Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Sune Juhl Sigsgaard
Hold
2022 BI/z (
1z BI
,
1z BIx
,
2z BI
,
2z BIx
,
3z BI
,
3z BIx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og mikrobiologi
Titel 2
Kost, sundhed og fordøjelse
Titel 3
Fysiologi og kondition
Titel 4
Blodsukkerregulering
Titel 5
Økologi
Titel 6
Økologi (naturpleje)
Titel 7
Nervesystemet og rusmidler
Titel 8
Hormoner og sexologi
Titel 9
Muskelfysiologi
Titel 10
Genetik
Titel 11
Tilpasninger. Genetiske og højdefysiologiske
Titel 12
Genetik
Titel 13
Økotoksikologi
Titel 14
Immunologi
Titel 15
Genetik
Titel 16
Populationsbiologi/populationsgenetik
Titel 17
Bioinformatik
Titel 18
Fotosyntese
Titel 19
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og mikrobiologi
Forsøg:
Mikroskopi af celler (dyre- og planteceller)
Cellevækst/smitteforsøg ("Intet håndtryk, tak)
Indhold
Kernestof:
Kære 1z
BEMÆRK! Det er kun FØRSTE halvdel af klassen (Adam-Hamna) der skal møde op til dette modul. Resten holder fri :o)
Forsøgsvejledning: Mikroskopi af celler
BEMÆRK! Det er kun ANDEN halvdel af klassen (Harun-Silke) der skal møde op til dette modul. Resten holder fri :o)
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev til elever vedr. trivselsmålingen 2022.pdf
Når vi er færdige med ovenstående skal vi snakke lidt om vækst af mikroorganismer. De gode, de onde og de grusomme.Husk at svare på de tre spørgsmål om mikroorganismer som er lektie, ...og så gør vi klar til torsdagens forsøg.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
UMVGYM.dk
3 korte spørgsmål om mikroorganismer
Biologi til tiden; sider: 141-147
Egebo et al.
Vi laver et forsøg med smitte og vækst af celler (hele klassen møder op). I kommer til at aflevere en rapport over forsøget
Forsøgsvejledning: Intet håndtryk tak_rapport
Jeg giver jer gode råd til rapportskrivning, og I kigger derefter på jeres resultater/petriskåle fra forsøget om cellevækst fra sidste modul, og I påbegynder jeres rapport. Jeg har fine stereolupper med hvis I vil have et nærmere kig på jeres opsamle
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Intet håndtryk tak! En rapport om smitte
20-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost, sundhed og fordøjelse
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål: Kropsvægt BMI og fedme
Biologi til tiden; sider: 19-26
Egebo et al.
Vi starter på et forløb om kost, sundhed og fordøjelse. Det kommer til at køre ca. januar måned ud tænker jeg, og det bliver selvfølgelig mega fedt :o) Husk at tage din bog med. Der er ingen lektie til i dag men vi skal arbejde med s. 19-22 i jeres b
Ikke noget med at lave de opgaver som er i det vedhæftede dokument. Vi arbejder med det i modulet
Kroppens energibalance.docx
I skal have svaret på de arbejdsspørgsmål som vi arbejde med i sidste modul ("Arbejdsspørgsmål: Kropsvægt BMI og fedme"). Vi starter modulet med at gennemgå spørgsmålene
Vi forbereder os på teorien til forsøget om fordøjelse i næste uge
Vi starter modulet med hurtigt at gennemgå jeres arbejdsspørgsmål fra sidste modul. Tag dem frem og vær klar fra modulets start
Hvem tager hvad med til vinterbadning?
Forsøgsvejledning og rapportvejledning til forsøget: "Fordøjelse af kulhydrat"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport om fordøjelse
26-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fysiologi og kondition
Forsøg:
Hjerte/lunge-dissektion
2 punkt test
Blodtryk
Indhold
Kernestof:
Hæmatokritforsøg
Arbejdsspørgsmål: Hvad ved vi om fysiologi
Ingen lektie til i dag, men husk at tage din bog med :o) Vi skal snakke lidt om kredsløb og så fokuserer vil lidt på jeres lunger. Vi skal også lave et lille fint forsøg med jeres lungers potentiale.
Arbejdsspørgsmål: Lungernes funktion
Forsøg: Lungekapacitet. En lille øvelse med spirometer
For at være forberedt er det vigtigt at I læser vejledningen til dagens forsøg som ligger under "Opgaver" (afleveringsfrist d. 22/2). I inddeles i mindre grupper og skal efterfølgende aflevere en JOURNAL (ikke en rapport) over forsøget. I kan nå lang
Kondition og unges motionsvaner
Biologi til tiden; sider: 29-31, 44-50
Egebo et al.
Arbejdsspørgsmål til krop og motion (til jer der IKKE udfører forsøg i modulet)
Grupper:
Forsøgsvejledning til bestemmelse af kondital ud fra 2 punkt test (til jer der skal udføre forsøg i modulet)
Kig på modulet d. 1/3. Her er alle oplysninger som du skal bruge :o)
Hvis du har lavet forsøg onsdag d. 1/3 er lektie til i dag at løse/regne de spørgsmål/opgaver som er i forsøgsvejledningen til forsøget (udregn konditallet). Hvis du onsdag d. 1/3 var blandt dem der arbejde med arbejdsspørgsmål, er det disse der er l
Hej 1z. Kig på modulet "SR-Dag" fra kl 8:10-15 i dag. Her finder du info om hvad der skal ske, og hvad du skal have med. Vi starter i Festsalen kl 8:10 og går sammen til 201 efterfølgende. Kom til tiden, for vi starter med et foredrag af fantastisk d
Forsøg: Undersøgelse af blodtryk
Dagens grupper:
Det er vigtigt at du læser lektien til i dag. Du behøver ikke gå meget i dybden med den, men du skal være lidt inde i hvad det handler om.
Supplerende stof:
plan_og grupper.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal: Hjerte/lunge-dissektion
22-02-2023
Blodtryk
28-03-2023
2 pkt-test
28-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Blodsukkerregulering
Forsøg:
Blodsukkerforsøg. Variation i blodsukkerkoncentrationen afhængig af indtaget fødevare.
Indhold
Kernestof:
Dagens grupper:
Biologi til tiden; sider: 29-31
Egebo et al.
Det er vigtigt at du læser lektien til i dag. Du behøver ikke gå meget i dybden med den, men du skal være lidt inde i hvad det handler om.
Dagens kaniner:
Læs forsøgsvejledningen under "opgaver" på Lectio ("Blodsukkerregulering")
Vi skal både samle op på forsøget fra sidste gang, og så skal vi snakke lidt om hormonforstyrrende stoffer i forbindelse med det foredrag I skal udsættes for onsdag. Lektie til i dag er at skrive alle mulige og umulige spørgsmål ned til blodsukkerfor
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spis franskbrød og få sukker i musklerne
31-03-2023
Blodsukkerregulering og optagelse i muskler
11-04-2023
Rapport om blodsukkerregulering
15-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Økologi
Indhold
Kernestof:
I dag skal har I have en test. Du vil blive præsenteret for en række figurer som du skal forklare. Nogle figurer kender du i forvejen, nogle er ukendte. Emnerne er kost, motion og diabetes. Hvis du ikke møder op til modulet, får du selvfølgelig teste
Først gennemgår vi de figurer som I blev præsenteret for til prøven d. 28/4 (det er meningen at du her kan sammenholde med det du har skrevet i din besvarelse og du har dermed mulighed for at kunne stille spørgsmål).Derefter fortsætter vi med emnet ø
Økologi_fagbegreber_22z
Biologi til tiden; sider: 117-125
Egebo et al.
Mens du læser dagens tekst, så skriv navnene på de vigtigste begreber ned. Du skal IKKE forklare dem, blot skrive dem ned :o)
Arbejdsspørgsmål_btt_117-125
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi (naturpleje)
Forsøg:
Høslet i Toggerup Enghave (Gymynasieengen)
Indhold
Kernestof:
Re-intro til økologi
Yubio A (2023)
Yubio (2023); sider: 403-408, 1268-1275, 1287-1291, 1362-1376
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
02_Økologibogen_succession
Arbejdsspørgsmål: Energistrøm, Økologi
Økologi_Naturpleje_Gymnasiengen_22z
2z Klassebillede
Grupper
N-kredsløb fra Mad til milliarder_s.47-55
Dagens program:
Engens planter_arbejdsspørgsmål
Urt_særnummer_Engens planter
Har du fundet ud af hvordan du kommer ud til engen i morgen? Nej? Så må du hellere se at finde ud af det med det samme!
Ekskursion til Toggerup Enghave_22z
Skovengen blomstrer
Lektie er de arbejdsspørgsmål som I startede på i modulet d. 22/8.
Husk at få kigget på lektie hjemmefra. I dagens modul forsøger vi at få styr på både kvælstof-, svovl-, og fosforkredsløb. Du skal derfor have formuleret nogle spørgsmål til i dag i forhold til det som er svært at forstå (og det er der helt sikkert n
I kommer individuelt ind og snakker med mig om et tilfældigt kredsløb. Du skal dermed IKKE kunne de mindste detaljer, men "kun" kunne forklare det vigtigste i fig. 27.16, 27,19 og 27.22. Husk at jeg er en sød mand som ikke er ude på at dømme dig hvis
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Noter til dagens figurer
16-08-2023
Svar på arbejdsspørgsmål om næring (kvælstof)
17-08-2023
Feltundersøgelse, Gymnasieengen (Toggerup Enghave)
25-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nervesystemet og rusmidler
Forsøg:
Nerveledningshastighed
Nikotinforsøg
Alkoholforsøg
Forsøg med alkohols indflydelse på cellemembraner
Indhold
Kernestof:
Yubio (2023); sider: 317-320, 403-415, 422-424
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
I kommer individuelt ind og snakker med mig om et tilfældigt kredsløb. Du skal dermed IKKE kunne de mindste detaljer, men "kun" kunne forklare det vigtigste i fig. 27.16, 27,19 og 27.22. Husk at jeg er en sød mand som ikke er ude på at dømme dig hvis
I dag snakker vi om de sider I har læst på i de sidste to moduler. Vi fokuserer på fig. 8.2, 8.3, 8.5 samt 8.4. Hvis du har brugt tiden fornuftigt i de foregående moduler har du dermed ingen lektie for. Husk at formulere spørgsmål til emnet hvis der
Forsøg med nerveledningshastighed
Forsøg_Nikotin_Koffein
Vejledning og grupper plus andet godt ligger under "Opgaver/Rusmiddelprojekt" d. 23/10 på Lectio.
I dag tager vi fat på skriftlige eksamensopgaver og hvordan man løser dem. I dag arbejder I, i mindre grupper, med en eksamensopgave som omhandler nerver og smerte. I løbet af modulet upper i jeres besvarelse på Lectio, og vi gennemgår den sammen. De
Capsaicin.pdf
Typeord i biologi_8 gode råd_16.pdf
Inden vi går i gang med smerte, arbejder vi med eksamensopgaven fra sidst. Spørgsmål 3 er lektie og uploades under elevfeedback her på modulet.I selve modulet fortsætter vi efterfølgende (i de samme grupper fra forrige modul) med at besvare spørgsmål
Forsøg: Smerteforsøg_kulde_varme_capsaicin
Ti myter om alkohol: Branderten
Få spørgsmål til alkohol
Alkohol på hjernen – hvor skidt er det?
Vejledning: Alkoholforsøg
Forsøg: Alkohols indflydelse på cellemembranen. Læs vedlagte øvelsesvejledning
Alkohol_cellemembran_øvelsesvejledning.docx
I dag følger vi op på alkoholforsøget i fredags samt alkoholforsøget fra i tirsdags (det med rødbede). Vi samler op og så er nerveforløbet forbi for denne gang.
Lektie til i dag er at lave en graf ud fra jeres målinger med spektrofotometeret (absorbans af rødbedeprøve minus absorbans af referenceprøve). Dernæst skal du gøre dig tanker om forsøget i relation til din viden om hvad der sker når et menneske indt
Dagens lektie er at kigge på de angivne sider i Yubio og opskrive de fagbegreber (svære ord) som I mener er vigtige at kunne. I skal dermed ikke læse og forstå lektien hjemmefra da vi arbejder med den i modulet, men en liste over væsentlige nye under
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nikotin
12-10-2023
Rusmiddelprojekt
23-10-2023
Guillan-Barré
02-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hormoner og sexologi
Indhold
Kernestof:
Yubio (2023); sider: 317-330, 352-384, 884-889
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Dagens lektie er at kigge på de angivne sider i Yubio og opskrive de fagbegreber (svære ord) som I mener er vigtige at kunne. I skal dermed ikke læse og forstå lektien hjemmefra da vi arbejder med den i modulet, men en liste over væsentlige nye under
På dagens modul er der et link til en podcast som du skal høre. Du skal bare lytte koncentreret og lade dig suge med ind i den komplicerede regulering af din krop. Niveauet er som det skal være, men der bruges en masse af de fagtermer som I også forv
Podcast_hormoner og endokrinologi.mp3
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev om trivselsmålingen til elever på gymnasiale uddannelser 2023.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Forsøg: Mikroskopi af celledeling i rodspidser fra løg (ingen vejledning). I noterer og tager billeder af det I ser i mikroskopet.
5 hurtige spørgsmål om mitose og meiose
Læs lektien, men hold fokus på de 4 figurer. I stedet for at fokusere på de mange begreber der knytter sig til de to typer celledeling, så fokuser i stedet på hvad der er de væsentlige forskelle er på de to typer. Hvad er det "smarteste" ved mitosen
Opgave - Mestruationscyklus nedbrudt i enkelte dele_22z
Hormoner og sexologi_ alle de fine slides :o)
NB!!!! Mødetid 8:40!!!! I dag sikrer vi at vi har styr på emnet omkring menstruationscyklus, som vi påbegyndte lige før juleferien. I arbejder videre i jeres grupper med jeres små fremlæggelser... I fremlægger i løbet af 3. modul
I fortsætter og finpudser det sidste af jeres del af menstruationscyklus og lægger figurer ind i det delte dokument. I har max. 20 min. til dette, og derefter fremlægger I. Efter fremlæggelserne sidder I hver for sig og stykker al viden sammen til e
Forsøg: Ægløsningstest
Lektien til i dag er meget lang. Du kan nøjes med at skimme siderne 367-377, og så gøre lidt mere ud af siderne 377-384
Efter testen arbejder I med kønssygdomme og prævention. Vi gør det på den måde at I finder diverse oplysninger og stiller spørgsmål, og så forsøger vi at få det nødvendige belyst undervejs i modulet. Det er nyttig viden!!
Prævention og kønssygdomme_22z
Hejsa. I dag skal I have en lille test. I får udleveret fig 7.13 fra Yubio (figuren over menstruationscyklus). UDEN hjælpemidler skal I på ca. 30 minutter forklare hvordan cyklus fungerer (primært fokus er på den venstre figur af figur 7.13). Måske k
Arbejdsspørgsmål. Opstart af muskelfysiologi
Google Slides: Muskler - opbygning og funktion_22z
Ingen lektie. Vi skal i gang med et forløb om muskler og fysiologi :o) I dag arbejder I med et par figurer fra jeres bog. Vi ser hvad vi ved i forvejen, og hvad vi kan drive det til. Siderne vi kommer til at arbejde med er 484-489 tænker jeg.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Menstruationscyklus, minitest
09-01-2024
Hormoner
17-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Muskelfysiologi
Forsøg med muskelkraft (håndynamometer, forspænding samt egne forsøg)
Indhold
Kernestof:
Muskelfysiologi: Aktiviering og kontraktion
Igen er der ingen lektie. I kommer til at arbejde med muskelkontraktion i detaljen i form af arbejdsspørgsmål og fælles diskussion. Vi kommer til at iblande nervefysiologi med muskelfysiologi, og det er bare skønt.
Forsøgsvejledning til rapport om musklernes arbejde. Forsøget udføres fredag
Yubio (2023); sider: 483-506, 518-522, 800-831
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Lektien om muskelfibertyper er rigtig godt at få læst på. Siderne om de mekaniske forhold kan I nøjes med at skimme. I kommer forhåbentlig til at arbejde lidt med det i slutningen af modulet, når I i mindre grupper, forbereder nogle af jeres forsøg t
Vi skal blandt andet lave øvelser i "akvariet" (styrkerummet). Om I behøver at have idrætstøj med bedømmer I selv. Øvelsesvejledningen ligger på torsdagens modul, og der har I også tænkt lidt over hvilke øvelser I skal lave i dag.
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Silke, Sebastian og Sabine :o)
Efter evt. Klammert snakker vi om forsøget fra i fredags. Vi finder ud af hvilke øvelser der gav mening og hvilke der ikke gjorde, og evt. justerer vi forsøgsvejledningen så den fungerer mere optimalt. Det vigtigste er at ALLE fik brugt hånddynamomet
Lektie til i dag er at læse Silkes Klammert (den ligger i det delte dokument). Det handler om nyrerne :o)
Lektie til i dag er at svare på følgende spørgsmål: "Hvad er årsag til at musklerne udtrættes?".
Seb fremlægger Klammert om indavl hos hunde. Læs artikel som ligger på det delte dokument.
I Yubio læser du s. 800-804 så du har et overblik. Hvis du kan forstå fig. 17.1, 17.2, 17.3 og 17.4 er du godt med. Derudover skal du kigge (og KUN kigge) på fig 17.5 og 17.6, for det er nemlig lige præcis det som vi skal arbejde med i de kommende mo
Arbejdsspørgsmål til glykolysen
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Regitze, Maya og Mateja
BEMÆRK! Det er helt umuligt at du får læst alle sider og kan forstå det hele. Noget af det har du allerede fåret info om i forrige modul, men derfor er det stadig svært. Derfor er det vigtigste at du har overblik, og mere vigtigt end nogensinde er, a
Vi snakker om glykolysen (tjek arbejdsspørgsmål fra sidste modul) og tager et hurtigt kig på hvad der sker i mitokondrierne. Vi når at snakke oxidativ decarboxylering samt Krebs Cyklus. Derefter har i ca 45 min. til at arbejde med jeres grupperapport
Lektien til i dag er helt på månen. Den er alt for lang og meget faglig tung, men jeg aner ikke hvordan jeg skal klippe den over så det giver mening. Derfor er det endnu engang super vigtigt at du bruger et stykke tid på at få overblikket over udvalg
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Malou, Q og Hinge
Samme lektie som til i fredags. Vi snakker om Krebs Cyklus og elektrontransportkæden
I skal helst have styr på (have overblikket) over den aerobe katabolisme. Vi arbejder med processen igen efter de tre Klammerter
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Louis og Elias
Undskyld! Jeg havde helt glemt at lægge vejledningen til dagens forsøg op noget tidligere. Lektie er blot at læse vejledningen så I ved hvad I skal.
VO2-max_forsøgsvejledning
I dag er der Klammerter og vi følger op på forsøg
Athena_vo2max-resultater.docx
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Harun, Hamna, Elias og Louis
I får tid til at kigge på det sidste beregninger efter VO2-max forsøget, og der er også mulighed for at stille spørgsmål til opgaven om "Fysisk aktivitet og citratsyntetase" som I skal aflevere d. 27/2. Vi ses :o)
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Ida og Dea
Forsøgsvejledning: Anaerobt arbejde og laktat
I dag præsenteres Ugens Klammert af Carl
Efter Klammert følger vi op på laktatforsøget fra i fredags og/eller I kan bruge tid på jeres SRO
Ugens Klammert: Der er mulighed for at Louis og Carl kan fremlægge deres manglende Klammert. Efterfølgende skal vi forberede os lidt fagligt på studieretningsdagen på mandag d. 8/4. Det kan også være at vi når at starte lidt op på det kommende forløb
Åndedræt og kredsløb.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Genetik
Forsøg:
PCR
Gelektroforese
Indhold
Kernestof:
2z grupper:
1z_grupper .docx
Afsnit
Vigtige begreber i genetik_22z
Yubio (2020); sider: 903-909, 1052-1058
Interaktiv ebog til biologi A - 2020
Det er vigtigt at få læst lektier til i dag. Lektien i Yubio er meget lang, og du behøver ikke at læse og forstå det hele. Fokuser på de figurer som der er henvist til under lektien og dan dig et overblik over en af de allervigtigste processer i biol
Biologi til tiden; sider: 152-153
Egebo et al.
Til forsøget på DTU i morgen skal I bruge pipetter i laboratoriet. For at sikre, at I bruger dem korrekt, ser vi lige denne lille demonstrationsvideo sammen: https://youtu.be/2GEwLUmBxNw
Lektie til i dag er at læse de to dokumenter der hedder "PCR" og "Gelelektroforese" som ligger på fredagens modul ("DTU med 22z") og supplere med teksten fra Yubio som også er skrevet på dette modul
DNA, mutationer og den genetiske kode
Udlever-til-eleverne-11-04-2024.docx
Lyngby_DTU_kort_LETBANEN_DK_med_EDUFORCE.pdf
Grupper
Elevvejledning.pdf
Laboratoriesikkerhed_Udsendes.pdf
PCR.pdf
Gelelektroforese.pdf
Vigtig info om forsøg og rejseplan!!
Pipetteguide
I løbet af denne uge præsenteres Ugens Klammert af Athena, Anton og Carl.
I denne uge præsenteres Ugens Klammert af Andreas, Adam, Anton og Carl
Yubio (2023); sider: 779-797, 928-933
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
I dag arbejder I med en eksamensopgave i modulet i ca. 60 min. I afleverer den efterfølgende på Lectio og så gennemgår vi den med det samme i fællesskab. Det er IKKE en prøve, men den er super vigtig i forhold til jeres skriftlige årsprøve, så sørg f
SRO - det mundtlige forsvar
Forsvar af SRO_Gode råd
I dag står den på de sidste tre Klammerter og derefter retter vi i fællesskab den forfærdelige opgave som jeg udsatte for i fredags 😀 Lektie til i dag er at være skarp på hvad der var svært.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tilpasninger. Genetiske og højdefysiologiske
Forsøg og øvelser:
Genetisk drift (perleforsøg)
Plantebestemmelse (nøgle arter)
Tilvækst hos rødgran på en højdegradient
Iltmætning i bjerge
Mt. Everest i et reagensglas (Viperespirometri)
Indhold
Kernestof:
Så er der gang i biologi igen. Vi starter med at samle op på afslutningen fra sidste år og fagligt kigge fremad mod studieturen. I dag handler det om hvad I kan huske om genetik og økologi. I skal repetere og fortælle lidt om arv og de teknikker som
Læs op på PCR og Gelelektroforese (de to genetiske teknikker som vi snakkede om i slutningen af sidste skoleår). Hvordan fungerer de, og hvad er deres formål?
Vedhæftet dette modul er der to grafer (Øresund: Vertikal profil (CTD)) fra vores ekskursion til Øresund lige før sommerferien. I modulet sætter I jer i mindre grupper og beskriver forskelle og ligheder. I skal kunne forklare hvad I ser så det er en
Øresund: Vertikal profil (CTD)
Genetik_22z (Google Slides)
Sådan, så er vi i gang. Jeg tænkte nok at vi ikke nåede så meget som jeg havde skrevet på. Vi starter modulet med at repetere de forsøg og de resultater som vi fik ud af ekskursionen til Øresund. Jeg giver en hurtig oversigt over hvordan Øresund adsk
Vi laver et sjovt forsøg (vi skal lege med perler). Læs lige vejledningen som er vedhæftet her. Og skrive de nye fagbegreber ned så du sikrer dig at du får dem lært inden dagens modul er omme. I arbejder i grupper som jeg bestemmer og I skal uppe en
Øvelse - Evolutionære processer
Vi afsætter lidt tid til at I kan arbejde videre med jeres journal om genetisk drift (I lavede forsøget i fredags). Derved bliver det minimalt hvad I skal lave derhjemme. Efterfølgende snakker vi om problemer med at leve i højden, og hvilke tilpasnin
Vi mødes i klassen, men sætter os hurtigt ned i gården og nøgler planter som jeg har taget med. At nøgle en plante betyder at man finder ud af hvilken art det er man står med i hånden. Vi bliver nødt til at øve os så vi bliver gode til det, så vi ikk
Læs side 1-9 i kompendiet: Studieture i Tyrol, Kompendium, Økologi, Klima og Planter. (Udleveres mandag hvor vi også påbegynder læsning).Svar også på følgende spørgsmål: Hvilke tilpasninger har planter foretaget for at gøre dem i stand til at overlev
Kompendium: Økologi, klima og planter
Læs side 10-18 i kompendiet "Studieture i Tyrol, Kompendium, Økologi, Klima og Planter" omhandlende klimaforandringer og artsdannelse
Øvelse - Tilvækst hos rødgran på en højdegradient
I skal lave øvelsen som er vedhæftet her. Det er vigtigt at I læser på den hjemmefra, for så er det hurtigt overstået. Denne gang vælger I selv grupper (max tre personer). Journalen uppes på Lectio under opgaver
Dagens grupper:
Link til spørgeskema
Kompendium: Højdefysiologi - Studietur til Østrig
Vigtigt! Læs side 5-9 i vedhæftede kompendium. Det er vigtigt viden og også nødvendig viden da I skal lave en journal over data i modulet. Journalen skal uppes på Lectio i næste uge (grupper á 2 personer).
Hvordan går det med journalen fra i går? I har mulighed for at spørge ind til teorien bag forsøget igen. Den viden vi beriger hinanden med kan I putte ned i journalen (og så kan den jo ikke undgå at blive mega god). Der er to lektier til i dag. Vigti
Vi laver forsøg med vipperespirometer og simulerer hvad der sker med vores åndedræt med stigende højde. Lektie er at læse vejledningen i kompendiet om højdefysiologi s. 25-28. Efterfølgende starter I udarbejdelse af den sidste journal inden studiet
Øvelse - Mt. Everest i et reagensglas_22z
Vedhæftet dette modul er en opdateret øvelsesvejledning. Brug den når I arbejder med forsøget. Jeg regner ikke med at I læser teksten i Yubio.
Yubio (2023); sider: 122-134, 947-952
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
I arbejder med journal om forsøget fra i går. Lektie er at få styr på data samt læse op på nødvendig teori hvis du ikke er helt skarp
Har I styr på hvordan alle forsøg skal udføres i Østrig? I inddeles i mindre grupper og præsenterer hvad der kommer til at ske i de enkelte forsøg/hvordan de rent praktisk udføres.
2024 Kompendium Höjdefysiologi Studieture i Tyrol .docx
2024 Kompendium. Ökologi, klima og planter. Studieture i Tyrol .docx
Pakkeliste elever Studietur i Tyrol .pdf
Rejseregler for elever.docx
Resultater fra studietur i Østrig
Kortlægning af vedplanters dækningsgrad i Tyrol
I dag skal I alle spidse ører. Vi skal høre oplæg fra Hamna, Harun og Mateja. Alle oplæg er relateret til studieturen og udfordringerne ved at leve i højden. Efterfølgende skal vi samle op på data fra studieturen.
Manfred Meyer tog til Østrig
Lektien til ale jer der har været i Østrig er mega kort. I sal blot læse den tekst som jeg har vedhæftet ("Manfred Meyer tog til Østrig"). Det er virkelig hurtigt gjort. Mens vi andre har været væk har Hamna, Mateja og Harun forberedt et lille foredr
Mundtlig fremlæggelse/prøve om højdefysiologi og vegetation. Opgaven er lagt ud under "opgaver" på Lectio.
I dag skal I allerførst udføre et forsøg hvor I bestemmer jeres blodtype. I skal registrere jeres blodtype på tavlen, og så arbejder I med resultaterne i morgenVedhæftet dette modul er en opgave som du skal løse når du har bestemt din blodtype og ikk
Autosomal to-gens nedarvning
Lektie til i dag er at du er færdig med den stillede opgave fra i går (autosomal 2-gens nedarvning).I selve modulet arbejder du med den vedhæftede journal om blodtyper. Ellers er det samme procedure som i går. I sætter jer i mindre grupper (med nogl
Blodtyper (journal)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal - Evolutionære processer
20-08-2024
Tilvækst hos rødgran på en højdegradient
28-08-2024
Iltmætning i bjerge (Journal)
03-09-2024
Mt Everest i et reagensglas (journal)
05-09-2024
Epo og bloddoping
20-09-2024
Mundtlig prøve: Bjerge og fysíologi
24-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Genetik
Forsøg:
Blodtypeforsøg
pGLO
Indhold
Kernestof:
Mundtlig fremlæggelse/prøve om højdefysiologi og vegetation. Opgaven er lagt ud under "opgaver" på Lectio.
Yubio (2023); sider: 947-952, 1541-1550
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
I dag skal I allerførst udføre et forsøg hvor I bestemmer jeres blodtype. I skal registrere jeres blodtype på tavlen, og så arbejder I med resultaterne i morgenVedhæftet dette modul er en opgave som du skal løse når du har bestemt din blodtype og ikk
Autosomal to-gens nedarvning
Lektie til i dag er at du er færdig med den stillede opgave fra i går (autosomal 2-gens nedarvning).I selve modulet arbejder du med den vedhæftede journal om blodtyper. Ellers er det samme procedure som i går. I sætter jer i mindre grupper (med nogl
Blodtyper (journal)
Oversigtskort
Hvad skal der ske?
Hvis du er i bil så skal du printe nedenstående parkeringstilladelse ud og smide den i forruden
Find rundt på RUC
Hvad skal vi høre og hvor skal vi være?
Gennemgang af blodtyper fra sidst. Derefter snakker vi epistasi og løser opgaver
Epistasi
Økotox: Fagbegreber
Lektie til i dag er de opgaver om epistasi som blev lagt ud i forrige modul. Læg i øvrigt mærke til at læreren (igen) har været en idiot og glemt at skrive noget vigtig info på de ark som I fik udleveret. Det er specielt det 3. krydsningsskema om øje
Spørgsmål til filmen "Reproduktion i fare"
Det er vigtigt at du får læst forsøgsvejledningen. Vi kommer til at have lidt travlt, så det er vigtigt at du fx ved hvordan man laver en fortyndingsrække.
Forsøgsvejledning: LC50, dafnier og kobber
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Økotoksikologi
Forsøg:
LC50-forsøg med dafnier udsat for kobber
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark: Problematiske flourstoffer overalt
Kraftig mistanke om PFAS-forurening fra nordsjællandsk fabrik
Artikel: Problematiske flourstoffer overalt
Det er vigtigt at du får læst artiklen da vi skal arbejde med den i modulet.
Slægtskabsanalyse_skema.xlsx
Arbejdsspørgsmål: Hormonforstyrrende stoffer
Vi arbejder med østrogenlignende stoffer og specifikt deres effekt på drengefostre. I behøver ikke læse hjemmefra, de angivne sider arbejder vi med i modulet.
Yubio (2023); sider: 341-348
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Immunologi
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at gennemgå de to figurer fra sidst. I skal være klar på at kunne fremlægge dem ved tavlen (det tager kun ganske kort tid). Derefter starter vi et nyt forløb om immunforsvaret. Vi kender det alle sammen (hvorfor hæver du op når du får
Yubio (2023); sider: 268-270, 279-284, 287-314, 1102-1115
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Medbring høretelefoner!
Arbejdsspørgsmål: Det uspecifikke-medfødte immunforsvar
Vi fortsætter arbejdet med det passive (medfødte) forsvar (det inflammatoriske respons) og Youtube-videoen fra i går. I skal ende med at kunne forklare hvad der sker i det inflammatoriske respons. I afslutter modulet ved at uppe en "ScreenPal" i slut
image.png
Arbejdsspørgsmål til det specifikke forsvar
Slides om Immunforsvaret
Læs de to vedhæftede artikler (den ene er helt vildt kort). De er begge gode, og interessante. Fokus skal primært rettes på den del der omhandler immunforsvarets celler (hvad er fx antigener, antistoffer, B-celler, T-celler og plasmaceller?). Sekundæ
Kampen i kroppen
Bakteriers søde svindelnummer
Arbejdsspørgsmål: Det specifikke forsvar og antistoffer
ELISA-forsøg
ELISA: Er der problemer med vores test?
Lektie til i dag er at du skal stille dig kritisk overfor det ELISA-forsøg som vi udførte i torsdags. Det er et helt typisk spørgsmål som du vil møde til eksamen, både mundtligt og skriftligt. Du åbner det vedhæftede dokument og tænker fornuftige kri
Slides omhandlede Elisa
Alle siderne som er markeret som lektie på dette modul er en del af det lille "mikroprojekt" som I skal aflevere d. 11/11
De næste 3 moduler er oplæg til PT4. Der er MANGE sider til i dag. Meget burde være noget I kan genkende, men der er jo ingen garanti for at dette er tilfældet. Jeg forventer ikke at I har læst hver en linje og har styr på det hele, men jeg forventer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Genetik
Indhold
Kernestof:
Yubio (2023); sider: 890-899, 920-924, 987-993, 1102-1125
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
De næste 3 moduler er oplæg til PT4. Der er MANGE sider til i dag. Meget burde være noget I kan genkende, men der er jo ingen garanti for at dette er tilfældet. Jeg forventer ikke at I har læst hver en linje og har styr på det hele, men jeg forventer
I skal ikke kunne det hele på fingerspidserne, der bliver masser af tid til at arbejde med stoffet i undervisningen (og i PT4-forløbet). Skim tekst/figurer igennem og skriv tre spørgsmål ned som du gerne vil have svar på.
Se CRISPR i funktion
CRISPER CAS9 - Med Claus Gudum
I dag arbejder vi med video fra Undervisningslokalet
Undervisningslokalet.dk
Lektie til i dag er at tænke så det knager. Hvilke emner synes du er interessante i forhold til SRP? (hvad synes du er spændende?). Og hvilke fag vil gerne vælge til din SRP? Hvis du allerede har valgt skal du tænke over hvordan du præciserer dine va
Lektien er noget læsetung. Fokuser på s. 893-894 samt 896-899. Vi arbejder med det i modulet så du behøver ikke have styr på alle termerne.
Hvis du vil have mindsket din lektiemængde en anelse så fokuser på siderne 920-924 om regulering af gener samt s. 989-993 om epigenetik.
image.png
Det er super vigtigt at I læser vejledningen hjemmefra. Ikke mindst af den grund at vi skal arbejde med genmodificerede mennesker, og det kræver at vi er omhyggelige idet de på ingen måde må spredes. Det er derfor vigtigt at I er klar over hvad I ska
pGLO: Vejledning til Journal
pGLO: Forsøgsvejledning
Data - Puls og åndedræt
Medbring eget pulsur - hvis du har et... samt computer til databehandling
Boksplot - Hvordan laver man det i Excel
Hjertesundhed og stress_Lektie.docx
Hvad er et boksplot.docx
Allerførst finder vi lige ud af om I alle kender til boksplot. Vi snakker også lige lidt om hvad man kan bruge sådan et til. Derefter følger vi op på det vigtige pGLO-forsøg som I udførte før ferien og så kigger vi på de i alt 6 figurer som vil udgør
Figurer til tirsdagstest
I dagens modul arbejder I alle med den skrftlige opgave som skal afleveres d. 13/1. Undervejs i modulet kommer I alle enkeltvis ind og snakker med mig om de figurer der er vedhæftet gårsdagens modul.
Jer der ikke blev testet i figurer i går skal ikke snydes. Vi sørger for at I får jeres tur i dag. Når man ikke snakker med mig bruger man de første 15-20 min. af modulet på at sidde sammen med én klassekammerat som man IKKE skrev opgave med i går. I
Skader fra miljøgifte kan arves
Arbejdspørgsmål: Epigenetik og evolution
Artikel: Historien om historien om celledeling
Arbejdsspørgsmål til "Historien om historien om celledeling"
Standardsvar på skriftlig opgave: HIV, transplantationer og juletræsproduktion
I dag retter vi jeres skriftlige opgave: HIV, Transplantatiner og Juletræsproduktion
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Maltriose, kyllinger og opvarmning
13-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Populationsbiologi/populationsgenetik
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektie, men husk at medbringe din nye bog "REGN MED BIOLOGI"!!!
Arbejdsopgaver: Tubocurarin og klima i Grønland
Tubocurarin.pdf
Opgave om fedtprocent (ikke lektie, vi arbejder med opgaven i modulet)
Opgave om bakterievækst (ikke lektie, vi arbejder med opgaven i modulet)
Lektie til i dag er de to opgaver som I arbejdede med i tirsdagens modul. Alle grafer skal være tip top, og alle udregninger sidde lige i skabet
Arbejdsopgaver med populationsgenetik og Hardy-Weinberg
Regn med biologi; sider: 33-42
Mebus og Nielsen, 2018, Nucleus
Denne gang bliver I udfordrede lektiemæssigt. Siderne 33-37 er frivillige om I vil læse, det er repetition, så dermed skal I også kunne huske det. Siderne 37-42 skal I bruge som baggrund for det der skal arbejdes med i modulet. I kommer til at hjælpe
Teksten i Yubio der er henvist til i dette modul behøver I ikke læse hjemmefra, men den er sikkert rigtig god at skæve til når vi arbejder videre med opgaverne fra i går i dagens modul.
Yubio (2023); sider: 984-987
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Lektie til i dag er at løse denne gamle eksamensopgave. Du skriver til dig selv, så besvarelsen behøver ikke være perfekt velformuleret, men gør dig umage med indholdet. Det er vigtigt i forhold til skriftlig eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Bioinformatik
Indhold
Kernestof:
Bioinformatik: Teori og programmer
Bioinformatik: Her Finder du de konkrete opgaver
Oversigt over de opgaver som I skal arbejde med
Lektie til i dag at have svaret på dele af spørgsmålene fra i går. I skal svare til og med Opgave 1; II. Uniprot b5
Yubio (2023); sider: 1196-1213
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Lektien til i dag er helt vild, så du skal selvfølgelig ikke læse det hele til i dag. Du skal derimod fokusere på figur 24.45, 24.47, 24.52, 24.56, 24.60 og 24.61 (af disse er fig. 24.47, 24.52 og 24.60 de vigtigste). Den øvrige viden i lektien kan d
Matrix og fylogenetisk træ (Lav denne opgave først)
Multible alignments og fylogenetiske træer (Lav denne opgave som nummer to)
Vi gennemgår opgaven som I arbejdede med i arbejd selv modulet d. 19/2. Hvis du ikke lavede det denne dag er det vigtigt at du har det klar til i dag
Matrix og fylogenetisk træ #2.docx
I dagens modul bruger i en time på at løse en opgave indeholdnede viden om bioinformatik, slægtskab og økologi. I upper opgaven på Lectio, og så gennemgår vi den efterfølgende i fællesskab.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Svin, graviditet og noget i håret
06-02-2025
Skriftlig opgave i biologi
27-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Fotosyntese
Indhold
Kernestof:
Indledende spørgsmål til anabolisme
Anabolisme_22z
I troede sikkert at I havde fotosyntesen helt på plads, men sådan er det ikke. Det er faktisk lidt mere kompliceret end vi har snakket om hidtil, og I skal lige have det sidste med :o) Vi starter med at snakke anabolisme generelt og om hvordan organs
Yubio (2023); sider: 846-869
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Hvis du har styr på det vi snakkede om i går (anabolisme, glukoneogenese) så er alt godt. Hvis du ikke har styr på det, så er lektien til i dag at stille spørgsmål. Vi runder af med at snakke om fig. 18.21 i Yubio.Derefter fortsætter vi i modulet med
Lysprocessen_Indledende spm til kloge elever
Slides om anabolisme
Mørkeprocessen_Indledende spm til kloge elever.docx
Efter vi har snakket om lys- og mørkeprocesser tager vi fat på et lille forsøg om celler, rødbeder og sprit. Det kommer vist umiddelbart til at blive det sidste forsøg på FG! Det er stille og roligt, og I kommer til at blive fortrolige med hvordan et
Spektrofotometri for begyndere
Øvelsesvejledning: Alkohols indflydelse på cellemembranen
Hvordan gik terminsprøven???? Var I gode???Vi starter lige med at følge op på lys- og mørkeprocesserne som vi arbejdede med i modulet d. 5/3. Det er jer der bestemmer hvor lang tid det skal tage. Det betyder at I skal have spørgsmål til processerne h
Vi følger op på rødbedeforsøget fra i går, arbejder med data, diskuterer og konkluderer.
Vi udfører en simpel mikroskopi-øvelse om fotosyntese og læbeceller. Der vil også være mulighed for at repetere celledeling (mitose/meiose).
Hvis du ikke kan huske meiose og mitose, så læs om det i Yubio (fokus på fig 19.11, 19.12 og 19.13)
Sidste modul inden SRP. Det fejrer vi med en opgave som vi løser på papir :o)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3z BI skr. prøve (terminsprøve)
12-03-2025
Fototropisme
27-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Repetition
Indhold
Kernestof:
Hejsa. Velkommen tilbage fra påske og færdiggjort SRP. Der er (selvfølgelig) 0 lektie for til i dag for I skal nyde ferien. Vi har i alt i omegnen af 9 moduler tilbage sammen, og de skal bruges primært på repetition. Du skal dermed til i dag tænke li
I dagens modul arbejder vi videre med en ny skriftlig eksamensopgave.
Tænk over hvilke emner som DU gerne vil have repeteret (vær så konkret som mulig). Skriv til mig på Lectio.
Skriv noget sammenhængende tekst til den opgave om Bison som vi arbejdede med i tirsdags (Rewilding). Inddrag de stikord og fagberegreber som vi skrev op på tavlen.
Sidste modul med den skriftlige opgave. Forhåbentlig er du ved modulets afslutning næsten klar til at aflevere. Forbered dig endelig hjemmefra, så kan du jo sikre dig at du bliver færdig i dag.
eDNA, PCR, real time-PCR, qPCR
Charcot-Marie-Tooth sygdom
I dag starter repetitionen for alvor. Læs op på PCR så det står skarpt hvordan det fungerer, og suppler med den korte lektie om TaqMan-analyse (det er kun tre sider der skal læses, de er ikke meget svære, og de vil hjælpe på forståelsen når jeg genne
Yubio (2023); sider: 779-794, 1127-1128, 1329-1331
Interaktiv ebog til biologi A - 2023
Vedhæftet finder I et eksempel på et mundltligt eksamensspørgsmål. Lektie til i dag er at læse spørgsmålet, evt. finde relevante figurer (brug de stikord som jeg har skrevet), samt læs den artikel som der er linket til i spørgsmålet. I undervisningen
Tilpasning og diversitet. Repetition
Sådan kunne eksamensspørgsmålet se ud (det samme som ovenfor)
I dag skal I eksaminere mig (det var Regitzes idé). Det betyder at I forbereder jer på det eksamensspørgsmål som I brugte tid på i forrige modul, og så er jeg eleven der skal til eksamen. Hvis du skal have noget ud af modulet er det vigtigt at du har
Biologiforsøg_oversigt_22z
Enzymkinetik og enzymgrupper
Enzymergruppers virkemåde
I mange skriftlige eksamensopgaver er der et spørgsmål hvor man skal angive hvilket enzym/enzymgruppe der driver en given reaktion. Det er netop dette vi skal øve i dag. Læs lektien (husk at du kun skal fokusere på 7 sider), kig på de vedlagte dokume
I dagens modul skal I arbejde i grupper med opgaver om enzymer. Jeg er syg, så Klaus Sigh dukker op i starten af modulet og udleverer det materiale som I skal arbejde med. Det drejer sig om en masse skrftlige eksamensopgaver, hvor I KUN skal svare på
Vi træner mere mundtlig eksamen efter at vi har gennemgået nogle af de opgaver som I arbejde selvstændigt med i går. Læs og forbered dig på det vedhæftede eksempel på et mundtligt eksamensspørgsmål
Gener og sygdomsbehandling
Gener og sygdomsbehandling_bilag
Fårk! Jeg er fortsat syg. I arbejder selvstændigt med det mudtlige eksamensspørgsmål, og så samler vi op i morgen (jeg SKAL bare være rask i morgen). Giv den gas, det er jo yderst relevant for jer. Træn evt. jeres mundtlige præsentation for hinanden
Vi følger op på de sidste to moduler. Jeg glæder mig til at høre hvad I er kommet frem til, og om I nu har styr på enzymgrupperne og deres funktion. Det bliver også rigtig godt at høre hvordan I har "løst" den mundtlige eksamensopgave. Hvis der er et
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rewilding, kakerlakker og mælk
28-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723053750", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723053750", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723053750" }