Holdet 2022 SA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Line Hylling Frederiksen
Hold 2022 SA/t (1t SA, 2t SA, 3t SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik 1 - Demokrati valg og medier
Titel 2 Sociologi 1 - Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 3 Økonomi 1 - Økonomi og velfærd
Titel 4 Køn og Ligestilling
Titel 5 Køn og Ligestilling fortsat
Titel 6 Økonomi 2 - Velfærd og ulighed (pol, soc og økon.)
Titel 7 Politik 2 - Dansk politik i en brydningstid
Titel 8 EU fortid og fremtid
Titel 9 IP 1 - International Politik og valg i USA
Titel 10 Økonomi 3 - Økonomi og international økonomi
Titel 11 Sociologi 2 - de store tænkere
Titel 12 IP 2 - Danmark i det internationale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik 1 - Demokrati valg og medier

I dette forløb skal vi arbejde med folkestyret og det politiske system. Vi skal bl.a. arbejde med demokratiidealer, forskellige former for deltagelse, forskellige typer af magt, det politiske system, lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. Ligeledes arbejder vi med kendskab til den politiske situation, partier og valg.

Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politik og medier
- vælgertyper


Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber - argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sociologi 1 - Identitetsdannelse i det senmoderne

I forløbet vil der bl.a. være fokus på socialisering og identitetsdannelse, livsformer, livsstile,
familietyper, samfundstyper og social arv. Teoretikerne Giddens, Ulrick Beck og Bourdieu vil ligeledes
blive inddraget.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle

Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi 1 - Økonomi og velfærd

vi arbejder i dette forløb videre fra grundforløbet med velfærdsbehov, økonomiske mål, det økonomiske kredsløb og økonomisk politik - både finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik. Vi kigger på former for ledighed og andre økonomiske kernebegreber ligesom vi taler om opkvalificering og stramningsstrategier og reformer

Ligeledes kigger på vi på velfærdsmodellerne og konkurrencestaten, sådan at der kommer styr på det basale økonomiske kernestof i forhold til at arbejde videre i 2g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn og Ligestilling

I dette forløb skal vi arbejde med køn, ligestilling og identitetspolitik. Vi skal arbejde med lighedsbegreber, magtopfattelser og forskellige teorier om køn. Vi skal ligeledes arbejde med forskellige perspektiver på familien, socialisering og social arv ud fra et kønsperspektiv. I forløbet skal vi desuden arbejde med både kvantitativ og kvalitativ empiri og metode – herunder talbehandling i Excel og lineær regression. I den sidste del af forløbet skal eleverne desuden selv planlægge og gennemføre et kvalitativt interview.

Kernestof
· identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
· samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
· magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
· kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
· statistiske mål, herunder lineær regression

Faglige mål
· forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
· demonstrere viden om fagets identitet og metoder
· forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
· påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
· analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
· på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Køn og Ligestilling fortsat

I dette forløb skal vi arbejde med køn, ligestilling og identitetspolitik. Vi skal arbejde med lighedsbegreber, magtopfattelser og forskellige teorier om køn. Vi skal ligeledes arbejde med forskellige perspektiver på familien, socialisering og social arv ud fra et kønsperspektiv. I forløbet skal vi desuden arbejde med både kvantitativ og kvalitativ empiri og metode – herunder talbehandling i Excel og lineær regression. I den sidste del af forløbet skal eleverne desuden selv planlægge og gennemføre et kvalitativt interview.

Kernestof
· identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
· samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
· magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
· kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
· statistiske mål, herunder lineær regression

Faglige mål
· forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
· demonstrere viden om fagets identitet og metoder
· forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
· påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
· analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
· på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi 2 - Velfærd og ulighed (pol, soc og økon.)

I dette forløb samler vi også op på velfærdsmodellerne og på konkurrencestaten ligesom vi snakker om omfordeling og skatteberegning samt fattigdom.
Forløbet centrerer sig ligeledes om velfærdsstatens udfordringer, og en generel diskusison af ulighed og prioriteringen af omfordeling hos partierne

Derudover - ulighed både politisk og sociologisk, men forløbets fokus er primært økonomi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politik 2 - Dansk politik i en brydningstid

Vi snakker om dansk politik som oplæg til SRO om det amerikanske valg

Skillelinjer, vælgeradfærdsteori, partiadfærdsteori og modeller, vælgertyper, partityper og generel viden om parlamentarisme og samarbejde mellem partierne,
Vi arbejder både med oplæg og almindelig klasseundervisning

Derudover det amerikanske politiske system og valgsystemet samt om udviklingen i det amerikanske demokrati - polarisering, populisme, amerikanske vælgere osv.

I forløbet ligger også faglig baggrund for SRO samt studieretningsdagen, hvor vi også arbejder med det amerikanske valg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EU fortid og fremtid

Dette forløb indeholder også studietur til Dublin

Fokus er generel og basal viden om EU og institutionerne samt teori om integration.

Vi har arbejdet med alle integrationsteorier i Det Politiske Europa - føderalisme, funktionalisme, transaktionsanalyse, traditionalisme, liberal intergovernmentalisme og multi-level governance. Vi har snakket om hvorfor vi snakker europæisk integration og udviklingen i de forskellige teoretiske tilgange, og også at de er knyttet til forskellige politiske retninger.
Vi har derudover arbejdet med institutionerne, EU-valget, Danmark og EU - forbehold og den danske kritiske tilgang til EU, højredrejningen i Europa, EU´s indflydelse og senest - EUs rolle internationalt fremadrettet.


Vi kigger på baggrunden for EU´s opståen og for arbejdet gennem tiden, den danske modstand mod EU og de udfordringer EU rent internationalt står overfor i de kommende år.

Vi kigger også på de danske forbehold og baggrunden for dem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 IP 1 - International Politik og valg i USA

Som viderearbejde fra EU og Europas rolle introduceres international politik.

Der arbejdes med IP-teorier, (realisme, idealisme og konstruktivisme), sikkerhedsbegreb og dilemma, magtbegreber, og de forskellige aktørers rolle internationalt herunder også FN og NATO.


Vi arbejder med at se internationale sammenhænge både udenrigspolitisk, sikkerhedspolitisk og økonomisk og kigger på aktuelle internationale problemstillinger herunder selvfølgelig også det amerikanske valg og de internationale konsekvenser af valget af Trump.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Økonomi 3 - Økonomi og international økonomi

Repetition af økonomiske mål og uddybning i forhold til prioriteter og målkonflikter.
Vi snakker en lille smule økonomisk politik og specifikt strukturpolitik som middel til at påvirke økonomien herunder en repetition af opkvalificering- og stramningsstrategier.

Herudover fokus på handelsteorier og konkurrenceevne (Porters diamant, Social kapital)

Vi prøver at skabe en rød tråd i undervisningen fra IP over i det økonomiske og snakker selvfølgelig også told og konsekvenser af Trumps økonomiske politik både indadtil og udadtil.

Der arbejdes med de økonomiske skoler og teorien kobles på aktuelle nationale og internationale problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sociologi 2 - de store tænkere

Rent teoretisk forløb med fokus på moderne og klassiske sociologier og kendskab til deres udgangspunkt og teori.

Der arbejdes med oplæg, pararbejde og klasseundervisning, hvor vi kigger på, hvordan teorien kan bruges i praksis og hvordan teoretikerne kan sættes op i mod hinanden, ligesom de kobles på aktuelle problemstillinger

Vi arbejder med Giddens, Bourdieu, Dürkheim, Habermas, Foucault, Baumann, Honneth, Thomas Ziehe og Max Weber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 IP 2 - Danmark i det internationale

I dette forløb skal vi følge op på det, der er lært i IP-forløbet men med fokus på Danmark og især Danmarks mål og muligheder.


Vi arbejder teoretisk og kigger på Danmarks mål og muligheder ligesom vi taler om udviklingen i verdensordenen, Grønland og EUs muligheder i et nyt landskab.

Fokus er på kapabiliteter, instrumenter, determinanter, Danmarks udenrigspolitiske mål, Danmark som småstat, udviklingen i den danske udenrigspolitik (tilpasning/balance/passiv) samt på Danmarks og EU´s rolle fremadrettet i en ny verdensorden.

Danmark står centralt her, og der kobles også til generel dansk udenrigspolitik gennem tiden og udviklingen af den
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer