Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christina Gjermandsen
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Fra enevælde til Demokrati
Titel 3 DHO - Det moderne Gennembrud
Titel 4 Skibe, sukker og slaver
Titel 5 USA - Hvorfor er USA anderledes end Europa?
Titel 6 Kina - kejserrige til kommunisme
Titel 7 Besættelse og modstand
Titel 8 Holocaust
Titel 9 Ungdomsoprør 1968

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

dette forløb skal vi læse om, hvordan det var muligt for Rom at etablere et imperium som dækkede hele middelhavsområdet. Vi skal læse om krigene og de interne magtkampe, om hvordan det romerske samfund var organiseret både politisk men også økonomiske og familiemæssigt. Til slut skal vi forsøge at svare på hvorfor det store og magtfulde romerrige gik til grunde.

Materiale: Steg, Kristian Jepsen: På Sporet af Romerriget. Lindhardt og Ringhof 2015.

Kilder (alle i små uddrag):
Polyb: Årsager til den anden puniske krig (s. 23-25)
Livius: Årsager til den anden puniske krig (s. 25-27)
Quintus Tullis Cicero: Brev til broderen Marcus (s. 34-37)
Julius Cæsar: Om gallerkrigen og om borgerkrigen (s. 44-45)
Sveton: Vurdering af Cæsar og drabet på Cæsar  (s. 45-47)
Augustus: Mine bedrifter (Res Gestæ) (s. 55-56)
Tacitus: Vurdering af Augustus styre (s. 57).
Sveton: Om Caligula og Claudius (s. 65-66)
Tacitus: Om Agricola (s. 66-67)
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang - om hvorvidt Europa stadig trues af de ulykker som bragte Rom til undergang. (s. 75-76)
Rostovtzeff: Romshistorie (s. 76 og 78)
Leo Hjortsø og Erling Bjøl: Politikens verdenshistorie (om årsager til Roms fald). (s. 78-79)


Fokuspunkter:
- Roms grundlæggelse og udbredelse (herunder erobringen af den italiske
  halvø og de puniske krige).
- Den romerske stats opbygning (herunder statsapparatet og klientsystem)
- Overgang fra republik til kejserrige (fokus på republikkens problemer og
  centrale personer)
- Pax Romana (den romerske fred)
- Romerrigets nedgangstid og endelige opløsning (herunder forskellige
  tidsbilleder af, hvad historikere har fokuseret på som årsager).
- Arven efter Rom (USA (Pax Americana), Italien og Tyskland (1920-1930'erne))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra enevælde til Demokrati

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Det moderne Gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skibe, sukker og slaver

I forløbet arbejder vi med Danmarks kolonihistorie. Vi undersøger Danmarks rolle i trekantshandlen og diskuterer hvorvidt vi har et ansvar i dag, og om vi er tilstrækkeligt bevidste om denne del af danmarkshistorien. Vi læser om og diskuterer erindringshistorie (se 3d Hi mappe på lectio).

Vi arbejder med følgende overskrifter:

- Afrika - livet på forterne.
- Overfarten - hvordan foregik overfarterne, og hvordan oplevedes de?
- Livet på sukkerplantagerne og synet på- og behandlingen af slaver.
- Forbud mod transatlantisk slavehandel.
- Det endelige farvel til slaveri i Danskvestindien.


Materiale:

Grundbogstekst:
-Rostgaard Marianne og Lotte Schou: "Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal 2010 (s. 57-64, 72-73, 85-109, 111-114)

-Rigsarkivet: https://www.virgin-islands-history.org/historien/handel-og-soefart/rejsen-liv-slave/

-Danmarkshistorien.dk:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-danske-slavehandel/

Film:
Slavenation Danmark fra DR - afsnit 1.

Kilder:
- Omfanget af dansk slavehandel  (s. 72-73 i bogen)
-Paul Isert om oprøret på slaveskibet Christiansborg 1787 (ligger som en del af opgaven om overfarten)
-Paul Iserts syn på slaeri i Dansk Vestindien (s. 111-112 i bogen)
-Olaudah Equianos beretning 1789 (ligger på lectio som en del af opgaven om overfarten)
- Uddrag af Gardelins relement 1733 (s. 104-105 i bogen)
- 3 tabeller over antallet af slavegjorte, sukkereksportpriser og sukkerforbrug pr. person i DK (s. 105-106 i bogen)
-J L Carstens beskrivelse af hus- og plantageslaverne ca. 1740 (s. 106-107 i bogen)
-Uddrag af kommissionsbetænkningen "forslag til bedre indretning af neger-handlen, trykt i tidskriftet Minverva 1792. (s. 112-114 i bogen)
- 2 skulpturer: "I am Queen Mary" af La Vaughn Belle og Jeanette Ehlers og "Freedom" af Bright Bimpong.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kina - kejserrige til kommunisme

Forløbet dækker over perioden ca. 1850 og frem til i dag. Hovedfokus ligger på perioden lige omkring 1948 og frem til Maos død med tråde frem og tilbage i tid.
I forløbet har vi arbejdet med nedenstående nedslag:
- Styret i kejsertiden under det sidste Qing dynasti
- Borgerkrigen og den lange march
- Det store spring fremad
- Kulturrevolutionen
- Styret efter Maos død og økonomiens frisættelse
Eleverne har opnået indsigt i de historiske betingelser, som leder Kina frem til kommunisme, Kinas store forandring under Deng Xiaoping samt Kina som ny supermagt. I forløbet har eleverne, udover kildekritik, arbejdet med diskursanalyse.
Grundbog:
Holm Mette: Kina – Fra kejserdømme til kommunisme. Frydenlund (2. udgave) s. 47-65, 73-88,

Petersen, Troels Kjems: ”Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt”, i Historieportalen – Fra Romerriget til vor tid, Systime, I-bog, 2022, https://historieportalen.systime.dk/  - Kapitel 5 og 6.

Kilder:
Beretning fra Den lange march af Yang Chenwu.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-21/
Mao Zedongs beskrivelse af Folkerepublikken Kina.
Uddrag af Vilde Svaner af Jung Chang.

Supplerende materiale:
Dokumentar - Kinas Historie (5) ”Det sidste dynasti” – Om Qing dynastiet.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=Kinas%20historie&orderby=title&SearchID=390ebab3-1af8-40f1-8c24-ec38bf10039a&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Besættelse og modstand

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Holocaust

forløbet arbejder vi med Hitlers vej til magten. Fra fredsslutningen med Versaillestraktaten til "den endelige løsning" og til slut; holocaustbenægtelse.

Vi arbejder med overskrifterne:

- Versaillestraktatens betydning for Hitlers vej til magten.
- Centrale forhold i mellemkrigstiden.
- USA's finansiering af tysk krigsskadeerstatning mm. frem til krakket på Wall St.
- Nazisterne ideologi.
- 3 faser i holocaust.
- Udryddelseslejrene.
- Regnskabet gøres op - Nürnberg processerne.
- Holocaustbenægtelse.

Materiale:
Grundbog:
Frederiksen Peter: "Det tredje Rige". Systime (s. 21-28, 33, 37-43, 75-79, 142-144, 183-185)

Dokumentarfilm: "Hitlers Vej til Magten" (DR K)


Kilder:
- Nazisternes partiprogram - "De 25 punkter"
- Tabeller over tyske valgresultater i mellemkrigstiden.
- Nazismens fremvækst (s. 142)
- propagandabilleder
- En tysk skolepiges syn på jøderne
. Rigsborgerloven
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære

Andet materiale: Fremstillinger og kilder fra hjemmesiden folkedrab.dk (se links i forløbet herunder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer