Titel
8
|
Forløb#9 M1 - Skriftlighed og analyse
FORMÅL
Målet er forståelse af den skriftlige eksamensdisciplin ”Musikteori 1” (M1) samt generel nedskrift af analyser, der kan bruges i den daglige undervisning, SRO, SRP og musikemne om Beatles og den skriftlige eksamen i musik.
PERIODE
Fra august til efterårsferien. Der vil efterfølgende løbende blive stillet opgaver i delprøverne med henblik på vedligeholdelse af færdighederne inden eksamen i 3. g. Desuden vil der være årsprøve i 2.g med udvalgte M1-discipliner og terminsprøve i 3.g.
INDHOLD /OPGAVER
M1 består af disciplinerne akkordlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse og rytmisk analyse. Vi bygger ovenpå vores viden fra 1.g, men skriver analyserne ned i forhold til opgavetyperne i M1.
Opgave A – Akkordlæsning
Du skal notere becifring inkl. bastone over akkorder noteret i et partitur (g-nøgle, bratsch-nøgle og/eller f-nøgle). Hver akkord, der ønskes aflæst, er indrammet. Følgende akkorder kan forekomme (eksemplificeret med C som grundtone):
Treklange: dur (C), mol (Cm), dim (Co), aug (C+) og sus4 (Csus4).
Firklange: dur6 (C6), dur7 (C7), maj7 (CΔ), 7sus4 (C7sus4), mol6 (Cm6), mol7 (Cm7), mol7(b5) (Cm7(b5)) og dim7 (Co7).
Femklange: dur9 (C9), dur7(b9) (C7(b9)) og mol9 (Cm9). Akkorderne kan forekomme i om- vendingerne terts i bas, kvint i bas og septim i bas.
Opgave B1 – Harmonisk analyse
Du skal foretage en funktionsharmonisk analyse af de med rødt understregede områder – ud fra de opgivne becifringer og de becifringer, du har noteret i opgave A. Angiv bastonens trin under funktionstegnet, hvis funktionen ikke har grundtonen i bassen. Du skal angive den eller de tonearter, du analyserer ud fra.
Opgave B2 – Harmonisk analyse
Du skal foretage en harmonisk analyse af en række becifringer. Angiv funktionstegn, hvis opgaven er funktionsharmonisk, og angiv trintal, hvis opgaven er modal. Angiv hvilken tonalitet harmonikken er udtryk for, og giv en kort begrundelse. Grundtonen er opgivet på forhånd. Se også materiale fra B1!
I opgave B1 og B2 kan forekomme hovedfunktioner (T, S og D), parallelakkorder (Tp, Sp og Dp) samt bidominanter, akkordudvidelser, forudhold (6/4D og 5/4D), ufuldkomne dominanter og skuffende opløsning (Ts). Opgaven i funktionsharmonisk analyse kan indeholde modulation.
I B2 kan i tilfælde med modalharmonik forekomme dorisk, mixolydisk og æolisk modus.
Opgave C – Melodisk analyse
Du skal foretage en analyse af en melodi. Analysen skal indeholde en angivelse af melodiens struktur, herunder en inddeling i perioder/fraser, og en beskrivelse af opgavemelodiens melodiske og rytmiske opbygning. Melodiens toneart, taktart og ambitus angives i tre bokse.
Analysen ønskes formidlet i prosa. Øvrige melodiske og rytmiske iagttagelser kan være: Karakteristiske rytmiske motiver, tonegentagelser, trin- og springvise bevægelser, akkordbrydninger, prægnante intervaller, bevægelsesretning, simple og varierede gentagelser, sekvenser og omvendinger samt motivisk slægtskab, kernetoner, modulation og brug af toneartsfremmede toner, åbne og lukkede periodeslutninger, drejebevægelser, melodiske buer og højdepunkt.
Opgave D – Rytmisk analyse
Du skal foretage en kortere skriftlig rytmisk analyse af et partitur. Analysen ønskes formidlet i prosa. Du skal kunne: Læse rytmisk notation, analysere rytmiske mønstre og modrytmer, f.eks pulsmarkering, backbeat/afterbeat, underdelingsniveauer, gentagelsesmønstre, ostinater, synkope/lift, off-beat, claverytmik og polyrytmik samt analysere stemmernes rytmiske samspil, f.eks. komplementærrytmik og sammenfald.
MATERIALE
- Materialet er diverse egne øvelser liggende på holdets egen site "M for Musik" og diverse øvelser fra tartelet.dk, Jakobmjensenmusikkurser.dk og Musikipedia.dk.
|