Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anders Bergholdt
Hold
2022 SP/a (
1a SP
,
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tapas Begyndersystem
Titel 2
Frida Kahlo
Titel 3
Un mes en Malaga
Titel 4
Argentina: Infancia clandestina
Titel 5
Pedro Almodóvar - Hable con ella
Titel 6
Cuba
Titel 7
Perú y la comida
Titel 8
Inmigración a España
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tapas Begyndersystem
Arbejde videre fra grundforløbet (kap 4 og frem) med begyndersystemet Tapas bestående af
Grundbog med tekster og spørgsmål,
Grammatikbog
Øvebog med tilhørende øvelser
Derudover suppleres med småtekster, sange og film. . Desuden hører vi en række forskellige sange, arbejder med podcast, O-løb, .
Sideløbende med Tapas ser og arbejder vi også med NEEM Básico", samt bruger læringsportalen "minlæring.dk".
Endvidere understøttes med mindre skriftlige afleveringer, der laves derhjemme, oversættelsesstykker der laves i klassen samt to-tre grammatiktests, der afvikles dels i december og dels senere i forårssemestret
Endelig har vi mod slutningen af året speciel fokus på samtale om billeder
Indhold
Kernestof:
Quizlet 1a
Hola 1a :-) Jeg glæder mig til at møde jer. Tag jeres tre Tapasbøger med. Saludos Anders
Lav øvelse D s.23 i Tapas øvebog og øv 10 min på gloser via quizlet (vores gruppe, der hedder "1a SP" - se evt. link til gruppen på sidste spanskmodul)
Læs og oversæt stykket Alonso Quijano s.29 i Tapas Grundbog. Husk derudover at øve 10 min på gloserne via quizlet.
Indhold i denne time er skrevet nedenfor. I bestemmer selv, om I laver det i forvejen, men det skal være afleveret senest torsdag kl. 13.40 på elevfeedback på modulet. Fravær gives på baggrund af om man har afleveret eller ej. I må gerne arbejde samm
Indhold i denne arbejd selv time er ligesom sidst skrevet nedenfor. I bestemmer selv, om I laver det i forvejen, men det skal være afleveret senest mandag kl. 11.35 på elevfeedback på modulet. Fravær gives på baggrund af, om man har afleveret eller e
Minlæring
Lektien er at lave øvelse 1-5 med refleksive verber, som du kan finde via dette direkte link til minlæring.dk (husk at logge ind med unilogin). Lektien står også på forsiden af jeres Minlæring
Minlæring - refleksive verber
Lektien er at lave øvelse 1, 2 og 4 med diftongerende verber, som du kan finde via dette direkte link til minlæring.dk (husk at logge ind med unilogin). Lektien står også på forsiden af jeres Minlæring
Minlæring - diftongerende verber
NEEM Básico - unidad 3.docx
Svar skriftligt på de syv spørgsmål til teksten Las comidas, som vi gennemgik i timen sidst. Spørgsmålene står øverst side 37 i Tapas Grundbog. Husk også at øve på tallene 1-90, da vi skal spille julebingo :-)
Ingen lektier men husk at medbringe alle tre Tapasbøger og at øve 10 min på gloserne på quizlet :)
1) Svar skriftligt på spørgsmål 1-5 til teksten "Una chica morena", som vi læste i sidste spansktime. Spørgsmålene står øverst side 38 i Grundbogen.
Quizlet spansk
Lav øvelse F og G side 39 i øvebogen. Det handler om perfektum (før nutid) som vi lærte om sidst
Minlæring - dannelse af perfektum
Lektien er at læse om og lave fire øvelser med dannelse af regelmæssige perfektum på minlæring.dkLektien er oprettet på forsiden af jeres minlæring
Lav øvelse C side 44 i Tapas Grundbog. Det er en kort tekst som I skal oversætte fra dansk til spansk
Lav de to repetitionsøvelser A og B side 37-38 i Tapas Øvebog om hhv. bøjning af llamarse og brug af ser/estar/hay
Ingen lektier men husk at øve 3 min på gloserne
Læs i Tapas grammatikbogen om regelmæssig og uregelmæssig komparation (gradbøjning) af adjektiver § 4.4 og 4.5 (side 16 og 17)
Ejercicio de Los artículos el, la, los, las
Lav øvelse 1-6 på minlæring.dk med gradbøjning af adjektiver, som vi beskæftigede os med sidst (se link og huske at logge ind med unilogin)
Minlæring - gradbøjning af adjektiver
Minlæring - possessive pronominer
Svar skriftligt på de 14 spørgsmål til teksten "Pedro y Maribel", som vi læste sidst. Spørgsmålene står på side 48 i Grundbogen og teksten står på side 47 (det er en lidt længere lektie end normalt, men det tæller til både 2. og 4. modul) Husk at bru
Quizlet - invite
Fælles spanskekskursion til Nordisk Films Biografer Hillerød (Ndr. Jernbanegade 8-10) hvor vi skal se den nye spanske film "El buen patrón" ("Den perfekte chef") med Javier Bardem. Se evt. trailer til filmen via linket. I skal være der SENEST 12.10,
DEN PERFEKTE CHEF
El Buen Patrón - version 1a.docx
Ingen lektier men husk alle tre bøger og øv 10 min på gloserne
Lær de to verber dar og saber på side 55 i Grundbogen. Lav dernæst øvelse C og D s. 45-46 i ØB
Lav øvelse 1 med nær fremtid på minlæring.dk Det er en lille opgave, så den tager ikke lang tid
Minlæring - nær fremtid - øvelse 1
Veinte preguntas para el curandero.docx
Lav øvelse C side 49 i Øvebogen. Det handler om nær fremtid
Latinamerika: Lande
Ingen lektier, men øv lidt på gloserne som sædvanlig og medbring alle tre bøger
Lær verbet salir (at gå ud) + temagloserne om vejret udenad. Begge står på øverste halvdel af side 60 i grundbogen
Læs og oversæt (mundtligt) stykket "El tiempo está loco" side 59 i Grundbogen. Husk at medbringe alle 3 bøger!
Læs stk 1a El día de Sant Jordi side 64 i Grundbogen og svar skriftligt på de fire spørgsmål hertil (står samme side - under tekststykket)
NEEM Básico - unidad 4.docx
Dagens arbejd-selv program (hvor vi springer til kap 12):1) Læs og forstå kapitel 12, stk 1 "La América Latina" s.75 i grundbogen2) Svar skriftligt på de syv spørgsmål til teksten. De står øverst side 76. Skriv dine svar ind på elevfeedback3) Lav opg
Lav opgave C i Grundbogen side 79 med oversættelse og antonymer (I må ikke skrive i bogen, så lav et skema selv i jeres noter). Herefter så øv jer på grøntsager og frugter (står også på side 79 i grundbogen), så I kan dem udenad
Lav øvelse C og E i Øvebogen s.72-74. Det handler om gerundium (udvidet nutid), som vi gennemgik i slutningen af sidste time og som står i Grammatikbogen § 20 og 20.1 (s.47-48)
Lektien er skriftligt at beskrive "El día de Pedro" på side 91 i grundbogen med gerundium - ligesom I gjorde mundtligt i timen sidst. Når I har lavet jeres beskrivelse, så sæt den ind under elevfeedback
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatiktest 1
09-01-2023
Spansk aflevering 1
30-01-2023
Spansk aflevering 2
21-02-2023
Spansk aflevering 3
15-03-2023
Grammatiktest 2
20-03-2023
Spansk aflevering 4
18-04-2023
Omfang
Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Frida Kahlo
Lille miniforløb om den mexicanske maler Frida Kahlo. Vi ser og arbejder med filmen "Frida" og læser to korte tekster: "Frida Kahlo , pintora universal" (fra Tecla - se kildeangivelse nendenfor) samt teksten "Salma Hayek" (fra bladet "Ahora" april 2001). Samtidig hermed repeterer vi grammatik fra 1.g. Undervejs i forløbet laver vi mange små samtaleøvelser
Frida Kahlo, pintora universal: http://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/educacion/actividad-internacional/consejerias/reino-unido/tecla/2005/junio/17-06-05a.pdf?documentId=0901e72b80b7ebe8
Indhold
Kernestof:
Frida Kahlo tekst fra Tecla.pdf
Undersøg på nettet, hvem Frida Kahlo var, og hvad der kendetegnede hende
Frida Kahlo tekst fra Tecla.pdf Læs og oversæt teksten om Frida Kahlo - side 1 i vedhæftede dokument
Frida Kahlo_retrato_el sol_2015.pdf
Lav øvelse 5 og 6 i Tecla-teksten om Frida Kahlo, som vi arbejdede med sidste gang. Øv også lige et par minutter på de nye gloser
Husk at medbringe jeres Tapas Øvebog i dag. Læs hjemme spalte 2 og 3 på side 1 i den vedhæftede pdf (som vi startede på i timen tirsdag). Det er afsnittet, der begynder med "Una casa llena de sorpresas"
Læs og oversæt den første side (og de to første linjer på side 2) i den vedhæftede artikel om skuespilleren Salma Hayek
Salma Hayek fra bladet Ahora.pdf
www.unmesenmalaga.com
Lektier: læs og forstå de tre små afsnit, som vi mangler i Salma Hayek artiklen (på side 2) og svar skriftligt på spørgsmålene til teksten i det vedhæftede arbejdsark
Arbejdsark til Salma Hayek.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un mes en Malaga
Vi arbejder med e-bogen "Un mes en Málaga". Der er fokus på en masse mindre samtaler om indholdet i e-bogens kapitler, glosetræning og billedbeskrivelse
Forløbet understøttes af det skriftlige arbejde, hvor der med udgangspunkt i e-bogens indhold arbejdes med nutidsrelaterede tider samt ren futurum og præteritum. Både delprøve 1 og delprøve 2 prøves af i forløbet med med udgangspunkt i bogens kapitel 4 og kapitel 9 ligesom det skriftlige hjemmearbejde også tager udgangspunkt i e-bogen
Forløbet er koblet op på en tur til Malaga på sprogskolen Debla i uge 42 samt efterfølgende studietur i Madrid i uge 43
Indhold
Kernestof:
Medbring De Acuerdo. Lektien består af to dele:
Lav oversættelsessætninger (skriftligt) til capítulo 1 i Un mes en Málaga - enten "traducción normal" (hvis man er sej) eller "traducción avanzada" (hvis man er ekstra sej)
Lav quizzen til capítulo 2 i Un mes en Málaga og tag et screenshot af resultatet: Quia - Cap.2 – Vivir con una familia española
quizlet ugens gloser
Lav traducción (8 sætninger) til cap 2 i Un mes en Málaga - enten "normal" for de gode eller "avanzada" for de bedre :-)
Lektien er to-delt:
Lav quizzen til capítulo 3 i Un mes en Málaga og tag et screenshot af resultatet: Quia - Cap.3 – Un día típico en Málaga
Cap 3 Traducción - unmesenmalaga
Lav de 6 oversættelsessætninger til cap 3 i Un Mes en Málaga - ENTEN traducción normal eller avanzada.
Læs og forstå capítulo 4 "Los jóvenes malagueños" i Un mes en Málaga - Cap 4 - unmesenmalaga
Debla Programa 2023.doc
Elevmanual for grupper.pdf
Lista de alojamiento - Frederiksborg Gymnasium 2023.pdf
Palabras y frases muy útiles.doc
Conversación en parejas Malaga y Madrid.doc
Día de los muertos
Julekalender - spansk grammatik
Læs og oversæt tekststykket i capítulo 5 "Dagbog: Ir de tapas" i Un mes en Málaga
Quizlet 2a
www.feliznavidad.nu
Lav skriftligt de 7 oversættelsessætninger til capítulo 5 i Un mes en Málaga - enten traducción normal eller traducción avanzada
Cap 5 Traducción - unmesenmalaga
Spansk julekalender
Navidad en España.pdf
Lav øvelse 1-4 + 6-7 med muy/mucho på minlæring.dk via linket (lektie står også på forsiden af minlæring, hvis I bare logger ind). Husk derudover at bruge 5 min på at øve tallene 1-90, da vi skal bruge dem til julebingo
Minlæring - muy og mucho
Oversæt de syv sætninger til cap 6 i Un mes en Málaga (Traducción). I må selv vælge om I laver enten traducción normal eller traducción avanzada. Skriv dine oversatte sætninger ind på elevfeedback - Cap 6 Traducción - unmesenmalaga
Minlæring - futurum uregelmæssig
Lav quizzen til capítulo 6 til un mes en Málaga. Tag et screenshot af dit resultat og læg det på elevfeedback
Lav opgave 2a under gramática til capítulo 6 i Un mes en Málaga. Det er tre sætninger med gradbøjninger af adjektiver, der skal oversættes Cap 6 Grámática - unmesenmalaga
Læs og oversæt capítulo 9 i en mes en Málaga: ”La pobreza en Málaga” Cap 9 - unmesenmalaga
Lav de seks oversættelsessætninger (enten normal eller avanzada) til capítulo 9: Cap 9 Traducción - unmesenmalaga
Omfang
Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Argentina: Infancia clandestina
Tema om diktaturperioden i Argentina og modstandsbevægelsen los Montoneros ud fra drejebogen Infancia clandestina. Mange små samtaleøvelser med fokus på hovedpersonernes relationer (Juan, María, Cristina, Beto, Horacio, Amalia). Endvidere fokus på los desaparecidos i slutningen af forløbet.
Derudover generel træning af mundtlig fremstilling, ugens gloser, billedbeskrivelser og snak om hverdagsting - som regel som pararbejde. Eleverne har arbejdet med skriftlig fremstilling undervejs - både afsondret fra og relateret til temaet.
Indhold
Kernestof:
Find fem facts om Argentina (på dansk) - det kan være hvad som helst :)
Argentina - fra Den Store Danske.docx
Argentina - fakta og historie.pdf Læs om Argentinas historie fra 1976-2002 på side 3 (eller side 10-11) i den vedhæftede pdf. Husk at medbringe bogen Infancia clandestina + øvehæftet De acuerdo
Udtaleregler og øvelser.pptx
Lav øvelse C øverst side 42 i Infancia clandestina. Det er spørgsmål til scene 14-15, som vi så og læste i timen sidste gang
Læs escena 19 "La cita estaba podrida" side 23-24. Lav dernæst opgave A (traducción) til escena 19 på side 42
Quizlet 2a gruppe
Der er lidt ekstra lektier denne gang :-)Lav de tre øvelser med uregelmæssig præteritum på minlæring.dk (Minlæring øvelse 4, 5 og 6 med ir/ser/dar - lektien står også på din forside af minlæring) + svar skriftligt på de syv spørgsmål til scene 23-28
Fran presentación s 9-11.pdf
Presentación breve en español - 2a.docx
Svar på ”¿Verdadero o falso?” (uden at skrive i bogen) opgave A midt på side 45 - og husk også at øve på gloserne til Infancia clandestina
Minlæring - lav øvelse 1, 2 og 3
Svar skriftligt på disse spørgsmål: ¿Qué rol tiene Beto para Juan? ¿Cómo se diferencia de la relación e Juan y Horacio (su padre)?
Lav øvelse 1, 2 og 3 på side 35 i De acuerdo hæftet. Det handler om gustar og andre verber, der er dativstyrende ligesom gustar. Teorien står på side 34, så læs den side først, inden I laver øvelserne
Gustar oversigt.docx
Gustar, øvelse i basal brug uden a.docx
Minlæring - uregelmæssig imperfektum
Ingen lektier men husk at medbringe både Infancia clandestina og De Acuerdo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 6 - lydoptagelse
07-03-2024
Aflevering 7 - 2a SP
04-04-2024
Delprøve 1 - fjerde gang
18-04-2024
Aflevering 8 - 2a SP
25-04-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Pedro Almodóvar - Hable con ella
Pedro Almodóvar
Vi læser i uddrag drejebogen til Hable con ella af Pedro Almodóvar fra 2002. Sideløbende ses filmen. Fokus på arbejdet med de fire hovedpersoner: Marco, Benigno, Lydia og Alicia. Endvidere arbejdes der med småtekster om Pedro Almodóvar, hvilket også indgåri forløbet. Desuden ses en anden af Almodóvars film: "Todo sobre mi madre". Vi læser også "Genesis" om tilblivelsen af filmen. Endelig beskæftiger vi os til sidst med Tauromaquia ved at læse om det i "Vamos a los temas" samt ser to kortere videoer om tyrefægtning.
Mundtligt er der fokus på mange små samtaleøvelser om temaet. Desuden tilbagevendende arbejde med billedbeskrivelser
Grammatisk fokuseres der i forløbet på verbalperifraser med infinitiv og gerundium samt passivkonstruktioner og pluskvamperfektum
I det skriftlige arbejde arbejdes der med en masse små oversættelser i relation til temaet samt fri sprogproduktion. Desuden prøves delprøve 1 og 2 om andet (ekstemporalt) emne samtidig
.
Indhold
Kernestof:
Medbring De acuerdo øvehæftet, som vi også brugte sidste år
Pedro Almodóvar - director de cine.docx
Intro til forløb om Pedro Almodóvar og La Movida Madrileña.docx
Svar på spørgsmålene i det vedhæftede ark
Tyrefægtning.pdf
Læs og oversæt løst scene 1-3 i Hable con ella (side 10 -11 i bogen). Husk også at øve på de 10 nye gloser
Hable con ella - escenas 1 a 4 - arbejdsark.docx
Verbalperifraser med infinitiv - 3a 2024.docx
Hable con ella - escenas 1 a 4 - arbejdsark.docx Lav opgave/puesto 2 på det vedhæftede arbejdsark. I skal lave enten den for "los gatos" (den nemmeste) eller den for "los pájaros" (den mindre nemme, hvor der er datid med)
Hable con ella - escena 21 y 23 - arbejdsark.docx
Læs og oversæt scene 21 (s. 25-26) i Hable con ella
Minlæring - verbealperifraser
Læs scene 23 (side 27-28) i Hable con ella og husk også lige at øve gloserne 5 min (brug evt quizlet´en)
Ingen lektier, men husk at medbringe bogen (Hable con ella)
Traducción escena 26 a 29.pptx
Læs scene 27 (side 32-33) i Hable con ella, og lav skriftligt tre spørgsmål på spansk til scenen
Udfyld det vedhæftede skema med Verdad o Falso. Det kan være en hjælp at kigge på scenerne i bogen samtidig med
Verdad o falso - escena 27 a 37.docx
Verbalperifraser med gerundium - 3a 2024.docx
Lav halvdelen (de første 9 linjer) af oversættelse 6 side 76 i Hable con ella
Lav øvelse 7, 8, 9 og 10 med verbalperifraser med gerundium (ir + gerundium samt llevar + gerundium). Lektien står også på forsiden af jeres minlæring
Minlæring - verbalperifraser med gerundium
Génesis - trabajos.docx
Læs afsnit 1 og 2 ((til og med linje 25) af Génesis side 63 i Hable con ella. Det handler om, hvad der inspirerede Almodóvar til at lave denne film.
Ingen lektier men husk at tage bogen med
Rueda de conversación.pdf
Øvelser med passiver - 3a 2024.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spanskaflevering 1
01-09-2024
Delprøve 1 - første gang
18-09-2024
Spanskaflevering 2
23-09-2024
Delprøve 1 - anden gang
02-10-2024
Spanskaflevering 3
07-10-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Cuba
VI læser de to tekster fra Retratos cubanos: "Patricia la jinetera" og "Alberto el cochero". Derudover læser vi uddrag fra Caminando s.104-109 med introduktion til Cuba samt siderne 54-55 fra bogen Vamos Vi ser og arbejder desuden med filmene "Habana Blues" og Diario de motocicleta".
Vi har i lighed med de andre forløb jævnligt brugt
ordbogen.com
og minlæring.dk ligesom
unmesenmalaga.com
også har været brugt
Sideløbende arbejder vi med det skriftlige med bl.a. forskellige genrer og afprøvning af både delprøve 1 og delprøve 2
Indhold
Kernestof:
Alberto el cochero. Tekst med ekstra gloser.pdf
Cuba - kompendie.pdf
Rueda de conversación.pdf
HABANA BLUES, SOLOS TU Y YO, sangtekst med gloser og spørgsmål.docx
Habana blues billeder.odp
I modulet skal I lave følgende (fravær gives på baggrund af jeres elevfeedback):
Læs til og med linje 26 på side 2 i teksten "Alberto el cochero", der er vedhæftet her. Der er rigeligt med gloser. Læs også den korte indledning på dansk i starten af teksten
Julekalender :)
Quizlet Alberto 3a quizlet gruppe
Alberto el cochero p. 24-26 - ejercicios.docx
Alberto el cochero - indsætningsøvelse 1.docx
Alberto el cochero - indsætningsøvelse 2.docx
Lektien er todelt:
Øv på de nye gloser og medbring De Acuerdo
Patricia la jinetera - texto.docx
Træn på tallene 1-90, så I er klar til julebingo :)
Patricia la jinetera p. 31-32.docx
Leer página 31 y 32 en el texto "Patricia la jinetera". Du skal kunne genfortælle disse to sider på dansk. Der er masser af gloser til teksten
Minlæring - pluskvamperfektum
Svar skriftligt på de 8 spørgsmål til Patricia página 31+32 som står nederst på det vedhæftede arbejdsark
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spanskaflevering 4
11-11-2024
Delprøve 1 - tredje gang
14-11-2024
Spanskaflevering 5
01-12-2024
Delprøve 1 - fjerde gang
12-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Perú y la comida
Vi arbejder med en generel intro til Peru (geografi, historie, befolkning) med særlig fokus på maden med udgangspunkt i tekster fra bogen "Vale un Perú" samt diverse andre småtekster, dokumentarer, film (bl..a tegnefilmen ("Pachamama") osv.
Grammatisk arbejder vi med de 25 hitverber og bøjning af disse i forskellige verbaltider
Indhold
Kernestof:
De 25 hitverber.pdf
4) Peru geografia.pdf
Opstart på nyt forløb: "La comida en Perú". Lektien er følgende: Find Fem Facts om Peru
2) Peru Mapa.pdf
1) Cuánto sabes sobre Perú.pdf
5) Leonardo y la cocina peruana.pdf
Læs OG oversæt om Leonardo y la cocina peruana fra midten af side 61 og de fem første linjer på side 62 i den vedhæftede pdf 5) Leonardo y la cocina peruana.pdf
Pon estas frases en el orden correcto
6) Gastón Acurio y la comida peruana.docx
Læs og oversæt det første lille afsnit ("El comienzo de la aventura" 7 linjer) om Gastón Acurio i det vedhæftede worddokument: 6) Gastón Acurio y la comida peruana.docx
Læs og forstå de næste tre afsnit i teksten om Gastón Acurio (dvs de første tre afsnit på side 2 i teksten: "Los productos originarios del Perú", "Un cocinero con conciencia social" og "Algunos proyectos"). I skal ikke oversætte teksten, blot forstå
10) Productos naturales andinos.docx
11) Documental_ Tierra Sana.docx
Hacer el ejercicio pequeño para el texto sobre Gastón Acurio. Está en el documento llamado "7) Opgave Gastón Acurio"
7) Opgave Gastón Acurio.docx
11a) Documental_ Tierra Sana.docx
11b) Documental_ Tierra Sana.docx
El examen oral de español 2025.docx
Lee el texto en el "indsætningsøvelse" (página 3) de la vez pasada y escribe un pequeño resumen de 5 líneas.Tienes que incluir las siguientes palabras en tu resumen: biodiversidad, tierra, productos agrícolas, Los andes, clima
Lav 3 spansksprogede spørgsmål (skriftligt) til teksten i dokumentet (11b), som vi læste sidst (vedhæftet her også). Det skal være tre spørgsmål, som du skal stille til en klassekammerat
12) Articulo sobre Tierra Sana.docx
16) Canción_ Bomba estéreo - tierra.docx
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Inmigración a España
Vi arbejder med temaet "La Inmigración a España" med hovedteksten/novellen "Moros en la costa" af Dolores Soler-Espiauba samt diverse andre småtekster. Arbejdet understøttes af både mundtligt og skriftligt arbejde med centrale gloser fra novellen. Som supplement til bogen hører vi et par centrale sange: Manu Chao med "desaparecido" samt La Oreja de Van Gogh med " Cuídate"
Grammatisk er der i dette forløb fokus på repetition af personlige pronominer og kort intro til konjunktiv.
I forløbet prøves delprøve 2, som den vil se ud til eksamen samt delprøve 1 - ligeledes eksamenstro
Indhold
Kernestof:
Download det vedhæftede pdf-dokument. Lav halvdelen af oversættelse M på side 7 i dokumentet (til og med: "...yndlingssanger for tiden")
Gloser, arbejdsark og baggrund til Moros en la costa.pdf
Læs (og forstå) resten af kapitel 1 i den nye bog Moros en la costa. Husk at der er gloser til bogen i arbejdskompendiet (vedhæftet her) Gloser, arbejdsark og baggrund til Moros en la costa.pdf
Lav øvelser (1-5) med indefinitte pronominer (i første omgang algo og nada) på min læring. Lektien figurerer også på forsiden af minlæring, når I logger ind
Minlæring
Ingen lektier men husk at medbringe Moros en la costa
Ingen læselektie, men øv på vores gloser til temaet oghusk at medbringe Moros en la costa
Quizlet - Inmigración a España
Responde - de manera escrita - a las siguientes preguntas (tratan de la primera parte del capítulo 6 que hemos leído en clase):
No hay deberes porque hay entrega para esta noche
Fiesta Latina 2025.docx
Lav traducción K til kapitel 8 nederst på side 13 i dokumentet med gloser, arbejdsark osv. Husk også at medbringe Moros en la costa
Medbring Moros og øv lige par minutter på de seneste gloser
La Oreja de Van Gogh - Cuídate.docx
Medbring Moros
Læs capítulo 12 i Moros og tag bogen med
El examen oral de español 2025.docx
Para Hablar de un texto.pdf
describir_una_foto_.pdf
Spanske hitverber
Paralleltekst -Marta y Anna en un viaje de estudios (Un mes en Málaga).docx
Vi gør Moros en la costa færdig i dag og repeterer derefter de fire temaer i grupper. Vi ser også på et eksempel på en paralleltekst
Invitación 3a 2025.docx
Sidste spansktime. Vi arbejder med repetition af de fire emner de første 20-30 min og hygger resten af tiden
Links til Googledocs med repetition af emner.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482691633", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482691633", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482691633" }