Holdet 2022 BT/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Jørgen Kloch, Lone Thorbjørn Andersen
Hold 2022 BT/y (1y BT, 1y BT-Bi, 1y BT-Bix, 1y BT-Ke, 1y BT-Kex, 2y BT, 2y BT-Bi, 2y BT-Bix, 2y BT-Ke, 2y BT-Kex, 3y BT, 3y BT-Bi, 3y BT-Bix, 3y BT-Ke, 3y BT-Kex)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellens biologi og celledeling
Titel 2 DNA og molekylærbiologi samt DNA teknikker mm
Titel 3 Arv og genetik
Titel 4 Nervesystem og rusmidler
Titel 5 Makromolekyler og enzymer
Titel 6 Økologi inkl. fotosyntese og vækst
Titel 7 Immunforsvaret og bioinformatik
Titel 8 Hormoner, receptorer og transportprocesser
Titel 9 Forplantning, fosterdiagnostik
Titel 10 eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellens biologi og celledeling

BT_Bi:
Prokaryote og eukaryote celler. Cellernes opbygning med gennemgang af  cellernes organeller og organellernes funktion.

Cellevækst og celledeling gennemgås herunder faserne i cellecyklus (Interfasens G0, G1, S, G2 samt selve mitosen (den almindelige celledeling) og/eller meiosen (kønscelledelingen).

Mitosens og meiosens faser gennemgås (profase, metafase, anafase og tolofase).

Der arbejdes metodisk med de forskellig bakteriedyrkningsmetoder. Der laves kimfaldsforsøg samt der dyrkes bakterier fra diverse overflader på fast medie. Eleverne støber egne agarplader, og forbereder flydende medie til fremstilling af renkultur med efterfølgende udpladning på fast medie.

I forbindelse med DNA-teknikker (forberedelse til pGLO) er antibiotika og bakterieresistens gennemgået.


Praktisk arbejde BT_Bi
Cellemikroskopering
Mikroskopering af rodspidser fra rødløg (mitose)
Bakterievækst (kimfald og dyrkning fra forskellige medier)
Støbning af agarplader
Fremstilling af renkultur og udpladning på fast medie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DNA og molekylærbiologi samt DNA teknikker mm

BT_Bi:
DNA´s og RNA´s opbygning og organisering i cellerne herunder pakningen af DNA til kromosomer.
God fagtermer (nukleotider, baseparring, skabelonstreng og kodende streng samt antiparallelle struktur).
Under replikationen gennemgås replikationsprocessen med de vigtigste indgående enzymer og replikationsprocessen i 5´-3- retning.

Der arbejdes med proteinsyntesens processer transskription (præ-mRNA´s introns og exons, præ-mRNA´s modifikation til mRNA (RNA-trimning (splejsning)) og translation (herunder dannelsen af en polypeptidkæde ud fra mRNA vha aflæsning af den genetiske kode).
Under gennemgangen af translation berøres foldningen af proteiner og proteiners strukturer der afhænger af aminosyrernes egenskaber.

I forløbene vedr. DNA og RNA-teknikker gennemgås bl.a følgende:
DNA-ekstrahering, PCR-teknikken, qPCR og gelelektroforese herunder restriktionsenzymers funktion og DNA-sekventering gennemgås, kapillær-elektroforese i forbindelse med sekventering. Der arbejdes med transformation, genregulering og selektionsmetoder.

Praktisk BT_Bi:
Modelforsøg af DNA´s opbygning og foldning af det nyligt dannede protein (piberenserforsøg).
DNA-ekstrahering fra kindceller
Model forsøg gelelektroforese
DNA-fingerprint (crime scene)
pGLO og antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arv og genetik

BT_Bi
Klassisk genetik herunder arvelighedslære.  Der arbejdes med et-gens og 2-gensnedarvning, mendels love og afvigelser derfra. Betegnelser: Autosomer, kønskromosomer, hetrozygot, homozygot, dominant, recessiv, co-dominant, ufuldstændig dominant, rene linjer, analysekrydsning.
Meiose i forbindelse med mutationer både kromosomtals og kromosomstrukturmutationer er gennemgået, samt punktmutationer berøres kort.
I forbindelse med blodtyper arbejdes der med krydsningsskemaer
Der arbejdes med de forskellige nedarvningsregler ved gennemgang og eget arbejde med stamtavler

Praktisk:
BT_Bi
Øvelse: Blodtypebestemmelse
Egne stamtavler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nervesystem og rusmidler

BT_Bi
Nervesystemet opbygning. CNS og PNS herunder det sensoriske og motoriske nervesystem (somatisk samt det autonome (sympatiske og parasympatiske) system. Cellerne i nervesystemet gennemgås og  i detaljer samt kommunikationen i og imellem neuronerne gennemgås.
I forbindelse med nervernes kommunikation gennemgås nerveimpulsen (membranpotentiale, aktionspotentiale (elektrisk signal), samt kommunikation mellem nerveceller (synapsetransmission) (kemisk signal), samt blod-hjerne barrieren.
I forbindelse med rusmiddelprojektet gennemgås det limbiske system, hippocampus og belønningssystemet, nervesystemet neurotransmittere og udvalgt stoffers påvirkning på neuroreceptorerne og den kemiske signalering.

BT_Bi Praktisk arbejde:
Øvelse: Alkohol over en cellemembran (rødbedeforsøg)
Øvelse: Nervesignalets hastighed og diverse sanseforsøg
Projektarbejde med et selvvalgt rusmiddel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Makromolekyler og enzymer

BT_Bi
Dannelse og opbygning af makronæringsstoffer med fokus på kulhydrater og proteiners opbygning og funktion.
I gennemgangen af kulhydrater fokuseres på kulhydraters bindinger og nedbrydning af disse.
I gennemgangen af proteiner fokuseres der på proteiners opbygning og struktur vha de forskellige bindingstyper (hydrogenbindinger, disulfidbindinger, elektronparbindinger, ionbindinger).
Enzymers opbygning, virkemåde og stabilitet beskrives og enzymtyperne gennemgås som oplæg til SRO-arbejdet, hvor der arbejdes med enzymkinetik.

Praktisk BT_Bi
Spytamylase temperaturoptimum

Praktisk (fælles)
Selvkonstrueret forsøg (ethanols nedbrydning)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi inkl. fotosyntese og vækst

BT_Bi
En gennemgang af økosystemer, planter og planteproduktion, hvor begreber som biodiversitet og eutrofiering berøres. Planters vækst gennemgås med fokus C-kredsløbet og N-kredsløbet som begrænsende faktor. Der arbejdes med begreber som symbiose, eutrofiering samt fotoautotrofe og heterotrofe organismer. NPP, BPP og R samt fødekæder, fødenet, energipyramiden, fødekædeeffektivitet og fotosyntesepigmenter.  

Der arbejdes med fotosyntesen og planters vækst i forbindelse med fotosyntesens lys og mørkeproces. Lys og mørkeproces gennemgås med fokus på fotosyntetiserende pigmenter

Praktisk BT_Bi:
Fotosyntesepigmenters lysabsorption

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Immunforsvaret og bioinformatik

BT_Bi:
Immunforsvarets opbygning og funktion. Celletyper og molekylære komponenter i det ydre forsvar samt det uspecifikke og det specifikke forsvar belyses. Begreber der ønskes kendt er bl.a. MHCI, MHCII, TCR, BCR, CD4, CD8 og TLR.
I gennemgang af kroppens bekæmpelse af virus arbejdes der med forståelsen af immunitet og vaccination. Også udviklingen af virus berøres i forbindelse udviklingen af og arbejdet med og mod pandemier.

BT_Bi Praktisk:
øvelse: ELISA-testen
Tegneserie af immunforsvarets celletyper og funktion
immunologisk bioinformatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hormoner, receptorer og transportprocesser

BT_Bi:
Hormoners opbygning og funktion samt produktion og regulering. Peptidhormoner, aminosyrederivater og steroidhormoner virkemåde gennemgås kort og i forlængelse heraf belyses hormonforstyrrende stoffers påvirkning af fostre og kønsudvikling samt defekter i drengenes kønsorganer, nedsat sædkvalitet.
De hormonforstyrrende stoffer der berøres, er de østrogenlignende stoffer og anti-østrogene stof.    
Vigtigt at kende til i forløbet: Stoffernes opløselighed, passering gennem blodet over cellemembranen og/eller binding til receptorer

praktisk BT_Bi:
Øvelse: Blodsukkerregulering under moderat og høj intens træning med fokus på hormoner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forplantning, fosterdiagnostik

BT_Bi:
Forplantningsbiologi i forbindelse med mandens og kvindens hormonproduktion. Graviditet, forsterudvikling og fosterdiagnostiske test berøres. Herunder graviditetstest (elisa), diverse fosteridagnostiske tests (doubletest, fostervandsanalyse eller moderkagebiopsi med efterfølgende DNA-sekventering og SNP-polymorfi-array eller kromosomtalsundersøgelse, kromosom mikroarray, NIPT.

BT_Bi Praktisk:
Øvelse: ægløsnings test

pt4 forløbet hvor grupper arbejdede med bt og religion med selvvalgt emne inden for fosterdiagnostik og/eller genmodificering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer