Holdet 2022 SA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jakob Markvard Knudsen
Hold 2022 SA/j (1j SA, 2j SA, 3j SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik 1: Intro til det politiske system
Titel 2 Sociologi 1: i Identitetsdannelse i dag
Titel 3 Økonomi 1: Introduktion til økonomi og velfærd
Titel 4 Sociologi 2: Køn og ligestilling
Titel 5 Sociologi 3: Identitetsdannelse og klimaadfærd
Titel 6 Økonomi 2: Danmarks økonomiske udfordringer
Titel 7 Ulighed og sammenhængskraft i Danmark (SRO)
Titel 8 Politik 2: Det politiske system i EU og valg 2024
Titel 9 Økonomi 3: Globaliseringens påvirkning
Titel 10 Økonomi 4: Økonomiske skoler og konkurrenceevnen
Titel 11 Valg i USA
Titel 12 International- og udenrigspolitik i en ny verden
Titel 13 Politik 3: Politik og medier.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik 1: Intro til det politiske system

Forløbet giver en introduktion til det danske politiske system
Fokus er på at forstå hvad demokrati er, demokratiidealer, opbygningen af det danske politiske system, vælgertyper, magtbegreberne, lovgivningsprocessen og de rettigheder og pligter man har som borger i det danske samfund.
Vi tager blandt andet afsæt i konkret lovgivning og bruger eksempler fra folketinget samt ser på den dalende tillid til danske politikere.



Supplerende materiale:
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14550435/det-blev-som-forudset-et-jordskredsvalg/
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/hvis-danmark-havde-usas-valgsystem-ville-folketinget-bestaa-af-78
https://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/l219/index.htm (lov om tildækningsforbud)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/partiportraetter
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
https://www.legaldesk.dk/privat/udlaending-i-danmark/dansk-statsborgerskab
https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/ny-maaling-hver-anden-dansker-har-lav-tillid-til-politikere
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sociologi 1: i Identitetsdannelse i dag

Fokus i forløbet har været at se på identitetsdannelsen i det senmoderne samfund.
Centrale begreber og teorier har været: Udviklingen fra traditionssamfundet til det senmoderne samt socialisering. Herunder har der været en introduktion til følgende teorier om sociale forskelle og identitetsdannelse: Giddens, Habermas, Bourdieu.

Supplerende materiale:
https://duf.dk/analyse/demokratianalysen-2023
https://gron.luksamfundetop.dk/6/kapitel-6/oevelsesopgaver/62-demokrati-hvad-er-det/
https://stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Jagten på det perfekte får unge til at mistrives. berlingske 21/2-18 Sanne Østergaard Nissen
tabel 2.10 om børn i daginstitutioner samfundsstatistik 2017
https://www.altinget.dk/artikel/tarek-ziad-hussein-vi-er-generationen-uden-identitet
https://www.dr.dk/drtv/se/alt-for-kliken_95041
https://www.dr.dk/drtv/se/haard-udenpaa_47417
The social dilemma: https://www.netflix.com/dk/title/81254224
PerkerDansk - Afsnit 3 - Traditioner https://www.youtube.com/watch?v=Ik42oUuayzY


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi 1: Introduktion til økonomi og velfærd

I dette forløb skal i introduceres til de økonomiske principper i Danmark.
Vi ser på de samfundsøkonomiske mål, samt konflikten imellem disse.
Endvidere introduceres i for det udvidede økonomiske kredsløb, og ved hjælp af dette gennemgås forskellige økonomiske politikker. Vi ser på, finans, penge, indkomst, valuta og konjunkturpolitik. Ved konjunkturpolitik ser vi også på, hvordan de forskellige partier vil føre dette.
Herudover ser vi på forskellige former for arbejdsløshed (minimums, struktur og konjunktur), hvorfor de opstår, samt hvilke politikker som kan føres, for at mindske dem.
Herefter ser vi på velfærdsstatens udfordringer
Vi definerer velfærdsstaten, samt ser på de tre velfærdsmodeller (korporative, universelle og residuale).
Vi ser på fattigdom og hvordan det defineres samt forskellen på relativ og absolut fattigdom.
VI ser på de økonomiske effekter ved velfærdsstaten. Derudover ser vi på udfordringerne ved velfærdsstaten.


Supplerende materiale:
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
https://sites.google.com/view/metro-fagene/samfundsfag/sa-opgave-og-eksamensgenrer/unders%C3%B8g
https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
https://gron.luksamfundetop.dk/8/kapitel-8/partifilm/fattigdom-og-ulighed/
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-saadan-vil-regeringen-reformere-kandidatuddannelserne
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/marts/oekonomisk-balanceret-og-stramt-finanslovforslag-med-fokus-paa-den-hoeje-inflation-og-de-akutte-problemer/
https://regeringen.dk/nyheder/2023/lovforslag-om-afskaffelse-store-bededag-er-vedtaget-i-folketinget/
https://www.altinget.dk/artikel/her-er-de-fem-vigtigste-kamppladser-for-den-nye-regering
Debat: Nej, konkurrencestaten var aldrig væk. Men den kan meget vel være erstattet om 10-15 år
24. december 2022 Politiken Sektion 3 (Debat) Side 3 (DEBAT) SELMA HILDEBRAND FREDERIKSEN... 1512 ord Id: e94e6ff4
https://denstoredanske.lex.dk/gini-koefficient

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sociologi 2: Køn og ligestilling

Fokus i forløbet er på køn, ligestilling og identitetspolitik. Forløbet afsluttes med  at eleverne selv skal forberede og afholde og bearbejde et kvalitativt interview med udgangspunkt i forløbet.
Eleverne har arbejdet med lighedsbegreberne, forskellige syn på familien, symbolsk vold, teorier om køn, fra første til fjerde bølge feminismen samt kvalitativ og kvantitative data.

Supplerende materiale:
Køn og barsels statistik dst.dk 2016
https://www.berlingske.dk/samfund/kernefamilien-under-pres
Alle hader feminister afsnit 2: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Alle%20hader%20feminister&orderby=title&SearchID=0a0b422a-755a-4b9c-896b-874a5d2f94d8&index=2
Gunver Lystbæk Vestergård: ”Karaktergab i hundrede år”. Weekendavisen, 5/5 2017
Dst om karakterer
Danmark og Sverige, feminisme og ligestilling dr.dk/tv https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031512192300
https://www.google.com/search?sca_esv=564964246&rlz=1C1GCEU_daDK1029DK1029&sxsrf=AB5stBimLYJHBREgWLZ2jmURks769lmFcA:1694597525865&q=akt%C3%B8r+vs+struktur&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjLs8Pco6eBAxX4Q_EDHQ5qDnMQ0pQJegQICxAB&biw=1440&bih=751&dpr=1&udm=7#fpstate=ive&vld=cid:4aa68b2c,vid:uX3mfbAxolc,st:0
Giver vi plads nok til folk, der hverken er mand eller kvinde? langt fra borgen 13. december 2018 dr.dk https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011812132155
Deadline ( 03.01.2017 )


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociologi 3: Identitetsdannelse og klimaadfærd

Forløbet er optakt til PT2 om verdensmålene med naturgeograf, og bygger videre på teorierne fra 1.g om identitetsdannelse.
Eleverne er blevet introduceret til FN's verdensmål, forskellige teoretiske forklaringer på klimaadfærd, herunder blandt andet Bourdieu, GIddens, Maslow og Ulrick Beck.
Endvidere har vi set på Danmarks klimabelastning over tid samt diskuteret teoretisk årsager til ændringerne samt set på teoretiske forklaringer på en co2 afgift landbruget..
Vi har set og analyseret "Before the Flood"

Supplerende materiale:
https://ve.dk/klimaberegner/
https://www.verdensmaalene.dk/maal/13
https://klima.podbean.com/e/hvorfor-er-det-sa-sv%c3%a6rt-at-droppe-k%c3%b8det/
Fra fabrikken til Gucci-butikken
24. juli 2021 Information Sektion 1 Side 2 Kristian Thorup... 752 ord Id: e85f3280
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=41824
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/klima (uddrag)
https://www.statistikbanken.dk/DRIVHUS
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/965
https://lf.dk/viden-om/klima/hvad-er-co2
https://avisendanmark.dk/politik/stoejbergs-gaest-talte-forgaeves-danmarksdemokraterne-er-stadig-indaedte-modstandere-af-co2-afgift
https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/landbrug/co2-afgift-pa-landbrug/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi 2: Danmarks økonomiske udfordringer

Forløbet er et introducerende forløb til dansk økonomi.
Fokus er på at kunne definere og analysere nøgletallene. Forskellen på faste og løbende priser. Finanspolitik introduceres samt konsekvenserne på kort og lang sigt. Endvidere ser vi på direkte og indirekte effekter af finanspolitiske instrumenter. Ligeledes introduceres pengepolitik, og betydningen af EU italesættes i den henseende.
Derudover ser vi på arbejdsmarkedet, herunder forskellige former for arbejdsløshed, flexicurity, aktiv vs passiv arbejdsmarkedspolitik samt mulige løsninger på arbejdsløshed.
VI har fokuseret på nøgletallene, og derigennem hvordan det går i dansk økonomi samt lønløftet af offentlige ansatte samt seneste ændring af dagpengesystemet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ulighed og sammenhængskraft i Danmark (SRO)

Forløbet er lavet i samarbejde med matematik og har endt ud i elevernes SRO.
Forløbet lage ud med et webinar med Cepos som introducerede til deres syn på ulighed.
Herefter ser vi på den gamle ulighed igennem Gini og Lorenzkurven, samt fordele og ulemper ved Gini som ulighedsmål. Vi har analyseret årsagerne til vores Gini koefficient, og herunder ændringen over de seneste 30 år set ud fra aktør og struktur orienterede forklaringer.
Vi har set på den nye ulighed, herunder Putnams definition på social kapitial, tillid og sammenhængskraft.
Til sidst har vi set på socialismens, konservatismens og liberalismens syn på ulighed. Vi har blandt andet inddraget Hayek, Rawls og Peter Hummelgaard til at belyse forskellige ståsteder og syn på ulighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Politik 2: Det politiske system i EU og valg 2024

Forløbet er et politik forløb som ligger i forlængelse af forløbet i 1.g, men fokuserer på den politiske opbygning i EU samt udviklingen for EU.
Forløbet er et kort introducerende forløb til EU-valget for at klæde eleverne på til at stemme.
Fokus har været på at introducere EU historisk, EU's institutioner samt integrationsteorier om EU herunder funtionalismen, føderalisme, neofunktionalisme samt intergovernmentalisme.
Herudover har vi fokuseret på at analysere de danske partiers holdning til EU, og afsluttet med en opgave om EU og partiernes syn på integrationen, EU's fremtid, partiernes syn på udenrigspolitikken samt en diskussion af EU som føderation.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økonomi 3: Globaliseringens påvirkning

Forløbet er en fortsættelse af tidligere økonomiforløb.
Fokus er på handelsteorier, globalisering og de økonomiske skoler.
Vi har arbejdet med Merkantilisme, Smith teori om absolutte fordele, Ricardos teori om relative fordele og faktorudrustningsteorien af Heckscher og Olin, Linder og Krugmans teori.
Vi har arbejdet med globaliseringens fordele/ulemper og set på udviklingen for forskellige lande. Herunder har vi også set på det indre marked, den danske model og konkurrenceevne.

Supplerende materiale:
Danmark har en klar interesse i at undgå et protektionistisk EU. Kristeligt dagblad 7. august 2024
https://www.eifo.dk/viden/videnshub/globalisering-er-en-kaempe-fordel-for-dansk-oekonomi/
https://dm.dk/studerende/om-dm-ma/hvad-er-en-fagforening/
https://faos.ku.dk/arbejdsmarkedets-begreber/arbejdsgiverforeninger/
https://bm.dk/arbejdsomraader/arbejdsvilkaar/den-danske-model/
https://www.eu.dk/da/politikker/det-indre-marked
https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/eu-og-den-danske-model
Lars Sandahl: ”Det er nu, Folketinget skal vågne op. Velfærdsstaten er en brændende platform”. Politiken 6.10.2020.
Lars Sandahl: ”Det er nu, Folketinget skal vågne op. Velfærdsstaten er en brændende platform”. Politiken 6.10.2020.
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/
"Nationalregnskab for BNP, beskæftigelse og præsterede timer. Nyt fra Danmarks Statistik, Nr. 90, 27. marts 2024.
"Ny prognose giver markant opjustering af dansk økonomi” Alexander Bitsch, Jyllands-Posten, 2. marts 2024.
"Råderummet bliver større og større, men over halvdelen er allerede øremærket”, Frederik Brund Flintegaard, Altinget.dk, 31. aug. 2024.
"Virksomheder forventer mangel på medarbejdere i mange år”, Danskindustri.dk, 11. januar 2024.
”Udsigter for dansk økonomi”, Nationalbanken.dk, 20. marts 2024.
Bilag 7: Artikel - ”Leder: Her er en forudsigelse for dansk økonomi, som du ikke hører hver dag”, Ulrik Bie, Berlingske.dk, 28. april 2024.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Valg i USA

I dette forløb ser vi på opbygningen af det amerikanske politiske system, forskellen på demokraterne og republikanerne, svingstater og sikre stater. Teorier om vælger- og partiadfærd i amerikansk politik samt polarisering, herunder negativ voting og populisme. Forløbet bruges som optakt til præsidentvalget i 2024, og vi har kort analyseret valgresultatet efter valget.

Andet litteratur:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/usas-hoejesteret-omstoeder-historisk-abortlovgivning
https://www.realclearpolitics.com/
https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/
https://abcnews.go.com/politics
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/guide-til-en-supersized-valgdag-11802437060
https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/25/how-voters-expect-harris-and-trumps-policies-to-affect-different-groups-in-society/
https://www.vox.com/politics/367389/dnc-2024-kamala-harris-policies-trump-dangerously-liberal
https://www.pewresearch.org/race-and-ethnicity/2024/09/24/in-tight-u-s-presidential-race-latino-voters-preferences-mirror-2020/
https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/07/19/how-latino-voters-view-the-2024-presidential-election/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 International- og udenrigspolitik i en ny verden

I forløbet har vi fokuseret på international politik og dansk udenrigspolitik i lyset af krigen i Ukraine samt skiftet i præsidentembedet i USA.
De er blevet introduceret til hård og blød magt, polaritet, forskellige typer af internationale institutioner samt  til idealismen og realismen. Herunder har vi kort fokuseret på Fukuyama.  Herudover introduceres neorealismen og den engelske skole.
I forbindelse med den engelske skole har vi set på opbygningen af FN, dets to hovedorganer samt de udfordringer FN står overfor.
I udenrigspolitikken har vi set på forskellige typer af stater. Hvorvidt Danmark er en småstat samt set på de tre udenrigspolitiske mål, samt hvilke muligheder Danmark har.

Supplerende materiale:
https://www.altinget.dk/artikel/kan-europa-gribe-oejeblikket-eller-vil-turbo-trump-koere-os-over
https://milex.sipri.org/sipri
https://www.berlingske.dk/kronikker/foer-invasionen-af-ukraine-erklaerede-kina-at-oestenvinden-blaeste
Idealisme/liberalisme https://www.youtube.com/watch?v=tZbDMUaqwE8&t=3s  
Realisme  https://www.youtube.com/watch?v=UnKEFSVAiNQ
Francis Fukuyama: Klimakrisen har afsløret det liberale demokratis store svaghed
17. maj 2024 Information.dk Jesse Jacob, Rune Lykkeberg... 2872 ord Id: ea3b4e9a
https://stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-trumps-magtdemonstration_502595
Debat: Vesten fremprovokerede Ruslands invasion af Ukraine (uddrag)
11. november 2024 Politiken Sektion 2 (KULTUR) Side 5 (Debat) HANS AAGE... 2202 ord Id: ea774423
https://um.dk/om-os/ministrene/udenrigsministeren/udenrigsminister-lars-loekke-rasmussen/ruslands-aggression-kalder-paa-ny-dansk-udenrigsstrategi
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-syrien-og-ukraine-_-hvad-vil-vesten
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-tid-til-nye-alliancer_503055
https://www.dr.dk/nyheder/politik/statsminister-med-50-milliarder-kroner-til-forsvarschef-koeb-koeb-koeb
https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2024/6/pdf/240617-def-exp-2024-en.pdf
https://pov.international/munchen-nato-transatlantisk-alliance-skillevej/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Politik 3: Politik og medier.

Forløbet er en forlængelse af tidligere politikforløb fra 1. og 2.g.
Fokus er på partierne, medierne aktuel politik samt vælger- og partiadfærd. Vi dykker dybere ned i partierne, partityper, mediernes betydning for dansk politik og betydningen af sociale medier.
Vi arbejder med Skillelinjer, Strøms teori samt teori om medier. Herunder introduceres de for Habermas syn på klassiske medier samt sociale medier.

Supplerende materiale:
https://nyheder.tv2.dk/2022-10-31-grafik-viser-voldsomme-vaelgervandringer-i-blaa-blok#RV
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-02-08-sf-vil-i-regering-slaar-formand-fast
https://www.venstre.dk/nyheder/venstre-gar-i-regering?utm_source=chatgpt.com
https://www.altinget.dk/artikel/under-sfs-imponerende-comeback-lurer-en-lille-frygt-for-at-sf-igen-kan-ende-i-en-selvdestruktiv-regering
https://www.liberalalliance.dk/maerkesager/
https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/inflation-og-oekonomi/
https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2022/11/habermas-undersoegt-hvordan-sociale-medier-paavirker-vores-samfund-diagnosen-opmuntrende
https://www.facebook.com/danskfolkeparti/videos/621287090770528/
Deadline ( 28.02.2024 ) uddrag
Tirsdagsanalysen 24.12.24 uddrag
Trygt igennem usikre tider: https://www.youtube.com/watch?v=sEcBYW_2J_k
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer