Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Bente Bach Jensen, Tine Mayntz Johnsen
Hold
2022 EN/t (
1t EN
,
2t EN
,
3t EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Growing Up (37 ns) EXAM
Titel 2
Violence (20 ns)
Titel 3
Different Worlds - part 1 (54 ns)
Titel 4
Different Worlds - Part 2 (22 ns)
Titel 5
The USA - past and present - (132 ns) EXAM
Titel 6
The Irish Isles (32 ns)
Titel 7
Empire & Multicultural Britain - (50 ns) EXAM
Titel 8
Horror - (100 ns) EXAM
Titel 9
Shakespeare - (20 ns) EXAM
Titel 10
Postmodernism, Værk & Eksamen (120 ns) EXAM
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Growing Up (37 ns) EXAM
I dette forløb arbejder vi med et emne, som alle kan forholde sig til, hvilket gerne skulle motivere eleverne til at tale om emnet. Vi læser tekster, der introducerer eleverne til forskellige genrer, og vi begynder at indarbejde begreberne, der hører til engelsk tekstanalyse.
Eleverne vil i forløbet også arbejde med at udvide deres ordforråd samt lave grammatikøvelser, der knytter sig til AP-undervisningen.
Grammatisk fokus:
Verbalkongruens
tempus
Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:
Ernest Hemingway: Indian Camp; sider: 12-16
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Alison Fell: The Shining Mountain; sider: 18-22
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Michael Richards: Just like that; sider: 25-29
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
The Grammar - grammatikbog; sider: 49
Dead Poets Society; sider: 1-30
Peter Weir 1989
Supplerende stof:
Indian Camp text.pdf
Indian Camp Quizlet
HUSK at finde et job til 'Giv en Hånd til Hanoi'! Jeg laver en liste over hvilke jobs, I har fundet hver især.
Indian Camp Morphology .docx
1t The Shining Mountain.doc
HUSK at finde et job til 'Giv en Hånd til Hanoi'! Jeg har lavet en liste over hvilke jobs, I har fundet hver især.
The Shining Mountain Text.pdf
Quizlet - The Shining Mountain
Just like that tasks.docx
Just Like That vocabulary task.doc
Homework: to prepare for the film that we are going to watch today, please explain the following words (you can look them up in Oxford's dictionary):
Oxford Learner's Dictionaries
Characters in DPS.docx
Dead Poets Society worksheet 1t.docx
Udveksling brev forældre 1t.docx Husk jeres udvekslingssedler - underskrevet, please.
After a bit of work, we will do some 'Christmasy' things in class today;). See you!
New Year's Messages 2023 worksheet.docx
De sidste mangler at aflevere deres seddel til udvekslingen. Jeg har også skrevet til et par af jer i Lectio. Husk den venligst i dag.
Udveksling brev forældre 1t.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
English Assignment 1 - Summary
02-12-2022
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Violence (20 ns)
Vi læser og analyserer tekster af forskellige genrer fra bl.a. Contexts og artikler fra britiske og amerikanske medier til temaet 'Violence' og diskuterer forskellige former for vold og bagvedliggende årsager til vold og voldsepisoder. Herunder ser vi kort på 'The Troubles' i Nordirland og arbejder med film.
Eleverne træner at bruge det retoriske pentagram som analysemetode i arbejdet med non-fiction tekster.
Grammatisk fokus:
udvidet tid vs. simpel tid
adjektivers komparation og brug.
Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:
Biden to mark second anniversary of Jan.docx
Terry McCarthy, Warning; sider: 54-58
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Brett Samuels: Biden to mark second anniversary of Jan. 6 Capitol attack; sider: 1
https://thehill.com/homenews/administration/3795871-biden-to-mark-second-anniversary-of-jan-6-capitol-attack/ 3.1.2023
The Grammar - grammatikbog; sider: 52-53, 86-87, 97-98
Rebecca Gillie; The rise and fall of English football hooliganism; sider: 1-3
in: The Week https://www.theweek.co.uk/101607/the-rise-and-fall-of-english-football-hooliganism visited 9.3.2020
Daniel Ransom: Rendezvous
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Lesley Glaister, Serrusalmus; sider: 81-86
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Marita Conton-McKenna, Good Girl; sider: 68-75
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Police Violence in the USA.docx
Women_s March Holds Nationwide Rallies on 50th Anniversary of Roe.PDF
Genstart | Et højlydt skrig | DR LYD
Tony Kaye, American History X; sider: 1-30
1999 https://www.imdb.com/title/tt0120586/?ref_=nv_sr_srsg_0
Songs about violence!
Contexts (2010)
Supplerende stof:
The Rhetorical Pentagon.docx
New Year's grammar 2023 (1).docx
Biden to mark second anniversary of Jan.docx
Warning tasks 1t 2023.docx
Biden to mark second anniversary of Jan facit.docx
HUSK UDVEKSLINGSSEDDEL!! Send mig gerne et billede vedhæftet en besked/mail: tm@fgc4.dk
Warning - analysis
An essay includes.docx
Assignment 3 - proper documentation (red. sep 2022).docx
Violence project worksheet.docx
11-ing-form-nutid.pdf
Udvidet og simpel tid.pptx
Simpel tid vs udvidet tid opgaver.docx
The rise and fall of English football hooliganism.docx
Hooliganism quizlet
2b Rendezvous 1t.doc
Titel: Rendezvous quizlet
ejefald opgaver 1.pdf
ejefald opgaver 2.pdf
ejefald opgaver 3.pdf
Serrusalmus tasks 1t 2023.doc
Good Girl analysis 1t 2023.doc
Webquest of The Troubles
Contexts (2010)
Exchange infosheet 1t.docx
Groups.png
ADJEKTIVER GRAD 2012_4_dec_STX-B_delprøve_1 kopi .pdf
Groups 21.2.23.png
Adjektiver - tillægsord.pptx
Have a look at Assignment 4, so you can ask me about it!
Adjectives used as Nouns - Nouns used as Adjectives - Test 01.pdf
TM & BB Arbejdsspørgsmål til artikel NY Times Women's March Holds Nationwide Rallies 26 feb 23.docx
Adjektiver med og uden støtteord.docx
Cfu link til filmen.
Quizlet American History X
Tony Kaye, American History X
1999 https://www.imdb.com/title/tt0120586/?ref_=nv_sr_srsg_0
5th assignment Amr History X 1.doc
Please, look up and read about the Rodney King-case.
Præsentation af FG's nye skærmpolitik
Project violence in music.docx
Groups 2023-03-15 .png
Group 1:Changes - 2Pac og Talent
Be ready to present your songs and analysis:
Theme summary Violence 1t.docx
We will finish our theme Violence today.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
English Assignment 2
23-01-2023
Info sheet - Alzey
07-02-2023
English Assignment 3 - genaflevering
21-02-2023
English Assignment 4
27-02-2023
English Assignment 5 - American History X
20-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Different Worlds - part 1 (54 ns)
Dette tema tager udgangspunkt i litteratur fra forskellige tidligere britiske kolonier. VI diskuterer forskel på livet for efterkommerne af britiske koloniherrer og de sorte i fx Sydafrika, Australien samt i Storbritannien. Vi ser på kulturelle og religiøse forskelles betydning for samlivet i de forskellige samfund.
Derudover taler vi om engelsk som lingua franca i forhold til imperiets udbredelse.
Grammatisk fokus:
do-omskrivning
Omfang 10%.
Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
The Grammar - grammatikbog
Contexts (2010)
Thomas Arne: Rule Britannia; sider: 1
Francis Duggan, The British Empire; sider: 1
Arthur Christopher Benson: Land of Hope and Glory (1902); sider: 1
Anonymous: God Save the King (or Queen) (1745); sider: 1
Gandhi; sider: 1-50
iinstr. Richard Attenborough, 1982
Supplerende stof:
4a Introduction.doc
The British Empire once was Worldwide 1.docx
Please, look up Gandhi and find 5 pieces of information about him.
Quizlet Gandhi
Link til cfu, hvor I kan se Gandhi filmen
Homework: Characterize Gandhi's personality from what you have seen in the film so far: Describe him based on his actions and his political ideas.
mitCFU.dk
Gandhi worksheet 1t 2023.docx
Homework: Characterize Gandhi's personality from what you have seen in the film so far: Describe him based on his actions and his political ideas. Write your analysis in ELEVFEEDBACK on this module.
Program for udvekslingen i korte træk:
When To Use "Then" and "Than"
HOMEWORK: Please, correct your assignment 7 - essay on trip to Alzey! We will discuss the structure, language and content of your essays in class.
„Velkommen til Tyskland“ » ELG Alzey
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Assignment 6 - Genaflevering
20-04-2023
English Assignment 7
02-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Different Worlds - Part 2 (22 ns)
We will pick up where we left off and work with texts about worlds and lives that differ in various ways. The studens will read texts of different genres about former colonies of the British Empire to get an understanding of the vastness of the empire and why Britain is a multicultural society today.
Grammatisk fokus:
Repetition af verber - former, tider, kongruens
Omfang 10%.
Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Archie Weller, Going Home; sider: 108-117
In: Contexts
Getting Started - Grammar
Rayda Jacobs, The Guilt; sider: 125-131
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Kamal Ahmed: The boy on the left had no future...; sider: 141-144
in: Contexts
Hill & Ahmed: TV, public school and Ryan's fall; sider: 145-149
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
Overall UK Poverty rates
I moved to a well-off area to give my kids a better chance, but now we’re deep in debt | Charlie
Supplerende stof:
Going Home tasks 1.doc
Archie Weller, Going Home Text.pdf
Rayda Jacobs, The Guilt Text.pdf
Getting Started - Grammar
The Guilt while reading tasks.docx
Notes on The Guilt from class 2023.docx
The Boy on the left text.pdf
Tasks A, The boy on the left had no future.doc
Check your first written assignment, which is due in a week, so you can ask me about it in class!
TV, public school and Ryan's fall text.pdf
Charlie's Story, tasks.docx
Today we will work with the theme summary 'Different Worlds' and a short evaluation of the exchange.
Minlæring - Genitivøvelser
Have a look at Assignment 2 (opgaver Lectio), so you can ask me about it in class.
Make a presentation of YOUR text.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
English Assignment 1 - Going Home Essay
06-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
The USA - past and present - (132 ns) EXAM
The USA: Freedom & The American Dream:
This theme will focus on the concept of freedom and discuss why it is cherished so much by the Americans. We shall also discuss the idea of the American Dream and "The Frontier Heritage".
Formål: Eleverne skal lære om det amerikanske frihedsbegreb & "The American Dream". Eleverne vil blive introduceret til begreber som "Frontier Heritage" og "Can Do Spirit" i forbindelse med læsning af prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil frihedsbegrebet blive sat i en nutidig kontekst og dets konsekvenser for amerikansk selvforståelse og historie vil blive diskuteret.
Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- værklæsning
Omfang 20%.
Indhold
Kernestof:
Mette Holm, Being American; sider: 6-21
Gyldendal, 2016
Ralph Waldo Emerson, A Nation's Strength; sider: 113
in: Worlds of English, 2012
Far and Away; sider: 1-40
Ron Howard, 1992
John Steinbeck, Of Mice and Men
Penguin Books, 1994
Gary Sinise: Of Mice and Men; sider: 30
1992
Barack Obama; The American Promise; sider: 1-2
in: Worlds of English
Martin Luther King; I have a dream; sider: 1-4
Daniel Thomas Mollenkamp, What Does the American Dream Mean to Different Generations; sider: 1-3
2022
Black English - African American Vernacular English; sider: 1-4
In: Worlds of English
John Agard, The Dictionary Disaster; sider: 1-2
The Color Purple; sider: 1-30
2023
Big Dog Lyrics - Color Purple, The musical
A Tree Named Sofia Lyrics - Color Purple, The musical
Supplerende stof:
Minlæring - Genitivøvelser
Kongruensøvelser Grammatik
sortering i ordklasser.htm
We will start our new theme today. Please brainstorm: What do you know about 'The American Dream' and typical American values.
Being American introduction txt.pdf
American Dream notes 280923 2t.docx
ejefald 3 øvelser
Being American, The Frontier tasks.docx
Genitiv opgaver 2t 23.pdf
The Frontier questions Quizlet
Ralph Waldo Emerson A Nation's Strength 23.docx
Questions on A Nation´s Strength.docx
Getting Started - Grammar
The Grammar - grammatikbog
HOMEWORK: Write a short review of the film 'Far and Away' in ELEVFEEDBACK before class starts! You have to write 100-200 words - no less and no more!
Far and Away tasks.docx
2015_29-maj STX B_delprøve_1.pdf
Worksheet Chapter 1
Group 1: Juliane, Eddie, Alberthe, Anna, Alexander
Plan and dates for Mice and Men 2t 2023.docx
Group 2: Cecilie J, Liva, Victoria, Emil, Rose - you plan the lesson for today!
Of Mice and Men tasks.docx
2t faste pladser 301123 (1).docx
Group 3: Olivia, Kasper, Kalle, Laura, Isabella - you plan the lesson for today!
Of Mice and Men - opgaver.docx
Of Mice and Men Chapter 4.docx
Minlæring - lektie til Logisk flertal
Group 4: Dea, Kenya, Fisker, Jonas, Johannes - you plan the lesson for today!
Of-Mice-Men-Chapter-4.pdf
Group 5: Sidsel, Noah, Sofie, Josefine - you plan the lesson for today! You only have 50 minutes, as we are going to the Christmas concert.
Chapter 5 Mice and Men.docx
Quizlet - Christmas
Group 6: August, Cecilie R, Duevang, Luna - you plan the lesson for today!
Of mice and men chapter 6.docx
We will listen to some New Year's speeches and discuss what is going on in the USA.
We will also start watching the film 'Of Mice and Men'.
Of Mice and Men interpretation 2t 24.docx
I Have a Dream text 2024.pdf
Rhetorical features table.docx
I Have A Dream, group work - rhetoric 2024.docx
I Have A Dream, group work - rhetoric 2024 (facit).docx
Obama, The American Promise.pdf
Tjekliste til essayskrivning.docx
Text - What Does the American Dream Mean to Different Generations.docx
Minlæring - Logisk Pluralis
Minlæring - relative pronominer
Minlæring - genitiv
Minlæring - Verbets tider
Logisk Pluralis fra Fejlstøvsugeren.pdf
Træningsopgaver til Logisk Pluralis Getting Started.docx
Bring your grammar book/books, please!
TEST TODAY - so bring af pen/pencil, please.
15-foernutid-foerdatid (1).pdf
13-foernutid.pdf
John Agard, DIctionary Disaster text and tasks.docx
John Agard, DIctionary Disaster text and tasks facit.docx
Theme Summary The USA.docx
Gale - Black History Month
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
English Assignment 2 - Grammar
27-09-2023
English Assignment 3 - Genaflevering af assignment
11-10-2023
English Assignment 4 - TEST
01-11-2023
English Assignment 5 - Two Americas
08-12-2023
English Assignment 6 - Genaflevering
10-01-2024
English Assignment 7 - Of Mice and Men
29-01-2024
English Assignment 8 - test
07-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
The Irish Isles (32 ns)
Indhold
Kernestof:
Irish History, The Great Famine.PDF
Irish History Plantations to Daniel O'Connel.PDF
The Animated History of Ireland
Neil Jordan: Michael Collins; sider: 1-30
1996
The Troubles - The Island of Ireland.docx
What were The Troubles? | Northern Ireland spotlight
Supplerende stof:
Argumentationsmodel (Toulmin)
Presentations Irish History 2t 2024.docx
Husk lige at undersøge, om I har fået lånt studiecentrets bøger korrekt. Se lige Hannes besked.
We will start our new topic about Ireland today. Please, find 5 interesting facts about The Republic of Ireland and of Northern Ireland.
Please, find 5 interesting facts about The Republic of Ireland and of Northern Ireland.
Webquest on Irish Way to Independence 2t - 2024
Program og info Dublin 2t 2024 TM LI.docx
HOMEWORK: Please, repeat what you know about the Easter Rising 1916, the Irish War of Independence and the Irish Civil War. Also, research on Micheal Collins and Eamon de Valera!
We will read about Northern Ireland and The Troubles in this module. Important stuff before our trip to Belfast!
HOMEWORK: Please, finish your videos from Dublin, so you can show them in class today.
TOOLBOX
Gyldendal 2013
The Grammar - grammatikbog
Getting Started - Grammar
Minlæring - Passiv
Minlæring - aktiv/passiv lettere opgaver
ABC for elever - Eksamen
ABC for elever - Slå delingstjenester og notifikationer fra
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
English Assignment 9 - grammar
14-03-2024
English Assignment 10 - essay
05-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Empire & Multicultural Britain - (50 ns) EXAM
Empire & Multicutural Britain (50 ns)
Focus on the UK as an Imperial power and its consequences for the world
We shall start by analyzing James Thomson "Rule Britannia" (1740), "God Save the King/Queen" (Anonymous, 1745) & Arthur Christopher Benson "Land of Hope and Glory" (1902)
We shall discuss the extend of the British Empire and the idea of "Pax Britannia" and how the English language took over as the domineering globalized language also called Lingua Franca
We shall read Kipling´s "White Man's Burden" ((1899) and "Naboth" and talk about the poem sesks to justify British colonialism and how the story can be read as an allegory of Empire
We shall also read "Karma" by Kushwant Singh and discuss the story from the perspective of the people who were colonised by the British
We shall also analyze paintings and pictures and discuss how the portray the British and Imperialism.
We shall also talk about English a s a globalized "Lingua Franca" language as a consequence of The British Empire
we shall focus on multicultural Britain today.
We shall discuss the following concepts:
-identity
-racism
- sense of belonging
- what does it mean to be British today?
-immigration
We shall discuss what its like to live as an immigrant in postcolonial Britain today and how second generation immigrants are becoming part of British culture and redefining what it means to be British and multicultural.
The material which we'll be analyzing is therefore modern and written (mostly) by multicultural British people, who are dealing with identity, racism and a sense of belonging, and the question of what does it mean to be British today?
We will also learn how to write a 5 paragraph essay using the PEE model
Grammatik & Skriftlighed:
- PEE model, 5 paragraph essay & brug af tekst nedslag som belæg for analyse og til at skabe kohesion in de skriftlige opgaver
Faglige formål:
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien
Dækker kernestof
:
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Vi følger op på temaet fra 1g om 'Different Worlds', hvor vi bla. så filmen Gandhi og læste om tidligere britiske kolonier for at få et indblik i briterne som koloniherrer samt forholdet til deres tidligere kolonier. Vi starter med Kiplings 'White Man's Burden'. Derfra bevæger vi os videre til nutidens multikulturelle Storbritannien.
Eleverne skal arbejde med forskellige genrer og multimodale tekster: noveller, digte, artikler, film mm. Derudover træner vi stilistik ud fra de læste tekster med fokus på afvigelser fra standard engelsk.
Omfang 10% af kernestoffet
Dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling - lingua franca.
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Grammatisk fokus:
Indhold
Kernestof:
Welcome Back 3t.pptx
Questions for BBC video on Empire.docx
The beginnings of The British Empire.pptx
What Was the British Empire? | Explained | Newsround
The Secret of England_s Greatness.pptx
Skriftlig eksamens sæt
Reading Questions for White Man's Burden.docx
White Man's Burden.pdf
White Man's Burden.pptx
Questions & grammar for The Gentlemen of The Jungle.docx
Afsnit
The Gentlemen of the Jungle.pdf
Questions for Karma.docx
Karma by Kushwant Singh from Worlds of English.pdf
Grammatik Th Gentlemen of The jungle.pptx
National Anthem.pdf
The British By Benjamin Zephaniah (1) with work questions (2).docx
BBC Poetry Season - Zephaniah and students perform The British
Union Jack by John Agard.pdf
STORMZY - CROWN (OFFICIAL PERFORMANCE VIDEO)
Stormzy Crown Work sheet doc.docx
Analysis of Jungle by Prof. Green).docx
Professor Green ft. Maverick Sabre - Jungle (HD) [Official Video]
Professor Green - Jungle Lyrics.docx
Questions for Second Generasians (2).docx
Second Generasians.pdf
Skriftlig eksamensøvelse
Stick People Feed Forward.pptx
Eksamensøvelse
Questions for Second Generasians.docx
Rhetorical analysis.docx
A Collection of rhetorical Features.docx
Cicero_s Rhetorical Pentagram.pptx
red sari.pdf
Questions for My Son The Fanatic.docx
My Son the Fanatic.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opg 1 Fiction Eksamenssæt til øvelse:
08-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Horror - (100 ns) EXAM
The History of Horror (50 ns) - EXAM
We shall analyze the early beginnings of classic horror as a genre and discuss horror as metaphor for fear of "The Other" (which could represent science, women's sexuality & suppressed feelings & fear of the unkown)
We shall watch Kenneth Brannagh's film "Frankenstein"
We will also read Edgar Allan Poe's "The Tell-Tale Heart"
We shall also read an extract from Bram Stoker's "Dracula" and watch Coppola's film "Dracula"
And watch "PlayTest" from the Black Mirror series
Indhold
Kernestof:
An Experiment on a Bird in the Air.pptx
The History of Horror.pptx
Eksamensopgave
Afsnit
Eksamenssæt
Arbejdsark til The Tell-Tale Heart.docx Edgar Allan Poe.pptx
Template engelsk A.pptx
Questions for Tell Tale Heart.pptx
The Tell-Tale Heart.pdf
The Tell-Tale Heart Animation
SRP Vejledning 2024.pptx
Work questions for the Monkey's Paw.docx
The Monkey's Paw.pdf
Questions for Frankenstein.docx
Dracula - excerpt from chapter 2.pdf
Questions for Dracula chp 2 and grammar BB.doc
Genlæs om "To Do" omskrivning s. 44 - 48 i Stifinderen Grundbogen og medbring også øvehæftet
Reading Questions for The Man Who Loved Flowers.doc
The Man Who Loved Flowers.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Shakespeare - (20 ns) EXAM
Shakespeare: Romeo & Juliet (10 ns) - EXAM
This theme will focus on Shakespeare's "Romeo & Juliet"
We shall watch Baz Luhrmann's film "Romeo & Juliet" (1996) and we shall read "The Palm scene" ACT 1, Scene 5 and "The Balcony Scene" ACT 2, scene 1
We shall also examine Sonnet 18 "Shall I Compare Thee to a Summer's Day"
We shall discuss Sheakespearean Theatre and watch the film "Shakespeare in LOve" and discuss Shakespeare's influence on the English language.
We shall also read "The Strangers's Case" from the "Book of Sir Thomas More" Act 2, scene 4 and discuss Shakespeare timeless appeal and relevance today
Indhold
Kernestof:
Shakespeare for all time (4).pptx
Bentes PP on William Shakespeare (1564 - 1616) (2).pptx
Afsnit
Sonnet 18 workssheet.docx
Sonnet 18.pptx
PEE model for writing a 5 paragraph essay & how to do it.docx
List of Literary Terms.docx
Tips og hjælp til Engelsk A terminsprøve.pptx
Rhetorical analysis.docx
Hvad skal jeg huske til terminsprøven i engelsk A niveau.docx
how to read nonfiction.docx
How to Read a Novel and a Short Story.docx
Cicero_s Rhetorical Pentagram & Non Fiction.pptx
A Collection of rhetorical Features.docx
Romeo & Juliet questions for Palm Scene Act 1scene 5.docx
Balcony Scene R & J.docx
Questions for Romeo and Juliet The Balcony Scene 24.docx
ARTICLE - LOVE AND HATRED from Royal Shakespeare Company 23 ns.docx
The Strangers' Case: Refugee Week | Blogs & features
The Book of Sir Thomas More by Shakespeare.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Postmodernism, Værk & Eksamen (120 ns) EXAM
Værklæsning & Postmodernisme (120 ns)
We shall read "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time"
This Theme will examine Postmodern texts, narration .
We shall focus on postmodern characteristics such as:
Narration
Intertextuality
Dark Sense of humour
Fragmentation (Deconstruction)
Consumerism
Meaninglessness
Different angles on reality
Accelerated culture
Individualism
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til The Curious Incident of the Dog.docx
Afsnit
FIGHT CLUB Opening Scene (1999) Edward Norton
Fight Club Chapter 1.pdf
Born Again.pdf
Work questions for Born Again.docx
Now & Zen Born Again.pdf
The Red Line missing pages 70 to 71.pdf
The Red Line by Charles Higson.pdf
io09w0Afsnit
Hvad skal jeg huske til terminsprøven i engelsk A niveau.docx
Eksamensinstruks BB.docx
Postmodernisme in A Short History of Literature.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55645395529", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55645395529", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55645395529" }