Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Birgitte Haugan Ullerup
Hold
2022 BI/f (
1f BI
,
1f BIx
,
2f BI
,
2f BIx
,
3f BI
,
3f BIx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kost og diabetes
Titel 2
Den hårdtarbejdende krop
Titel 3
Cellens form og funktion
Titel 4
Den påvirkede hjerne
Titel 5
Gener og genomer
Titel 6
Energiomsætning under arbejde (SRO)
Titel 7
Havet omkring Danmark
Titel 8
Årsprøvegennemgang
Titel 9
Højdefysiologi og vegetationsøkologi
Titel 10
Det vigtigste i verden
Titel 11
Muskler og arbejde
Titel 12
Immunforsvaret
Titel 13
Bakterier og resistens
Titel 14
Det næst-vigtigste i verden
Titel 15
Evolution og population
Titel 16
Enzymernes forunderlighed
Titel 17
DNA og bioteknologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kost og diabetes
Molelkylerne kulhydrat, fedt og protein tegnes læres
Fordøjelsen af kulhydrat, fedt og protein, samt hvor i fordøjelsessystemet
de forskellige processer foregår.
Umættet og mættet fedt.
Regulaering af blodsukker glukagon og insulin
Type og Type 2 diabetes
Forarbejdede fødevarer er "måske" kilden fedmeepidemi (lavere glykæmisk indkesk, ingen tyggemodstand, salt og fedt kombo, sukker og fedt kombo)
Links brugt i undervisningen:
Protein i vores kost:
https://www.youtube.com/watch?v=dkNJSv6JpQg
Kulhydrat i kost:
https://www.youtube.com/watch?v=2BmoXR5y7W0
Fedt i vores kost:
https://www.youtube.com/watch?v=ovln_dNOlBU
Fedtfordøjelse:
https://www.youtube.com/watch?v=tmzGM7LAg0k
Fordøjelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q
Insulin og blodsukker:
https://www.youtube.com/watch?v=cyOr7RJzur8
Type 2 diabetes:
https://www.youtube.com/watch?v=KMlGVodqrmg
Type 1 diabetes;
https://www.youtube.com/watch?v=0GEfWo_B2gE
Glykæmisk indeks:
https://www.youtube.com/watch?v=4NGgXKZrIoE
Fedmeepidemi:
https://www.youtube.com/watch?v=adGDPX08Y_U
Indhold
Kernestof:
Kost-og-blodsukker-1_udgave_.pdf
Kulhydrat
Afsnit
Protein i vores kost
Fedt fordøjelse
Gennemgår indholdet svarende til denne video idag.https://youtu.be/jYqrbZlzK9Q
Insulin og blodsukker
Type 2 diabetes forklaret
Type 1 diabetes forklaret.
Glykæmisk Indeks (GI)
Blodsukkerforsøg forsøgsbeskrivelse.docx
youtu.be
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den hårdtarbejdende krop
Klassen har fået gennemgået hjerte og blodkredsløbet i detaljer. Klassen er præsentereret for kroppens organsystemer og deres sammenspil i organismen. Herunder har klassen arbejdet med KRAM-faktorer i forbindelse med en studieretningsdag.
Der er også gennemgået EPOs påvirkning af kroppen samt aerob og anerobe tilpasninger til fysisk aktivitet.
Forsøg:
Organdissektion
Puls og blodtryksmålinger
Hæmatokritmålinger
Links brugt i undervisningen:
Link til powerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/14sP1faP00bky7dwMhnWy2mVcrpuHCJdGPC_XaOhqwU0/edit#slide=id.p
Link til netdoktor om EPO:
https://netdoktor.dk/muskler-led-og-knogler/sport-og-motion/sygdomme/epo-erythropoietin/
Indhold
Kernestof:
Organsystemerne_1f.docx
Kroppen under arbejde
Figur4.05.jpg
Blodet og blodkredsløbet.arbejdsspørgsmål .docx
Læg jeres præsentationer ind i elevfeedback.
Biologibogen; sider: 178-180, 184-205, 313-315
Lungerne.arbejdsspørgsmål.docx
Læg jeres oplæg op i elevfeedback.
KRAM og kroppen.docx
Arbejdsspørgsmål til statistikker om kost og sundhed.docx
Husk Biologibogen
Kære 1f. Inden på fællesarrangementet for dagen ligger der program og grupper for dagen. Kig på det -det bliver fedt :). Husk: VI MØDES I FESTSALEN 8.05 :-)
Organdissektion.vejledning.doc
Opgaver til aerob og anaerob energiproduktion.docx
1fs fælles noteark om begrænsninger i iltoptagelse
HUSK bogen
Genopfrisk formlen for respirationsprocessen!
Opsummerende og repeterende opgaver.pdf
Iltgæld og iltdeficit. Glykolyse og respiration
HUSK BIOLOGIBOGEN!
Anaerob og aerob energiomsætning.pdf
Hæmatokritmåling.doc
Hæmatokrit i 1f
Hvad er EPO:
Rapportkrav.hæmatokrit.docx
Alle skal finde en makker til rapporten. Skriv hvem I skal være sammen med i elevfeedback INDEN kl 10.00 onsdag. Ellers laver jeg parrene, så de er klar til modulet;)
Få hjælp til afleveringen
Blodtryksmålinger 1f
Vigtig figur til dagens arbejde
Blodtryk.Fysiologibogen.pdf
Undersøgelse af blodtryk.1f.docx
MUNDTLIG LYNTEST: I skal, i de par I lavede afleveringen fremlægge to figurer for mig alene. Se nedenfor. Efter at alle har fremlagt får I afleveringen tilbage. Hvert par har 5.5 min, make it count!
Retteark til hæmatokrit.docx
Supplerende stof:
plan_og grupper.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Cellens form og funktion
Basal cellebiologi og cellulær kommunikation
Klassen har først i forløbet arbejdet med basal cellebiologi, hvor der er stiftet bekendtskab til pro og eukaryote celler og forskellen på de to celletyper. Der er også arbejdet med forskellige eukaryote celler. Klassen har arbejdet med cellemembranens opbygning samt transportprocesser.
Derefter har vi fokuseret på hvordan celler kommunikerer intracellulært og intercellulært med udgangspunkt i blodsukkeregulering. Klassen har arbejdet i dybden med hormonel regulering, forskel på steroidhormoner og peptidhormoner, med henblik på hhv proteinsyntese og signaltransduktion. I et forsøg har klassen undersøgt hvordan motion regulerer glukoseoptag. Endeligt har klassen arbejdet med hvordan man kan behandle diabetes -med fokus på cellulære mekanismer.
Links brugt i undervisningen:
Osmose:
https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Cellemembranens opbygning:
https://www.youtube.com/watch?v=g1JnESbDkdY
Prokayote og eukaryote cellers opbygning;
https://www.youtube.com/watch?v=GV22T0I7KGA&t=2s
Pumper og kanaler:
https://www.youtube.com/watch?v=2dE8M-Xx_fo
GLUT4 og GLUT2:
https://www.youtube.com/watch?v=569k8fzLEnU
Link til forløbets powerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1J0_4b0laA95tHGi3GADe-WDD2Kq-3C4KVYGtXJQyETQ/edit
Indhold
Kernestof:
Hej 2 f-abulous :-)
Cellebiologi 2f
Biologibogen; sider: 312, 316-319
Biologibogen. cellebiologilektie.pdf
quiz og byt.celletyper.docx
Organeller og strukturer i en celle.docx
Mikroskopi af celler.docx
Journal til mikroskopi af celler.docx
Osmose i grøntsager.docx
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 14-25, 179-182, 184-185
HUSK BOGEN - I SKAL LÆSE I MODULET
Journalskabelon for osmose.docx
Oversigt over transportformer.docx
2fs fælles noter til de mange forskellige transportformer
Endosymbiontteori.docx
Bif s. 113-114 Endosymbiontteorien.pdf
Egebo (2021): Mikrobiologibogen; sider: 14
Opgaver om hormoner.docx
Quiz og byt.hormoner.docx
Spørgsmålene fra sidste modul skal gennemgås ved mild harpunering :-)
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008 (2).pdf
Insulin.sætningeleg.docx
Sæt ordene ind der hvor de mangler.docx
Opsamlende spørgsmål.docx
Sæt ordene ind der hvor de mangler.svar.docx
sætningeleg. insulin.svar.docx
Fysisk arbejde og blodsukker.docx
Blodsukker og fysisk aktivitet i 2f
Forsøgsopstilling.docx
FORSØGSPERSONER SKAL TJEKKE DERES INDBAKKE PÅ LECTIO!
FORSØGSPERSONER SKAL TJEKKE DERES INDBAKKE!
Rapportkrav.motion og glukoseoptag.docx
Eksempel på bio A_Hvordan regulerer kroppen blodsukkeret.docx
Motion fungerer som behandling mod diabetes i videnskabeligt forsøg
Rækkefølge:
GLP1 - Mechanism of Action
Metformin: Mechanism of Action
DPP-4 Inhibitors - Mechanism Of Action
Sulfonylurea animation
Understanding Type 2 Diabetes
Behandling af diabetes type 2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Den påvirkede hjerne
Klassen har dykket ned i nervesystemets opbygning og nervecellens struktur. Der er arbejdet i dybden med aktionspotentialet og synapsetransmission.
Derefter har klassen haft om belønningssystemet og rusmidler med fokus på alkohols påvirkning af biologiske membraner.
Links brugt i undervisningen:
Aktionspotentialet:
https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk
Synapsen:
https://www.youtube.com/watch?v=BYKIdewph38
Actionpotential in a neuron:
https://www.youtube.com/watch?v=oa6rvUJlg7o
Dykkerrefleks:
https://www.youtube.com/watch?v=9Pw84QrlQrU&feature=youtu.be
Link til forløbets powerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1OGWYnu7rcqk35hvNKisE08mO2mcSz790cPKLHFnjRlg/edit?hl=da#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
1. styr på definitionerne.docx
Nervesystemet i 2f
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 18-19, 31-33, 36-39, 43-46, 48-52
Kend dine fagbegreber
Nerveledningshastighed.docx
Dykkerrefleks.forsøg.docx
Tegneopgave.docx
Dykkerrefleks fridykning - De 4 tilpasninger
OBS: I må alle gerne downloade appen POLARBEAT til jeres telefoner!
Aktionspotentialet gennem axon
I dag skal I huske noget at tegne med og i. Vi skal lave en oversigt over nervecellens anatomi, som I kan vende tilbage til igen og igen igen.
Rollelæsning om AP .docx
Aktionspotentialet. forskellige opgaver.1.docx
Titel
Synapsetransmission .docx
Gå ind i elevfeedback på dette modul og skriv hvem du gerne vil være par med til onsdagens (i næste uge) mundtlige fremlæggelse for BP om aktionspotentialet (hvis I ikke danner par selv -gør jeg det :-))
synapsens nervesignal
Opgave om aktionspotentialet.docx
Action Potential in the Neuron
Ordliste over de svære engelske fagtermer.docx
Opgave mens du venter.docx
Henrik Rindom, Rusmidlernes Biologi; sider: 22-27, 33-34, 45-47, 69-70, 91-94
Afhængighedens gåde
matrix med kokain og figurer .docx
Kreativ opgave om alkohols påvirkning på nervesystemet.docx
2fs plancher om alkohol og hjernen
Typeord Bio A .docx
Biologisk minilex
Eksamensopgave1.docx
2fBI tester virkning af alkohol
Alkoholforsøg. øvelsesvejledning og journal.docx
Øvelser til udlevering.docx
Fokuspunkter til fordybelsesmodulet.docx
KRAM - Alkohol .pdf
Bidstrup et al.: Økologi - Danske naturtyper; sider: 205-206
Rødbeder og alkohol
Lektie er (desværre) også al den lektie vi læste igår i modulet. Så hvis du ikke var der eller ikke blev færdig, så forventes det at du har styr på det til idag.
alkohol og rødbeder-vejledning.docx
ABC for elever - Elektroniske hjælpemidler
Rapportkrav -gældende!.docx
Økologi. økotoksikologi.pdf
Find en makker til rapporten. Man må også gerne flyve solo, hvis man vil det!
reference til KRAM.Alkohol.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Gener og genomer
Med udgangspunkt i DNAs opbygning har klassen arbejdet i dybden med proteinsyntesen i følgende trin: replikation, transkription, translation. Klassen er introduceret til celledelinger og har været igennem alle faserne i en celles cyklus med fokus på mitosen.
Efter introduktionen til celledelinger og kromosomer er vi gået videre til mutationer centrereret omkring aminosyrer og proteinstruktur samt klassisk 1 gens- og 2 gens-nedarvning og stamtavler.
I forbindelse med blodtypebestemmelse har klassen arbejdet med evolution og været inde på naturlig selektions betydning for denne.
Links brugt i undervisningen:
Link til forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1K2DEMyHZauqrsLQIqg3JHq0VaXPSzepWwKwfL6Uhj44/edit
VUC oprensning af DNA:
https://www.youtube.com/watch?v=M0-bLMQp6vg
Proteinsynthesis;
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
Undervisningslokalet på youtube:
Transskription:
https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo
Translation:
https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U
Proteinfoldning:
https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g
DNA opbygning:
https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA
Kønsbunden nedarvning:
https://www.youtube.com/watch?v=IfCosD34-cM
Autosomal nedarvning:
https://www.youtube.com/watch?v=7X_zIn9HAz4
Mutationer:
https://www.youtube.com/watch?v=jGyjNRS5BFE
Rhesus:
https://www.youtube.com/watch?v=gUEC-gNUVuI
ABO:
https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA&t=94s
Indhold
Kernestof:
Gener og genomer - forløbspowerpoint
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 15-18, 21-25, 27-30, 38-39, 41-55
MEDBRING
Fokuspunkter til forståelse af DNAs opbygning.docx
DNA og kromosom opbygning
Aflevering over DNA-ekstraktion.pdf
Isolering_DNA.docx
VUC Bliv Klog - Isolering af DNA fra mundhule celler
Skriv i elevfeedback hvem du afleverer DNA-opgave med
Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel
Nedarvning øjenfarve. Autosomal eksempel
Random.stamtavler til træning.docx
Medbring Genetikbogen!
Husk FYSIOLOGIBOGEN og GENETIKBOGEN
Idag skal I også tegne -så husk jeres hæfter
Blodtypebestemmelse.vejledning .docx
Plan og skabelon til tavle.rapport.docx
Blodtype ABO forklaret
HUSK BOG
image.png
Arb. sp. den genetiske arv.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
14 Den genetiske arv 188-193 ABO-blodsystemet - Kopi (2).pdf
Modern Human Variation: Distribution of Blood Types
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev om trivselsmålingen til elever på gymnasiale uddannelser 2023.pdf
At være så klar på teori og forsøg i grupperne, at det er lige til at gå i gang med at lave præsentationen. Der skal ikke være tvivl om det ene eller det andet. Vi starter SHARP, da al tid skal udnyttes! Første feedback-runde starter kl 12.15.
Paradisecase -hvem er faren.version1.docx
Flere stamtavler til træning.docx
Opsamling på forløbet -nedarvningsmønstre, blodtyper osv....
Husk bøger, noter....
Avis papyrus. evolution.pdf
Medbring en mønt til plat eller krone
Figurarbejde over replikation.docx
primaser | lex.dk – Den Store Danske
Begrebsark til proteinsyntese -dem fra bogen og de ekstra
Fra gen til protein.docx
From DNA to protein - 3D
Hvem er du par med til speak-præsentationen?
Genetiske termer.mutationer.docx
Arbejdsark om mutationer.docx
Mutationer forklaret
mutationer på tavlerne .docx
I skal fremlægge opgaverne fra sidst
2fs eksemplariske besvarelse.docx
Typeord Bio A.docx
Afsnit
2 gensnedarvning. det basale.docx
togensnedarvning køer_2f.docx
Epistasi.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Energiomsætning under arbejde (SRO)
Som optakt til deres SRO har klassen arbejdet med kroppens energiomsætning.
Klassen har arbejdet med den basale muskelenergi omsætning og bygget videre til glykolyse og laktatproduktion i detaljer. Aerob og anaerob energioproduktion er arbejdet med i dybden. I forlængelse af dette har klassen arbejdet med iltoptagelse i hvile og arbejde og gennemgået iltbindingskurven.
Klassen har været på ski i Norge og undersøgt forskellige faktorer som puls og laktat i felten og brugt det som data i deres SRO.
I 3g har klassen været på ekskursion til LIFE campus lab hvor der er arbejdet i praksis med fysiologiske målinger, som optakt til SRP. Her udførtes både wingate-test (anaerobt arbejde) og VO2-max-test (aerobt arbejde)
Links brugt i undervisningen:
Link til powerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1Xb0Y4zoofV8qodNBaRMwfhHYySfwsk3kAfCDwR5jfww/edit
Undervisningslokalet på youtube:
Iltdeficit og iltgæld (c-niveau):
https://www.youtube.com/watch?v=7ayAPKszK4U
Iltgæld og steadystate:
https://www.youtube.com/watch?v=1VBuTVzDVPM
Iltbindingskurven:
https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI&feature=youtu.be
Iltoptagelse og diffusion:
https://www.youtube.com/watch?v=_iMNIVtpHmE
Katabolisme:
https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI
Respirationen:
https://www.youtube.com/watch?v=N40i93x0G18
Indhold
Kernestof:
Anaerob og aerob energiomsætning.2f.docx
Opsummerende og repeterende opgaver.2f.docx
1fs fælles noteark om begrænsninger i iltoptagelse
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 74-80, 129-133
Iltgæld og iltdeficit. Glykolyse og respiration
Energiomsætning under arbejde
Overblik over Glykolysen.docx
Glykolysens processer.docx
Cellular Respiration
Cellular Respiration Glycolysis, Krebs cycle, Electron Transport
Overview of Fermentation
C. Torp (2013): Biokemibogen; sider: 121-125
biokemibogen. glykolyse.pdf
Download Polar beat inden modulet
Sådan beregner du dit kondital ved 15/15 testen
SRO-test. resultatark
SRO og PT3 2f 2024.pdf
Fysiologibogen. iltbindingskurven.pdf
Videoener introducerer meget af teorien som står på side 74-80 i Fysiologibogen. Men de kan ikke stå alene. Læs siderne i bogen først og se derefter videoerne som afklaring.
Mælkesyreproduktion bidrager til udvikling af træthed under intenst arbejde
the relationship of heart rate and lactate to.2.aspx
Efterarbejde - Aerob og anaerob træning.docx
Upload et billede af jeres træningspas (hvilepuls, løb og squat) i elevfeedback
MEDBRING FYSIOLOGIBOGEN!
Se følgende to videoer som lektie til i dag. De introducerer meget af teorien som står på side 74-80 i Fysiologibogen. MEDBRING Fysiologibogen til modulet!!
Materiale til SRO i 2f
Fysiologi på ski - materialebank til SRO
KOM MED OPLADT COMPUTER
LANGREND: vær klar med puls-resultater og varighed mm på aktiviteterne. Gerne indskrevet i regneark. ALPIN: Hent SRO-arket ned på jeres egen computer. Se opgaven i arket.
Life 3f.pdf
Titel
FIND VEJ TIL LIFE CAMPUS
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Havet omkring Danmark
Klassen har afslutningsvist haft et introduktionsforløb til økologi. Basale økologiske grundbegreber er gennemgået inden havet som økosystem er arbejdet med i dybden. Klassen har været på felttur til Helsingør og lavet biodiverstitetsmålinger samt hydrografi i Øresund. Der udarbejdet en journal med udregning af Shannon-Weaver indeks.
Links brugt i undervisningen:
Stenrevsfilm;
https://www.youtube.com/watch?v=Lt-KH-ctHno
Ålegræsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=cHbq0RXggFc
Link til powerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1q-TyhugqwJWCnUaU_4AsALhPpQCYy2XUyihf-YqdbSc/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Havet omkring Danmark
Bidstrup et al.: Økologi - Danske naturtyper; sider: 151-169
Fordybelsesmodul.fokuspunkter.docx
danskenaturtyper.havet.pdf
Bio4.edderfugle.pdf
Ekskursion - plan og praktisk info.version2.docx
Holdinddeling på dagen.docx
Journal over biodiversitetsundersøgelser.docx
Shannon Weaver Biodiversitet Øresund
Shannon Weaver biodiversitetsindeks.docx
SRO - det mundtlige forsvar.pptx
Læs på skrivemetroen under PT3 om det mundtlige forsvar Flerfaglige forløb - PT3 - SRO
biologi a stx august 2017.pdf
Tilladte links til årsprøven.2f.2024.pdf
Typeord Bio A.docx
Edderfugleopgave
Medbring ALLE bøger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Årsprøvegennemgang
Link til fælles ppt:
https://docs.google.com/presentation/d/1QYOrVVG6FG69W8rDm4tJA3J98PzuDP4GiNmHYLHfLN8/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Årsprøvegennemgang
Den eksemplariske besvarelse.docx
Årsprøve 2f.2024.pdf
Medbring fysiologibogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Højdefysiologi og vegetationsøkologi
Dette forløb leder op til den tværfaglige studietur med biologi og idræt til Østrig. På studieturen er fokus på højdefysiologi og vegetationsøkologi samt bjerges betydning for biodiversitet.
Vi har under højdefysiologi arbejdet med iltbindingskurven, iltmætning i bjerge, fysiologiske ændringer ved højdetræning, EPOs påvirkning af iltbinding, samt repeteret mælkesyreproduktion. Under vegetationsøkologi har vi arbejdet med klimazoner, klimaforandringer, økosystemer i den alpine zone, tilpasninger hos planter og dyr til at leve i bjerge.
Forsøg:
Iltbinding i bjerge (simulering)
Bestemmelse af vedplanter (nøgle)
Bestemmelse af NPP ved måling af årringe i rødgran langs en højdegradient.
Transektanalyse af vegetationen langs en højdegradient i Østrig.
Bib- og steptest i tre forskellige højder (iltmætning, puls, laktat).
Links brugt i undervisningen:
Undervisningslokalet:
Blodets iltbindingskurve:
https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI&t=18s
Højdetræning, højdefysiologi, hæmatokrit, alkalose og væsketab:
https://www.youtube.com/watch?v=C1PUJLVYVc0
Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1eCB5u_JdaHB7OoAGg9DAwYVvikqDHfY41fX108Kij3M/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Blodets iltbindingskurve
2023 Kompendium Höjdefysiologi Studieture i Tyrol_.docx
Medbring Fysiologibogen - du får brug for den :)
Biologijournal.iltmætning i bjerge.docx
Højdefysiologi og vegetationsøkologi
Journal - Iltbinding i bjerge.docx
Arbejdsspørgsmålene skal være færdige -vi går direkte til diskussionsspørgsmålene i journalen idag
Medbring fysiologibogen
Opgave - Højdetræning og figurnørderi.docx
leg med hæmoglobin.docx
Biologiske temaer #2, gyldendal. Epo og højdefysiologi.pdf
GISP 112 Mälkesyre et gode eller et onde.pdf
Rejseregler for elever.docx
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 133-137
Introduktion til alpin natur.opgaver.docx
2023 Kompendium. Ökologi, klima og planter. Studieture i Tyrol_.docx
Husk underskrevne rejseregler! Enten til BP direkte eller i dueslag på rød gang!
Så sætter vi fokus på økologidelen frem til studieturen :) Vi skal op i Alperne, så derfor skal vi læse op på alpin natur. Til i dag skal du læse s. 107-113 i pdf'en herunder. Du skal ikke forstå stoffet i dybden, men notere dig hvilke udfordringer d
Vedplanteres tilpasning og veg_zoner_emner.docx
Vegetationsanalyser (2).pdf
Husk underskrevne rejseregler!
Dækningsgradsanalyse.docx
3f nøgler planter
Download iNaturalist app til din telefon
Idag skal vi i skoven
Biologijournal - Tilvækst i rødgran langs højdegradient.pdf
Øv jer på at lave koordinatsystemer i excel
Eksamenstræning.opsummering.pdf
Alperne bliver grönnere -videnskab.dk.pdf
Link til spørgeskema
2024 Kompendium Höjdefysiologi Studieture i Tyrol .docx
2024 Kompendium. Ökologi, klima og planter. Studieture i Tyrol .docx
Pakkeliste elever Studietur i Tyrol .pdf
Historien om Manfred Meyer der tog til Østrig.docx
Vegetationsundersøgelser.3f.xlsx
Højdefys.data.3f.rådata.xlsx
Journal over studietur til Østrig 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det vigtigste i verden
Klassen har haft et kort økologiforløb med udgangspunkt i fotosyntesen. Efter gennemgang af lysprocessen og overblik over Calvin cyklus, har vi arbejdet med energistrømme, fødekæder og stofkredsløb (carbon, phosphor og nitrogen).
Forsøg:
Chlorofyls absorbtionsspektrum
Papirkromatografi med fotosyntese-pigmenter.
Links brugt i undervisningen:
https://docs.google.com/presentation/d/1pvw_5n72lKDGE8RvKvIob5GYgq3TpF_QJK91QpCq5xU/edit?hl=da#slide=id.g303f84baba2_0_13
Calvin cyklus:
https://www.youtube.com/watch?v=SltE4zP8-9w&t=1s
Fotosyntese 1:
https://www.youtube.com/watch?v=xEF8shaU_34&list=PLgqHJ1zgZ1rRYsiLntlvRNxhM2PzEJwvL&index=13
Fotosyntese 2:
https://www.youtube.com/watch?v=Le7KOX91w7U
Nitrogen kredsløb:
https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE&t=25s
Bakterieknolde:
https://lex.dk/bakterieknolde
Indhold
Kernestof:
I færdiggør jeres journal og uploader
Det vigtigste i verden
skolegpt.dk
Perplexity
Gode prompts
Biologisk produktion.pdf
Bidstrup et al.: Økologi - Danske naturtyper; sider: 10-12, 14-21, 23-27, 36-42, 47-52
Leg med perplexity
Fotosyntesens lysprocesser.stepby step.docx
Fotosyntese - lys og skyggeplanter
Fotosyntesen
Photosynthesis Intro and Light-Dependent Reactions
image.png
Tjek at du har LoggerPro på din computer
Forsøg_ØKO Fotosyntesepigmenters lysabsorption_3f.2024.doc
Photosynthesis: The Calvin Cycle
Par-øvelse.docx
Retteark.bio2.docx
Figur 40 i sidste uges lektie!
bakterieknolde – Lex
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Muskler og arbejde
Kort forløb om muskler. Gennemgang af muskelopbygning, tværbroscyklus og den neuromusklære aktivering. Klassen har arbejdet i dybden med baggrunden for rigor mortis -med fokus på ATPs betydning for processen og hvad der sker i muskelcellen efter dødens indtræffen.
Der har været fokus på musklens energi-omsætning og inddragelse af klassens tidligere forsøg med laktatproduktion og anaerobt arbejde.
Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1oXsIe3kjME8hJr2GKkwEbHCECBG8fupEluz0jjAHfcM/edit?hl=da#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Arbejdssspørgsmål_Muskler fys_bogen 2 s 114_119.docx
Muskler
Medbring fysiologibogen -du skal læse i den idag
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 114-125, 147-153
Det vigtigste i verden
Forklar figurerne.neuro-muskel.docx
Eksamenstræning.muskler og rigor mortis.pdf
Hvad er rigor mortis?
Medbring fysiologibogen
Arb.spørgsmål. s. 147-153.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Immunforsvaret
Klassen har arbejdet med immunforsvarets opbygning og gennemgået det uspecifikke forsvar, specifikke forsvar samt antistof-produktion. Som afslutning er det læst om vira og vacciner i et projektarbejde, hvor klassen har undervist klassen.
Forskellige immunokemiske metoder er gennemgået: blodtypebestemmelse (repetition), Covid antistof-test, Covid antigentest, sandwich-elisa (graviditetstest).
Der er gennemført ELISA-forsøg.
Links brugt i undervisningen:
Link til forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1EMOYUmRFY7SDY1bTCYqTlAL73y9eJ-Nc0dbwnqZ211s/edit?hl=da#slide=id.g30fc03d0716_0_35
Link til fælles ppt om virologi fra undervisningen
https://docs.google.com/presentation/d/1vFQ0ttDQSFSH9glxLgfYrG3fszDf1-1ABl-65wgjc0g/edit#slide=id.p
Link til fælles noteark fra undervisningen
https://docs.google.com/document/d/1JDTBXCU8veV5R_RSzrHe4FJLMPqS_SqEmy4yf1Uw3NU/edit?tab=t.0#heading=h.83afax2tsgy2
Undervisningslokalet:
Virologi:
https://www.undervisningslokalet.dk/immunforsvar-og-virus/
Indhold
Kernestof:
Medbring fysiologibogen
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 147-161, 164-175
Arb.spørgsmål. s. 147-153.docx
sprgs2_Immunforsvaret_fysiologibogen_udg2_s151-156.docx
Immunforsvaret
Sprgs3_Immunforsvaret_tegneserie_3f.docx
WOW -Ingen lektie! What???
Titel
Wheel of Names
immunforsvar bekæmper virus. Adaptive/erhvervede forsvar - biologilærer forklaring
Dagens grupper:
Korte introducerende spørgsmål til ELISA.docx
3f underviser 3f.docx
3fs noter til vira, epidemier og immunitet
Figur.inspiration.3f.pptx
Egebo (2021): Mikrobiologibogen; sider: 74-81
Mikrobiologibogen.pdf
Vejledning til ELISA-forsøg_3f.docx
3f underviser 3f
Studieretningsprojekt 2024.pptx
Studieretningprojektet 2024
Elevtrivselsundersøgelse
Opgaver om immunkemiske metoder .docx
HURRA: Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Bakterier og resistens
Mikrobiologisk forløb med udgangspunkt i bakterier, antibiotika og resistens. Klassen har efter repetition af basal cellebiologi selv indsamlet bakterier og lave kimfaldforsøg. Vækstfaktorer er i denne forbindelse gennemgået. Derefter har klassen arbejdet med resistensmekanismer og antibiotikas virkning. Klassen har rendyrket bakterier, som er testet for følsomhed overfor udvalgte antibiotika. Afslutningsvist har klassen lavet pGLO forsøg for at påvise transformation og genregulering i bakterier.
Links brugt i undervisningen:
Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1YzB6ylc4y3OwHVO6LGme9GU0lhDuBoTEL9R2yD4VCR8/edit?usp=sharing
Materiale til pGLO:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/forekomst-af-fluorescerende-proteiner-i-naturen
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nobelpris-i-kemi-for-selvlysende-molekyler/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/transformation/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/selektion-screening/
Video om resistens:
https://www.youtube.com/watch?v=w4sLAQvEH-M
Indhold
Kernestof:
Something old and something new.docx
Egebo (2021): Mikrobiologibogen; sider: 13-21, 30-35, 37-43, 93-96, 100-104
Bakterier og resistens
Husk nu bogen. I skal læse i modulet!
Bakterier_hvorsomhelst.docx
Grupper til de næste 4 moduler:
Resultatark fra forsøget “Bakterier hvor som helst”
Fremstilling af renkultur og udpladning.3f.docx
Specialistmatrix.docx
Antibiotikas virkning på bakterievækst_3f.docx
Journaler over vores forsøg .docx
Bio 7
Generelle spørgsmål om bakterier og resistens.docx
Gruppernes billeder af deres plader med bakterier og antibiotika
Data - Puls og åndedræt
Medbring eget pulsur - hvis du har et... samt computer til databehandling
Boksplot - Hvordan laver man det i Excel
Hjertesundhed og stress_Lektie.docx
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 75-78, 100
Bilag til pGLO_gene regulation_2024.docx
bilag_pGLO_forklaring_BCH 4053L Biochemistry Lab.docx
Dannelsen af et gensplejset plasmid_2020.docx
Medbring genetikbogen
Teori bag pGLO forsøget.docx
Forbered_pGLO_3f.docx
image.png
øv_pGLO 2025.docx
Sæt jer i disse grupper -og bliv i disse grupper (= ikke noget dimsen rundt og prikke til hinanden)!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Det næst-vigtigste i verden
Med udgangpunkt i seksuel selektion har klassen arbejdet med hormonel regulering og forplantning. Meiose er gennemgået i dybden og sammenlignet med mitosen. Derefter har klassen gennemgået positive og negative feedback-mekanismer med konkrete eksempler fra sædcelledannelse og menstruationscyklus. Endeligt har klassen i projektarbejde fordybet sig i stamceller, fosterudvikling og befrugtning.
Forløbet er afsluttet med at perspektivere ud til økotoksikologien, hvor klassen arbejdet med hormonforstyrrende og miljøfremmede stoffer.
Eksperimentielt arbejde:
Mikroskopi af mitose i løgceller
Ægløsningstests og graviditetstests
Kobbersulfats påvirkning på dafnier (LC50-forsøg)
Links brugt i undervisningen:
Link til forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/15j0_1GJEWtB7mW0-sxtxCgP0Bz-bT1yrM6Owe53wJNc/edit#slide=id.g3250eef2c60_0_21
Boxplot-gennemgang
https://www.undervisningslokalet.dk/boksplot-hvordan-laves-det/
Indhold
Kernestof:
øv_pGLO 2025.docx
Arbejdsspørgsmål i grupper til artiklen (1).docx
Seksuel selektion forklaret (1) (1).pdf
Det næst-vigtigste i verden
Mikroskopi.mitose.docx
Meiose. spørgsmål.docx
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 32-34
Fysiologibogen; sider: 180-182, 193-194, 197-200
Filmen vi skal se handler om:
Wheel of Names
Cellebiologi 2f
Hormoner og menstruationscyklus.3 opgaver.docx
Bidstrup et al. (2018): Fysiologibogen 2. udg; sider: 191-197
Graviditet og ægløsning.docx
Husk at skrive ind på fredag den 31.1 om I er alene eller hvem I er i par med til artikelarbejdet.
Mundtlig lyntest
Mens du venter finder du ud af hvordan og hvem du arbejde sammen med på fredag.
Produktkrav til artikelarbejdet.docx
Gennembrud i embryonalforskning rejser etiske spørgsmål
Artiklearbejde.figurer.pdf
Hansen, NS et al (2006): "Biologibogen, Systime"; sider: 325-330
Genetikbogen B+A Stamceller.pdf
Skriv i elevfeedback hvem du er par med.
Bidstrup et al.: Økologi - Danske naturtyper; sider: 205-210
Økotoksikologi.basale begreber.docx
3f og de supergode økotoks-spørgsmål
Hormonforstyrrende stoffer_arbejdsspørgsmål.docx
LC50.eksamensopgave.pdf
Yubio A (2023) - Hormonforstyrrende stoffer.pdf
Dafnier og kobber.xlsx
AGV_vUfEzcV0Y_D9PhK6UcCExQFUJMYU8WxQLS71zZ6u2lrZbDubAl2E5Nbo_AloGPvwhhnneDc9Er7vDTq70_48lXakdk7wiNWmLOtguXBDfpW5oLrPRSXHkyfNEFY3sV_Elo0UWBTKKQ=s2048
Det er vigtigt at du får læst forsøgsvejledningen. Vi kommer til at have lidt travlt, så det er vigtigt at du fx ved hvordan man laver en fortyndingsrække.
LC50 dafnier og kobber.øvelsesvejledning.docx
Demo-graf LC50.xlsx
Demograf Box-plot .xlsx
Hvad er et boksplot.docx
Claus forklarer box-plot i excel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Evolution og population
Med udgangspunkt i mutationers betydning for evolutionen har klassen har et forløb om evolution og populationsøkologi.
Klassen har gennemgået artsdannelse og evolutionære processer, hvorefter fokus har været på populationsgenetik, allelfrekvens-udregning samt Hardy-Weinberg ligevægt.
Populationsøkologiske emner som bestemmelse af populationsstørrelse samt faktorer der kan påvirke en population er også gennemgået i forløbet.
Links brugt i undervisningen:
Links til forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/11nHfWWAu9PDrnYeB5KCLHF9zsQ7XJTCL2C-bKK0RRyQ/edit?hl=da#slide=id.p
Gennemgang af HW-opgaver:
https://docs.google.com/presentation/d/11LZTMyvFVxyUZLe14Ua7VnoDk0lFCEIkwsYw-Uv4efI/edit?hl=da&slide=id.p#slide=id.p
Fælles noteark og slides:
https://docs.google.com/presentation/d/1W0zHLrcv9U_O-wvF3JzY8RL5PXQATh4k4vThFkHCFk4/edit?hl=da#slide=id.p
https://docs.google.com/document/d/1VOJk1rOrpXfAlPT9HYZknPCgbztfFecWr4K8zRksRNI/edit?tab=t.0
Undervisningslokalet:
Hardy Weinberg 1:
https://www.undervisningslokalet.dk/hardy-weinberg-ligevaegt/
Hardy Weinerg 2:
https://www.undervisningslokalet.dk/hardy-weinberg-opgave-gennemgang/
Indhold
Kernestof:
De gode evolutionsbegreber.docx
Evolution og population
Avis papyrus. evolution.pdf
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 107-114
Evo-Devo (Despacito Biology Parody) | A Capella Science
Rollelæsning af den genetiske arv.docx
mennesket -den genetiske arv. seglcellea.pdf
Arbejdsspørgsmål til populationsbiologi.docx
3f præsenterer populationsbiologi
3fs noter til populationsbiologi
Bidstrup et al.: Økologi - Danske naturtyper; sider: 187-198
image.png
Populationsgenetik_leg med HW.docx
Hardy Weinberg forklaret af Claus
Claus løser HW-opgave
Ingen lektie :-).
Talassæmi.pdf
Stofskiftesygdom.pdf
HIV-resistens.pdf
Pelsfarve hos Rock pocket mus - populationsgenetik.pdf
SRP formalia og bedømmelseskriterier.2025.3f.pptx
Gode råd til SRP.docx
Birgitte gennemgår udvalgte passager fra de eksamensopgaver i lavede i onsdags.
Gennemgang af opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Enzymernes forunderlighed
Klassen har haft et turboforløb om proteiner og enzymer. Først er protein strukturniveauer gennemgået samt basal enzymkinetik. Derefter er respirationens delprocesser gennemgået med fokus på enzymer og allosterisk kontrol.
Links brugt i undervisningen:
Mitokondrier og energi:
https://www.youtube.com/watch?v=39HTpUG1MwQ&list=PLgqHJ1zgZ1rSDtHcYkznTCzONMjTCwZXN&index=16
Metabolisme:
https://www.youtube.com/watch?v=eBl3U-T5Nvk&list=PLgqHJ1zgZ1rSDtHcYkznTCzONMjTCwZXN&index=6
https://www.undervisningslokalet.dk/glykolyse-og-krebs/
https://www.undervisningslokalet.dk/elektrontransportkaeden-respirationskaeden/
Fordøjelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q
Proteinstruktur:
https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g
Enzym navngivning:
https://www.undervisningslokalet.dk/navngivning-af-enzymer-a-niveau/
Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1eXnqPzU2wodrUcmHPcaqW0h0FPv9eOrFZTKfi9ppc5U/edit?hl=da&pli=1&slide=id.p#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Figurarbejde.docx
C. Torp (2013): Biokemibogen; sider: 71-89, 121-134
3fs supergode spørgsmål til proteinstruktur
Enzymernes forunderlighed
Padlet opsamling
image.png
Proteinstruktur
Spytamylaseaktivitet i 3f
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
Spytamylase, temp og pH_med sprøjter.docx
eksamensopgave.glykose.pdf
Figur vi arbejder med i modulet
How Mitochondria Produce Energy
Cellular Respiration
RER plakat.pdf
regulering af respirationen.pdf
Det gyldne overblik.docx
Casava og respiration.docx
Energiomsætning - VIGTIG!
Titel
Terminsprøvegennemgang
cigaretfiltre gennemgang.xlsx
I arbejder med skriftlige eksamensopgaver hele modulet. Medbring jeres relevante bøger (det er ikke en prøve :)!)
Claus fortæller om enzym-hovedklasser
3fs eksemplariske besvarelse af Terminsprøven.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
DNA og bioteknologi
Klassens sidste forløb har handlet om mulighederne indenfor genteknologi og DNA-analyse. Teoretisk gennemgang af DNA-sekventering, PCR samt gelektroforese. Afslutningsvist har klassen arbejdet med bioinformatik.
Links brugt i undervisningen:
Forløbspowerpoint:
https://docs.google.com/presentation/d/1PGg7rOaYL8-2G8uJRJ430STZPFcIjqVjMTcWYNt9pSM/edit?hl=da&pli=1&slide=id.p#slide=id.p
Biotech academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/gelelektroforese/
Virtuelt lab
https://learn.genetics.utah.edu/content/labs/
Transposoner:
https://lex.dk/transposon
Indhold
Kernestof:
Virtuelt lab
Teoretisk opgave om gel-elektroforese.docx
Mordmysteriet.3f.docx
C. Torp (2013): Biokemibogen; sider: 46-50
DNA-sekventering.GenetikbogenB+A.pdf
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 52-53, 59-60
DNA og Bioteknologi
DNA-sekventering.Eksamensopgave.pdf
image.png
Medbring minilex
Testen er i hånden -som altid. Medbring udprintede noter (noget om boxplot ville også være en god ide ;-)), minilex, biokemibogen, fysiologibogen.
Alignments.docx
Bioinfomatik dotplot opgave.pdf
DotplotMetoden.xlsx
BioteknologiA. Bioinformatik.pdf
Læs jeres tilsendte eksamensopgave og skriv nogle kommentarer ned
Alignments og dotplots.pdf
slægtskabsanalyse.pdf
Eksamensopgaver.slægtskabsanalyser.pdf
artikel_DNA-og-stamtræer.pdf
I trækker en af figurerne fra jeres artikelarbejde og skal sætte din i relation til et citat fra artiklen. Det vil sige jeres forberedelse til testen ligger i jeres aflevering.
Medbring til testen: Jeres udprintede artikel med markeringer af citater samt jeres kobling af citat og figurer. OBS: Figurerne I skal forklare skal naturligvis være uden noter og frit fra hukommelsen.
Eksamensspørgsmål Biologi A 3f Sommereksamen 2025.docx
Forsøg 22F.xlsx
LINKS FRA UNDERVISNINGEN -MÅ IKKE BRUGES DIREKTE TIL EKSAMEN.pdf
Test. Lidocain og smerte
Holdet 3f BI - Undervisningsbeskrivelse - Lectio - Frederiksborg Gymnasium og hf.260525.NY version.pdf
Charcot-Marie-Tooth sygdom
193756_print_2.pdf
Eksamensopgaver.test.pdf
Skriftlige eksamensopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723034201", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723034201", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723034201" }