Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/ftxy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Malene Schultz
Hold
2022 SP/ftxy (
1ftxy SP
,
2ftxy SP
,
3ftxy SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?
Titel 3
Un mes en Málaga
Titel 4
Energía solar
Titel 5
Érase una vez
Titel 6
Pandillas
Titel 7
Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar
Titel 8
Ekamensemne 2: Narcocultura
Titel 9
Eksamensemne 3: El flamenco y Rosalía
Titel 10
Eksamensemne 4: Cambio climático
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Indhold
Kernestof:
Un día normal.docx
Lav hjemme øvelse A, B og C i øvebogen s. 29
I skal træne bøjningen af regelmæssige verber (-ar, -er og -ir) samt verberne 'ser' og 'estar'. Lav øvelserne med 'cenar', 'beber' og 'vivir' s. 31 i øvebogen. Se side 31 og 49 i grammatikbogen eller relevante dokumenter i mappen 'grammatik' under ho
Los númerales.docx
Refleksive verber.docx
Minlæring genitiv
Lav øvelse D s. 23 i øvebogen (adjektiver, find fejlen)
Duolingo
Minlæring diftongerende verber
Lav øvelse G (klokken) og H (småord) side 32 i øvebogen
Afsnit
La comida durante el día.docx
Diftongerende verber.docx
El cuerpo
I skal logge på vores classroom på Duolingo og have optjent 50 xp-point: Holdet på Duolingo
La ropa y el cuerpo.docx
Optjen på forhånd mindst 50 xp-point på Duolingo
Optjen 50 xp i Duolingo til modulet (uanset hvor meget I ellers har arbejdet i Duolingo)
La Ropa.docx
Skriftlig opgave 1g spansk el cuerpo y la ropa.docx
Lektien til modulet er at optjene 50 xp i Duolingo
Optjen 50 xp i Duolingo OG verbos del dia: regelmæssige verber (I skal kunne -ar, -er og -ir verbernes bøjning udenad)
La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
Navidad-en-España-1.g.docx
Tag en lille gave med OG træn talord 1-90Los númerales.docx
La familia.docx
Verbos del día: 'Ser' y 'Estar' (skal kunne bøjes udenad) + optjen minimum 50 xp i Duolingo til modulet.
Verbo del día: 'Tener' (skal kunne bøjes udenad) + optjen minimum 50 xp i Duolingo til modulet.
Dónde y cómo vives.docx
El verbo del día: 'Ir' + 50 xp i Duolingo
Dónde y cómo vives .docx
Gradbøjning adjektiver regelmæssig.docx
Optjen mindst 50 xp + los verbos del día: refleksive verber (fx llamarse/lavarse. Se dokument om refleksive verber under holdets dokumenter i grammatikmappen).
Muy og mucho 1g.docx
Optjen 50 xp + refleksive verber, fx llamarse/lavarse. I kan læse hvordan det bøjes m.m. i dokumentet 'Refleksive verber' i grammatikmappen under holdets dokumenter.
Mi rutina diaria.docx
Som sædvanligt er lektien 50 xp i Duolingo
Mi rutina diaria NEEM.docx Mi rutina diaria.docx
Duolingo 50 xp + verbos del día: 'ver' og 'salir' (findes bl.a. i dokumentet 'uregelmæssige verber' under holdets dokumenter i grammatikmappen.
El Buen Patrón.docx
50 xp i Duolingo
1st semester of Spanish Spanish love song opgave (1).docx
Prøve 2 1g a .docx
Prøve 2 1g b .docx
Som sædvanligt arbejd på Duolingo og optjen 50 xp
Fælles spanskekskursion til Nordisk Films Biografer Hillerød (Ndr. Jernbanegade 8-10) hvor vi skal se den nye spanske film "El buen patrón" ("Den perfekte chef") med Javier Bardem. Se evt. trailer til filmen via linket. I skal være der SENEST 12.10,
DEN PERFEKTE CHEF
Gerundium.docx
Duolingo 50 xp
Gruppefremlæggelser regioner 1ftxy.docx
Lav 3 sætninger i nutid og 3 sætninger i udvidet nutid
Vivir la vida Marc Anthony.docx
Nær fremtid.docx
El tiempo.docx
¿Qué vas a hacer después de la clase de español? (Brug nær fremtid og skriv mindst 3 ting du skal lave i dag torsdag efter spansktimen eller efter du har fået fri)
Gustar (dativstyrende verber).docx
Lav i nær fremtid en lille vejrudsigt for i dag (undersøg byvejr, Hillerød, på DMI)
Preguntas al texto p. 70.docx
El tiempo libre.docx
Optjen mindst 50 xp i Duolingo
La buena vida David tekst.pdf
Besvar hjemme de første 3 spørgsmål i dokumentet: La buena vida David.docx
Omsæt indholdet på s. 24 i teksten om David til 3. person ental
La buena vide Estrella tekst.pdf
Optjen 50 xp i Duolingo
Lav øvelsen s. 12 i materialet om Estrella (placer ordene i de tre kolonner) + læs tekstafsnittet s. 13 om Sevilla (hjælp: era=var, he vivido=jeg har boet, vivía=boede).
Qué es la buena vida para ti ftxy.docx
Kun 7 af jer har arbejdet med Duolingo de sidste 2 uger, så se at få optjent MINIMUM 50 xp
Før nutid .docx
Lektien er at skrive 5 korte sætninger om Mara Salvatrucha (øvelse 1 på dokumentet)
Lav øvelse 1 på dokumentet (5 sætninger om Mara Salvatrucha) Sin nombre.doc
Sidste spanskopgave 1g.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Checkliste december
05-12-2022
La ropa y el cuerpo
19-12-2022
Mi familia
16-01-2023
Prøve
02-02-2023
Billedbeskrivelse
27-02-2023
Una carta
19-03-2023
La buena vida delprøve 1
17-04-2023
Lydoptagelse La buena vida
05-05-2023
Copenhague
22-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?
I undervisningen generelt bruger vi
ordbogen.com
Vi startede forløbet med at eleverne svarede på hvilke sportsgrene de kender samt dyrker. Vi læste en begynderbogstekst (El partido) for at opbygge ordforråd samt at repetere basal grammatik fra 1g. Vi definerede dernæst de 4 typer af tilhængere (espectador, hincha, ultra, barra brava) og eleverne lavede fremlæggelser om netop deres yndlings sportsusøver eller hold.
Som optakt til at se dokumentaren Football is God, arbejdede vi med data om Argentina og sammenlignede med Danmark.
Vi zoomede lidt ind på klubben Boca Juniors, hvor vi bl.a. hørte deres officielle kampsang. Vi så dokumentaren Football is God (Ole Bendtzen, 2010), lavede personbeskrivelser af Hernán, La tía og Pablo og sluttede af med at besvare spørgsmålet: ¿El fútbol es un deporte o una pasión?
Indhold
Kernestof:
El futbol første modul.docx
El deporte.pdf
Duolingo: Hvem har arbejdet mest med Duolingo siden vi så hinanden sidst? Der er præmier på højkant
El partido.docx
Afsnit
Vocabulario 2ftxy.docx
Mi jugador o equipo favorito .docx
At udtrykke sin mening .docx
Los aficionados.docx
Datos sobre Argentina y himno de boca .docx
Lav øvelse 2 s. 13 i øvebogen og oversæt to valgfrie sætninger i øvelse 3 samme side.
Football is god personajes .doc
Gennemse teksten til Boca Juniors slagsang. Udvælg ord du mener vil være velegnede til emnets ordforråd.
Vocabulario El fútbol.jpg
Øv jer gerne på emnets ordforråd så I er klar til at anvende emnets ordforråd mundtligt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mi deportista favorito
29-08-2023
Football is God personajes
06-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un mes en Málaga
Vi arbejdede med i-bogen ’Un mes en Málaga’ – kapitlerne 1-6. Vi læste om Marie, der er på sprogskole i Málaga.
Indhold
Kernestof:
Cap 1 un mes en Málaga nær fremtid.docx
Football is god personajes 2ftxy.docx
Træn ordforråd til kapitel 1 (el tiempo, los días y los meses), opgave 1 og 3. I skal kun træne ordforråd, spørgsmålene tager vi i modulet.
Læs kapitel 2 Un mes en Málaga. I skal kunne forstå indholdet og ordforrådet, så I kan svare på spørgsmålene der står under teksten
Beskriv og gæt et ord.docx
Mi rutina diaria.docx
Udvidet nutid, pigerne oversætter sætning 2-5 og drengene sætning 6-9 s. 27 i øvebogen
Lav hjemmefra 3 sætninger om jeres daglige rutiner, brug refleksive verber og anvend luego/entonces/después
Læs om ser og estar på s. 18 i øvebogen. Lav øvelse 1 og 2 s. 19.
2 Dados de 6 caras - Generador de dados virtuales - 2D6
Repetition diftongerende verber + vokalskiftende verber. Øvebogen s. 16 samt øvelse 1 og 2 s. 17. Når der i øvelse 2 står omskriv til samme person ental menes der, at verbet står i 1. person flertal, skal det omskrives til 1. person ental.
Vocabulario cap 4Læs cap 4 grundigt, træn ordforrådet (se link) og tag evt quizzen der hører til kapitlet (se link under teksten når du scroller helt ned)
Cap 5 Vocabulario - unmesenmalaga
Læs hjemme teksten til Kapitel 5, den er lidt svær med en masse før nutid, så gør det så godt I kan
Ejerskab til sprog
Perfektum (før nutid), brug s. 30 i ¿De acuerdo?:
Skriftlig opgave spansk 2g.docx I skal hjemme have lavet 2 sætninger i før nutid til det billede i opgaven, hvor før nutid kræves.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse título e historia
26-09-2023
Delprøve 1, Un mes en Málaga
11-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Energía solar
Da det er var emne vi ikke rigtigt havde noget ordforråd til, var det første punkt at arbejde med ordforråd. Vi startede med at oversætte relevante ord, dernæst læste eleverne artiklen ’Auge de la energía solar en España’, der blev også arbejdet med tekstens ordforråd og indhold. Da eleverne skulle udføre to fysikforsøg ud fra vejledninger på spansk, var de nødt til at stifte bekendtskab med bydemåde.
Som optakt til forsøgene, så de en video på spansk om hvordan solpaneler fungerer. De to forsøg var dels et forsøg om effekt og energi og dels et forsøg om solceller. Vi sluttede forløbet af med at eleverne udarbejdede posters hvor de på spansk gjorde rede for ’Las ventajas y las desventajas de la energía solar’, de fremlagde deres posters for fysiklæreren, en ledelsesrepræsentant og en ekstra spansklærer.
Indhold
Kernestof:
Energía solar ELEVHÆFTE FG.docx
Vídeo para Auge de energía solar en España.mp4
Læs den artikel I gik igang med i modulet færdig (side 4-5 i materialet). Oversæt den grundigt, så vi kan arbejde med den i modulet.
Preparación para los experimentos.docx
Tarea 12 y 13 energía solar.docx
Læses hjemmefra!
Læs vejledningen igennem hjemmefra: SIS-Experimento paneles solares.docx
¿Cuáles son las ventajas y/o desventajas de la energía solar?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rosa una chica independiente
19-11-2023
Entrega experimento efecto
11-12-2023
Experimento panel solar
19-12-2023
Posterfremlæggelse Energía solar
19-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Érase una vez
I dette emne var fokus på at eleverne stiftede bekendtskab med de to datider. Vi gennemgik datiderne, både former og anvendelse. Vi læste eventyret ’Los tre osos’ og fokuserede på den måde datid var anvendt.
Derefter så vi filmen ’El laberinto del fauno’. Der blev lavet mundtlige personbeskrivelser af filmens hovedpersoner (Ofelia, El capitán Vidal, el fauno og Mercedes). Vi sluttede af med at gennemgå ’rasgos típocos de los cuentos’ og sammenholdt det med filmen.
Indhold
Kernestof:
Personbeskrivelser.docx
Ser, estar og hay: Udfyld med eksempler i skemaerne i dokumentet (så vidt jeg husker har I lavet en del af øvelser s. 19 og 21 i ¿De acuerdo?), så find eksempler blandt dem Repetition af verberne ser, estar og hay.docx
Personbeskrivelser .docx
Érase una vez - datid .docx
Lav øvelsen nederst s. 21 i ¿De acuerdo? I skal indsætte ser, estar eller hay
Lav 3 sætninger med hvert af verberne estar, hay og ser i forhold til El laberinto del fauno (9 sætninger i alt)
La familia.docx
Skemaet med de uregelmæssige verber i præteritum s. 4 i materialet skal være udfyldt (se evt dokumentet om datid vedhæftet tirsdag).
Érase una vez - datid .docx
Typiske træk ved eventyr .docx
Personbeskrivelser el laberinto del fauno.docx
Øvelse G s. 6 (imperfektum) og I s. 7 (forklar valget af datid) i materialet om datid.
Billedopgaver til delprøve 1 .docx
Øv på forhånd de tre opgavetyper (brug dokumentet):
Vælg én af de tre opgavetyper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pandillas
Som opstart, og for at træne læsefærdigheder, læste halvdelen af eleverne teksten om Mario fra Colombia og den anden halvdel teksten om Héctor fra Nicaragua. I første omgang fokuserede vi på de to lande, i anden omgang på de to unge. Selvom teksterne ikke handler om bander, kunne noget af indholdet bruges i forhold til de udfordringer der er i lande som Colmbia og Nicaragua. Med udgangspunkt i dette skulle de svare på hvorfor de tror at nogle melder sig ind i en bande.
De stiftede bekendtskab med banderne MS og Barrio 18. Banden MS indgik også i filmen Sin Nombre, som holdet så sidst i 1g. Hvad karakteriserer bander som MS og Barrio 18 og hvad er deres aktiviteter? Vi arbejdede med tatoveringer og hvad de symboliserer, der blev lavet billedbsekrivelser.
Ved at bruge oplysninger på nettet besvarede de: ¿Cuáles son las reglas o ritos de las pandillas?
Vi sluttede af med at se dokumentaren ’ Entras si quieres, sales si puedes’, hvor vi hørte om Carlos og Isabel, der begge har været med i bander.
La identidad contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2019, kapitel 2 og 3.
Dokumentaren ’Entras si quieres, sales si puedes’,
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Indhold
Kernestof:
Colombia y Nicaragua.docx
Colombia.pdf
Nicaragua.pdf
Før nutid .docx
100 xp i Duolingo
El aspecto.docx
Colombia.pptx
Nicaragua.pptx
Læs jeres tekst igennem om enten Colombia (Mario) eller Nicaragua (Héctor). Læs KUN siderne om landetI
Mario y Héctor.docx
Arbejd med Duolingo, optjen mindst 100 xp
Mario de Colombia.pdf
Héctor de Nicaragua .pdf
Pandillas .docx
Muy, mucho og før nutid.pdf
Skim jeres tekst/stikord så I i modulet kan præsentere enten Mario eller Héctor (ikke deres land, det har I gjort).
Adjektiverne bueno, malo, grande, pequeño (3).docx
¿Por qué crees que hay personas que están en (o se hacen miembros de) una pandilla? Hvorfor tror du at der er nogen der er med i eller bliver medlem af en bande?
Pandillas vocabulario.docx
Adjektiverne bueno, malo, grande, pequeño (3) (1).docx
Tatuajes y reglas.docx
Duolingo, giv den en skalle!
Hitverber bøjning.docx
Tatuajes y reglas .docx
Arbejd så meget som muligt på Duolingo
Entras si quieres sales si puedes.docx
Sidst var dagens verbum 'ser'. Lektien er, at lave 4 sætninger hvor verbet anvendes på forskellige måder. Varier tiderne, så ikke alle de 4 sætninger er i nutid.
Lav 4 sætninger hvor I anvender verbet 'estar'. Der skal være eksempler på forskellig anvendelse af verbet og I skal anvende flere tider.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar
Vi sluttede 2g af med at se filmen ’Volver’ og vi lavede et mindmap med stikord til temaer/elementer i filmen.
Vi startede forløbet her i 3g op med at eleverne beskrev Almodóvar ud fra overordnede oplysninger på nettet. For at forstå udgangspunktet for Almodóvars filmunivers, lavede eleverne et par øvelser med fokus på især kønsroller samt den traditionelle familieopfattelse under diktaturet, vi læste også lidt om La Movida.
Vi så filmen ’Todo sobre mi madre’ og arbejdede med udvalgte sekvenser i drejebogen.
Arbejdet med filmen fokuserede primært på personbeskrivelse (Manuela, Esteban Hijo, Agrado. La hermana Rosa, Huma Rojo, Lola), hvordan kvinderne og mændene skildres, identitet og det at være autentisk.
Vi læste et uddrag af et interview med Almodóvar for bedre at forstå hans fascination af kvinder og rundede af med, at eleverne i små grupper beskrev filmplakater fra andre af hans film samt vurderede hvorvidt filmene er typiske eller atypiske Almodóvar film.
Materialer:
’Volver’, Pedro Almodóvar 2006
’Todo sobre mi madre’, Pedro Almodóvar 1999
’Todo sobre mi madre’, drejebog, Merete Knudsen, Gyldendal 2003
Uddrag af interview med Pedro Almodóvar, New York Times 14.12.2016
https://www.nytimes.com/es/2016/12/14/espanol/cultura/los-secretos-del-cine-de-pedro-almodovar.html
Indhold
Kernestof:
Første skriftlige opgave 3g spansk.docx
Sobre Pedro Almodóvar 3ftxy.docx
España durante la era de Franco .doc
Verbo del día: tener (bøjning i de 4 tider + betydning og anvendelse, ansvarlige Alexander og Ashalay)
España durante la era de Franco med svar.doc
Verbo del día: poder (ansvarlige Cecilie og Emil)
Verbo del día: querer (ansvarlige Isra og Jonas)
Todo sobre mi madre sekvenser.docx
Husk drejebogen Todo sobre mi madre + verbo del día: decir (ansvarlige Kenya og Liva)
Personlige pronomener .docx
Verbo del día: pensar (ansvarlige Luna og Mathias) + I skal have lavet opgaverne til sekvens 1 og 5 Todo sobre mi madre
Verbo del día: saber (ansvarlige Mikkel og Nikolaj)
Verbo del día gustar (ansvarlige Sidsel og Sofie)
Verbo del día: dar (ansvarlige Tobias og Villads) + læs hjemme så godt I kan sekvens 38
Verbo del día: dejar (ansvarlige Alexander og Ashalay) + beskriv Agrado på spansk (i modulet snakkede vi om hende på dansk)
Verbo del día: hacer (ansvarlige Cecilie og Emil) + kig på/læs om verberne s. 24 i ¿De acuerdo? og lav øvelse 1 s. 25
Verbo del día: llevar (ansvarlige Isra og Jonas)
Verbos del día: pasar og ver (ansvarlige Kenya og Liva)
Skriv rigtige sætninger Todo sobre mi madre.docx
Verbos del día: poner og venir (ansvarlige Luna og Mathias)
Delprøve 1 3 billedopgaver.docx
https://docs.google.com/document/d/1VuAZZxyz42pMgdEAeqfINX7g4Lim22OdLVFYOvHHfNk/edit?usp=sharing
Verbo del día: quedar (ansvarlige Mikkel og Nikolaj)
Todo sobre mi madre afrunding.docx
Verboa del día: quedar (ansvarlige Mikkel og Nikolaj) samt salir og tomar (ansvarlige Sidsel og Sofie)
Temas Todo sobre mi madre 3ftxy
Carteles y otras películas.docx
Verbo del día: seguir (ansvarlige Tobias og Villads)
Entrevista 3ftxy.docx
Delprøve 1 Todo sobre mi madre 3ftxy.docx
Verbos del día: Volver og haber
Lektien er at I hjemme får kigget på plakaterne og skriver stikord (I skal ikke genfortælle handlingen, hvis I finder et par linjer på spansk på nettet om filmen, må I meget gerne inddrage det). I får 10 minutter i modulet til at koordinere inden I f
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Årsprøve
21-08-2024
Genreskrivning dagbog Todo sobre mi madre
12-09-2024
Delprøve 1 Almodóvar
25-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ekamensemne 2: Narcocultura
Vi startede med at læse om cocabladets historie samt de traditioner der knytter sig til cocablade især i Bolivia. Vi så dernæst en dokumentar, der især handlede om hvordan kokainproduktion i Colombia foregår, samt hvordan kokainen transporteres videre. I forlængelse af det fik eleverne i grupper en figur hver der viste hvem de største kokainproducerende lande er, hvordan værdien af kokain stiger fra den forlader Colombias regnskove til den sælges i USA, hvordan kokainen transporteres og hvor den transporteres hen samt hvilke lande der er de største aftagere af stoffet.
Vi så et uddrag af første episode af serien Narcos og læste dialoglisten (transkriberet af mig, læreren) med fokus på hvad for en slags mand Pablo Escobar var. Eleverne beskrev Boteros maleri af den døende Escobar.
Vi arbejdede dernæst med afsnit 6 af Kokainens Pris, hvor Søren Vejby tager til Colombia. I dette afsnit besøger han den interne flygtning Ruth, den tidligere bazuco-misbruger Johana, Popeye - den tidligere hitman for Escobar samt Sara, der er tidligere FARC-soldat.
Vi arbejdede med hvilke årsager der kan være til at man tager stoffer og eleverne lavede i grupper deres egen kampagne-plakat mod stoffer.
Vi så filmen María llena eres de gracia og vi rundede forløbet af med at arbejde med genren ‘narcocorridos’ eksemplificeret med Uriel Henaos ‘El hijo de la coca’.
Materiale:
Retratos Bolivianos, Martin Windeløv, Gyldendal 2014, s. 25, 26-30
https://www.youtube.com/watch?v=Hpc46wE-QAc
(Así se fabrica y se exporta la cocaína colombiana)
Dialogliste til første sekvens af episode 1, Narcos
Boteros maleri ”Jefe del cartel de Medellín”
Dokumentar: ”Kokainens pris”, afsnit 6
Film: ”María llena eres de gracia”
Sangtekst ”El hijo de la Coca”, Uriel Henaos
Indhold
Kernestof:
Presentación de una serie 3ftxy.docx
Hitverberne oversigt.docx
La coca, læsespørgsmål .docx
La coca, retratos Bolivianos .pdf
Hitverber
Øv på hitverberne, både betydning og bøjning. Brug evt. den quizlet der er link til på onsdagens modul
Cocaína fabricación y exportación.docx
Así se fabrica y se exporta la cocaína colombiana
3ftxy Vocabulario narcocultura
Jeg har oprettet en lektie til jer i Minlæring med de to verbalperifraser Volver + a + infinitiv samt empezar/comenzar + a + infinitiv
Se lektien i Minlæring (Dejar + de + infinitiv og ponerse + a + infinitiv)
Escobar indsætningsøvelse datid.docx
Der er en lektie i Minlæring - verbalperifraser med gerundium (estar+gerundium og seguir/continuar + gerundium)
Narcos ep 1 .docx
Lektie i Minlæring (Ir + gerundium og llevar + gerundium)
Skriftlig opgave - Botero .docx
Verbalperifraser overblik.docx
Læs om/øv jer på disse 3 billedopgavetyper: Fortæl historien bag billedet, Giv billedet en titel og begrund dit valg med 4 sætninger og Kig på billedet og gør sætningerne færdige
Kokainens pris 6 .docx
Datid .docx
Minlæring de to datider
I laver hjemme de to sidste opgaver til dokumentaren Kokainens pris
Der var et par grupper der manglede at lave en eller to opgaver nogle af de andre skal lave i dag, så husk at lave dem færdige
Verbalperifraser hitverber opgaver.docx
Qué tipo de persona usa drogas y cuáles pueden ser los motivos para drogarse.docx
Vælg to hitverber, som I på forhånd har øvet bøjningen af, så I kan dem udenad - alle 4 tider skal I kunne!
María llena eres de gracia.docx
Texto María llena eres de gracia.pdf
Nogle opgavetyper fra delprøve 1.docx
Læs første tekststykke hvor María og Franklin taler sammen. Så vidt jeg husker har jeg udleveret det i papirform og ellers er teksten også vedhæftet her.
Konjunktiv i que-sætninger.docx
Øvelse konjunktiv que-sætninger.docx
Titel
Læs hjemme det næste tekststykke (hvor María taler med Javier, se evt. dokument fra modulet tirsdag)
Øv på gloserne på denne quizlet (I lavede Quizlet Live sidst uden at have trænet dem). Ordforrådet skal bruges i modulet
Los narcocorridos.docx
Konjunktiv i relative og adverbielle bisætninger.docx
Øvelser konjunktiv.docx
Læs hjemme teksten på side 1 og 2 om Narcocorridos
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve hitverber
24-10-2024
Pablo Escobar Botero
05-11-2024
Delprøve 1 Pablo Escobar
06-11-2024
Cartel antidrogas
20-11-2024
Delprøve 2 Escobar
01-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensemne 3: El flamenco y Rosalía
Vi startede med at se og lytte til to videoer med henholdvis Camarón de la Isla og Rosalía, med fokus på hvad der kendetegner Flamenco. For at få mere at vide om flamenco, læste vi teksten om La Debla. Vi repeterede ’gustar’ og eleverne udtrykte hvilken slags musik de selv hører og kan lide samt hvorfor. Vi lærte om jaleo (tilråb), palmas og hvad ’el duende’ er og i den forbindelse genså vi et klip fra filmen Volver.
For at få et lidt andet blik på Andalusiens sjæl og flamencoens rødder læste vi Lorca digtet ”Romance de la luna, luna”.
Flamenco i nutiden er i Spanien genfortolket af Rosalía, så vi undersøgte hvem hun er. Vi så hendes video til sangen ”Malamente” med fokus på symbolerne i videoen. Vi læste også sangteksten. Vi så desuden en video, hvor Rosalía forklarer hvad sangen ”Con altura” handler om, og hvad der bl.a. definerer hende som arbejdende kunstner.
Vi kom kort ind på begrebet ’apropiacíon cultural’ og kritikken af den måde Rosalía anvender og fortolker flamenco på.
Vi sluttede forløbet af med at forstå, hvorfor hun har valgt at kalde sit tredje album ’Motomami’, en forklaring som også bidrager til kendskabet af hende som menneske og kunster.
Materiale:
”Coge el aire con las manos”, s. 41.45 i Retratos, Ole Loumann, Gyldedal
”Romance de la luna, luna”, Federico García Lorca fra “Romancero gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=d2ifxC6D0Uk
video, hvor Rosalía med udgangspunkt i sangen ”Con altura” taler om hvad der er vigtigt for hende når hun laver musik
Uddrag af artikel: https://elle.mx/celebridades/2022/03/18/abuela-la-motomami-original-rosalia-significado-de-motomami
Sange:
https://www.youtube.com/watch?v=1LO0ac6ynGs
Camarón De La Isla ”Soy Gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=mtym36PG6R8
Rosalía ”Juro que”
https://www.youtube.com/watch?v=3PJiNOJsK8E
“Volver” sang fra Almodóvar-filmen “Volver”
https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8
”Malamente”, Rosalía
https://www.youtube.com/watch?v=p7bfOZek9t4
”Con altura”, Rosalía
Indhold
Kernestof:
Info om mundtlig eksamen spansk.docx
Soy Gitano
El flamenco intro y preguntas para Coge el aire con las manos.docx
ROSALÍA - Juro Que (Official Video)
¡Coge el aire con las manos!.pdf
3ftxy El flamenco
Jeg forventer alle kan bøje verberne ser, estar, llevar og tener i nutid udenad. Llevar og tener skal desuden kunne bøjes i udvidet nutid, før nutid og nær fremtid
Quizlet Coge el aire con las manos
Læs den danske indledning og svar så udførligt som muligt disse to spørgsmål på spansk:
Música y el flamenco .docx
Øv hjemme på delprøve 2 opgavetyperne: færdiggør sætningerne samt giv billedet en titel og begrund dit valg med 3-5 sætninger
Romance de la luna, luna.docx
Los Mozaicos perform Jaleos Extremenos, Cuadro 2022
Describe las Fotos flamenco.pptx
Lav en kort intro på spansk til digtet (uden at I har læst det), brug info fra vedhæftede dokument.
Rosalía .docx
ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio)
Søg på nettet og svar på følgende:
ROSALÍA "Con Altura" Letra Oficial Y Significado | Verified
Lektien er de 9 spørgsmål (spring dog spørgsmål 5 over) til Malamente (se dokument)
Da der er elever fra Bilbao på besøg bedes I alle hjemmefra forberede mindst 6 spørgsmål (til helt almindelig samtale med eleverne fra Spanien, fx om hvor de bor/deres familie/hvad de laver i deres fritid)
Jeg har oprettet en lektie til jer i MInlæring, som I skal have lavet inden modulet
Vocabulario del tema.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1 opgaver flamenco
27-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamensemne 4: Cambio climático
Som opstart på emnet, startede vi med Mirós kendte logo, der i årtier er brugt af det spanske turistinstitut. Desuden sloganet “Todo bajo el sol”, der blev brugt til at promovere turisme I Spanien i midten af 1980erne. Hvad er det, der har promoveret Spanien som turistland i mange år?
Vi læste i klimabogen indledningsvist om klimaforandringer i Spanien. Vi arbejde derefter med:
Hvordan det er at leve med så meget varme (teksten om den unge Antonio der bor i Écija, en del af ‘La sartén’, gruppearbejde med tekster og figurer om La sartén, det spanske Sundhedsministeriums råd til adfærd i varmen, antal dage med over 35 grader frem mod 2050, nedbørsændringer i Europa samt dødsofre for naturkatastrofer i Spanien I perioden 1900 til 2024). Vi så dokumentaren "Vandet i Valencia", og arbejdede med katastrofen.
Nogle af konsekvenserne er, at landbruget er presset, vi læste derfor om landmanden Rafael, der ikke har nok vand til dyr og afgrøder. Desuden om Iván og hans far der har været med til at slukke skovbrande. Eleverne skulle I grupper ud fra videoer lave deres eget nyhedsindlag om skovbrande i Spanien, Los Angeles samt i Ecuador og Bolivia. En anden konsekvens er vandstandsstigninger og klimaflygtninge, det arbejdede eleverne med I en delprøve 1 og 2 om Marcela fra Ebro deltaet.
Vi arbejdede med tiltag der kan gøre nogle af udfordringerne mindre. Vi læste om Carlos der arbejder med at omdanne havvand til drikkevand. Til sidst arbejdede eleverne i grupper, hvor de havde en tekst der hver repræsenterede en iværksætter der arbejder med sit område: klimakokken Miguel, Javier der designer bæredygtigt tøj og Raül, der producerer vin.
Vi rundede forløbet af med spørgsmålet - Y a ti personalmente, ¿Te preocupa el cambio climático? ¿Por qué/por qué no?
Materiale:
“España frontera climática”, Kasper Kloch m.fl., Colombus 2024:
Indledning på dansk om klimaforandringer I Spanien (s. 8-10)
Antonio fra Écija - “Calor extremo: “En Verano temenos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana” (s. 12-15)
Rafael – “Los animals necesitan beber pero no hay agua” (s. 22-26)
Uddrag af artikel: "Qué es una DANA, el fenómeno meteorológico que provocó las lluvias torrenciales que han dejado decenas de muertos en el sureste de España" fra
https://www.bbc.com/mundo/articles/cj6k5xk648zo
Iván og hans far – “El drama de los bosques quemados: El cambio climático aumenta el riesgo de incendios forestales” (s. 48-50)
Marcela – “Un paraíso en peligro: “Cada año el mar Avanza unos metros” (s. 43-44)
Carlos – “Beber agua del mar - ¿Una solución para el futuro?” (s. 29-30)
Afsluttende gruppearbejde:
Miguel – “Luchando por el clima desde la cocina” (s. 71-72)
Javier – “Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años” (s. 82-83)
Raül – “Crisis en la industria del vino: “El cambio climático nos obloiga a repensar las cosas” (s. 76-77)
Videoer:
DR1
https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-vandet-i-valencia_501399
https://www.youtube.com/watch?v=Pd06J9K3dY0&t=2s
Nyhedsindslag på spansk om skovbrandende i Los Angeles I 2025
https://www.youtube.com/watch?v=3dleCtKmKGg&t=1s
Nyhedsindslag på spansk om skovbrande i Spanien i 2023
https://www.youtube.com/watch?v=QfG1fTTDbFU
Nyhedsindslag på spansk om skovbrande I Ecuador og Bolivia I 2024
Indhold
Kernestof:
España todo bajo el sol .docx
Lektien er at gennemse noter, så I er klar til at svare på de spørgsmål vi allerede har været igennem (stop ved overskriften 'Traducir')
Textos, mapas y gráfico cambios climáticos.docx
Lektien er at have læst teksten om Antonio (s. 12-14 i bogen), besvar de tilhørende spørgsmål. Til jer der ikke fik bogen har jeg vedhæftet billeder af indholdet.
Antonio 2.jpg
Antonio 3.jpg
Antonio 4.jpg
Minlæring futurum
Færdiggør hjemme jeres små fremlæggelser om ét af elementerne i dokumentet
La DANA en Valencia.docx
Rafael.docx
Quizlet, opsamling gloser
Lav på forhånd hjemme øvelserne i dokumentet
Arbejd selv modul den 23. april.docx
Incendios forestales.docx
Gruppearbejde incendios forestales.docx
Øv på forhånd opgavetyperne: Kig på billedet og skriv en dialog, beskriv billedet og brug mindst 3 adjektiver, kig på billedet og gør sætningerne færdige.
Fiesta Latina 2025.docx
Beber agua del mar.docx
Gennemse hjemmefra jeres video
Lav opgave 1, 2 og punkt 1 i opgave 3 Beber agua del mar .docx
Afrunding cambios climáticos.docx
Læs s. 66-68 i klimabogen samt netop jeres tekst inden modulet: Gruppearbejde otras soluciones.docx
Opsamling i spansk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve
07-03-2025
Delprøve 1 Cambio climático
29-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482703384", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482703384", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482703384" }