Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Rikke Werther Hansen
|
Hold
|
2022 SA/i (1i SA, 2i SA, 3i SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik 1: Folketingsvalget 2022
Politik 1: Folketingsvalget 2022
I dette forløb har vi taget afsæt i Folketingsvalget 2022 og brugt det som ramme for at arbejde med centrale elementer i det danske demokrati og politiske system. Eleverne har opnået forståelse for den parlamentariske styringskæde, parlamentarisme og magtens tredeling samt for forskellen mellem forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse.
Vi har analyseret de politiske partier og deres ideologiske ståsteder, set på partityper og politiske skillelinjer og diskuteret forskellen på kernevælgere og marginalvælgere. Desuden har vi arbejdet med, hvordan forholdet mellem vælgere og partier har udviklet sig over tid.
Forløbet har også omfattet teoretiske perspektiver på partiadfærd med afsæt i Molins model, Downs’ stemmemaksimeringsmodel og Kaare Strøms model. Endelig har vi diskuteret demokratiopfattelser – herunder forskellen på konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati – samt forskellen på direkte og indirekte demokrati.
Forløbet har især dækket følgende kernestof:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Forløbet har haft særlig fokus på de faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Hvad kan der udledes?
|
18-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi 1: Ung i det senmoderne samfund
Sociologi I: Ung i det senmoderne samfund
I dette forløb har eleverne opnået forståelse for de mekanismer, der præger individets socialisation og identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Forløbet indledtes med en gennemgang af socialisationsprocessen og centrale begreber som formelle og uformelle normer, sociale roller og sanktioner, som grundlag for forståelsen af individets udvikling i samspil med omgivelserne.
Herefter arbejdede vi med karakteristika ved det senmoderne samfund, og eleverne blev introduceret til centrale begreber som aftraditionalisering, refleksivitet, formbarhed, risikosamfund og udlejring af sociale relationer. Vi arbejdede med teorier af Giddens, Ziehe, Beck og Goffman for at give eleverne teoretisk indsigt og et begrebsapparat til at analysere samfundets betydning for unges identitetsdannelse.
Forløbet mundede ud i et projekt, hvor eleverne skulle skrive og fremføre en tale med titlen “Opråb! Sådan kommer vi mistrivsel blandt unge til livs”, rettet mod forældre, gymnasielærere eller rektor. Her anvendte eleverne de faglige begreber og teorier i en samfundsfaglig analyse af mistrivsel blandt unge.
Forløbet har især dækket følgende kernestof:
• Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Forløbet har haft særlig fokus på de faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik 2 Medier, politisk meningsdannelse og spin
Politik 2: Forløb om medier, politisk meningsdannelse og spin
I dette forløb har vi undersøgt mediernes rolle i det moderne demokrati og diskuteret, hvordan både klassiske massemedier og sociale medier påvirker den politiske meningsdannelse. Eleverne har arbejdet med begrebet medialisering og analyseret, hvordan den politiske dagsorden formes gennem kampen om medieopmærksomhed og politisk kommunikation – herunder brugen af spinstrategier.
Vi har skelnet mellem massemediernes og de sociale mediers karakteristika og deres betydning for den demokratiske samtale. Desuden har vi introduceret medieteorier som kanyleteorien, opinionslederteorien og netværksteorien, og eleverne har diskuteret fænomener som ekkokamre, hate speech og internettrolls.
Forløbet inddrog desuden nyhedskriterier, journalistikkens rolle via nyhedskompasset, samt forskellige demokratiopfattelser – især med fokus på Habermas’ begreb om den herredømmefri samtale.
Forløbet har især dækket følgende kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Centrale begreber i forløbet:
- Kendetegn ved massemedier vs. de sociale medier
- Medialisering
- Nyhedskriterier
- Medieteorier: Kanyleteori, Opinionslederteori og netværksteori
- Journalistikkens forskellige roller i nyhedskompasset
- Den politiske dagsorden
- Politisk kommunikation og spinstrategier
- Hate speech, ekkokamre og internettrolls
- Demokratiopfattelserne deltagelsedemokrati, konkurrencedemokrati og deliberativt demokrati
- Jürgen Habermas og den herredømmefri samtale
Forløbet har især dækket følgende kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Forløbet har haft særlig fokus på de faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi 1: Økonomi og samfundsøkonomiske sammenhæn
Økonomi 1: Økonomi og samfundsøkonomiske sammenhænge
I dette forløb har vi arbejdet med grundlæggende spørgsmål inden for samfundsøkonomi: Hvad er økonomi? Hvordan fungerer markedet? Hvordan hænger økonomien sammen i et samfund? Hvad kendetegner en sund økonomi – og hvordan sikres den gennem økonomisk politik?
Eleverne er blevet introduceret til det økonomiske kredsløb og markedsmekanismen samt til forskellige økonomiske systemer som markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi. Vi har drøftet samfundsøkonomiske mål som vækst, beskæftigelse, betalingsbalance, inflation mv. – og set på, hvordan der ofte opstår målkonflikter mellem dem. Derudover arbejdede vi med konjunkturforløb og brugen af finanspolitik som redskab til at påvirke økonomien.
Maslows behovspyramide blev anvendt som ramme til at forstå menneskelige behov i et økonomisk perspektiv. Forløbet har dannet grundlag for det videre arbejde med økonomi i 2.g.
Centrale begreber i forløbet:
- Maslows behovspyraminde
- Markedsmekanismen
- Kendetegn ved henholdsvis en markedsøkonomi, en planøkonomi og en blandingsøkonomi
- De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunkturer
- Finanspolitik
Følgende kernestof har været gennemgået:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Forløbet har haft følgende faglige mål i fokus:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op; sider: 174-182, 192-196
Brøndum og Banke Hansen. Columbus 2017.
-
Coffee Shop - Play it Online at Coolmath Games
-
Medbring din bog: Luk samfundet op
-
De syv økonomiske målsætninger Uddrag fra I-bogen Økonomiens kernestof af Jacob Graves Sørensen, Forlaget Columbus, 2023. .docx
-
Arbejdsark til de økonomiske målsætninger 1i.docx
-
Link til fælles Power Point
-
Partierne og de økonomiske mål. Uddrag fra I-bogen ØkonomiNU af Henrik Kureer, Systime, 2023.docx
-
Pararbejde om de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter 1i.docx
-
3.1- Det økonomiske kredsløb Uddrag fra I-bogen Økonomiens kernestof af Jacob Graves Sørensen, Forlaget Columbus, 2023 .docx
-
Læs lektien og besvar:
-
Case- Corona-nedlukningen af samfundet.docx
-
Læs lektien og svar på spørgsmålene:
-
Arbejdsark til konjunktursvingninger og finanspolitik.docx
-
Alle der var fraværende onsdag d. 17/5 skal lave deres genaflevering af hypoteseopgaven som lektie til i dag. Besvarelsen skal uploades i elevfeedback INDEN modulet begynder, og den skal laves INDIVIDUELT. Desuden skal I selvfølgelig sørge for at få
-
Forsyningsbalancen og pengepolitik.docx
-
Jeg har givet alle, der afleverede genafleveringen af hypoteseopgaven i onsdags, en lille kommentar på deres opgave.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opstil hypoteser
|
01-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi 2: Økonomisk politik og velfærdsstatens u
Økonomi 2: Økonomisk politik og velfærdsstatens udfordringer
Forløbet er en fortsættelse af introduktionen til nationaløkonomi fra 1.g og har haft fokus på, hvordan forskellige økonomiske politikker påvirker økonomien, samt hvilke aktuelle udfordringer den danske velfærdsstat står over for.
Eleverne har arbejdet med centrale former for økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og arbejdsmarkedspolitik – og har undersøgt effekterne heraf ved hjælp af begreber som multiplikatorer, strukturel ledighed og flexicurity. Vi har også analyseret velfærdsstatens rolle og udvikling, herunder de forskellige velfærdsmodeller, interne og eksterne presfaktorer samt strategier for at håndtere presset: nedskæringsstrategien og udvidelsesstrategien. Begreber som konkurrencestat og Hartmut Rosas teori om acceleration blev brugt til at sætte velfærdssamfundets udvikling i et bredere perspektiv.
Forløbet har haft fokus på at anvende samfundsøkonomisk teori og empiri til at analysere og diskutere konkrete samfundsmæssige problemstillinger, både nationalt og internationalt.
Følgende begreber/teorier er gennemgået
- Finanspolitik
- Multiplikatorer
- Pengepolitik
- Valutapolitik
- Arbejdsmarkedspolitik
- Lønspredning- og opkvalificeringsstrategien
- Makropolitik/Konjunkturpolitik vs. strukturpolitik
- Strukturel ledighed
- Flexicurity
- Velfærdsmodellerne
- Velfærdsstaten under pres (Interne og eksterne klemmer)
- Nedskæringsstrategien vs. udvidelsesstrategien
- Konkurrencestaten
- Hartmut Rosas teori om acceleration i højhastighedssamfundet
- Keynesianisme og monetarisme (blev repeteret i 3g)
Forløbet har især dækket følgende kernestof:
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
Forløbet har haft følgende faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ØkonomiNU; sider: 79-86, 92-99, 121-137, 157-163, 174-176
af Henrik Kureer, Systime 2011
-
Læs lektien og besvar spørgsmålene:
-
Lektiespørgsmål
-
multiplikator_model 2i SA.xlsx
-
Ingen lektier for:-)
-
Tegn og fortæl om pengepolitik.docx
-
Test din viden om inflation og pengepolitik
-
Læs lektien med fokus på at forstå, hvad henholdsvis en devaluering og en revaluering er.
-
Valutapolitik - ØkonomiNU - lektien digitalt.docx
-
Arbejdsark Videofremlæggelser af Valutapolitik 2iSA.docx
-
Opgave- Hvad vil regeringen med arbejdsmarkedspolitikken.docx
-
Virkelig flot arbejde med videofremlæggelserne. Det er jo ikke nemt stof, men alle fik lavet en fornuftig præsentation. Gå ind på teams og læs den kommentar, jeg har skrevet til jeres gruppe.
-
Fremlæggelse af valutapolitik
-
Mathias har ugens nyhed, og sender derfor Powerpoint incl. klip til nyhedsindslag til Rikke senest onsdag aften kl 20.
-
I timen er der spørgetid i forhold til afleveringen. Jeg vil anbefale, at man forsøger at få skrevet det meste af opgaven inden timen, og så kan man stille spørgsmål til det, man evt. er i tvivl om
-
Hov, jeg har da glemt at give jer lektier for! Det var da viiirkelig ærgerligt 😜. Men tag Økonomibogen med til timen alligevel!
-
Plan for dagen - Ungdommens Folkemøde.docx
-
Arbejdsark til film om Ungdommens Folkemøde 2i.docx
-
https://www.ungdommensfolkemoede.dk/%C3%B8lkassen
-
Skema over velfærdsmodeller - arbejdsark 2i.doc
-
Migle har ugens nyhed, og sender derfor Powerpoint incl. klip til nyhedsindslag til Rikke senest mandag aften kl 20.
-
Lektiespørgsmål:
-
I timen skal I fremlægge hver jeres del af den vedhæftede lektie.
-
Velfærdsstatens udfordringer.docx
-
Arbejdsark velfærdsstatens udfordringer.docx
-
Arbejdsark til film om Ungdommens Folkemøde 2i med fremlæggelse.docx
-
Da vi får oplæg udefra, er det selvfølgelig ekstra vigtigt, at I sidder klar på jeres plads ved timens start kl 10. Mind hinanden om, at I IKKE skal rende ud og hente vand etc. i begyndelsen af modulet. Glæd jer til et anderledes modul.
-
Cepos er blevet normsætter for den økonomiske debat
-
Nanna har ugens nyhed, og sender derfor Powerpoint incl. klip til nyhedsindslag til Rikke senest mandag aften kl 20.
-
11.5- Velfærdsstatens udfordringer Uddrag fra I-bogen Økonomiens kernestof, Forlaget Columbus 2021 .docx
-
Læs lektien, så du kan besvare følgende spørgsmål:
-
Tabel - Den offentlige sektors udgifter i mia. kr..xlsx
-
Arbejdsark- Fra velfærdsstat til konkurrencestat.docx
-
Acceleration og fremmedgørelse - konsekvensen af konkurrencestaten.docx
-
Debat om konkurrencestaten - er der et alternativ - 2i SA.docx
-
Læs opgavebeskrivelsen til undersøgelsesopgaven om velfærdsstaten grundigt inden timen og forbered eventuelle spørgsmål. OBS: Opgaven må laves i grupper på 2 eller 3 personer, hvis I ønsker det.
-
Aisha, Anne, Eda, Lana, Ella holder kort oplæg i forhold til deres UFM-film med fokusspørgsmålet: Hvorfor taler politikere og økonomer stadig om vækst, vækst, vækst i en verden med menneskeskabte klimaforandringer? Hvad er alternativet?
-
Asta, Freya F., Kalinka, Anna holder kort oplæg i forhold til deres UFM-film med fokusspørgsmålet: Skal Ukraine med i EU? Og med hvilke konsekvenser for EU-samarbejdet og DK?
-
Arbejd-selv-modul-instruks.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politik 3: EU som politisk system
Politik 3: EU som politisk system
I dette forløb har vi arbejdet med EU som et politisk system og undersøgt, hvordan beslutningsprocesser i EU påvirker medlemslandene – herunder Danmark. Eleverne har fået indsigt i EU’s centrale institutioner og deres funktioner, forskellen mellem overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde samt betydningen af forskellige beslutningsprocedurer.
Vi har analyseret udviklingen i EU både i bredden (flere medlemslande) og i dybden (tættere samarbejde), og diskuteret, hvordan EU’s forskellige formål – fred, fri bevægelighed og fælles værdier – bør prioriteres. Derudover har vi set på, hvordan EU-lovgivning fungerer, herunder forskellen mellem direktiver og forordninger, samt hvordan borgere og nationale regeringer har indflydelse.
Forløbet har også haft fokus på spørgsmålet om EU’s demokratiske legitimitet, hvor magten ligger, og hvilke faktorer der spiller ind i befolkningernes EU-skepsis. Eleverne har arbejdet med integrationsteorier som føderalisme, neofunktionalisme og liberal intergovernmentalisme.
Kernestof:
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Faglige mål i fokus:
• Anvende viden, begreber og teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
I-bogen "EUs udfordringer" er blevet anvendt i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sociologi 2: Social ulighed - optakt til SRO
Sociologi 2: Social ulighed - optakt til SRO
I dette forløb har vi arbejdet med levekår og social ulighed med fokus på at give eleverne et fagligt begrebsapparat og teoretisk grundlag for at forstå, hvorfor ulighed opstår og reproduceres – samt hvilke konsekvenser uligheden kan have for både individet og samfundets sammenhængskraft.
Eleverne har arbejdet med centrale begreber som social mobilitet, social arv, mønsterbrydere og lighedsbegreber, og de er blevet introduceret til Pierre Bourdieus teori om kapitalformer, habitus, felt og symbolsk vold. Desuden har vi arbejdet med Thomas Pikettys kapital- og ulighedsteori, og repeteret de politiske ideologier med særligt fokus på deres syn på ulighed. Dette blev desuden knyttet til de forskellige velfærdsmodeller med særligt fokus på sammenligne forskelle velfærden og uligheden i USA og Danmark.
Forløbet har inddraget både strukturelle og aktørbaserede forklaringer på ulighed og analyseret ulighedens konsekvenser med afsæt i bl.a. socialklasser og samfundets sammenhængskraft. Vi har anvendt Robert Putnams begreb om social kapital om "tillid, normer og netværk" til at forstå, hvad der påvirker et lands sammenhængskraft. Forløbet har desuden fungeret som en faglig optakt til SRO-skrivningen.
Centrale problemstillinger:
• Hvad handler ulighed og social ulighed om, og hvordan måles den?
• Hvilke lighedsbegreber findes, og er ulighed retfærdigt?
• Hvordan forklarer sociologiske teorier – særligt Bourdieu – ulighedens reproduktion?
• Forskelle i ulighed i forskellige lande + Hvilken betydning har velfærdsmodellen for ulighed?
• Hvordan påvirker ulighed individets livschancer?
• Hvordan svækker ulighed den sociale kapital, tilliden og sammenhængskraften i samfundet – ifølge Putnam?
Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
• komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fremlæggelser om ideologiernes syn på ulighed og retfærdighed[69].docx
-
Ideologierne.pdf
-
Menneskesyn & ideologi.pdf
-
Vi mødes selvfølgelig kl. 07.20 i HAL3 til yoga inden! Det giver uden tvivl den bedste forudsætning for gode fremlæggelser!
-
Kronik_ Klassesamfundet lever i bedste velgående, information 291012.pdf
-
Her er det nye klassesamfund, Politiken 201012.pdf
-
Debat_ Lever vi i et klassesamfund_ Politiken 050113.pdf
-
Hvilken klasse tilhører du?
-
Som lektie skal I læse de 3 korte artikler samt tage en test.
-
Læs teksten med fokus på at kunne forklare de tre metoder til at opgøre den økonomiske ulighed (Ulighedsmål)
-
Ulighedens mange ansigter; sider: 67-69, 72-74, 125-141, 167-168, 171-175
af Jakob Jensby og Peter Brøndum, Columbus, 2017
-
Arbejdsark til Danmark som klassesamfund - til elever der arbejder UDEN for klassen.docx
-
Arbejdsark Ulighedsmål - til elever inde i klassen.docx
-
Forbered dig på den skr. opgave NOTAT ved at læse de tre dokumenter under opgaven.
-
Tal sammen inden timen i forhold til ønsker mht. gruppedannelse til denne opgave. I sidste ende bestemmer jeg, hvis det ikke går op.
-
Kapitalen i det 21. århundrede
-
Læs teksten med fokus på at kunne redegøre for begreberne:
-
Navne- og pasliste til Budapest. Tjek data hjemme.
-
Pararbejde om Bourdieus teori.docx
-
2i SRO 2024 Opgaveformuleringer.docx
-
Gruppearbejde om lektien - ulighed i uddannelse.docx
-
Debat: Mænd i Aalborg Øst lever 18 år kortere end kvinder i Hasseris. Det er helt uacceptabelt
-
VALG AF SRO-opgave
-
Hvor kan jeg finde empiri til min SRO.docx
-
ØKONOMISK ULIGHED OG SOCIAL SAMMENHÆNGSKRAFT.docx
-
Den amerikanske drøm ligger på sit dødsleje - interview med Robert D. Putnam • POV International.pdf
-
Den sociale ulighed truer sammenhængskraften i USA, uddrag fra I-bogen USA_s udfordringer. Forlaget Columbus, 2020.docx
-
I har fået jeres notater tilbage. Forbered eventuelle spørgsmål.
-
Pararbejde om lektie- Den sociale ulighed truer sammenhængskraften i USA (1).docx
-
Forbered spørgsmål til din SRO
-
Hvad er samfundsfaglig metode.docx
-
Samfundsvidenskabelige metoder 2i SA.pptx
-
SRO - formalia og bedømmelseskriterier 2iSA 2024ppt.pptx
-
Join conversation - VEJLEDNING
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
IP 1: Krigen i Ukraine og den nye verdensorden
IP 1: Krigen i Ukraine og den nye verdensorden
I dette forløb har vi undersøgt, hvordan krigen i Ukraine har påvirket den internationale verdensorden og Danmarks udenrigspolitiske handlemuligheder. Med udgangspunkt i både aktuelle begivenheder og teoretiske perspektiver har vi diskuteret, om krigen markerer et brud med den vestligt dominerede, liberale verdensorden og fremkomsten af en ny multipolær magtbalance.
Vi har arbejdet med spørgsmål som: Hvorfor opstod krigen i Ukraine? Hvilke magtmidler har betydning i international politik? Og hvordan skal Danmark og EU navigere i en stadig mere uforudsigelig global kontekst? Eleverne har herunder forholdt sig til forskellige teoretiske forklaringer på udviklingen i international politik – særligt realisme, liberalisme og konstruktivisme – samt begreber som unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet. Også Samuel Huntingtons tese om civilisationernes sammenstød er blevet inddraget.
Derudover har vi analyseret EU’s rolle som udenrigspolitisk aktør eller arena og drøftet integrationsprocessen i Europa med afsæt i forskellige EU-integrationsteorier. Forløbet har også haft fokus på Danmarks udenrigspolitiske mål og midler, herunder adaptionsmodellen som forklaring på dansk udenrigspolitik.
Begreber
- Unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet
- den liberale, multilaterale verdensorden (LMVO) og den nationalstatslige, autoritære verdensorden (NAVO)
- Magtbegreber (Ressourcemagt, magt som relation og strukturel magt)
- Teorier om international politik: Realisme, liberalisme og konstruktivisme
- Samuel Huntington og civilisationernes sammenstød
- EU som arena eller aktør i udenrigspolitikken
- EU integrationsteorierne: Føderalisme, Neofunktionalisme, Liberal Intergovernmentalisme
- Udenrigspolitiske mål og muligheder (determinanter, kapabiliteter og instrumenter)
- Adaptionsmodellen
Forløbet har haft særlig fokus på følgende Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Forløbet har haft særlig fokus på de faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal genaflevere din skriftlige årsprøve d. 26/8. Lektien til i dag er:
-
Trin for trin guide til den skriftlige årsprøve.docx
-
OBS: Medbring din røde "Metodebogen" til timen
-
2stx231-SAM-A_25052023_del2_19068-11780.pdf
-
Link til den skriftlige årsprøve
-
Skriftlig årsprøve - kommentarer.pptx
-
Global Politik; sider: 9-35, 40-46, 234-239
af Hans Branner, Forlaget Columbus, 4. udgave, 2019
-
Lektiespørgsmål:
-
Dukse: Alfred og Aisha
-
Lektiespørgsmål
-
Dukse: Anna og Anne
-
Dukse: Asta og August
-
Gruppearbejde- Hvilken verdensorden.docx
-
2 artikler til Gruppearbejde om Magtens former.docx
-
Dukse: Eda og Ella
-
MAGT I INTERNATIONAL POLITIK - KRIGEN I UKRAINE.docx
-
Dukse: 2xFreya
-
Hvad kendetegner realismen - skriv gode noter.docx
-
Hvad kendetegner realismen - uddrag fra IP-bogen, s. 38-47.pdf
-
Dukse: Migle + Kalinka
-
https://grundtvigs.dk/event/rasmus-sinding-soendergaard-usa-op-til-praesidentvalget-offentligt-foredrag/
-
Pararbejde- Hvad kendetegner Liberalismen.docx
-
Hvad kendetegner liberalismen - IP-bogen s. 53-69.pdf
-
Dukse: Kalinka + Migle
-
Dukse: William og Victor
-
John Mearsheimer om, hvorfor Vesten er hovedansvarlig for den ukrainske krise. The Economist, 19-3 2022.docx
-
I skal med udgangspunkt i dagens lektie-artikel og jeres viden om IP-teorien realisme argumentere for, at Vesten er hovedansvarlig for krigen i Ukraine. Upload på elevfeedback.
-
To hovedstrømninger i IP- Idealisme og realisme.pptx
-
Sådan skriver du en sammenligning.pptx
-
Læs materialet til næste skriftlige aflevering om Krigen i Ukraine
-
Sammenligningsopgaven 3i.docx
-
Dukse: Oliver og Noah
-
Dukse: Zahra og Sara
-
2.4 Konstruktivisme - uddrag fra I-bogen International PolitikNU.docx
-
Genlæs desuden bilag 3 i sammenligningsopgaven: Hvordan kan du anvende konstruktivisme-teorien?
-
Forberedelse af ekskursion - snak parvis med en chatbot.docx
-
I skal kunne tage noter, så hvis I ikke tager jeres computer med, skal I sørge for at have papir + blyant.
-
Arbejdsark - Analyse af taler fra henholdsvis Putin og Zelenskyj ud fra konstruktivistisk teori.docx
-
Kampen om historien- Putins historiesyn.docx
-
Konstruktivisme.pptx
-
Taler fra Putin og Zelenskyj.docx
-
Huntington og Ukrainekrisen.docx
-
Skærmbillede 2024-09-25 kl. 11.04.29.png
-
Rollespil.docx
-
Huntington - civilisationernes sammenstød 3i.pptx
-
Den Europæiske Union - uddrag fra IP-bogen.docx
-
Spørgsma_l til interview med Margrethe Vestager.docx
-
Dukse: Nicoline + Nanna
-
Lektie_EU-integrationsteorier (1).docx
-
Repetition EU og Teorier om europæisk integration 3i.pptx
-
Dukse: Mathias og Malte
-
IP-bogen- kapitel 5 + 11, Forlaget Columbus, 2019, Uddrag fra I-bogen.docx
-
Læs lektien og besvar:
-
Løkkes tale på KU - uddrag
-
Analyse af Udenrigsminister Lars Løkkes præsentation af Danmarks nye udenrigspolitiske strategi.docx
-
image.png
-
Arbejdsark - De fire analyseniveauer i IP og adaptionsmodellen.docx
-
I har fået jeres opgaver retur. Forbered eventuelle spørgsmål til timen i morgen.
-
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af årsprøven
|
26-08-2024
|
Krigen i Ukraine
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Politik 4: Det amerikanske præsidentvalg og det po
Politik 4: Det amerikanske præsidentvalg og det politiske system i USA
I dette forløb har eleverne opnået en indsigt i det amerikanske politiske system med særligt fokus på præsidentvalget i USA og forskellene mellem amerikansk og dansk demokrati. Forløbet har givet forståelse for USA som et præsidentielt og føderalt system og arbejdet med begreber som checks and balances, liberalt demokrati og de centrale elementer i David Eastons systemmodel – herunder feedbackmekanismen som forudsætning for et velfungerende demokrati.
Vi har arbejdet med forskellige demokratiopfattelser (konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, pluralisme og elitisme) samt forskellen på forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse. Eleverne har analyseret det indirekte præsidentvalg og betydningen af valgmandskollegiet, herunder battleground states og svingstater.
Forløbet har også behandlet de to store partier – Demokraterne og Republikanerne – og deres placering i det amerikanske politiske landskab. Identitetspolitik, negative partisanship og mediernes rolle i den politiske polarisering har været centrale emner. Eleverne har diskuteret Trumps brug af retorik, fake news og konspirationsteorier samt sociale mediers betydning for vælgeradfærd.
Afslutningsvis er vælgeradfærd blevet analyseret med afsæt i teorier som Fiorinas teori om pocketbook voting, Downs rationel choice model og Michigan-modellen, og eleverne har anvendt denne viden til at analysere exit polls og forklare, hvorfor Trump vandt præsidentvalget.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dukse: Lana + Karoline
-
Uddrag fra I-bogen USA_s udfordringer.docx
-
Lektiespørgsmål:
-
Styr på lektien - besvar 16 spørgsmål.docx
-
Jeres bog i dette forløb er en I-bog. Tryk på linket her og få adgang til bogen (hvis det ikke fungerer: Følg link nedenfor og opret bruger først)
-
Hvis linket ovenfor ikke virker, skal I gå ind på denne hjemmeside og oprette jer som brugere gennem jeres unilogin:
-
Læs afsnit 2.2.3. i jeres nye I-bog. Afsnittet har overskriften: "Demokratiopfattelser i amerikansk politik"
-
Når du har læst lektien, skal du kunne:
-
Arbejdsark- Er det amerikanske demokrati i krise.docx
-
Glæd jer til fællestime om det amerikanske valg. Sæt jer sammen i festsalen. I må ikke sidde på balkonen og I rykker så langt frem i salen som muligt. Jeg forventer, at I tager noter, og det skal være på PAPIR. Så medbring blok og kuglepen.
-
What are the US primary elections and caucuses?
-
USA's udfordringer
I-bog. Af Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, Forlaget Columbus, 2024.
-
Dukse: Liv + Liva
-
Læs lektien i jeres I-bog og besvar:
-
Analyse af Svingstater ved Præsidentvalget.docx
-
image.png
-
Kamala Harris Launches Her Campaign for President
-
2024 Trump Be Remembered
-
Arbejdsark- Analyse af Trump og Harris' politiske projekter og appel til vælgergrupper.docx
-
Oversigt over vælgergrupper i USA.docx
-
AArbejdsark - analyse af exit polls -Hvorfor vandt Trump.docx fsnit
-
Lektiespørgsmål
-
Exit Poll for United States Results.docx
-
Klimatopmøde_Kompendie november 2024.docx
-
Styr på lektien.docx
-
Anvend vælgeradfærdsteorien - Latino And Hispanic Voters.docx
-
Højrefløjens identitetspolitik Uddrag fra I-bogen- Populisme og identitetspolitik af Marie Berg Carlsen.docx
-
Opgave - Hvordan appellerer kulturelle personligheder til unge mænd, og hvordan kan deres budskaber kobles til Trumps kampagne i 2024.docx
-
How disinformation defined the 2024 election narrative
-
SWOT-analyse af nyhedsdækningen ved det amerikanske præsidentvalg.docx
-
USA Stadig supermagt Uddrag fra I-bogen International Politiks Kernestof af Jacob Graves Sørensen, Forlaget Columbus, 2024.docx
-
Skærmbillede 2024-11-25 kl. 10.37.58.png
-
Arbejdsark- Trumps udenrigspolitik - en radikal forandring af verden.docx
-
Læs opgaveformuleringen til opgaven (9/12) og forbered eventuelle spørgsmål.
-
Alle, der har afleveret deres sidste samf-aflevering til tiden, har fået den retur igen. Læs mine kommentarer inden timen.
-
Begrebspar til træning af forløbet om amerikansk valg.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Globaliseringens vindere og tabere
Globaliseringens vindere og tabere – fra Trump til klimakrise
I dette forløb har vi arbejdet med globaliseringens konsekvenser ud fra økonomiske, sociologiske og politiske perspektiver. Udgangspunktet har været spørgsmålet: Er Trumps præsidentskab begyndelsen på en deglobalisering?
Eleverne har analyseret globaliseringens bagsider i forhold til Trumps vælgerbase og diskuteret, hvordan ulighed, kulturel usikkerhed og tab af arbejdspladser kan forklare udviklingen i amerikansk politik.
Forløbet blev rundet af med en diskussion af globaliseringens betydning for klimaudfordringer og nationale sikkerhedstrusler.
Undervejs har eleverne arbejdet med globaliseringens definitioner og dimensioner (økonomisk, kulturel og politisk globalisering) samt teorier fra Giddens og Bauman – herunder brugen af Baumans idealtyper ”turisten” og ”vagabonden”. De har analyseret globaliseringens fordele og ulemper gennem teorier som neoliberalisme, neomerkantilisme og marxistisk kritik og anvendt handelsteorier af Adam Smith, David Ricardo og Paul Krugman.
Vi har desuden arbejdet med:
• Elefantkurven og global ulighed
• Protektionisme og virkninger af told
• Multinationale selskaber og transfer pricing
• Rodrik’s trilemma: forholdet mellem hyperglobalisering, nationalstat og demokrati
• EU’s konkurrenceevne, herunder Draghi-rapporten
• Priskonkurrenceevne vs. strukturel konkurrenceevne
• Økonomiske teorier om klimaforandringer som markedsfejl (eksternaliteter, offentlige goder, tragedy of the commons, free-rider-problematikker)
• Ulrich Becks begreb om risikosamfundet
Forløbet har haft særlig fokus på følgende Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Forløbet har haft særlig fokus på de faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kapitel 6- Partiernes adfærd Uddrag fra I-bogen Politikkens kernestof af Jesper Hjarsbæk Rasmussen, forlaget Columbus, 2021. .docx
-
I forløbet om USA, har vi arbejdet med vælgeradfærdsteori (afsnit 2.7.3 i I-bogen "USA's udfordringer"). Læs dine noter om dette eller skim lektien igen.
-
Læs s. 3-9 i jeres nye kompendium "Globaliseringens vindere og tabere - fra Trump til klimakrise"
-
Arbejdsark.docx
-
Læs s.10-15 i kompendiet
-
Styr på lektien - Den globaliserede økonomi.docx
-
Du skal skrive et kort argumenterende afsnit, hvor du forklarer sammenhængen mellem globaliseringens bagsider og Donald Trumps genvalg som præsident. Inddrag viden fra tirsdagens lektie, herunder teorier om globaliseringens konsekvenser og de sociale
-
Læs i kompendiet s. 15-17 og besvar spørgsmålene:
-
Hvis du ikke nåede at besvare alle "styr på lektien"-spørgsmål til lektien om den globaliserede økonomi, så skal du gøre det hjemme.
-
Basis. Handelsteorier.Opgaver.docx
-
Udvidet - Kritik af de liberale handelsteorier.docx
-
Udvidet 2 Trumps økonomiske rådgiver.docx
-
Læs s. 18-21 i kompendiet
-
Styr på lektien - Protektionisme.docx
-
Fokusspørgsmål til videoen- Why Economists Hate Trump's Tariff Plan.docx
-
Gruppearbejde. Handelskrig mellem USA og Kina.docx
-
Læs i kompendiet s. 21-24 + 26-28
-
Lektiespørgsmål s. 21-24:
-
Lektiespørgsmål til s. 26-28
-
Arbejsark. Globalisering og populisme. Lineær regression.docx
-
Lektiesspørgsmål s. 26-28:
-
Beregninger til skriftlig eksamen i samfundsfag .docx
-
Eksempel statistisk usikkerhed.docx
-
Læs opgaveformuleringerne til alle 4 opgaver grundigt og forbered eventuelle spørgsmål. Find dem under opgaver.
-
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23.xlsm
-
Vejledning_til_den_Samfundsfaglige_Regnemaskine_2019.docx
-
Faktaark om konkurrenceevne.pdf
-
OBS: Differentierede lektier i kompendiet:
-
Arbejdsark Konkurrenceevne.docx
-
Afsnit
-
Lektien er den samme som i torsdags.
-
Læs s. 40-46 i kompendiet
-
Lektiespørgsmål
-
Nye tal: Hver fjerde unge kvinde overvejer ikke at få børn grundet klimaforandringer
-
Klimaændringer og globalisering Uddrag fra I.docx
-
image.png
-
Minifremlæggelser om klimaændringer og globalisering.docx
-
Globaliseringens vindere og tabere - fra Trump til klimakrise.pptx
-
Medbring bogen: Sådan skriver du en SRP
-
Inden modulet skal I uploade jeres terminsprøve i WORD-FORMAT under opgaver
-
Giver det mening at tænke i en vækstbaseret samfundsøkonomi. Klima og Bæredygtighed.docx
-
SRP - formalia og bedømmelseskriterier - 3i.pptx
-
Grupper: Nanna, Sara, Freya KAnne, Aisha, Lana, ZahraKaroline, Kalinka, Freya F, AstaVictor, William, Alfred, Noah og AugustNikoline, Migle, Liv og LivaMathias, Malte, Oliver og JacobElla, Julie, Eda, Anna
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637459203",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637459203",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55637459203"
}