Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kyung Christensen, Steen Christophersen
Hold
2022 HI/i (
1i HI
,
2i HI
,
3i HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
(Grækenland og) Rom i oldtiden EKSAMEN
Titel 2
Danmarks historie 1660-1945 EKSAMEN
Titel 3
Renæssancen og reformationen EKSAMEN
Titel 4
Sydafrikas historie
Titel 5
1. Verdenskrig EKSAMEN
Titel 6
Danmarks oldtid og vikingetid
Titel 7
Stalins Sovjet 1928-53 EKSAMEN
Titel 8
Mazzini, Mussolini og Meloni EKSAMEN
Titel 9
Den Kolde Krig EKSAMEN
Titel 10
Terror i nyere tid EKSAMEN
Titel 11
Repetition og kronologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
(Grækenland og) Rom i oldtiden EKSAMEN
Generel introduktion til faget historie og til kildekritik.
Oldtidens Grækenland:
Kolonitid ca. 750-500 f.Kr., Klassiske tid ca. 500-338 f.Kr., Hellenismen fra ca. 330 f.Kr. - 0.
Græske bystater. Politiske systemer i oldtidens Grækenalnd, især demokratiet i Athen og oligarkiet i Sparta.
Forholdet mellem kønnene: Kvinders vilkår, prostitution, pæderasti.
Den græske kulturarv: Videnskab, filosofi, alfabet, litteratur og teater, sport.
Romerriget:
Romersk imperialisme og opbygning af verdensrige ved sejre over Karthago, Makedonien osv.
Årsagerne til Roms sejre. Behandlingen af de besejrede. "Del og hersk". "Pax Romana".
Det politiske system i den romerske republik til 31 f.Kr.: folkeforsamlinger, senat og embedsmænd.
Republikkens krise 133-31 f.Kr., kejserdømmet under Augustus fra 31/30 f.Kr., kejserideologi og kejserportrætter.
Klassedeling. Slaveri.
Byer, byplan, boligformer, offentlige bygninger.
Forholdet mellem kønnene.
Årsagerne til Romerrigets undergang (bl.a. folkevandringerne).
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie: Verdenshistorien indtil 1750; Systime 2000; sider: 43-51, 59-67, 75-87, 97-98, 105-109, 111-116
Æmilius Paulus triumf.docx
Marcus Tullius Cicero til Quintus.docx
Cæsar om belejringen af Avaricum.docx
Cicero om erhverv og social anseelse.doc
L.P.V. Hansen m.fl.: Overblik: Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010; sider: 56-58
Supplerende stof:
Introduktion til historiefaget
En tysk skolepiges syn på jøderne_ Billeder.docx
Verdenshistorisk kronologi - opgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks historie 1660-1945 EKSAMEN
Fra enevældens indførelse 1660 til besættelsen 1940-45. Hovedvægten er lagt på Danmark i 1800-tallet.
Enevælde, oplysningtid, landboreformer, florrisant handel.
Englandskrigene, guldalderen, de slesvigske krige 1848-50 og 1864, folkestyret fra 1848/49, forfatningskampen, industrialisering, landbrugsomlægningen og andelsbevægelsen, arbejderbevægelsen.
Systemskiftet 1901, demokratiets udvidelse med grundloven 1915, Påskekrisen og Genforeningen 1920, socialdemokratisk reformisme.
Besættelsen: samarbejde og modstand.
DHO-opgaver om Danmark i slutningen af 1800-tallet: Livet i storbyen; Fattige på landet; Industriarbejdernes vilkår og kamp; Kvinder og kønsroller.
Indhold
Kernestof:
L.P.V. Hansen m.fl.: Overblik: Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010; sider: 56-69, 75-89, 91-96, 103-113
En hekseproces fra 1613.doc
Opsamling på gruppearbejdet fra i torsdag: gruppe 4 og 5.
Forordning om negerhandelen 1792_uden intro.docx
Adam Oehlenschläger_Der er et yndigt land.doc
Dengang jeg drog afsted_Ånden fra 48.docx
Carit Etlar_Dybbølskanserne.docx
Gimleprogrammet.doc
Mathilde Fibiger_Vor ånd er fanget.docx
Supplerende stof:
Bag om København: Offentlige fruentimmere - den reglementerede prostitution
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen og reformationen EKSAMEN
Renæssancens idegrundlag; Årsagerne til renæssancen, herunder årsagerne til de italienske byers velstand og økonomiske udvikling; Den nye bykultur i Italien; Kunstens rolle i renæssancen.
Baggrunden for reformationen og årsagerne til dens gennemslagskraft; Luthers ideer; Den radikale reformation; Andre reformationsbevægelser: anglikanisme, calvinisme, presbyterianisme; Den katolske modreformation; Reformationens virkninger i Europa; Reformationen og dens konsekvenser i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Kim Beck Danielsen m.fl.: Fra antikken til reformationen, Fokus 1, Gyldendal 2007; sider: 156-180, 185-207, 211
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sydafrikas historie
Sydafrikas historie fra koloniseringen til afslutningen af Apartheid-styret.
- Sydafrikas folkeslag: oprindelige folk, hollændere og briter, britisk imperialisme, Det Store Træk, de fire hvide kolonier i Sydafrika fra midten af 1800-taller
- Diamant og guldminer, kampen om kontrollen med ressourcerne, Boerkrigen. Migrantarbejdere, reservaternes økologiske sammenbrud.
- Den Sydafrikanske Union 1910, segregationen og Jordloven af 1913, boernationalismen, ANC's stiftelse og kamp.
- Nationalistpartiets valgsejr 1948 og systematisering af Apartheid-systemet, ANC's fortsatte kamp, brud mellem ANC og afrikanisterne i PAC, Sharpeville-massakren 1960.
- ANC's overgang til væbnet kamp, fængsling eller landflygtighed for ANC-lederne, Steve Biko og Black Consciousness.
- Soweto-oprøret 1976, ny sort organisering i borgersammenslutninger, Sydafrikas Kirkeråd, fagbevægelse og UDF. Apartheidstyrets forsøg på mindre reformer - og tab af kontrol med township'ene.
- Legaliseringen af ANC 1990 og Apartheidstyrets endelige fald 1993-94.
Indhold
Kernestof:
Gorm Gunnarsen: Sydafrikas historie, 1. udgave, Gyldendal 1995; sider: 5-48, 64-70, 75-77, 79-83
Supplerende stof:
History of Big Kimberly Hole
Protesters demand Oxford statue removal, 2020 (Rhodes statue at Oriel College)
Cecil Rhodes fjernes_University of Cape Town 2015.jpg
South African memorial to the Great Trek (1949)
Voortrekker Monument, Pretoria, South Africa, 2021
P.M.VERWOERD - SOUND
Race Problem (1955)
General Hertzog's Welcome Home (1927)
Sharpeville Massacre
A look at the history of Umkhonto we Sizwe
Soweto Uprising: The Story Behind Sam Nzima's Photograph | 100 Photos | TIME
Peter Gabriel - Biko
Sydafrika til ca 1970.docx
Vi ser film: "A Dry White Season" (instruktør: Euzhan Palcy. Amerikansk film fra 1989 baseret på den sydafrikanske forfatter Andre Brinks roman af samme navn)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1. Verdenskrig EKSAMEN
Krigens årsager: Udviklingen i Europa og USA forud for 1. verdenskrig; Nationalismen; Balkanproblemet; Forholdet mellem de europæiske stormagter; Krigsforventningerne og krigsplanerne; Mordet i Sarajevo og krigsudbruddet;
Krigens forløb: Ententen og Centralmagterne; Kampene på de forskellige fronter
Gruppearbejde om 5 temaer:
- Mellemøsten og 1. verdenskrig, s. 66-70, 83-89
- Soldaternes vilkår 91-103, 111-114 (se også link til leksikonartikler)
- Våbenudvikling og søkrig 103-110, (se også tre link)
- Hjemmefronten 125-141, 152-155 (se også link til leksikonartikler)
- Fredsslutningen 159-169, 185n-192
Indhold
Kernestof:
Michael Klos: Den 1. verdenskrig: Europas historie 1870-1930, Systime 2004; sider: 9-29, 41-47, 49-70, 83-89, 91-114, 125-141, 152-155, 159-180, 185-192
Massakren i Andenne.docx
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard 1997; sider: 11-17
Hvem var nazisterne.doc
Supplerende stof:
The Charge of the Light Brigade
Rubens_Your King and Country Want You.docx
1 Verdenskrigs udbrud.doc
1. Verdenskrig_Årsager_De store slag.pdf
Vi ser film. Peter Weir: Gallipoli (1981): om australske soldaters vej til skyttegravene ved Gallipoli
Gruppearbejde 2i 2024
Krigsgasser i 1. verdenskrig fre FREM.doc
Zeppelin- & Garnisonsmuseum Tønder
Leksikonartikler om 1. verdenskrig, bl.a. om våbentyper
Klip fra Delbert Mann: Intet nyt fra vestfronten, 1979
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmarks oldtid og vikingetid
Forhistorien: Danmark i sten-, bronze- og jernalder.
Landbrug og handel.
Mentaliteten i vikingetiden.
Hedensk kult og religionsskifte.
Kongemagtens opståen og udbygning, Jellingedynastiet.
Vikingetogter, erobringer og kolonisation.
Indhold
Kernestof:
Michael Klos: Den 1. verdenskrig: Europas historie 1870-1930, Systime 2004; sider: 174-180
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard 1997; sider: 11-31
Hvem var nazisterne.doc
Rigs vandring.docx
Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter, Gyldendal 1990; sider: 110-112, 125-132
Ibn Fadlan.docx
Den Højes tale.docx
Supplerende stof:
Præsentation af forskningsprojektet Førkristne Kultpladser på Nationalmuseet
De første handelsbyer - Ribe i 700-tallet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Stalins Sovjet 1928-53 EKSAMEN
Stalin-revolutionen:
Landbrugets kollektivisering: årsager og virkninger.
Femårsplaner og industrialisering: årsager og virkninger.
De store udrensninger, Gulag.
Udenrigspolitik i 30'erne.
Sovjetunionen under 2. verdenskrig.
Stalintidens kulturpolitik, skolepolitik og familiepolitik.
Kort rids over Sovjets og Ruslands historie fra Stalins død i 1953 til i dag.
Indhold
Kernestof:
Erik Bach Nielsen: Sovjetunionens historie, 1. udg., Gyldendal 1980; sider: 87-103, 117-127, 137-143
Billeder og tekst om kollektiviseringen.docx
Victor Kravchenko om Gulag.docx
Svetlana Aleksijevitj: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt, Palomar 2015, s. 112-125: Nina Jakovlevna Visnevskaja - seniorsergeant, sanitetssoldat ved kampvognsbataljon.
Vi kigger bagefter kort på Sovjetunionens og Ruslands historie efter Stalin.
Vi kan gå en tur (til slottet eller Præstevangen) - eller vi kan quizze.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Mazzini, Mussolini og Meloni EKSAMEN
Formål:
I dette forløb arbejder vi med Italiens historie fra ca. 1860 til i dag. Fokus er Italien under Mussolinis fascistiske styre, men der trækkes tråde tilbage til Il Risorgimento (Mazzini og Garibaldi) og frem til samtidens Italien med Meloni som regeringsleder, og der perspektiveres også til Romerriget.
Forløbet har koncentreret sig om følgende overordnede problemstillinger:
- Hvad karakteriserer fascismen forstået som en markør for Italiens nationalidentitet under Mussolinis styre?
- Hvilken betydning havde Første Verdenskrig og Anden Verdenskrig for den fascistiske stats dannelse, udfoldelse og afvikling?
- Hvordan forholder Italien sig til sin fascistiske fortid i samtiden?
Materiale:
• Frederiksen, Peter: Fascismens ansigter, Columbus (2024), s. 8-10, 14-20, 20-28, 30-56, 58-66, 68-78, 80-90
• Tv-udsendelse: Horisont. De italienske patrioter sendt d. 27. september 2022 på DR
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-de-italienske-patrioter_336762
Begreber:
• Første, andet, tredje Rom
• Fascisme
• Mussolini
• Il Risorgimento
• Fasci di combattimento
• PSI, Partito Populare, PNF
• Marchen mod Rom
• Det fascistiske storråd
• Acerbo-loven
• Aventiner-parlamentet
• Locarno-aftalen
• Lateran-aftalen
• Fascistisk imperialisme
• Racelovene
• Saló-republikken
• MSI
Indhold
Kernestof:
Kære 3i. Jeg hedder Kyung og er jeres nye historielærer. Jeg glæder mig til at møde jer og lære jer at kende. Det første forløb i år kommer til at handle om Mussolinis fascistiske Italien. Inden dette modul skal I overveje følgende spørgsmål: Hvorfor
Frederiksen: Fascismens ansigter, Columbus 2024; sider: 14-18, 22-26, 32-41
Inden dette modul, bedes I læse siderne og skrive noter til følgende læsespørgsmål :
Begrebsark Italien.docx
Tidslinje Italien.docx
Inden dette modul bedes I læse siderne og skrive noter til følgende læsespørgsmål:
Bordplan 3i.jpg
Inden dette modul bedes I læse siderne (men ikke kildeuddragene skrevet med brunt på siderne, og det er derfor kun 5 sider, I skal læse) og skrive noter til følgende læsespørgsmål:
Inden dette modul skal I læse kilde 1 (s. 32), kilde 2 (s. 34) og kilde 3 (s. 37-38). I skal blot kunne give et resume af hver kilde, da vi skal arbejde grundigt med dem i modulet.
Historisk metode 2024.docx
Inden dette modul skal I læse om det tema, jeres grupper skal arbejde med. Se grupper og tema i vedhæftede dokument. Man kan læse om alle temaer i bogen. I må selv finde siderne (kap. 5 + 6).
POSTER OM DEN FASCISTISKE STAT.docx
Gruppe 7 starter modulet med at fremlægge :-)
Vi starter dette modul med, at I fremlægger jeres poster. Alle skal tage bogen med, da vi også skal læse i den.
I dette modul skal starter vi med at opsamle på det stof, vi hidtil har gennemgået. Derfor skal du læse dine noter til dette forløb igennem, og hvis der er noget, du ønsker at få uddybet eller ikke forstår, så skriv det i elevfeedback på dette modul
Husk også at tage din bog med :-)
Italien dannes og fascismens gennembrud.pdf
Inden dette modul skal I læse s. 80-84 i bogen og evt. skrive noter til følgende læsespørgsmål:
Husk bogen.
Quiz_Fascismens Italien.pdf
Inden dette modul skal I læse vedhæftede artikel, hvor tre eksperter forklarer, hvilken rolle, de vurderer, den yderste højrefløj får for Europa. Når I har læst artiklen skal I kunne redegøre for eksperternes vurderinger. Bemærk - artiklen er skrevet
Det nye højre kæmper for magten.docx
Tag også bogen med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den Kolde Krig EKSAMEN
Formål:
I dette forløb arbejder vi med Den Kolde Krig, idet vi især fokuserer på årsagerne til Den Kolde Krigs begyndelse, Cubakrisen, Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud. De politiske, økonomiske og sociale konsekvenser af Den Kolde Krig diskuteres og perspektiveres til USSRs angreb på Ukraine forstået ud fra et koldkrigsperspektiv.
Forløbet koncentrerer sig om følgende overordnede problemstillinger:
• Hvilke årsager er der til, at Den Kolde Krig bryder ud efter Anden Verdenskrig?
• Hvilken betydning havde Cubakrisen for Den Kolde Krig?
• Hvilke årsager er der til Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud, og hvilke konsekvenser får det for Europa?
Materiale:
• Bryld og Haue: Den nye Verden, 2. udg. (2000), s. 9-29 + 108-112 + 114-122
• Barner, Kai Otto v.: Den kolde Krig (2011), s. 77-83
• Læreroplæg om Den Kolde Krig i Asien og opstandene i DDR 1953, Polen 1956, Ungarn 1956, Prag 1968, Polen 1981
• Crash course: The cold war
https://www.youtube.com/watch?v=y9HjvHZfCUI
• Kilder:
o Uddrag af Jaltaaftalen
o Uddrag af: Trumandoktrinen d. 12. marts 1947
o Uddrag af: Andrei A. Zdjanovs tale ved Kominforms grundlæggelse d. 22. september 1947
o Propagandaplakater
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at gennemgå jeres prøver, som I har klaret godt, hvorefter vi tager en kort opsamling for til sidst at gå i gang med et nyt forløb om Den Kolde Krig.
Introduktion til den kolde krig.pdf
Alle skal huske bogen - ja, det er den store, lidt tunge satan!
Inden dette modul skal I have læst s. 9-16 i "Den nye verden" og have besvaret læsespørgsmål, som ligger på mandagsmodulet.
Læsespørgsmål 16-22.docx
Inden dette modul bedes I læse s. 16-22 i "Den nye Verden" og skrive noter til læsespørgsmålene. Hvis du endnu ikke har fået bogen, kan du hente den i bogkælderen.
Læsespørgsmål s. 16-22:
Kilde Jalta-aftalen.docx
Inden dette modul bedes I læse s. 26-28 i "Den nye verden" og skrive noter til nedenstående læsespørgsmål:
Der er ingen læselektie, men I skal have styr på begreber (Se dagens begreber på de sidste fire moduler) + tidslinjen, I lavede i sidste modul. Vi skal lege med begreber og årstal i modulet, og det kræver, at I har et nogenlunde overblik.
Alle skal tage bogen med, da I skal bruge den til den sidste øvelse i modulet.
Øvelse - Den Kolde Krigs begyndelse.docx
I får dette modul til at arbejde med jeres fremlæggelse, som skal være færdig i morgen. Det er nok en god ide, at I inden dette modul har fået læst kilderne og valgt hvilket billede fra bogen, I vil inddrage.
Vi skal arbejde med Cubakrisen - husk at skrive jeres problemstillinger ind på elevfeedback på sidste modul.
Inden modulet skal I læse de to kilder og på baggrund af disse samt jeres viden om Cubakrisen, formulere 2-3 problemstillinger, som du kan fremlægge for nogle af dine klassekammerater i modulet.
Kilder til Cubakrisen 1962.docx
Herunder kan I se de problemstillinger, nogle af jer formulerede til selve krisen - måske de kan hjælpe jer på vej.
Inden dette modul skal I læse s. 108-110 (indtil "Farvel til våbenkapløbet") + 114-117 (hvis du har den gamle udgave af bogen, skal du ikke læse disse sider i bogen, men i den vedhæftede kopi).
Den nye verden s. 114-117.pdf
Inden dette modul skal I læse vedhæftede, som handler om, hvordan historikere gennem tiden har fortolket årsagerne til Den Kolde krig.
Fortolkninger af årsagerne.docx
Årsagstolkninger.docx
Tidslinje med billeder.pdf
Inden dette modul skal I læse vedhæftede dokument, hvor Den Kolde Krig sættes i perspektiv til krigen mellem Rusland og Ukraine.
Den Kolde Krigs genkomst.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Terror i nyere tid EKSAMEN
Formål: Dette forløb kredser om begrebet terrorisme og især jihadismen, som den kommer til udtryk i krigen mod terror efter 9/11. Hovedvægten lægges på krigen i Afghanistan efter 9/11 herunder terrornetværket Al-Qaeda og talebanstyret, årsagsforklaringer til terror, terrorens mål og midler og vestens, herunder Danmarks, antiterrorarbejde.
Forløbet koncentrerer sig om følgende overordnede problemstillinger:
• Hvordan kan man definere begrebet terrorisme, og hvad er forskellen på de forskellige definitioner?
• Hvilke årsager er der til den nye terrorisme?
• Hvordan legitimerer Vesten krigen mod terror, og hvordan kommer krigen mod terror til udtryk i Afghanistan efter 9/11?
• Hvad karakteriserer vestens antiterrorarbejde og hvilke dilemmaer medfører det?
Materiale:
• Hansen og Jensen: ”Terrorisme på tværs”, Frydenlund 3. udg. (2016), s. 10-30, 83-89 (67-88), 96-101
• Læreroplæg om Afghanistans historie før 9/11
• Okkels Olsen og Mørch: ”USA's nye verdensorden”, Systime (2006), s. 132-163
• Om Antiterrorlovene
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/terrorlove-og-muhammed-krise
• Mona Kanwal Sheikh, Marie Barse & Anne Blaabjerg Nielsen: ”Afghanistanudredning: Der var intet pludseligt ved Talebans magtovertagelse” DIIS d. 13/11-24
https://www.diis.dk/publikationer/afghanistanudredning-intet-pludseligt-ved-talebans-magtovertagelse
Kilder:
• Andersen, Lars Erslew: Den nye terrorisme, i: Information d. 27/9-01
• Fukuyama: ”Et nyt USA” i Politiken d. 27/9-01
• Flykaprernes efterladte brev 11. september 2001
• Uddrag af: ”State of the union” d. 29. januar 2002
• Rashid, Ahmed: ”Det drejer sig ikke om fodbold” 1996
• le Carré, John: ”Er USA blevet vanvittig?” i: The Times d. 15. januar 2003
• Fogh Rasmussen, Anders: ”Vi skal lære af vore fejltagelser” 4. maj 2004
Indhold
Kernestof:
Vi starter det nye år med en lille prøve (den varer kun et halvt modul) i forløbet om "Den Kolde Krig". I skal kunne anvende begreberne, vi øvede (puslespil og bingo) i det sidste modul inden ferien til at kausalforklare/årsagsforklare, og I skal ogs
KCs bingoplade1.docx
Inden dette modul skal I læse s. 26-30 i bogen og s. 138-140 i kompendiet (indtil afsnittet "Asymmetrisk krig"). Når I har læst siderne skal I kunne besvare følgende spørgsmål: Hvordan defineres begreberne terror, terrorisme og den nye terrorisme? I
Begrebsdefinitionsskema - elever.docx
Afghanistans historie i korte træk.pptx
Inden dette modul skal I læse Fukuyamas "Et nyt USA" på s. 5-9 i kompendiet og skriv evt. noter til følgende læsespørgsmål:
Der er en lille prøve i form af en kildeanalyse i dette modul, og derfor er det en rigtig god ide at læse lektien grundigt og huske at tage både bog og kompendium med.
Inden dette modul skal I have læst s. 135-137 i kompendiet og s. 83-89 i bogen. I skal bruge siderne til at foretage en kildeanalyse med udgangspunkt i spørgsmålene:
Kompendium terror i2025.pdf
Inden dette modul skal skal I læse s. 142-148 i kompendiet (Fra afsnittet "Talebanregimet" til afsnittet "Afghanistan på vej mod en humanitær katastrofe"). Skriv noter til følgende spørgsmål:
Tag også bogen med.
Inden dette modul skal I læse s. 148-157 i kompendiet. Skriv evt. noter til følgende læsespørgsmål:
Inden dette modul skal I læse s. 157-163 i kompendiet. Når I læser siderne, så få tilføjet relevante årstal til vores tidslinje.
Tag både kompendium og bogen med.
Inden dette modul skal I læse s. 108-113 i bogen (indtil "At mindske sårbarheden). Skriv noter til følgende læsespørgsmål:
Lav dette arbejdsark i selve modulet. I må arbejde i grupper på tre personer. Hver gruppe skal uploade en besvarelse i elevfeedback inden modulets afslutning. Jeg fører fravær på den baggrund umiddelbart efter modulet.
Dagens problemstilling: Hvordan kunne Taleban overtage magten i Afghanistan så hurtigt i 2021?
Modulets plan:
Inden dette modul skal I orientere jer i jeres noter til forløbet. Hvis I har spørgsmål til forløbet/noget I ikke forstår, så skriv dem ned.
Tidslinje uden årstal.docx
Virtuelt modul 26.02.25.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition og kronologi
I disse moduler er forløb fra 1g og 2g repeteret samtidig med, at de lange linjer i historien er berørt.
Indhold
Kernestof:
Inden dette modul skal I have været i bogkælderen og låne bogen "Fra antikken til reformationen" eller have fået bogen udleveret af Camilla :-) Jeg har bestilt den til jer.
Hvis man er mere nysgerrig på Reformationen i DK kan man kigge lidt i disse dokumenter
Kig evt. også lidt i disse powerpoints
Dette modul foregår virtuelt på Teams. Vi starter til normal tid. Lektien til dette modul kan I se på arbejdsarket d. 28/2. Orienter jer evt. i eksamensøvesættet.
Modulets plan:
Øvesæt eksamen 3i.docx
Renæssancen repetition 3i.pdf
Problemstillinger til Renæssancen og Reformationen.pdf
Inden modulet skal I læse/skimme pdf´en "Overblik 33-43", som giver jer et overblik over Romerrigets historie. Skriv evt. noter til følgende spørgsmål og i tidslinjen:
Overblik 33-43.pdf
Tidslinje Romerriget elever.docx
Begrebsark Romerriget.docx
Øvelse tidslinje.docx
Repetition Romerriget 3i.pptx
Vi samler op på det, vi ikke nåede i mandags og stiller skarpt på slaverne. Vi skal genlæse en kilde om slaver, som I har læst i 1g. Læs kilden inden dette modul og overvej følgende:
KILDE Cato som slaveholder.docx
Carlsen slaver.pdf
Skim evt. pdf´en om slaver. Den handler slavernes funktion, levevilkår og slavetyper.
Orienter jer i det vedhæftede kompendium s. 3-18 samt powerpoints inden dette modul. Hvis I skal til eksamen i historie, skal I låne "Overblik. Danmarkshistorien i korte træk" i bogkælderen og læse s. 79-103. I selve modulet skal I udfylde begrebsark
Kompendium Danmark 1840-1915.pdf
1Arbejderbevægelsens grundlæggelse.pptx
Børnearbejde under industrialiseringen.pdf
Begreber DK i 1800-tallet.docx
Modulet foregår på Teams og starter kl. 10.
Modulet afholdes på Teams. Vi starter kl. 12.15. Orienter jer i kompendiet og PPT inden modulet.
Kompendium WW1 2024.pdf
Intro Første Verdenskrig.pdf
Tidslinje Starten WW1.docx
Begreber Første Verdenskrig.docx
Intro Første Verdenskrig.pptx
Inden modulet: Læs dokumentet "Om krigsneuroser". I kan selv vælge, om I vil skrive noter til læsespørgsmålene, som står øverst i dokumentet.
Om krigsneuroser.docx
Afslutningen på Første Verdenskrig.pptx
Inden dette modul skal I have læst op på det område, I har fået tildelt + vedhæftede dokument om eksamen: Romerriget (til og med Karoline) + Første Verdenskrig (fra Lana og resten)
At gå til eksamen i historie 3i 2025.docx
Inden dette modul skal I orientere jer nøje i studieplanen. I modulet gennemgår jeg grundigt eksamensformen og kommer med tips og tricks. Måske vi også kan nå den sidste kildeøvelse.
Eksamen - hvordan gør man 3i 3025.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637201361", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637201361", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637201361" }