skema).docx
Statsdannelse.pdf
De romerske kvinder.pdf
2w problemstillinger (slaveri gennem historien).docx
Medbring jeres historiebøger - Fokus 1 og Fokus 2 !
Liberalismen.pdf
Webquest oplysningstænkere (2w).docx
Medbring Fokus 2-bogen (den lysegrønne)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysningstid og revolutioner
Forløbet tager udgangspunkt i 1700-tallets politiske revolutioner i Amerika (1776) og i Frankrig (1789). Fokus på oplysningstiden og politiske og sociale revolutioner. Årsager til revolutioner. Moderne politiske og sociale revolution Det Arabiske Forår.
Faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og - -- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Kapitel om enevælden (Fra Verden før 1914- I dansk perspektiv).pdf
Arbejdsark enevælde og oplysningstid.docx
Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme; sider: 34-47, 59-75, 77-78
Læsespørgsmål Fokus 2 s. 34-47.docx
Revolutioner (2w).docx
Resolution mod stempelloven, 19. oktober 1765
Kildeøvelse 1 - Resolution mod stempelloven 19. oktober 1765.docx
Den amerikanske revolution 1776.pdf
Crash course (spørgsmål & ordforklaringer).docx
Stændersamfundet.png
Den franske revolution og Napoleon (arbejdsark).docx
Kildesæt Oplysningstid og Revolutioner (2w).pdf
Medbring Fokus 2-bogen
2w Problemstillinger til kildesættet om Oplysningtid og Revolutioner.docx
French National Anthem - "La Marseillaise" (FR/EN)
Skriv en øjenvidne beretning.docx
Stormen på kongeslottet.docx
Opgave Den franske revolution kvinder rædsel og Napoleon.docx
Franske revolution - kvinderne (A Bjørn Leve revolutionen s 117-119).docx
Franske revolution Bryllup og skilsmisse i de revolutionære Frankrig billeder u tekst.docx
Franske revolution Selskabsliv under den franske revolution billede u tekst.docx
Figurer til revolutioner.pptx
Revolutioner_arbejdsark.docx
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Revolutioner.pdf
Here's How the Arab Spring Started and How It Affected the World | History
Historiesyn.png
17 Karen Lumholt Facebook-revolutionen.pdf
Spørgsmål.docx
Gruppeopgave.docx
18 Nå så er det arabiske forår vel stendødt - eller hvad.pdf
16 Det Arabiske Forår styrer mod Vort Mismods Vinter….pdf
7. Det arabiske forår.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Korstog og kulturmøder
Forløb omhandlende korstog med særlig fokus på kulturmøder mellem kristne og muslimer.
Hellig krig - Korstog og Jihad. Jerusalem som hellig by for de tre monoteistiske religioner. Fokus på film i historie og historiebrug.
Faglige mål:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
HV-analyse til historie.pdf
The Crusades - Pilgrimage or Holy War?: Crash Course World History #15
Kalif Omars pagt med de kristne_kildeanalyse.docx
Fra Antikken til reformationen (Fokus 1); sider: 125-130, 132-150
2. Korstog og korsfarerstater.pdf
Flere veje til Jerusalem.docx
Korstog og jihad s. 43-48 (Skovgaard, Henrik).pdf
Tipskupon - Det Hellige Land (s. 132-138) + kildespørgsmål.docx
korstog_plakat.docx
DRTV - Jerusalem - Kampen om den hellige by: Religionskrig
RichardSaladin.jpg
Verdenskort (1250).png
Kuvertøvelse (2w)_240424.docx
Danmark og islam, episode 2: Danske korsfarere drog på togt til Det Hellige Land – Kongerækken
Skriv et resume af udsendelsen med fokus på faglige pointer, begivenheder/årstal, personer (aktører), herunder historiske årssagsforklaringer til korstogene. Husk at uploade besvarelsen senest ved udgangen af modulet
Medbring Fokus 1-bogen
Film som historisk kilde.png
9/11 George Bush - This Crusade Is Gonna Take A While ( Sept 17 2001)
Historiebrug.png
karakterer.png
3. Film og historisk metode (s. 22-24).pdf
8. Korstogene KINGDOMofHEAVEN (s. 49-59).PDF
Medbring jeres noter til filmspørgsmålene
2w - forsvar af synopsis om korstogene
kildesæt om korstogene.pdf
Kernestof og overblik (skema).docx
Husk at medbringe Fokus 1-bogen (den lysegrå)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Synopsis med problemstillinger
22-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Indien - fra koloni til stormagt
I dette forløb skal eleverne beskæftige sig diakront med Indiens historie. Forløbet har fokus på Indien og dernæst bevæger vi os op i tid og beskæftiger os med kolonisering, imperialisme, afkolonisering og globalisering i relation til Indien. Slutteligt diskuteres Indiens muligheder som global og regional stormagt
Hele forløbet afsluttes med, at eleverne i grupper skal opstille problemformuleringer ud fra både kendte og ukendte kilder som et led i eksamenstræningen.
Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Webquest om Indien.docx
Imperialisme arbejdsark.docx
Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme; sider: 170-181, 187-188
I skal have færdiggjort jeres webquest om Indien og være klar til at holde oplæg
Rusland.pdf
Storbritannien.pdf
Frankrig.pdf
Imperialisme - taler_190824.docx
Tyskland.pdf
Imperialisme arbejdsark (s. 174-181)_200824.docx
Imperialism: Crash Course World History #35
HV-analyse til historie.pdf
Fordelene ved det britiske styre_Dadabhai Naoroji_230824.docx
Medbring Fokus 2-bogen!
Indiens historie efter 1739 s. 129-131.pdf
Tre historiske fremstillinger af 1857_270824.docx
Frihed og Uafhængighed
Indiens historie efter 1739 s. 35-38.pdf
Afkolonisering af Indien_290824.docx
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd; sider: 76-80, 85-92
Kilde_6_Nehru.ashx.pdf
Modul 8 - Indiens forfatning.pdf
Modul 8 - Tegn den Indiske forfatning.docx
Nehru indleder valgkampagnen
Tegn den Indiske forfatning
Rollelæsning, referat og spørgsmål.docx
Indien efter 1739 s. 103-109.pdf
DRTV - P3 Essensen: Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien
Indien og globalisering (2).docx
Læs det udleverede materialesæt om imperialisme og afkolonisering hjemme
Skema til kernestof og overblik (Indien).docx
Imperialisme og afkolonisering (materialesæt).pdf
Medbring Fokus 2 (grøn) og Fokus 3 (mørkegrå) til dagens modul
Overblik - verdenshistorie i korte træk s. 131-132 (Grubb et al).pdf
Ideologiernes årh - into.docx
3w's historiske problemstillinger til Indien.docx
bloomsmodel_ny.png
deduktiv-induktiv-simpel.jpg
Skema til kernestof og overblik (Indien).docx Husk at få uploaded skemaet (kernestof & overblik) til elevfeedback hvis du ikke har fået gjort det
Første Verdenskrig 1914-1918
schlieffenplan.jpg
1 verdenskrig_Bryld_verden_efter_1914 (5).pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Synopsis m. problemstillinger
16-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ideologiernes århundrede
Forløbet tager udgangspunkt ideologierne der har prægede det 20. århundrede med fokus på 1914-1989. Fokus på 1. og 2. verdenskrig, herunder den nazistiske ideologi og Hitlers magtovertagelse af Tyskland. Den kolde krig og Berlinmuren og den globale kampe mellem USA og Sovjetunionen med særlig fokus på den kommunistiske ideologi.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Årsagerne til første verdenskrigs udbrud (arbejdsark).docx
Tyske krigsmål.pdf
1 verdenskrig_Bryld_verden_efter_1914 (5).pdf
historiebrug.pdf
Tidligere forsvarschef kalder Trump fascist
Versaillesfreden.pdf
Ensretning under nazismen_29.10.24.pptx
Nazismen som ideologi (3w)_291024.docx
Harris says Trump 'is a fascist' after John Kelly says the former president wanted generals like Hitler's
Historiebrug.png
Verden i krig og krise - Tyskland og mellemkrigstiden.pdf
Den nazistiske ideologi - propaganda&begreber_111124.docx
Tyskland Føreren og Folket (Frederiksen, Peter 2020).pdf
Husk at medbringe jeres filmnoter fra sidste modul
5. I ly af krigen Masseudryddelse .pdf
Nazismens masseudryddelser (arbejdsark)_121124.docx
Jeres præsentationer (PP/Google Slide) om nazistisk propaganda og begreber skal være klar til modulets start (se vedhæftede dokument nedenfor)
3w præsentationer om den nazistiske ideologi og propaganda 12/11-2024
DRTV - Fotografierne fra Auschwitz
WW2_1941_map.png
Europe1945_map.png
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd; sider: 18-32
Arbejdsark_kold krig og trumandoktrinen_091224.docx
HV-analyse til historie.pdf
monroedoktrinen1823.png
trumandoktrinen .pdf
Trumandoktrinen og Marshallplanen.docx
Ulbrichts ti bud (1958).docx
Tipskupon Berlinmuren.docx
Lied der Partei [GDR song][+English translation]
Berlinmuren 1961.jpg
Kildeanalyse Ulbricht_101224.docx
Berlin in July 1945 (HD 1080p color footage)
x.com
Berlinmuren.pdf
Danskere i DDR (1)
Kildeanalyse af 'At blive en del af systemet (1959)'.docx
Velfærd og kold krig
Filmseddel (Historien om Danmark).docx
Kommunistisk etpartisystem.docx
Marxistisk historieopfattelse.docx
Præsentation af kommunismen.docx
Tipskupon kommunistisk etpartisystem.docx
Magt og mennesker kapitel 6.pdf
Afsnit
Speeddating Skriv de 3-5 faglige pointer fra dagens lektie ned på et stykke papir. Ud på gulvet og find en makker så i kan udbygge jeres liste med faglige pointer. Når i har præsenteret de faglige pointer for hinanden og skrevet ned på papiret, skift
I skal formulere så mange spørgsmål (historiske problemstillinger) som muligt (mindst 5) ud fra dagens lektie (Fokus 3 s. 23-32) som denne er i stand til at besvare. Problemstillingerne besvares (i stikordsform). Husk at tænke taksonomien ind i probl
historiske problemstillinger (taksonomiske niveauer).png
Historiske problemstillinger på taksonomiske niveauer (Fokus 3 s. 23-32).docx
Klassesamfund (Marx).jpg
Marxistisk historiesyn.jpg
Ideo-fig4-3.jpg
Skriv 3-5 faglige pointer ned fra dagens lektie (Fokus 3 s. 23-32) ned hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Den amerikanske verdensorden
Forløbet tager udgangspunkt i den nye amerikanske verdensorden som opstod efter den kolde krigs ophør. Globaliseringstendenser. Særligt fokus på dansk udenrigspolitik efter den kolde krig.
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Vi går i Krig: Afghanistan
Arbejd selv modul (krigen i Afghanistan).docx
Tekst 1 Øjenvidneberetning fra 11. september.pdf
George Bush krigen mod terror.pdf
Fatwa fra Al-Qaeda.docx
9/11 og krigen mod terror - elevoplæg med fremlæggelse
Kildeanalyseskema.docx
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd; sider: 101-102, 142-150
Terrorangrebet 11. september (systime).pdf
Medbring Fokus 3-bogen (den mørkegrå)
Udenrigspolitisk aktivisme efter 1989.docx
Kildeanalyse (Fatwa).docx
Vi går i krig (2) Irak
Husk at medbringe Fokus 3-bogen (den mørkegrå).
Forklaring på karakter i historie.docx
Eksempel på historiske problemstillinger.png
Læs det udleverede kildesæt
I krig mod terror med USA 'hele vejen' (2001).pdf
Militær aktivisme - orientering mod USA (2003-2016).pdf
Danmarks udenrigsrigspolitik 1914-2025.docx
3. Sikkerhedspolitik og europapolitisk tilpasning (1949-1962).pdf
2. Den gryende kolde krig 1945-1949.pdf
Verdens korrupte diktatorer er gået sammen for at underminere Vesten og vores verdensorden.pdf
NATO-luftkrig om Kosovo (1998-1999).pdf
1. verdenskrig og dansk neutralitetspolitik.pdf
7. Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997).pdf
Magtbalanceordning 1914-2025 (figurer).pptx
Euforien fra 1990'ernes demokratifest er forduftet.pdf
monroedoctrinemap.png
Størrelsesforhold_GrønlandvsUSA.jpg
Fox News.jpg
Donroedoktrinen.png
Eric Trump.jpg
Monroe-doktrinen 1823.rtf
3w Problemstillinger til den amerikanske verdensorden.docx
Periodiseringsprincipper (1).png
Periodiseringsprincipper (2).png
Præsentation af historieforløb.docx
Tidstavle.pdf
Samfundstyper verdenshistorien på en side.pdf
Temaer til opsamling på historieforløb.docx
Temaer til opsamling på historieforløb
Medbring jeres 3 historiebøger - Fokus 1 (den lysegrå), Fokus 2 (den grønne) og Fokus 3 (den mørkegrå). I må også gerne medbringe Danmarkshistorisk Oversigt, hvis I stadig er i besiddelse af bogen.
Periodiseringsprincipper i historie.pdf
Læsespørgsmål
Vær klar til at præsentere jeres historieforløb - PP og udfyldt skema skal være klar til modulet !
Problemstillinger til historieforløb (3w)
problemformulering og problemstillinger.html
Problemstillinger i historie til eksamen - elevvejledning.docx
Formulering af problemstillinger.docx
De sidste 3 forløb præsenterer 'Danmarkshistorisk Oversigtsforløb', 'Indien fra koloni til stormagt' og 'Den amerikanske verdensorden'. Hav jeres præsentation klar til modulet
HV-analyse til historie.pdf
historieeksamen.html
Taksonomi (mundtligt oplæg).pptx
Fra Antikken til reformationen (Fokus 1); sider: 29-31
Kilder.pdf
Billeder og fotografier.pdf
Film og tv.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637194914", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637194914", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637194914" }