Titel
5
|
1.Verdenskrig
Forløbet indledes med den bredere optakt til 1 Verdenskrig og Temaet afsluttes med et perspektiverende forløb med udviklingen fra afslutningen af 1. Verdenskrig over udviklingen i 1930'erne frem til 1945, herunder Holocaust.
U. Grubb mfl: Overblik, 2010: 136-146, 147-155 materialerne under 11.4
Forløbet tilstræber viden og forståelse for krigens baggrund og optakt, hovedforløb samt dens afslutning(er) og betydning.
Særlige emner omhandler foruden den store historie microhistorien i form af "indblik" i livet i skyttegravene - soldaterlivet - og livet derhjemme - hjemmefronten.
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Temaet om 1verdenskrig:
U.Grubb mfl: "Overblik" siderne 138-140,141-143,146. (se under: 11/4)
N.A.Sørensen: Den Store krig, 2005 side 48,53, 57-59...(1. Verdenskrig pdf - modulet 7/11) - samt you tube linket under 6/12: www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw
M.Klos. Den 1. Verdenskrig, 2004 siderne: 22-25,100-102 ( 1 Verdenskrig pdf
M.Klos. Den 1 Verdenskrig, 2004 Kilde 13 under 20/12 -
Tabellerne 7-15 (Klos side 15-143 på modulet 20/1)
H.Jensen: Den sønderrevne baldakin, 2003 siderne: 24-27 inkl tekst 4, (1 Verdenskrig pdf) ,70-74 inkl tekst 15..se under modulerne 24/1
Dokumentet "Military Justice" under 10/1
B.Thomassen: 1 Verdenskrig, 2013: Siderne 149 - 169, 170-176,177-186, 187-205,,218-219,227-229...
Peter Englund, Kampens Skønhed og Gru, 2010: tekst 152 under 10/1 (Bergmann kilder)
Diverse links og www - se under modulerne.
Boganmeldelsen under 8/2: "50 mio døde:..."
I rækken af faglige mål er fokus:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestoffet:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Der er ingen data...
|