Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Christina Gjermandsen
Hold
2022 HI/m (
1m HI
,
2m HI
,
3m HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Fra enevælde til Demokrati
Titel 3
DHO - Det moderne Gennembrud
Titel 4
Skibe, sukker og slaver
Titel 5
USA - Hvorfor er USA anderledes end Europa?
Titel 6
Kina - kejserrige til kommunisme
Titel 7
Besættelse og modstand
Titel 8
Holocaust
Titel 9
Ungdomsoprør 1968
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
dette forløb skal vi læse om, hvordan det var muligt for Rom at etablere et imperium som dækkede hele middelhavsområdet. Vi skal læse om krigene og de interne magtkampe, om hvordan det romerske samfund var organiseret både politisk men også økonomiske og familiemæssigt. Til slut skal vi forsøge at svare på hvorfor det store og magtfulde romerrige gik til grunde.
Materiale: Steg, Kristian Jepsen: På Sporet af Romerriget. Lindhardt og Ringhof 2015.
Kilder (alle i små uddrag):
Polyb: Årsager til den anden puniske krig (s. 23-25)
Livius: Årsager til den anden puniske krig (s. 25-27)
Quintus Tullis Cicero: Brev til broderen Marcus (s. 34-37)
Julius Cæsar: Om gallerkrigen og om borgerkrigen (s. 44-45)
Sveton: Vurdering af Cæsar og drabet på Cæsar (s. 45-47)
Augustus: Mine bedrifter (Res Gestæ) (s. 55-56)
Tacitus: Vurdering af Augustus styre (s. 57).
Sveton: Om Caligula og Claudius (s. 65-66)
Tacitus: Om Agricola (s. 66-67)
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang - om hvorvidt Europa stadig trues af de ulykker som bragte Rom til undergang. (s. 75-76)
Rostovtzeff: Romshistorie (s. 76 og 78)
Leo Hjortsø og Erling Bjøl: Politikens verdenshistorie (om årsager til Roms fald). (s. 78-79)
Fokuspunkter:
- Roms grundlæggelse og udbredelse (herunder erobringen af den italiske
halvø og de puniske krige).
- Den romerske stats opbygning (herunder statsapparatet og klientsystem)
- Overgang fra republik til kejserrige (fokus på republikkens problemer og
centrale personer)
- Pax Romana (den romerske fred)
- Romerrigets nedgangstid og endelige opløsning (herunder forskellige
tidsbilleder af, hvad historikere har fokuseret på som årsager).
- Arven efter Rom (USA (Pax Americana), Italien og Tyskland (1920-1930'erne))
Indhold
Kernestof:
romerriget.pdf
Romerriget.pptx
Læs som en superhelt Copy.pdf
På Sporet af Romer Riget; sider: 38-47, 49-59, 61-68, 97-101, 110-113
Af Kristian Jesper Steg
Læs kapitel 5 og besvar spørgsmålene i den blå cirkel på s. 39.
Lektien er det samme som i går. Læs siderne og besvar spørgsmålene på s. 39.
Læs siderne og besvar spørgsmålene på s. 49.
Læs siderne og besvar spørgsmålene på s. 61. I timen arbejder vi med kilderne sidst i kapitlet.
Præsentationer familie og religion 1m.docx
Læs siderne og besvar spørgsmålene på s. 97.
CFU-login
Vi ser resten af dokumentaren.
Læs siderne og besvar spørgsmålene på s. 111.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fra enevælde til Demokrati
Indhold
Kernestof:
Opgaver til modul 1.docx
Kilder til enevældens indførelse.docx
Sørg for at have besvaret spørgsmålene til den film vi så i sidste modul. Dokumentet ligger også på dette modul (herunder).
Historisk billedeanalyse.pptx
Spørgsmål til billedanalyse.docx
Christian 4.docx
Christian 5.docx
Christian 6.docx
Christian 7.docx
Christian 8.docx
Frederik 3.docx
Frederik 4.docx
Frederik 5.docx
Frederik 6.docx
Frederik 7.docx
Læs siderne og orienter jer i de nedenstående spørgsmål. Vi arbejder med dem i modulet.
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 102-107, 123-129, 133-137, 146-147, 158-163
af Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg.
Spørgsmålene følger teksten kronologisk.
Ekskursion dansk-historie 2marts.docx
Læs frem til overskriften på s. 129
Læs siderne i grundbogen og tag noter. Inden du læser, skal du orientere dig i nedenstående spørgsmål, som vi arbejder med i modulet.
Læs Orla Lehmanns tale (s. 146-147). Læs arbejdsspørgsmålene inden du læser teksten og tag noter i stikordsform. Vi arbejder med teksten i timen.
ESTRUPS STATSKUP.docx
Hvornår kommer Socialdemokratiet i folketinget og hvem repræsenterer de?Hvad karakteriserer "industri"?Hvornår begynder industrialiseringen i Danmark?Hvad er "transportrevolutionen" og hvilken betydning har den?Beskriv med stikord udviklingen af soci
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - Det moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Kilder til enevældens indførelse.docx
Sørg for at have besvaret spørgsmålene til den film vi så i sidste modul. Dokumentet ligger også på dette modul (herunder).
Opgaver til modul 1.docx
Historisk billedeanalyse.pptx
Spørgsmål til billedanalyse.docx
Christian 4.docx
Christian 5.docx
Christian 6.docx
Christian 7.docx
Christian 8.docx
Frederik 3.docx
Frederik 4.docx
Frederik 5.docx
Frederik 6.docx
Frederik 7.docx
Læs siderne og orienter jer i de nedenstående spørgsmål. Vi arbejder med dem i modulet.
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 102-107, 123-129, 133-137, 146-147, 158-163
af Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg.
Spørgsmålene følger teksten kronologisk.
Ekskursion dansk-historie 2marts.docx
Læs frem til overskriften på s. 129
Læs siderne i grundbogen og tag noter. Inden du læser, skal du orientere dig i nedenstående spørgsmål, som vi arbejder med i modulet.
Læs Orla Lehmanns tale (s. 146-147). Læs arbejdsspørgsmålene inden du læser teksten og tag noter i stikordsform. Vi arbejder med teksten i timen.
ESTRUPS STATSKUP.docx
Hvornår kommer Socialdemokratiet i folketinget og hvem repræsenterer de?Hvad karakteriserer "industri"?Hvornår begynder industrialiseringen i Danmark?Hvad er "transportrevolutionen" og hvilken betydning har den?Beskriv med stikord udviklingen af soci
Program for Den Internationale Arbejderforening for Danmark 1872.docx
Arbejdsspørgsmål til.docx
Målet er fuldt.docx
9 spørgsmål til kilderne (1).docx
Den gifte Kvinde.docx
Kort ppt som kan give overblik.
Borgerskabets familie - Løkke.pdf
Læs det vedhæftede dokument om borgerskabets familie i 1800-tallet.
Spørgsmål til teksten:
Familieliv - skriveøvelse.docx
Valg af DHO emne 1m
Præsentation_Litteraturliste_2023.DHO.ppt
Søgning efter materialer til DHO 2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Skibe, sukker og slaver
I forløbet arbejder vi med Danmarks kolonihistorie. Vi undersøger Danmarks rolle i trekantshandlen og diskuterer hvorvidt vi har et ansvar i dag, og om vi er tilstrækkeligt bevidste om denne del af danmarkshistorien. Vi læser om og diskuterer erindringshistorie (se 3d Hi mappe på lectio).
Vi arbejder med følgende overskrifter:
- Afrika - livet på forterne.
- Overfarten - hvordan foregik overfarterne, og hvordan oplevedes de?
- Livet på sukkerplantagerne og synet på- og behandlingen af slaver.
- Forbud mod transatlantisk slavehandel.
- Det endelige farvel til slaveri i Danskvestindien.
Materiale:
Grundbogstekst:
-Rostgaard Marianne og Lotte Schou: "Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal 2010 (s. 57-64, 72-73, 85-109, 111-114)
-Rigsarkivet:
https://www.virgin-islands-history.org/historien/handel-og-soefart/rejsen-liv-slave/
-Danmarkshistorien.dk
:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-danske-slavehandel/
Film:
Slavenation Danmark fra DR - afsnit 1.
Kilder:
- Omfanget af dansk slavehandel (s. 72-73 i bogen)
-Paul Isert om oprøret på slaveskibet Christiansborg 1787 (ligger som en del af opgaven om overfarten)
-Paul Iserts syn på slaeri i Dansk Vestindien (s. 111-112 i bogen)
-Olaudah Equianos beretning 1789 (ligger på lectio som en del af opgaven om overfarten)
- Uddrag af Gardelins relement 1733 (s. 104-105 i bogen)
- 3 tabeller over antallet af slavegjorte, sukkereksportpriser og sukkerforbrug pr. person i DK (s. 105-106 i bogen)
-J L Carstens beskrivelse af hus- og plantageslaverne ca. 1740 (s. 106-107 i bogen)
-Uddrag af kommissionsbetænkningen "forslag til bedre indretning af neger-handlen, trykt i tidskriftet Minverva 1792. (s. 112-114 i bogen)
- 2 skulpturer: "I am Queen Mary" af La Vaughn Belle og Jeanette Ehlers og "Freedom" af Bright Bimpong.
Indhold
Kernestof:
Læs først arbejdsspørgsmålene og derefter siderne i bogen (der er mange billeder, så bliv ikke forskrækkede).
Kulturmøder i dansk kolonihistorie; sider: 57-70, 97-108
Marianne Rostgaard og Lotte Schou
Kulturmøder del 1.pdf
Læs arbejdsspørgsmålene og derefter siderne i bogen. Vi besvarer spørgsmålene i timen.
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848
1. Læs afsnittet om slavehandlen fra danmarkshistorien.dk (se link).
opgave - overfarten på slaveskibene 2m.docx
CFU-login
De Dansk Vestindiske Øer - pararbejde.docx
Læs Kilde 1 på s. 104-105 (Uddrag af Gardelins reglement) og kilde 5 ogkilde 6 på s. 106-108.
Læsespørgsmål
Hun smed buste i havnen.docx
Historiebrug.pptx
Freedom - skulptur.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
USA - Hvorfor er USA anderledes end Europa?
Indhold
Kernestof:
CFU-login
Fire centrale spørgsmål til dokumentaren USA.docx
USA - historie og identitet; sider: 9-11, 14-18, 33-39, 41-45
Af Niels Bjerre-Poulsen
Læs side 9-10 og tekst 2 og 3 på de efterfølgende sider.
Nordamerika ca 1750.pptx
Læs fra overskriften 2. spalte på s. 14 og frem til s. 18. Læs ikke kildeteksten (Tekst 5 på s. 17).
Spørgsmål til billedanalyse.docx
American Progress.pptx
Protestsange inspirationskilder:
Afsnit
Powerpoint
Lektie 24-27 'Slaveri og borgerkrig'.pdf
Lektie
Skriveøvelse: Reconstruction
Kampen om historien (DR LYD) - podcast
Borgerkrigen i populærkultur.docx
Evaluering
https://docs.google.com/forms/d/1H3qN6sUInhbMn0fC1T0Malg6wWqXRiwGUOEUYS2SBAQ/prefill
I modulet: Vi læser tekst 10 s. 36 - Theodore Roosevelt om "amerikanisering".
Læs siderne inklusive tekst 9 og de farvede kasser på s. 34-35.
Læs frem til overskriften på s. 45. Spring tekst 12 over.
Pararbejde.doc
Make America Great Again.doc
Spørgsmål til moderne amerikansk historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kina - kejserrige til kommunisme
Forløbet dækker over perioden ca. 1850 og frem til i dag. Hovedfokus ligger på perioden lige omkring 1948 og frem til Maos død med tråde frem og tilbage i tid.
I forløbet har vi arbejdet med nedenstående nedslag:
- Styret i kejsertiden under det sidste Qing dynasti
- Borgerkrigen og den lange march
- Det store spring fremad
- Kulturrevolutionen
- Styret efter Maos død og økonomiens frisættelse
Eleverne har opnået indsigt i de historiske betingelser, som leder Kina frem til kommunisme, Kinas store forandring under Deng Xiaoping samt Kina som ny supermagt. I forløbet har eleverne, udover kildekritik, arbejdet med diskursanalyse.
Grundbog:
Holm Mette: Kina – Fra kejserdømme til kommunisme. Frydenlund (2. udgave) s. 47-65, 73-88,
Petersen, Troels Kjems: ”Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt”, i Historieportalen – Fra Romerriget til vor tid, Systime, I-bog, 2022,
https://historieportalen.systime.dk/
- Kapitel 5 og 6.
Kilder:
Beretning fra Den lange march af Yang Chenwu.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-21/
Mao Zedongs beskrivelse af Folkerepublikken Kina.
Uddrag af Vilde Svaner af Jung Chang.
Supplerende materiale:
Dokumentar - Kinas Historie (5) ”Det sidste dynasti” – Om Qing dynastiet.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=Kinas%20historie&orderby=title&SearchID=390ebab3-1af8-40f1-8c24-ec38bf10039a&index=1
Indhold
Kernestof:
CFU-login
Kongzi og vigtigheden af Xiaoshun.docx
Kejserriget.docx
Kina s. 47-58.pdf
Den sidste kejser.docx
Borgerkrigen og den lange march.docx
Beretning fra Den lange March.docx
Kina s. 59-65.pdf
Kina - Fra kejserdømme til kapitalisme; sider: 73-88
Af Mette Holm (Frydenlund, 2. udgave)
Læs frem til overskriften på s. 78. Læs de nedenstående spørgsmål inden du begynder at læse, og skriv stikord, så du kan besvare spørgsmålene i undervisningen.
Mao_diskursanalyse.docx
Kina s. 73-88.pdf
Læs side 1-2 om diskursanalyse. Vi læser teksten og laver analysen i undervisningen.
image.png
Orienter jer første i spørgsmålene (herunder) og læs derefter siderne (fra overskriften s. 78 til overskriften s. 83 - Se vedhæftede pdf, hvis du ikke har et print)
Det store Spring fremad - opgave.docx
Læs teksten i det vedhæftede dokument, og studer billederne.
Kulturrevolutionen
Afsnit
Mao's Little Red Book
Deng Xiopings selvkritik.docx
Kina kap 6.pdf
Læs s. 89 - 92 (frem til overskriften).
Tiananmen Square: What happened in the protests of 1989? - BBC News
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Besættelse og modstand
Indhold
Kernestof:
I modulet skal i forberede korte præsentationer om spaniens- og findlandsfrivillige.
Kapitel 1 - Modstandsbevægelsen.docx
OPROP.docx
Dilemmaspillet
Besættelsen den 9. april 1940
Se den korte forelæsning af historiker Niels Wium Olesen fra Aarhus universitet.
Hvordan forløb besættelsen?Hvad betød den hurtige kapitulation for samarbejdspolitikken?Hvilke dilemmaer er forbundet med kapitulation og samarbejdet?
Politiske ståsteder - samarbejdet - kildeøvelse.docx
Modstandsbevægelsen; sider: 25-30
af Jakob Sørensen
Læs s. 25 og frem til overskriften på s. 30.
Socialisme
Medbring bogen “Modstandsbevægelsen”.
Fremlæggelser:
Gruppeøvelse.docx
Hvis man ikke blev færdig med at lave en fotoudstilling (6-8 billeder med billedtekst), så er det lektie til i dag. Upload på lectio under opgaver.
STATSMINISTER VILHELM BUHLS (1).docx
Hvem var Vilhelm Buhl?I hvilken anledning holdt han talen?Hvilke ord bruger han om de folk som yder besættelsesmagten modstand?Hvilke ord bruger han om den almindelige borgers opførsel?Hvorfor mener Buhl at sabotagen skal høre op?Hvad siger Buhl om k
Vi mødes foran skolens hovedindgang kl. 11:45 og skynder os at gå til stationen. Vi skal nå s-toget kl. 11:55.
Vi hører de sidste oplæg. Måske man lige har noget man skal se på inden i morgen.
Radiotaler - Roslyng-Jensen.docx
Hvidsten Gruppen - arbejdsark.docx
Anders Fogh Rasmussen om 29 aug 43 smdrag 3.docx
Spørgsmål til Anders Fog Rasmussens tale d (1).docx
JOHN CHRISTMAS MØLLERS.docx
Læs den vedhæftede tale og besvar spørgsmålene med stikord eller markeringer i teksten. Lektien tager ca. 20 minutter.
Befrielsen.pptx
Spørgsmål til quiz om Danmarks besættelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Holocaust
forløbet arbejder vi med Hitlers vej til magten. Fra fredsslutningen med Versaillestraktaten til "den endelige løsning" og til slut; holocaustbenægtelse.
Vi arbejder med overskrifterne:
- Versaillestraktatens betydning for Hitlers vej til magten.
- Centrale forhold i mellemkrigstiden.
- USA's finansiering af tysk krigsskadeerstatning mm. frem til krakket på Wall St.
- Nazisterne ideologi.
- 3 faser i holocaust.
- Udryddelseslejrene.
- Regnskabet gøres op - Nürnberg processerne.
- Holocaustbenægtelse.
Materiale:
Grundbog:
Frederiksen Peter: "Det tredje Rige". Systime (s. 21-28, 33, 37-43, 75-79, 142-144, 183-185)
Dokumentarfilm: "Hitlers Vej til Magten" (DR K)
Kilder:
- Nazisternes partiprogram - "De 25 punkter"
- Tabeller over tyske valgresultater i mellemkrigstiden.
- Nazismens fremvækst (s. 142)
- propagandabilleder
- En tysk skolepiges syn på jøderne
. Rigsborgerloven
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære
Andet materiale: Fremstillinger og kilder fra hjemmesiden
folkedrab.dk
(se links i forløbet herunder)
Indhold
Kernestof:
det tredje rige.pdf
I modulet læser vi Nazisternes partiprogram fra 1920 s. 133-135
Det tredie Rige; sider: 31-33, 45-49, 75-79
Læs fra overskriften på s. 31 (nazistisk ideologi) og frem til overskriften i 2. spalte på s. 33.
25 punkter arbejdsark.docx
Opgave d. 19 november 2024 3m.docx
Medbring bogen om modstandsbevægelsen, så den næste klasse kan bruge bogen.
Historisk billedanalyse.docx
billeder mm..docx
Kildekritik.pptx
I modulet læser vi bemyndigelsesloven (tekst 11, s. 146).
Læs frem til overskriften på s. 49. Vi arbejder med spørgsmålene i modulet.
Læs kapitel 9 og besvar spørgsmålene herunder.
Jødeforfølgelsen gruppearbejde 3m.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ungdomsoprør 1968
Forløbet har fokus på de samfundsforandringer, som leder frem til ungdomsoprør, studenteroprør og rødstrømpebevægelse.
Fokuspunkter:
- Politiske overbevisninger
- Forandringer efter 2. verdenskrig
- Studenteroprøret, studenternes krav, rektors reaktion
- Rødstrømpebevægelsen
- Fri abort
Indhold
Kernestof:
Det brogede ungdomsoprør.docx
Ungdomsoprøreren Ole Grünbaum om staten.docx
Elevoprør og studenteroprør (2).pdf
brev_fra_studenterraadet (2).pdf
Læs s. 12 til 18 i Elevoprør og studenteroprør.
Marxisme.pptx
Langelandsmanifest (1).pdf
Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985
Læs artiklen fra Danmarkshistorien.dk og besvar nedenstående spørgsmål.
Kilder til rødstrømpebevægelsen.docx
CFU-login
Flerfaglige forløb - PT5 - SRP
Læs mere om faglige må og bedømmelseskriterier på skrivemetroen (link herover).
Vejledning i opsætning af et opgavedokument med autogenereret indholdsfortegnelse (2).docx
Hvordan skriver man et metodeafsnit i sin SRO.docx
How to Analyze a Film.docx
How To Analyse a Film.pptx
https://radio4.dk/podcasts/kraniebrud/50-r-med-fri-abort
Fri abort, 1973- – Danmarkshistorien | Lex
Følg linket og læs om abortlovgivning til og med overskriften "Efterspil". Det tager ca. 15 minutter.
Medbring høretelefoner - vi skal høre en podcast, og man må gerne gå tur imens.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637205450", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637205450", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637205450" }