Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Niels Amled
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro & Oversigtsforløb
Titel 2 AZtekerne - De store Opdagelser
Titel 3 Danmark i perioden ca 1850 - 1915
Titel 4 Rom -ROMERRIGET
Titel 5 1.Verdenskrig
Titel 6 Verden efter 1945 - Kold Krig
Titel 7 Verden efter 1945 - KOld Krig (fortsat fra 2G)
Titel 8 Danmark efter 1945: Danmark 1945-1989
Titel 9 Danmark og Verden efter 1989
Titel 10 Lang Linje/Lange Linjer & EKSAMEN
Titel 11 METODE 2
Titel 12 Metode 1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro & Oversigtsforløb

Vi arbejder med:
Klassen arbejder i dette forløb i klassens 1. semester med historie med oversigtslæsning i samarbejde med Dansk med henblik på dansk - historie opgaven.
Udgangspunktet er "Verdenshistorisk Oversigt"samt diverse uddelte materialer.
Der læses  i dette forløb frem til og med Den Industrielle Revolution, som desuden er side temaet for klassens DHO i forbindelse med Danmark i perioden ca 1850 - 1915.
Efter kortere introduktion arbejder klassen frem til renæsancen som springbrædt til 1. mforøb om Aztekerne og pdagelserne..
Perioden efter  Renæssancen frem mod 1800 tallet læses sammenmed og som optakt til temaet om Danmark i perioden ca 1850 - 1915



Fokus er at indsamle og bearbejde viden og  informationer  samt at kunne reflektere over og kunne forklare periodernes kendetegn og forandringerne her. I den forbindelse  indgår også  grundlæggende tanker og ideer bag periode principper.
Historisk metode introduceres helt grundlæggende og videre bearbejdes  op til og  i forbindelse med DHo'en
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 AZtekerne - De store Opdagelser



Opdagelserne - Aztekerne  - Kulturmødet.

Forløbet tilstræber viden og forståelse for dens europæiske ekspansion - aztekernes rige og kultur - kulturmødets, dets forløb og udvikling - udløbere og betydning (er) af kulturmødet.
Der læses:
PCW Jørgensen: De store Opdagelser side 9-36,131-133.....Manuels brev siderne.62-63
HS Nielsen OPDAGELSERNE, 1995 siderne:  tekst 15 og 18
Finn Madsen: Aztekerriget og den spanske erobring..Siderne. 10-11,19-35,50-53.
"Opdaget" siderne: 10-28, 35-44,99-101....kilde 6,7,14
Herunder introduktion af Conquistadoren i historisk/historiografisk perspektiv



I rækken af faglige mål er fokus:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


I rækken af faglige mål er fokus:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i perioden ca 1850 - 1915

DK i perioden ca 1850 - 1915 indledes med overblikslæsning fra Renæssancen til industrialiseringen og udledes med overgangen fra DHO opgaven til overgangen fra DHO til årsprøve.
Forløbet tilstræber  i samarbejde med Dansk at bane vejen mod DHO med perioden som tema - i den forbindelse fælles ekskursion til KBH.
Selve dette tema sigter mod:
Efter kort oversigt med linjerne fra Opdagelserne og Renæssancen mod den industrielle evolution fokuseres på:
Danmark i perioden ca 1850 - 1915:


I forløbet indgår forberedelsen til DHO opgaven såvel somforsvaret heraf.

Med udgangspunkt i oversigtlæsningen i Verdenshistorisk Oversigt og de udleverede og benyttede materialer er temaet viden om og forståelse af de væsentlige udviklingstræk  - baggrund, forløb og betydning - i Danmark i den såkaldte industrielle periode ca 1850 - 1915.
Der fokuseres med hensyn til faglige dels på information - og databehandling dels på bredere forståelse af hovedudviklingens bærende kræfter, resultater og (forskellig(e) betydning(er) for forskellige grupper  i det danske samfund.
I forbindelse med materiale- og kildelæsningen bearbejdes foruden metodiske og kildekritiske aspekter  ligeledes forskellige tilgange til perioden og dens betydning. I palettenaf de faglige mål som indgår, er analysen af samspil mellem menneske og natur, de samfundsmæssige forandringer og menneske som historieskabt/skabende vigtige.

Følger MATERIALER forventes inddraget:
J.Engberg. Historien  om Danmark indtil 1940: side 113-146
Uddrag af grundlovene 1849 og 1866 ..Se Engberg Kilder nedenfor
O.Hyldtoft mfl. Det industrielle Danmark sidene 38-41,176-185 med figur side 29, Side 193-200 med tabel side 160 samt side 307
Sammenklippet materialesamling side 1-8 scannet ind på lektionen den 17/3: Engberg Kilder"
Årsregnskaber PDF og Arbejdstid pdf under 29/3 (fra O.Hyldtoft mfl op.cit)






Faglige mål
Eleverne skal kunne: ̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie ̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling ̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne ̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper ̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende ̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  ̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden ̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid ̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rom -ROMERRIGET


ROM,ROMER RIGET og det ROMERSKE IMPERIUM

Forløbet tilstræber viden og forståelse for baggrunden for og faktorerne bag det romerske Imperums opståen, udvikling og afvikling(?)......hvilke faktorer kendetegner Riget  i den store historie og hvilke hverdagen og familien i den lille historie. Teorier om opståen og imperiedannelse og hvorfor riget falder (?)

MATERIALER

Hjernekassen: https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2021-11-22   (ligger på feks 4/10 - minuttal 1-37)

P.F.Bang mfl: IMPERIER - fra oldtid til nutid, 2017: 37-52,56-58 plus kilde 2.1.
Jesper Carlsen: Romerriget, 2011: side 9-16, 30-32, tekst 7-9 side 36-39,side 44-49 samt tekst 14,15 og 16  side 52 -54. (her tillige Artiklen "I seng med Romerne under den 8/9), 60-67 tekst 29 og 31 (side 92 og 94). I forbindelse med temaet om gladiatorer indgår videoen fra Museet Moesgård under modulet 19/9
Gyldendals Kompakt Historie: Menneske - Samfund - Historie, 1988: side 64-68,....se under 3/10
Artiklerne om Rom/Romerrigets undergang (?) - se under modulerne 5/10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1.Verdenskrig

Forløbet indledes med den bredere optakt til 1 Verdenskrig og Temaet afsluttes med et perspektiverende forløb med udviklingen fra afslutningen af 1. Verdenskrig over udviklingen i 1930'erne frem til 1945, herunder Holocaust.
U. Grubb mfl: Overblik, 2010: 136-146, 147-155 materialerne under 11.4
Forløbet tilstræber viden og forståelse for krigens baggrund og optakt, hovedforløb samt dens afslutning(er)  og betydning.
Særlige emner omhandler foruden den store historie microhistorien i form af "indblik" i livet i skyttegravene - soldaterlivet - og livet  derhjemme - hjemmefronten.

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Temaet om 1verdenskrig:
U.Grubb mfl: "Overblik" siderne 138-140,141-143,146.  (se under: 11/4)
N.A.Sørensen: Den Store krig, 2005 side 48,53, 57-59...(1. Verdenskrig pdf - modulet 7/11) - samt you tube linket under 6/12: www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw
M.Klos. Den 1. Verdenskrig, 2004 siderne: 22-25,100-102 ( 1 Verdenskrig pdf
M.Klos. Den 1 Verdenskrig, 2004  Kilde 13  under 20/12 -
Tabellerne 7-15 (Klos side 15-143 på modulet 20/1)
H.Jensen: Den sønderrevne baldakin, 2003 siderne: 24-27 inkl tekst 4, (1 Verdenskrig pdf) ,70-74 inkl tekst 15..se under modulerne 24/1
Dokumentet "Military Justice" under 10/1
B.Thomassen: 1 Verdenskrig, 2013: Siderne 149 - 169, 170-176,177-186, 187-205,,218-219,227-229...
Peter Englund, Kampens Skønhed og Gru, 2010: tekst 152 under 10/1 (Bergmann kilder)

Diverse links og www - se under modulerne.


Boganmeldelsen under 8/2: "50 mio døde:..."




I rækken af faglige mål er fokus:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Der er ingen data...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verden efter 1945 - Kold Krig


Forløbet starter med optakten til den kolde krig (fra krig til krig)
Her læses:

Kold krig - der læses:
I flertrinsrakketten om verden efter 1945 fokuserer dette forløb på DEN KOLDE KRIG & MURENS FALD ca 1945 - 1989  ud fra Historiens Kernestof og inddragede materialer.
Forløbet starter med en linje fra slutningen på 1. verdenskrig frem til 2.Verdenskrigs afsltning og sigter på at erhverve sig viden og forståelse om den Kolde Krigs opståen, udvikling og afvikling(?) herunder at kunne overskue den brede udvikling i formidlingen og diskussionen af den Kolde Krig. I forhold til de faglige mål er det således vægtet at bearbejde historiske materialer og at forholde sig metodisk kritisk  i brugen af historie(n) og i den sammenhæng at udbygge og demonstrere viden om fagets identitet og metode(r).


I rækken af faglige mål er fokus:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


DER LÆSES:
Se opsamlingen over forløbet under studieplanen 2024-2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verden efter 1945 - KOld Krig (fortsat fra 2G)


I flertrinsrakketten om verden efter 1945 fokuserer dette forløb på DEN KOLDE KRIG & MURENS FALD ca 1945 - 1989  ud fra Historiens Kernestof og inddragede materialer.
Forløbet starter med en linje fra slutningen på 1. verdenskrig frem til 2.Verdenskrigs afsltning og sigter på at erhverve sig viden og forståelse om den Kolde Krigs opståen, udvikling og afvikling(?) herunder at kunne overskue den brede udvikling i formidlingen og diskussionen af den Kolde Krig. I forhold til de faglige mål er det således vægtet at bearbejde historiske materialer og at forholde sig metodisk kritisk  i brugen af historie(n) og i den sammenhæng at udbygge og demonstrere viden om fagets identitet og metode(r).


I rækken af faglige mål er fokus:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


DER LÆSES:
Historiens Kernestof op cit side 151-196 (MINUS 174-178).se under modulerne
Diverse papirer til illustration og behandling af forskellige Kold Krigs skoler og fremstillinger - Genlæst  i modulet 13/8: : Kolde Krig dokumentet side 1 & Den Kolde Krig tekst 1,2,3 (KOLD KRIG (2).pdf
Velfærdsmodeller under 15/8
2/10: Kolde Krig dokumentet side 2 plus artiklen: The New Cold War and the Return of History
S.Huntington og F Fukyima: dokumentet HUNTINGTON  se under modulet den 11/10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmark efter 1945: Danmark 1945-1989

Der læses  F ud fra E. Kühle. Danmark - Historie - Samfund , 1994, siderne 171-215, 221-225,samt Tabel 40 og 45
Uddrag fra Kernestof og Bo Lidegård - se dokumenter under 25/110
Dokumentet Over sigt over den økonomiske udvikling - 27/11
Artiklen om J.O Krag den 13/11
Velfærdsmodellerne under 13/11
Avisartiklen under 14/11:
Nej-siden taler til følelserne, ja-siden til fornuften.
Vagretten frem til 1978 - under 12/12
Artiklen 12/12: " I virkeligheden er kongehuset..."
Dokumentet "Økonomisk kredsløb" under bla 24/10
OPSUMERINGEN under 30/1: Arbejdselvmodul i historie d. 30/1

METODE...se under 5/12
FOKUS i viften af faglige mål er:

– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
–– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund.
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Danmark og Verden efter 1989


Forløbet  tiltænkt som 2 forløb slået sammen til et.

Temaerne Danmark efter 1989 og Verden efter 1989 forenes.
Danmark og Verden i globalt perspektiv.
-Afslutningen på temaerne om Danmark og Verden fra 1945-1989 opfattes som integreret med følgende.

Der læses:
T.P.Andersen mfl:Historiens Kernestof, 2009: s. 198-220.
OPDATERINGS dokumenter under:
20/2: EU..Hvormange folkeafstemninger har der været  i danmark om eu
20/2: Globaliseringen
18/3: Danmark i Verden 1 og Danmark i Verden 2: 24/4

S. 198-201:
I forbindelse hermed temaet :"Danmark i krig":
Hans Branner: Danmark i Krig igen, 2012. Siderne:64 og 68 og fig 2.4 ,2.5 og 6.1 samt linket tabstal DK samt: Faktalink: Video med Bo Lidegård....   https://faktalink.dk/danmarks-aktive-krigsdeltagelse-siden-2001
/https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmark_i_krig_1991-2011
samt øvrige links og dokumenter under 6/3 og 18/3
Opdatering mod 2025: Dokumentet "Danmark i krig opdateret dok " under 10/4.

I forbindelse med side 202-208:
Integrationsteori pdf   6/2 og linket "Hvor mange folkeafstemninger ..." under 20/2


s209-214 med HioGlobalisern pdf under 20/3 samt artiklen 2/4 (frem til der mangler 7 min 45 i oplæsningen)
s 215-220.i forbindelse hermed E.Kûhle: Danmark-Historie-samfund side 243-248

Ukraine & Palæstinadage dage. Diskussion om situationen i Ukraine og Palæstina på baggrund af elev samtaler

I forbindelse med opdatering frem til 2025 indgår:
Dokumentet under 5/3 "regeringer siden 1990 og "untitled"

Tidslinjerne under .
25/4: 3X opsamling 24 april 2025.odt
Filer om særtema: UKRAINE; GAZA; HADELSPOLITIK & TOLD samt GRØNLAND under 1/5
Artiklen under 14/5 :
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=eab8a3b2

BEMÆRK: at diverse materialer om historie metode læst gennem årene ligger opsamlet på modulet den 8/5....se også under forløb: Metode 1
Metodeskema - kildekritik (2) (9).docx
Om kildekritik.pdf
Nogle metoder der benyttes i historiefaget (1).docx


I paletten af faglige mål er indgår i dette afsluttende forløb hele rækken:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Der er ingen data...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 METODE 2




SE UNDER METODE 1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Metode 1

Materialet under 8/5 er opsamling af væsentligste metodiske værktøjer/udtryk anvendt 1-3G:
Metodeskema - kildekritik (2) (9).docx


Om kildekritik.pdf

Nogle metoder der benyttes i historiefaget (1).docx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer