Holdet 2022 BI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Birgitte Haugan Ullerup
Hold 2022 BI/f (1f BI, 1f BIx, 2f BI, 2f BIx, 3f BI, 3f BIx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og diabetes
Titel 2 Den hårdtarbejdende krop
Titel 3 Cellens form og funktion
Titel 4 Den påvirkede hjerne
Titel 5 Gener og genomer
Titel 6 Energiomsætning under arbejde (SRO)
Titel 7 Havet omkring Danmark
Titel 8 Årsprøvegennemgang
Titel 9 Højdefysiologi og vegetationsøkologi
Titel 10 Det vigtigste i verden
Titel 11 Muskler og arbejde
Titel 12 Immunforsvaret
Titel 13 Bakterier og resistens
Titel 14 Det næst-vigtigste i verden
Titel 15 Evolution og population
Titel 16 Enzymernes forunderlighed
Titel 17 DNA og bioteknologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og diabetes

Molelkylerne kulhydrat, fedt og protein tegnes læres
Fordøjelsen af kulhydrat, fedt og protein, samt hvor i fordøjelsessystemet
de forskellige processer foregår.
Umættet og mættet fedt.
Regulaering af blodsukker glukagon og insulin
Type og Type 2 diabetes
Forarbejdede fødevarer er "måske" kilden fedmeepidemi (lavere glykæmisk indkesk, ingen tyggemodstand, salt og fedt kombo, sukker og fedt kombo)

Links brugt i undervisningen:

Protein i vores kost: https://www.youtube.com/watch?v=dkNJSv6JpQg
Kulhydrat i kost: https://www.youtube.com/watch?v=2BmoXR5y7W0
Fedt i vores kost: https://www.youtube.com/watch?v=ovln_dNOlBU
Fedtfordøjelse: https://www.youtube.com/watch?v=tmzGM7LAg0k
Fordøjelsen: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q
Insulin og blodsukker: https://www.youtube.com/watch?v=cyOr7RJzur8
Type 2 diabetes: https://www.youtube.com/watch?v=KMlGVodqrmg
Type 1 diabetes; https://www.youtube.com/watch?v=0GEfWo_B2gE
Glykæmisk indeks: https://www.youtube.com/watch?v=4NGgXKZrIoE
Fedmeepidemi: https://www.youtube.com/watch?v=adGDPX08Y_U







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den hårdtarbejdende krop

Klassen har fået gennemgået hjerte og blodkredsløbet i detaljer. Klassen er præsentereret for kroppens organsystemer og deres sammenspil i organismen. Herunder har klassen arbejdet med KRAM-faktorer i forbindelse med en studieretningsdag.

Der er også gennemgået EPOs påvirkning af kroppen samt aerob og anerobe tilpasninger til fysisk aktivitet.

Forsøg:
Organdissektion
Puls og blodtryksmålinger
Hæmatokritmålinger

Links brugt i undervisningen:


Link til powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/14sP1faP00bky7dwMhnWy2mVcrpuHCJdGPC_XaOhqwU0/edit#slide=id.p

Link til netdoktor om EPO: https://netdoktor.dk/muskler-led-og-knogler/sport-og-motion/sygdomme/epo-erythropoietin/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Cellens form og funktion

Basal cellebiologi og cellulær kommunikation

Klassen har først i forløbet arbejdet med basal cellebiologi, hvor der er stiftet bekendtskab til pro og eukaryote celler og forskellen på de to celletyper. Der er også arbejdet med forskellige eukaryote celler. Klassen har arbejdet med cellemembranens opbygning samt transportprocesser.

Derefter har vi fokuseret på hvordan celler kommunikerer intracellulært og intercellulært med udgangspunkt i blodsukkeregulering. Klassen har arbejdet i dybden med hormonel regulering, forskel på steroidhormoner og peptidhormoner, med henblik på hhv proteinsyntese og signaltransduktion. I et forsøg har klassen undersøgt hvordan motion regulerer glukoseoptag. Endeligt har klassen arbejdet med hvordan man kan behandle diabetes -med fokus på cellulære mekanismer.


Links brugt i undervisningen:

Osmose: https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Cellemembranens opbygning: https://www.youtube.com/watch?v=g1JnESbDkdY
Prokayote og eukaryote cellers opbygning; https://www.youtube.com/watch?v=GV22T0I7KGA&t=2s
Pumper og kanaler: https://www.youtube.com/watch?v=2dE8M-Xx_fo
GLUT4 og GLUT2: https://www.youtube.com/watch?v=569k8fzLEnU

Link til forløbets powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1J0_4b0laA95tHGi3GADe-WDD2Kq-3C4KVYGtXJQyETQ/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den påvirkede hjerne

Klassen har dykket ned i nervesystemets opbygning og nervecellens struktur. Der er arbejdet i dybden med aktionspotentialet og synapsetransmission.
Derefter har klassen haft om belønningssystemet og rusmidler med fokus på alkohols påvirkning af biologiske membraner.

Links brugt i undervisningen:


Aktionspotentialet: https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk
Synapsen: https://www.youtube.com/watch?v=BYKIdewph38
Actionpotential in a neuron: https://www.youtube.com/watch?v=oa6rvUJlg7o
Dykkerrefleks: https://www.youtube.com/watch?v=9Pw84QrlQrU&feature=youtu.be

Link til forløbets powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1OGWYnu7rcqk35hvNKisE08mO2mcSz790cPKLHFnjRlg/edit?hl=da#slide=id.p

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gener og genomer

Med udgangspunkt i DNAs opbygning har klassen arbejdet i dybden med proteinsyntesen i følgende trin: replikation, transkription, translation. Klassen er introduceret til celledelinger og har været igennem alle faserne i en celles cyklus med fokus på mitosen.
Efter introduktionen til celledelinger og kromosomer er vi gået videre til mutationer centrereret omkring aminosyrer og proteinstruktur samt klassisk 1 gens- og 2 gens-nedarvning og stamtavler.
I forbindelse med blodtypebestemmelse har klassen arbejdet med evolution og været inde på naturlig selektions betydning for denne.

Links brugt i undervisningen:


Link til forløbspowerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1K2DEMyHZauqrsLQIqg3JHq0VaXPSzepWwKwfL6Uhj44/edit
VUC oprensning af DNA: https://www.youtube.com/watch?v=M0-bLMQp6vg

Proteinsynthesis; https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA


Undervisningslokalet på youtube:
Transskription: https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo
Translation: https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U
Proteinfoldning: https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g
DNA opbygning: https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA
Kønsbunden nedarvning: https://www.youtube.com/watch?v=IfCosD34-cM
Autosomal nedarvning: https://www.youtube.com/watch?v=7X_zIn9HAz4
Mutationer: https://www.youtube.com/watch?v=jGyjNRS5BFE
Rhesus: https://www.youtube.com/watch?v=gUEC-gNUVuI
ABO: https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA&t=94s


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energiomsætning under arbejde (SRO)

Som optakt til deres SRO har klassen arbejdet med kroppens energiomsætning.
Klassen har arbejdet med den basale muskelenergi omsætning og bygget videre til glykolyse og laktatproduktion i detaljer. Aerob og anaerob energioproduktion er arbejdet med i dybden. I forlængelse af dette har klassen arbejdet med iltoptagelse i hvile og arbejde og gennemgået iltbindingskurven.
Klassen har været på ski i Norge og undersøgt forskellige faktorer som puls og laktat i felten og brugt det som data i deres SRO.

I 3g har klassen været på ekskursion til LIFE campus lab hvor der er arbejdet i praksis med fysiologiske målinger, som optakt til SRP. Her udførtes både wingate-test (anaerobt arbejde) og VO2-max-test (aerobt arbejde)

Links brugt i undervisningen:


Link til powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1Xb0Y4zoofV8qodNBaRMwfhHYySfwsk3kAfCDwR5jfww/edit

Undervisningslokalet på youtube:
Iltdeficit og iltgæld (c-niveau): https://www.youtube.com/watch?v=7ayAPKszK4U
Iltgæld og steadystate: https://www.youtube.com/watch?v=1VBuTVzDVPM
Iltbindingskurven: https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI&feature=youtu.be
Iltoptagelse og diffusion: https://www.youtube.com/watch?v=_iMNIVtpHmE
Katabolisme: https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI
Respirationen: https://www.youtube.com/watch?v=N40i93x0G18

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Havet omkring Danmark

Klassen har afslutningsvist haft et introduktionsforløb til økologi. Basale økologiske grundbegreber er gennemgået inden havet som økosystem er arbejdet med i dybden. Klassen har været på felttur til Helsingør og lavet biodiverstitetsmålinger samt hydrografi i Øresund. Der udarbejdet en journal med udregning af Shannon-Weaver indeks.



Links brugt i undervisningen:

Stenrevsfilm; https://www.youtube.com/watch?v=Lt-KH-ctHno
Ålegræsfilm: https://www.youtube.com/watch?v=cHbq0RXggFc

Link til powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1q-TyhugqwJWCnUaU_4AsALhPpQCYy2XUyihf-YqdbSc/edit#slide=id.p

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Årsprøvegennemgang

Link til fælles ppt: https://docs.google.com/presentation/d/1QYOrVVG6FG69W8rDm4tJA3J98PzuDP4GiNmHYLHfLN8/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Højdefysiologi og vegetationsøkologi

Dette forløb leder op til den tværfaglige studietur med biologi og idræt til Østrig. På studieturen er fokus på højdefysiologi og vegetationsøkologi samt bjerges betydning for biodiversitet.
Vi har under højdefysiologi arbejdet med iltbindingskurven, iltmætning i bjerge, fysiologiske ændringer ved højdetræning, EPOs påvirkning af iltbinding, samt repeteret mælkesyreproduktion. Under vegetationsøkologi har vi arbejdet med klimazoner, klimaforandringer, økosystemer i den alpine zone, tilpasninger hos planter og dyr til at leve i bjerge.


Forsøg:
Iltbinding i bjerge (simulering)
Bestemmelse af vedplanter (nøgle)
Bestemmelse af NPP ved måling af årringe i rødgran langs en højdegradient.
Transektanalyse af vegetationen langs en højdegradient i Østrig.
Bib- og steptest i tre forskellige højder (iltmætning, puls, laktat).

Links brugt i undervisningen:

Undervisningslokalet:
Blodets iltbindingskurve: https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI&t=18s
Højdetræning, højdefysiologi, hæmatokrit, alkalose og væsketab: https://www.youtube.com/watch?v=C1PUJLVYVc0


Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1eCB5u_JdaHB7OoAGg9DAwYVvikqDHfY41fX108Kij3M/edit#slide=id.p


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det vigtigste i verden

Klassen har haft et kort økologiforløb med udgangspunkt i fotosyntesen. Efter gennemgang af lysprocessen og overblik over Calvin cyklus, har vi arbejdet med energistrømme, fødekæder og stofkredsløb (carbon, phosphor og nitrogen).

Forsøg:
Chlorofyls absorbtionsspektrum
Papirkromatografi med fotosyntese-pigmenter.


Links brugt i undervisningen:

https://docs.google.com/presentation/d/1pvw_5n72lKDGE8RvKvIob5GYgq3TpF_QJK91QpCq5xU/edit?hl=da#slide=id.g303f84baba2_0_13


Calvin cyklus: https://www.youtube.com/watch?v=SltE4zP8-9w&t=1s
Fotosyntese 1: https://www.youtube.com/watch?v=xEF8shaU_34&list=PLgqHJ1zgZ1rRYsiLntlvRNxhM2PzEJwvL&index=13
Fotosyntese 2: https://www.youtube.com/watch?v=Le7KOX91w7U
Nitrogen kredsløb: https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE&t=25s
Bakterieknolde: https://lex.dk/bakterieknolde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Muskler og arbejde

Kort forløb om muskler. Gennemgang af muskelopbygning, tværbroscyklus og den neuromusklære aktivering. Klassen har arbejdet i dybden med baggrunden for rigor mortis -med fokus på ATPs betydning for processen og hvad der sker i muskelcellen efter dødens indtræffen.
Der har været fokus på musklens energi-omsætning og inddragelse af klassens tidligere forsøg med laktatproduktion og anaerobt arbejde.

Forløbspowerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1oXsIe3kjME8hJr2GKkwEbHCECBG8fupEluz0jjAHfcM/edit?hl=da#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Immunforsvaret

Klassen har arbejdet med immunforsvarets opbygning og gennemgået det uspecifikke forsvar, specifikke forsvar samt antistof-produktion. Som afslutning er det læst om vira og vacciner i et projektarbejde, hvor klassen har undervist klassen.
Forskellige immunokemiske metoder er gennemgået: blodtypebestemmelse (repetition), Covid antistof-test, Covid antigentest, sandwich-elisa (graviditetstest).
Der er gennemført ELISA-forsøg.


Links brugt i undervisningen:

Link til forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1EMOYUmRFY7SDY1bTCYqTlAL73y9eJ-Nc0dbwnqZ211s/edit?hl=da#slide=id.g30fc03d0716_0_35

Link til fælles ppt om virologi fra undervisningen
https://docs.google.com/presentation/d/1vFQ0ttDQSFSH9glxLgfYrG3fszDf1-1ABl-65wgjc0g/edit#slide=id.p

Link til fælles noteark fra undervisningen
https://docs.google.com/document/d/1JDTBXCU8veV5R_RSzrHe4FJLMPqS_SqEmy4yf1Uw3NU/edit?tab=t.0#heading=h.83afax2tsgy2


Undervisningslokalet:
Virologi:  https://www.undervisningslokalet.dk/immunforsvar-og-virus/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Bakterier og resistens

Mikrobiologisk forløb med udgangspunkt i bakterier, antibiotika og resistens. Klassen har efter repetition af basal cellebiologi selv indsamlet bakterier og lave kimfaldforsøg. Vækstfaktorer er i denne forbindelse gennemgået. Derefter har klassen arbejdet med resistensmekanismer og antibiotikas virkning.  Klassen har rendyrket bakterier, som er testet for følsomhed overfor udvalgte antibiotika. Afslutningsvist har klassen lavet pGLO forsøg for at påvise transformation og genregulering i bakterier.


Links brugt i undervisningen:

Forløbspowerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1YzB6ylc4y3OwHVO6LGme9GU0lhDuBoTEL9R2yD4VCR8/edit?usp=sharing

Materiale til pGLO:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/forekomst-af-fluorescerende-proteiner-i-naturen
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nobelpris-i-kemi-for-selvlysende-molekyler/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/transformation/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/selektion-screening/

Video om resistens:
https://www.youtube.com/watch?v=w4sLAQvEH-M
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det næst-vigtigste i verden

Med udgangpunkt i seksuel selektion har klassen arbejdet med hormonel regulering og forplantning. Meiose er gennemgået i dybden og sammenlignet med mitosen. Derefter har klassen gennemgået positive og negative feedback-mekanismer med konkrete eksempler fra sædcelledannelse og menstruationscyklus. Endeligt har klassen i projektarbejde fordybet sig i stamceller, fosterudvikling og befrugtning.
Forløbet er afsluttet med at perspektivere ud til økotoksikologien, hvor klassen arbejdet med hormonforstyrrende og miljøfremmede stoffer.  

Eksperimentielt arbejde:

Mikroskopi af mitose i løgceller
Ægløsningstests og graviditetstests
Kobbersulfats påvirkning på dafnier (LC50-forsøg)

Links brugt i undervisningen:

Link til forløbspowerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/15j0_1GJEWtB7mW0-sxtxCgP0Bz-bT1yrM6Owe53wJNc/edit#slide=id.g3250eef2c60_0_21

Boxplot-gennemgang
https://www.undervisningslokalet.dk/boksplot-hvordan-laves-det/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Evolution og population

Med udgangspunkt i mutationers betydning for evolutionen har klassen har et forløb om evolution og populationsøkologi.

Klassen har gennemgået artsdannelse og evolutionære processer, hvorefter fokus har været på populationsgenetik, allelfrekvens-udregning samt Hardy-Weinberg ligevægt.
Populationsøkologiske emner som bestemmelse af populationsstørrelse samt faktorer der kan påvirke en population er også gennemgået i forløbet.

Links brugt i undervisningen:

Links til forløbspowerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/11nHfWWAu9PDrnYeB5KCLHF9zsQ7XJTCL2C-bKK0RRyQ/edit?hl=da#slide=id.p

Gennemgang af HW-opgaver: https://docs.google.com/presentation/d/11LZTMyvFVxyUZLe14Ua7VnoDk0lFCEIkwsYw-Uv4efI/edit?hl=da&slide=id.p#slide=id.p

Fælles noteark og slides:
https://docs.google.com/presentation/d/1W0zHLrcv9U_O-wvF3JzY8RL5PXQATh4k4vThFkHCFk4/edit?hl=da#slide=id.p

https://docs.google.com/document/d/1VOJk1rOrpXfAlPT9HYZknPCgbztfFecWr4K8zRksRNI/edit?tab=t.0

Undervisningslokalet:
Hardy Weinberg 1: https://www.undervisningslokalet.dk/hardy-weinberg-ligevaegt/
Hardy Weinerg 2: https://www.undervisningslokalet.dk/hardy-weinberg-opgave-gennemgang/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Enzymernes forunderlighed

Klassen har haft et turboforløb om proteiner og enzymer. Først er protein strukturniveauer gennemgået samt basal enzymkinetik. Derefter er respirationens delprocesser gennemgået med fokus på enzymer og allosterisk kontrol.


Links brugt i undervisningen:

Mitokondrier og energi: https://www.youtube.com/watch?v=39HTpUG1MwQ&list=PLgqHJ1zgZ1rSDtHcYkznTCzONMjTCwZXN&index=16

Metabolisme: https://www.youtube.com/watch?v=eBl3U-T5Nvk&list=PLgqHJ1zgZ1rSDtHcYkznTCzONMjTCwZXN&index=6

https://www.undervisningslokalet.dk/glykolyse-og-krebs/
https://www.undervisningslokalet.dk/elektrontransportkaeden-respirationskaeden/

Fordøjelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q

Proteinstruktur:
https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g


Enzym navngivning:
https://www.undervisningslokalet.dk/navngivning-af-enzymer-a-niveau/


Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1eXnqPzU2wodrUcmHPcaqW0h0FPv9eOrFZTKfi9ppc5U/edit?hl=da&pli=1&slide=id.p#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 DNA og bioteknologi

Klassens sidste forløb har handlet om mulighederne indenfor genteknologi og DNA-analyse. Teoretisk gennemgang af DNA-sekventering, PCR samt gelektroforese. Afslutningsvist har klassen arbejdet med bioinformatik.


Links brugt i undervisningen:

Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1PGg7rOaYL8-2G8uJRJ430STZPFcIjqVjMTcWYNt9pSM/edit?hl=da&pli=1&slide=id.p#slide=id.p

Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/gelelektroforese/

Virtuelt lab
https://learn.genetics.utah.edu/content/labs/

Transposoner: https://lex.dk/transposon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer