Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Bente Bach Jensen, Tine Mayntz Johnsen
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (37 ns) EXAM
Titel 2 Violence (20 ns)
Titel 3 Different Worlds - part 1 (54 ns)
Titel 4 Different Worlds - Part 2 (22 ns)
Titel 5 The USA - past and present - (132 ns) EXAM
Titel 6 The Irish Isles (32 ns)
Titel 7 Empire & Multicultural Britain - (50 ns)  EXAM
Titel 8 Horror - (100 ns) EXAM
Titel 9 Shakespeare - (20 ns) EXAM
Titel 10 Postmodernism, Værk & Eksamen (120 ns) EXAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (37 ns) EXAM

I dette forløb arbejder vi med et emne, som alle kan forholde sig til, hvilket gerne skulle motivere eleverne til at tale om emnet. Vi læser tekster, der introducerer eleverne til forskellige genrer, og vi begynder at indarbejde begreberne, der hører til engelsk tekstanalyse.

Eleverne vil i forløbet også arbejde med at udvide deres ordforråd samt lave grammatikøvelser, der knytter sig til AP-undervisningen.
Grammatisk fokus:
Verbalkongruens
tempus

Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English Assignment 1 - Summary 02-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence (20 ns)

Vi læser og analyserer tekster af forskellige genrer fra bl.a. Contexts og artikler fra britiske og amerikanske medier til temaet 'Violence' og diskuterer forskellige former for vold og bagvedliggende årsager til vold og voldsepisoder. Herunder ser vi kort på 'The Troubles' i Nordirland og arbejder med film.

Eleverne træner at bruge det retoriske pentagram som analysemetode i arbejdet med non-fiction tekster.

Grammatisk fokus:
udvidet tid vs. simpel tid
adjektivers komparation og brug.


Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English Assignment 2 23-01-2023
Info sheet - Alzey 07-02-2023
English Assignment 3 - genaflevering 21-02-2023
English Assignment 4 27-02-2023
English Assignment 5 - American History X 20-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Different Worlds - part 1 (54 ns)

Dette tema tager udgangspunkt i litteratur fra forskellige tidligere britiske kolonier. VI diskuterer forskel på livet for efterkommerne af britiske koloniherrer og de sorte i fx Sydafrika, Australien samt i Storbritannien. Vi ser på kulturelle og religiøse forskelles betydning for samlivet i de forskellige samfund.
Derudover taler vi om engelsk som lingua franca i forhold til imperiets udbredelse.

Grammatisk fokus:
do-omskrivning

Omfang 10%.

Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 6 - Genaflevering 20-04-2023
English Assignment 7 02-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Different Worlds - Part 2 (22 ns)

We will pick up where we left off and work with texts about worlds and lives that differ in various ways. The studens will read texts of different genres about former colonies of the British Empire to get an understanding of the vastness of the empire and why Britain is a multicultural society today.



Grammatisk fokus:
Repetition af verber - former, tider, kongruens

Omfang 10%.

Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English Assignment 1 - Going Home Essay 06-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The USA - past and present - (132 ns) EXAM

The USA: Freedom & The American Dream:
This theme will focus on the concept of freedom and discuss why it is cherished so much by the Americans. We shall also discuss the idea of the American Dream and "The Frontier Heritage".

Formål: Eleverne skal lære om det amerikanske frihedsbegreb & "The American Dream". Eleverne vil blive introduceret til begreber som "Frontier Heritage" og "Can Do Spirit" i forbindelse med læsning af prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil frihedsbegrebet blive sat i en nutidig kontekst og dets konsekvenser for amerikansk selvforståelse og historie vil blive diskuteret.

Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- værklæsning

Omfang 20%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English Assignment 2 - Grammar 27-09-2023
English Assignment 3 - Genaflevering af assignment 11-10-2023
English Assignment 4 - TEST 01-11-2023
English Assignment 5 - Two Americas 08-12-2023
English Assignment 6 - Genaflevering 10-01-2024
English Assignment 7 - Of Mice and Men 29-01-2024
English Assignment 8 - test 07-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 The Irish Isles (32 ns)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English Assignment 9 - grammar 14-03-2024
English Assignment 10 - essay 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Empire & Multicultural Britain - (50 ns) EXAM

Empire & Multicutural Britain (50 ns)

Focus on the UK as an Imperial power and its consequences for the world

We shall start by analyzing James Thomson "Rule Britannia" (1740), "God Save the King/Queen" (Anonymous, 1745) & Arthur Christopher Benson "Land of Hope and Glory" (1902)

We shall discuss the extend of the British Empire and the idea of "Pax Britannia" and  how the English language took over as the domineering globalized language also called Lingua Franca

We shall read Kipling´s "White Man's Burden" ((1899) and "Naboth" and talk about the poem sesks to justify British colonialism and how the story can be read as an allegory of Empire

We shall also read "Karma" by Kushwant Singh and discuss the story from the perspective of the people who were colonised by the British

We shall also analyze paintings and pictures and discuss how the portray the British and Imperialism.

We shall also talk about English a s a globalized "Lingua Franca" language as a consequence of The British Empire
we shall focus on multicultural Britain today.

We shall discuss the following concepts:
-identity
-racism
- sense of belonging
- what does it mean to be British today?
-immigration


We shall discuss what its like to live as an immigrant in postcolonial Britain today and how second generation immigrants are becoming part of British culture and redefining what it means to be British and multicultural.

The material which we'll be analyzing is therefore modern and written (mostly) by multicultural  British people, who are dealing with identity, racism and a sense of belonging, and the question of what does it mean to be British today?


We will also learn how to write a 5 paragraph essay using the PEE model

Grammatik & Skriftlighed:

- PEE model, 5 paragraph essay & brug af tekst nedslag som belæg for analyse og til at skabe kohesion in de skriftlige opgaver

Faglige formål:

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien

Dækker kernestof
:
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Vi følger op på temaet fra 1g om 'Different Worlds', hvor vi bla. så filmen Gandhi og læste om tidligere britiske kolonier for at få et indblik i briterne som koloniherrer samt forholdet til deres tidligere kolonier. Vi starter med Kiplings 'White Man's Burden'. Derfra bevæger vi os videre til nutidens multikulturelle Storbritannien.

Eleverne skal arbejde med forskellige genrer og multimodale tekster: noveller, digte, artikler, film mm. Derudover træner vi stilistik ud fra de læste tekster med fokus på afvigelser fra standard engelsk.

Omfang 10% af kernestoffet

Dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling - lingua franca.
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Grammatisk fokus:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 1 Fiction Eksamenssæt til øvelse: 08-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Horror - (100 ns) EXAM


The History of Horror (50 ns) - EXAM

We shall analyze the early beginnings of classic horror as a genre and discuss horror as metaphor for fear of "The Other" (which could represent science, women's sexuality & suppressed feelings & fear of the unkown)

We shall watch Kenneth Brannagh's film "Frankenstein"

We will also read Edgar Allan Poe's "The Tell-Tale Heart"

We shall also read an extract from Bram Stoker's "Dracula" and watch Coppola's film "Dracula"

And watch "PlayTest" from the Black Mirror series
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Shakespeare - (20 ns) EXAM


Shakespeare: Romeo & Juliet (10 ns) - EXAM

This theme will focus on Shakespeare's "Romeo & Juliet"

We shall watch Baz Luhrmann's film "Romeo & Juliet" (1996) and we shall read "The Palm scene" ACT 1, Scene 5 and "The Balcony Scene" ACT 2, scene 1

We shall also examine Sonnet 18 "Shall I Compare Thee  to a Summer's Day"

We shall discuss Sheakespearean Theatre and watch the film "Shakespeare in LOve" and discuss Shakespeare's influence on the English language.

We shall also read "The Strangers's Case" from the "Book of Sir Thomas More" Act 2, scene 4 and discuss Shakespeare timeless appeal and relevance today
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Postmodernism, Værk & Eksamen (120 ns) EXAM

Værklæsning & Postmodernisme (120 ns)

We shall read "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time"

This Theme will examine Postmodern texts, narration .

We shall focus on postmodern characteristics such as:

Narration

Intertextuality

Dark Sense of humour

Fragmentation (Deconstruction)

Consumerism

Meaninglessness

Different angles on reality

Accelerated culture

Individualism

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer