Titel
4
|
Romerriget
I dette forløb har vi fokus på følgende:
- Pompei og Herculaneum som kilder til romerriget.
- Forklaringer på Romerrigets udbredelse og fald.
- Kendetegn ved den den romerske republik
- Overgangen fra republik til kejserrige.
- Det politiske system i Romerriget
- Senkejserriget og Romerrigets fald.
- Livet på land og i by
- Familielivet og undervisningen
- Kærlighed, sex og utroskab i romerriget
- Slaverne i Romerriget
- Forklaringer på Romerrigets storhed og fald.
Faglige mål i fokus:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder
Grundbogsstof:
- Kristian Jepsen Steg: Romerriget. Lindhardt og Ringhof (2015); sider: 6-21, 28-33, 39-43, 49-53, 61-64, 71-74, 80-86, 97-101, 111-113
- Den store Danske: Pompeji , 3 sider
- Det pompejanske atriumshus, af Henrik Bolt–Jørgensen (2014), 4 sider
Kilder:
- Polybs og Plinius beskrivelse af de puniske krige. Fra Kristian Jepsen Steg: Romerriget Lindhardt og Ringhof (2015), s. 23-27
- Quintus Cicero: "Brev til broderen Marcus". Fra Kristian Jepsen Steg: Romerriget Lindhardt og Ringhof (2015), s. 34-37
- Augustus: ”Res Gestae”, Fra Kristian Jepsen Steg: Romerriget Lindhardt og Ringhof (2015), s. 55-57
- Cicero, Marcus: ”Om pligterne” (fra 44 f.kr), i Jesper Carlsens: Romerriget. Systime. 1 udgaven (2001), s. 36.
- Udvalgte sndskrifter fra Pompeji omhandlende erhvervslivet. Fra Thiedecke, Arendse (m.fl): ”Ansigt til ansigt med romerne”. Pantheon. 1 udgave (1997), side 77-78
- Plinius den Yngre, "Anbefalinger af en unge mand" og "Om sin hustru", Tekst 15 og 16 fra i Jesper Carlsens: Romerriget. Systime. 1 udgaven (2001), side 52-54
- Quintilians uddannelsesidealer samt glimt fra Pompejis skoleliv, Fra Arendse Thiedecke: "Ansigt til ansigt med romerne", side 71-72
- Florence Dupont: "Den romerske kærlighed til debat", Fra Arendse Thiedecke: "Ansigt til ansigt med romerne", side 67-69
- Udvalgt grafitti om kærlighed og sex fra Pompeji, Fra Arendse Thiedecke: "Ansigt til ansigt med romerne", side 65-67 og 83.
”Varo: om landbrugets slaver” Fra Kristian Jepsen Steg: Romerriget Lindhardt og Ringhof (2015), s. 102-103
Michael Rostovtzeff samt Leo Hjortsøe og Erling Bjøls beskrivelse af Romerrigets krise! Fra Kristian Jepsen Steg: Romerriget Lindhardt og Ringhof (2015), s. 76-79
Andet:
- Klip fra Godfather samt Life of Brian
- Folkeskolens formålsparagraf
- Undertegnedes forklaring af forskellen på idealistiske og materialistisk historieskrivning.
Samlet ca. 70 normalsider
|