Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/dsvz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Malene Schultz
Hold
2022 SP/dsvz (
1dsvz SP
,
2dsvz SP
,
3dsvz SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?
Titel 3
Un mes en Málaga
Titel 4
Érase una vez
Titel 5
Pandillas
Titel 6
Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar
Titel 7
Eksamensemne 2: Narcocultura
Titel 8
Eksamensemne 3: El cambio climático
Titel 9
Eksamensemne 4: El flamenco y Rosalía
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Eleverne startede i grundforløbet med at være på vilkårlige hold. I de 13 moduler arbejdede de i Tapas (kap 1-3) og med diverse arbejdsark m.m.
svarende til 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Un día normal.docx
Lav hjemme øvelse A, B og C s. 29 i øvebogen
Refleksive verber.docx
I skal træne bøjningen af regelmæssige verber (-ar, -er og -ir) samt verberne 'ser' og 'estar'. Lav øvelserne med 'cenar', 'beber' og 'vivir' s. 31 i øvebogen. Se side 31 og 49 i grammatikbogen eller relevante dokumenter i mappen 'grammatik' under ho
Duolingo
Lav øvelse D s. 23 i øvebogen (adjektiver, find fejlen)
La comida durante el día.docx
Diftongerende verber.docx
El cuerpo
Arbejd hjemme med Duolingo og optjen 50 xp-point. De af jer der ikke er på, skal logge på Holdets Duolingo:
La ropa y el cuerpo.docx
Optjen på forhånd mindst 50 xp-point i Duolingo
Optjen 50 xp i Duolingo til modulet (uanset hvor meget I ellers har arbejdet i Duolingo)
La Ropa.docx
Skriftlig opgave 1g spansk el cuerpo y la ropa.docx
Lektien til modulet er at optjene 50 xp
Optjen 50 xp i Duolingo OG verbos del dia: regelmæssige verber (I skal kunne -ar, -er og -ir verbernes bøjning udenad)
La familia.docx
Optjen 50 xp OG verbos del día: estar + ser (skal kunne bøjes udenad). Se eventuelt dokumentet 'Uregelmæssige verber' i mappen grammatik under holdets dokumenter.
La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
Navidad-en-España-1.g.docx
Medbring en lille gave og træn tallene 1-90!Los númerales.docx
Skriftlig opgave la ropa y el cuerpo.docx
Verbo del día 'tener' (skal kunne bøjes udenad). Optjen minimum 50 xp point i Duolingo til modulet.
Optjen 50 xp til modulet og lav to sætninger med ejefald.
Dónde y cómo vives.docx
El verbo del día: 'Ir' + 50 xp i Duolingo
Gradbøjning adjektiver regelmæssig.docx
Optjen mindst 50 xp + los verbos del día: refleksive verber (fx llamarse/lavarse. Se dokument om refleksive verber under holdets dokumenter i grammatikmappen).
Muy og mucho 1g.docx
Optjen 50 xp + refleksive verber, fx llamarse/lavarse. I kan læse hvordan det bøjes m.m. i dokumentet 'Refleksive verber' i grammatikmappen under holdets dokumenter.
Mi rutina diaria .docx
Som sædvanligt optjen 50 xp i Duolingo
Mi rutina diaria NEEM.docx
Mi rutina diaria.docx
Duolingo 50 xp + verbos del día: 'ver' og 'salir' (findes bl.a. i dokumentet 'uregelmæssige verber' under holdets dokumenter i grammatikmappen.
El Buen Patrón.docx
50 xp i Duolingo
1st semester of Spanish Spanish love song opgave (1).docx
Prøve 2 1g a .docx
Prøve 2 1g b .docx
Duolingo 50 xp
Fælles spanskekskursion til Nordisk Films Biografer Hillerød (Ndr. Jernbanegade 8-10) hvor vi skal se den nye spanske film "El buen patrón" ("Den perfekte chef") med Javier Bardem. Se evt. trailer til filmen via linket. I skal være der SENEST 10.10,
DEN PERFEKTE CHEF
Gerundium.docx
50 xp Duolingo
Gruppefremlæggelser regioner.docx
Nær fremtid.docx
Vivir la vida Marc Anthony.docx
Sørg for at have arbejdet på fremlæggelsen, så den er næsten klar.
Lav tre sætninger i nutid (andre end dem I lavede sidst og vælg tre forskellige personbøjninger), lav dem om til udvidet nutid og nær fremtid.
El tiempo.docx
¿Qué vas a hacer después de la clase de español? (Brug nær fremtid og skriv mindst 3 ting du skal lave i dag torsdag efter spansktimen eller efter du har fået fri)
Gustar (dativstyrende verber).docx
Lav en lille vejrudsigt i nær fremtid for i dag.
Preguntas al texto p. 70.docx
El tiempo libre.docx
Optjen mindst 50 xp i Duolingo
La buena vida David tekst.pdf
Besvar hjemme de første 3 spørgsmål på dokumentet: La buena vida David.docx
Omsæt indholdet på s. 24 i teksten om David til 3. person ental
La buena vide Estrella tekst.pdf
Optjen 50 xp i Duolingo
Lav øvelsen s. 12 i materialet om Estrella (placer ordene i de tre kolonner) + læs tekstafsnittet s. 13 om Sevilla (hjælp: era=var, he vivido=jeg har boet, vivía=boede).
Qué es la buena vida para ti dsvz.docx
Kun 5 af jer har arbejdet med Duolingo (stor ros til især Lina og Pietro) de sidste 2 uger, så få optjent MINIMUM 50 xp
Før nutid .docx
Ejestedord.docx
Lav 3 sætninger i før nutid, fortsæt sætningen: Esta semana...(denne uge....)
Lektien er opgave 1 (5 sætninger om Mara Salvatrucha): Sin nombre.doc
Sidste spanskopgave 1g.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Checkliste december
05-12-2022
La ropa y el cuerpo
19-12-2022
Mi familia
17-01-2023
Prøve
02-02-2023
Billedbeskrivelse
26-02-2023
Una carta
19-03-2023
Delprøve 1 La buena vida
18-04-2023
Lydoptagelse La buena vida David y Estrella
30-04-2023
Copenhague
22-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El fútbol - ¿Un deporte o una pasión?
I undervisningen generelt bruger vi
ordbogen.com
Vi startede forløbet med at eleverne svarede på hvilke sportsgrene de kender samt dyrker. Vi læste en begynderbogstekst (El partido) for at opbygge ordforråd samt at repetere basal grammatik fra 1g. Vi definerede dernæst de 4 typer af tilhængere (espectador, hincha, ultra, barra brava) og eleverne lavede fremlæggelser om netop deres yndlings sportsusøver eller hold.
Som optakt til at se dokumentaren Football is God, arbejdede vi med data om Argentina og sammenlignede med Danmark.
Vi zoomede lidt ind på klubben Boca Juniors, hvor vi bl.a. hørte deres officielle kampsang. Vi så dokumentaren Football is God (Ole Bendtzen, 2010), lavede personbeskrivelser af Hernán, La tía og Pablo og sluttede af med at besvare spørgsmålet: ¿El fútbol es un deporte o una pasión?
Indhold
Kernestof:
El futbol første modul.docx
El deporte.pdf
Duolingo: Hvem har arbejdet mest med Duolingo siden vi så hinanden sidst? Der er præmier på højkant
Åbn dokumentet, find ud af hvilken gruppe du er i og hvilket grammatiske emne gruppen har. Brug 5-10 minutter hjemme på at forberede arbejdet (find fx. de relevante dokumenter og øv bøjning)
El fútbol vocabulario 2dsvz.docx
Mi jugador o equipo favorito .docx
At udtrykke sin mening .docx
Definer de 4 typer af tilhængere i dokumentet:
Datos sobre Argentina y himno de boca .docx
Lav følgende i øvehæftet ¿De acuerdo?: Læs om tillægsordenes gradbøjning s. 12 og lav øvelse 1 og 2 s. 13
Football is god .doc
Gennemse teksten til Boca Juniors slagsang som vi hørte mandag - find ord/udtryk der siger noget om klubbens betydning eller medlemmernes kærlighed til klubben (se vedhæftede dokument sidste side).
Football is god personajes.doc
Lektien er hjemme at have skrevet stikord (på spansk) til beskrivelsen af 'jeres' person
Vocabulario fútbol.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mi deportista favorito
22-08-2023
Football is God personajes
04-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un mes en Málaga
Vi arbejdede med i-bogen ’Un mes en Málaga’ – kapitlerne 1-6. Vi læste om Marie, der er på sprogskole i Málaga.
Indhold
Kernestof:
Football is god personajes 2dsvz.docx
Cap 1 un mes en Málaga nær fremtid.docx
Opgave 3: 1 (los días de la semana+se video), 2 (las estaciones del año + video) og 3 (vocabulario. Husk at oprette dig på Quizlet) Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga
Læs og oversæt kapitel 2 (start med at få teksten læst op enten i langsomt eller normalt tempo)
Beskriv og gæt et ord.docx
Øvelse 2 s. 27 i øvehæftet: Brug udvidet nutid (gerundium), pigerne oversætter sætning 2-5, drengene sætning 6-9
Mi rutina diaria.docx
Lektien er at læse brevet i kap 3 igennem. Gør det grundigt, så I i modulet kan besvare de understående spørgsmål
Lav hjemmefra 3 sætninger om jeres daglige rutiner, brug refleksive verber og anvend luego/entonces/después
Træning ser/estar: Pigerne oversætter sætning 1-6 og drengene sætning 7-12 øvelse 3 s. 19 i øvebogen
Repetition diftongerende verber + vokalskiftende verber. Øvebogen s. 16 samt øvelse 1 og 2 s. 17. Når der i øvelse 2 står omskriv til samme person ental menes der, at verbet står i 1. person flertal, skal det omskrives til 1. person ental.
Vocabulario cap 4Læs cap 4 grundigt, træn ordforrådet (se link) og tag evt quizzen der hører til kapitlet (se link under teksten når du scroller helt ned)
Ejerskab spansk
Cap 5 Vocabulario - unmesenmalaga
Tapas.docx
Perfektum (før nutid), brug s. 30 i ¿De acuerdo?:
Skriftlig opgave spansk 2g.docx I skal hjemme have lavet 2 sætninger i før nutid til det billede i opgaven, hvor før nutid kræves.
Læs teksten til kapitel 6 Un mes en Málaga
Día de los muertos
Lav hjemme øvelse 2 og 3 s. 35 i ¿De acuerdo? Brug indholdet s. 34!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse título e historia
25-09-2023
Delprøve 1 Un mes en Málaga cap 4
10-10-2023
Tekst til to fotos
07-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Érase una vez
I dette emne var fokus på at eleverne stiftede bekendtskab med de to datider. Vi gennemgik datiderne, både former og anvendelse. Vi læste eventyret ’Los tre osos’ og fokuserede på den måde datid var anvendt.
Derefter så vi filmen ’El laberinto del fauno’. Der blev lavet mundtlige personbeskrivelser af filmens hovedpersoner (Ofelia, El capitán Vidal, el fauno og Mercedes). Vi sluttede af med at gennemgå ’rasgos típocos de los cuentos’ og sammenholdt det med filmen.
Indhold
Kernestof:
Der er alt for lidt aktivitet med Duolingo, så inden modulet skal I optjene mindst 100 xp
Érase una vez - datid .docx
Tag er tørn mere på Duolingo :)
Érase una vez - datid (.docx
Lav i materialet om datid opgave B færdig, hvis I ikke nåede det, samt opg C (find bøjningerne på ordbogen.com)
Lav øvelse H i materialet om Datid (Kombiner handling med baggrund)
Typiske træk ved eventyr .docx
Personbeskrivelser.docx
Sidst læste I eventyret om Guldlok og de tre bjørne, I skulle understrege 5 ex med imperfektum og 5 med præteritum. Lektien er at kunne forklare hvorfor der er brugt enten den ene eller anden datid.
Skabelon dagbog eller blog.docx
Cuentos opg .docx
Personbeskrivelser el laberinto del fauno.docx
Arbejd hjemmefra selv med at beskrive jeres person
Arbejdsspørgsmål forkortet El laberinto del fauno (1).docx
Ofelias første prøve.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Pandillas
Som opstart, og for at træne læsefærdigheder, læste halvdelen af eleverne teksten om Mario fra Colombia og den anden halvdel teksten om Héctor fra Nicaragua. I første omgang fokuserede vi på de to lande, i anden omgang på de to unge. Selvom teksterne ikke handler om bander, kunne noget af indholdet bruges i forhold til de udfordringer der er i lande som Colmbia og Nicaragua. Med udgangspunkt i dette skulle de svare på hvorfor de tror at nogle melder sig ind i en bande.
De stiftede bekendtskab med banderne MS og Barrio 18. Banden MS indgik også i filmen Sin Nombre, som holdet så sidst i 1g. Hvad karakteriserer bander som MS og Barrio 18 og hvad er deres aktiviteter? Vi arbejdede med tatoveringer og hvad de symboliserer, der blev lavet billedbsekrivelser.
Ved at bruge oplysninger på nettet besvarede de: ¿Cuáles son las reglas o ritos de las pandillas?
Vi sluttede af med at se dokumentaren ’ Entras si quieres, sales si puedes’, hvor vi hørte om Carlos og Isabel, der begge har været med i bander.
La identidad contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2019, kapitel 2 og 3.
Dokumentaren ’Entras si quieres, sales si puedes’,
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Indhold
Kernestof:
Colombia.pdf
Nicaragua.pdf
Colombia y Nicaragua.docx
Ser, estar og hay: Udfyld med eksempler i skemaerne i dokumentet (så vidt jeg husker har I lavet en del af øvelser s. 19 og 21 i ¿De acuerdo?), så find eksempler blandt dem Repetition af verberne ser, estar og hay.docx
La familia.docx
Colombia.pptx
Nicaragua.pptx
Lav øvelse 9BB nederst side 21 i ¿De acuerdo?. I skal kunne forklare jeres anvendelse af ser, estar og hay.
Mario y Héctor.docx
Hvis I ikke blev helt færdig med stikord til mundtligt at præsentere Nicaragua og Colombia, skal I gøre det færdigt hjemme
side 40-43: Héctor de Nicaragua .pdf
Dónde está.docx
I skal være klar til at gennemgå jeres grammatiske emne for de andre:
Mario de Colombia.pdf
Sørg for at få arbejdet lidt på stikordene til enten Héctor eller Mario
Titel
Pandillas .docx
Skriv 3 sætninger om noget I har lavet i weekenden i før nutid
El aspecto.docx
Adjektiverne bueno, malo, grande, pequeño.docx
¿Por qué crees que hay personas que están en (o se hacen miembros de) una pandilla?
Pandillas vocabulario.docx
Tatuajes y reglas.docx
Få arbejdet med Duolingo, optjen mindst 100 xp.
Arbejd med Duolingo, optjen 100 xp
Fortsæt den gode Duolingoindsats - mindst 100 xp
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Powerpoint med tale Mario eller Héctor
11-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensemne 1: El universo de Pedro Almodóvar
Vi sluttede 2g af med at se filmen ’Volver’ og vi lavede et mindmap med stikord til temaer/elementer i filmen.
Vi startede forløbet her i 3g op med at eleverne beskrev Almodóvar ud fra overordnede oplysninger på nettet. For at forstå udgangspunktet for Almodóvars filmunivers, lavede eleverne et par øvelser med fokus på især kønsroller samt den traditionelle familieopfattelse under diktaturet, vi læste også lidt om La Movida.
Vi så filmen ’Todo sobre mi madre’ og arbejdede med udvalgte sekvenser i drejebogen.
Arbejdet med filmen fokuserede primært på personbeskrivelse (Manuela, Esteban Hijo, Agrado. La hermana Rosa, Huma Rojo, Lola), hvordan kvinderne og mændene skildres, identitet og det at være autentisk.
Vi læste et uddrag af et interview med Almodóvar for bedre at forstå hans fascination af kvinder og rundede af med, at eleverne i små grupper beskrev filmplakater fra andre af hans film samt vurderede hvorvidt filmene er typiske eller atypiske Almodóvar film.
Materialer:
’Volver’, Pedro Almodóvar 2006
’Todo sobre mi madre’, Pedro Almodóvar 1999
’Todo sobre mi madre’, drejebog, Merete Knudsen, Gyldendal 2003
Uddrag af interview med Pedro Almodóvar, New York Times 14.12.2016
https://www.nytimes.com/es/2016/12/14/espanol/cultura/los-secretos-del-cine-de-pedro-almodovar.html
Indhold
Kernestof:
Sobre Pedro Almodóvar 3dsvz.docx
Første skriftlige opgave 3g spansk.docx
España durante la era de Franco .doc
Verbo del día: Tener (bøjning i de 4 tider + betydning og anvendelse, ansvarlige Adam og Andrea)
España durante la era de Franco med svar.doc
Verbo del día: Poder (ansvarlige Anna og Anton)
Verbo del día: Querer (ansvarlige Carl og Doroteja)
Todo sobre mi madre sekvenser.docx
Medbring drejebogen + Verbo del día: Decir (ansvarlige Elias og Emma)
Personlige pronomener .docx
Verbo del día: pensar (ansvarlige Lina og Linus) + I skal have lavet opgaverne til sekvens 1 og 5 færdige i Todo sobre mi madre
Verbo del día: saber
Oversigt personlige pronomener .docx
Verbo del día: gustar (ansvarlige Oliver og Olivia) og vi sprang 'querer' over da I kunne se film hjemme, så den tager vi også.
Verbo del día: dar (ansvarlige Regitze og Sarah). Læs sekvens 38 i drejebogen Todo sobr mi madre
Verbo del día: Dejar (ansvarlige Sebastian og Silke) + kig på/læs om verberne s. 24 i ¿De acuerdo? og lav øvelse 1 s. 25
Verbo del día: hacer (ansvarlige Adam og Andrea)
Verbo del día: Llevar (ansvarlige Anna og Anton)
Verbo del día: pasar (ansvarlige Carl og Dototeja) + opgaverne til sekvens 71 og 71 skal være lavet færdige (ikke det med replikkerne)
Skriv rigtige sætninger Todo sobre mi madre.docx
Verbo del día: poner (ansvarlige Elias og Emma)
Delprøve 1 3 billedopgaver.docx
Verbo del día: quedar (ansvarlige Lina og Linus)
Verbo del día: salir (ansvarlige Maryam og Dabbas) samt quedar (ansvarlige Lina og Linus). Sørg også for at have øvet de spørgsmål I stiller spanierne samt jeres egne svar (fx på hvor gamle I er)
Todo sobre mi madre afrunding.docx
Temas Todo sobre mi madre
Temas Todo sobre mim madre 3dsvz.docx
Verbo del día: seguir (ansvarlige Oliver og Olivia)
Entrevista .docx
Carteles y otras películas.docx
Delprøve 1 Todo sobre mi madre 3dsvz.docx
Verbos del día: tomar + venir (ansvarlige Regitze og Sarah)
Entrevista 3dsvz.docx
Temas Todo sobre mi madre 3dsvz
Verbo del día: ver (ansvarlige Sebastian og Silke)
Carteles y otras películas 3dsvz.docx
Carteles de unas de las películas de Pedro.pptx
Verbos del día: volver y haber
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Årsprøve
20-08-2024
Genreskrivning dagbog Todo sobre mi madre
12-09-2024
Delprøve 1 Almodóvar
24-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensemne 2: Narcocultura
Vi startede med at læse om cocabladets historie samt de traditioner der knytter sig til cocablade især i Bolivia. Vi så dernæst en dokumentar, der især handlede om hvordan kokainproduktion i Colombia foregår, samt hvordan kokainen transporteres videre. I forlængelse af det fik eleverne i grupper en figur hver der viste hvem de største kokainproducerende lande er, hvordan værdien af kokain stiger fra den forlader Colombias regnskove til den sælges i USA, hvordan kokainen transporteres og hvor den transporteres hen samt hvilke lande der er de største aftagere af stoffet.
Vi så et uddrag af første episode af serien Narcos og læste dialoglisten (transkriberet af mig, læreren) med fokus på hvad for en slags mand Pablo Escobar var. Eleverne beskrev Boteros maleri af den døende Escobar.
Vi arbejdede dernæst med afsnit 6 af Kokainens Pris, hvor Søren Vejby tager til Colombia. I dette afsnit besøger han den interne flygtning Ruth, den tidligere bazuco-misbruger Johana, Popeye - den tidligere hitman for Escobar samt Sara, der er tidligere FARC-soldat.
Vi arbejdede med hvilke årsager der kan være til at man tager stoffer og eleverne lavede i grupper deres egen kampagne-plakat mod stoffer.
Vi så filmen María llena eres de gracia og vi rundede forløbet af med at arbejde med genren ‘narcocorridos’ eksemplificeret med Uriel Henaos ‘El hijo de la coca’.
Materiale:
Retratos Bolivianos, Martin Windeløv, Gyldendal 2014, s. 25, 26-30
https://www.youtube.com/watch?v=Hpc46wE-QAc
(Así se fabrica y se exporta la cocaína colombiana)
Dialogliste til første sekvens af episode 1, Narcos
Boteros maleri ”Jefe del cartel de Medellín”
Dokumentar: ”Kokainens pris”, afsnit 6
Film: ”María llena eres de gracia”
Sangtekst ”El hijo de la Coca”, Uriel Henaos
Indhold
Kernestof:
Presentación de una serie 3sdvz.docx
Hitverberne oversigt.docx
La coca, læsespørgsmål .docx
La coca, retratos Bolivianos .pdf
Hitverber
Øv jer på hitverberne, både betydning og bøjning. Brug fx den quizlet, der er linket til på mandagens modul
Cocaína fabricación y exportación.docx
Así se fabrica y se exporta la cocaína colombiana
Volver + a + infinitiv
Empezar + a + infinitiv
Vocabulario Narcocultura
La coca, læsespørgsmål .docx Udfyld det skema med svar og spørgsmål vi arbejdede med sidst. Find svarene i den spanske tekst (skim teksten for svarene)
Dejar + de + infinitiv
Ponerse + a + infinitiv
Cocaína fabricación y exportación .docx
Escobar indsætningsøvelse datid.docx
Se i Minlæring - verbalperifraserne dejar + de + infinitiv og ponerse + a + infinitiv
Narcos ep 1 .docx
Lektie i Minlæring (2 verbalperifraser med gerundium)
Skriftlig opgave - Botero .docx
Verbalperifraser overblik.docx
Lektie i Minlæring (to verbalperifraser med gerundium)
Læs om/øv jer på disse 3 billedopgavetyper: Fortæl historien bag billedet, Giv billedet en titel g begrund dit valg med 4 sætninger og Kig på billedet og gør sætningerne færdige
Kokainens pris 6 .docx
Datid .docx
Lav den sidste øvelse om den dokumentar vi så i går Kokainens pris 6 .docx
Verbalperifraser hitverber opgaver.docx
Qué tipo de persona usa drogas y cuáles pueden ser los motivos para drogarse.docx
Vælg to hitverber, som I på forhånd har øvet bøjningen af, så I kan dem udenad - alle 4 tider skal I kunne!
María, llena eres de gracia (2004) - Full Movie
Vælg 4 hitverber og lav én sætning med hvert verbum. En af sætningerne skal være i nutid, en anden i udvidet nutid, den tredje i før nutid og den sidste i nær fremtid
María llena eres de gracia.docx
Konjunktiv verbernes former.docx
A Dios le pido.docx
Nogle opgavetyper fra delprøve 1.docx
María llena eres de gracia.docx Lektien er hjemme at have læst teksten, hvor Javier snakker med María (den del der starter i kursiv med Franklin acompaña a María....Javier: No. Es sin ningún compromiso. Tranquila). I fik den udleveret sidst i papirfo
Konjunktiv i que-sætninger.docx
Jer der var der sidst: lav en valgfri opgave til den tekst vi læste sidst (af Delprøve-1 typen, se dokument sidste modul)
3dsvz Vocabulario Narcocultura
Øv hjemme på gloserne i denne Quizlet: Quizlet María llena eres de gracia
Konjunktiv i relative og adverbielle bisætninger.docx
Øvelser konjunktiv.docx
Los narcocorridos.docx
Lav din egen fortsættelse på de to sætninger (brug konjunktiv i que-sætningen):
Los narcocorridos.docx de 4 spørgsmål om narcocorridos skal være lavet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve hitverber
22-10-2024
Pablo Escobar pintura de Botero
05-11-2024
Delprøve 1 Pablo Escobar
07-11-2024
Cartel antidrogas
25-11-2024
Delprøve 2 Escobar
01-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksamensemne 3: El cambio climático
Som opstart på emnet, startede vi med Mirós kendte logo, der i årtier er brugt af det spanske turistinstitut. Desuden sloganet “Todo bajo el sol”, der blev brugt til at promovere turisme I Spanien i midten af 1980erne. Hvad er det, der har promoveret Spanien som turistland i mange år?
Vi læste i klimabogen indledningsvist om klimaforandringer i Spanien. Vi arbejde derefter med:
Hvordan det er at leve med så meget varme (teksten om den unge Antonio der bor i Écija, en del af ‘La sartén’, gruppearbejde med tekster og figurer om La sartén, det spanske Sundhedsministeriums råd til adfærd i varmen, antal dage med over 35 grader frem mod 2050, nedbørsændringer i Europa samt dødsofre for naturkatastrofer i Spanien I perioden 1900 til 2024)
Nogle af konsekvenserne er, at landbruget er presset, vi læste derfor om landmanden Rafael, der ikke har nok vand til dyr og afgrøder. Desuden om Iván og hans far der har været med til at slukke skovbrande. Eleverne skulle I grupper ud fra videoer lave deres eget nyhedsindlag om skovbrande i Spanien, Los Angeles samt i Ecuador og Bolivia. En anden konsekvens er vandstandsstigninger og klimaflygtninge, det arbejdede eleverne med I en delprøve 1 og 2 om Marcela fra Ebro deltaet.
Vi arbejdede med tiltag der kan gøre nogle af udfordringerne mindre. Vi læste om Carlos der arbejder med at omdanne havvand til drikkevand. Til sidst arbejdede eleverne i grupper, hvor de havde en tekst der hver repræsenterede en iværksætter der arbejder med sit område: klimakokken Miguel, Javier der designer bæredygtigt tøj og Raül, der producerer vin.
Vi rundede forløbet af med spørgsmålet - Y a ti personalmente, ¿Te preocupa el cambio climático? ¿Por qué/por qué no?
Materiale:
“España frontera climática”, Kasper Kloch m.fl., Colombus 2024:
Indledning på dansk om klimaforandringer I Spanien (s. 8-10)
Antonio fra Écija - “Calor extremo: “En Verano temenos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana” (s. 12-15)
Rafael – “Los animals necesitan beber pero no hay agua” (s. 22-26)
Iván og hans far – “El drama de los bosques quemados: El cambio climático aumenta el riesgo de incendios forestales” (s. 48-50)
Marcela – “Un paraíso en peligro: “Cada año el mar Avanza unos metros” (s. 43-44)
Carlos – “Beber agua del mar - ¿Una solución para el futuro?” (s. 29-30)
Afsluttende gruppearbejde:
Miguel – “Luchando por el clima desde la cocina” (s. 71-72)
Javier – “Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años” (s. 82-83)
Raül – “Crisis en la industria del vino: “El cambio climático nos obloiga a repensar las cosas” (s. 76-77)
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=Pd06J9K3dY0&t=2s
Nyhedsindslag på spansk om skovbrandende i Los Angeles I 2025
https://www.youtube.com/watch?v=3dleCtKmKGg&t=1s
Nyhedsindslag på spansk om skovbrande i Spanien i 2023
https://www.youtube.com/watch?v=QfG1fTTDbFU
Nyhedsindslag på spansk om skovbrande I Ecuador og Bolivia I 2024
Indhold
Kernestof:
Info om mundtlig eksamen spansk.docx
España todo bajo el sol.docx
Jeg forventer alle kan bøje verberne ser, estar, llevar og tener i nutid udenad. Llevar og tener skal desuden kunne bøjes i udvidet nutid, før nutid og nær fremtid
3dsvz Cambios climáticos
¿Por qué crees que se eligió este eslogan?¿Por qué crees que el logo de Miró todavía es parte de la promoción de turismo en España?
Textos, mapas y gráfico cambios climáticos.docx
Lektien er at have lavet opgave 1 og 2 s. 11 i bogen om klimaændringer (I må ikke skrive i bogen, løs opgaverne i googledokumentet) + have læst teksten om Antonio s. 12-14
I forhold til den tekst I arbejdede med sidst, færdiggør sætningen: Hemos leído un texto sobre Anotonio. El texto trata de .............
Futurum Minlæring
Textos, mapas y gráfico cambios climáticos med svar.docx
Besvar de to spørgsmål om landmanden Rafeal (España frontera climática s. 23-25): ¿Quién es Rafael? ¿Qué es su situación o sus problemas?
Pon estas frases en el orden correcto
Estos son los cinco incendios forestales que tienen en emergencia a California
Incendio forestal se reactiva en España amenazando el parque de la Sierra Calderona | El Espectador
El más grande incendio forestal arrasa en Ecuador y Bolivia
Incendios forestales.docx
Læs teksten hjemme om skovbrande (s. 48-49 i klimabogen)
Træn opgavetyperne:
Ingen lektie, jeg forventer der er en del nyhedsindslag vi kan se
Beber agua del mar.docx
Jeg har oprettet en lektie til jer i Minlæring der skal laves inden modulet!
Gruppearbejde otras soluciones.docx
I skal på forhånd have svaret på disse spørgsmål til teksten s. 29-30 i klimabogen
Afrunding cambios climáticos.docx
Quiz og byt - cambio climatico.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1 Cambios climáticos
04-02-2025
Incendios forestales nyhedsindslag
17-02-2025
Delprøve 2 Cambios climáticos
02-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensemne 4: El flamenco y Rosalía
Vi startede med at se og lytte til to videoer med henholdvis Camarón de la Isla og Rosalía, med fokus på hvad der kendetegner Flamenco. For at få mere at vide om flamenco, læste vi teksten om La Debla. Vi repeterede ’gustar’ og eleverne udtrykte hvilken slags musik de selv hører og kan lide samt hvorfor. Vi lærte om jaleo (tilråb), palmas og hvad ’el duende’ er og i den forbindelse genså vi et klip fra filmen Volver.
For at få et lidt andet blik på Andalusiens sjæl og flamencoens rødder læste vi Lorca digtet ”Romance de la luna, luna”.
Flamenco i nutiden er i Spanien genfortolket af Rosalía, så vi undersøgte hvem hun er. Vi så hendes video til sangen ”Malamente” med fokus på symbolerne i videoen. Vi læste også sangteksten. Vi så desuden en video, hvor Rosalía forklarer hvad sangen ”Con altura” handler om, og hvad der bl.a. definerer hende som arbejdende kunstner.
Vi kom kort ind på begrebet ’apropiacíon cultural’ og kritikken af den måde Rosalía anvender og fortolker flamenco på.
Vi sluttede forløbet af med at forstå, hvorfor hun har valgt at kalde sit tredje album ’Motomami’, en forklaring som også bidrager til kendskabet af hende som menneske og kunster.
Materiale:
”Coge el aire con las manos”, s. 41.45 i Retratos, Ole Loumann, Gyldedal
”Romance de la luna, luna”, Federico García Lorca fra “Romancero gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=d2ifxC6D0Uk
video, hvor Rosalía med udgangspunkt i sangen ”Con altura” taler om hvad der er vigtigt for hende når hun laver musik
Uddrag af artikel: https://elle.mx/celebridades/2022/03/18/abuela-la-motomami-original-rosalia-significado-de-motomami
Sange:
https://www.youtube.com/watch?v=1LO0ac6ynGs
Camarón De La Isla ”Soy Gitano”
https://www.youtube.com/watch?v=mtym36PG6R8
Rosalía ”Juro que”
https://www.youtube.com/watch?v=3PJiNOJsK8E
“Volver” sang fra Almodóvar-filmen “Volver”
https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8
”Malamente”, Rosalía
https://www.youtube.com/watch?v=p7bfOZek9t4
”Con altura”, Rosalía
Indhold
Kernestof:
El flamenco intro y preguntas para Coge el aire con las manos.docx
¡Coge el aire con las manos!.pdf
Jeg har lavet en lille lektie om præpositionsformerne af de personlige pronomener i MInlæring (flere har lavet fejl i delprøve 1 i terminsprøven)
Música y el flamenco .docx
I skal hjemme have svaret på spørgsmålene til teksten om danserinden La Debla (se modulet mandag)
Læs den danske og engelske intro til digtet på dokumentet:
Describe las Fotos flamenco.pptx
Lektien er hjemme at have svaret på de første 4 spørgsmål om Rosalía
Rosalía .docx
Genlæs denne tekst: ¡Coge el aire con las manos!.pdf
Følgende opgavetyper indgår: Færdiggør sætningerne under billedet, giv billedet en titel og begrund samt beskriv billledet og brug mindst 3 adjektiver. Genlæs gode råd til opgaverne.
ROSALÍA "Con Altura" Letra Oficial Y Significado | Verified
Læs teksten til sangen Malamente igennem (I behøver ikke oversætte alle ord, men nok til at I har en idé om hvad den handler om).
Fiesta Latina 2025.docx
Brug dokumentet om Rosalía, læs den korte tekst om Apropoación cultural og besvar følgende spørgsmål:
Repetition 3dsvz
Vælg 3 billeder og øv jer på at tale om emnet: Billeder der skal bruges til opsamlende samtale.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
delprøve 1
28-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482704078", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482704078", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482704078" }