Holdet 2022 SP/ftxy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Malene Schultz
Hold 2022 SP/ftxy (1ftxy SP, 2ftxy SP, 3ftxy SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?
Titel 3 Un mes en Málaga
Titel 4 Energía solar
Titel 5 Érase una vez
Titel 6 Pandillas
Titel 7 Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar
Titel 8 Ekamensemne 2: Narcocultura
Titel 9 Eksamensemne 3: El flamenco y Rosalía
Titel 10 Eksamensemne 4: Cambio climático

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Checkliste december 05-12-2022
La ropa y el cuerpo 19-12-2022
Mi familia 16-01-2023
Prøve 02-02-2023
Billedbeskrivelse 27-02-2023
Una carta 19-03-2023
La buena vida delprøve 1 17-04-2023
Lydoptagelse La buena vida 05-05-2023
Copenhague 22-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?

I undervisningen generelt bruger vi ordbogen.com

Vi startede forløbet med at eleverne svarede på hvilke sportsgrene de kender samt dyrker. Vi læste en begynderbogstekst (El partido) for at opbygge ordforråd samt at repetere basal grammatik fra 1g. Vi definerede dernæst de 4 typer af tilhængere (espectador, hincha, ultra, barra brava) og eleverne lavede fremlæggelser om netop deres yndlings sportsusøver eller hold.
Som optakt til at se dokumentaren Football is God, arbejdede vi med data om Argentina og sammenlignede med Danmark.
Vi zoomede lidt ind på klubben Boca Juniors, hvor vi bl.a. hørte deres officielle kampsang. Vi så dokumentaren Football is God (Ole Bendtzen, 2010), lavede personbeskrivelser af Hernán, La tía og Pablo og sluttede af med at besvare spørgsmålet: ¿El fútbol es un deporte o una pasión?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mi deportista favorito 29-08-2023
Football is God personajes 06-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Un mes en Málaga


Vi arbejdede med i-bogen ’Un mes en Málaga’ – kapitlerne 1-6. Vi læste om Marie, der er på sprogskole i Málaga.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedbeskrivelse título e historia 26-09-2023
Delprøve 1, Un mes en Málaga 11-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energía solar

Da det er var emne vi ikke rigtigt havde noget ordforråd til, var det første punkt at arbejde med ordforråd. Vi startede med at oversætte relevante ord, dernæst læste eleverne artiklen ’Auge de la energía solar en España’, der blev også arbejdet med tekstens ordforråd og indhold. Da eleverne skulle udføre to fysikforsøg ud fra vejledninger på spansk, var de nødt til at stifte bekendtskab med bydemåde.
Som optakt til forsøgene, så de en video på spansk om hvordan solpaneler fungerer. De to forsøg var dels et forsøg om effekt og energi og dels et forsøg om solceller. Vi sluttede forløbet af med at eleverne udarbejdede posters hvor de på spansk gjorde rede for ’Las ventajas y las desventajas de la energía solar’, de fremlagde deres posters for fysiklæreren, en ledelsesrepræsentant og en ekstra spansklærer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rosa una chica independiente 19-11-2023
Entrega experimento efecto 11-12-2023
Experimento panel solar 19-12-2023
Posterfremlæggelse Energía solar 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Érase una vez

I dette emne var fokus på at eleverne stiftede bekendtskab med de to datider. Vi gennemgik datiderne, både former og anvendelse. Vi læste eventyret ’Los tre osos’ og fokuserede på den måde datid var anvendt.
Derefter så vi filmen ’El laberinto del fauno’. Der blev lavet mundtlige personbeskrivelser af filmens hovedpersoner (Ofelia, El capitán Vidal, el fauno og Mercedes). Vi sluttede af med at gennemgå ’rasgos típocos de los cuentos’ og sammenholdt det med filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pandillas

Som opstart, og for at træne læsefærdigheder, læste halvdelen af eleverne teksten om Mario fra Colombia og den anden halvdel teksten om Héctor fra Nicaragua. I første omgang fokuserede vi på de to lande, i anden omgang på de to unge. Selvom teksterne ikke handler om bander, kunne noget af indholdet bruges i forhold til de udfordringer der er i lande som Colmbia og Nicaragua. Med udgangspunkt i dette skulle de svare på hvorfor de tror at nogle melder sig ind i en bande.
De stiftede bekendtskab med banderne MS og Barrio 18. Banden MS indgik også i filmen Sin Nombre, som holdet så sidst i 1g. Hvad karakteriserer bander som MS og Barrio 18 og hvad er deres aktiviteter? Vi arbejdede med tatoveringer og hvad de symboliserer, der blev lavet billedbsekrivelser.
Ved at bruge oplysninger på nettet besvarede de: ¿Cuáles son las reglas o ritos de las pandillas?
Vi sluttede af med at se dokumentaren ’ Entras si quieres, sales si puedes’, hvor vi hørte om Carlos og Isabel, der begge har været med i bander.

La identidad contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2019, kapitel 2 og 3.  
Dokumentaren ’Entras si quieres, sales si puedes’, https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar

Vi sluttede 2g af med at se filmen ’Volver’ og vi lavede et mindmap med stikord til temaer/elementer i filmen.
Vi startede forløbet her i 3g op med at eleverne beskrev Almodóvar ud fra overordnede oplysninger på nettet. For at forstå udgangspunktet for Almodóvars filmunivers, lavede eleverne et par øvelser med fokus på især kønsroller samt den traditionelle familieopfattelse under diktaturet, vi læste også lidt om La Movida.
Vi så filmen ’Todo sobre mi madre’ og arbejdede med udvalgte sekvenser i drejebogen.
Arbejdet med filmen fokuserede primært på personbeskrivelse (Manuela, Esteban Hijo, Agrado. La hermana Rosa, Huma Rojo, Lola), hvordan kvinderne og mændene skildres, identitet og det at være autentisk.
Vi læste et uddrag af et interview med Almodóvar for bedre at forstå hans fascination af kvinder og rundede af med, at eleverne i små grupper beskrev filmplakater fra andre af hans film samt vurderede hvorvidt filmene er typiske eller atypiske Almodóvar film.

Materialer:
’Volver’, Pedro Almodóvar 2006
’Todo sobre mi madre’, Pedro Almodóvar 1999
’Todo sobre mi madre’, drejebog, Merete Knudsen, Gyldendal 2003
Uddrag af interview med Pedro Almodóvar, New York Times 14.12.2016
https://www.nytimes.com/es/2016/12/14/espanol/cultura/los-secretos-del-cine-de-pedro-almodovar.html
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 21-08-2024
Genreskrivning dagbog Todo sobre mi madre 12-09-2024
Delprøve 1 Almodóvar 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ekamensemne 2: Narcocultura

Vi startede med at læse om cocabladets historie samt de traditioner der knytter sig til cocablade især i Bolivia. Vi så dernæst en dokumentar, der især handlede om hvordan kokainproduktion i Colombia foregår, samt hvordan kokainen transporteres videre. I forlængelse af det fik eleverne i grupper en figur hver der viste hvem de største kokainproducerende lande er, hvordan værdien af kokain stiger fra den forlader Colombias regnskove til den sælges i USA, hvordan kokainen transporteres og hvor den transporteres hen samt hvilke lande der er de største aftagere af stoffet.
Vi så et uddrag af første episode af serien Narcos og læste dialoglisten (transkriberet af mig, læreren) med fokus på hvad for en slags mand Pablo Escobar var. Eleverne beskrev Boteros maleri af den døende Escobar.
Vi arbejdede dernæst med afsnit 6 af Kokainens Pris, hvor Søren Vejby tager til Colombia. I dette afsnit besøger han den interne flygtning Ruth, den tidligere bazuco-misbruger Johana, Popeye - den tidligere hitman for Escobar samt Sara, der er tidligere FARC-soldat.
Vi arbejdede med hvilke årsager der kan være til at man tager stoffer og eleverne lavede i grupper deres egen kampagne-plakat mod stoffer.
Vi så filmen María llena eres de gracia og vi rundede forløbet af med at arbejde med genren ‘narcocorridos’ eksemplificeret med Uriel Henaos ‘El hijo de la coca’.

Materiale:
Retratos Bolivianos, Martin Windeløv, Gyldendal 2014, s. 25, 26-30
https://www.youtube.com/watch?v=Hpc46wE-QAc (Así se fabrica y se exporta la cocaína colombiana)
Dialogliste til første sekvens af episode 1, Narcos
Boteros maleri ”Jefe del cartel de Medellín”
Dokumentar: ”Kokainens pris”, afsnit 6
Film: ”María llena eres de gracia”
Sangtekst ”El hijo de la Coca”, Uriel Henaos
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve hitverber 24-10-2024
Pablo Escobar Botero 05-11-2024
Delprøve 1 Pablo Escobar 06-11-2024
Cartel antidrogas 20-11-2024
Delprøve 2 Escobar 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensemne 3: El flamenco y Rosalía

Vi startede med at se og lytte til to videoer med henholdvis Camarón de la Isla og Rosalía, med fokus på hvad der kendetegner Flamenco. For at få mere at vide om flamenco, læste vi teksten om La Debla. Vi repeterede ’gustar’ og eleverne udtrykte hvilken slags musik de selv hører og kan lide samt hvorfor. Vi lærte om jaleo (tilråb), palmas og hvad ’el duende’ er og i den forbindelse genså vi et klip fra filmen Volver.
For at få et lidt andet blik på Andalusiens sjæl og flamencoens rødder læste vi Lorca digtet ”Romance de la luna, luna”.
Flamenco i nutiden er i Spanien genfortolket af Rosalía, så vi undersøgte hvem hun er. Vi så hendes video til sangen ”Malamente” med fokus på symbolerne i videoen. Vi læste også sangteksten. Vi så desuden en video, hvor Rosalía forklarer hvad sangen ”Con altura” handler om, og hvad der bl.a. definerer hende som arbejdende kunstner.
Vi kom kort ind på begrebet ’apropiacíon cultural’ og kritikken af den måde Rosalía anvender og fortolker flamenco på.
Vi sluttede forløbet af med at forstå, hvorfor hun har valgt at kalde sit tredje album ’Motomami’, en forklaring som også bidrager til kendskabet af hende som menneske og kunster.

Materiale:
”Coge el aire con las manos”, s. 41.45 i Retratos, Ole Loumann, Gyldedal
”Romance de la luna, luna”, Federico García Lorca fra “Romancero gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=d2ifxC6D0Uk  video, hvor Rosalía med udgangspunkt i sangen ”Con altura” taler om hvad der er vigtigt for hende når hun laver musik
Uddrag af artikel: https://elle.mx/celebridades/2022/03/18/abuela-la-motomami-original-rosalia-significado-de-motomami
Sange:
https://www.youtube.com/watch?v=1LO0ac6ynGs Camarón De La Isla ”Soy Gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=mtym36PG6R8 Rosalía ”Juro que”
https://www.youtube.com/watch?v=3PJiNOJsK8E “Volver” sang fra Almodóvar-filmen “Volver”
https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8 ”Malamente”, Rosalía
https://www.youtube.com/watch?v=p7bfOZek9t4 ”Con altura”, Rosalía


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 opgaver flamenco 27-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensemne 4: Cambio climático

Som opstart på emnet, startede vi med Mirós kendte logo, der i årtier er brugt af det spanske turistinstitut. Desuden sloganet “Todo bajo el sol”, der blev brugt til at promovere turisme I Spanien i midten af 1980erne. Hvad er det, der har promoveret Spanien som turistland i mange år?
Vi læste i klimabogen indledningsvist om klimaforandringer i Spanien. Vi arbejde derefter med:
Hvordan det er at leve med så meget varme (teksten om den unge Antonio der bor i Écija, en del af ‘La sartén’, gruppearbejde med tekster og figurer om La sartén, det spanske Sundhedsministeriums råd til adfærd i varmen, antal dage med over 35 grader frem mod 2050, nedbørsændringer i Europa samt dødsofre for naturkatastrofer i Spanien I perioden 1900 til 2024). Vi så dokumentaren "Vandet i Valencia", og arbejdede med katastrofen.
Nogle af konsekvenserne er, at landbruget er presset, vi læste derfor om landmanden Rafael, der ikke har nok vand til dyr og afgrøder. Desuden om Iván og hans far der har været med til at slukke skovbrande. Eleverne skulle I grupper ud fra videoer lave deres eget nyhedsindlag om skovbrande i Spanien, Los Angeles samt i Ecuador og Bolivia. En anden konsekvens er vandstandsstigninger og klimaflygtninge, det arbejdede eleverne med I en delprøve 1 og 2 om Marcela fra Ebro deltaet.
Vi arbejdede med tiltag der kan gøre nogle af udfordringerne mindre. Vi læste om Carlos der arbejder med at omdanne havvand til drikkevand. Til sidst arbejdede eleverne i grupper, hvor de havde en tekst der hver repræsenterede en iværksætter der arbejder med sit område: klimakokken Miguel, Javier der designer bæredygtigt tøj og Raül, der producerer vin.
Vi rundede forløbet af med spørgsmålet - Y a ti personalmente, ¿Te preocupa el cambio climático? ¿Por qué/por qué no?

Materiale:
“España frontera climática”, Kasper Kloch m.fl., Colombus 2024:
Indledning på dansk om klimaforandringer I Spanien (s. 8-10)
Antonio fra Écija - “Calor extremo: “En Verano temenos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana” (s. 12-15)
Rafael – “Los animals necesitan beber pero no hay agua” (s. 22-26)
Uddrag af artikel: "Qué es una DANA, el fenómeno meteorológico que provocó las lluvias torrenciales que han dejado decenas de muertos en el sureste de España" fra https://www.bbc.com/mundo/articles/cj6k5xk648zo
Iván og hans far – “El drama de los bosques quemados: El cambio climático aumenta el riesgo de incendios forestales” (s. 48-50)
Marcela – “Un paraíso en peligro: “Cada año el mar Avanza unos metros” (s. 43-44)
Carlos – “Beber agua del mar - ¿Una solución para el futuro?” (s. 29-30)
Afsluttende gruppearbejde:
Miguel – “Luchando por el clima desde la cocina” (s. 71-72)
Javier – “Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años” (s. 82-83)
Raül – “Crisis en la industria del vino: “El cambio climático nos obloiga a repensar las cosas” (s. 76-77)
Videoer:
DR1 https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-vandet-i-valencia_501399
https://www.youtube.com/watch?v=Pd06J9K3dY0&t=2s Nyhedsindslag på spansk om skovbrandende i Los Angeles I 2025
https://www.youtube.com/watch?v=3dleCtKmKGg&t=1s Nyhedsindslag på spansk om skovbrande i Spanien i 2023
https://www.youtube.com/watch?v=QfG1fTTDbFU Nyhedsindslag på spansk om skovbrande I Ecuador og Bolivia I 2024
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 07-03-2025
Delprøve 1 Cambio climático 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer